صفحه 1:
دانشجویان :افشین فاطمی - سامان بیات
استاد : سرکار خانم دکتر نسیم ایرانمنش
صفحه 2:
فرانك لويد را
متولد ۱۸۵۹ آریزوناء آمریکا
دو سل حصیلههندسودر دلنشگاه پیسکلنسی(۱۸۸۵-۱۸۸۷) -
كار به مدت کوتاهی در کارگاه جوزف لیمن سیلزیی -ه کسی که او را با سبک شینگل
.آشنا کرد
عشق به مناطق روستایی تحت تأثیر مزرعه پدربزرگش در اسپرینگ گرین
جذب اصول سالیوان --> فلسفه بى تكلف و ساده يدران بنيانكذار آمريكا , فردكرابي مورد
تأكيد هنری دیوید تورو و طیت گرایی تامس جفرسون و آثار معماران ساحل شرقى آمریکا
مانند هنری هابسون ریچاردسون یروس پرایس . چارلز فولن مک کیم ۰ استنفورد وایت
صفحه 3:
فرانک لوید ر
سه تأثير مهجدهكر جاذبه تلفیق و تقاطع ترکیب های هندسی که آنها را برای
نخستين بار دربازى هاى دوران كودكيش يافته بود
اولويت قايل شدن براى يلانهاى ساده از سبى شینگل
جذبه و گیرایی سرزمینهای بیگانه و ریاضیات متعالی معماری سنتی ژاپنی
که
فه ژاپن در نمایشگاه بین المللی کلمبیایی در ۱۸۹۳ درشیکاگو دیده بود
آن را در
صفحه 4:
فرانى لويد رايت
عشق به طبيعت --> نفى شهرهاى بزرك و طرفدارى از حومه ها
(O99 ركاكيش سخصودر ایکپ كدر حومه LSD del
آرمان معمارى اركانيى > ضد كلاسيك كرابى و ضد ارويابى كرى
در اصول معمارى اركانيك رايت همه شكلها بايد از نظر رابطه با محل استقرار . مصالح
ساختمانى , روند ساخت و اهدافشان همگام با طبيعث بوذه , ترکیب و سیمای معماری
باید متاثر از مشخصات و چگونکی توپوگرافی منطقه باشد
صفحه 5:
فرانك لويد رايت
اولین پروژه با سبک رایت ۰۱۸۹۴
خانه وینسلو در ریورفارست در
ایلینویز
بامهای بیرون زده , تأکید بر خطوط
افقی و نمای غیر متقارن وادغام خانه و
طبیعت
صفحه 6:
خانه آبشار (خانه کافمن) سس راه حل آرمانی رایت برای زندگی روستایی
سسه درک بهتر مردم از سبك معمارى رايت
له مهم ترین اثر وی در معماری ارگانیک
برطبق كفته رايت (هيج خانه ای نباید بر روى تيه باشد بلكه بايد جزئی و
برآمده از طبیعت باشد)به بهترین شکل ممکن در خانه ابشار طراحی واجرا شده است
:خانه آبشار یکی از بزرگترین هدایای الهی و حاصل تجربه ذهن انسان بر روی کره
خاکی است ؛من فکر می کنم تا به حال هیچ بنایی تا این اندازه با هماهنگی وهارمونی بیان نشده است مهم
ترین نکته در آن حفظ آرامش جنگل و رود و صخره است و همه اینها؛ بعلاوه ساختار خانه شما را به
آرامش وگوش دادن به صداهای گوش نواز دعوت می کنند آن هم نه هر صدایی بلکه صدای موسیقی آب
.وآبشار. این خانه راهی است برای رسیدن به آرامش
صفحه 7:
صفحه 8:
Ay SE نقطه اوج و نیز پایان مجموعه خانه های مرغزاری رایت
طراحی در ۱۹۰۷ واجرا در سالهای ۱۹۰۹-۱۹۰۸ در شیکاگو
اکنون متعلق به دانشگاه نیویورک.
صفحه 9:
خانه هولی هوک در لوس آنجلس (۱۹۲۰ = (VAY
صفحه 10:
کاخمروارید
۳
اين كاخ بین سال های ۱۳۴۵-۴۷در مهرشهرکرج» ارم جهت استفاده شمس خواهر
,محمدرضا شاه پهلوی توسط دفترفنی فرانک لوید رایت تهيه شد
یکی از مهمترین بخش های این کاخ اتاق صدف است که دارای تزئینات مختلفی بوده»
. بخصوص نمای بیرونی آن که بصورت حلژونی شکل ساخته شده است
در طراحی فضای بیرونی دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ راکاخ شمس احاطه کرده و
صفحه 11:
فرانك لويد را
.پس از ترک خانواده اش اقدام به یک مسافرت در اروپا نمود
در ۱٩۱۰ یک نمایشگاه بسیار مهم و تاثیر گذار از کارهای او در برلین برگزار شد.
.بازگشت از این سفر آغاز دوره جدیدی در معماری او را رقم زد
4666 - 1606 ۰ خصیعیوار sll self EL eli
۱ et sla lt gear
اولین نشانه های این تفییر سسه خانه هولی هوک در لوس آنجلس (۱۹۲۰ = (AAW
متناقض با اصول خانه مرغزاری
صفحه 12:
دهه 19٠ --ه رواج خانه سازی بوم آورس نخستین آنها خانه ویلی در
مینیاپولیس ۱ ot SoS ch sb +— art هزینه های اندک, دارای
تنوع و بهره مند از قدرت تخیل
با وجود کتا گذاشی ان های مرغرازی به دلیل اهمیت:دادی:بهبپلان اتصادی اغز
دنبال کردن دو اصل «یک سبک فردی برای هر فرد مشخص » و «زبان و بیان مناسب
«برای هر مکان خاص
در ساختمان موزه گوگنهايم رایت به طور آشکار از آرمان اصلی معماری ارگانیک دور
.شده است
صفحه 13:
فرانک لوید ر
در مورد معماری خود بیشتر از نفی عوامل سخن گفته س* مستقل ساختن معماری از
قيد هر نوع قوانین تحمیلی خارجی از هر جهتی که باشد. ازادی از هر نوع «استاندارد»
تجارتی يا «آکادمیک» که زندگی را به صلیب می کشد . او با علم به اين خاصیت نفی
فرهنگ خود به آن لییرالیسم آرتیستیک نام می دهد
پرونو زوی سه تنها موضوع جدی که می توان درباره رایت مورد بحث قرار داد تصور
فضایی اوست. برنهام و اکثریت معماران شیکاگو , تتوکلاسیسیم را که از هر جهت در حیطه
کنترل آنها بو نتخاب کردند و استفاده از آن را به مراجم جدید اداری نیز توصیه نمودند.
در مقابل رایت و عده معدود دیگری (مثل المزلی و گریفین ) راه نامحدود معماری تجربی
و ضد کلاسیک را اتتخاب کردند و سعی می کردند که آن را در حاشیه دنیای تجارتی و
.اداری به مرحله اجرا در آوردند
صفحه 14:
ar
صفحه 15:
فرانك لويد را
سخنورى تاثير كذار و مبارزه طلب --> با بيانى روان و هيجان انكيز نوشته هايش رأ عرضه
.می نمود + یه همین دليل به تعداد برابر براى خود دوست و دشمن مى تراشيد
مخالف هنر ستيزى عصر خود
زوال آشكار فرهنك توده آمريكا را به اوباش سالارى نسبت مى دهد
te نمونه فیزیکی دیدگاه آرمانگرایانه او
ام یه مالکیت زمین راهیست برای دستیابی به هماهنگی
نظامی مبتنی بر آزادی فردی و
اجتماعی و پرهیز از جنگ طبقاتی
اقدام بر ضد شهرهای بزرگ > تشکیل مجتمع های شهری پراکنده و نامتمرکز (همان کاری
که بعضی معماران و اقتصاددانان شوروی بعد 5 انقلاب انجام دادند.که به رغم هدف مشترک
دیدگاه رایت از پایه با آنها متفاوت بود)
صفحه 16:
فرانک لوید ر
رایت می خواست مردم را از زندگی گله وار رها سازد
شهروند حقیقتا شهری شده سس برده غریزه جمعی زیستن . زیر تسلط قدرتی غریب
آمروزه خودرو شهر بزرگ قدیمی را با امروز بیگانه کرده است --> شهر جون قایقی
کهنه با ساختمانی فرسوده است که با نیازهای کنونی ما همخوان نیست ه ههر دن حال
کار انتو انسانها در آن ساکننداما بدان سیب که جرأت دوز انداختن آنرا ندارند به ذهنیت
زمان .مکان و انسان اجازه می دهند تا نوشهرهایی را بر پا دارند که اینچنین به آنها وابسته
.ايم
انسان به راستی آزاد > در دل یک دموکراسی اصیل
صفحه 17:
فرانك لويد رايت
اومانند جفرسون طرح خود را بدون تغييرات در سطح طبيعى زمين آغاز نمود
:و همانند مامفورد نیروهای تغییر دهنده شرایط را طبق نظر خودش به سه دسته تقسیم كرد
حماینقلهایشخصی)
بسرقیتسدنو مخابرلتیتسد زوسایل9
تولید وسلیلهاشینی لخترلعانو لکتشافاتجدید علمی 9
در مدل رایت خانه مهم ترین عنصر شهری و تتها عنصریست که می تواند مرکز شهر را اشغال
as
با تكنولوزى جديد --> تغيير واحدهاى مقياس بخش فضا
صفحه 18:
مدل شهر پهندشتی سس * یه هر شهروند دست كم یک آکر زمین می رسد
خانه های تک خانواری در pole olf مبناى تمدن و
شهریت قرارمی گیرد
دولت در حد یک معمار منطقه ای تنزل می یابد و تنها در
خدمت تقسیم زمینها و ایجاد تسهیلات اجتماعی پایه است
صفحه 19:
صفحه 20:
* تبدیل آمریکا به شبکه ای از بزرگراههای بی شمار که به کمک راه آهن و فرودگاههای
کوچک تکمیل می گردد
* وجود خانه های |پارتمانی برای کسانی که هنوز موفق به داشتن خانه و زمین نشده اند
* مراکز پر شمار آموزشی , فرهنگی و علمی
* کارخانه های بزرگ در فواصل دورتر و تزدیک به باغها و تاكستانها
* تعریف جدیدی از مراکز خرید که با تلفیق مراکز تفریحی در آنها ایجاد شده است
* ایجاد مراکز اجتماعی دارای زمینهای گلف و تنس , باغ وحش , موزه و غیره در کتار
بزرگراهها
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
فرانک لوید ر
* مدرسه هابى به صورت باغ - مدرسه
* كلخانه ها كه فضای سبز را ه داخل خانه کشانده اند
* تشکیل مراکز تفریحی با ایجاد اب بند هایی بر روی نهر درون شهر
* در بازارهايى كه در طول جاده ها گسترده شده نه Yo فرآورده های مصرفی و مادی بلکه
* ارزشهای فرهنکی نیز رد و بدل می شود
* موزه دیگر یک گورستان اشیا نبوده و به وعده گاهی همگانی تبدیل می شود
* وجود دفاتر کار آزاد در نزدیکی مناطق مسکونی
* هر شهروندی باید بتواند به همه فرایند تولید , پخش . جابجایی و بهره مندی در فاصله ميان
۰ تا ۴۰ دقيقه از محل سکونت خود دسترسی داشته باشد
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
هه
صفحه 27:
فرانک لوید را
علیرغم آنکه اين طرح در نگاه اول په مانند مدلهای سده نوزدهم غیر واقعی می نمود اما در
طول نيمه دوم قرن بيستم جهره آمريكا را دكركون ساخت 3
اكر جه مدل رايت در حد يك انديشه باقى ماند اما در بسیاری جاها از اصول آن پیروی
مى كردند و به جلوه هاى طبيعى ارج بيشترى نهاده مى شد
اين ايده در اصل واكنشى به رشد قارج گونه شهرهاى دوره مدرن بود
در اصل اين شهر مدليست شبيه به ايده شهرهاى يايدار امروز
صفحه 28:
: « شهرک های کارگری «گرین بلت
ینه از آنهاکه از ۱٩۳۵ به ب باخته شدند فر مربیلند» گریرچی 9
در ویسکانسینو گرینهیلپر ایهایو بسودند
الگوی شهری آنها افقی و گسترده بود که مورد علاقه رایت بود اما با توجه به تفکرات خیال
.پردازانه رایت در جهات دیگر به تفکرات متواضعانه تر باغشهر هاوارد نزدیک تر بودند
صفحه 29:
فرانک لوید ر
در ۱۹۵۹ در سن نود سالگی پس از انجام بیش از ۳۰۰ پروژه و نفوذ بر سه
تسل از معماران دار فانی را وداع گفت.او ماتند سولیوان می خواست معماری
تازه ای طرح کند که از سبکهای موروئی آزاد بوده . با زندگی مدرن توافق
.کامل داشته باشد
رایت بر خلاف سولیوان که بعد از ۱۸۹۳ با گرفتاریها و واخوردگیهای بسیاری
دست به گریبان بود از هر گونه شکستی مصون ماند . زیرا بر خلاف سولیوان
که فعالیت خوددرا صزف مسایل تصوری:و ذهنی کرده بودرایت به:حقایق:
.قاطع و واقعیتهای تاریخی متکی بود
رایت معتقد است که در ماورای حقایق تاریخی طبیعتی وجود دارد که
صورت اصلی و حقیقی زندگی ست که به طور معمول عوامل زندگی آن را می
+پوشانند و از دیده پنهان می سازئد
صفحه 30:
فرانك لويد را
شهر بهندشتى ١9717 > شهر زئده /190
(بقه مسجو 9)) oa) اس
شهرزنده رانت::- آرمانگرآیاله :2 شخصی , فارغ از ارتباط با مشكلات واقعى
4 ان هرا aly فلسفه شخصی رایت » Aly ANS
شهرسازى آمريكا در دوران روزولت
...وى به يك جامعه آزاد و
تضاد در عمل و تفكر -- *دنبال كردن ايده سکونتگاهها در نقاطی متراکم که در میا
محوطه های بکر و سبز قرار lo ساختمانهای آپارتمانی براو شک على ل
۱ شیکاگو ۱۹۲۴
آسمانخراش آرمانگرایانه ای به نام ایلینویز
صفحه 31:
ع ۳
پاکزادجهانشاهسیر اندیشه ها در شهرسازی از آرمان تا واقعیت+شرکت
عمران شهرهای جدید,۱۳۸۶
,یو مانیاگو لامپونیانی؛معماری و شهرسازی در قرن
اعتضادی؛تهران.دانشگاه شهید بهشتی.مرکز چاپ و انتشارات, ۱۳۸۱
گیدیین,زیگفرید؛.فضاءزمان ومعماری؛ترجمه منوچهر مزینی؛:شرکت انتشارات
علمی و فرهنگی,۱۳۶۵
ینه ولوولیوناردو:تاریخ معماری مدرن؛ترجمه سیروس باور:انتشارات دانشگاه
تهران, ۱۳۵۲