صفحه 1:
امی بانک پاور پوینت
۱ تم
صفحه 2:
فضاهای
ورودی
پذیرش(نگهبانی)
کتابفروشی
گالری
آمفی تثاتر
سینماتک
کتابخانه
کارگاه ها-
(مرمت- بوم
سرویس بهداشتی
پارکینگ
كلاس هاى
آموزشی
رستوران
لازم در فرهنگ سرا
آبدارخانه
آموراداری
دبیرخانه نمایشگاه
دفتر مدیربت موزه
eons)
دفتر پژوهش و آزمایشگاه
Soin ale دبير
دييرخانه ادارى
دفتر سرپرست سینماتیک
انبارها
اتاق تاسیسات
صفحه 3:
صفحه 4:
عوامل موثر بر تخصیص میزان فضاهاي کتابخانه عبارتند از حجم
مواد ومتون وبخصوص کتابها, میزان سطح که در کتابخانه اشغال
ميکنندو میزان جمعیت کتابخانه که از طریق میزان گردش کتابها در
سال تعیین ميگردد.
فضاي مورد میاز براي محاسبه زيربناي يك کتابخانه طبق فرمولي
بنام ۷5 استاندارد ۱۴۸ به دست ميآید
(110 / تعداد کتابها) + (مقدار محلهاي نشستن + 72/3) +
(430 / گردش کتابها) مثلا براي جا دادن 110 کتاب يك متر مربع در
نظر گرفته ميشود. محل نشستن يك خواننده 72/3 متراست.
ابعاد و استانداردهاي پیشخوان و برگه دان حداکثر ارتفاع قفسههاي
فهرنست معیولا ید آندازه ارتفاع 6 کسو:است وردز هر کهوسندر
خدود 100 کارت جاي فيگیرد فهرسنت معفولا در ازتباط فستقیم با
aye امانت:و:میز اطلاعات هزجع:فرار دازند و اغلب دز تجاورت آنها
عجموعهای از کتابهاي موجع عمودت ها موازد استفادة همكانىوتير
قرار ميكيرند. از اين رو محل قرارگيري فهرستها معمولا فضايي باز
است که در نزديك ورودي قرار دارد و بوسیله رديفهايي از
قفسههاي فهرستها و پیشخوان بررسي و جستجو کشوها تشکیل
شده است. وسعت چنین محلي براي 4 ردیف قفسههاي دو طرفه
در حدود 12 متر مریع برآورد ميشود.
صفحه 5:
وضعیت قنسههای استاندارد
عمق قنسهها: در اغلب کتابخانهها حدا
4۰ کتابها دارای عررضی کمتر از ۲۳۰ میلیمتر
هستند و عملا میتوان قفسههای با عمق ۲۰۰-۲۳۰ میلیمتر را استاندارد کرد. در صورت بکارگیی|
قنسههای دو طرفه با عمق 0۰؟ میلیمتر حتی صرفهحویی بیشتری در فضا به عمل میآید.
چنانچه نگهداری کتابهایی با ابعاد کمی بز گت مورد نظر باشد عمق 4٩۰ میلیمتر جوابگوست.
طبق یک قاعده تجربی در یک کتابخانه 1/۸۰ قنسهها ۳۰۰ میلیمتری؛ 4۱۵ آنها ۲۵۰ میلیمتری و 1/0
باقیمانده ۳۰ میلیمتر هستند.
طول قنسهها: طول استاندارد سالها راب ۱۹6۰ میلیمتر بوده است. زیرا که پذیررفته شده بود که
چشم خواننده توانایی دربگرفتن بیش از این اندازه در یک نگاه ندارد. مطالعات بعدی اندازه
بز رك ۵ ۲۲۰-ملمتر را نیز ید کرد
ارتفاع قنضهها: ارتفاع کتابها بر فاصله میان طبقات و در نتیجه تعداد طبقات تأثیرر می گذارد. در
اكش كتابخاندها حداقل 14٩۰ كتابها را موتوان در طبقات مركن تاه کنر ۲۸۰ میلیمتر gle داد. به
این ترتیب ۷ طبقه و یک پاخور ۱۵۰ میلیمتری مجموعا ارتفاع ۲۱۲۰ میلیمتر را بای قضسهها به
وجود مآورند که بالاترین قفسه در ارتفاع ۱۷۸۳۰ میلیتری با دسترسی آسان قررار میگیرد. در
مورد معلولین ارتفاع مناسب و دسترسی ۱۳۷۰ میلیمتر بای زنان و 1900 ميل يمت براى مردان است.
پایینترین طبقه در ارتفاع ۳۰۰ میلیمترری است و چهار طبقه ۲/۸۰ میلیمتری (۳۰۰ میلیمتری ) به
درون آن موياشد.
صفحه 6:
HS LS By
Nig ge eras
میزها از جمله مهمترین وساتل فضاهای مطالعه هستند.میزهاي يك
نفره: رقم قابل قبول براي این میزها 600*900 ميليمتر
ميباشد. اين رقم گاهي براي راحتي بیشتر خواننده تا يك متر نيز
افزایش ميیابد. اگر چه جذابیت بيشتري دارند ولي Sle زيادي
اشغال ميکنند.
ميزهاي 2 نفره: ميزهاي 2 نفرهاي که از هم جدا نشدهاند ظاهرا
براي خوانندگاني که روبروي هم قرار ميگیرند جذابیت چنداني
ندارند ولي در صورت قرارگيري در يك سمت ابعاد پيشنهادي
-۱..- 0
1
ela!
صفحه 7:
ميزهاي طولاني: ميزهاي طولاني قابلیبت جاي دادن 4 تا 12
نفر را دارند. ميزهاي 4 نفره از پروز شلوغي جلوگيري کرده و
در عین حال نحوه قرارگيري آنها جذاب و انعطافپذیر نیز
ميباشند. عرض آنها تباید از 1200 ميليمتر کمتر باشد.
قضاي جانبي میان خوانندگان نيز لازم است حداقل 900
ميليمتر باشد. بین ميزهاي موازي باید حداقل 1800
میليمتر فاصله پيشبيني شود. در عین حال نباید در انتهاي
این میزها محلي را براي نشستن در نظر گرفت.
صفحه 8:
نورپردازي
نورپردازي باید فضائي راحت براي مطالعه را به وجود آورد.
موجب خيرگي و خستگي نشود. میزان گرما را افزایش
ندهد و به جلوه ساختمان بیفزاید. جهت برآوردن موارد ذکر
شده دو نوع نور وجود دارد: نور مصنوعي و نور
نور پروژه هم از نور طبيعي و هم از نور مصنوعي سقفي
استفاده شده است
روا یی توصیه شده:
اتاقهاي مطالعه (روزنامه و مجلات
ميزهاي مطالعه (كتابخانههاي اماني
ميزهاي مطالعه (كتابخانههاي مرجع
پیشخوانها 600
مخزان بسته 0 صحاة
0 فهرستبندي طبقهبندي و
مخزن 400
صفحه 9:
ساختار عمومی گالریهافضای نمایشگاه بخش مهمی در این مجموعه به شمار
میرود که خصوصیات آن بر مجموعه تاثیر میگذارد.
rea 6
تجربه فرد از فضای سه بعدی نمایشگاه نتیجه یک ادراک سریع است. این ادراک در محیطی با
ساختار روشن, آسانتر و با خستگی کم به دست میآید تا در فضائی که تم کیب ضعیف و ناحوانایی
دارد. نمایشگاه نوع خاصی از فضا است که در آن علاوه بر رابطه انسان - فضا يك رابطه بيجيده بين
فضا وشیء وجود دارد. در قسمتهایی از نمایشگاه که دارای مجموعههای نمایشی ثابت است. معماری را
می توان تا حد امکان با اشیاء تطبیق داد ولی در قسمتهای قابل انعطافه این امس فقط از طریق تئینات و
تمهیدات فراوان عملی است. 179۹ =
صفحه 10:
ترتیب قرارگيري اشیاء
ترتیب اشیاء نمايشي به بازدیدکنندگان و خصوصیات اشیاء
نمايش بستكي دارد.
رابطه بازديدكننده و شيء نمايشي به شرح زير است:
1- هر جه نسبت بازديدكنندكان به اشياء نمايشي كمتر باشد.
امكان تمركز و اينكه هر بازديدكننده بتواند آزادانه با شي
نمايشي ارتباط برقرار کند, بیشتر مي شود.
2- در يك بازدید گروهي تماس نزديك با شيء نمايشي بدون
انجادءرجفتتيراي pula اقصا گروه:سمکن تیست:
بازدیدکنندگان باید به ترتيبي گرداگرد شيء نمايشي قرار
بگیرند که همگي فاصلهشان تا آن مساوي باشد.
صفحه 11:
الف) نورپردازی طبیعی (نور روز ): به دلایل اقتصادی؛ فیزیولوژیکی و
تنوع؛ این نوع نورپرردازی هنوز بهترین وسیله روشنایی است و اگر مسائل
حفاظتی اشیاء اجازه دهد ارجحیت» نور روز است. جهت نور ممکن است از بالا
(عمودی) یا از پهلو (افقی) باشد. مدتهاست که ارزش نورپردازی از بالا در
طبراحی موزههای استفاده میشود که امتیازات آن عبارتند از:
الف- نورپرردازی از بالا روشی است راحتاتر و ثابتاتر در نورپردازی و
کمتر در مرض موانع جنبی در داحل و خارج از بنا مانند ساختمانهای دیگر و
درختان قررار میگیررد.
صفحه 12:
ب- نوری که از بالا به تصاویر یا سایر اشیاء به نمایش گذارده میتابده قابل تنظیم
است و تامین نور کافی و یکنواخت آن دیدی
به وجود میآورد.
ج- امکان به نمایش گذاشتن اشیاء بیشتری را در فضای نمایشگاه امکانپذیر میسازد.
د- با توجه به حذف پنجرهها و کاهش راههای ارتباطی فضای نمایشگاه از امنیت
بیشتری برخوردار شده و تمهیدات امنیتی نیز کاهش مییابد.
مناسب با حداقل بازتاب يا انحمراف
صفحه 13:
ب) نورپردازی جانبی (افقی)
اینگونه نورپردازی از طرریق پنجرهها و نو ركيرهاى معمولى به اشكال و ابعاد مختلف و در
مکانهای مناسب در دیوارهاانجاءمیشود پنجرهها و تورگیها معمولا پا در ارتفاعی که
بازدیدکننده قادر به دیدن محوطه بییرون باشد و یا در ارتناعی بالات نصب میشود. دیوارهایی
که پنجرهها با ارتناع معمولی بر روی آنها نصب شدهء غالبا ون استفاده هستند و علاوه بس آن
که بر روی دیوار مقابل این پنجرهها نصب شدهاند نیز به خاطر وجود تور از
مقابل دار ای انعکاس هستند که ماتع دید کامل و روشن میگرردد. با این وجود؛ اینگونه پنجرهها
براى اشيايى كه روی دیگ دیوارها و در زاویهای درست نسبت به منبع نور قرار دارنده تور
مناسب و دلپذیر به وجود مآورند.
صفحه 14:
ع) نورپردازي مصنوعي
ملاحظات تكنيكي و مشکلات نگهداري مربوط به
استفاده از نور مصنوعي از جمله عوامل
موثر بر کاهش کاربرد نور مصنوعي در فضاهاي
نمايشگاهي بوده است. نو مصنوعي از منابع
نقطه ای زا حطي:تأمين م يكزوه و از لين رو جون
تتطوع تعديل كتتدة شت آن با نور فضا قابل
مقايسة نيست 'لذا دستيابي بةشرايظ.مشابة تقر
روز نيزنا ميزا. محدوذي. امكانيذير انست.
صفحه 15:
ساختار عمومي فضاهاي نمايشي
ساختار عمومي فضاهاي نمايشي ميباید بر اساس سلسله مراتبي از
فضاهاي عمومي (مانند كارگاههاي تولید نمایش و فضاي کارمندان)
استوار گردد. و نحوه دسترسي به مجموعه فضاي نمايشي و تردد در
فضاهاي داخلي ان با توجه به حریم محدوده فضايي بخشهاي مختلف
آن انجام كيرد.
ساختار فضايي اينكونه ساختمانها را با توجه به اصول هدايت كننده
2 ميتوان به دو عرصه بيروني و دروني تقسیم نمود
لف) عرصه بيروني فضاي نمايشي: اين عرصه به طور کلي در ارتباط
ees با تماشاگران است
ب) عرصه دروني فضاي نمايشي: این عرصه شامل کلیه فضاهايي
است که مربوط به امور نمايشي و اداري ميشوند و از اين رو با
کارکنان و بازیگران ارتباط مستقیم دارند.
صفحه 16:
شکل و انواع مختلف صحنه نمایش
الف-تاترهای داراي صحنه ابواني که اینگونه تاترها امکان نمایش
فيلع: زا نتن دارید
ب-تتاترهاي داراي صحنه ميداني که صحنه از هر سو با تماشاجيان
احاطه شده در اینگونه تناترها حداکثر عمق میدان تماشاگران
حداکثر 6 تا 7 ردیف است و در صورتي که جایگاه در يك سطح
باشد. حداکثر تماشاگر از 300 الي 400 نفر بیشتر نخواهد بود.
ج - تثاترهاي داراي صحنه هلالي یا صحنه آزاد جلو آمده. در این
تناترها صحنه به قلب جایگاه تماشاگران مشیده شده و ورودیها
معفولا در پتتنت ضعته و نا دزنداخل جاماه تماشاگران قرار دارند.
د- نوع دیگر از تئاتر که تركيبي از موارد بالاست در دوران معاصر
مورد توجه طراحان بوده است. اين نوع تئاتر با برخورداري از يك
صحنه انعطافپذیر براي تبدیل به شكلهاي مختلف از خصو
مستقل ترخورداز آست: منجنه:در ایتگوته ناجزها منتواند:با جايجايي
صندليها و قسمتهايي از کف به صورت ايواني - ميداني و هلالي
ظاهر شود به اینگونه صحنهها چندشكلي ميگویند.
صفحه 17:
شیب سالن نمایش
در نمایشات تئاتری زنده معمولا از فاصله 12 مترریء حالتهای احساسی صورت
بازیگران قابل رؤيت نيست و حركت آنها نين از فاصله بيشتر از
0 متس نين به خوبى ديده نمىشود جراى تأمين ديد بهت تماشاكران لازم است تا كن
جایگاه شيب ملايمى داشته و یا به صورت پلهای طراحی شود. ميرزان شيب در طبقه
همكف جايكاه رای حنظ امنیت تماشا گرران و سهولت رفت و آمد افراد معللو كه با صندلى
چرخدار حرکت میکنند؛ حداكش. 9010 است و شيبهاى بيشتى بصورت يلهاى بايد
طراحى شوند كه حداكش آن 9635 است.
صفحه 18:
صندلي تماشاچیان
ابعاد صندلي تماشاچیان طبق استانداردها حداقل عرض 45
سانتيمتر را باید داشته باشد و فاصله پشت تا پشت صندليها
حداقل 90 سانتيمتر و تا 1/1متر نیز ميتواند باشد.
خداکتر قاصلة هر ضتدلي از در خروجي نباید از 15 متر بیشتر باشد
و حداکثر فاصلة هر صندلي از راهرو جانبي 450 سانتيمتر باشد. و
تعداد مجار ضندليها دز هر زدیف به ازاي هز زاهرو 7 ضندلي
ميباشد بهترین چیدمان صندليها بصورت قوسي و اختصاص ندادن
بهترین نقاط دید(مرکز) به راهرو ميباشد.
اتاق رختکن (تنفس) بازیگران
اين اتاق محل استراحت, رختکن و گریم بازیگران ميباشد. در
فضاهاي نمایش کوچك يك اتاق 20 متر مربعي براي اين منظور
كافي است ولي در فضاهاي نمایش بزرگتر يك سالن غذاخوري یا
آشپزخانه و محل استراحت جداگانهاي نیاز است. "
از اين مکان يك اتاق پرو لباسساتاقیوخنرانبهداشتی و آينة
بلاری «بلسكارتم سظق انريم ربازياكنا زياقرباو طلراتاق جهت
ميهمانان سخنران وجود دارد. كه قبل و بعد و بين سخنراني
gl متختزانيذيرايق كردد. دزاين فضا كه مساحت آن30 مت هرت
ميباشد سرويسهاي زنانه و مردانه. محل نشستن و استراحت و
ساس وسايك مانتد كمد رجتكن:ق: وجود دازد.
صفحه 19:
ald Gaye Ih LS gd هترمتدان ادست كه .م #ولتدبيه سورت آنفرامی برای 1 آلی
3 نفر طراحی می شود و یا رختکن عمودی باشد (از 5 نفر به بالا)
اطاق گریم :
از دیگر فضاهای مربوط به پشت صحنه هنرمتدان. اطاقهای کریم است . این اطاق نیازی
به نور طبیعی ندارد و نور مورد نیاز این فضا از طریق نور مصنوعی (لامپهای تنگستن)
تامين می شود . که در گرداگرد آیته میز گریم تعبیه شده است . بهتر است لین بخش
نیز از تهویه مناسب برخوردار باشد و مجهز به میز گریم باشد .
ارتفاع شاخص دید به
* در برش عمودی ادیتوریوماوتفاعٍ فرضی بر روی سکو را به عنوان
شاخص دید کامل ناظران به صحنه در نظر می گيرند . اگر تمام
ناظران بتوانند لین ارتفاع را در پلان به صورت خط افقی مطرح می
نقنود آبه راختی ببینتد می توان گقت کة امکانقبذانة قاقی بختشن
ها سبالن :فداهع صنده است . ازسباع این شبن بزای, ناظزان
مستقر در طبقه همکف 5 سانتیمتر بالا تر از انتهایی ترین بخش
فعال Jeans ستكق) ودر هورد حضان مستعز درز پالکن ها 5
بشانتیمتر بالا حز از لیه جلویی ضحته: دز نظر گرفته من شود ء روشن
اس كه ارتفاع سير ديد تابع: ازتفاع ضحنه نی خواهد بشید :
صفحه 20:
ارتفاع صحنه با سکو :
2
در سالن های چند منظوره , صحنه سکوی سخنرانی را در ارتفاع 80 تا
0 سانتیمتری از کف اصلی ثابت می کنند .
تراز چشم ناظر :
این تراز معمولا در ارتفاع 112 سأنتیمتری از کف سالن , در محور
مرکزی هر ردیف واقه می شود . البته مکان واقعی چشم هر ناظر
بسته به ارتفاع کف صندلی و اندازه های بدنی فردی که بر آن می
نشیند می تواند تغییرات داشته باشد .
صفحه 21:
استانداردها و ضوابط طراحی سیتما
انتظار سينما
طبق استانداردها و ضوابط طرراحى سينما مصوب سازمان مديريت و برنامدرين كشور حداقل
مييران سطح اشتفال سالن انتظار سینمابه ازای هر تفر 35/0 متر مربع و حداقل حجم سرانه
سالنهای سیتما 9/۱ متر مربع میباشد.
تعداد صندلیهای سالن به ازای هر 100 نفرء 10 صندلی میباشد. در صورت داشتن اختلاف سطح
سالن با بیررون حدا کش شیب راهرو ورودی 8 درصد و عرض آن حداقل 2/1 متر باشد. حداقل
عرض ورودی سالنانتظار به ازای هر 100 نف 56 سانتیمتر میباشد.
صفحه 22:
به دلیل کار کردن سینما با مجتمع فرهنگي, ورودي با
ورودي مجتمع يكي است و فقط يك در براي ورود به
سالن انتظار منظور ديدم إسهروشي
كيشه در سينما بايد در مكاني باشد كه ديد كافي بر فضاي خارج
سيئما ذاشنته ياشد و در چايي باشد af صف مريوط يه.آن قراهم
گردد مردم در معبر عمومي و همچنین مانع eae ae مردم از
اشد. در بهتر است به درون سالن انتظار باز گردد
ولي این در طوري نباشد که با باز شدن آن Se ater
گردد و سطح آن به اي هراق جواقل 3رتر مربع ميباشد.
عرص :رآهزوهاي سالن زا نیز جسب مداد ججعیت که از آن بظلیه
ميشوند محاسبه ميشود ولي نه به این صورت كه اين عرض
متغیر باشد. و اینگونه در نظر ميگيريم که از تعداد جمعیت هر
وییف که:جر جوءطرف آن:زاهرویميبابند 60 درصد آن از هن راهرو
تخلیه ميگردند. اگر عرض در خروجي سالن نمایش از عرض
راهرو منتهي به آن بیشتر باشد باید
صفحه 23:
اك عررض در خروجی سالن نمایش از عرض راهرو منتهی به تم باشد باید حداقل
فضابى برابس عرض حخروجی جلوی در ورودی داشته باشد.
حداکثر شیب مجاز در راهروهای سالن نمایش 8 درصد میباشد و اگر شیب بیشتر باشد
بايد از پله در راهرو استفاده گردد که ارتفاع و عمق موش پله باید طبق استانداردها باشد.
بای آگاهی تماشاگران باید با چراغ
eS Se و eh pane mite)
صفحه 24:
صندلي تماشاگران 1
استانداردهاي صندلي تماشاكران در جداول ضمیمه آوزده شده
است: جنسن:و مصالحنيه كار رفته: دن صتدليهاي سالن: تمايشس
باید مقاوم, قابل شستشو, غير قابل اشتعال باشد و از نظر
آكوستيكي, مقدار صدائي که آنها جذب ميکنند نباید به وجود و یا
عدم وجود د تماشاجي در آنها وایسته باشد. جيدنٍ صندلبهای سالن
, نمايش مانند جيدمان صندليواي [مفو ناتك مصدباشيد رض ديد ياشند واز ورود
سیروصا بدا وخارج سا جل وكير كندد
حداقل تعداد در خروجى سالن ماش ۲ عدد مىباشد و فقط در موارد خاص مان گنایش سالن مت
از 100 میتواند | عدد باشد.
لازم به ذکس است که بای ضروج از سالن نمایش بهتر از که درهای سالن نمایش به طررف بیمرون باز
گردند و بای ورود به طررف داخل باز گردند.
حداقل فاصله دو در ضروجی 5 متس میباشد و نباید از درهای یک لنگه استفاده نمود و باید از درهای
دو لنگه استفاده گرردد. درهای سالن نمایش نباید قفل داشته باشند و بهتر است دارای ثابت کنندههای فشاری
باشند كهبايك فشار روى آنهاء در ثابت كرردد. نمضا لالسايها عفاي بهل ایرد
جدول آورده شده است
صفحه 25:
سرويسهاي بهداشتي سینما
طراحي و اجراي ساختماني قسمتهاي مختلف داخل سرويسهاي بهداشتي
باد:به گوتهاي باشد که ستشو:و كتووداني ١مستفر تمامت ديوازها و
كفهاي سرويس ميس كردد. 5
ضوابط و استانداردهاي تعداد شرویسها: در جدول آوزده شده اننت:
اتاق پروژکتور و ملحقات آن
اتاق پروژکتور شامل حداقل 2 عدد پروژکتور به ابعاد 605100
انمتن ميرهاي بركردان و بازيش فيلم به ابعاد 120:»80 سانتي متر
واتاق تقويتكنندههاي صدا مي باشد. دستكادهايي مانند ركتي ناير, تأبلوي
اصلي برق اتاق يروزكتورء و مسيرهاي نور سالن
و قفسههاي فلزي مخصوص نكهداري فيلم در فضاهاي مستقل قرار
دارند.
اتاقك كوجكي جهت نگهداري باطريهاي مخصوص روشنايي ايمني سینما
و سرویس بهداشتي در جنب اتاق پروژکتور قرار دارند.
ابعاد اتاق پروژکتور با توجه به ابعاد پروژکتورها, فواصل آنها از هم و از
ديوارهاي جانبي, و ia ae برگردان و بازبيني فیلم و دستگاههاي تقویت
صدا در نظر گرفته ميشود
دیوارها و کف اتاق پروژکتور باید قابلیت 2 ساعت مقاومت در مقابل
آتشسوزي را داشته باشند. مصالح به کار رفته در اتاق پروژکتور جهت
صفحه 26:
صفحه 27:
ورودیها
- ورودي ساختمان حتي الامکان هم مطح پیده رو باشد .
pay. abl ۰۰ = حداقل عمق فضاي جلو ورودي
۰ باشد . مج - حداقل عرض بازشوي ساختمان
راهرو
۰۰ باشد . مس - حداقل عرض راهرو براي ؛ کلاس
,در برایر هر کلاس اضافه بر 4 کلاس؛ حداقل ۲۰ سانتیمتر به عرض راهرواضافه شود
.اين تعريض راهروء در طراحي ساختمان بايستي پیش بيني شود.
ضوابط پلهها
.حداكثر كلاسهايي كه بايد از يك قفس يله استفاده کنند» ۸ کلاس است
٠. أست رن - حداقل عرض يله در مدارس
۰ باشد مس ۱۸۰ و مضرب از مس - عرض پله باید بين ۱۲۰ تا
۷۰ باشد ری ۳۰ و حداکثر ارتفاع آن م - عرض كف يله
۰ سانتیمتر باشد *حداقل ابعاد پاگرد پله باید ۱۲۰
در طبقه همکف باید قس پله بوسیله يك در» مستقیمّا به خارج ساختمان ارتباط داشته تا در
مواقع اضطراري بخصوص زمان وقوع زازله یا حریق» سرعت تخلیه ساختمان زیادتر شود
( در و پنجره ) ضوابط بازشوها
,۸۰ باشد . سح - حداقل عرض مفید هر لنگه در براي عبور صندلي چرخدار
۰ باشد . مس - حداکثر ارتفاع دید از کف تمام شده
,رنگ درها و چارچوب آنها در تضاد با رنگ دیوار همجوار خود باشد
۰ و چنانچه هر ری - حداقل فاصله بین دو در متوالي چنانچه هر دو در » در يك جهت ۲۸۰
باشد. . 0 دو باز شونده به داخل باز شوند
صفحه 28:
ضوابط فضاهاي بهداشتي
- وجود حداقل يك مستراح یا ترالت فرنگي براي کودکان معلول جسمي -
حركتيء درهر محیط آموزشي الزامي است .
۰ سانتیمتر باشد تا گردش صندلي حداقل ابعاد فضاي سرویس بهداشتي باید ۱۷۰*
چرخدار در آن امکانپذیر باشد.
- درب سرویس بهداشتي باید به بیرون بازشود تا گشودن آن در مواقع
اضطراري از بیرون امکانپذیر باشد .
* ۱۷۰ سانتیمتر کاسه دشتشويي باید در فضايي به ابعاد ۷۰
قرارگیرد تا مکان دستيابي از روبرو را فراهم سازد
صفحه 29:
- جانمائي سرويسها : در داخل حياط و يا با تمهيدات ويزه در طبقات طراحي شود .
آبدارخانه
فضاى كوجكى متناسب با تعداد يرسنل جهت يذيرايى از
کارکنان پیش بینی شده و حداقل فضای آن 5 متر مربع
در نظر كرفته شود انبا
J
جهت لوازم و تجهیزات بیش بینی شده ومساحت آن
توجه به
هركلا ودر حدود 4/7 منرومربع در نظن كرفتي مى
بش تروره ات oh بايستي بر اساس ابعاد
و نوع عملکرد فضا طراحي گردد.
بهتر ات كه)تمام انبارها دسترسي مستقيم بع
راهروها نيز داشته باشند.
ابعاد انبار بايد به كونه اي باشد كه جوابكوي ابعاد
وسائل هر فضا و نوع جيدن آنها باشد.
در بسياري از انبارهاء قفسه بندي جهت جيدن
وسائل لازم است. 1
بهتر است مرکز کنترل برق و آب در قسمتي از
صفحه 30:
ضوابط طراحي ايمني پلکان
۱ تعداد پله ها در هر پلکان از سه پله کمتر نباشد . (وجود يك یا دو پله باعث بهم خوردن تعادل
حركتي ميشود (
۲ براي يلكانهاي با تعداد بيش از سه بله بايد داراي نرده محافظ باشد .
۳ -در صورتیکه عرض یکسر پلکان بیش از ۳ متر باشد در اين صورت بهتر است در وسط
نيزداراي نرده باشد .
> سپلکان هاي رابط مانندپلکان محوطه باز بایدداراي نرده حفاظتي باشند.
ارتفاع نرده براي بزرگسالان باید سس ٩۰ و براي خردسالان ۷۵ - ۸۰ سانتیمتر باشد.
۰- قطر پروفیل دستگیره پلکان ۳۵ میلیمتر و فاصله آن از دیوار مجاور حداقل ۷۰ میلیمتر میباشد.
۷- شیب كف يله نبايد از 967 درصد بيشتر باشد .
۸ در هر يلكان عرض كف هاي يله با هم برابر و نيز ارتفاع سينه هاي يله با هم مساوي باشند.
-٩ شيارهاي لبه پله در جهت طول پلکان باشد تا باعث خطاي جشم نشود .
۰ فاصله میان پله و سقف بالاي آن نباید از ۲ متر کمتر باشد)این فاصله به طور عمودي اندازه
گيري میشود(
۱ - براي تعیین اندازه کف پله و ارتفاع سینه پله از فرمول زیر استفاده شود .
ار ۲-۲۱۱۲
زارتفاع پله
۲ :کف پله
صفحه 31:
۰ 4, 7 oo
وس ری وزه ۱ ی _ ری
مس و
و ده آ و دی -
1 ۱
صفحه 32:
دسته بندی حوزه jel هنرى (عملی) :
این بخش شامل کارگاهها و آلیه ها میباشد که در مجموع نقش بسیارمهمی را ایغ می
کند این فضا ها معمولا دارای ارتفاعی ببیش از 3 متر و تا 6 متر میباشد این فضاها دارای
ملحقاتی مثل انبار برختکن,آرشیوتاق مربی ۰ سرویس بهداشتی و . که ابعاد آنها به
تناسب کاربریشان میباشد .تعداد افرادی که از آتلیه ها و کارگاهها استفاده مینماییند
معادل نصف ورودی هنرستان در رشته می باشند.سرانه فضاها از 2 تا 8 متر میباشد
أله سیم
از نظر بیشتر مشاورین صنعتی مهندسی و طراحی -فضای لازم برای جا دهی
لوازم ترسیم نقشه میتواند بر اساس اندازه کاغذ تعین شود :اندازه تخته هایه رسم
.نقشه و ماشین هایه نقشه کشی نیز پر اساس این ابعاد تعیین میشود
ساده ترین شکل محوطه کار شامل تخته رسم-چرخ دستی حمل تجهیزات و سه
پایه شخصی نقشه کش میباشد هر گاه کار ترسیم به یک نقشه
دیگر بعنوان نقشه مرجع نیاز داشته باشد - لز میزهایه مرجع یا تابلو هایه قائم
.میتوان برای انتقال این اطلاعات استفاده کرد
تابلو هایه قائم مساحت کمتری را اشفال میکنند اما در عوض نظارت بر آن
«محدودیت پیدا میکند
صفحه 33:
کارگاه سفالگری ومصالح ساختمانی
آنچه در تعیین ابعاد اين کارگاه موتر است,چرخ های سفال و میز های سفالگری و
مجسمه سازی ستدر این کارگاه باید فضایی برای ساخت گل در نظر گرفت که باید
به راحتی قابل تمیز کردن باشد. در اين فضا طبیعی یا مصنوعی بودن نور چندان
اهمیت ندارد اما وجود گرد و غبار در برخی کار ها موجب اخلال در کار می شود.(مثلا
در مراحل لعاب کاری) کارگاه سفال دارای فضاهایی جانبی ست که عبارتند از: اتاق
مربی یا مسئول: که باید دید کافی نسبت به سالن اصلی داشته باشد. انبار وسایل
کارگاه: که در آن از وسایلی مانند بسته های گچ,خاک,کاه و... نگهداری می شود.
رختکن:برای تعویض لباس دانشجویان این درسروشویی که میتواند در داخل فضای
اتلیه باشد و حد اکثر به وسیله یک پارتیشن جدا شود
کارگاه معمولا دارای بیش از 3 تا 6 متر با مساحت بیش از 100 متر مربع است
قسمت های اساسی غیر قابل تغیر به صورت دائمی طراحی و اجرا شده و بقیه فضاها به
گونه ای انعطاف پذیر طراحی می شود . حدود 25 درصدکل مساحت کارگاه ها جهت
انبار ها :تاسیسات و راهروها و فضاهای ارتباطی در نظر گرفته می شود
صفحه 34:
5 دس Mesh tes ut
وم ری وره اک _ ری (وردی)
كلاس درس در واقع اصلی ترین بخش قسمت اموزش های تثوری میباشد.انچه در تعیین ابعاد
کلاس ها نقش اساسی داردهمانا تعداد صندلی ها می باشد که خود عامل تعیین کننده
مخروط دید می باشد.مخروط دید در واقع عبارتست از محدوده ای که ناظر(دانشجویان) به
راحتی قادر به دیدن موضوع دید(تخته و استاد) باشند.چنین استانداردی در مورد مدرس نیز
وجود داردزاویه دید مدرس باید در حدود 140 درجه در نظر گرفته شودکه بر اساس آن عرض
stam
SP irl sls
ناسب کلاس در س با توجه به استانداردهای مختلف برای حد اکثر طول و عرض کلاس ابه1/4
بوده و حداقل ارتفاع در بیشتر موارد 3متر و نسبت حجم فضای سرانه بیلی کلاس ها و سالن های
کوچک 1/3 متر مربع می باشد
میزو صندلی ها به صورت یکپارچه بوده و فاصله دیوار جلو تا پشت ردیف اول 3 متر می باشد
كلاس تعيين می شود
فاصله صندلی ها پشت تا پشت 0/9 متر و مرکز تا مرکز 016 متر می باشد
اگربیش از 50 صندلی وجود دارد درب دوم لازم است داشته باشد
صفحه 35:
آموزش تصویری یکی از اصول بسیار مهم و موثر در اموزش بخصوص اموزش معماری
ست. بسیاری از تجارب بصری ما به صورت دیدن به وجود می اید که بخشی از این دیدن
بايد از طریق عکس و اسلاید از فضا ها و اتفاقات معماری صورت گیرداز این جهت تعیین
و طراحی فضایی به کلاس یا اتاق عکس و اسلاید بسیار ضروری می نماید. انچه در
تعیین مساحت این فضا بسیار مهم است دو عامل صندلی و مخروط دید می باشد
این فضا نیازی به نور طبیعی ندارد.به علاوه اگر در لکه گذاری ها جایی در نظر گرفته شد که
نورطبیعی داشتیم حتما باید پرده ضخیم نیز در نظر گرفته شوددلیل این کار هم این است
که هنگام استفاده از دستگاه ویدئوپروژکتور هرچه فضا تاریک تر باشد.دید بهتری نسبت به
پرده تصویر ایجاد خواهد شد پس نور این فضا باید مصنوعی و کنترل شده باشد
سال مود ما كلاسا ى مب و بصرى
صفحه 36:
قسمت اداری کتابخانه
mtg aus باركينك
رستوران
صفحه 37:
حدا انه ها:
بخش اموزشى:
40 40
30 30
10 30
50 50
9 67
50 50
100 100
10 10
30 30
150 150
16 16
15 15
15 15
232
اشر ثم رن تر زم بو صو بو تو يوا قو سر مر
30
20
40
40
70
15
100
ل
اتاق سمعی و بصری
آتلیه هنرهای تجسمی
اتاق استاد
آتلیه موسیقی
انباری
آتلیه عکسبرداری
Bie
اتاق مستول کتابخانه
Spal
سالن آمفی تتاتر
اتاق گریم
سرویس بهداشتی آقایان
سرویس بهداشتی بانوان
مجموع
صفحه 38:
بخش اداری:
30 15 2 7 اتاق کارمندان
15 15 1 7 اتاق منشی
25 25 1 9 اتاق ریاست
15 15 1 7 معاونت مالی
6 6 1 2 آبدارخانه
6 3 2 2 سرویس بهداشتی
15 15 1 7 معاونت پشتیبانی
15 15 1 7 معونت فرهنگی
109 مجموع
صفحه 39:
صفحه 40:
150
15
15
10
10
500
40
1000
1742
150
15
15
10
10
105
105
40-150
40
150-700
PU PN NNP RP PB
100
10
10
10
80
30
500
wy
المان ورودی
سالن انتظار
نمازخانه بانوان
نمازخانه آقایان
سرویس بهداشتی بانوان
سرویس بهداشتی آقایان
گالری موقت
Serco
گالری دائم
مجموع
صفحه 41:
فضای نشستن
فضای سن
گریم
انباری
اماده سازی
سرویس خواهران
سرویس برادران
130
10
10
10
180
35
15
10
30
صفحه 42:
صفحه 43:
eto
onsite
کارگاه و آزمایشگاه
۱
oO em CO tee on @®
A} oe ——_4 $$ so سس
1- ململ Bibs Stes tay + BUSI دسترس,
صفحه 44:
صفحه 45:
ع الكل
my) Ao CED
صفحه 46:
ضومیات کروه بازویه کنتده تدیین شودر
ب ) اطامات كرافيكم - Hees guts aU
موفوع شبایش 7 تورير ارم ٠ معلل
م ) ويتويح - فاه ثماها - زاويه - ارتفام
اموقوع تميق و سق او
(uur pe Bay Vt Cotes )
0 ۳
صفحه 47:
tt روشهام منتلن