صفحه 1:
یف ۷
مه زبان تا اه برای
همه al آموزان
صفحه 2:
صفحه 3:
یادگیر فراشناخت یعنی یادگیری یادگیوی يادكير
صفحه 4:
یادگیر فراشناخت یعنی یادگیری یادگیری پادگیر
ere is G ی
صفحه 5:
یادگیر فراشناخت بعنی یادگیری یادگیری | یادگیر
واز دو جزء تشکیل شده است :
8 به معنایآگاهیو
71 به معنای
اندیشیدنوشناختاست
صفحه 6:
یادگیر فراشناخت یعنی یادگیری یادگیوی يادكير
ma Sa
شناخت : «دانش پا آگاهی فرد نسبت به
فرایند های شناختی خویش » تعریف
ات
(استات » ۱۹۹۸)
صفحه 7:
به طور گلی , فرا شناخت
تفكر در باره تفكر أاسته
Sees
صفحه 8:
یادگیر فراشناخت یعنی یادگیری یادگیوی يادكير
رس
اولین بار توسط جان
فلاول وارد حیطه روان
صفحه 9:
پادگیر فراشناخت یعنی بادگیری بادگیری یادگیر
1|131 101 0 5 <<
جان فلاول در باره اين مفهوم مى كويد : «
فرا شناخت . دانش فرد در باره ى
فرايندها و محصولات شناختى خود يا هر
جيز مرتبط با انها از جمله ویژگی های
مربوط به يادكيرى اطلاعات با داده
re
صفحه 10:
یادگیر فراشناخت یعنی یادگیری بادگیوی پادگیر
= و ۱۶ = 3 و ©
ا
مفهوم فرا شناخت مشتمل بر دو مولفه
الف . آكاهى فرد از دانش خود نقاط قوت
وضعف خود . باور نسبت به خود به عنوان
یک فراگیر و ماهیت تکالیف و وظایف
باد گیر:
صفحه 11:
یادگیر فراشناخت یعنی یادگیری یادگیوی يادكير
ب) توانایی فرد در تنظیم اعمال خود در
کاربرد دانش
( شونفلد 1۹۶۵- فلاول 1۹۸۷
کامپیون ۱۹۸۷)
صفحه 12:
یادگیر فراشناخت یعنی یادگیری بادگیوی پادگیر
ساده ترین تعریف فرا شناخت
اندیشیدن در باره اندیشیدن است
اگاهی از آنچه می دانیم و آنچه نمی دانیم
صفحه 13:
یادگیر فراشناخت یعنی یادگیری بادگیوی پادگیر
= 2 - 5 2 و بت و و 5
تیلور (
فرا شناخت را چنین تعریف می کند :
شناسایی آنچه فرد می داند . درك درست
تکالیف بادگیری. و دانش ومهارت مورد
نیاز برای انجام آن . چالاکی و زرنگی در
تشخیص نحوه ی استفاده از دانش
,استراتز یک خود در یک موقعیت خاص
نجام ابن كار به نحو موثر ودرست.
صفحه 14:
ي چهار pre
|
ات
صفحه 15:
یادگیر فراشناخت یعنی یادگیری یادگیوی يادكير
5 Coe See Sea =
ارزشیابی تشخیصی و آگاهی از پیش
دانسته ها
صفحه 16:
يادكير فراشناخفت يعنى يادكيرى يادكيرى ياد كير
Sg a eee “
مرحله دوم:برنامه ریزی
مرحله سوم : خود تنظیم کنندگی
مرحله چهارم : نظارت مداوم و تجدید نظر
صفحه 17:
ات 1,3 شناخت
صفحه 18:
یادگیر فراشناخت بعنی یادگیری بادگیری پادگیر
لم
6
9 = ی ختن - یعنی تدوین
وایجاد مجموعه ای از فرايند هاى تفكر
که می توان برای حل مسئله مورد
استفاده قراررداد- یکی از اهداف اصلی
آموزش وپرورش در قرن بیست ویکم
است
صفحه 19:
یادگیر فراشناخت یعنی یادگیری بادگیوی پادگیر
روش های متعددی برای آموزش فرا شناخت
وجود دارد که از جمله می توان به موثر ترین آنها
یعنی : مجهز کردن دانش آموزان به دانش
استراتژی ها و فرایند های شناختی » تمرین و ۱
تجربه استفاده از استراتژی ها ی شناختی و ۱
فراشناختی ,ارزشیابی نتایج اشاره نمود |
صفحه 20:
ROSPESIC IE Sty ier Heer y es eee)
. خود نظارتی است
۳97 اين كار را مى توان از طريق انواع خود
ل للك
سوالاتی مانند : چرا در حال انجام این کار هستم؟
چگونه می توانم آن را انجام دهم ؟
چه چیزی را می توانستم به گونه دیگر انجام دهم؟
صفحه 21:
پادگیر فراشناخت یعنی بادگیری یادگیری يادكير
G
2- یک نقشه مفهومی با فهرست تهیه کنید
3- خلاصه نويسى كنيد
4- اطلاعات کلیدی را به صورت نمودار ؛ تصاویر
وفلوچارت بنویسید.
۳
صفحه 22:
یادگیر فراشناخت یعنی یادگیری یادگیوی يادكير
S 2
استراتژی های ویژه فرا شناخت :
۱ - صحبت کردن با خود
۳- تداییر تقویت حافظه
۳- مهارت مطالعه
۴- سازمان دهنده ها
۵- خط کشیدن زیر مطالب
۶- بادداشت برداری
صفحه 23:
یادگیر فراشناخت بعنی بادگیری یادگیری یادگیر
دانش آموزان موثر است:
۱- در باره اين موضوع جه جيزى مى دانم
۳- برای دانستن این موضوع به جه جيز هايى نياز
رم
۳- آبا می دانم برای دست آوردن اطلاعات و
دانش به كجا بايد مراجعه كنم ؟
صفحه 24:
یادگیر فراشناخت بعنی بادگیری یادگیری یادگیر
a ae
سوالات زیر در افزایش مهارت های فرا شناختی .
دانش آموزان موثر است:
۴-برای بادگیری این مطلب چه مقدار زمان نیاز
دارم
۵- چه استراتزی وتاکتیک هایی برای یادگیری این |
مطلب نیاز دارم؟ ۱
۶- آيا آنجه را خوانده ام » شنیده ام با دیده ام »
فهمیده ام |
صفحه 25:
یادگیر فراشناخت یعنی یادگیری بادگیوی پادگیر
که
سوالات زیر در افزايش مهارت های فرا شناختی_
دانش آموزان موثر است:
۷-چگونه می توانم در یابم به سرعت موثر در حال
یادگیری هستم
۸- اگر دجار اشتباه شده چگونه می توانم اشتباه
gore
4- اگر طرح رضایت بخش نبود چگونه می توانم
تجدید نظر كنم
صفحه 26:
صفحه 27:
یادگیر فراشناخت یعنی یادگیری یادگیوی يادكير
منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱- مبانی نظری و کاربردهای آموزشی نظریه
شناخت اثر محرم آقا زاده و محمد احدیان
صفحه 28:
یادگیر فراشناخت یعنی یادگیری یادگیوی يادكير
؟-نظربه يادكيرى و نظربه فراشناخت در فرايند
ياددهى يادكيرى
اثر نادرقلى قورجيان و همكاران
صفحه 29:
فراشناخت یعنی بادگیی بادگیی رري ,
ياد كيرى
1
منابع جهت مطالعه بيشتر:
۴۳-فراشناخت در فرایند باددهی ویادگیری
اثر دکتر کیومرث نیاز آذری
صفحه 30:
چرا فرا شناخت:
۳
صفحه 31:
فراشناخت بعنی بادکیری باد
Perey Pee ROR TPE
یادکیری» از مدل علوم نیوتنی به علوم کوانتومی » و
از یک سیستم خطی به یک سیستم فراپیچیده و بی
Be ke eter eed
per ا
صفحه 32:
pore Fee FD pe
SB od Te eee
ورود به فرن اخیر بادگیری
or ee)
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
فراشناخت یعنی یادگیری بادکیری
یه
ياد كيرى
استرا تژی ها : اعمالی هستند که به طور سنجيده و
قابل بررسی و ارزشیابی هستند
صفحه 36:
ياد كيرى
فراشناخت يعنى يادكيرى يادكيرى
ee
ياد كيرى
۱
صفحه 37:
یادگیر فراشناخت یعنی یادگیری یادگیری پادگیر