علوم پایه جغرافیا و نجوم

فضا و اجزای آن

Faza_va_ajzaye_an

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فضا و اجزای آن”

فضا و اجزای آن

اسلاید 1: تهیه کننده : مهدی طالبی نیافضا و اجزای آن

اسلاید 2: مراحل تشکیل منظومه شمسی

اسلاید 3: منظومه شمسی

اسلاید 4: منظومه شمسی

اسلاید 5: منظومه شمسی

اسلاید 6: تصويري از منظومه هليس كه در فاصله 690 سال نوري از زمين واقع شده و گفته مي شود اكنون در حال مرگ است. سال جهاني نجوم به يادبود چهارصدمين سالي كه گاليله ايتاليايي فضا را با يك تلسكوپ رصد كرد ، برگزار مي شود.

اسلاید 7: منظومه شمسی

اسلاید 8: خورشید

اسلاید 9: خورشید

اسلاید 10: خورشید

اسلاید 11: تصويري از خورشيد، ستاره نور و گرما براي زمين. بيش از 300 سياره كوچك و بزرگ به دور خورشيد مي گردند كه يكي از آنها سياره ما يعني زمين است.

اسلاید 12: سیارات منظومه شمسی

اسلاید 13: عطارد

اسلاید 14: عطارد. نزديكترين سياره منظومه شمسي به خورشيد است، دماي آن بسيار بالا و مساحت آن، كوچك است. عطارد

اسلاید 15: زهره

اسلاید 16: سياره «زهره» يا «ونوس». دومين سياره از نظر فاصله با خورشيد است كه از نظر اندازه و تركيب به كره زمين شباهت بسياري دارد. زهره بر خلاف حركت ديگر سياره ها، به دور خورشيد مي چرخد و حركت آن چنان كند است كه هر روز آن به اندازه يك سال در كره زمين به طول مي انجامد. زهره اولين سياره اي بود كه يك سفينه در آن فرود آمد.

اسلاید 17: زمین

اسلاید 18: زمين و ماه. ماه كه در گوشه تصوير ديده مي شود،‌ همواره به دور زمين مي چرخد و سالها است آدمي به آن پا گذاشته است. گفته مي شود ماه سومين سياره منظومه شمسي است كه در آن مي توان حيات را ادامه داد. در اين عكس ، قاره امريكا را كه داراي دو نيمه شمالي و جنوبي است ، از فضا مي توان ديد.

اسلاید 19: کره زمین

اسلاید 20: کره زمین

اسلاید 21: کره زمین

اسلاید 22: کره زمین

اسلاید 23: زمین

اسلاید 24: زمین

اسلاید 25: زمین

اسلاید 26: زمینزمینترتيبسومین سیاره سامانه خورشیدیقطر۱۲۷۵۶ کیلومترپختگی قطبین۰.۰۰۳۴ کیلومترفاصله از خورشید۱۴۹۵۰۰۰۰۰ کیلومترروز۲۳/۹۳ ساعتسال۳۶۵/۲۶ روزاتمسفررقیقحالت (غالب)جامدقمر یا حلقه۱ (ماه)میانگین دما۱۵ درجه سانتیگرادسرعت گریز۱۱.۱۸ کیلومتر بر ثانیهتمایل محور چرخش۲۳.۴۴ درجهثقل سطحی۹.۷۸ متر بر مجذور ثانیه

اسلاید 27: مریخ

اسلاید 28: مريخ معروف به سياره سرخ. مريخ نزديكترين سياره منظومه شمسي به زمين است كه به دليل وجود آهن فراوان در خاك آن، به سياره سرخ شهرت دارد. نام ديگر مريخ ، «مارس» - الهه جنگ يونان باستان - است. مریخ

اسلاید 29: مشتری

اسلاید 30: مشتری

اسلاید 31: مقایسه اندازه سیاره مشتری و زمین

اسلاید 32: تصويري از سياره مشتري (ژوپيتر). بيش از 130 كشور هزاران برنامه را براي افزايش شناخت مردم از علم نجوم و ستاره شناسي در سال جاري برگزار مي كنند.

اسلاید 33: زحل

اسلاید 34: زحل

اسلاید 35: سياره «كيوان» يا زحل با حلقه هاي اطراف آن. اين سياره همسايه زمين است و هيدروژن تركيب اصلي آن را تشكيل مي دهد.

اسلاید 36: اورانوس

اسلاید 37: نپتون

اسلاید 38: تصویر نپتون و قمرش

اسلاید 39: «نپتون» آخرين سياره منظومه شمسي است كه به همراه پلوتون، خانواده سياره هاي بزرگ يخ زده را تشكيل مي دهند. فاصله آن از خورشيد 164 سال نوري است و كشف آن در سال 1846 ميلادي صورت گرفت. نپتون

اسلاید 40: سیاره نپتون اطلاعات جامع درباره نپتوننپتون هشتمین سیاره از خورشید در منظومه شمسی می باشد. این سیاره بسیار بزرگ بسیار سرد یک جو مه آلود و بادهای قوی دارد. این گاز بوسیله هشت ماه حلقه های اندکی که در دسته هایی گذاشته شده بودند. مدار را دور می زند. رنگ آبی نپتون به دلیل متان در جو می باشد. این مولکول قرمز را جذب می کند. نپتون را نمی توانیم با استفاده از چشم ها تنها ببینیم نپتون اولین سیاره ای بود که هستی به صورت ریاضی پیش بینی شده بود ( مدار سیاره اورانوس توسط شی نامعلوم مصطوب بود که به گاز دیگری ، نپتون تبدیل می شد ).

اسلاید 41: اندازه نپتون حدود 30775 مایل (49528 کیلومتر) می باشد. آن حدود 88/3 برابر از قطر زمین می باشد اگر نپتون گود بود ، آن می توانست تقربیا 60 زمین نگه دارد نپتون چهارمین سیاره بزرگ در منظومه شمسی ما می باشد ( بعد از مشتری ، زحل ، اورانوس).

اسلاید 42: جرم و جاذبه جرم نپتون حدود 1026*102 کیلوگرم می باشد آن بیشتر از 17 بار جرم زمین است . اما جاذبه در نپتون تنها 19/1 برابر از جاذبه زمین می باشد. این به آن دلیل است که یک سیاره بزرگ می باشد . ( نیروی جاذبه ای در یک سیاره به روی یک ماده در سطح سیاره متناسب با جرمش و عکس شعاعش به کار گرفته می شود ) یک شخص 100 پوندی در نپتون 119 پوندی وزن می شود .

اسلاید 43: طول روز وسال در نپتون هر روز در نپتون 19.1 ساعت زمین را می گیرد . یک سال در نپتون 8/164 سال زمین را می گیرد .آن تقریبا 165 سال زمین برای نپتون را می گیرد که خورشید که یکبار دور می زند. از زمانی که نپتون در 1846 کشف شده بود و هنوز یک دور انفرادی کامل اطراف خورشید ندارد.مدار نپتون و فاصله از خورشید   نپتون حدود 30 ساعت دورتر از خورشید نسبت به زمین می باشد .آن به طور متوسط 06/30 آی یو از خورشید رسیده است . گاهی اوقات ، مدار نپتون در واقع بیرون از پلوتون می باشد. این به دلیل مدار بسیار غیر عادی پلوتون می باشد.در طول این مدت ( 20 سال از هر 248 سال زمین ) نپتون در واقع دورترین سیاره از خورشید می باشد ( و پلوتون نیست ) از 21 خبری 1979 تا 11 فبریه 1999 پلوتون داخل مدارد نپتون بود حالا و تا سپتامبر 2226 ، پلوتون بیرون از مدار نپتون است . در افلاین ( نکته ای در مدارد نپتون دورترین از خورشید ) نپتون 4546000000 کیلومتر از خورشید می باشد در پرلاین نکته ای در مدار نپتون نزدیکترین به خورشید ) نپتون 4456000000 کیلومتر از خورشید است محور دورانی نپتون 30 درجه به طرف سطح مدارش اطراف خورشید کج می شدند ( این درجه اندک بیشتر از خورشید می باشد). آن به فصلهای نپتون داده می شود. هر فصل 40 سال طول می کشد قطبها در تاریکی یا روشنایی برای 40 سال ثابت هستند .

اسلاید 44: درجه حرارت درجه حرارت 48 کلوین می باشد. کشف نپتون هستی نپتون در 1846 بعد از اینکه محاسبه ها ، اضطرابها را در مدار اورانوس نشان داد پیش بینی شده بود. محاسبه ها متقلا توسط جی، سی آدام ولی وریر انجام شده بود. نپتون سپس توسط در آرست در 23 سپتامبر 1846 دیده شده بود. مشاهدات فضاپیما نپتون توسط ویاگر 2 ناسا در آگست 1989 دیده شده بود. بعد از این مشاهده تقریبا هیچ چیزی در مورد نپتون نمی دانستیم.

اسلاید 45: مقایسه زمین – نپتون

اسلاید 46: پلوتو

اسلاید 47: ماه

اسلاید 48: ماه

اسلاید 49: ماه

اسلاید 50: ماه

اسلاید 51: کهکشان راه شیری

اسلاید 52: تصویر یک کهکشان مارپیچی

اسلاید 53: تصویر مادون قرمز هسته مرکزی کهکشان راه شیری

اسلاید 54: تصويري از رقص زيباي كهكشان مارپيچي «تيدپل»

اسلاید 55: تعریف سیاره تعریف سیاره از مسائلی است که همواره مورد اختلاف دانشمندان بوده و هست به طوری که زمانی پلوتو و زینا سیاره بوده‌اند ولی اکنون دیگر نیستند. اما تمام این بحث‌ها در سال ۲۰۰۶ و تصویب تعریف سیاره در اتحادیه بین‌المللی ستاره‌شناسی پایان یافت. تعریف IAU : مختصات غیرمجاز در سطر 4، مختصات باید عدد باشد بعد از کشف اریس اتحادیه بین‌الملی ستاره‌شناسی در اکتبر ۲۰۰۵ این تعریف را برای سیاره برگزید: سیاره هر جسمی با قطر بزرگتر از ۲۰۰۰ کیلومتر است که دور خورشید می‌گردد(۴ رای موافق) یک سیاره هر جسمی است که به دور خورشید می‌گردد و به خاطر جاذبه شکل هیدرواستاتیکی پایداری دارد(8 رای موافق) سیاره جسمی است که به دور خورشید گردش می‌کند و می‌تواند بر اثر جاذبه همسایگانش را دچار تغییر کند. (6 رای موافق)[۱][۲] در جلسه اتحادیه بین‌الملی ستاره‌شناسی که در اوت ۲۰۰۶ و در پراگ تشکیل شد، [۳] و در ۲۴ اوت ۲۰۰۶ به نتیجه نهایی رسیدند بدین گونه که بین سیاره و صخره گروهی ایجاد نمودند با نام سیاره کوتوله و پلوتو سرس و اریس را در آن قرار دادند.[۴][۵] که ۴۲۴ رای را گرفت.[۶][۷] اتحادبه بین‌المللی ستاره‌شناسی اکنون میان سیاره‌ها و صخره‌ها تعریف جدید قرار داده‌است: (۱) یک سیاره یک جرم آسمانی است که : (a) به دور خورشید بگردد، (b) به خاطر داشتن جرم زیاد بتواند شکل هیدرواستاتیکی پایداری داشته باشد(شکلی نزدیک به کره)(c) بتواند اجرام نزدیک خود را از طریق گرانش جاروب کند. (۲) یک سیاره کوتوله جسمی است که : (a)به دور خورشید می‌گردد، (b)به خاطر جرم خود شکل پایداری داشته باشد(نزدیک به کره)، (c) نتواند اطراف خود را جاروب کند (d) یک قمر نباشد. (۳) تمام اجرامی که دو دوسته فوق جای‌نگیرند(به جز خورشید) به عنوان اجرام کوچک سامانه خورشیدی شناخته خواهند شد. یادداشت: 1 سیارات اکنون 8 تا هستند: عطارد، ناهید (سیاره)، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس، و نپتون اتحادیه در انتها تصریح کرد: پلوتو یک سیاره کوتوله است  

اسلاید 56: قمرهای طبیعی قمرهای طبیعی قمر هایی هستند که به طور طبیعی در محور جاذبه یک سیاره قرار گرفته‌اند. ماهواره‌ها و ایستگاه‌های فضایی جزء قمرهای مصنوعی حساب می‌شوند. قمر به طور کلی شیئ است که به دور مدار یک سیاره در گردش است. تفاوت گردش ماه به دور سیاره با گردش سیاره به دور خورشید این است که شیئ آسمانی پس از اسارت در میدان جاذبه سیاره حرکت کرده و در آخر به مکانی می‌رسد که جاذبه سیاره و ستاره، هیچکدام بر آن تأثیری ندارد. سپس در خطی که جاذبه صفر وجود دارد شروع به حرکت کرده و مداری مجازی را تشکیل می‌دهد.

اسلاید 57: قطر متوسط (کیلومتر)سیارات منظومه شمسیسیارات منظومه شمسیسیارات منظومه شمسیسیارات منظومه شمسیسیارات منظومه شمسیسیارات منظومه شمسیسیارات منظومه شمسیسیاره‌های کوتولهسیاره‌های کوتولهقطر متوسط (کیلومتر)تیر و ناهیدزمینبهراممشتریکیواناورانوسنپتونپلوتو۲۰۰۳ یوبی۳۱۳زیر ۱۰---در اقلیت ۴۷در اقلیت ۲۱----۱۰-۵۰--فوبوس-دیموسکارم-متیس-سینوپ-لیسیتیا-انانک-لدا-آدرستیاسیارنک-هلن-آلبیوریکس-اطلس-پان-تلستو-پالیاک-کالیپسو-یمیر-کیویک-تاروس-ایجیراک-اریاپواوفلیا-کوردلیا-ستبوس-پرسپرو-پردیتا-مب-استفانو-کاپید-فرانسیسکو-فردیناند-مارگریت-ترینکولوصامثا-S/2002 N2-S/2002 N3--۵۰-۱۰۰---الارا-پاسیفاپرومتئوس-پاندوراکالیبان-ژولیت-بلیندا-کرسیدا-روزالیند-دسدیمونا-بیانکاتالاسا-S/2002 N1-S/2002 N4-نایادنیکس-هیدرا-۱۰۰-۵۰۰---آملثیا-هیمالیا-تبفوئب-جانوس-اپیماتئوس-میماس-هایپریونسیکوراکس-پاک-پورتیا-میراندالاریصا-گالاتیا-دزپینا-پورتئوس-نرئید-S/2005-1۵۰۰-۱۰۰۰----انکلادوس----۱۰۰۰-۲۰۰۰----رئا-لپتوس-دیونه-تتیستیتانیا-اوبرنون-آمبریل-آریل-خارون-۲۰۰۰-۳۰۰۰------تریتون--۳۰۰۰-۴۰۰۰-ماه-آیو - اروپا-----۴۰۰۰-۵۰۰۰---کالیستو-----۵۰۰۰-۶۰۰۰---گانمیدتیتان----

اسلاید 58: قطر متوسط (کیلومتر)سیارات منظومه شمسیسیارات منظومه شمسیسیارات منظومه شمسیسیارات منظومه شمسیسیارات منظومه شمسیسیارات منظومه شمسیسیارات منظومه شمسیسیاره‌های کوتولهسیاره‌های کوتولهقطر متوسط (کیلومتر)تیر و ناهیدزمینبهراممشتریکیواناورانوسنپتونپلوتو۲۰۰۳ یوبی۳۱۳زیر ۱۰---در اقلیت ۴۷در اقلیت ۲۱----۱۰-۵۰--فوبوس-دیموسکارم-متیس-سینوپ-لیسیتیا-انانک-لدا-آدرستیاسیارنک-هلن-آلبیوریکس-اطلس-پان-تلستو-پالیاک-کالیپسو-یمیر-کیویک-تاروس-ایجیراک-اریاپواوفلیا-کوردلیا-ستبوس-پرسپرو-پردیتا-مب-استفانو-کاپید-فرانسیسکو-فردیناند-مارگریت-ترینکولوصامثا-S/2002 N2-S/2002 N3--۵۰-۱۰۰---الارا-پاسیفاپرومتئوس-پاندوراکالیبان-ژولیت-بلیندا-کرسیدا-روزالیند-دسدیمونا-بیانکاتالاسا-S/2002 N1-S/2002 N4-نایادنیکس-هیدرا-۱۰۰-۵۰۰---آملثیا-هیمالیا-تبفوئب-جانوس-اپیماتئوس-میماس-هایپریونسیکوراکس-پاک-پورتیا-میراندالاریصا-گالاتیا-دزپینا-پورتئوس-نرئید-S/2005-1۵۰۰-۱۰۰۰----انکلادوس----۱۰۰۰-۲۰۰۰----رئا-لپتوس-دیونه-تتیستیتانیا-اوبرنون-آمبریل-آریل-خارون-۲۰۰۰-۳۰۰۰------تریتون--۳۰۰۰-۴۰۰۰-ماه-آیو - اروپا-----۴۰۰۰-۵۰۰۰---کالیستو-----۵۰۰۰-۶۰۰۰---گانمیدتیتان----

اسلاید 59: بزرگترین اجرام کمربند کویی پر : پنج جرم از ردیف بالا شرایط سیاره شدن را دارند

اسلاید 60: گروه برگزیده  انجمن بین المللی نجوم : بر اساس معیار آنها منظومه شمسی فعلا دارای هفده سیاره است

اسلاید 61: منظومه شمسی با 17 سیاره ! با معیاری که گروه هفت نفره سیاره شناسان منتخب انجمن بین المللی نجوم از سیاره ارائه داده اند علاوه بر سیاره دانستن سرس و چارون و زنا اجرام بیشتری را وارد لیست سیارات کردند. اکنون منظومه شمسی هفده سیاره دارد.   این روزها دیگر همه از اخبار تعیین کردن سیارات منظومه شمسی اطلاع کافی را دارند. کاری که بر عهده انجمن بین المللی نجوم گذاشته شده است. این انجمن گروهی هفت نفره از سیاره شناسان زبده را مامور رسیدگی به این کار کرده است و حالا آنها تعریف خود را از سیاره ارائه داده اند و آن اینکه به طور مستقل به دور ستاره ای باشد و حداقل دارای 800 کیلومتر قطر بوده و با چگالی خود توانسته باشد شکلی کروی برای خود ایجاد کند. اگر شورای مجمع بین المللی نجوم به نظر این گروه رای اعتماد دهد اجرامی مانند سیارک سرس و زنا و چارون قمر پلوتو نیز جزء سیارات منظومه شمسی محسوب می شوند. اما داستان به همین جا ختم نمی شود. بر اساس معیار این گروه تنها این سه جرم کاندیدای سیاره شدن را نمی پذیرند بلکه چند جرم دیگر از کمربند کویی پر نیز شرایط بر عهده گرفتن این مقام را دارند! اولین آنها سدنا نام دارد. شاید با نام آن آشنا باشید. جرمی که از مدت زمان کشف آن زمان زیادی نمی گذرد. در فاصله 22 واحد نجومی از ما قرار گرفته است. با قطری معادل 1000 مایل و شکلی کروی توانسته شرایط کاندیدای سیاره شدن را بپذیرد! نامزد دوم جسمی به نام کوآیر است. قطر آن 800 مایل است و تقریبا اندازه چارون (قمر پلوتو) بوده و با شکلی کروی توانسته یکی دیگر از نامزدهای احتمالی سیاره بودن را به خود اختصاص دهد. جرم سوم هم یکی از اعضاء کمربند کویی پر است. نام آن را 2005- اف.وای- 9 گذاشته اند. حتی از سدنا هم بزرگتر است. پس با این حساب آن را هم باید جزء لیست سیارات حساب کنیم. کاندیدای چهارم جسمی به نام ارکاس است. در حد و اندازه کوآیر بوده و با شکلی کروی و جرم کافی نام خود را در لیست نامزدها ثبت کرده است. اما داستان به این جا هم ختم نمی شود. بر اساس معیاری که سیاره شناسان ارائه داده اند یکی دیگر از اعضاء کمربند کویی پر نیز واجد شرایط است. نام آن 2002- تی.ایکس- 300 نهاده شده است. حتی از چارون هم بزرگتر است. پس اگر چارون سیاره شود به طور حتم این چرم کروی نیز سیاره خواهد بود. علاوه بر این اجرام سرس و زنا و چارون را که زودتر از همه کاندیدای سیاره شده بودند را نیز فراموش نکنید. بر اساس معیار این گروه با تجربه از سیاره منظومه شمسی ما فعلا دارای 17 سیاره است. بسیار جالب است. جریان بر سر این بود که آیا زنا جرمی که تابستان سال گذشته کشف شد سیاره دهم باقی بماند یا نه که جریان به اینجا کشیده شد و حالا به جای اینکه منظومه شمسی ما دارای 9 سیاره باشد دارای 17 سیاره است. جالبتر اینجاست که در نظر سنجی که از بین معدودی از ستاره شناسان به عمل آمد آنها این معیار را پذیرفته اند. اکنون یک قدم دیگر باقی مانده و آن دادن رای اعتماد مجمع بین المللی نجوم به این معیار است تا منظومه شمسی ما هفده سیاره ای شود. پس از آن باید اطلاحاتی در کتابهای درسی پدید آید و آن اینکه منظومه دوست داشتنی ما اینک 17 سیاره دارد

اسلاید 62: انواع کهکشان ها - کهکشان نامنظم (Irregular Galaxy)- کهکشانهای مار پیچی (Spiral Galaxy)- کهکشان مارپیچی میله ای (Barred Spiral Galaxy)- کهکشانهای بیضوی (Elliptical Galaxy)- کهکشانهای فعال و غیر عادی- کهکشانهای رادیویی

اسلاید 63: طبقه بندی کهکشان ها کهکشان‌ها دارای طبقه بندی‌های مختلفی هستند که عوامل موثر در این طبقه بندی‌ها شامل: ساختمان، تراکم، رنگ، نوع، تشعشعات و نورانیت و... است. از جمله طبقه بندی کهکشان‌ها می‌توان به طبقه بندی ادوین هابل اشاره کرد که در این طبقه بندی کهکشان‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند. ۱- مارپیچی ۲- بیضوی ۳- نامنظم که هر کدام به زیر مجموعه‌های زیرتقسیم می‌شوند : کهکشان‌های بیضوی از کهکشان هایی هستند که از مجموع ستاره‌گان کهن‌سال ساخته شده و عمر متوسط ستاره‌گان آن به ده میلیارد سال می‌رسد. این کهکشان ها توده‌هایی آرام هستند و بر اثر کهولت حاکم بر ستاره‌گان به رنگ قرمز گرایش پیدا کرده که معمولا این کهنسالان به دور مرکز جرم خود در حال گردش هستند. در این نوع کهکشان‌ها از محیط‌های فعال میان ستاره‌ای و ستاره گان نوزاد خبری نیست، این گروه از کهکشان‌ها را بنا به شکلشان به گروه‌های (S0 و S7) تقسیم بندی کرده که هرچه از سوی کهکشان‌های (S0 و S7)پیش می‌رویم مقدار کشیده‌گی آن ها افزایش یافته و از شکل دایره به بیضی گرایش پیدا می‌کنند. کهکشان‌های مارپیچی کهکشان‌های مارپیچ مشتمل بر ستاره‌گان نوزاد، پیر و محیط‌های میان ستاره‌ای می‌باشند که حول یک سیاه‌چاله که در مرکز کهکشان قرار دارد می‌گردند و بر اثر موج پیچشی حاصل از آن بازو‌هایی در دور آن به وجود می‌آید. از جمله کهکشان‌های مارپیچی می‌توان به کهکشان راه شیری اشاره کرد که محیطی تقریبا فعال و پر نوسان دارد.

اسلاید 64: کهکشان‌های مارپیچی بسته این دسته از کهکشان‌ها مانند کهکشان‌های مارپیچ هستند با این تفاوت که در میان هستهٔ مرکزی آن‌ها بخشی به شکل میله قرار گرفته که بازو‌ها از میلهٔ مذکور سرچشمه می‌گیرند. از جمله دلایل عنوان شده در بروز میله، به هم پیوسته‌گی بازو‌های مارپیچ و اجتماع آن‌ها در یک خط می‌باشد که سبب پیدایش چنین بازو‌هایی شده است. کهکشان نامنظم کهکشان های بی نظم کهکشان هایی هستند که ترکیب ستاره‌ای آنها عموما مشابه کهکشان های مارپیچی است ولی در ساختارشان بازوهای مشخص وجود ندارد. کهکشانهای نا منظم را به این علت چنین نامیده اند که هیچ گونه تقارن یا ساختار مشخصی ندارند.تقریبا 20 درصد کهکشان های کیهان از این نوع می‌باشند.

اسلاید 65: کهکشان راه شیری کهکشان راه شیری دارای درازای ۱۲۰٫۰۰۰ سال نوری است. قطر این کهکشان نیز در مرکز، رقمی معادل ۲۰٫۰۰۰ سال نوری وقطر بازوی آن در حدود ۳۰۰۰ سال نوری است. کهکشان ما در حدود ۲۰۰ میلیارد ستاره دارد. منظومه شمسی و خورشید در فاصله ۳۰٫۰۰۰ سال نوری از مرکز کهکشان قرار دارند و همچنین با سرعتی معادل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر بر ثانیه به دور مرکز کهکشان می‌چرخد که حدود ۲۲۵ میلیون سال طول می‌کشد تا این مجموعه یک بار بچرخد. کهشان‌های همسایه با کهکشان راه شیری نزدیک ترین کهکشان به ما کهکشان آندرومدا است که از لحاظ ساختار درست مانند کهکشان راه شیری مارپیچی و دارای بازوست به همین دلیل خواهر کهکشان راه شیری نامیده می‌شود. این کهکشان در فاصله ۲٬۵۰۰٬۰۰۰ سال نوری از ما قرار دارد و در حال حاضر نیز در حال نزدیک شدن به ما می‌باشد. اما متوسط فاصله کهکشان‌ها حدود ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ سال نوری است.

اسلاید 66: شکل برخی کهکشان‌ها و فاصله آنها تا کهکشان راه شیری

اسلاید 67: نام کهکشانفاصله (سال نوری)نوعراه شیریصفرمارپیچیابر ماژلانی بزرگ۱۷۰٬۰۰۰نامنظم مارپیچیابر ماژلانی کوچک۱۹۰٬۰۰۰بی قائده (نامنظم)اژدها۳۰۰٬۰۰۰بیضویجمال۳۰۰٬۰۰۰بیضویحجاز۳۰۰٬۰۰۰بیضویالسدس۳۰۰٬۰۰۰بیضویدب اصغر۳۰۰٬۰۰۰بیضویکوزه۵۰۰٬۰۰۰بیضویاسد ۱۶۰۰٬۰۰۰بیضویاسد ۲۶۰۰٬۰۰۰بیضویان.جی.سی ۶۸۲۲۱٬۸۰۰٬۰۰۰بی قائده (نامنظم)آی.سی ۵۱۵۲۲٬۰۰۰٬۰۰۰بی قائده (نامنظم)دبلیو . ال .ام۲٬۰۰۰٬۰۰۰بی قائده (نامنظم)آندروما۲٬۲۰۰٬۰۰۰مارپیچیآندروما۱۲٬۲۰۰٬۰۰۰بیضویآندروما۲۲٬۲۰۰٬۰۰۰بیضویآندروما۳۲٬۲۰۰٬۰۰۰بیضویام ۳۲۲٬۲۰۰٬۰۰۰بیضویان.جی.سی ۱۴۷۲٬۲۰۰٬۰۰۰بیضویان.جی.سی ۱۸۵۲٬۲۰۰٬۰۰۰بیضویان.جی.سی ۲۰۵۲٬۲۰۰٬۰۰۰بیضویام ۳۳ مثلث۲٬۴۰۰٬۰۰۰مارپیچیآی سی ۱۶۱۳۲٬۵۰۰٬۰۰۰بی قائده (نامنظم)دی.دی.او ۲۱۳٬۰۰۰٬۰۰۰بی قائده (نامنظم)حوت۳٬۰۰۰٬۰۰۰بی قائده (نامنظم)جی.آر۸۴٬۰۰۰٬۰۰۰بی قائده (نامنظم)آی.سی ۱۰۴٬۰۰۰٬۰۰۰بی قائده (نامنظم)قوس۴٬۰۰۰٬۰۰۰بی قائده (نامنظم)اسب بالدار۵٬۰۰۰٬۰۰۰بی قائده (نامنظم)اسد۵٬۰۰۰٬۰۰۰بی قائده (نامنظم)

اسلاید 68: صورت های فلکی

اسلاید 69: صور فلکی جنوبی‏ صور فلکی شرقی‏ صور فلکی شمالی‏ صور فلکی غربی‏ صورت‌های فلکی منطقة‌البروجی‏ فهرست‌های صورت‌های فلکی‏ صورتک‌های نجومی‏ صورت فلکی آفتاب‌پرست‏ صورت فلکی آبمارصورت فلکی آتشدان‏ ‏ صورت فلکی ارابه‌ران‏ صورت فلکی اسب بزرگ‏ صورت فلکی اسب کوچک‏ صورت فلکی اسکنه‏ صورت فلکی اژدها‏ صورت فلکی بادبانصورت فلکی برساووش‏ صورت فلکی بره‏ صورت فلکی بزغاله‏صورت فلکی تاج جنوبی‏ صورت فلکی تاج شمالی‏ صورت فلکی تازی‌ها‏ صورت فلکی ترازو‏ ‏ صورت فلکی خرچنگ‏ صورت فلکی خرگوش‏ صورت فلکی درنا‏ صورت فلکی دلفین‏صورت فلکی دلو‏صورت فلکی دوشیزه‏صورت فلکی دوپرگار‏صصورت فلکی دوپیکر‏ورت فلکی ذات‌الکرسی‏ صورت فلکی روباهک‏ صورت فلکی زانوزده‏ صورت فلکی زرافه‏ صورت فلکی زن برزنجیر‏ صورت فلکی ساعت‏ ‏ صورت فلکی سه‌سو‏ صورت فلکی سه‌پایه‏ صورت فلکی سپر‏ صورت فلکی سکستان‏ صورت فلکی سگ بزرگ‏ صورت فلکی سگ کوچک‏ صورت فلکی سیاه‌گوش‏ صورت فلکی خرس بزرگ‏ صورت فلکی خرس کوچک‏ صورت فلکی قیفاووسصورت فلکی مار‏صورت فلکی مار باریک‏صورت فلکی مارافسای‏صورت فلکی ماهی‏ صورت فلکی ماهی جنوبصورت فلکی ماهی زرین‏ صورت فلکی ماهی پرنده‏ صورت فلکی ماکیان‏ صورت فلکی مثلث جنوبی‏ صورت فلکی مرغ بهشتی‏ صورت فلکی مگس جنوبی‏ صورت فلکی میکروسکوپ‏ صورت فلکی نهنگ‏ صورت فلکی هشتکصورت فلکی هندی‏ صورت فلکی پیاله‏ صورت فلکی پیکان‏ صورت فلکی چلپاسه‏ صورت فلکی چلیپا‏ صورت فلکی کبوتر‏صورت فلکی جویصورت فلکی گاو‏ صورت فلکی گاوران‏ صورت فلکی گرگ‏ صورت فلکی گونیا‏ صورت فلکی عقاب‏ صورت فلکی قطب‌نما‏ صورت فلکی قنطورس‏ صورت فلکی کشتیدم‏ صورت فلکی کلاغ‏ صورت فلکی کمان‏ صورت فلکی کوره‏ صورت فلکی کوهمیز ‏ صورت فلکی کژدم‏ صورت فلکی سیمرغ‏ صورت فلکی شاه‌تخته‏ صورت فلکی شلیاق‏ صورت فلکی شکارچی‏ صورت فلکی شیر‏ صورت فلکی شیر کوچکصورت فلکی طاووس‏ صورت فلکی تلسکوپ‏ صورت فلکی تلمبه‏ صورت فلکی تور‏ ‏ صورت فلکی توکان‏ صورت فلکی تک‌شاخصورت فلکی سنگتراش

اسلاید 70: سحابی ها

اسلاید 71: آی‌سی ۲۱۱۸ابر میان‌ستاره‌ای ان‌جی‌سی ۱۳۳۳ ان‌جی‌سی ۱۴۳۵ ان‌جی‌سی ۱۵۵۵ ان‌جی‌سی ۱۷۸۸ ان‌جی‌سی ۱۹۹۹ ان‌جی‌سی ۲۰۲۳ ان‌جی‌سی ۲۰۸۰ ان‌جی‌سی ۲۱۷۴ ان‌جی‌سی ۲۲۶۴ ان‌جی‌سی ۲۸۱ ان‌جی‌سی ۵۹۵ ان‌جی‌سی ۶۰۴ان‌جی‌سی ۶۳۵۷ ان‌جی‌سی ۷۱۲۹ ان‌جی‌سی ۷۵۳۸باقیمانده ابرنواخترسحابی (ستاره‌شناسی) سحابی آمریکای شمالی سحابی اومگا سحابی جغد سحابی دمبل کوچک سحابی رتیل سحابی سر اسب سحابی سه‌تکه سحابی سیاره‌نما سحابی شاه‌تختهسحابی شعله سحابی قلب سحابی مورچه سحابی هلالی سحابی هلیکس سحابی پروانه سحابی کالیفرنیا سحابی گسیلشی سحابی گل کاغذی سحابی‌های تاریکسحابی مرداب مسیه ۴۳ مسیه ۷۸ان‌جی‌سی ۲۲۶۱

اسلاید 72: سیاره فراخورشیدی یک سیاره فراخورشیدی (به انگلیسی: extrasolar planet) سیاره‌ای است که خارج از سامانه خورشیدی قرار دارد. تا سال ۲۰۰۹ تعداد ۳۷۳ سیاره فراخورشیدی[۱] یا به قولی ۴۰۷ سیاره[۲] کشف شده‌اند. بسیاری از آن‌ها بزرگ‌تر از سیاره مشتری هستند. در سال‌های اخیر با بهبود فناوری رصدی، ۱۳ سیاره فراخورشیدی هم‌اندازه با کره زمین نیز کشف شده‌است.[۳] در میان سیاره‌های فراخورشیدی نمونه‌های شگرفی دیده می‌شوند، برای نمونه سیاره‌ای مشابه به سیاره کوروت-۷بی (COROT-7b) در ۲۶۰ سال نوری از زمین وجود دارد که سرعت گردش آن به‌دور ستاره مادرش چنان بالاست که هر سال در این سیاره تنها سه روز به‌درازا می‌کشد.[۴] دانشمندان بر این باورند که سیاره‌های بیشماری بوده یا هستند که توسط ستارهٔ خود فروبلعیده شده یا از مدار و منظومه خود به بیرون پرت شده و در فضای خالی سرگردان گشته‌اند.[۵]

اسلاید 73:

اسلاید 74: عنوانسیارهستارهسالیادداشتاولین سیاره کشف‌شدهPSR B1257+12B, CPSR B1257+12۱۹۹۲اولین سیاره فراخورشیدی کشف شده نکته۱: یک سیاره فراخورشیدی قبلا در کنار گاما نهنگ کشف شده‌بود. نکته ۲: HD 114762b در سال ۱۹۸۶ کشف شده بود اما تا سال ۱۹۹۶ تایید نشد.

اسلاید 75: اولین سیاره کشف شده بر اساس روشاولین سیاره کشف شده بر اساس روشاولین سیاره کشف شده بر اساس روشاولین سیاره کشف شده بر اساس روشاولین سیاره کشف شده بر اساس روشروش اندازه‌گیری زمانPSR B1257+12B, CPSR B1257+121992روش اندازه‌گیری سرعت شعاعی51 Pegasi b51 Pegasi1995روش انتقالOGLE-TR-56bOGLE-TR-562002نکته: The first discovered transiting planet was HD 209458b, which had already been discovered. روش لنز گرانشیOGLE-2003-BLG-235LbOGLE-2003-BLG-235L/MOA-2003-BLG-53L2004

اسلاید 76: اولین کشف‌ها بر اساس نوع سیستماولین کشف‌ها بر اساس نوع سیستماولین کشف‌ها بر اساس نوع سیستماولین کشف‌ها بر اساس نوع سیستماولین کشف‌ها بر اساس نوع سیستماولین سیاره کشف شده در کنار ستاره منفردPSR B1257+12 B, CPSR B1257+121992first extrasolar planets discovered Note 1: HD 114762b was discovered in 1989, but was not confirmed as a planet before 1996. اولین سیاهر کشف شده آزادS Ori 70n/a2004has mass of 3 MJupiter, needs confirmation Note: Free-floating objects are not usually considered planets. اولین سیاره کشف شده در مجموعه ستاره‌ای55 Cancri b55 Cancri199655 Cnc has distant red dwarf companion Note 1: The planet around Gamma Cephei was already suspected in 1988. Note 2: Gamma Cephei is the first relatively close binary with a planet. First planet orbiting multiple stars discoveredPSR B1620-26cPSR B1620-261993orbits pulsar - white dwarf pairاولین مجموعه سیاره کشف شدهPSR 1257+12A, B, CPSR 1257+121992a pulsar planetary systemاولین سیاهر کشف شده در خوشه ستاره‌ایPSR B1620-26cPSR B1620-261993در مسیه ۴

اسلاید 77: اولین کشف‌ها بر اساس نوع ستارهاولین کشف‌ها بر اساس نوع ستارهاولین کشف‌ها بر اساس نوع ستارهاولین کشف‌ها بر اساس نوع ستارهاولین کشف‌ها بر اساس نوع ستارهاولین سیاره تپندهPSR B1257+12 B, CPSR B1257+121992اولین سیاره که ستاره‌اش در رشته اصلی است51 Pegasi b51 Pegasi1995اولین سیاره که ستاره‌اش کوتوله قرمز استGliese 876bGliese 8761998اولین سیاره که ستاره‌اش یک ستاره غول استIota Draconis bIota Draconis2002اولین سیاره که ستاره‌اش یک کوتوله سفید است(تایید در ۲۰۰۳)PSR B1620-26cPSR B1620-261993in December 2007, GD 66b was discovered orbiting a solitary white dwarf star GD 66, but has not been confirmedاولین سیاره که ستاره‌اش یک کوتوله قهوه‌ای است2M1207b2M12072004first directly imaged planetFirst free-floating planet discoveredS Ori 70n/a2004has mass of 3 MJupiter, needs confirmation Note: Free-floating objects are not usually considered planets.

اسلاید 78: اولین بر اساس نوع سیارهاولین بر اساس نوع سیارهاولین بر اساس نوع سیارهاولین بر اساس نوع سیارهاولین بر اساس نوع سیارهاولین بر اساس نوع سیارهاولین بر اساس نوع سیارهاولین بر اساس نوع سیارهاولین بر اساس نوع سیارهfirst cool, possibly rocky/icy planet around main-sequence starfirst cool, possibly rocky/icy planet around main-sequence starOGLE-2005-BLG-390LbOGLE-2005-BLG-390LbOGLE-2005-BLG-390LOGLE-2005-BLG-390LOGLE-2005-BLG-390L2006اولین‌های دیگراولین‌های دیگراولین‌های دیگراولین‌های دیگراولین‌های دیگراولین‌های دیگراولین‌های دیگراولین‌های دیگراولین‌های دیگرFirst transiting planetHD 209458bHD 209458bHD 209458HD 2094581999Note: OGLE-TR-56b is the first planet found by transit method. Note: OGLE-TR-56b is the first planet found by transit method. Note: OGLE-TR-56b is the first planet found by transit method. First directly imaged planet2M1207b2M1207b2M12072M12072004first planet found around brown dwarffirst planet found around brown dwarffirst planet found around brown dwarf

اسلاید 79: ↑ «ماده تاریک چیست>؟». بازبینی‌شده در 6 اوت 2009.  ↑ «Classical Dark Matter» ‎(انگلیسی)‎ (PDF). 2007.  ↑ «ماده تاریک چیست؟». }} ↑ اسپارکل ال اس. کهکشان ها در کائنات. Gallagher III, J. S. چاپ 2000. کمبریج: کمبریج، 2000. شابک ‎۰-۵۲۱-۵۹۷۰۴-۴..  ↑ Hupp, E.; Roy, S.; Watzke, M. یافته های مستقیم و دلایل مثبته برای ماده تاریک. ویرایش 2007. ناسا، 2006.  ↑ ^ پرده برداری از رموز کهکشان ویرگو دورف. ESO. 2000-05-03. http://www.eso.org/outreach/press-rel/pr-2000/pr-12-00.html. Retrieved 2007-01-03. ↑ Wilford, John Noble (1990-10-26). Sighting of Largest Galaxy Hints Clues on the Clustering of Matter. نیویورک تایمز. http://www.nytimes.com/1990/10/26/us/sighting-of-largest-galaxy-hints-clues-on-the-clustering-of-matter.html. Retrieved 2010-05-06. ↑ Hubbles Largest Galaxy Portrait Offers a New High-Definition View. NASA. 2006-02-28. http://www.nasa.gov/mission_pages/hubble/science/hst_spiral_m10.html. Retrieved 2007-01-03. ↑ Hoover, Aaron (2003-06-16). ستاره شناسان یو اف: کائنات کمی آسانتر از آنچه انتظار می رود!!!. Hubble News Desk. Archived from the original on February 25, 2007. http://web.archive.org/web/20070225064443/http://www.napa.ufl.edu/2003news/galaxies.htm. Retrieved 2007-02-05. ↑ Jarrett, T. H.. Near-Infrared Galaxy Morphology Atlas. California Institute of Technology. http://www.ipac.caltech.edu/2mass/gallery/galmorph/. Retrieved 2007-01-09. ↑ Gott, J. Richard, III; et al. (May 2005). نقشه ای از کائنات. The Astrophysical Journal 624 (2): 463–484. doi:10.1086/428890. Bibcode: 2005ApJ...624..463G ↑ Mackie, Glen (2002-02-01). To see the Universe in a Grain of Taranaki Sand. Swinburne University. http://astronomy.swin.edu.au/~gmackie/billions.html. Retrieved 2006-12-20. ↑ Gilman, D.. کهکشان ها و مجمع جزایر ستارگان. NASA WMAP. http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/EP-177/ch4-7.html. Retrieved 2006-08-10. ↑ Galaxy Clusters and Large-Scale Structure. University of Cambridge. http://www.damtp.cam.ac.uk/user/gr/public/gal_lss.html. Retrieved 2007-01-15. ↑ Finley, D.; Aguilar, D. (2005-11-02). نگاه نزدیکتر ستاره شناسان به راه شیری Mysterious Core. National Radio Astronomy Observatory. http://www.nrao.edu/pr/2005/sagastar/. Retrieved 2006-08-10. ↑ Set Cookies ↑ Koneãn˘, Lubomír. Emblematics, Agriculture, and Mythography in The Origin of the Milky Way (PDF). Academy of Sciences of the Czech Republic. http://www.udu.cas.cz/collegium/tintoretto.pdf. Retrieved 2007-01-05. ↑ ^ واژه نامه آن لاین ریشه شناسی. http://www.etymonline.com/index.php?term=galaxy. Retrieved 2007-01-03 ↑ Explore the Archers Realm. space.com. 2005-09-02. http://www.space.com/spacewatch/050902_teapot.html. Retrieved 2007-01-03. ↑ ویکی‌پدیا فارسی مقاله کهکشان راه شیری ↑ www.haftaseman.irسایت هفت آسمان ↑ باشگاه الکترونیکی نجوم ↑ Burns, Tom (2007-07-31). Constellations reflect heroes, beasts, star-crossed lovers. The Dispatch. http://www.dispatch.com/live/content/now/stories/2007/07/stars.html. Retrieved 2008-03-18. ↑ Montada, Josep Puig (September 28, 2007). Ibn Bajja. استانفورد، دانشنامه فلاسفه. http://plato.stanford.edu/entries/ibn-bajja. Retrieved 2008-07-11. ↑ محمد مهایینی (2000). ریاضیدانان بزرگ اسلام. Penerbit UTM. pp. 49–50. ISBN 983-52-0157-9. OCLC 48759017. ↑ www.persianstar.comسایت نجوم پرشین استار ↑ ویکی‌پدیای انگلیسی ↑ سایت آفتاب (اخبار) ↑ ویکی‌پدیا ایتالیایی ↑ اخبار بی بی سی فارسی ↑ www.bbc.com ↑ اخبار الجزیره انگلیسی ↑ مجله استرونومی

اسلاید 80: ↑ McKee، Maggie. NewScientistSpace ed. 2006.  Retrieved on 2006-05-25. ↑ Croswell، Ken. 2006.  Retrieved on 2006-05-25. ↑ . IAU ed. 2006.  Retrieved on 2006-08-14. ↑ . 2006-08-24.  Retrieved on 2007-03-03. ↑ . 2006-08-24.  Retrieved on 2007-03-02. ↑ . 2006-08-24.  ↑ . 2006-08-24.  Retrieved on 2007-12-31. (orig link) خبرگزاری مهر

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید