صفحه 1:
فرایند تحلیل سلسله مراتبی
AHP
Analytical Hierarchy
~((Process
محدثه نادرشاهی
عضو هیئت علمی و دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور
گروه مهندسی صنایع
صفحه 2:
| AHP
* در عصر حاضر ما در زندگی روزمره با تصمیم گیری های چند معیاره
مختلفی رو به رو هستیم. از انتخاب یک لپ تاپ تا انتخاب شغل و...
" در عرصه صنعتی گاهی اوقات نتيجه تصمیم گیری به قدری مهم
است که بروز خطا ممکن است ضررهای جبران ناپذیری را بر ما
صفحه 3:
| AHP
™ یکی از مسائل تصمیم سازی مدیران. چگونگی انتخاب کردن یک
گزینه از میان چندین گزینه موجود است که می بایست با توجه به
معیازهانی ol yas انان مطرحاست صورت كيرد:
* حتی در.صوزتین هم که انتخاب کردن موردنظر نباشن»ممکن اس
احتیاج داشته باشیم بدانیم اولویت گزینه ها نسبت به یکدیگر چه
میزان است
صفحه 4:
| AHP
یند تصمیم گیری با چندین معیار کمی و کیفی با مشکلات فراوانی رو به
زونند:
* مثلا در انتخاب یک خودروی زیبا اگر معیارهای زیبایی» مدل و قيمت مطرح
باشد مشکلات زیر پیش می آید:
شتن استاندارد برای اندازه گیری معیارهای کیفی
نداشتن واحد برای تبدیل معیارها (کیفی و کمی) به یکدیگر
* با توجه به مشکلات مربوط به فرآیند تصمیم گیری با معیارهای چندگانه. از
جمله پیچیدگی و عدم وجود استاندارد از سرعت و دقت تصمیم گیری به
مقدار زیادی کاسته شده و باعث می شود که اين فرآیند به مقدار زیادی به
فرد تصمیم گيرنده وابسته باشد.
صفحه 5:
| AHP
۴ فرایند تحلیل سلسله مراتبی یکی از جامع ترین سیستم های
طراحی شده برای تصمیم گیری با معیارهای چندگانه است.
از آن جا که ما می توانیم:
۴ فرایند تصمیم گیری را فرموله کنیم
* معیارهای کیفی و کمی مختلف را در نظر بگیریم
. گزینه های تصمیم گیری را وارد مساله کنیم
* حساسیت روی معیارها و زیر معیارها را تحلیل کنیم
صفحه 6:
| AHP
" بياده سازى gS presi Se DWP شامل 6 مرحله
است:
۱- ساختن درخت سلسله مراتبی
۲- انجام مقایسات زوجی
۳- محاسبه وزن ها
صفحه 7:
An example of hierarchical value
:tree
The hierarchical value tree for purchasing a motor car
Level 1: Goal
Level 2: Criteria
(Criteria group headings)
Level 3: Sub-criteria
اس arena] ها
Level 4: Alternatives
صفحه 8:
| AHP
* مسأله: فرض کنید که بخواهید برای خرید یک خودرو تصمیم
گیری کنید. گزینه های این مساله سه خودروی (),9),) باشد.
۴ هم چنین معیارهای انتخاب شما شامل قیمت. مصرف سوخت؛
راحتی و مدل باشد.
= برای حل مساله ابتدا سلسله مراتب را رسم میکنیم. سپس به
محاسبه وزن پرداخته و در پایان وزن نهایی هر گزینه را مشخص
صفحه 9:
"" مرحله ۱: ساختن درخت سلسله مراتبی
سلسله مراتب نمایش گرافیکی از مساله (هدف. معیارها و گزینه های انتخاب) می باشد.
* سطح یک: هدف
۶ سطح دو: معیارها
سطح آخر: كزينه ها
شکل: سلسله مراتب انتخاب خودرو
صفحه 10:
| AHP
* مرحله ۲: مقایسات زوجی
* حال از پایین ترین سطح به پالایش سلسله مراتب می پردازیم
۴ ماتریس مقایسه زوجی را برای هر معیار به طور جدا تشکیل می
دهیم
5 در روش an SOWA ها دو به دو با یگدیگر مقایسه می شوند.
اين مقايسه هااز طريق يرسشنامه (نظر كارشناسان) يا فرد تصميم
كيرنده صورت مى كيرد.
صفحه 11:
| AHP
* با توجه به نتیجه مقایسه ها که می تواند شامل پاسخ های کاملا
مطلوبتر, مطلوبیت خیلی قوی. مطلوبیت قوی. کمی مطلوبتر یا
یکسان باشد به ترتیب عددی بین ٩ تا ۱ انتساب داده می شود.
صفحه 12:
| AHP
در مثالء از نظر راحتى ترجيح 09 بر 09 عدد ؟, ترجيح 00 بر ©
عدد ۸ و ترجیح © بر 0 عدد ع مى باشد .
بدین ترتیب ترجیح )بر ٩/0 60 ترجیح )بر 0/0 () و
ترجیح كبر 9) عدد ۱ مى باشد.
بدیهی است که ترجیح 9) بر 9۰60 بر (9۰6) بر () برابر یک
است.
7 ۶
| 1 1
* ۷ اوه
13/8 19/6 5
صفحه 13:
| AHP
در گام بعدی ۴
ابتدا حاصل جمع هر ستون را به دست می آوریم. *
سپس هر عنصر در ماتریس زوجی را به جمع ستون خودش تقسیم *
می کنیم تا ماتریس زوجی نرمالیزه شود.
*مفتاز میاگین هو سطلو خر مقر فرجایژد را مساسیمی کنيم
میانگین سطر و A B
و70 ورگ وراه
صفحه 14:
| AHP
میانگین A B Cth
8/15]0.593 مدا وراه
8
اك
ين ما مى بينيم كه با در نظر كرفتن راحتىء اتومبيل LB
وزن نسبى )0977٠ برترين اتومبيل است.
صفحه 15:
| AHP
* این مراحل را بطور مشابه برای دیگز معیارها یز انجام می دهیم.
۴ یعنی ماتریس مقایسه زوجی و ماتریس نرمالیزه را برای معیار
قیمت. مصرف سوخت و مدل تشکیل داده و وزن نسبی را محاسبه
فى أكتيع..
* برای محاسبه این وزن هاء ابتدا تصمیم گیرنده باید اتومبیل ها را به
صورت زوجی نسبت به هر معیار مقایسه کند. ماتریس نرمالیزه را
تشکیل دهد و از هر سطر میانگین بگیرد.
صفحه 16:
| AHP
* فرض کنید داده های جدول یک پس از محاسبات به دست آمده است.
جدول
-١ وزن
99
0
90
0
Sse!
0
مصرف
06۶
90
ore]
0
99
Oo
زینه ها نسبت به معیارها
راحتی
60
0
ord
9
/ 06
9
مدل
999
0
99
0
OOo!
0
صفحه 17:
* حال سطح بالاتر را پیمایش می کنیم.
* در این سطح باید معیارها به صورت دو به دو با یکدیگر مقایسه شوند
* در ادامه ماتریس مقایسه زوجی معیارها آمده است.
جدول ۲- ماتریس مقایسه زوجی معیارها
قيمت ۱
مصزف: ۳۱
راحتی vy
مدل vy
مصرف
۳
راحتی
۲
۴۳/۱
| AHP
مدل
Fi)
YI)
صفحه 18:
| AHP
* و پس از محاسبه ماتریس نرمالیزه و میانگین هر سطر وزن نسبی هر معیار به
صورت زير به دست می آید:
جدول ۳- وزن هر معیار نسبت به هدف
9/0
OOS/D
9
990
ضرف
راحتى
مدل
صفحه 19:
| AHP
محاسبه وزن نهایی اتومبیل ها
۴ در این مثال ما ابتدا وزن گزینه ها نسبت به هر معیار را محاسبه
کردیم.
* سپس وزن معیارها را نیز با توجه به هدف (انتخاب بهترین. خودرو)
محاسبه نمودیم.
" پس به راحتی می توان بیان کرد که وزن نهایی هر گزینه عبارتست
)3
حالس وق سسا 77
ami
صفحه 20:
| AHP
* پس با توجه به داده های جدول یک و سه داریم:
X 0.087 + 0.218< 0.593 + 0.299< 0.265 2 5 0.085 + 123 < 0.398 > وزن نهاییاتوسیل ۸4
9 و به همین ترتیب
ویزنهایی ۰/۴۲ < 0 "
OF INV fle iss =
۴ چنانچه ملاحظه می شود اتومبیل (۴بهترین انتخاب می باشد.
۴ اولویت گزینه ها به ترتیب: 6<68<)
صفحه 21:
An example of using AHP method
selecting a new hub airport
Decision-Maker (OM)
Anypothetical EU airine
Objective. Seisclion of the best-preselected locaton fora new Hub
[Market — MAN ecessibiity ~ ACC]
Cost - COS
Capacty — CAP
صفحه 22:
[ Scale of relative importance
Explanation
‘Two activities contribute equally to
the objective
Experience and judgement slightly
favour one activity aver another
Experience and judgement strongly
favour one activity over another
Anactivity is strongly favoured and
its dominance demonstrated in
practice
‘The evidence favouring one activity
‘vor another is of the highest possible
order of affirmation
‘When compromises needed
Seale of relative
Importances (according,
ماس ور
Definition
‘Equal importance
Weak importance of ane aver another
‘Essential or strong importance
Demonstrated importance
Absolute Importance
Intermediate values between the
byoadjacent judgements
activity ‘has one ofthe above
non-zera numbers assigned tit when
‘compared! with activity j, then has
the reciprocal Value whien compared
sath J
table
Intensity of
Importance
1
3
246.8
Reciprocals of
above nan-2er0
صفحه 23:
۳ ۱
2 - و6 / ره UD for i= 1, 2,...N.
aI
Market (MAR)
Ay A, A; Ay As Ag A; Priority - vy
Ay ol 17 13 13 1 17 0.038
Ay 7 1 5 3 3 5 0.381
AS 3 1/5 1 2 2 1/5 3 0.109
Ay 3 1/5 1/2 1 a 1/5 1 0.085
As 1 1/5 ۱2 13 1 1/5 2 0.058
Ag 7 1/3 5 5 5 1 5 0.282
Ay 1 1/5 1/3 ]1 1/5 1/5 1 0.047
صفحه 24:
۳ Accessibility (ACC)
) A A یش Ay AS AG بش Priority - vz
۸ 1 3 138 16 15 5 2 0.087
Ar 1/3 1 WS 1S 1/5 12 13 0.039
يه 3 5 1 2 2 5 3 0.284
يه 5 5 12 1 % 5 3 0.207
As 5 5 12 2 1 5 3 0.248
As 13 2 15 16 15 1 1B 0.046
بم ۶ 3 18 18 13 3 1 0.089
Cost (COS)
i) A A A; Ag As Ag A> Priority - vis
Aol 16 ۱7 5 17 19 7 0.065
A 6 1 18 7 3 Ws 7 0.161
يه 7 3 1 7 S 12 8 0.259
Ag WS 17 10 1 18 16 3 0.034
As 7 13 16 8 1 15 9 0.132
As 9 3 2 6 S$ 1 7 0
Ay 17 17 18 13 19 17 1 0.022
صفحه 25:
Priority - vis
0.095
0.125
0.072
0.067
0.214
0.025
0.402
Priority - wj
0.275
0.076
0.473
0.176
إن ب ساف
م أن ص صا
Al AS
2 1B
2 18
2 15
1 13
3 1
1/5 6
63
cos
12
14
1
1/4
7
اذو دن سم با ين
8
Se
ACC
جاسم جاجد
Capacity (CAP)
no”
-
MAR 1
ACC 1/4
cos =
CAP 62
صفحه 26:
Ay
0.047
0.089
0.022
0.402
As Ag
0.058 2
0.248 0.046
0.132 7
0.214 5
9
Rank
Un RAwWNA
بش
0.085
0.207
0.034
0.067
Scenario
Score - Si
0.065
0.206
0.187
0.067
0.135
0.240
0.101
As
0.109
0.284
0.259
0.072
0.381
0.039
0.161
0.125
i) Ay
0.038
0.087
0.065
0.095
Alternative - Airport
Al — Buussels
A? - Paris (CDG)
A3 = Frankfurt
A4 — Dusseldorf
AS — Amsterdam (8)
A6— London (H)
A7- Milan (M)
1)
MAR
ACC
cos
CAP
صفحه 27:
| Some AHP method
shortcomings
Comparison inconsistencies ®
decision-makers using AHP often make
-inconsistent pair wise comparisons
Rank reversals ®
changing of relative alternative rankings due
.to the addition and deletion of alternatives
Large number of comparisons ®
where there are either a large number of
.attributes and/or alternatives to be evaluated