صفحه 1:
صفحه 2:
فرصت جوانی
| در این سن انسان در اوج قدرت
بذنی و روانی استتا برای انفوهسبازی به اصلی وجود قدرت در دوران جوانی
صرف آن در جهت خودسازی و توانمند سازی روح است. انسان به هر مقدار که از این دوران فاصله می
ut
قدرت نیاز دارد. فلسفه ۱
صرف قوت روح مى شود و در تیجه آن اگر چه
ولی روحش قوی و توانا مى كردد. ولی اگر د
دست می دهد بدون اینکه چیزی در خور عمر بیابد و در نتیجه احساس خسارت و ضرر
این باره می فرماید: «ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و
و زیان کاری است مگر کسانی که در
قرآن کریم در سوره عصر در
عملوا الصالحات؛ بدرستی که انسان د
عمل(خودسازی) قرار دارن.» بتابراين
بوی جوانی در مسیر خودسازی است و
جوانی سکوی پرش به قله کمال و کلید رسیدن به سعادت جاودانه است.
در این مرحله هنوز شخصیت انسان به طور کامل شکل نگرفته و صفات و حصلت
است. لذا می توان با هزینه و
قدام کرد. کاری که
عمق روح ريشه نكر
ن کردن فضیلت ها و اخلاق پسندیده
صفات و ثبوت عادت ها بسیار سخت و دشوار خواهد بود.
صفحه 3:
eee eS eee rey
ان دوباره پدست آورد وئه ذخیره کرد.
تعریف مدیریت زمان
مدیریت زمان یعنی کنترل زمان و كار خويش. و به
دست گرفتن آن و اجازه ندهیم که امور و حوادث
ما را هدایت کنند.
-١ زمان سنجى و تعيين وقت معین برای انجام هر کار
پرای انجام هر
ار و زمان سررسید لن بر حسب اولویت و
تعیین واقع بيثلنه بازه
اهمیت. ارزیلبی واقع بننه از وقت مورد نياز برا
انجام وظایف روزانه همچون انجام تکالیف
درسی: رفت و آمد و رسیدگی به امور خانواده
حائز اهمیت است.اغلب اهمال کاری ها نتیجه
عدم آگاهی شخص از وقت معین برای انجا
کار است. اگر انجام کاری را مطلق و بدون
نظر بگیریم معمولاً اهمال به آ
صفحه 4:
بايد ساعت هايى را كه از نظر زیست شناختی و
روان شناختى ميزان انرثيى بدن در بالاترين سطح
زا شتاساین كر
هو مهم
ين کارهای
خود را در ن ساعت ها انجام دهید. برای مثال»
وصیه می شود صبح
عصرها را به ورزش اختصاص
های زود
| به مطالعه و
برنامه ریزی
برنامه ریزی در حقیقت آماده نمودن و امکانات منابع
و وسایل جهت تحقق بخشیدن به اهداف میباشد
هيج
ally, نيسته بدون وجود يزنامه “حائناً
خواست های دیگران خواهیم بود.
يا Lan waa ge دایم در تفا
برای تنظیم وقت ارزشمند. تر از برنامه
كجا بايد بايد باشيم و ميدانيم با مائلى كه با آن
مواجه میشویم چگونه برخورد كنيم.
مکتوب سازی برنامه ریزی زمان ما را یاری میدهد
تا در اجرای برنامه ها زمان کمتری صرف کنیم.
برنامه ریزی مکتوب هم چنان میتواند دارای . اثر
فیزیولوژیکی محرک در جهت فعال فعال نمودن
انگیزهای شخصی در کار ها می باشد.
صفحه 5:
eee eS eee rey
۳ بهره گیری از فرصت ها
فرصت ها همچون عبور ابرها می گذرد. بنابراین
فرصت های نیک را غنیمت بشمارید.
از نكاه امام على (عليه السلام) بهره كير:
نمونه اى از اين فرصت ها كه در آموزه هاى
اكيد قرار كرفته عبارتند از
اسلامی بیشتر مور
فرصت حیات. سلامتی. ثروت. فراغ بال و
جولنی که امام (علیه السلام) تمامی آنها را گذرا
و روبه زوال می دانند و به پیروان خود توصیه
می کنند که قبل از آنکه از دست روند بهترین
رضعیت درست وبادیدگاهی دا
که تونستهباشند تعریفی صحیح از اهدافشان در
زندگی به عمل آو
داشتن اهداف مشخص موجب خواهد شد تا شما
باشند
بتوانید زمان خود را به نحو احسن به کار های مهم
تخصیص دهید.
صفحه 6:
فرصت استفاده از تفکر و فکر "خرد و اندیشه دیگران
استفاده از تجریه های دیگران
استفاده ۱
یع از عمر و زمان.استفاده
ان است. آن که از تجربه های
كاركزاران خويش را به استفاده از اهل تجربه در
کارها دعوت می کند: وم مهم اهل اج
از کارگزاران اهل تجربه استفاده کن» Golly
چنانچه انسان بخشی از عمر خوا
گردآوری تجربه های دیگران کند. هرگز زیان
صفحه 7:
۱
این جهت. به مقتضای عقل.
ie واه مار پنپاد راز 7
بزرگ خداوند است که همه افراد از آن
برخوردار نیستند. وفراموش نمودن نتیجه
تجربه های گوناگون دیده است.
سعادتی انسان.است.
تجربه استفاده نکند. همچون
ays است کفاز زد زا فرامی گناد
به جای تحضیل سود و منفعت؛ خود را به
زحمت انداخته و عمر خود را به تباهی می
کشانند.
صفحه 8:
000
یک درست خوب هندم تهاییهای انسان»
شریک غمها و شادیها:بازوی یاریرسان به
هنگام نیانن تکیهگاه انسان در مشکلات و مشاور
خیرخواه در لحظات تردید و ابهام است.
یعضی از مدمبه خاطر خصاتهای خودخواهانه.
از تنهایی درای
علی (ع) عاجزترینمردم هستند 9
دوستانی را که با زحمت بسیار فراهم نمودهاند.
به اندک آزاری از دست میدهند. ایشان از گروه
اول نیز عاجزترند
ویژهگی شخصیتی دوست خوب:
خوشبختانه در روایات اسلامى به اين بخش از
مباحث دوستى توجه خاصى شده .به
را به اختصار توضیح دهیم.
١ ايمان
ان همان باور و اعتقاد قلبی همراه
اعتماد و اطميان است كه شوق يبه سوى عمل
در انسان ايجاد مىكند. اين مفهوم كه ا
گرفته میشود با امنیت و امان همخانواده و
سازگار است. ایمان سرچشمه و زیربنای امنیت
و آرمش زندگی است.
اینک در جریان زندگی هدفمند د
میتوان با کسی که به حدا و روز رستاخیز ایمان
شخصی
ندارد. دوست شد؟ آیا میتوان به
طمینان کرد؟
اطمینان کرد؟
صفحه 9:
000
به او لقب امير مؤمنان دا
شایسته دوستی با مزمن معرفی نمود
مزمن برادر مزمن است ز:
نمیکند. از او عیب نمی:
سریازنمیزند.
ارائه نموده است: هر
است؛ پس بیندیش که با چه
مینمایی!
۲ تقوی و نیکو کاری
تقوی که همان التزام عملی به بایدها و نبایدهای
ملاک
سعادت, ريشه و اساس همه خوبیها و سرآمد
فضایل انسانی است.
دوستی با اهل تقوی چند ویژگی مهم
است. دلیل ایمان, راه نجا
اول: مطمئن و پایدار است؛ از آنجا که ذات پاک
خداوندی ازلی و ابدی است. آنچه مربوط و
ماندنی خواهد بود و
صفحه 10:
000
۳ خلق و خوى كريمانه
اخلاق جمع خلق. مجموع صفات و ملکاتی که
زیربنای اصلی شخصیت آدمی رابنا نهادهه به
ساختار باطنی انسان شکل میدهد. ارزشهای
اخلاقى آنقدر در زندكى انسان اهميّت دارد كه
پیامآور محبت و دوستی. حضرت محمد (ص)
فرمود: من به خاطر بسط و گستر:
اده شدهام (انی بعثت لاتمم مکارم
ینترین ویژگی یک دوست
خوب. اخلاق کریمانه باشد. چه سعادتمند است
کسی که با بزرگواران و صاحبان کرامتهای
اخلاقی معاشرت دا
که با سفلگان و صاحبان خوهای زشت. روزگار
میگذراند!
و چه تگونبخت است آن
آن رو که یقین دارد آخرت باقی و دنا فانی
است و آخرت در گرو عمل معنوی انسان است؛
به جلوهها و جذیهها
ثروتمند باشد و هم قدرتمند: تعقلی به دنیا
است. برای تحصیل
حق و رسیدن به قرب الهی تلاش
میکند. دلبسته به خدا و رسته از قید دنیا است؛
نداردء آزاده و اهل يقي
صفحه 11:
000
انتخاب همسر
ازدواج. هسته ال ایجاد خانوا
اج و خانواده
سنگ بنای جامعه انسانی است. لذا نوع پایه
بن امر مهم
در پیشرفت و توسعه و نیز انحطاط و سقوط
إجابعه, تأثير مستقيم داوف
اج؛ عاملی برای رفاه؛ سکون و گستر
مدنیت بشری است. صاحبان ادیان, فلاسفه و
كاري Olay موجه و مین
ن جامعه و رفاه بشريت
. تکامل روحی؛ فکری و جسمی اقراد
رشد ارزش های اخلاقی عم از
فردی و اجتماعی) و.
ملاک ها:
١ ايمان و دینداری
توسعه و
است. قرآن کریم در
مینه می فرماید: ولا تتکحوا المشرکات حتی
ولامه مؤمنه خير من مشركه ولو اعجبتكم و لاا
ال حتی يومنوا و لعبد مؤمن خير من
ون الی الا ال يدعو
ی که آیمان نیا
صفحه 12:
000
۲-عقل و هوش
بعد از ديندارى؛ عقل و زیرکی از مهم ترین معیا
و ملاک یک همسر خوب محسوب می شود
و تداوم و پیمودن راه راست و حل مشکل
زندگی کار آسانی نیست اگر دو همسر با هم تفاهم
داشته باشند و موقعیت یکدیگر و شرایط و
ک کنند. می توانند
بر پایه صحیحی استوار سازند و به انجام
وظیفه مشغول باشند و به کانون خانواده صفا و
محبت.و گرمی: دهتد ودبا عقل وهدرایت مشکلات.
را حل و فصل کنند. همسر عاقل امکانات خانوا
توقعات بیجا و بلند abe
فشار قرار دهد. اكثرا اختلافات خانوادگی و
کشمکش های زندگی معلول جهالت و ادانی زن
و شوهر, یا یکی از آنها می باشد؛ زوجین هر چه
عاقل تر باشند بهتر می توانند همسرداری کنند و
وسیله آسایش و خوشی همدیگر را فراهم سازند و
از اختلافات و مشکلات بکاهند. همسر عاقل,
5 اخلاق نيك
سومين معيار و ملاك در انتخاب همسر اخلاق حسنة
است و این مطلب را می توان از قرآن کریم و
معصومان(ع) بخوبی استفاده كرد. قرآن كريم مى
فرمايد: «فانكحوا ما طاب لكم من النساء؛ با زنان پاک
اج کنید.ه
همچنین رسول خدا(ع) می فرماید: اذا جانکم من
کنر هم ند و ارتباط کلامی
بو غير كلامى فراوانى با هم
حسته و وش رفتری ریک گقتاری در همه زندگی
اها سيار pal saps بنون:آن زندگ
زندگی با رز
کمالات و
آور خواهد
رنج آور خواهد بو
» اما بد احلاق و بد رفتار و تندخوء
و انسان هر
کند. زیرا دیدن حالات
تند و خشن او از تحمل هر انسان صبور و شکیبایی
ظ اسان آزندگی الما
زیبیی:
رفتار و مشاهده گفتارهای
خارج ااست بنابراین شر
صمیمی. با نشاط و با صفاء داشتن همسری خوش
اخلاق و عفیف و یک گفتار است.
صفحه 13:
فرصت استفاده از همراهی والدین
7 صفات شخصیت ی شده و بسیاری
آنان در ده سالكى تجلى مى يابند. بر اساس
سالگی می
چه شخصیتی خواهد بود.
یک نوجوان باید خود را آماده تحصیل دانش و
pees 9 Vas bs pa پیوندهای نیکو
شرایط لاز
زا درد یه وود اور
هر چند نوجوان در دو
ای کودکی تا حدودی ly
و روش انجام دادن خواست های خود را آموخته
است. با وجود این باید در نوجوانی طرز صحیح و
مرور رخ می دهند. از طرف. دیگر مسائلی همچون
آشفتگی و نابسامانی های خانوادگی؛ درخواست
های نامعقول و غیر منطقی و فقدان هدف و فلسفه
در زندگی غالبا موجب اختلال و بی نظمی در
شخصيت نوجوانن مى شوند. ناكام های یی و
فشارهای روانی امکان دارد سیب تغییر شخصیت
شده يا آنكه در نوجوانان رفتارهاى نايهنجارى مانند
هکاری, پرخاشگری و جامعه
أورند. البته دليل افزايش بزهكارى در اين دوران
آن باشد که چون نفوذ پدر و مادر در نوجوان
كاهش مى يابد و نوجوانان به كام جويى و لذت
طلیی گرایش دارند: دسته هايى به وجود مى 1
رفتارهايى مبتنى بر جامعه ستيزى بيشه مى سازند.
رند و
صفحه 14:
فرصت استفاده از همراهی والدین
مونس فرزندانمن باشیم
ها سیم ی کند.با ممراهالن: را دوداین گرایگن و:
مرا مى فهمد
و العساين مرا درك من كتب اين سملت يرا اغلب.
خواهش بيدا مىكند و مىكويد: اين
مىشنويم که پدر و مادرم مرا نمیفهمند. در حوزه
غایباند و لذا او در
این حوزه به دنل همرلد میگزدد.آذمها وقتی تنها
میشوند به دنیال مونس هستند. چون انسان به اتس
Ll وقتی که تنها شد به دنبال مونس
حالت. خطر, تهدیدش میکند؛
برای همین با اولین کسی که بتواند در حوزه تنهایی
او وارد شود و با او هم احساس شود انس می:
Seis ©
دوستی پدر و مادر پا فرزندان
اوستی
ان و مادران با فرزندان
احس کنند و یک
صفحه 15:
نوجوانی و جوانی بهترین دوران خودسازی
خودسازی به عنوان یک فریضه عقلی
بيج لحظه ای
آن را ترک گفت. اما دوران نوجوانی و جوائی
همه ادوار
ادوار
بن دوران خودسازی و کمال برای انسان است.
زیرا در اين سنین هنوز شخصیت انسان شکل ثابتی
ome
نکرده ست لذا من توان با وحمت كمترى آنها |
به خود نكرقته و صفات زشت در روح ۱
را از بين برد.
خوسازی به معنی انسان سرمایههای و-
تماید و تمایلات خویش را تعدیل کرده و صفات
انس
جودش پرورش دهد و با دستیابی به
کمالات انسانی و آراسته شدن به محاسن و مکارم
اخلاقی انسائیت
از عمر نباید
به عبارت دیگر می توان گفت خود.
ازی عبارت
است از پالایش روح از احلاق زشت و آراستن آن
به خوبى ها و مسلح شدن به کمالات اخلاقی و
کرامت های انسانی:
خودسازی به عنوان یک فریضه عقلی در همه ادوار
ازيرا در اين سئين هنوز شخصیت انسان شکل ابتی
به خود نگرفته و صفات زشت در روح انسان نفوذ
پیدا نکرده است. لذا می توان با زحمت کمتری آنها
yey snp: go gle طبق آنها عمل کرده است پر شدت
و عمق این صفات افزوده شده و تبدیل به ملکه شده
انده لذا رهایی از آنها کار چندان آسانی نیست.
صفحه 16:
fer Ren ns ora)
راه کلی برای خود سازی وجود دارد؛ راه
پیشگیری
اه پیشگیری و جلوگیری از نفو
سهل ترین راه تهذیب نفس است: در ن هنگام که
انسان به گناهان و رذائل اخلاقی آلوده نشده ا
و نورانیت فطری برخوردا
کارهای خوب و تخلق به اخلاق نیک آمادگی
پیشتری دا
ار است و برای
میفرملید؛ برهوای
نیرومند گ
مسر تخود هی سا
کشد و در لن صورت نمی توانی در برابرش
مقاومت نمایی.
استاد مطهری(ره) می گوید:
ال ضعیف تر می گردیدز یعنی ميان رشد درتت
و قوت او نسبت معکوس پرقرار بود. حالات انسان
نیز ماندد خارین و خارکن است. روز به روز صفات
در انسان ريشه های عمیق تری پیدا می کند و اراد
انسان را ضعیف تر می کند. قدرت یک جوا
اصلاح pi
یک بير بيش تر است.)
خارین در قوت برخواستن/ خارکن در سستی و در کاستن
خاربن هر روز وهر دم سبزتر خار کن هر روز زار و خشک
- او جوان تر می شود تو پرتر/ زود باش و روزگار خود هبر
خار بن دان هر يكى خوى بدت/ بارها در باى خار آخر زدتٍ
صفحه 17:
صفحه 18:
بسم الله الرحمن الرحيم
اخالق كاربردي ”استاد راهنما :اقاي قصابيان“
1فرصت
استفاده ازعمر
و مديريت زمان
فرصت استفاده از 2
تفكر و فكر و خرد و
انديشه“و تجربيات
“ديگران
موضوعات
فرصت ها
3فرصت
انتخاب همسر
و دوست
1
5فرصت
استفاده از خود
سازي
4فرصت
استفاده از
همراهي
والدين
مقدمه
اخالق كاربردي
فرصت جواني
جواني بهترين فرصت براي سازندگي و پيمودن مسير کمال است ،زيرا در اين سن انسان در اوج قدرت
بدني و رواني است و براي خودسازي به اين قدرت نياز دارد .فلسفه اصلي وجود قدرت در دوران جواني
صرف آن در جهت خودسازي و توانمند سازي روح است .انسان به هر مقدار كه از اين دوران فاصله مي
گيرد ،اگر در مسير خودسازي باشد ،انرژي جسماني اش صرف قوت روح مي شود و در نتيجه آن اگر چه
از قدرت جسماني اش كاسته مي شود ،ولي روحش قوي و توانا مي گردد .ولي اگر در اين مسير نباشد،
نيروهايش را از دست مي دهد ،بدون اينكه چيزي در خور عمر بيابد و در نتيجه احساس خسارت و ضرر
خواهد كرد .قرآن كريم در سوره عصر در اين باره مي فرمايد« :ان االنسان لفي خسر اال الذين آمنوا و
عملوا الصالحات؛ بدرستي كه انسان در خسارت و زيان كاري است مگر كساني كه در مسير ايمان و
عمل(خودسازي) قرار دارند ».بنابراين بهترين راه صرف نيروي جواني در مسير خودسازي است و دوران
جواني سکوي پرش به قله کمال و کليد رسيدن به سعادت جاودانه است.
در اين مرحله هنوز شخصيت انسان به طور کامل شکل نگرفته و صفات و خصلت هاي ناپسند و عادات
زشت هنوز در عمق روح ريشه نکرده است ،لذا مي توان با هزينه و زحمت کمتري در جهت رفع آنها و
جايگزين کردن فضيلت ها و اخالق پسنديده اقدام کرد .كاري كه در سنين باالتر به دليل ملکه شدن
صفات و ثبوت عادت ها بسيار سخت و دشوار خواهد بود.
2
صفحه اول
1فرصت استفاده ازعمر و مديريت زمان
اخالق كاربردي
مقدمه
در فرهنگ روز مره از كودكي به ما آموخته اند كه
”وقت طالست“ غافل از اينكه ! طال را هم ميشود
ذخيره كرد و هم ميتوان بدست آورد .درحاليكه
زمان رانميتوان دوباره بدست آورد ونه ذخيره كرد.
تعريف مديريت زمان
مديريت زمان يعني كنترل زمان و كار خويش .و به
دست گرفتن آن و اجازه ندهيم كه امور و حوادث
ما را هدايت كنند.
روش هاي مديريت زمان
زمان سنجي ،وقت شناسي ،استفاده بهينه از فرصت
هاي به دست آمده ،تدارك فرصت هاي از دست
رفته ،شناخت موانع مديريت زمان از جمله روش
هاي مديريت زمان محسوب مي شوند كه در ادامه
به توضيح هر يك بر اساس كلمات امام علي (عليه
السالم) مي پردازيم.
3
صفحه بعد
-1زمان سنجي و تعيين وقت معين براي انجام هر كار
تعيين واقع بينانه بازه زماني الزم بccccراي انجام هر
كار و زمان سررسccيد آن بccر حسب اولccويت و
اهميت ،ارزيابي واقع بينانه از وقت مورد نياز براي
انجام وظccايف روزانccه همچccون انجام تكccاليف
درسي ،رفت و آمد و رسccيدگي بccه امccور خccانواده
حائز اهميت است.اغلب اهمال كاري ها نتيجcccه
عدم آگاهي شخص از وقت معين بcccراي انجام آن
كار است .اگر انجام كاري را مطلق و بccدون قccالب
گيري زماني در نظر بگيريم ،معموًال اهمال بcccه آن
راه مي يابد .لذا بايد شخص زمان را بشناسد و بccر
آن مبنا كار را اندازه گccيري كنccد يعccني بccراي هر
كاري زمان پايان در نظر بگيرد.
-2وقت شناسي
هر كاري را بايد در زمان خاص خود انجام داد تا از
انباشته شدن كارها جلوگيري شود .به اين منظور هر
كاري را بايد مطابق برنامه به موقع شروع و به موقع
به اتمام رساند و از استراحت هاي طوالني و غير
ضروري پرهيز كرد.
صفحه اول
1فرصت استفاده ازعمر و مديريت زمان
اخالق كاربردي
كاري را كه براي هر روز در نظر گرفته شده را در
همان روز و به موقع بايد انجام داد و آن را به فردا
نيفكند .بنابراين براي بهcccره وري مناسب از وقت،
بايد ساعت هايي را كه از نظر زيسccت شccناختي و
روان شناختي ميزان انرژي بدن در باالترين سccطح
قرار دارد را شناسايي كرده و مهم ترين كارهاي
خود را در آن ساعت ها انجام دهيccد .بccراي مثccال،
توصيه مي شccود صبح هاي زود را بccه مطالعccه و
عصرها را به ورزش اختصاص داد.
4
صفحه بعد
برنامه ريزي
برنامه ريزي در حقيقت آماده نمودن و امكانات منابع
و وسايل جهت تحقق بخشيدن به اهداف ميباشد
هيچ چيز براي تنظيم وقت ارزشمند تر از برنامه
روزانه نيست .بدون وجود برنامه دائما در خدمت
خواست هاي ديگران خواهيم بود.
با وجود برنامه همواره ميدانيم در كجا هستيم و در
كجا بايد بايد باشيم و ميدانيم با مسائلي كه با آن
مواجه ميشويم چگونه برخورد كنيم.
مكتوب سازي برنامه ريزي زمان ،ما را ياري ميدهد
كنيم.
تا در اجراي برنامه ها زمان كمتري صرف
اثر
برنامه ريزي مكتوب هم چنان ميتواند داراي
فيزيولوژيكي محرك در جهت فعال فعال نمودن
انگيزهاي شخصي در كار ها مي باشد.
1فرصت استفاده ازعمر و مديريت زمان
اخالق كاربردي
-3بهره گيري از فرصت ها
فرصت ها همچون عبور ابرها مي گذرد ،بنابراين
فرصت هاي نيك را غنيمت بشماريد.
از نگاه امام علي (عليccه السccالم) بهccره گccيري از
فرصccت ها بccويژه جهت توشccه انccدوزي بccراي
آخرت ،شيوه متقين و نشانه عقل و تدبير است و
از دست دادن فرصت و يا عجلccه در كاري كه
هنوز موعد آن فرا نرسcccيده نشcccانه بي خردي و
ناداني است .امام علي (عليه السالم) كساني كه
به موقع از فرصت هاي خود استفاده و بccر اجccل
پيش دستي كرده و از كار و تالش خccود توشccه
كافي برگيرند را مشمول رحمت خccدا دانسccته و
در مقابل ،از دست رفتن فرصccت ها را مccوجب
انccدوه و پشccيماني مي دانccد .و باز ايشccان مي
فرمايد :فرصت هايي كه پيش مي آيcccد را سريع
دريابيcccد زيcccرا هر چcccيزي را سرآمد و وقت
مشخصي است كه ديگر يا بازگشتي نداشته و يا
بسيار دير باز مي گردند.
5
صفحه قبل
نمونه اي از اين فرصت ها كه در آمcccوزه هاي
اسالمي بيشتر مورد تاكيد قرار گرفته عبارتنccد از
فرصccccت حيات ،سccccالمتي ،ثروت ،فراغ بال و
جواني كه امام (عليه السالم) تمامي آنها را گccذرا
و رو به زوال مي دانند و به پيروان خود توصccيه
مي كنند كه قبل از آنكه از دست رونccد ،بهccترين
استفاده را در راه طاعت خدا از آن بنمايند.
تعيين اهداف
ايجاد هدف هايي مشخص نخستين گام درمديريت
زمان به طور مؤثر است .فقط كساني قادرندخود را
در وضعيت درست وباديدگاهي دقيق به جلو ببرند
كه توانسته باشند تعريفي صحيح از اهدافشان در
زندگي به عمل آورده باشند.
داشتن اهداف مشخص موجب خواهد شد تا شما
بتوانيد زمان خود را به نحو احسن به كار هاي مهم
تخصيص دهيد.
صفحه اول
2فرصت استفاده از تفكر و فكر ”خرد و انديشه ديگران“
اخالق كاربردي
استفاده از تجربه های دیگران
از عوامل بهره وری سریع از عمر و زمان،استفاده از
تجربه های سودمند دیگران است .آن که از تجربه های
بزرگان و دانایان در زندگی درس بگیرد ،نیمی از راه را
در رسیدن به هدف هایش پیموده است .علی علیه
السالم در نهج البالغه بر این مهم ،فراوان تأکید می
کرد و از سویی دیگر ،خود نیز در انتقال تجربه های
مفید و راه گشا به افراد جامعه به ویژه فرزندان بسیار
می کوشید .برجسته ترین نمونه آن ،وصیت نامه ایشان
به فرزند گرانقدر خویش ،امام حسن مجتبی علیه
السالم است ،آنجا که می فرماید:
فرزندم! من گرچه به اندازه پیشینیان عمر نکرده ام،
ولی در کارها و خبرها و آثارشان اندیشه و سیر کرده
ام .تا آن جا که مثل یکی از آنان شده ام ،بلکه بر اثر
آگاهی از تجربه های آنان ،با همه آنان از آغاز تا پایان
زیسته ام و زالل را از تیره و سود را از زیان بازشناخته
ام.
6
صفحه بعد
همچنین آن حضرت ،حفظ تجربه ها را نوعی
خردمندی می داند« :الَع قُل ِحْف ُظ الَّتجاِرِب »
«خردمندی ،حفظ کردن تجربه هاست» و
کارگزاران خویش را به استفاده از اهل تجربه در
کارها دعوت می کندَ« :تَو َّخ منهم اهَل الَّتْج ِرَبِة».
«از کارگزاران اهل تجربه استفاده کن» بنابراین،
چنانچه انسان بخشی از عمر خود را صرف
گردآوری تجربه های دیگران کند ،هرگز زیان
نکرده است؛ زیرا اندوخته های تجربی آنان،
حاصل یک عمر زیستن در فراز و نشیب ها و
موفقیت ها و ناکامی های زندگی است و راه
زودگذری برای دست یابی آسان تر به هدف
هاست.
استفاده از تجربه های مفید و ارزشمند دیگران،
راهی آسان و مطمئن برای پربار شدن اوقات و
دست یابی آسان تر به هدف ها و آرمان هاست.
2فرصت استفاده از تفكر و فكر ”خرد و انديشه ديگران“
اخالق كاربردي
استفاده بردن و بهره مند شدن از تجربّيات
شخصى و تجربه هاى ديگران ،از نعمتهاى بسيار
بزرگ خداوند است كه همه افراد از آن
برخوردار نيستند .وفراموش نمودن نتيجه هايى
كه انسان از تجربه هاى گوناگون ديده است،
دليل بر كم سعادتى انسان است.
كسى كه از تجربه استفاده نكند ،همچون
مسافرى است كه بدون راهنما ،بيابانها را دايره
وار بپيمايد و پس از مّد تها رنج و مشّقت به
مكان اولى خود بازگردد ،اين گونه افراد تنها
نتيجه اى كه از مسافرت بدست مى آورند ،رنج
و زحمتى است كه وجود آنان را فرا مى گيرد و
به جاى تحصيل سود و منفعت ،خود را به
زحمت انداخته و عمر خود را به تباهى مى
كشانند.
7
صفحه قبل
از اين جهت ،به مقتضاى عقل ،انساِن خردمند ،بايد
تجربه ها را به خاطر بسپارد و از تجربه هاى خوب و
بِد خود و ديگران درس عبرت بياموزد و در نتيجه،
تجربه هاى گذشته آموزش دهنده رفتار آينده او
باشند.
بنابراين حفظ همه تجربه هاى تلخ و شيرين شخصى
و يا آنچه بوسيله ديگران به تجربه رسيده است ،و
همچنين استفاده از آنها در موارد الزم ،دليل بر
خردمندى انسان است؛ زيرا به ياد داشتن تجربه ها و
درس آموختن از آنها ،از نيروى عقل سرچشمه مى
گيرد.
در روايت ديگرى حضرت اميرالمؤمنين عليه السالم
مى فرمايند:
از توفيقات الهى ،به خاطر سپردن تجربه هاست.
بنابراين ،بهترين تجربه آن است كه انسان از آن درس
بياموزد؛ عبرت بگيرد و در برنامه هاى آينده خود آن
را به كار گيرد.
3فرصت انتخاب همسر و دوست
اخالق كاربردي
سخن را با كالمى از امير المؤمنين على (ع)
آغاز مىنماييم ،آن حضرت فرمود:
دوستى خويشاوندى است اكتسابى
يك دوست خوب همدم تنهايىهاى انسان،
شريك غمها و شادىها ،بازوى يارىرسان به
هنگام نياز ،تكيهگاه انسان در مشكالت و مشاور
خيرخواه در لحظات ترديد و ابهام است.
بعضى از مردم به خاطر خصلتهاى خودخواهانه،
توقعات باال ،تنگنظرى ،سختگيرى و يا داليل
ديگر ،نمىتوانند دوستى براى خود برگزينند و
از تنهايى درآيند ،اين گروه به تعبير امير مؤمنان
على (ع) عاجزترين مردم هستند .عدهاى هم
دوستانى را كه با زحمت بسيار فراهم نمودهاند،
به اندك آزارى از دست مىدهند ،ايشان از گروه
اول نيز عاجزترند
8
صفحه بعد
ويژهگى شخصيتى دوست خوب:
خوشبختانه در روايات اسccالمى بccه اين بخش از
مباحث دوستى توجه خاصى شده ،به طورى كه
در اين زمينه روايات فراوانى از خانccccدان وحى
(ع) در دسcccترس اسcccت .ما با دسcccتهبندى اين
خصوصيات ،سعى مىكنيم هر يك از ويژگىها
را به اختصار توضيح دهيم.
1ايمان
ايمان همان باور و اعتقاد قلبى همراه با دوستى و
اعتماد و اطمينان است كه شوق به سوى عمل را
در انسان ايجاد مىكنccد .اين مفهccوم كه از امن
گرفته مىشود ،با امcccنيت و امان همخcccانواده و
سازگار است .ايمان سرچشمه و زيربناى امccنيت
و آرامش زندگى است.
اينcccك در جريان زنcccدگى هدفمنcccد دنيايى ،آيا
مىتوان با كسى كه به خدا و روز رستاخيز ايمان
ندارد ،دوست شد؟ آيا مىتوان به چنين شخصى
اطمينان كرد؟
صفحه اول
3فرصت انتخاب همسر و دوست
اخالق كاربردي
آيا ممكن است از چنين كسى انتظار صداقت و
وفادارى داشت؟ الگوى راستين ما ،آن كه پيامبر
به او لقب امير مؤمنان داد ،تنها شخص مؤمن را
شايسته دوستى با مؤمن معرفى نموده است:
مؤمن برادر مؤمن است زيرا با او تقلب
نمىكند ،از او عيب نمىگيرد و از ياريش
سربازنمىزند.
ويژهگى ايمان در انتخاب دوست بسيار مهم
است ،زيرا با برقرارى رابطه دوستى ،ايمان و
ديانت هر فرد ،تحت تاثير اين رابطه قرار
مىگيرد.
ارمغانآور ايمان ،فخر عالم و آدم محمد مصطفى
(ص) در اينباره سخن نهايى و راهكار منطقى را
ارائه نموده است :هر كس به دين دوست خود
است ،پس بينديش كه با چه كسى دوستى
مىنمايى!
9
صفحه بعد
2تقوى و نيكوكارى
تقوى كه همان التزام عملى به بايدها و نبايدهاى
دين است ،دليل ايمان ،راه نجات ،مالك
سعادت ،ريشه و اساس همه خوبىها و سرآمد
فضايل انسانى است.
دوستى با اهل تقوى چند ويژگى مهم در بر
دارد:
اول :مطمئن و پايدار است؛ از آنجا كه ذات پاك
خداوندى ازلى و ابدى است ،آنچه مربوط و
منسوب به او باشد نيز ماندنى خواهد بود و
دوستى اهل تقوا از آن جهت كه به انگيزه الهى
بنيان نهاده مىشود ،از ويژگى ثبات ،پايدارى و
اطمينان برخوردار است.
دوم :سبب آراستهشدن به اين فضيلت بزرگ
مىشود.
همنشين باش با نكوكارانمرد نيكو به همنشين
باشد
صفحه اول
3فرصت انتخاب همسر و دوست
اخالق كاربردي
3خلق و خوى كريمانه
اخالق جمع خلق ،مجموع صفات و ملكاتى كه
زيربناى اصلى شخصيت آدمى را بنا نهاده ،به
ساختار باطنى انسان شكل مىدهد .ارزشهاى
اخالقى آنقدر در زندگى انسان اهمّيت دارد كه
پيامآور محبت و دوستى ،حضرت محمد (ص)
فرمود :من به خاطر بسط و گسترش اخالق
كريمانه فرستاده شدهام (انى بعثت التمم مكارم
االخالق)
شايد مهمترين و شيرينترين ويژگى يك دوست
خوب ،اخالق كريمانه باشد .چه سعادتمند است
كسى كه با بزرگواران و صاحبان كرامتهاى
اخالقى معاشرت دارد و چه نگونبخت است آن
كه با سفلگان و صاحبان خوهاى زشت ،روزگار
مىگذراند!
10
صفحه بعد
4زهد و پارسايى
زهد از برجستهترين و نادرترين سجاياى
اخالقى است كه اگر فردى به آن متصف باشد،
مىتواند شايستهترين و برترين دوستان انسان
تلقى شود.
زهد بىرغبتى به مظاهر دنيوى است و زاهد از
آن رو كه يقين دارد آخرت باقى و دنيا فانى
است و آخرت در گرو عمل معنوى انسان است،
اعتنايى به جلوهها و جذبههاى دنيا نمىكند.
يك دوست زاهد و پارسا دل به دنيا ندارد ،نه
اسير ثروت است و نه دلباخته قدرت ،اگرچه هم
ثروتمند باشد و هم قدرتمند ،تعقلى به دنيا
ندارد ،آزاده و اهل يقين است .براى تحصيل
رضايت حق و رسيدن به قرب الهى تالش
مىكند ،دلبسته به خدا و رسته از قيد دنيا است؛
بنابر اين در جهت آبادانى آخرت و سادهزيستى
در دنيا كوشش مىكند.
صفحه اول
3فرصت انتخاب همسر و دوست
اخالق كاربردي
انتخاب همسر
ازدواج ،هسته اّو ل ایجاد خانواده و خانواده نیز
سنگ بنای جامعه انسانی است .لذا نوع پایه
گذاری ،و میزان توّج ه و تدبیر در این امر مهم،
در پیشرفت و توسعه و نیز انحطاط و سقوط
جامعه ،تأثیر مستقیم دارد.
ازدواج ،عاملی برای رفاه ،سکون و گسترش
مدنّیت بشری است .صاحبان ادیان ،فالسفه و
دانشمندان که هّم ت خود را صرف برنامه ریزی
جهت رفاه ،آسایش و امنّیت بشر کرده اند ،به
این نتیجه رسیده اند که امکان دستیابی به رفاه،
بدون تشکیل خانواده ای متعّه د و مسئول وجود
ندارد .بر این اساس ،ازدواج ،راهی مهم برای
آسایش جامعه و رفاه بشریت است.
بنا بر این ،ازدواج آثار و نتایج بسیار سازنده ای
برای افراد و به تبع آن ،برای جامعه دارد که در
این جا به برخی از آنها اشاره می کنیم:
11
صفحه بعد
. 1ارضای نیازها و گرایش های غریزی،
. 2بقای نسل بشر،
. 3ایجاد آرامش و اطمینان روحی و روانی و
نجات از تنهایی،
. 4ریشه کن شدن بسیاری از انحرافات و
فسادها،
. 5حفظ و تقویت ایمان و معنویت در افراد
(تکمیل شدن دین)،
. 6تکامل روحی ،فکری و جسمی افراد،
. 7توسعه و رشد ارزش های اخالقی (اعم از
فردی و اجتماعی) و. ...
مالک ها:
1ـ ایمان و دینداری
متون دینی ما ،اولین و مهم ترین مالک در انتخاب
همسر را دینداری معرفی کرده است .قرآن کریم در
همین زمینه می فرماید« :وال تنکحوا المشرکات حتی
یومن والمه مؤمنه خیر من مشرکه ولو اعجبتکم و ال
تنکحو المشرکین حتی یومنوا و لعبد مؤمن خیر من
مشرک ولو اعجبکم اولئک یدعون الی النار واهّلل یدعو
الی الجنه؛ با زنان مشرک تا زمانی که ایمان نیاورده اند
ازدواج نکنید،
3فرصت انتخاب همسر و دوست
اخالق كاربردي
2ـ عقل و هوش
بعد از دینداری ،عقل و زیرکی از مهم ترین معیار و
مالک یک همسر خوب محسوب می شود ،اداره و
تداوم و پیمودن راه راست و حل مشکالت زندگی
کار آسانی نیست اگر دو همسر با هم تفاهم داشته
باشند و موقعیت یکدیگر و شرایط و امکانات
زندگی را خوب درک کنند ،می توانند زندگی را بر
پایه صحیحی استوار سازند و به انجام وظیفه
مشغول باشند و به کانون خانواده صفا و محبت و
گرمی دهند و با عقل و درایت مشکالت را حل و
فصل کنند .همسر عاقل امکانات خانواده و شرایط
و اوضاع زندگی را خوب درک می کند ،توقعات
بیجا و بلندپروازی ندارد تا همسرش را در فشار
قرار دهد .اکثرا اختالفات خانوادگی و کشمکش
های زندگی معلول جهالت و نادانی زن و شوهر ،یا
یکی از آنها می باشد؛ زوجین هر چه عاقل تر
باشند بهتر می توانند همسرداری کنند و وسیله
آسایش و خوشی همدیگر را فراهم سازند و از
اختالفات و مشکالت بکاهند .همسر عاقل ،گذشت
و بردباری دارد و با بهانه های کوچک و جزئی
زندگی را متالشی نمی سازد.
12صفحه قبل
3ـ اخالق نیک
سومین معیار و مالک در انتخاب همسر اخالق حسنه
است و این مطلب را می توان از قرآن کریم و روایات
معصومان(ع) بخوبی استفاده کرد .قرآن کریم می
فرماید« :فانکحوا ما طاب لکم من النساء؛ با زنان پاک
ازدواج کنید».
همچنین رسول خدا(ع) می فرماید« :اذا جائکم من
ترضون خلقه و دینه فزوجوه اال تفعلوه تکن فتنه فی
االرض و فساد کبیر؛ اگر کسی به عنوان خواستگاری
به نزد شما آمد که خلق و دینش را می پسندید با او
ازدواج کنید و اگر به این دستور عمل نکنید .فتنه و
فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد».
زن و شوهر یک عمر در کنار هم اند و ارتباط کالمی
و غیر کالمی فراوانی با هم دارند .بدین روی اخالق
حسنه و خوش رفتاری و نیک گفتاری در همه زندگی
ها بسیار ضروری است و بدون آن زندگی بی روح و
خسته کننده خواهد بود .زندگی با زن و مردی دارای
کماالت و زیبایی ،اما بد اخالق و بد رفتار و تندخو،
رنج آور خواهد بود و انسان هر روز آرزوی مرگ می
کند .زیرا دیدن حاالت و رفتار و مشاهده گفتارهای
تند و خشن او از تحمل هر انسان صبور و شکیبایی
خارج است بنابراین شرط اساس زندگی سالم،
صمیمی ،با نشاط و با صفا ،داشتن همسری خوش
اخالق و عفیف و نیک گفتار است.
4فرصت استفاده از همراهي والدين
اخالق كاربردي
یکی از عواملی که رشد و پرورش نوجوانان را با
شکست توأم می سازد ،عدم توجه پدران و مادران
به شخصیت نوجوانان خود می باشد .اصوًال
شخصیت عبارت از مجموعه گرایش ها و حالت
های رفتاری است که کم و بیش وضعیت ثابتی
دارند .یک فرد در مقابل اوضاع ،مسائل و
رویدادهای محیط خود احساسات ،نگرش ها و
واکنش های خاصی نشان می دهد .این حاالت
گاهی صفات شخصیت نامیده شده و بسیاری از
آنان در ده سالگی تجلی می یابند .بر اساس
صفات و رفتار خاص کودک در ده سالگی می
توان پیش بینی نمود که وی در بزرگسالی دارای
چه شخصیتی خواهد بود.
یک نوجوان باید خود را آماده تحصیل دانش و
هنر کند ،با همساالن و بزرگساالن پیوندهای نیکو
و جامعه پسند برقرار سازد ،احساس مسئولیت
کرده و برای احراز شغل یا حرفه ای ،شرایط الزم
را در خود به وجود آورد.
13
صفحه بعد
هر چند نوجوان در دوره های کودکی تا حدودی راه
و روش انجام دادن خواست های خود را آموخته
است ،با وجود این باید در نوجوانی طرز صحیح و
اصولی مقابله با خواهش های نوظهور و مسائل
پیچیده دیگری را که جامعه از او انتظار دارد ،فرا
گیرد .باید توجه داشت این دگرگونی ها به یکباره و
ناگهانی اتفاق نمی افتند بلکه پیوستگی داشته و به
مرور رخ می دهند .از طرف دیگر مسائلی همچون
آشفتگی و نابسامانی های خانوادگی ،درخواست های
نامعقول و غیر منطقی و فقدان هدف و فلسفه در
زندگی غالبا موجب اختالل و بی نظمی در شخصیت
نوجوانان می شوند .ناکامی های پیاپی و فشارهای
روانی امکان دارد سبب تغییر شخصیت شده یا آنکه
در نوجوانان رفتارهای نابهنجاری مانند بزهکاری،
پرخاشگری و جامعه ستیزی به وجود آورند .البته
دلیل افزایش بزهکاری در این دوران شاید آن باشد
که چون نفوذ پدر و مادر در نوجوان کاهش می یابد
و نوجوانان به کام جویی و لذت طلبی گرایش دارند،
دسته هایی به وجود می آورند و رفتارهایی مبتنی بر
جامعه ستیزی پیشه می سازند.
4فرصت استفاده از همراهي والدين
اخالق كاربردي
مونس فرزندانمان باشیم
این فقط مربوط به کودک نیست ،بلکه جوان و
نوجوان هم همین گونه هستند .نوجوان و جوان در
عالم و گرایشات خاص خودش است و احساس ما
این است که هیچ یک از گرایشها و خواهشهای او
با ما موزون و یکسان نیست و گاهی حتی بیگانه
است و چون این احساس را داریم ،هیچ وقت
نمیتوانیم در خواهشها و گرایشهایش با او همراه
شویم .وقتی به حال خودش واگذار شده باشد ،یا
تنها سیر میکند یا همراهانی را در این گرایش و
خواهش پیدا میکند و میگوید :این فرد مرا میفهمد
و احساس مرا درک میکند .این جمالت را اغلب
میشنویم که پدر و مادرم مرا نمیفهمند .در حوزه
احساس این فرد ،پدر و مادر غایباند و لذا او در
این حوزه به دنبال همراه میگردد .آدمها وقتی تنها
میشوند به دنبال مونس هستند .چون انسان به انس
احتیاج دارد ،وقتی که تنها شد به دنبال مونس
میگردد و در این حالت ،خطر ،تهدیدش میکند؛
برای همین با اولین کسی که بتواند در حوزه تنهایی
او وارد شود و با او هم احساس شود انس میگیرد.
14صفحه قبل
دوستی پدر و مادر با فرزندان
پدران و مادران با فرزندان الزم است فرزندان ،محبت و
دوستی والدین راحس کنند و یکی از دالیل به وجود
آمدن شکاف نسلی این است که برخی از پدران و
مادران فرزندان جوان خود را در تصمیمگیریها دخیل
نمیکنند.
فرصت استفاده از خود سازي 5
اخالق كاربردي
نوجوانی و جوانی بهترین دوران خودسازی
خودسازی به عنوان یک فریضه عقلی در همه ادوار
زندگی واجب است و در هیچ لحظه ای از عمر نباید
آن را ترک گفت ،اما دوران نوجوانی و جوانی
بهترین دوران خودسازی و کمال برای انسان است،
زیرا در این سنین هنوز شخصیت انسان شکل ثابتی
به خود نگرفته و صفات زشت در روح انسان نفوذ
پیدا نکرده است ،لذا می توان با زحمت کمتری آنها
را از بین برد.
خوسازی به معنی انسان سرمایههای وجودی و
نیروها و استعدادهای درونی خویش را باز شناسد و
آن را در مسیر درست قرار بدهد و استعدادهای
خویش را به فعلیت آورده و به جا از آن استفاده
نماید و تمایالت خویش را تعدیل کرده و صفات
انسانی را در وجودش پرورش دهد و با دستیابی به
کماالت انسانی و آراسته شدن به محاسن و مکارم
اخالقی انسانیت را در خویش متجلی سازد.
15
صفحه بعد
به عبارت دیگر می توان گفت خودسازی عبارت
است از پاالیش روح از اخالق زشت و آراستن آن
به خوبی ها و مسلح شدن به کماالت اخالقی و
کرامت های انسانی.
خودسازی به عنوان یک فریضه عقلی در همه ادوار
زندگی واجب است و در هیچ لحظه ای از عمر نباید
آن را ترک گفت ،اما دوران نوجوانی و جوانی
بهترین دوران خودسازی و کمال برای انسان است،
زیرا در این سنین هنوز شخصیت انسان شکل ثابتی
به خود نگرفته و صفات زشت در روح انسان نفوذ
پیدا نکرده است ،لذا می توان با زحمت کمتری آنها
را از بین برد و در جهت تزکیه به موفقیت های
شایانی دست یافت ،حال آن که در سنین باالتر که
شخص ،مدت زمان بیشتری با این صفات و عادات
مانوس بوده و بر طبق آنها عمل کرده است بر شدت
و عمق این صفات افزوده شده و تبدیل به ملکه شده
اند ،لذا رهایی از آنها کار چندان آسانی نیست.
صفحه اول
5فرصت استفاده از خود سازي
اخالق كاربردي
راه کلی بـــرای خـــود سازی وجـــود دارد؛ راه
پیشگیری
راه پیشگیری و جلوگccیری از نفccوذ رذائccل اخالقیسهل ترین راه تهذیب نفس است .در آن هنگccام کccه
انسان به گناهان و رذائل اخالقی آلوده نشده از صccفا
و نccورانیت فطری برخccوردار اسccت و بccرای انجام
کارهای خccوب و تخلccق بccه اخالق نیک آمادگی
بیشcccccccccccتری دارد .در این باره حضرت علی(ع)
میفرماید؛ برهوای نفس خود غلبه کن قبل از آن کccه
نیرومند گردد ،زیرا اگر هوای نفس قccوی شccد تccو را
مسخر خود می سازد و به هر طرف که خواست می
کشcccد و در آن صcccورت نمی تcccوانی در برابcccرش
مقاومت نمایی.
16
صفحه بعد
استاد مطهری(ره) می گوید:
(مولوی مثلی می آورد راجع به این که هرچه انسان
بزرگ تر می شود صفات او قوی تر و ریشه دار تر
می گردد .می گوید :مردی خcccاری را در معبر مردم
کاشت و مردم از این بوته خار دررنج بودند .او قول
داد که سال دیگر آن را بکند و سال دیگر نیز کccار را
به سال بعد موکول کرد و سال های بعد نیز به همین
ترتیب عمل کرد .از طرفی درخت ،سال بccccccه سال
ریشه دارتر می شد و از طرف دیگر خود او سال بccه
سال ضعیف تر می گردید; یعنی میان رشد درخت و
قوت او نسبت معکوس برقرار بود .حاالت انسان نیز
مانند خاربن و خارکن است .روز به روز صccفات در
انسان ریشه های عمیق تری پیدا می کنccد و اراده
انسان را ضعیف تر می کند .قccدرت یک جccوان در
اصالح نفس خود از یک پیر بیش تر است).
خاربن در قوت برخواستن /خـارکن در سسـتی و در کاسـتن خار بن هر روز وهر دم سبزتر /خار کن هر روز زار و خشکتر
او جوان تر می شود تو پیرتر /زود باش و روزگار خـــود مبر -خار بن دان هر یکی خوی بدت /بارها در پای خار آخر زدت
صفحه اول
5فرصت استفاده از خود سازي
اخالق كاربردي
صفات رذیله اخالقی همچون خاری می ماند که اگر
ریشه دار شود و انسان با آنها خو بگccیرد اصccالح آن
بسیار مشکل است .این راه و روشی است کccه ویژه
انبیا است کccه از اول انسان را بccه گونccه ای تربیت
میکنند تا ناخود و صفات ناپسccند در وجccود انسان
النه نکند ،حتی این مسئله قبل از تولد انسان مطرح
است؛ از انتخاب همسر و توجه به غذا و لقمه حالل
و پاکیزه و مراقبتهای یک مادر در زمان حمل جنین
باید داشته باشد و بعد از تولد نوزاد نیز مجموعccه ای
از مراقبت ها مطرح است تا فرزند ،صالح بار بیاید.
مثل غذای حالل خوردن و شیر حالل به بچccه دادن.
با وضو شیر دادن و فراهم کردن شرایط مناسب و
سالم تربیتی ،در این زمینccه دسccتوراتی در آیات و
روایات و جود دارد که اگر به کار گرفته شccود یقینccا
فرزند ،صالح خواهد شد.
17صفحه قبل
صفحه اول
اتمام ”منابع ”
اخالق كاربردي ”استاد راهنما :اقاي قصابيان“
18
سايت اطالع رساني حوزه
www.hawzah.net
پايگاه مجالت تخصصي
www.noormags.com
صفحه اول