کسب و کارآموزشعلوم انسانی و علوم اجتماعیاخلاقسایراستارتاپ و کارآفرینی

فصل 2 کتاب اخلاق و احکام کسب و کار - محمد مهدی پرهیزگار

فصل ۲ کتاب اخلاق و احکام کسب و کار – محمد مهدی پرهیزگار ۲۴ اسلاید

کیمیا

صفحه 1:

صفحه 2:
مدیریت اخلاق مدار *مدیریت اخلاق مدار یه مدیری گفته اد که وظایف مدیریتی را در بستر اصول اخلاقی انجام می دهد. مدیریت اخلاق مدار می تواند نیازهای روحی, روانی و اجتماعی کارکنان را در محیط کار تامین کند و نبروی عظیم روحی و اجتماعی برای انگیزش کارکنان و نیروی انسانی به عنوان مهمترین عامل تولید در شرکتها ایجاد کند. به طوری که مسیر تحقق اهداف شرکت تسهیل شود. تحقق اهداف شرکت با چگونگی اداره و سیک مدیریت و میزان فعالیت او مرتبط است. مدیریت اخلاقی, توانایی درک صحیح از اخلاق, پاببندی و دا اعتقادات قوی اخلاقی و عمل به آنهاست._۳٩‏ درصد مدیران عالی شرکتهای برتر تجاری بر اساس گزارش مجله فورچون, بر این باورند که توجه به اصول اخلاقی, موجب افزایش تصور مثبت و شهرت سازمان شده است و موجب تقویت مزیت رقابتی می شود. #مدیریت اخلاق مدار به مدبری گفته می شود که اخلاق ( به معنای صفات نفسانی پایدار) و اصول اخلاقی در پایدار و نهادینه شده باشد. توانابی اداره افکار و نگرش کارکنان به میزان تعهد اخلاقی مدیریت در اجرا است و میزان نفوذ مدیر و پذیرش قدرت او از جانب کارکنان از پایندی او به اخلاقیات منشاً می گیرد.

صفحه 3:
تعریف مدیریت از نکته نظر اخلاقی در اسلام #مدیریت مسئول تحقق اهداف سازمانی در بستر هدایت و اداره امور دنیوی و اخروی کارکنان ( سعادت دنیوی و آخروی آنان با توجه به اصول اخلاقی در سازمان است. بامبر (ص) زماتى كه «معاذ بن جبل» را مه عنوان قرماتدار به يمن فرستاد در دستور العملى به أو قرمود <و تور[ بدين أمور سفارش مى كنم: تقواى الهى. صداقت در گفتار, وفای به عهد, ادای امانت, ترک خیانت, نرمی پیشی گرفتن در سلام, حفظ حقوق همسایه, مرحمت به یتیمان, خوب انجام دادن کار, کوتاه کردن آرزو, توجه به آخرت, ترس از حساب, ایمان, تفقه و تدبر در قرن, فرو خوردن خشم, ملایمت و رحمت به مردم, توجه بیشتر به نماز که پس ا زآقرار به دین, نماز سر اسلام محبت بهترین عامل برای اصلاح و اداره و رهبری و هدایت مردم است ‎scowl |‏ | امير مؤمنان در نهج البلاغه حكمت ۷۰ مى فرماید: «کسی که خود را در مقام پیشوایی مردم قرار دهد باید پیش از آن که به تعلیم دیگران بپردازد به تعلیم خویش بپردازد و باید تأدیب کردنش پیش از آن که به زبان باشد به رفتار و عمل باشد. با اصلاح رابطه خود و خدا, مدیریت بر قلب به دست می آید».

صفحه 4:
تعریف اخلاقی مدیریت از نکته نظر امام على (ع)

صفحه 5:
" هدف نهایی اخلاق در کسب وکار اين است که اخلاق را ‎١‏ در همه ی جنبه های عملکردی کسب و کار (اقتصادی, 0 فزمیگن: اجتماعننرقایت ون...) و اداره آن (تمتمیم گیری: اخلاق مدار هاءيزنامه ريرى::بزداحت: ارزياب و.:.) تهاديته كتد ويه ‏تعبیری کیفیت اخلاقی عملکردهای کسب و کار را در همه سطوح بهبود بخشد. ‎

صفحه 6:
ویژگی مدیریت اخلاق مدار از دیدگاه اسلام مدیریت اخلاق مدار, از دیدگاه اسلام به مدیری لایق و شایسته گفته می شود که ویژگی های زیر را داراست: sebob ‏از‎ cers Bets Pos ad ‏لال مندان اقتدار به 7 حق مدار‎ 00 psle ps ‏پذيري (مادي و هنكام گر‎ Lite ae eo ۱۳ Peres le eee . ۳ ‏اد‎ fa ‏مرت مشنی و۱ توکل و توسل أ] متعادل (دوری‎ ‏کر مشاركت عو‎ asm fhe A ‏مهربان و نرم‎ 1 ‏تفريط)‎ 5-75 > 1

صفحه 7:
مؤلفهاى اغلاقى متعدة و مخطفی رد ذارة كه بايد هر سازمان کسب‌وکار رعایت شود كه در جدول زير به بها اشاره شده است. 222 کشت لش ae ‏ره‎ ‎as ‏دی‎ ‏مدای‎ ی سر ‎aor‏ ‏تسج ور ‎oe‏ San S ee 9 Pel a 1-1 ‏ججدول‎ ‎ea =‏ ‎TET ae | DUE ESE‏ ‎SIE oS 7‏ الى ی ی ‎|٩۳‏ مد و نان تمعن تا موق ام تداك تقسيم كن كاين لبق تا ‏دوست ريه ‎ae | TAREE‏ وين إلا لمع لا ل واب .مدرک كرجى و مت زا ‎ ‎ ‎ ‏وس ا ‎IEE aw‏ نم وا .حر جنك سن تور ور سل رت ‎ose ese si ash‏ .نز | لس رای لوزن تخود ‎i ed a‏ ‏تام اب اه ارات ها عم جوز لاي 7 | بعلب شاب عر ‎ey‏ رأ سخره كويد و وناك ديا متردز كر ‏ا اح ا ‎ ‏ل شرع بلا أ ‎pes‏ | نحل لي لبط سرد را ‎ETE IETS‏ | يراك ردير مزه تاج هيحت او كني اك وى ذا تلص كيد ‎Bate aoe ‏از رک .| مسر پا هکس نم یار‎ ‏ی تكب شود اش میس‎ ‎ ‎ ‎eee ahs ‎Panag 2 ie ‏هی اه‎ ۳3 ‏وت نک من هت | مق کباب اد ‎wie Sao sed) tale‏ ‎ ‎TESS paw ae | ‏ضيبا‎ 83177 ‏عرد اران سسرضى مرك‎ | Oat bya eth ‎ ‎ ‎ ‎222 ‏ی مرت و رای تور سک ‎es ‏مگب‎ ‎ak as eid ‎Sen ‎pees ‎ ‎Sas) ‏لسن‎ ‎BAT ‏ب5 ری ورام ره ‏وب یبد ‎Goto tates‏ ‎ee‏ كنا رت هن ات ‎Oo GET Sk‏ ‏اد یر هی زا ‎we‏ ‎ ‎ ‏تور ‎TES ‎ ‎ ‎wey‏ تین شب توم لک واه ‎ ‎ ‎ ‎ ‏0-3 ‎Sap ee‏ ‎A‏ بان هی مارد از ‏امراف كما بشع يوقم ‎Brain IS PRE‏ ‎ee‏ ‏ای مان اراک رما ويد ‏ربا مت جر هی رز نا راردا راد نا لکد 37 برت 20 2 ري 2738 مکری اه و خبرت دمارد دا ‎cred‏ دا تا بر ات ری ‎els yap ages‏ 201111008 قر دست و مك سبي اق تاو حون کی نی اد گت بسک رنه سرد زر شا خصوص نود ار دهم یاک او نگ رت کته ت رو نو ما فش رگ وین هسیر ۳ سنا مومت کنو پردات درل امات اب كن ووذ رامن عدول تكن ‎ree aed‏ ند م يل ار مت مان مخ ون وم نون هو ای موی لب یدام اد من شمارا وی رک اه یلم ات ‎ ‎ ‏رتچ رم سی ال ره مد ره معا وه تمه ‎eee‏ ‏بای اپ رتکد در موحرم ری شاب مد ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 8:
eho توری ار اختقات و ‎Seca‏ ‎Gyles:‏ ‏ترجة به لمداففاق ی قاطمیت در رای اتكام الى محتوی we cog ۸ ‏شاه‎ ‎4١‏ لقن كثرا ات ‎Ai Jeol‏ ‎sal aea‏ ‎ay‏ ا ‎(Oss) WS‏ ‎ ‎Pig essay oF Sipe tea § ‎ ‎TR ‏مین آلن‎ ‏بقلاثة آلاب بن‎ OF ole tt Bn ‎ ‏لخن منك فلا تون من تین ‎OV a)‏ ‎ ‎eee ‏الیل لب الله من‎ ae 017١ ‏قلى 3لا تسم ليقره.‎ ‎ ‎ ‎poe ‏مالفا به متكام روز در محر بابر صلياقة.‎ ‏عليه و آله مىكفتد: هر جه شما بكوبيد درست‎ ‏که اند یار میرف‎ he goed I Ey ‏برخلاف كفتدهاى او عمل‎ ‏مىقرمايداى ييامبر از ايشان اعراض كن.‎ ‎ ‎psa‏ كدايمان أورددايد از خدااوئد اطاعث كنيد و فرمان بيامبر و جانشينان او را كردن نهيد. عداوتد قرمان مىدهد كدامانتها را يه صاحيانشان يدغيد. شم زو بهپروزی بودد تا که سست شدید و در مالك جنگ به نا پر سر تفسيم غنائم برداتيد و از ‎eS Gli ly ee‏ ‎he was oy‏ غرة عر جك بدر مىفرمايد: خداوئد ما را با سه هزار فرشته يار مىكتد. آيا اين مؤده براى ما كافى نيست؟. خداوت يس قز نزول آبة تغيم قيله به ييامير ‎ ‎ ‎ ‏اكرماص) مى قرمايد: حقىء أن جيرى اسث که از گر ت آمده است. پس هرگز به ‎dy fags‏ مده ‏مان حطاب به بالبراص) ‎TF a ae‏ ‏أنذها رویکتیدرحا که ‎A Saye ius by a ‎oe ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
# اصطلاح اخلاق كسب و کار در مفهومی گسترده مطرح می شود و شامل همه قلمرو فعالیت های اقتصادی در سطح فردی, گروهی و سازمانی می شود؛ اخلاق کسب و کار با دیگر بخش های اجتماعی, فرهنگی, حقوقی و سیاسی و دولتی سر و کار دارد. پایه شکل گیری اخلاق در کسب و کار, مديريت و منشور و آیین نامه های اخلاقی است. اخلاق کسب و کار به طور خاص, بر بهبود تولید و خدمات, افزایش کارایی اقتصادی, روابط کاری صحیح و منظم و جلو گیری از رانت, فساد و رسوایی های اقتصادی و نیز ارتشا و فساد اداری است.

صفحه 10:
جدول ۲-۲ صاحب‌نظران برجسته در اخلاق کسب وکار اندرل» ترجمة توسلی: ۱۳۸۳). نیج و دستارردهای حاصله در زميتة احلاق کسب وکار در نخستین گنگر جهانی تجارت. التضاد و الاق که در سال ۱۹۹۶ در توکیر برگزار شد در شمر: و کتاب همگام با اخلاق کسب‌رکار نگرش آمریگایی فردریک, (1498) و ممكارائش” 205557 0 -وسسات كسب و كار شيف ‎Sulkty cen‏ ل کر و كار لك ة اسث در رير به 25 برخى از آنها اشاره مى شود. رک به وسبلة چی. اندرل کی. هومن؛ امد هونی كر زبان برتغالى 1449 و به ؤبان جينى در دست ‎ineyelopedia of Ethies‏ Seer sed ‏فردریک " در سال ۱۹۹۹ یک شرکت خلاق مدار ۳ در ۲۶۲ صفحه تنظیم کرد‎ ‏در سال ۱۹۹۷ در آمریکا فرهنگ دانشنامه اخلاق کسب‌رکار ۳ در ۷۰۱ صفحه توسط پی»‎ فویمی " نگاشنت شلد

صفحه 11:
مب را ار ری ار تسهیل مشارکت کارکنان در تصمیم گیری Pee ‏ال‎ med pie rorpen ey ‏درون گروهی)‎ یم و طراحی سیستم اثر بعش ارتاطات سارمانی er eee yen ye ee ترويج فرهنك ايثار و از خود كذشتكى احترام به انسانيت انسان و ارزش قائل شدن براى افراد وظايف و مسئوا هاى مديريت اخلاق مدار از دیدگاه اسلام در سازمان

صفحه 12:
تفاوت بین رویکرد اخلاق کسب و کار آمریکایی (کانادا) و قاره اروپا (آلمانی) اخلاق كسب و کار در امریکا بیش تر با مسائل در سطح خرد و افراد سروکار دارد؛ در حالی که تأکید اصلی در قاره ارویا در سطح کلان و تتیستین امتت: افرون بر آنز امراکای سمالن مدای ار حسانل ماب ای و در خال رسد مانت برا مر نسح سارهای جورد ملاحظه فرار مق دهد که البته کمتر از مسائل خرد است و به تدرت مسائل کلان مورد بحث قرار می گیرد. در مقایسه, آلمانی ها فقط در آغاز راه ورود به ‎cars‏ متطح :میاتن: در شطح: سازمان: هستند: * رویکرد آمریکایی بر استفاده از دامنه آزادی و همچتین روی مسوولیت های متناسب تصمیم گیری و رفتار با گرایش به نادیده گرفتن محدودیت های آنها تأکید دارد. در طرف دیگر, رویکرد آلمانی به اهمیت اوضاع کسب و کار که باید تحت مسئولیت اخلاقی شکل گیرد؛ تأكيد دارد و تمایلی به استفاده کامل از دامته موجود آزادی ندارد. © رویکرد آمریکایی دست کم با توجه به سطوح خرد و میانه بسیار عمل گراتر است. در حالی که قاره اروپا با تفاوت درجاتشان ابتدا تمایل دارند روی مسائل نظری, پیش از ملاحظه چالش های عملی تأکید داشته باشتد. * دربارة مفهوم اخلاق کسب و کار, شماری از نظریات شکل گرفته است. در هیچ یک از دو طرف اقیانوس اطلس, رشته اخلاق کسب و کار معتبری وجود ندارد. در حالی که از مراکز دانشگاهی کشورهای آلمانی زیان (واسکاندنیاوی) انتظار می رود توجه و علاقه مندی بیشتری درباره بعد شناختی و معرفتی اخلاق کسب و کار داشته باشتد که نتیجه اش مشارکت داشتن در متون علمی اخلاق کسب و کار است, مراکز دانشگاهی امریکای شمالی باید با مسائل دستوری به دنبال راه های مشخص تر, بازتر و مستقیم تر از آن زمین های که آلمانی ها به آن رغبت تشان تمی دهند, باشند

صفحه 13:
اصول اخلاق عملی کارگزاران "خوش اخلاق و خوش رو فرهنگ تبسم و لیخند زدن از محبوب ترین اعمال و از سیمای نورانی پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) که اسوة نیکویی برای همه هستند نشات گرفته است. امام ‎ule‏ (ع) می فرمایند: «المومن... بشره في وجهه و حزنه في قلبه». (کلینی, بی تا, ج ۳ : ۳۲۱) یعنی مومن چهره اش غرق در تبسم و قلبش خانه غم او است. در روایتی از امام باقر (ع) رسیده است که: «تبسم الرجل في وجه خبه حسنه و صرف القذی عنه حسنه». (کلینی, بی تاء ج ۳: ۲۷۱) یعنی لبخند شخص به روی موّمنان حسته است و برداشتن خاشاکی از روی وی حسنه است. #ایمان عملی و اعتفادی مدیران کسب و کار و کار گزار جامعه اسلامی که اهل نماز است, هرگز در کار و سمت خود خیانت روا نمی دارد . پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله حقیقت نماز را چنین بیان می کند: مثل الصلاة مثل عمود القسطاط اذا ثبت العمود ثبتت الأطتاب و الاوتاد و الغشاء و آذا انکسر العمود لم ینفع وتد و لاطناب و لا غشاء (شیخ صدوق, چ ۱, حدیث ‎)٩۳۹‏ ز «نماز مانند ستون خیمه است و هر گاه ستون ثابت باشد, طنابها و میخها و پرده ها ثابت و سودمند خواهند بود و هرگاه ستون بشکند و در هم فرو ریزد, نه ميخ نافع است, نه ریسمان سودی دارد و نه پرده اثری خواهد داشت». بنابراین. بدون نماز هيج اصلی از اصول سودمند جامعه, متحقق نمی شود و با نماز صحیح. مجالی برای هیچگونه انحراف و نارسایی نمی ماند. (آیت الله جوادی آملی. ص ۱۵۲)

صفحه 14:
(e) ‏علی‎ ‏امام‎ ‏از دیدگاه‎ ‏یمان‎ ‏ی اب‎ ‏ها‎ ‏نشانه‎ ضنروو کات ‎Jee‏ ‏مشکلات ‏بسن ‏1 اندازه متیر و ندز گیری baal ‏در‎ كى؛ ند حوادت ز

صفحه 15:
معادباوری *معادباوری و آخرت گرایی در اصل ایمان به معاد و حیات پس از مرگ است. #قرآن ایمان به آخرت را برای سعادت بشر یک امر حتمی می شمارد. منبع ایمان به زندگی اخروی نیز, قبل از هر چیز دیگر وحی الهی است که بوسیله پیامبران به بشر ابلاغ شده است. یعنی پس از آنکه انسان, خدا را شناخت و به صدق گفتار پیامبران ایمان آورد و دانست که آنچه به عنوان وحی ابلاغ می کنند واقعا از جانب پروردگار عالم و تخلف ناپذیر است. به روز قبامت که همه پیامبران ایمان به آن را مهمترین اصل پس از توحید معرفی کرده اند ‎ole!‏ بيدا می کند. لذاء درجه ایمان هر فرد به حیات اخروی از طرفی بستگی دارد به درجه ایمان او به "اصل نبوت" و صدق گفتار پیامبران و از طرف دیگر بستگی دارد به اینکه سطح معارف انسان تا چه حد بالا باشد و تصورش از امر عالم آخرت چه اندازه صحیح, معقول و عالمانه باشد و تصورات جاهلانه در آن راه نیافته باشد.

صفحه 16:
8 «شما را از دنیا می ترسانم. زیرا منرلگاهی است برای کوخ کردن, نه منزلی برای هميشه ماندن. دنیا خود را با غرور و فریبندگی زینت داده و با زینت و زیبایی می فریبد. » (نهج البلاغه علی (ع) می فرماید: خطبه ۱۱۳). زندگانی دنیا از |

صفحه 17:
سودمندی و نفع رسانی #پیامبر اکرم (ص): «احب عباد الله الی الله جل جلاله آنفعهم لعباده». (مجلسی, ۱۶۰۶ ه ق, ج ۷۷ : ۱۵۶) یعنی محبوب ترین افراد نزد خداوند متعال, کسی است که برای بندگان او سودمندتر باشد. ‎LS‏ به قدرت. آثار بدی بر اخلاق, روح و روان حاکمان دارد و عملا می تواند اعمال قدرت را در مسیر ناصحیح قرار دهد و در پی آن یک ملت را به تباهی کشانند؛ برای جلو گیری از آثار نامطلوب قدرت طلبی بر سطوح مختلف جامعه, تمهیداتی چون تفکیک قوا, نظارت بر قدرت و مانند آن اندیشیده شده است. (حکمت نیاء ۱۳۷۲: 40) خداوند در قرآن کریم, اخلاق نیکوی پیامبر (ص) را باعث استحکام حکومت و جذب مردم دانسته ‎wail‏

صفحه 18:
* تحمل بار مسئولیت و زحمت دیگران * امیر المومنین (ع) می فرمایند: «السید من تحمل اثقال اخوانه و احسن مجاوره جیرانه » آمدی تمیمی, ۱۶۰۷ ۰. ق. ج ۱۰۵:۱) یعنی آقایی و برتری از آنن کسی است که بار سنگین زحمات برادران خود را متحمل گردد و با همسایگان خود به نیکویی رفتار نماید. #خدمتگزاری و برآوردن نیاز مردم "در روايتى از امام صادق (ع): هر طواف شش هزار حسنه دارد و شش هزار سیثه را محو می کند و شش هزار درجه او را بالا می برد... و شش هزار حاجت او را روا می کند. اما قضای حاجت موّمن از ده طواف برتر است. (کلینی, بی تا, ج ۳: ۲۷۹)

صفحه 19:
#وجدان کاری #وجدان کاری حالتی از قضاوت و نظارت درونی است که ذهن و فکر افراد را به انجام فعالیت هایی سوق می دهد وجدان کاری تعهد و التزام عملی نسبت به وظایف را ایجاد می کند به طوریکه بدون نظارت بیرونی باز هم در انجام وظیفه قصور روا نخواهد داشت. ثمره وجدان کاری تعهد سازمانی است. #تعهد * منظور از تعهد حالتی درونی است که فرد را به منافع یک سیستم یا شرایط خاص سوق می دهد. عوامل موثر بر وجدان کاری: 1 ایمان و تقوای افراد 2 وضعیت مالی 3. انگیزش و رضایت شغلی 4 قوانین و مقررات مناسب ارزشهای اخلاقی 6 فرهنگ سازمانی gy

صفحه 20:
امانت داری *فلسفه امانتداری, آآن است که اعتماد و اطمینان عمومی در جامعه ایجاد و حفظ گردد: زیرا جامعه بدون اعتماد جامعه موققی نخواهد بود و شیرازه آن از هم می پاشد و عرصه زندگی تلخ خواهد شد . ""(إن الله يأمركم أن تؤدوا الأمانات إلى أهلها و إذا حكمتم بين الناس أن تختموا بالعدل) #خداوند به شما فرمان مى دهد كه امانت را به صاحبش باز دهيد و هركاه ميان مردم داوری کردید, به عدل و داد داوری کنید( سوره نساء / ۵۸ ).

صفحه 21:
اثرات و فواید حاکمیت اخلاق و مدیریت اخلاق مدار مبتنی بر اسلام در سازمان #الستر تارو ‎(ARs)‏ ‏ن باور است که سازمانها می آموزند که ترویج اصول اخلاقی و تقویت فرهنگ معنوی موجب ایجاد مزیتهای استراتژیک خواهد شد. "کی و پاپکین باور دارند که اخلاقیات و حساسیتهای اجتماعی در فرایند تصمیم گیری و تدوین استراتژی, موجب افزایش سودآوری شرکت خواهد شد. براساس گزارش مجله فورچون, ۱۳ درصد مدیران عللی شرکتهای برتر بر این باورند که رعایت اخلاقیات. موجب افزایش تصویر مثبت و شهرت سازمان شده. منبعی برای مزیت رقایتی به شمار می آید. "" به علاوه تحقیق سوینی(۹ ۱۹۹) در استر این تحقیق مشخص کرد هرچه اعتماد بي ایوان و فریمن (۱۹۸۸) بر این باورند که. توجه به ملزومات اخلاقی اجتماعی, با افزایش سود و ارزش افزوده در بلند مدت. همراه است. دیوید بر لیا حاکی از ‎٩۰‏ درصد استرالیایی ها علاقه مند به خرید از شرکتهایی هستند که رفتارهای مبنی بر اخلاق دارند. اعضای یک سازمان بیشتر باشد نیاز به کنترل مستقیم کاهش می یابد. ‎tay‏ را ‎Sierra yey sere ke ‎ ‎

صفحه 22:
SS ‏اثرات و فواید حاکمیت اخلاق و مدیریت اخلاق مدار مبتنی بر اسلام در سازمان‎ عبارتند از: افزايش کاهش غیبت صميميت و ‎‘i‏ ‎QI‏ لالم ‎rer ees 1221‏ اب 1 بهره ورى و شكل كيرى | ‎eRe‏ ‏روانی و شغلی | ]| در محیط کار ۳3 3 9 هویت سأزمانی كاركنان. 000 ie bce افزايش كذشت و بخشش ‎ore 3‏ گروه ‎

صفحه 23:
اخلاق حرفه ای عبارت است از مجموعه هتجارهای ارزشی و اخلاقی که از ماهیت حرفه پا شفل نشئت می گیرد و به نوعی متناسب با شفل است كه به نوعی فراتر از قواتین مطرح می شود. در محیط سازمانی بعد از قوانين واین تایه های رسمی اخلاق حرفه أى مهم ترين عامل حفط سلامت عملكردى و رفتارى مطلوب محسوب مى شود. اولين كام تحقق اخلاق در هر سازمان شناخت و شناسایی ابعاد مختلف اخلاق سازمانی در قالب عنشور اخلاقى است. مديريت مستول تحقق اهداف سازمانی در بستر هدايت و اداره امور دنيوى و اخروى كاركنان (سعادت دنيوى و آخروی آنان) با توجه به اصول اخلاقی در سازمان است. به زعم امام على (ع) مدیریت تسهیل کننده امور مادی و معنوی کارکنان برای ارتقای آنان و سازمان است. هدف بهایی اخلاق در كسب و كار اين است كه احلاق رادر همه جنبه فاق عماكردي كسب .و كاز اقتصادى, ایا فرهگی. رقایت و ...) و اداره آن تصميم كيرى هاء برتامه ريزى. يرداختث. ارزيابى و..:) نهادينه كند و به تعبيرى كيفيت اخلاقى عملكردهاى كسب و كار را در همه سطوح بهبود بخشد. اخلاق کسب و کار با دیگر بخش های اجتماعی. فرهنگی, حقوقی و سیاسی و دولتی سروکار دارد. پایه شکل گیری اخلاق در کسب و کار, مذیریت و منشور و آیین نامه های اخلاقی است. فرهنگ تبسم و لبخند زدن از محبوب ترین اعمال و از سیمای نورانی پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم(ع) که اسوة نیکویی ‎aod Sly‏ هستند نشئت گرفته است.

صفحه 24:
پایان فصل دوم

39,000 تومان