صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
( زندگینامه)
جلال آل احمد (زاده ۱۱ آذر ۱۳۰۲ تهران -دررگذشته ۱۸ شهریور ۰۱۳۴۸
آسالم. گیلان) روشنفکر, نویسنده» منتقد ادبی و مترجم ایرانی و همسر سیمین
دانشور بود. آل احمد در دهة ۱۳۴۰ به شهرت رسید و در جنبش روشنفکری و م
نویسندگی ایران تأثیر بسزایی گذاشت. نویسندگانی چون نادر ابراهیمی و
غلامحسین ساعدی و منوچهر هزارخانی از او تأثير كرفتند.
صفحه 4:
صفحه 5:
(غربودگی)
غرره دكي إثرئنوشته جلالا الحمد لسلغریزد"
که در
ال ۱۳۴۰ نگارش آن به پایان رسید و
در مهرماه سال ۱۳۴۱ انتشار یافت
سخه کاملتری از کتاب در سال 3۱۳۴۲
صفحه 6:
وضعیت اجتماعی مردم
جلال كل احمد در فصل ۱ کاب ویژگی اجتماعی مردم را تصویر ميكند. از نكاه او أ
ایرلنی است دچار غرب زدگی هم چو یک بیمازی است که از بیرون بر ما عارض شده. درکل نگاه جلال به
مستله ی غرب زدگی ؛ بیماری ایران ان زمان ما, دیدی اقتصادی استبه عقیده ی من او مارکسیستی
موضوع را بررسی می کند و وجه تملیز غرب و شرق را در قتصاد مى بينيد. به نظر مى رسد نوع نكاه او تك
بعدی است واقتصاد را زیر بنای تمامی تمایزات می داندداو مغتقد است:وابستگی اقتصادی به ماد
— ساخته ی غرب همه ی جنبه های زندگی ما را تحت تاثير قرار ميدهد. وقتى ماشين زده ليم ؛ ق
انداريم يس به ناجار تقليد كريم. همه جيز ما را ديكران رقم مى زنند.نوع پوشش ما ,
معیارهای ارزشی ما . حتی نفت ما را نها حق تصرف دارنددچامعه ایی ساختر و تاماهنگ: از دید" او ما
شرقی ها گذشته گراییم و توجهمان به گذشته ی تاریخی مان ما راز ترقی و پیشرفت با گه داشته است.
ان دهه ی ۴۰۳۰
صفحه 7:
وضعیت زندگی زنان
:و سایر گروههاي اجتماعی ال احمد در بیان وضعیت
است که" ازادی دادن به زنان از الزامات غرب زدگی است*
( ص 44 أو معتقد است ا زمانى كه ارزش خدمات اجتماعى
جامعه ى ان روز ايران معتقد
زن و مرد و ارزش كارشان يكسان نشود و تا زن هم دوش مرد
مسكوليتلدازه'ى اجتجاع را ب دو تكرفته ازادق دادن نه
زنان صورى است
Pree yey is ls VPP
صفحه 8:
عم /
۲۷۲ شیوه هاي زندگی در شهر و روستا و OM =
| ~
< = .
5 .ال آل احمد در توصیف روستاهای اران ان روز مد
| است ماشین و تکنولوژی به روستاها که امد روابط ساده 3
اه و روستایی زا تست تاتیر نود قرا مداد Pe ar urs
کشتارها بر سر این که چرا اين خیش کور قر بیستمی از - .
9 زمین کل مدولی سه وجب تجاوز كرده و به زمين كل ما
1 عباس وارد شده و هر زمین قابل کشتی را بدل کردن به a
تار عنکبوتی از مرز و سامان Sle فردی که هر ماشینی
صفحه 9:
وضعیت مذهبی هم در این دوران دستخوش دگرگونی شده
است. باورهای دینی مردم کم رنگ شده و حتی در نظام
اموزشی جایی ندارند. این در حالی است که به گفته ی آل
احمد " 90 7۵ از اهالی این مملکت با معیارهای دینی و
مدهبی زندگی می کرده اند" (ص 90)
رده
صفحه 10:
سین ما اک هفخ
i 5
|{ : وضعیت اقتصادي
تابعن oul از متیر های عربی است ام معتقد
۱ | أست ما در ادران صنعت به معتاى :وليد عاشين
faa i تداريم. ما نها مونتان می کم بعتی افطعات
ماشینها را از غرب میخریم و خودمان مونتاز مى
5 کنیم. ما زمانی می توانیم مدعی صنعتی شدن =
1 باشیم که خودمان قطعات را بسازیم و خودمان 5
هم اين قطعات را بر روی هم سوار کنیم.
|| ۱
١ ۱ | ار گاه جلال افتصاه ما همیون بكر عرض اها
|
صفحه 11:
11
نظاة اس و قالط عردم eee gS othe
از دید او دولت ناکارامد است و قادر به حل مشکلات اجتماعی نیستاز
تظر او وقتى ميتوان ادعاق دمكزاسى كرد كه:
1 آز قدرتهاى بزرى مخلى و مالكان اراسي و بقاياى حان حانى سلب
اختیار و نفوذ شده باشد که مزاحم اعمال ارای آزاد مردمند.
2 وسایل انتشاراتی و تبلیغاتی ه در انحضار حکومتهای وقت بلکه در
اختیار مخالفان حکومتهای وقت گذاشته شده باشد.
3 احزاب به صورت ولقعی و نه در لباس دسته بندی های حقیر سیاسی
قدرت عمل پیدا کرده باشد و قلمرو وسیع یافته باشد.
4 .از دخالت قوای تامینی و سازمان امنیت در کارهای کشوری به شدت
جلوگیری شده باشد".ص152 در حالی که در آن زمان نه در نظام piles
و تربیت خبری از نفوذ مفهوم دمکراسی بود و نه مردم به روشی حزبی
با ان اشنایی داشتند
صفحه 12:
12
غرب زدگی آفتی است که ار غرب میآید و ما کشورهای جهان سومی و
از پیشرفت وامانده را مانند طاعون گرفتار و بیمار میکند. آدم غربزده
ريشه و بنیادی ندارد. نه شرقی مانده. نه غربی شده؛ هرهری مآب و
چشم و گوش بسته از آداب و سنن و فرهنگ غرب تقلید میکند.جلال در
این باره میگوید: «غرب زدگی میگويم همچون وبازدگی. و اگر به مذاق
خوشایند نیست. بگوییم همچون سرمازدگی یا گرمازدگی. اما نه. دست
کم چیزی است در عدود سن زنگی»و در جای دیگر: «ادم عرب زده
هرهری مذهب است به هیچ چیز اعتقاد ندارد اما به هیچ چیز هم بیاعتقاد
نیست. یک آدم التقاطی است و نان به نرخ روز خور است همه چیز
ee ee eee
صفحه 13:
سايت ويكى يديا
Kal Jf NAV نوشته های كتاب
الى
صفحه 14: