صفحه 1:
9
ا ل الت
۱۳ tet ed
فصل هشتم:جهانى سازى و مديريت دولتى
۱ re a Teed
صفحه 2:
3
4
4
1
3
۲
x
2
3
یه جابجایی مدیران در
مقدمه:
یکی از حوزه های مدیریت دولتی اداره امور تطبیقی است که در ن نظریه پردازان نظزیه هاء مدل ها و چهارچوبهای متفاوتی تدوین کرده
ra ieee) ا ال
نظريه: نوعى توصيفه تبيين و بازنمابى منسجم از بديده مشاهده شده يا تجربه شده است
۳
لك 0
2
در اين فصل با اتكا بر رويكرد استقرايى و راهبرد استدلال استعاره اى مبناى شكل كيرى نوعى نظریه با نام نظرییه جابجایی مدیران دولتی
قرار كرفته است. كه رفتار نظام مديريت دولتى در برخی کشورهای جهان سوم را بیان می کند. و در پاسخ به ناتولنی نظریه چرخش نخبگان
معا ۵ 3۷
| egeiryrocs eiiy Pm W Pe prs ES Oe
BET ees) See eee estan
PRs TY See eave ors a Sere Re rs SE gr care nO
و
صفحه 3:
3
4
4
1
3
۲
x
2
3
ES
تس سول TRC ا
بیان کند.
او مدعی است که رفتار مدیریت دولنی در کشورهای جهان متلثر از بوم شناسی(معیط های اقتصادی, سیاسیء فرهنگی و اجتماعی) مدیریت
۱ دوتی آن کشور است.
ار بح od ees ear ae
جوامع متراكم: يك ساختار همه كارويزه هاى نظام سياسى را انجام مى دهد
(۲ و( ۰ ۰ . ا و
حل
0
FSI ا لاا ا read
های زیر اد
ROMP A ey eo ا oe
Fe ا ا See cecal at ee ene OTe ae Te eae ae eed
و قبيله اى.و نخبكان حافظ منافع داراها هستند و ندارها نادیده گرفته می شوند و فضای انقلابی حاگم است.
POPP ee rr een PP rene eee eee
دريكز مى خواهد با اين نظريه مسائل اذارى كشورهاى درخال توسعه را
ترکیبی از دو جامعه به چشم می خورد به بیان دیگر جامعه ای که تفکیک شده باشد ولی به خوبی یکپارچه نشده باشد.
هم پوشانی؛ کار ویژه ها توسط ساختار های سنتی و ساختار های مدرن انجام می شود که نتیجه سردرگمی است.در این جامعه قوای سه گانه کارویژه های
متفاوت انجام می دهند. نمایندگان مجلس در انتخاب مدیران دخالت دارند سازمان های دولتی کاری انجام می دهند که براساس قانون موظف نیستند و
صفحه 4:
3
4
4
1
3
۲
3
3
3
3
مدل سالا در نظریه منشوری:
فردریگز برای تبیبن رفتار نظام اداری کشورهای جهان سوم به منزله یک نظام فرعی از جامعه از واه سالا (واحد شکل دهنده دیوان سالاری در
کشور) استفاده می کند.
ساختارهای ناهمگون و ارزشهای سنتی و مدرن جامعه منشوری در نظام ادری با عنوان سالامتجلی می شوند که شامل ویژگیهای زیر می باشد.
۱۳ 11 8
00100000 نآ yh is ۱ و
۰ " درجامعه منشوری مردم به ارزشهای و هنجارهای متفاوتی پایبندند. اندیشه های سنتی و مدرن با هم در تخاضم اند
es ea gps cee اس سس ۲ ۲ ۱ ۱
ree yee as oem koe STG one 0
باشد جه بسا آشكارا أن را نقض كندء
يا اس ۱
است انگیزه تغییر اجتماعی ندارند که هم بر جامعه و هم بر آدره آثر می گذارد اگر یکی از اعضا پست بالامی بگیرد از بقیه اعضای قبیله به کار می گیرد.
صفحه 5:
3
4
4
1
3
۲
x
2
3
TD end teed ede ed اد با(
ادعای اصلی حامیان این نگاه این است که یک واقعیت مستقل واحد در دست نیست که بتوان آن را به گونه ای معتبر درک کرد بلکه انسانها
PON ore Sy enna ea ees 10(
مفهوم مديريت دولتى:
سازماندهى و مديريت انسانها و ساير منابع براى تحقق اهداف دولت|والذو)
مدیران دولتی عبارت اند از کلیه مدیران سه گانهعالی,میانی, عملیتی در قوای مجریه, مقننه و فضایی[هیوز)
مجموعه اين مدیران در قالب نظامی قرار می گیرند که به آن نظام مدیریت دولتی می گویند.
برای تین رفتار ان نظام نظریه های متعدد مطرح می شود که یکی از این نظریه ها نظریه چرخش تنتیگان
eT SBS Te tern BO Sec coca eee ees OTS Teas a Baad
گانتاسموکا: در جامعه دو طبقه وجود دارد طبقه حاکم و طبقه محکوم. طبقه حاکم اقلیت سازمان یافته لند که قدرت و تمام امتیازاتش را در اختیار دارند و طبقه
محكوم توده هاى عظيم مردم اند كه سازمان يافته نيستند و تحت رهبرى طبقه حاكم هستدل
پاره تو: بین ااام امرار معاش به
eS PC ner eee pee eC er eee) ا اال 00
Pee en ewe Pe cD SMP ES aS ed) Fes ee hes ere ene nn rE
ery ere
برلين اساس اكثر كشورهاى بيشرفته طبقه حاكم با تشكيل احراب ساني قذرك رآ
دارد.
خود ادامه می دهد.
۱
صفحه 6:
3
4
4
4
4
4
x
:
3
z
Bete ae eT nen ed
Rees Can Creat Soe Gee ISM Te nes ke enc ا nce)
0 See eS LiMo De ا teat ent Sone alee eta i
Se eR RS eel ete OD ESS) ee int noe Dee Ne Te re terre
این نظریه نمی گنجید.
GeO ee ge Oe Cee ene
معمولا روی عمارت ها تعدادی کبوتر کنار هم وبا رنگ های متفاوت جمع می شوند.یا سرو صدا ساکنان به آسمان پرواز می کنند و تا حدی پراکنده می شوند
با فروکش صدا به سوی عمارت برگشته و روی آن می نشینند ما ممکن است برخی در محل قبل خود فرود نیاند ممکن است هنگام پرواز عداد کبوتر دیگر به
آن ها بپیوندند یا برخی از کبوتران هیچگاه برنگردند در بلند مدت کبوتران جوان جانشین كبوتران مسن مى شوند ولى عمارت را ترک نمی کنند مگر حادثه ای
رخ دهد که مجبور به ترك شوند.
وضعیت مدیریت دولتی برخی از کشورها شباهت به چنین وضعیتی دارد. کشورهای پادشاهی به طور سنتی و کشورهای دیگر با وقوع انقلاب یا انتخاب رئیس
جمهور گروهی با سیاست مشترک مدیریت دولتی رابه دست می گيرند. در گذر زمان وقتی محبوبیت خود رابه علت ناکارآمدی از دست می دهند. وبا واکتش
منفی مردم مواجه می شوند مدیران تغیبر می کنند ولی فقط جابجا می شوند و از صحنه مدیریت گنار نمی روند ممکن است در اثر فشار زياد مردم تعدادى از
افراد جدید وارد عرصه مدیریت شهند و یا برخی مدیران اصلا جابجا نشوند و با برخی از مدیران کنار گذاشته شوند در بلند مدت افراد جوان جانشین این مدیران
مى شوند املبا همين ايدئولوى . لين وضعيت در كشورهاى جهان سوم به جشم صى خورد كه نوعى تضاد بين جرخش نخبكان و وضعيت فعلى وجود دارد
بنابراین تشخیص تفاوت میان نظریه جابجایی مدیران دولتی و نظریه چرخش نخبگان بسیار اهمیت دارد.
صفحه 7:
3
4
3
3
3
3
3
3
3
4
3
TO ae Ph Teh ltl Beal ead
برخی اعتقاد به شبیه بودن این دو نظریه دارند و برخی این دو نظریه را متفاوت می دانند.
نظريه جرخش نخبكان يكى از اصول مردم سالارى است زيرا حاكميت لين نظريه تجلى روان بودن مسير دستيابى افراد جامعه به قدرت است.
001 ۱ و pre]
و زر اس سح
نظریه جابجلیی مدیران دولتی گروه مدیران دولتی حاکم سالها است که پستها را دست به دست می کنند شایسته سالاری در هیچ کدام
ا 02
آلبته در همه كشورها همه افراد نمى توانند وارد حلقه مديريتى شوند اما آن كشورها لين قرايند را جئان ظريف انجام مى دهند كه لين احساس در شهروندان عادى
جندان ایجاد نشود.
بنابراین به نظر می رسد نظریه جابجایی مدیران دولتی با روح مردم سالاری در تضاد است و نظریه چرخش نخبگان یکی از ارکان مردم سالاری جهان مدرر
ا نظريه جابجايى مديران دولتى وديف
نوع نظام سياسى ما جهان شمول است. | نوع نظام سياسى در جهان منحصر به فرد ا | ١ ]
نظام سیاسی در سطح جهانی پذیرفته شده است.
eh ی رس
هر عضو سیاسی می تواند حافظ نظام سیاسی باشد. بدون انقلابیون نظام سیاسی منحرف خواهد شد.
همه آفراد حاضر در احزاب Le آنقلابیون دلسوزان نظام سیاسی اند.
۳۳ هت eee
همه افراد جامعه صلاحیت مدیریتی دارند. افراد خاصی از جامعه شایستگی مدیریتی دار
. نظام سیاسی ما قابل اضمحلال
صفحه 8:
فصل هفتم: جابجایی مدیران در بخش دولتی
Oe Cte te ا
مسیر شغلی مدیران دولتی تخصصی است.
سوخته های سیاسی ظاهرا به کارهای دیگری روی می آورند.
پستهای مدیریت دولتی می چرخند.
نخیگان یعنی نخبگان جامعه.
همه افراد متخصص و لایق جامعه از شانس تصدی پست مدیریت دولتی برخوردارند:
همه می توانند مدیر دولتی شوند.
مديران تركيبى از نهادكرابى و تخصص كرابى اند
San wl avai ان
تعهد و تهصص ماهیتی افتضایی داد
چرخه مدیریتی نظام سیاسی زاینده است.
مسیر شغلی مدیران دواتی تخصصی نیست.
سوخته های سیاسی برمی گردند.
يستهاى مديريت دولتى دست به دست مى شوند.
نخبكان يعنى نخبكان حامى نظام.
افراد خاص از شانس تصدى بست مديريت دولتى برخوردارند.
عده اى خاص هميشه مدير دولتى اند
مديران نهادكرا هستند.
پست مدیریتی از آن افراد خاصی است.
تعهد به نظام سیاسی به تخصص می چرید.
چرخه مدیریتی نظام سیاسی شعار معدودی را در بردارد.
صفحه 9:
De ee ee ree ee ee arc oe)
oe ا Spe ۹21 aC STC ed
0111101 [1 1
اس(
ا 000
اهداف داشته باشد اما در لین نظام مدیران ریاست می کنند نه مدیریت به جای استفاده از نوان بالفره گارشناسی و انديشه ها و کار آنها و تبدیل به ارزش افزوده بر
منافع شخصی و بعضا حزبى تكيه مى کنند.
00 ا ا ا ا Lor) eee arene] eee res
۱ م ا اا ا ا ge Res Eyl
و
سنا آشنلیی-با مفهوم اختلاف و نداشتن سازوکار برای یفع ن: 0(
محق و نامحق مشخص شود و حذف و براندازی یکدیگر مرسوم است و از تیعات منفی برخورد با اختلافهای سازنده رکود و محروم شدن جامعه از خلاقیت و نوآوری
فصل هفتم: جابجایی مدیران در بخش دولتی
عقده ببشرفت:
at)
خبرها حس
لین گونه نظام ها نمی توانند جزء کشورهای پیشرفته باشند زیرا زمینه ایجاد خلاقیت و نوآوری را فراهم نمی کند و نوعی رکود بر جامعه تحمیل
وضعیتی مدیران با انتشار اخبار کذب و یا صحیح بی اهمیت سعی بر نشان دادن نوعی موفقیت جزثی در ن نظام را دارند تا مردم را با شنیدن
فت را داشته باشند.
صفحه 10:
3
4
4
1
3
۲
x
2
3
3
011000 تا ار en cub gil cans eel pelea eens oe peed
أن را گروه حاکم می نامند که حاصل آن يبامدهاى منقى كروه انديشى بر فكر و عمل مديران است كه برخى از آنها به شرح زیر می باشد.
0 ا ec PP es) car acme nt Ten rors CURES Peer ll s)
کارهای مخاطره آمیز می زنند.
بهانه جویی: اين مدیران به پیامدهای منفی اقدامات خود توجه نمی کنند و بهانه جوبی می کنند و هرگاه خطر جدی شد این مدیران دوباره به فرضیه های اولیه
خود باز می گردند و یادآور می شوند که همچنان به تصمیماتی که در گذشته گرفته اند پاسندند.
۱ om Pi care Ey ror ycar cena enone کلیشه ای اندیشیدن:
3
Pru Reet UN ome pet Es eer isin Oe ae ee ene) eB NL
طرة م كدير
0 پا ا ل ا ا
رت
9 Vela SPN ORV od Coy Bear OTL PCB) eed
دلسردی و ناخشنودی می شود مصون دارئذ؛
۱
اخلاقی یا نتایج حاصل از اخلاقی بودن تصمیمات را نادیده می گیرند.
صفحه 11:
3
4
4
1
3
۲
x
2
3
0 فك 0013ذر لامها مبتنى بر نظريه جابجابى مدبران 35و21 ؟
م Pr
نظام هلى فرعى اذارى بنابر ويزكى هاى أن نظام شكل مى كيرند و هر يك از اين نظام هلى اصلى دولتى در اين كشورها ببامدهابى را در جامعه
دارند که در ذیل اشاره شده است.
نظام سیاسی: در اين نظام ها گروه های سیاسی مشروع براساس اصول مشترکی فعالیت می کنند و پستهای عللی, میلنی و عملیلتی را بین خود و هواداران تقسیم
ye cea A Perg pepe com race و( را 0
FeO SE NOU eet el a NO lS Te Ie on eto ees ae) aoa eek eae
جرند
ييامدهاى نظام سياسى:
3
اكر جه نوعى مردم سالارى به جشم مى خورد بيشتر مردم از نحوه كزينش مدي
مشروعیت چنین نظامی نزد مردم دچار نوسان شدید خواهد بود.
مردم به مديران دولتى بى اعتمادند. مردم مديران دولتى مظهر مناقع شخصى مى بينئد.
1 ۱ Ty OO EPs i peo Soc ance Se)
ممکن است در برخی موارد این کشورها از کشورهای پیشرفته موفق تر باشند.
53000
مد
صفحه 12:
۱ re Se er ORC a
دوستان مديريت دولتى قرار مى كيرد. به علت عدم دسترسى همه به سرمايه لازم نوعى كابوس بى تفاوتى بر اقتصاد حاكم است كه ركود و عدم خلاقيت از مظاهر آن
است. برخى از اين كشورها با وجود داشتن منابع زيرزمينى و ثروت اما اين ثروت صرف سرمايه كذارى نامناسب عمرانى و درست كردن ظاهر مى شود. زيرساخت
os) CO ToGsl erg eget eprom Rn | pewter Na IS 13
1 زا eae aU Sp er ea a Tr oad
EPI yes reese per ee
رشوه دهی و رشوه گیری نوعی فساد نهادی را در نظام دولتی در پی دارد.
۱
Urey rn creer 1
5
5
اه مانع از توسعه همه جانبه مى شود
2
v
3
4
4
1
3
۲
x
2
3
سیب یاس و سرخوردگی جامعه می شود زیرا مسیر پیشرفت جوآان با اناد موجه ات
و در نهايت هركه بارتى اش بيشترء بيشرفتش بيشتو
صفحه 13:
0 omen Ser ats) fey Con cee Se ee woe ieee Ce a
| By ev are sod eee Se cen) ko enn ey
کند سازمان های دولتی با ازدیاد نیرو رو به رو هستند.
4
بيامدهاى نظام ادارى:
Fey نوعى نااميدى از اصلاح ان سازمانهاى ادارى نزد مردم و بعضا تلان ال ١
شبکه های پیچیده از بالا به پایین چنان درهم تنیده است که بازمهندسی با مقاومت روبرو است و در نهایت شکست می خورد.
سرنوشت همه افراد ادارى (از مديران عالى تا كاركنان) به هم كره Fon Sy
در چنین فضایی نظام اداری نماد و مظهر کاملی از ویژگی های متفی دیوان سالاری است.
جابجایی مدیران در بخش دولتی
44
صفحه 14:
| TN STO ar Ye We) nase ne Ly tee ts Tepe on er ee Ter ad
تصمیم گیری برای ورود افراد به دستگاه ها در دانشگاه های تصمیم گیر با گروه های داخلی دانشگاه هاست و اجازه ورود به افرادی که می دانند از خودشان عالم ترند
نمی دهند زیرا عالمان دانشگاهی دارای منطق کشاورزی اند. بخش اعظم بودجه های پژوهشی به دوستان اختصاص می یابد و اعطای بورس برای تحصیل در خارج و
ارزیابی آثار علمی و فرهنگی عالمان با رویکرد سیاسی انجام می گیرد.
پیامدهای نظام علمی و آموزشی:
خون تازه کمتر به نظام دانشگاهی تزریق می شود و نوعی جو آموزشی به سبک سنتی حاکم است.
علم اندوزى با كشف علم مترادف استه
ااا
ا ا
به علت اختصاص بودچه پژوهشی به دوستان نتایج ملموس و مناسبی به دست نمی آید.
فاد تحصیل کرده در داخل و خارج ا
آنها که فرصت و امکانات دارند به خارج از کشور مهاجرت می کنند.
۱
جابجایی مدیران در بخش دولتی
00
صفحه 15:
4
جابجایی مدیران در بخش دولتی
نظام انتخاب مدیران؛ مدیران در نظام خدمات عمومی انتصاب می شوند نه انتخاب. نحوه اتتصاب با توجه به ویژگی های نظام مدیریت دولتی آن کشور بستگی
ا ل ا ا اك
aes) 0
بیامدهای نظام انتخاب مدیران:
و
اناكر به اصول و مبانى نظام LE ace
ete sie heat res Ae ene
ا ۲۲
شافرادى بر كشور حاكم هستند كه سياس كارى مى كنند وإبهرة أى أز حو ارايت ا#ئر ب اجامعه البرده اد
عبا این که نظام به دست این ها می چرخد اما هزینه های چریدن توسط سیاسیون پتهان و کتمان می شود.
صفحه 16:
1 ار ار ال rc neve Cag be pepe ese)
و را دح nS وجود فساد قضابى
پیامدهای نظام قضایی:
BIS Is bes er eate SES ait se SSO
Byes ا اا
Se Secs Tee teeter
ع حتى اكر با متخلفان از مديران عالى برخورد شود. برخورد به صورت عادلانه نخواد يود
3
1
4
1
3
۲
3
3
3
3
موجب می شود.
صفحه 17:
3
1
0
1
4
3
3
3
xy
3
نتیجه تبر
ا ۱
eng ا
نظریه جابجایی مدیران دولتی علاوه بر توصیف و تببین نظام مدیریت دولتی برخی از کشورهای
0
این نظریه مدعی است که نظام مدیریتی خاص این کشورها بوم شناسی مدیریت (محیط
ecco اجتماعى و فرهنكى) را شكل داده است و محيط هاى ملى و بين المللى فرصت
هاى اساسى اين نظام هاى مديريتى را شكل داده اند.
Sy deere Sy aN ere TD ae es
Dea RL Il ea aoe Pe SD Coe es SU te)
1 دارند تنها راه نحات اين كشورها از بحرانهاى كوناكون مانند بحران مشروعيت و بحران
On
صفحه 18:
3
1
5
4
3
3
3
i
ربت دولتى
مقدمه:
در دو دهه گذشته دولتها تحت فشارهای سازمانهای بین المللی و جهلنی و بدون توجه به بسترهای اقتصادی جهت گیری های سیاسی و
Fe Nes Stor Sec Ue URES) eat aE enone
به رهبرى بخش دولتى استوار يوذه اليكل
در كشورهاى سرمايه دار ظهور رويكرد اقتصاد دولت محور تجلى شكست هاى بازار و رشد خواسته هاى مردم در برخوردارى از حقوق
شهروندی بود ولی در کشورهای در حال توسعه این رویکرد سیاست محوری دولتها برای تضمین توسعه ملی, ایجاد اشتفال و خود اتکایی
۱
اماییه علت رشد نارضایتی شهروندان از ناکارآمدی دیوان سالاری دولتی و نقد نتلیبرال از مداخله دولت و طرفداری از نقشهای متیت
سنت به چالش کشیده 32
000000101 oon ee Tee ee cae ee
Er et tt ee
در این فصل اقتصاد سیاسی خصوصی سازی جاروبی را در گستره چهانی بررسی و آثار ضمنی آن را در مدیریت دولتی ایران تبیین می کنیم.
اراين
صفحه 19:
3
1
5
4
3
3
3
i
ربت دولتى
Bes) re) rc ey
eee nen ine Pennoni pen | koe irre hee en ner eter RATE LR
eT TO SD ar le sen neo Le eT eh en ner Ly) Pee) ane
نوعی جهان بی مرز خلق می کند.و در نتیجه وابستگی متقابل, صلح و دوستی, همنوایی جهانی. همسویی و حاکمیت بازار را محقق می کند.
| Lommel sae Tele) Se -cryS Tes ees feo Bers ne tes ete eee)
506
00 oe, 2 Wes eee
So re ad و ee SS eS ae aes el اي
1 Fy Sere aI Ee eentoo Reet ee
sad Thee le
اومه: دولت منسوخ شده و همه به نفع سرمایه داری شرکتی کنار بروند.
ره آورد مفید جهلنی سازی جهلنی بی مرزی است که در آن مرز بین کشورها مشخص :
ازن صلح؛ بازار و مردم سالاری است و اقتصاد کشورهای جهان همانند تور ماهی گیری به هم بافته
می شود که حتی تیغ جنگ هم نمی تواند آن را پاره کند.
صفحه 20:
3
1
5
4
3
3
3
i
ربت دولتى
Bes) re) rc ey
پارادایم دوم: جهانی سازی یعنی مصادره جهان به نفع سرمایه داری شر کتی: حامیان اين پارادایم جهانی سازی را زمینه ساز
حاکمیت سرمایه داری شرکتی بر گستره جهان می دا
SIO edt atest Ce 00
رفکین: ارمغان جهانی سازی را از دست رفتن کار می داند.
کرگل: وابستگی و بحرانهای شدید مالی و دولت پذیری را در کشورهای در حال توسعه ارمنان جهانی سازی است.
برچر و کستلو: هدف غایی جهانی سازی غارت جهانی است.
منتقدان: جهانی سازی نظام های کلی نظارت و کنترل را در طبیعت » اقتصاد و حاکمیت به صورت جارویی از میان می برد و موجب بحران و
سقوط مفهوم نظام در همه عرصه ها می شود.
جهلنی سازی ماهیت و نقش حکومت سرمایه داری سنتی را از حکومت اداری- رفاه به نوعی حکومت
اداری متوسل به زور شرکتی تبدیل می کند. برلین اساس عصر بردگی قرون وسطایی به شکلی نوین
نمود مى يابد.
صفحه 21:
فصل هشتم:
¥
%
4
5
1
3
3
%
Bes) re) rc ey
ers Tere eriest, Sire Toes ete ones re ey
BEE en اا ا
کراستر: در روابط بین المللی و در گستره جهانی سازی حاکمیت ملی کشورها به جای تضعیف: تقویت می شود.
اما واقع بینان می کویند جهانی سازی آثارزیادی در ماهیت و منش حکومت و دولتهای ملی جهان بر چای می گذارد.
در مجموع می توان گفت وابستگی و بردگی یک سر طیف است و سر دیگر طیف تقویت توانایی
قدرتهاى شركتن براى ديكته كردن اهداف خوه ير حكييتها و تاتبركذارى ف همه عنام خرخه خط
مشى كذارى عمومى در جوامع است.
صفحه 22:
ل
| ا ene Raley
5000 ا tee
ار ۳
eal ات ارتقای جمانی سازی
در تعريف خصوص سازى يا واكذارى دارايهاى عمومى به بخش خصوصى مى توآن وايّه هليى هم جون ۱
قرارداد محورى. كاهش خدمات عمومى. افزليش مالكيت خصوصى را نيز فزود كه جامع ترين تعريف مربوط به كاوان است كه مى كويد: خصوصى سازى
0
3
1
5
4
3
3
3
i
Dd oe eal cel toed
٩ rece eT eA
Paros eee se ene aye
انتقال مديريت به بخش خصوصى بدون تغيير در مالكيت
Pe ae ant, Ses rhe saree ra cet
تسهیم سود با کارکنان
كاهش در كنترل ديوان سالارانه بدون تغيير در مالكيت
ربت دولتى
مد مه
صفحه 23:
ee ere ee ١
(CNN 0110 eam
IE ا
۱ ا a eee ne
۵ تغییر در جایگاه محیط رقابتی (از طریق برداشتن حقوق انحصاری بنگاه های عمومی)
فعالیت خصوصی سازی شده | ردیف
مخابرات
مکزیک» کره. مالزی» شیلی» ترکیه. فليبين» أ, تولید و توزیع برق
آرزانتين» مكزيك شيلى. باكستان. هندوراس» ياناماء تركيه. ونزوثلاء مالزى» فلیپین, تايلند حمل و نقل هوایی
3
1
¥
%
3
3
3
3
3
3
آرژانتین» ژاپن؛ يرو حمل و نقل زمینی و جاده ای
توزیع كاز
صفحه 24:
عملکرد
LCN (OPES Sats ree SRS ZU err cee 100g pears oP CST Peart | EN Sea
لبس از 1 Bor PPP
3
1
جهانی سازی و مدیریت دولتی
صفحه 25:
3
1
5
4
3
3
3
i
ربت دولتى
آثار زیانبار خصوصی سازی در کشورهای در حال توسعه
با وجود وعده هاى اقتصاددانان كه تنها راه رهابى از فقر و يكانه راه حل مديريت اقتصاد يك كشور را خصوصى سازى جاروبى مى دانستند اما
eS e\cet SaeSDee here Cel seeed 1
EET PET can Mee ee)
پرچمداران خصوصی سازی مدعی اند که با این کار فقر و بیکاری کاهش و رشد اقتصادی حاصل می شود اما آنجه در واقعیت اتفاق فتادافزایش فقر در کشورهای
جهان سوم بعد از خصوصی سازی بود و بدهبهای خارجی این کشورها آقزایش یافت و ثرخ رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه چندان امیدوار کننده نبود و توازن
Serene nk Sree ae
3 3
00000 CCS Meer eae
ایجاد وضعیت ایرایری اجتماعی در کشورهای درحال توسعه به دلیل خصوص شدن بنگاه های سودده و سرازیر شدن درآمدها به جیب افراد سرمایه دار مرفه یه جای
خزانه های همومی که متعلق به عموم مردم است.
از ديكر آثار مى توان به مخدوش شدن حق دسترسى شهروندى به خدمات اجتماعى اوليه مانند آموزش و يهداشت و ... زيرا منابع اين بخش به سمت بخشودكى
ee ا ا ا ا 0
5
آثار ضمنی خصوصی Wane ۷
با توجه به اینکه فدرت کشورهای مردم سالار برگرفته از مردم است لا سیاست های بازار به این حمایت خذشه وارد می کند چرا که مردم قدرت حساب کشی از
عاملان اصلی این سیاست ها(یانک جهانی و صندوق جهانی پول) ندارند
قدرت طبقه کارگری که حامیان و نیروی سیاسی این نظام به شمار می روند به علت انتقال منابع و تصمیمات از بخش دولنی به بخش خصوصی کاهش می یابد
کشورها دچار بی ثباتی و شورش می شوند به دلیل افزایش فقر و بکاری و -.
صفحه 26:
تبعات جها. ۱ ۰
fe eee Nec ene eek cee ea eee eh ene ae tS nee
سازی سیاستهای جهانی سازی تاثیرات چشمگیری در مدیریت دولتی می گذارند که می توان به صورت مثبت ومنفی بهآنهااشاره کرد.
0-000
۱ ا
01100 eS
ا عرصه دولتی بازنگری و اطلاح شده اند و خون ا مدیرینی بخش عمومی تزریق شده است.
پیوند مسائل محلی و مسائل جهانی به علت وجود اطلاعات و دانش وسیع در حوژه های گوناگون با دیدگاه جهانی بیندیشید و محلی عمل کنید.
3
1
5
4
3
3
3
i
آثار ضمنى منفى:
۱.تهدید حاکمیت ملی و مردم سالاری بخصوص برای کشورهای درحال توسعه
روش ها و تفکرات جهانی سازی مرتبط با غرب است که بر یک دستی ارزشهای اقتصادی و سیاسی تاکید درد و باعث نابودی نوآوری جهانی می شود.
و
ربت دولتى
صفحه 27:
3
1
5
4
3
3
3
i
ربت دولتى
۱
1 لا ero cc overe espera nT y eas eee]
و
۱ Ty ats eee ede ore
موجود در نظام جهانى منطبق كنيم.أن زمان نظام منحصربه فرد ما با جالش جدى مواجه مى شود
eee ور سس ۰ روا
حامیان خود را از دست می دهد و آنجه رخ میدهد که دنیای غرب از ایران می خواهد.
اکنون که شرکتهای دولتی بخش عظیمی از کارویژه های دولت را آتجام می دهند دولت در اعمال نظارت ضعیف است چه پرسد زمانی که دولت بخواهد
fo Gin ikegca erecajocg Nena رآ ۱
ete Sten sad
صفحه 28:
چه کنیم؟
0 م م ا را oe, a
۲ اشتراک بخش خصوصی و دولتی بر مراکز کلیدی اقتصادی و نظارت دقیق بر منافع عامه.
ا ا ا ا 00
۴ برعلم براین که کلید پیشرفت يا بسرفت يك كشور در دست مديران بخش دولتى أن كشور است بايد عاقلان را بر مسند مديريت دولتى كشور بنشانيم.
بخش خصوصى قوى نشانه مدیریت دولتی سرآمد در آن کشور است.
۵ به رفاه بخش عظيم مردم كشور بينديشيم و نكذاريم سیطره عده ای خاص فاصله بین این پشتوانه را با نظام سیاسی بیشتر کند.
eter nes
3
1
5
4
3
3
3
i
۱
۱ eels rete SS nt ct ice) Tee I) a Bet cl ns ae eRe ce
جهانی آن را عرضه می کنند پشتوانه اجربی دقیقی ندارد و نیاز به دقت نظر مسئولان در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی دارد.
اجرای سیاست های اصل ۴۴ بدون تصویب قانون مذیریت دولتی ممکن است به کشور آسیب برساند زیرا سپردن اقتصاد کشور به دست بخش خصوصی بدون
داشتن مدیریت دولتی قوی به معنای خصوصی سازی ایران یا برون سپاری قانون اساسی است.
ربت دولتى
صفحه 29:
0
Rey
اولین چیزی که در مواجهه با واژه های دولتی و مدیریت دولتی به ذهن می رسد ناکارآمدی و اتلاف منابع و فساد اداری و .. است و همه جا از دولتی وجهه منفی
در اذهان وجود دارد.حال سوال اینجاست که سازمان های دولتی باید بد باشند که دولتی حساب شوند یا برای کارآمد شدن باید خصوصی شوند
در دنیای امروز همه بر اين باورند که دولت باید زمینه های لازم را فراهم کند تا شهپروندان کسب و کار خود را انتخاب کنند قانون مطلقی هم وضع نشده که
بگوید دولت فقط حاکمیت کند و تصدی مخصوص بخش خصوصی آست.
در بس فضاى ضد دولتى نوعى نظريه سياسى نهفته است . در غرب
دولت كوجك باشد تا نتواند براى آنها مانع تراشسى كند و بتوانند افراد دلخواه خود را وارد آن
تحت تاثیر خود قرار دهند.
و
ae
بنابراین مدیریت دولتی نهادی است که هر انسانی از بدو تولد تا مرگ با آن سروکار دارد و بی توجهی به آن تمدن یک کشور را نهدید می کند.
ا ا ا م ا ا ا ل
كان مجالس و سياستمداران عالى رتبه صاحبان شركت هاى بزرى اند كه دوست دارند
أن كاه با داث
Denes paren mer yrs cies
ele eed ا tae)
صفحه 30:
چالش های سطح دوم:
۱ ده ede eaten ee ee te) eee ee ee)
۲ حقیقت مافوق و زیردست بودن در علم دین که این نظام بر آن استوار است
حرفه گرا نبودن مدیریت دولتی ایران است که کیفیت و شایستگی و بی طرفی از مشحصه های اصلی
0
ناکارآمدی نظارت بیرونی بر دیوان سالاری مدیریت دولتی ایران
ضعف دولت افقی (هماهنگی وزارت خائه ها و سازمان های (COE
ees
ee ene tor Tee Res م م
يزوهش هاى مديريتى ادر سازقان اف 1001|
عد ينا |
صفحه 31:
۳ نتیجه گیری:
دپ 2
دادن سیاستها در عمل دارد همچون چین و ژاپن که اکنون دنیا از مدیریت لٌن ها سخن می گوید.چون ره آورد این مدیریت مثبت بوده
استديس بايد مديريت دواتى بردم 017 .سس ]۱*۱۱
1 ل Wee eran
که از خود احساس بی زاری کند.
os oleate edad ed و
Rome eee eres emer esp et yews]
