صفحه 1:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
صفحه 2:
صفحه 3:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
تادزم حق و تكليف
/ الور حو هر كس ا os
در نظر گرفتن حق برای کسی به معنای آن است که دیگران
مكلف به رعايت اين حق هستند.
/ حق نفقه براى زن؛ به معناى مكلف بودن شوهر به يرداخت آن
Sul
تلازم حق هر کس با تکلیف خودش:
أبسيارى از حقوق اجتماعی افراد در برابر تکالیفی است که بر
عهدة خود آنان گذارده میشود.
"هر تکلیفی مستلزم در نظر گرفتن حقوق و اختیاراتی برای مكلف
است تا بتواند به آن تکلیف عمل كند.
4
صفحه 4:
کاند لکیام نکیاور @PptBank
ادلی ماد حق حیات وی مالکیت که به و سل قانون به از اد
و گروههای اجتماعی اعطا میشود (جمع کلمه حق)
دانش حقوق
١ مجموعهای از مقررات اجتماعی که افراد یک جامعه ملزم به رعایت آنها بوده.
فلت مایت اجرای آنها زاير عفده دام قلف عمدقی از ان ايحاد نظا و
fs ceed جامعه است (استم جمع)
مقضوو ار ed aa dua تاي اشير يت
ee Oe ae rh ae a nara eee ae
أنسان عا و تعارض مناقع و ميحدوديت امكانات و منابع ناو ابرقرارى نظم و اميت"
در جامعه ضروری است.
صفحه 5:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
فلسفه حقوق دانشی است که به پرسشهای اساسی درباره حقوق پاسخ میدهد. مانند
واقعی یا اعتباری بودن حقوق
خاستگاه حق
بررسی مکاتب حقوقی
منابع حقوق
رابطه حقوق با اخلاق و دین
با بررسی مسائل فلسفه حقوق. میتوان به نتایج زیر دست یافت:
دفاع عقلانی از مکتب حقوقی اسلام
پاسخگویی به برخی ابهامها دربارة
مبنای مشروعیت قوانین
صفحه 6:
صفحه 7:
کاند لکیام نکیاور @PptBank
دستهای از مکاتب حقوقی. بر آناند که قوانین حقوقی.
افعالاف قواتين ی ی انق
قابل کشفا هستند؛
ثابت و مطلقاند.
قابل ارزیابی هستند.
مکتب حقوق طبیعی
دسته دوم. معتقدند قوانین حقوقی.
قابل جعلاند.
لاو نين هقد
مكتب حقوقى يوزيتويسم
دسته سوم. به نوعى تلفيق ميان دو ديدكاه ديكر معتقدند.
مكتب حقوقى اسلام
صفحه 8:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
دارای سابقه تاریخی بیش از دو هزار سال
افلاطون: حقوق طبیعی حقوق واقعی است. و حقوق موضوعه ساخته ذهن بشر است.
سنت آگوستین: حقوق طبیعی معیاراعتبار قوانین موضوعه است.
توماس آکویناس: قوانین موضوعهای که برخلاف حقوق طبیعی باشند. مانند پول تقلبی فاقد
اعتبارند.
هایز: انسانها در حال طبیعی گرگ یکدیگرند. پس مهمترین میل طبیعی انسان, صیانت ذات
است که به پیدایش حق حیات منجر میشود و همه وظایف بشر از همین حق سرچشمه
میگیرد.
لاک: همة افراد آدمی طبیعتاًآزاد و برابر و مستقلاند. پس هیچ کس را نمیتوان از حفوق
طبیعی اش محروم ساخت, مگر آنکه خود وی با افراد دیگر برای تشکیل جامعه مدنی که در
اکثریت افراد. حق اداره امور کلی جامعه را به دست میآورند توافق کند.
روسو: حق بنيادي مختص بشر. آزادی است و آن عبارت است از فرمانبرداری از قانونی که
شخص برای خود وضع میکند. بدینسان آزادی طبیعی, سرمشق آزادی مدنی است و برابری
طبیعی: الگوی برابری مدنی میباشد.
صفحه 9:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
بنابر دیدگاه مکتب حقوق طبیعی.
قوانین حقوقی از سنخ قوانین طبیعی هستند و منشأ واقعی اعتبار
اين قوانين در طبیعت است؛
قانونگذاران بدون آنکه حقیقتاً قانون وضع کنند. با استفاده از
عقل. که تنها یا برترین مرجع تشخیص این حقوق است. قوانین
طبیعی خاص جامعه انسانی را کشف و به دیگران توصیه
میکنند.
"اصول اخلاقی خاصی همچون عدالت. موافق با طبیعتاند» و باید
قوانین حقوقی با این اصول اخلاقی موافقت داشته باشند.
صفحه 10:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
hy اف هک فاد مخت مود لسري ولط شك 1ه
قدرمتمندان آن را دستاویزی برای توجیه تجاوزهای خود به ضعفا قرار
lias
"در نگرشهای جدید انسان به موجودى ذاتاً بىقيد و بىمسئوليت تبديل
اا ا ل لاي
در این مکتب. گویا اين امر مسلّم گرفته شده است که هر جه به طور طبیعی
هست يايد باشدد
حقوق حتى اكر ناشى از طبيعت انسان باشدء بايد بر اساس مصالح تعديل
إشوذ ل عقن به تنهاية يزاى تشخيعن شالج CL SUAS ace
صفحه 11:
SS] SSS
<<
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
پیدایش این مکتب حقوقی در آغاز قرن نوزدهم. و به دلیل سوء
استفادههای ناشی از ابهام مفاهیم. و فقدان مبنا و معیار واضح برای
Dyer DE دمک موی ei ela peels Glew
اين مکتب ريشه در پوزبتوبسم فلسفی در غرب دارد که اگوست
کتخاان رلیانهگذاری کرد
بر اساس دیدگاه پوزیتویسم فلسفی؛
"تنها شناختهایی معتبرند که از راه تجربه حسی به دست آمده
باشندء
"آتنها امور متغير مادى؛ محسوس و قابل اثبات از طریق تجربه
حسّی واقعیت دارند.
صفحه 12:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
بر اساس پوزیتویسم حقوقی.
قوانین حقوقی باید متکی بر امور ملموس باشند. نه
آموری معقول همچون طبیعت یا ارزشهایی مانند
عدالتء
قوانین حقوقی نیاز به وضع دارند و قابل کشف نیستند,
امنا اعبار حو اراد ولت شاعم رضا ب Gage
سودمندى يا مصلحتهاى عملى است.
صفحه 13:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
نقد و بیرسی مکتب. حقوقی- پوزیتویسم
اهاز مدرفت معتیرور تجارب خسی رل کول تست
"طرفداران پوزیتویسم حقوقی, خود از مفاهیمی مانند «اراده»» «رضایت».
«سودمندی» «مصلحت» و «حق» استفاده کردهاند که حسی و تجربی
نیستند.
سود و مصلحت مورد نظر پیروان پوزیتویسم حقوقی.
به آمور مادی و تجارب بشری محدود است, و در تتیجهء تضمین کتنده
وهی
"قابل سوء استفاده است» زیرا اندازه گیری آن به تجارب بشری و تشخیص آن
به فهم افراد واگذار شده است.
انسان عبد و مملوک خداست و بدون آذن او واجد هیچ حقی نیست. بنابراین؛
«راده دولت»» «رضایت مردم». «سودمندی» و «مصلحتمندی» نمیتوانند به
حقوق موضوعه اعتبار ببخشند.
صفحه 14:
صفحه 15:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
در مکتب حقوقی اسلام مفاهیم و احکام حقوقی
"اعتباری هستند, بدین معنا که
1 تما | وفعت ععایت کر
واقعی هستند. بدین معنا كه
' پشتوانه وضع آنها هدفی واقعی. يعنى تأمین نظم و مصالح
اجتماعی است.
"دارای پیامدهای عملی و اجرایی واقعی هستند.
پس در مکتب حقوقی اسلام. مقاهیم و احکام حقوقی «عتباری -
واقعی» هستند.
صفحه 16:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
/
ne lect:
| شرایط قانونگذار حقوق:
دانشی داشته باشد که تشخیص دهد قوانین در جهت تأمین
هدف حقوق و نهایتاً مطابق مصالح واقعی انسانها است.
لادر تضرف در آمور انسانها: مجاز باشد!
انسانها
داس محدود دارند»
لأمملوى خداوند هستتد.
يس؛ انسانها ذانا ذمى توانند قانون كذان باشند و قوانينى كه انشانها
وضع مى كنند بدون أذن خداوند مشروعيت ندارد.
صفحه 17:
CS >
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
Go aie
تنها خداوند
اعاله مطلی ان
مالک مطلق است.
پس, خاستگاه حق و ملاک مشروعیت حقوق از دیدگاه
اسلا wig les واراده تشر اراست
خداوند به مقتضای حکمت خود. کار گزاف انجام نمیدهد
ا ار
ee
صفحه 18:
كانك لکرلمب انکهاور @PptBank
is بوينت
خلستگله حق
قرآن کریم حکم را منحصر به خداوند میداند.
إن الحَكُمْ إلا لله VT Sal تَعبَدُوأ إلا إِيّهُ 9 OY) Gog) +
حکم و فرمان مخصوص خداست: a 0
ire )۵۷ ۰۶( الحق و هو خی الفاصلین؛ (انعام SE GY) Sail 5
ee ae
قرآن کریم به پیامبر(ص) فرمان داده که فقط از وحی
پیروی کند. نه از آرا و هواهای نفسانی دیگران.
: م وا یفام و abl Spl £251 JB
؛ (شورا (۴۲» ۱۵) پس بدین جهت. آمردم
آمور شدی پایدار باش و از هوا و هوسهای آنان
پیروی مکن و بكو به كتابى كه خداوند نازل کرده ایمان دارم و مأمور هستم
که میان شما عدالت بورزم.
صفحه 19:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
خاست اه عق
قرآن کریم کسانی را که از جانب خود. حکم و قانون جعل
تا اس مین
ذب نا خلال و نا حوام توا غلی اه
ee
قرآن کریم کسانی که خلاف حکم خدا حکم کنند فاسق,
نْ؛ (مائده (۰۵ ۴۷)
(مائده (۰۵ ۴۵)
صفحه 20:
بوينت
@PptBank SL ee pacers Sa
ین
خداوند حق وضع برخی قوانین ثابت و دائمی را
به پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) داده است.
(Le) roles ائمه(ع) و نیز ولی فقیه. از جهت
مشروعیت آلهی حکومتشان میتوانند؛
احکام حکومتی و موقت وضع کنند.
"به افراد یا نهادهای دیگر اجازه وضع چنین قانونهایی را
K
صفحه 21:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
لعتبلر حقوق طبیعی و حدود ن
هدف از آفرینش همه مخلوقات به مقتضای حکمت الهی به وجود آمدن نوع
انسان برای وصول به بالاترین درجات کمال است.
خر ای ما ات اران ی ای ما ۱
برای پرورش همه استعدادهایش در جهت کمال حقیقی خود داشته باشد.
پس, بر اساس حکمت الهی, انسان حق دارد از مواهب طبیعی برای پرورش
همه استعدادهایش در جهت کمال حقیقی خود استفاده کند.
اصل اعتبار حق استفاده از مواهب طبیعی در پرورش استعدادها و نیز
محدودیت این حقوق؛ در جهت کمال حقیقی انسان تبیین میشود.
اعتبار این حق تنها از ۱ جازه داده. و عقل تنها
کاشف از این اجازه است؛
۱ و ی ae g
صفحه 22:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
يلبطه حقوق با اخلاق
از دیدگاه اسلام. فعاليتهاى اجتماعى بخشى از فعاليتهاى اختيارى
انسان هستند.
هدف حقوق (تأمين مصالح اجتماعى در زندكى دنيا) مقدمداى Gly
هدف اخلاق (قرب به خداوند) است.
يس. حقوق در دامنه اخلاق قرار مىكيرد. و هدف حقوق در سايه هدف
اخلاق ارزش میبابد.
رفتارهای اجتماعی. در اخلاق و حقوق ارزیابی می شوند:
در حقوق. از جهت تأثیری که در نظم و امنیت.
در اخلاق. از جهت تألیری که در سعادت و كمال حقيقى انسان دارند.
دارد.
نیت نقش مهمی در ارزش اخلاقی دارد. اما در ارزش حقوقی Srl
ندارد.
قوانین حقوقی ضمانت اجرای دولتی دارند. اما قوانین اخلاقی
چنین ضمانت اجرایی ندارند.
صفحه 23:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
رلبطه حقوق با دین
دین اسلام شامل عقاید» و احكام عملى و اخلاقى مؤثر در كمال و سعادت
ار اس
خی ی a
از دییگاه اسلام حفوق مقدمهای بزای:کمال وسغادت اثستان است؟
پس, حقوق اسلامی بخشی از دین اسلام است.
در نتيجه. قوانین حقوقی اسلام. با استفاده از روش فقاهت. از منابع دینی
صفحه 24:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
بوينت
مقليسه مكتب حقوقى لسلام با مکلتب.
حقوق طبيعى و يوزيتويسم حقوقى
در مکتب حقوقى pol
آهدف حقوق» در راستای هدف اخلاق (تقرب به خداوند)
1
حقوقی.
الحقوق امری «عتباری - واقعی» است؛
آمستقیماً کاشف از واقعیت نیست, بر خلاف مکتب حقوق طبیعی»
"اعتباری محض نیست. بر خلاف پوزیتویسم حقوقی.
لاخاستگاه حق, خداوند متعال و اراده تشریعی او است.
١ صرف انطباق با طبیعت نیست. بر خلاف مکتب حقوق طبيعى؛
١ رضايت مردم يا اراده دولت نیست. بر خلاف پوزیتویسم حقوقی.
صفحه 25:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
بوينت
lal وس کی ری یکلا
حقوق طبيعى و يوزيتويسم حقوقى
صفحه 26:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
مکاتبی حقوقی که بدون توجه به مبانی هستیشناختی»
انسانشناختی و اخلاقى نا بر اساس مبائی تادرست شکل
گرفته باشنده بل قبول نیستنن.
در مکتب حقوقی اسلام. احکام حقوقی در راستای قرب به
خداوند تنظیم میشوند. از این رو»
حقوق بشرغربی که پر مبنای اومائیسم شکل گرفته ناقص است.
[ حقوق طبیعی مورد قبول اسلا Les eluate |
مم رآن کريم: و الوم ختی لا تگون فش و یگون الذین فان الا علی الظالمین؛
)\(
ی
wy
هو
Lely (AY را بكشيذ تا فتنداى باقی ماند و دین برای خدا باشده مك
بروا حتف ابش عزن بن سم کاران دشمی نیت
صفحه 27:
كاك لکیلمی لنکیاور @PptBank
عدالت ele مقتضی تناسب قوانین حقوقی با ویژگیهاء
امکانات و نقش افراد در تأمين اهداف واقعی از وضع آنها
به دلیل وجود برخی تفاوتهای ساختاری و نقشهای اجتماعی میان زن و
مرد. برخی حقوق و تکالیف آنها متفاوت است.
١ اشتراک زن و مرد در بسیاری از جهات. مستلزم حقوق و تکالیف مشترک
است.
"از دیدگاه اسلام. زن و مرد در نیل به کمال انسانی مشابهاند و حقوق و
تکالیف هر کدام نیز متوازن است.
قرآن کریمت. و لْ الذى عَلَنهنَ بالْمَعْرُوف ..۰ (بقره (۰6۲ ۲۲۸) برای زنان حقوقی شایسته
است مقابه با تکالیعی کف بر عهده آنهاست
صفحه 28: