علوم مهندسی معماری و عمران

فضاهای لازم در فرهنگ سرا

@PptBank Cultural center

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فضاهای لازم در فرهنگ سرا”

فضاهای لازم در فرهنگ سرا

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: ورودی پذیرش(نگهبانی) کتابفروشی گالری آمفی تئاترسینماتک کتابخانه کارگاه ها- (مرمت- بوم سرویس بهداشتی پارکینگ کلاس های آموزشیرستورانفضاهای لازم در فرهنگ سراآبدارخانه اموراداری دبیرخانه نمایشگاه دفتر مدیریت موزه اتاق کارشناسان موزه بخش روابط عمومی بخش روابط بین الملل دفترهنری دفتر پژوهش و آزمایشگاه دبیر خانه هنری دبیرخانه اداری دفتر سرپرست سینماتیک انبارها اتاق تاسیسات

اسلاید 3: بخشهای از یک فرهنگسرا كتابخانه‌

اسلاید 4: ميزان فضاهاي كتابخانه عوامل مؤثر بر تخصيص ميزان فضاهاي كتابخانه عبارتند از حجم مواد ومتون وبخصوص كتابها، ميزان سطح كه در كتابخانه اشغال مي‌كنندو ميزان جمعيت كتابخانه كه از طريق ميزان گردش كتابها در سال تعيين مي‌گردد. فضاي مورد مياز براي محاسبه زيربناي يك كتابخانه طبق فرمولي بنام VSC استاندارد IFLA به دست مي‌آيد (110 / تعداد كتابها) + (مقدار محلهاي نشستن + 72/3) + (430 / گردش كتابها) مثلا براي جا دادن 110 كتاب يك متر مربع در نظر گرفته مي‌شود. محل نشستن يك خواننده 72/3 متراست. ابعاد و استانداردهاي پيشخوان و برگه دان حداكثر ارتفاع قفسه‌هاي فهرست معمولا به اندازه ارتفاع 6 كشو است و در هر كشو نيز در حدود 100 كارت جاي مي‌گيرد فهرست معمولا در ارتباط مستقيم با ميز امانت و ميز اطلاعات مرجع قرار دارند و اغلب در مجاورت آنها مجموعه‌اي از كتابهاي مرجع عمومي يا موارد استفاده همگاني نيز قرار مي‌گيرند. از اين رو محل قرار‌گيري فهرستها معمولا فضايي باز است كه در نزديك ورودي قرار دارد و بوسيله رديفهايي از قفسه‌هاي فهرستها و پيشخوان بررسي و جستجو كشوها تشكيل شده است. وسعت چنين محلي براي 4 رديف قفسه‌هاي دو طرفه در حدود 12 متر مربع برآورد مي‌شود.

اسلاید 5: وضعيت قفسه‌هاي استانداردعمق قفسه‌ها: در اغلب كتابخانه‌ها حداقل 90% كتابها داراي عرضي كمتر از 230 ميلي‌متر هستند و عملا مي‌توان قفسه‌هاي با عمق 230-200 ميلي‌متر را استاندارد كرد. در صورت بكارگيري قفسه‌هاي دو طرفه با عمق 450 ميلي‌متر حتي صرفه‌حويي بيشتري در فضا به عمل مي‌آيد.چنانچه نگهداري كتابهايي با ابعاد كمي بزرگتر مورد نظر باشد عمق 490 ميلي‌متر جوابگوست. طبق يك قاعده تجربي در يك كتابخانه 80% قفسه‌ها 200 ميلي‌متري، 15% آنها 250 ميلي‌متري و 5% باقيمانده 30 ميلي‌متر هستند.طول قفسه‌ها: طول استاندارد سالها برابر 1940 ميلي‌متر بوده است. زيرا كه پذيرفته شده بود كه چشم خواننده توانايي دربرگرفتن بيش از اين اندازه در يك نگاه ندارد. مطالعات بعدي اندازه بزرگتر تا 2220- ميلي‌متر را نيز تاييد كرد.ارتفاع قفسه‌ها: ارتفاع كتابها بر فاصله ميان طبقات و در نتيجه تعداد طبقات تاثير مي‌گذارد. در اكثر كتابخانه‌ها حداقل 90% كتابها را مي‌توان در طبقات مركز تا مركز 280 ميلي‌متر جاي داد. به اين ترتيب 7 طبقه و يك پاخور 150 ميلي‌متري مجموعا ارتفاع 2120 ميلي‌متر را براي قفسه‌ها به وجود مي‌آورند كه بالاترين قفسه در ارتفاع 1830 ميلي‌متري با دسترسي آسان قرار مي‌گيرد. در مورد معلولين ارتفاع مناسب و دسترسي 1370 ميلي‌متر براي زنان و 1500 ميلي‌متر براي مردان است. پايين‌ترين طبقه در ارتفاع 300 ميلي‌متري است و چهار طبقه 280 ميلي‌متري (300 ميلي‌متري) به درون آن مي‌باشد.

اسلاید 6: استاندارد ميزها: ميزها از جمله مهمترين وسائل فضاهاي مطالعه هستند.ميزهاي يك نفره: رقم قابل قبول براي اين ميزها 900×600 ميلي‌متر مي‌باشد. اين رقم گاهي براي راحتي بيشتر خواننده تا يك متر نيز افزايش مي‌يابد. اگر چه جذابيت بيشتري دارند ولي جاي زيادي اشغال مي‌كنند. ميزهاي 2 نفره: ميزهاي 2 نفره‌اي كه از هم جدا نشده‌اند ظاهرا براي خوانندگاني كه روبروي هم قرار مي‌گيرند جذابيت چنداني ندارند ولي در صورت قرارگيري در يك سمت ابعاد پيشنهادي 900×120 ميلي‌متر مي‌باشد.

اسلاید 7: ميزهاي طولاني: ميزهاي طولاني قابليبت جاي دادن 4 تا 12 نفر را دارند. ميزهاي 4 نفره از بروز شلوغي جلوگيري كرده و در عين حال نحوه قرارگيري آنها جذاب و انعطاف‌پذير نيز مي‌باشند. عرض آنها نبايد از 1200 ميلي‌متر كمتر باشد. فضاي جانبي ميان خوانندگان نيز لازم است حداقل 900 ميلي‌متر باشد. بين ميزهاي موازي بايد حداقل 1800 ميلي‌متر فاصله پيش‌بيني شود. در عين حال نبايد در انتهاي اين ميزها محلي را براي نشستن در نظر گرفت.

اسلاید 8: نورپردازينورپردازي بايد فضائي راحت براي مطالعه را به وجود آورد. موجب خيرگي و خستگي نشود، ميزان گرما را افزايش ندهد و به جلوه ساختمان بيفزايد، جهت برآوردن موارد ذكر شده دو نوع نور وجود دارد: نور مصنوعي و نور طبيعي.نور پروژه هم از نور طبيعي و هم از نور مصنوعي سقفي استفاده شده استروشنایی توصیه شده:اتاق‌هاي مطالعه (روزنامه و مجلات 200 ميزهاي مطالعه (كتابخانه‌هاي اماني 400 ميزهاي مطالعه (كتابخانه‌هاي مرجع 600 پيشخوان‌ها 600مخزان بسته 100 صحافي 600 فهرست‌بندي طبقه‌بندي و اتاق‌هاي مخزن 400

اسلاید 9: گالري‌هاساختار عمومي گالري‌هافضاي نمايشگاه بخش مهمي در اين مجموعه به شمار مي‌رود كه خصوصيات آن بر مجموعه تاثير مي‌گذارد.تجربه فرد از فضاي سه بعدي نمايشگاه نتيجه يك ادراك سريع است. اين ادراك در محيطي با ساختار روشن، آسان‌تر و با خستگي كمتر به دست مي‌آيد تا در فضائي كه تركيب ضعيف و ناخوانايي دارد. نمايشگاه نوع خاصي از فضا است كه در آن علاوه بر رابطه انسان – فضا يك رابطه پيچيده بين فضا و شيء وجود دارد. در قسمتهايي از نمايشگاه كه داراي مجموعه‌هاي نمايشي ثابت است. معماري را مي توان تا حد امكان با اشياء تطبيق داد ولي در قسمتهاي قابل انعطاف، اين امر فقط از طريق تزئينات و تمهيدات فراوان عملي است.

اسلاید 10: ترتيب قرارگيري اشياءترتيب اشياء نمايشي به بازديدكنندگان و خصوصيات اشياء نمايش بستگي دارد.رابطه بازديدكننده و شيء نمايشي به شرح زير است:1- هر چه نسبت بازديدكنندگان به اشياء نمايشي كمتر باشد. امكان تمركز و اينكه هر بازديدكننده بتواند آزادانه با شي نمايشي ارتباط برقرار كند، بيشتر مي‌شود.2- در يك بازديد گروهي تماس نزديك با شيء نمايشي بدون ايجاد زحمت براي ساير اعضا گروه ممكن نيست. بازديدكنندگان بايد به ترتيبي گرداگرد شيء نمايشي قرار بگيرند كه همگي فاصله‌شان تا آن مساوي باشد.

اسلاید 11: نورپردازي گالري‌ها الف) نورپردازي طبيعي (نور روز): به دلايل اقتصادي، فيزيولوژيكي و تنوع، اين نوع نورپردازي هنوز بهترين وسيله روشنايي است و اگر مسائل حفاظتي اشياء اجازه دهد ارجحيت، نور روز است. جهت نور ممكن است از بالا (عمودي) يا از پهلو (افقي) باشد. مدتهاست كه ارزش نورپردازي از بالا در طراحي موزه‌هاي استفاده مي‌شود كه امتيازات آن عبارتند از:الف- نورپردازي از بالا روشي است راحت‌تر و ثابت‌تر در نورپردازي و كمتر در معرض موانع جنبي در داخل و خارج از بنا مانند ساختمانهاي ديگر و درختان قرار مي‌گيرد.

اسلاید 12: ب- نوري كه از بالا به تصاوير يا ساير اشياء به نمايش گذارده مي‌تابد، قابل تنظيم است و تامين نور كافي و يكنواخت آن ديدي بسيار مناسب با حداقل بازتاب يا انحراف به وجود مي‌آورد.ج- امكان به نمايش گذاشتن اشياء بيشتري را در فضاي نمايشگاه امكان‌پذير مي‌سازد.د- با توجه به حذف پنجره‌ها و كاهش راههاي ارتباطي، فضاي نمايشگاه از امنيت بيشتري برخوردار شده و تمهيدات امنيتي نيز كاهش مي‌يابد.

اسلاید 13: ب) نورپردازي جانبي (افقي)اينگونه نورپردازي از طريق پنجره‌ها و نورگيرهاي معمولي به اشكال و ابعاد مختلف و در مكانهاي مناسب در ديوارها انجام مي‌شود. پنجره‌ها و نورگيرها معمولا يا در ارتفاعي كه بازديدكننده قادر به ديدن محوطه بيرون باشد و يا در ارتفاعي بالاتر نصب مي‌شود. ديوارهايي كه پنجره‌ها با ارتفاع معمولي بر روي آنها نصب شده، غالبا بدون استفاده هستند و علاوه بر آن اشياء نمايشي كه بر روي ديوار مقابل اين پنجره‌ها نصب شده‌اند نيز به خاطر وجود نور از مقابل داراي انعكاس هستند كه مانع ديد كامل و روشن مي‌گردد. با اين وجود، اينگونه پنجره‌ها براي اشيايي كه روي ديگر ديوارها و در زاويه‌اي درست نسبت به منبع نور قرار دارند، نور مناسب و دلپذير به وجود مي‌آورند.

اسلاید 14: ج) نورپردازي مصنوعيملاحظات تكنيكي و مشكلات نگهداري مربوط به استفاده از نور مصنوعي از جمله عواملموثر بر كاهش كاربرد نور مصنوعي در فضاهاي نمايشگاهي بوده است. نور مصنوعي از منابع نقطه‌اي يا خطي تأمين مي‌گردد و از اين رو چون سطوح تعديل كننده شدت آن با نور فضا قابل مقايسه نيست، لذا دستيابي به شرايط مشابه نور روز نيز تا ميزان محدودي امكان‌پذير است.

اسلاید 15: آمفي تئا ترساختار عمومي فضاهاي نمايشيساختار عمومي فضاهاي نمايشي مي‌بايد بر اساس سلسله مراتبي از فضاهاي عمومي (مانند كارگاههاي توليد نمايش و فضاي كارمندان) استوار گردد. و نحوه دسترسي به مجموعه فضاي نمايشي و تردد در فضاهاي داخلي ان با توجه به حريم محدوده فضايي بخشهاي مختلف آن انجام گيرد.ساختار فضايي اينگونه ساختمانها را با توجه به اصول هدايت كننده فوق مي‌توان به دو عرصه بيروني و دروني تقسيم نمود.الف) عرصه بيروني فضاي نمايشي: اين عرصه به طور كلي در ارتباط مستقيم با تماشاگران استب) عرصه دروني فضاي نمايشي: اين عرصه شامل كليه فضاهايي است كه مربوط به امور نمايشي و اداري مي‌شوند و از اين رو با كاركنان و بازيگران ارتباط مستقيم دارند.

اسلاید 16: شكل و انواع مختلف صحنه نمايشالف-تئاترهاي داراي صحنه ايواني كه اينگونه تئاترها امكان نمايش فيلم را نيز دارند.ب-تئاترهاي داراي صحنه ميداني كه صحنه از هر سو با تماشاچيان احاطه شده در اينگونه تئاترها حداكثر عمق ميدان تماشاگران حداكثر 6 تا 7 رديف است و در صورتي كه جايگاه در يك سطح باشد. حداكثر تماشاگر از 300 الي 400 نفر بيشتر نخواهد بود.ج - تئاترهاي داراي صحنه هلالي يا صحنه آزاد جلو آمده. در اين تئاترها صحنه به قلب جايگاه تماشاگران مشيده شده و وروديها معمولا در پشت صحنه و يا در داخل جايگاه تماشاگران قرار دارند.د- نوع ديگر از تئاتر كه تركيبي از موارد بالاست در دوران معاصر مورد توجه طراحان بوده است. اين نوع تئاتر با برخورداري از يك صحنه انعطاف‌پذير براي تبديل به شكلهاي مختلف از خصوصيتي مستقل برخوردار است. صحنه در اينگونه تئاترها مي‌تواند با جابجايي صندلي‌ها و قسمتهايي از كف به صورت ايواني – ميداني و هلالي ظاهر شود به اينگونه صحنه‌ها چندشكلي مي‌گويند.

اسلاید 17: شيب سالن نمايشدر نمايشات تئاتري زنده معمولا از فاصله 12 متري، حالتهاي احساسي صورت بازيگران قابل رؤيت نيست و حركت آنها نيز از فاصله بيشتر از 20 متر نيز به خوبي ديده نمي‌شود.براي تأمين ديد بهتر تماشاگران لازم است تا كف جايگاه شيب ملايمي داشته و يا به صورت پله‌اي طراحي شود. ميزان شيب در طبقه همكف جايگاه براي حفظ امنيت تماشاگران و سهولت رفت و آمد افراد معللو كه با صندلي چرخ‌دار حركت مي‌كنند، حداكثر 10% است و شيب‌هاي بيشتر بصورت پله‌اي بايد طراحي شوند كه حداكثر آن 35% است.

اسلاید 18: صندلي تماشاچيانابعاد صندلي تماشاچيان طبق استانداردها حداقل عرض 45 سانتي‌متر را بايد داشته باشد و فاصله پشت تا پشت صندلي‌ها حداقل 90 سانتي‌متر و تا 1/1متر نيز مي‌تواند باشد.حداكثر فاصلة هر صندلي از در خروجي نبايد از 15 متر بيشتر باشد و حداكثر فاصلة هر صندلي از راهرو جانبي 450 سانتي‌متر باشد. و تعداد مجاز صندلي‌ها در هر رديف به ازاي هر راهرو 7 صندلي مي‌باشد بهترين چيدمان صندلي‌ها بصورت قوسي و اختصاص ندادن بهترين نقاط ديد(مركز) به راهرو مي‌باشد.اتاق رختكن (تنفس) بازيگراناين اتاق محل استراحت، رختكن و گريم بازيگران مي‌باشد. در فضاهاي نمايش كوچك يك اتاق 20 متر مربعي براي اين منظور كافي است ولي در فضاهاي نمايش بزرگتر يك سالن غذاخوري يا آشپزخانه و محل استراحت جداگانه‌اي نياز است.از اين مكان يك اتاق پرو لباس، سرويس بهداشتي و آينة قدي,كمدوسايل, و ميز گريم براي گريم بازيگران قرار دارد.اتاق سخنرانيدر هنگام برگزاري جلسات سخنراني در سالن نياز به يك اتاق جهت ميهمانان سخنران وجود دارد. كه قبل و بعد و بين سخنراني از سخنران پذيرايي گردد. در اين فضا كه مساحت آن 30 متر مربع مي‌باشد سرويس‌هاي زنانه و مردانه، محل نشستن و استراحت و ساير وسايل مانند كمد رختكن و … وجود دارد.

اسلاید 19: رختکن :این فضا مکان تعویض لباس هنرمندان است که می تواند به صورت انفرادی برای 1 الی 3 نفر طراحی می شود و یا رختکن عمودی باشد (از 5 نفر به بالا) اطاق گریم :از دیگر فضاهای مربوط به پشت صحنه هنرمندان، اطاقهای گریم است . این اطاق نیازی به نور طبیعی ندارد و نور مورد نیاز این فضا از طریق نور مصنوعی (لامپهای تنگستن) تامین می شود . که در گرداگرد آینه میز گریم تعبیه شده است . بهتر است این بخش نیز از تهویه مناسب برخوردار باشد و مجهز به میز گریم باشد . ارتفاع شاخص دید به سکو :در برش عمودی ادیتوریوم ارتفاع فرضی بر روی سکو را به عنوان شاخص دید کامل ناظران به صحنه در نظر می گیرند . اگر تمام ناظران بتوانند این ارتفاع را در پلان به صورت خط افقی مطرح می شود به راحتی ببینند می توان گفت که امکان دید به تمامی بخش های سالن فذاهم شده است . ارتفاع این مسیر برای ناظران مستقر در طبقه همکف 5 سانتیمتر بالا تر از انتهایی ترین بخش فعال صحنه ( سکو ) و در مورد حضار مستقر در بالکن ها 5 سانتیمتر بالا تر از لیه جلویی صحنه در نظر گرفته می شود . روشن است که ارتفاع مسیر دید تابع ارتفاع صحنه نیز خواهد شد .

اسلاید 20: ارتفاع صحنه یا سکو :در سالن های چند منظوره ، صحنه سکوی سخنرانی را در ارتفاع 80 تا 100 سانتیمتری از کف اصلی ثابت می کنند . تراز چشم ناظر : این تراز معمولا در ارتفاع 112 سانتیمتری از کف سالن ، در محور مرکزی هر ردیف واقه می شود . البته مکان واقعی چشم هر ناظر بسته به ارتفاع کف صندلی و اندازه های بدنی فردی که بر آن می نشیند می تواند تغییرات داشته باشد .

اسلاید 21: استانداردها و ضوابط طراحي سينماسالن انتظار سينما طبق استانداردها و ضوابط طراحي سينما مصوب سازمان مديريت و برنامه‌ريز كشور حداقل ميزان سطح اشتغال سالن انتظار سينما به ازاي هر نفر 35/0 متر مربع و حداقل حجم سرانه سالنهاي سينما 5/1 متر مربع مي‌باشد.تعداد صندليهاي سالن به ازاي هر 100 نفر، 10 صندلي مي‌باشد. در صورت داشتن اختلاف سطح سالن با بيرون حداكثر شيب راهرو ورودي 8 درصد و عرض آن حداقل2/1 متر باشد. حداقل عرض ورودي سالن انتظار به ازاي هر 100 نفر 56 سانتي‌متر مي‌باشد.

اسلاید 22: ورودي سينما:به دليل كار كردن سينما با مجتمع فرهنگي، ورودي با ورودي مجتمع يكي است و فقط يك در براي ورود به سالن انتظار منظور گرديده است.گيشه بليط‌ فروشيگيشه در سينما بايد در مكاني باشد كه ديد كافي بر فضاي خارج سينما داشته باشد و در جايي باشد كه صف مربوط به آن فراهم گردد مردم در معبر عمومي و همچنين مانع ورود و خروج مردم از سينما نباشد. در گيشه بهتر است به درون سالن انتظار باز گردد ولي اين در طوري نباشد كه با باز شدن آن درون گيشه مشخص گردد و سطح آن به ازاي هر نفر حداقل 3متر مربع مي‌باشد.راهروهاي سالن نمايشعرض راهروهاي سالن را بر حسب تعداد جمعيت كه از آن تخليه مي‌شوند محاسبه مي‌شود ولي نه به اين صورت كه اين عرض متغير باشد. و اينگونه در نظر مي‌گيريم كه از تعداد جمعيت هر رديف كه در دو طرف آن راهرو مي‌باشد 60 درصد آن از هر راهرو تخليه مي‌گردند. اگر عرض در خروجي سالن نمايش از عرض راهرو منتهي به آن بيشتر باشد بايد

اسلاید 23: اگر عرض در خروجي سالن نمايش از عرض راهرو منتهي به آن بيشتر باشد بايد حداقل فضايي برابر عرض خروجي جلوي در ورودي داشته باشد.حداكثر شيب مجاز در راهروهاي سالن نمايش 8 درصد مي‌باشد و اگر شيب بيشتر باشد بايد از پله در راهرو استفاده گردد كه ارتفاع و عمق موثر پله بايد طبق استانداردها باشد. پله‌ها و يا نقطه شروع شيب راهروهاي سالن نمايش براي آگاهي تماشاگران بايد با چراغ مخصوص روشن گردند.

اسلاید 24: صندلي تماشاگراناستانداردهاي صندلي تماشاگران در جداول ضميمه آورده شده است. جنس و مصالح به كار رفته در صندليهاي سالن نمايش بايد مقاوم، قابل شستشو، غير قابل اشتعال باشد و از نظر آكوستيكي، مقدار صدائي كه آنها جذب مي‌كنند نبايد به وجود و يا عدم وجود تماشاچي در آنها وابسته باشد. چيدن صندليهاي سالن نمايش مانند چيدمان صندليهاي آمفي‌تئاتر مي‌باشد.ورودي‌ها و خروجي‌هاي سالن نمايش سينما بايد به گونه‌اي باشند كه در معرض ديد باشند و از ورود سروصدا به داخل و خارج سالن جلوگيري كنند.حداقل تعداد در خروجي سالن نمايش 2 عدد مي‌باشد و فقط در موارد خاص مانند گنجايش سالن كمتر از 100 مي‌تواند 1 عدد باشد.لازم به ذكر است كه براي خروج از سالن نمايش بهتر از كه درهاي سالن نمايش به طرف بيرون باز گردند و براي ورود به طرف داخل باز گردند.حداقل فاصله دو در خروجي 5 متر مي‌باشد و نبايد از درهاي يك لنگه استفاده نمود و بايد از درهاي دو لنگه استفاده گردد. درهاي سالن نمايش نبايد قفل داشته باشند و بهتر است داراي ثابت‌كننده‌هاي فشاري باشند كه با يك فشار روي آنها، در ثابت گردد. مشخصات و استانداردهاي درهاي سالن نمايش در جدول آورده شده است.

اسلاید 25: سرويسهاي بهداشتي سينماطراحي و اجراي ساختماني قسمتهاي مختلف داخل سرويسهاي بهداشتي بايد به گونه‌اي باشد كه شستشو و گندزدائي مستمر تمامي ديوارها و كف‌هاي سرويس ميس گردد.ضوابط و استانداردهاي تعداد سرويسها در جدول آورده شده است.اتاق پروژكتور و ملحقات آناتاق پروژكتور شامل حداقل 2 عدد پروژكتور به ابعاد 100×60 سانتي‌متر، ميزهاي برگردان و بازبيني فيلم به ابعاد 80×120 سانتي‌متر واتاق تقويت‌كننده‌هاي صدا مي‌باشد. دستگاه‌هايي مانند ركتي ناير، تابلوي اصلي برق اتاق پروژكتور، و مسيرهاي نور سالنو قفسه‌هاي فلزي مخصوص نگهداري فيلم در فضاهاي مستقل قرار دارند.اتاقك كوچكي جهت نگهداري باطريهاي مخصوص روشنايي ايمني سينما و سرويس بهداشتي در جنب اتاق پروژكتور قرار دارند. ابعاد اتاق پروژكتور با توجه به ابعاد پروژكتورها، فواصل آنها از هم و از ديوارهاي جانبي، و ميزهاي برگردان و بازبيني فيلم و دستگاههاي تقويت صدا در نظر گرفته مي‌شود.ديوارها و كف اتاق پروژكتور بايد قابليت 2 ساعت مقاومت در مقابل آتش‌سوزي را داشته باشند. مصالح به كار رفته در اتاق پروژكتور جهت نازك‌كاري و آكوستيك نبايد قابل احتراق باشند كف اتاق پروژكتور براي انتقال كابلهاي برق و صدا بايد دو جداره بوده و كفپوش آن در مقابل برق عايق باشد.جود شير يا كبسول آتش‌نشاني در نزديك اتاق پروژكتور نيز توصيه مي‌گردد.

اسلاید 26: حوزه خدماتی 1- ورودی2- کریدور و راهروها3- پله ها4- سرویس های بهداشتی5- آبخوری و پاشویه6- بوفه7- سلف سرویس8- آبدارخانه9- انبار

اسلاید 27: وروديها‐ ورودي ساختمان حتي الامكان هم سطح پياده رو باشد ..١٤٠ باشد . cm ‐ حداقل عمق فضاي جلو ورودي.١٠٠ باشد . cm ‐ حداقل عرض بازشوي ساختمانراهرو.٢٤٠ باشد . cm ‐ حداقل عرض راهرو براي ٤ كلاس.در برابر هر كلاس اضافه بر ٤ كلاس، حداقل ٢٠ سانتيمتر به عرض راهرواضافه شود.این تعريض راهرو، در طراحي ساختمان بايستي پيش بيني شودضوابط پلهها.حداكثر كلاسهايي كه بايد از يك قفس پله استفاده كنند، ٨ كلاس است.١٢٠ است cm ‐ حداقل عرض پله در مدارس.٦٠ باشد cm ١٨٠ و مضرب از cm ‐ عرض پله بايد بين ١٢٠ تا.١٧ باشد cm ٣٠ و حداكثر ارتفاع آن cm ‐ عرض كف پله١٢٠ سانتيمتر باشد *حداقل ابعاد پاگرد پله بايد ١٢٠در طبقه همكف بايد قفس پله بوسيله يك در، مستقيمًا به خارج ساختمان ارتباط داشته تا در.مواقع اضطراري بخصوص زمان وقوع زلزله يا حريق، سرعت تخليه ساختمان زيادتر شود( در و پنجره ) ضوابط بازشوها.٨٠ باشد . cm ‐ حداقل عرض مفيد هر لنگه در براي عبور صندلي چرخدار.١٠٠ باشد . cm ‐ حداكثر ارتفاع ديد از كف تمام شده.رنگ درها و چارچوب آنها در تضاد با رنگ ديوار همجوار خود باشد٢٠٠ و چنانچه هر cm ‐ حداقل فاصله بين دو در متوالي چنانچه هر دو در ، در يك جهت ٢٨٠ باشد. . Cm دو باز شونده به داخل باز شوند

اسلاید 28: ضوابط فضاهاي بهداشتي‐ وجود حداقل يك مستراح يا توالت فرنگي براي كودكان معلول جسمي –حركتي، درهر محيط آموزشي الزامي است . ١٥٠ سانتيمتر باشد تا گردش صندلي حداقل ابعاد فضاي سرويس بهداشتي بايد ١٧٠*چرخدار در آن امكانپذير باشد.‐ درب سرويس بهداشتي بايد به بيرون بازشود تا گشودن آن در مواقعاضطراري از بيرون امكانپذير باشد . * ١٢٠ سانتيمتر كاسه دشتشويي بايد در فضايي به ابعاد ٧٥قرارگيرد تا امكان دستيابي از روبرو را فراهم سازد

اسلاید 29: - جانمائي سرويسها : در داخل حياط و يا با تمهيدات ويژه در طبقات طراحي شود .آبدارخانهفضای کوچکی متناسب با تعداد پرسنل جهت پذیرایی از کارکنان پیش بینی شده و حداقل فضای آن 5 متر مربع در نظر گرفته شودانبارجهت لوازم و تجهیزات پیش بینی شده ومساحت آن با توجه به ظرفیت هر کلاس در حدود 4/3 متر مربع در نظر گرفته می شود.وجود انبار در بسياري از فضاهاي مطلوب و يا حتي ضروري است. انبارها بايستي بر اساس ابعاد و نوع عملكرد فضا طراحي گردد.بهتر است كه تمام انبارها دسترسي مستقيم به راهروها نيز داشته باشند.ابعاد انبار بايد به گونه اي باشد كه جوابگوي ابعاد وسائل هر فضا و نوع چيدن آنها باشد.در بسياري از انبارها، قفسه بندي جهت چيدن وسائل لازم است.بهتر است مركز كنترل برق و آب در قسمتي از انبار كه براحتي قابل دسترسي است، قرار گيرد

اسلاید 30: ضوابط طراحي ايمني پلكان١ -تعداد پله ها در هر پلكان از سه پله كمتر نباشد . (وجود يك يا دو پله باعث بهم خوردن تعادل حركتي ميشود (٢ -براي پلكانهاي با تعداد بيش از سه پله بايد داراي نرده محافظ باشد .٣ -در صورتيكه عرض يكسر پلكان بيش از ٣ متر باشد در اين صورت بهتر است در وسط نيزداراي نرده باشد .٤ –پلكان هاي رابط مانند پلكان محوطه باز بايد داراي نرده حفاظتي باشند.ارتفاع نرده براي بزرگسالان بايد cm ٩٠ و براي خردسالان ٧٥ - ٨٠ سانتيمتر باشد. ٥- قطر پروفيل دستگيره پلكان ٣٥ ميليمتر و فاصله آن از ديوار مجاور حداقل ٧٠ ميليمتر ميباشد.٧- شيب كف پله نبايد از ٢% درصد بيشتر باشد .٨- در هر پلكان عرض كف هاي پله با هم برابر و نيز ارتفاع سينه هاي پله با هم مساوي باشند.٩- شيارهاي لبه پله در جهت طول پلكان باشد تا باعث خطاي چشم نشود .١٠ -فاصله ميان پله و سقف بالاي آن نبايد از ٢ متر كمتر باشد)اين فاصله به طور عمودي اندازه گيري ميشود(١١ - براي تعيين اندازه كف پله و ارتفاع سينه پله از فرمول زير استفاده شود . ٦٣تا ٦١h + t = ٢ h:ارتفاع پله t :كف پله

اسلاید 31: حوزه آموزشی _ هنرینمایشیتئوریسمعی بصرینمایشگاه موقتکارگاه عکاسیکارگاه سفالگری ومصالح ساختمانیآتلیه ترسیمکلاس نظریکارگاه ماکت سازیدسته بندی حوزه آموزشی _ هنریعملینمایشگاه دائمی

اسلاید 32: این بخش شامل کارگاهها و آتلیه ها می باشد که در مجموع نقش بسیار مهمی را ایفا می کند این فضا ها معمولا دارای ارتفاعی ببیش از 3 متر و تا 6 متر میباشد این فضاها دارای ملحقاتی مثل انبار ،رختکن،آرشیو،اتاق مربی ، سرویس بهداشتی و ... که ابعاد آنها به تناسب کاربریشان میباشد .تعداد افرادی که از آتلیه ها و کارگاهها استفاده مینماییند معادل نصف ورودی هنرستان در رشته می باشند.سرانه فضاها از 2 تا 8 متر میباشد دسته بندی حوزه آموزشی _ هنری (عملی) :آتلیه ترسیماز نظر بیشتر مشاورین صنعتی مهندسی و طراحی –فضای لازم برای جا دهی لوازم ترسیم نقشه میتواند بر اساس اندازه کاغذ تعین شود :اندازه تخته هایه رسم نقشه و ماشین هایه نقشه کشی نیز بر اساس این ابعاد تعیین میشود.ساده ترین شکل محوطه کار شامل تخته رسم-چرخ دستی حمل تجهیزات و سه پایه شخصی نقشه کش میباشد هر گاه کار ترسیم به یک نقشه دیگر بعنوان نقشه مرجع نیاز داشته باشد – از میزهایه مرجع یا تابلو هایه قائم میتوان برای انتقال این اطلاعات استفاده کرد. تابلو هایه قائم مساحت کمتری را اشغال میکنند اما در عوض نظارت بر آن محدودیت پیدا میکند.

اسلاید 33: کارگاه سفالگری ومصالح ساختمانیآنچه در تعیین ابعاد این کارگاه موثر است،چرخ های سفال و میز های سفالگری و مجسمه سازی ست.در این کارگاه باید فضایی برای ساخت گل در نظر گرفت که باید به راحتی قابل تمیز کردن باشد. در این فضا طبیعی یا مصنوعی بودن نور چندان اهمیت ندارد اما وجود گرد و غبار در برخی کار ها موجب اخلال در کار می شود.(مثلا در مراحل لعاب کاری) کارگاه سفال دارای فضاهایی جانبی ست که عبارتند از: اتاق مربی یا مسئول: که باید دید کافی نسبت به سالن اصلی داشته باشد. انبار وسایل کارگاه: که در ان از وسایلی مانند بسته های گچ،خاک،کاه و... نگهداری می شود. رختکن:برای تعویض لباس دانشجویان این درس.روشویی که میتواند در داخل فضای اتلیه باشد و حد اکثر به وسیله یک پارتیشن جدا شودکارگاه معمولا دارای بیش از 3 تا 6 متر با مساحت بیش از 100 متر مربع است قسمت های اساسی غیر قابل تغیر به صورت دائمی طراحی و اجرا شده و بقیه فضاها به گونه ای انعطاف پذیر طراحی می شود . حدود 25 درصدکل مساحت کارگاه ها جهت انبار ها ،تاسیسات و راهروها و فضاهای ارتباطی در نظر گرفته می شود .

اسلاید 34: کلاس درس در واقع اصلی ترین بخش قسمت اموزش های تئوری میباشد.انچه در تعیین ابعاد کلاس ها نقش اساسی دارد،همانا تعداد صندلی ها می باشد که خود عامل تعیین کننده مخروط دید می باشد.مخروط دید در واقع عبارتست از محدوده ای که ناظر(دانشجویان) به راحتی قادر به دیدن موضوع دید(تخته و استاد) باشند.چنین استانداردی در مورد مدرس نیز وجود دارد.زاویه دید مدرس باید در حدود 140 درجه در نظر گرفته شودکه بر اساس ان عرض کلاس تعیین می شوددسته بندی حوزه آموزشی _ هنری (تئوری) :فضای آموزشی نظری ناسب کلاس در س با توجه به استانداردهای مختلف برای حد اکثر طول و عرض کلاس 1به1/4 بوده و حداقل ارتفاع در بیشتر موارد 3متر و نسبت حجم فضای سرانه برای کلاس ها و سالن های کوچک 1/3 متر مربع می باشد میزو صندلی ها به صورت یکپارچه بوده و فاصله دیوار جلو تا پشت ردیف اول 3 متر می باشدفاصله صندلی ها پشت تا پشت 0/9 متر و مرکز تا مرکز 0/6 متر می باشد اگربیش از 50 صندلی وجود دارد درب دوم لازم است داشته باشد

اسلاید 35: سمعی و بصریآموزش تصویری یکی از اصول بسیار مهم و موثر در اموزش بخصوص اموزش معماری ست. بسیاری از تجارب بصری ما به صورت دیدن به وجود می اید که بخشی از این دیدن باید از طریق عکس و اسلاید از فضا ها و اتفاقات معماری صورت گیرد.از این جهت تعیین و طراحی فضایی به کلاس یا اتاق عکس و اسلاید بسیار ضروری می نماید. انچه در تعیین مساحت این فضا بسیار مهم است دو عامل صندلی و مخروط دید می باشداین فضا نیازی به نور طبیعی ندارد.به علاوه اگر در لکه گذاری ها جایی در نظر گرفته شد که نورطبیعی داشتیم حتما باید پرده ضخیم نیز در نظر گرفته شود.دلیل این کار هم این است که هنگام استفاده از دستگاه ویدئوپروژکتور هرچه فضا تاریک تر باشد،دید بهتری نسبت به پرده تصویر ایجاد خواهد شد پس نور این فضا باید مصنوعی و کنترل شده باشدوسایل مورد نیاز کلاسها ی سمعی و بصریمیز و صندلی مخصوصمیز و صندلی سرپرست گنجینه هایی جهت نگهداری و مواظبت دستگاههای اسلاید فیلم و ضبط و صوت،تلویزیون

اسلاید 36: دبیرخانه اداری : 5*5 روابط عمومی : 10*11 واحد بین الملل : 5*12 سرپرست سینماتیک : 9*12 دفتر سینماتیک : 9*6 فاصله از ورودی : 60 مترقسمت اداریکتابخانهتراز : 320 ارتفاع سقف : 5/2 ابعاد : 30*13 زیر بنا : 390 متر مربع فاصله از ورودی : 60 مترکتابفروشیفاصله از ورودی : 8-7 متر ابعاد : 7*2 مترمربعپارکینگفضایی حدود : 60 مترمربعرستورانضلع جنوبی ساختمان ابعاد : 90 مترمربع ارتفاع : 6/2 متر

اسلاید 37: ردیفنام فضاظرفیتتعدادزیربناجمع1اتاق سمعی و بصری30140402آتلیه هنرهای تجسمی20130303اتاق استاد3310304آتلیه موسیقی40150505انباری_29676آتلیه عکسبرداری40150507سالن مطالعه7011001008اتاق مسئول کتابخانه3110109سالن اینترنت151303010سالن آمفی تئاتر100115015011اتاق گریم31161612سرویس بهداشتی آقایان71151513سرویس بهداشتی بانوان711515 مجموع   232جداول سرانه ها:بخش آموزشی:

اسلاید 38: ردیفنام فضاظرفیتتعدادزیربناجمع1اتاق کارمندان7215302اتاق منشی7115153اتاق ریاست9125254معاونت مالی7115155آبدارخانه21666سرویس بهداشتی22367معاونت پشتیبانی7115158معونت فرهنگی711515 مجموع   109بخش اداری:

اسلاید 39: ردیفنام فضاظرفیتتعدادزیربناجمع1مانیتورینگ4120202انتظامات5120203فروش بلیط و مجلات70140404سرویس بهداشتی70224 مجموع   48بخش انتظامات:ردیفردیفنام فضاظرفیتتعدادزیربناجمع11کافی شاپ401858522صندوق313333آماده سازی_11515 4انبار_144 5سرویس بهداشتی402714  مجموع   121بخش کافی شاپ:

اسلاید 40: ردیفنام فضاظرفیتتعدادزیربناجمع1لابی10011501502المان ورودی 115153سالن انتظار10115154نمازخانه بانوان10110105نمازخانه آقایان10210106سرویس بهداشتی بانوان4210537سرویس بهداشتی آقایان4710538گالری موقت80140-1505009مخزن باز مجلات305404010گالری دائم5001150-7001000 مجموع   1742بخش نمایشگاهی:

اسلاید 41: جمعزیر بناتعدادظرفیتنام فضاردیف1801801130فضای نشستن13535110فضای سن21515110گریم310101-انباری43030110اماده سازی51553-سرویس خواهران61553-سرویس برادران7290مجموعمجموعمجموعمجموعمجموعجدول امفی تاتر

اسلاید 42: کل مجموعهجمعزیر بناتعدادظرفیتنام فضاردیف232---یخش آموزشی1109---اداری248---انتظامات3121---کافی شاپ41700---نمایشگاهی5290---آمفی تئاتر672600مجموع کل مجموعه موزهمجموع کل مجموعه موزهمجموع کل مجموعه موزهمجموع کل مجموعه موزهمجموع کل مجموعه موزه

اسلاید 43: دیاگرام و روابط فضاهای موزه

اسلاید 44: استاندارد های مبلمان

اسلاید 45: استاندارد های مبلمان

اسلاید 46: زاویه دید

اسلاید 47: روش های نورگیری طبیعی

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید