صفحه 1:
ait) aa
اآرحمن الرحیم
صفحه 2:
موضوع : فیلیپ جانسون معمار برجسته آمریکایی
صفحه 3:
جهان جاى كذر است و زمان خيلى سريعتر از آنجه كه ما مى ينداريم مى كذرد: دو سال بيش
درست در چنین روزی یعنی ۲۵ ژانوية ۲۰۰۵ جامعة معماری با فیلیپ ودا کرد .
مقدمه
فيليب جانسون كه بود ؟
gy oles aay ا ا ل 5
یکی از قدرتمندترین معماران عصر بدل کشت او نهتنها یک معمار بود,بلکه یک مورخ,
5K) | eee ار ۱
ae Sos ailib = (bo.5 |b eerste Ses ayaerere ul
ا م NO eR Ne Oa EL OL
aE POO RE hoe | coca OP ance ESP enor PO
معماری را برای نمایشگاهی در 62606269 دریافت نمود.جانسون اولین ملاقات میس ون
eee Ne er a ieee Rey Es ee Se LSS لكت
lO eect ae nee TO ene TS le ene ee cea
سیگرام نشان داد.
1 ا coer
صفحه 4:
وى در دهة ۵۰ در نحوة نگرش خود تجدید نظر نمود. اوچ این مسأله در کار جنجالی و بحث
ا ا ال ل Oca
nee eo ote BRAM eo Loy te ere اك
Tou aes ال Spe a Peary an cere ee SIV
نبود. در سال ۱۹۷۹ اولین جايزة پریتزکر به وی اهداء شد. در متن تقدیر از او چنین گفتند به
aloe CS ee ie TO I ek Ie ee ea a |
PPro PCP 1
به وی اهداء می گردد. او همچنانکه یک منتقد و مورخ است. مبارزی در صحنة معماری مدرن
ie et eee ل ل ل ا
آمدرى براى بتذارى ١م شالة اسست و ترف 3 روح تازه اى را ذر كاليد تعدا بي شمارى از مورة
هاء تثاترهاء كتابخانه هاء خانه هاء باغ ها وساختارهاى سازمائى دميده است): در همين مراسم
فیلیپ جانسون سخنرانی نیز نمود که خواندن آن خالی از لطف نیست.
صفحه 5:
از سال ۱۹۸۹ جانسون تقریباً بازنشسته شد. او بیشتر اوقات خود را صرف پروژه های شخصی
RD aes Te eT ae SB ae el aS lS lh 0
آخرين كارهاى وى طراحى مدرسة جديد هنرهاى زيبا در كالج استون هيل واقع در
000 ere ee see
ayer) rere res SIC
Fe cr an SET NOE COTO Ns acs cas Sd
BeN nn ما مر
ل ا ا ل Ons cat 0ك
Orctuqy Orcter > 2 ا لل ۱۳۳۳۹۵
و oo
BPRS CSC CRN (ad Le ani
صفحه 6:
لد
گزیده ای از سخنرانی فیلیپ جانسون :
Leal: >| Lal Iins lac. و
مسژولیت و وظیفهای که معماری فارغ از عملکرد. ساختار و حتی مصالح دارد. اين است كه
Pompe Rew eee HL) 0
جيزى كه فكر ميكنم همجون يك ريسمان در تمام كارهاى من امتداد داردء علاقه يرشور من
م ووس ی هر
تفاوتی ندارد که چند ساختمان بنا کرده باشید» کیفیت به مقدار بستگی ندارد. کیفیت کار تنها
به اين بستگی دارد که برای تحت تأثیر قرار دادن و دگرگون کردن فرهنگ ریسک کرده باشید.
hey eM 75a co Dg tt tae eg Vea 0
Ye ea Eas Recs ne Coat a)
ريسك هاى واقعى بزنيد. به نظر من يك معمار وقتى مى تواند خودش را براى اين كار آماده
با تا ی ی را را
el te ed Re eS Reco e Ral e aod ۱
مطلع و دست اندر کار باشد.
بزرگ تاریخ دست به
صفحه 7:
باید تاریخ معماری را به دقت مطالعه کرد. اما به طریقی که فقط یک معمار می تواند. تنها راه
برای یک معمار که بتواند واقعاً تاریخ فضاهای معماری را مطالعه کند. بازدید از آن ساختمان
ها و تجربه فضای آنهاست.
| Ree Soy bree eel Ee Seca)
همچنین فضای معماری نمی تواند در یک متن یا توسط هیچ فیلسوف و يا منتقدی توصیف
۱
تجربه شود.
[0 UG ا Peer Ul Rea ee CT]
۱ See er ere en EEE Cay]
از آنجايى كه فضا را شكل و ماده بوجود مى آوردء معمار بايد حس خود را از شكل بدون توجه
به هیچ نظام اخلاقی تاریخی و يا روشنفکرانه. پرورش دهد.
AR per OORT Fe Pees TTS EF Se CeO Fe CR eS
و خطريذيرى احتياج ندارد. بايد اين جرأت را داشته باشيد كه بر خلاف عادت عمل كنيد.
و
تخت Js
صفحه 8:
تنها كناه و معصيت اصلى در طراحى ساختمان. ملالت آور و خستهكننده بودن آن ١
ا 1۱
فضايى بااهميتى نيز بدون آنها ميسر نيست. هيج وقت فراموش نكنيد كه كرجه يك تكنسين
yes Peer اد
كمك بزرك يست مدرنيست ها و ديكانستراكتيويست ها به معمارى امروزء آزاد كردن جستجو
IES Poo ا ا 0
می آورند.
ظاهر و سیمای ساختمان بایستی فی نفسه این قا
gy rome ret Scan er eee Ce ee ۱
ie ces ا ل Poe
مقداری فریادزدن و نعره زدن با کارفرماهای متمرد. پیمانکاران. کارگرهاه تکنسین هاء نجارها و
سنى كارهاست <خشم تماميت معمارهاست.
را داشته باشد که موجودیت خویش را
200 aC DN ee ae eee
۲ ۲ خوب,
هیچ وقت یک معمار حرفه ای تمام عیار نشوید. مگر آنکه نتوانید از آن دوری کنید. اگر با یک
Mee aol سس
ce Ren es
صفحه 9:
ere ا is Ree tone eg S Remee LEC con Sea
کح ee را
ا ا سس Mee eB cea
Fred SD SRO Ree See ee Ste) eRe ee meee Sa
تنديس كرى است كه برترين هنر ما و هر فرهنك ديكرى است.
در ع 3 كال 17 با ار ار > رف هاى ديكر همراستات و لازمة بيان تمامى ملاحظات
اجتماعى مى باشد. هيج جامعة جديدى بدون ساختمان هاى جديد معنى ندارد. تمامى اصلاح
طلبان و سوسياليست هاى كندرو مانند فرانكلين روزولت» هميشه از معمارى نوين حمايت
كرده اند.
So Bonen ele Sh rs ere RNC SEUSS re SRO SS Reece
ea ne aie OSES Ne See ee Re DROS
0 ES SCS ICS eee pec eent aE nrc ee TIT eet
۱ Seen ae OSE E Sree veer
ل ا ل ports ewe ese CM ل
هر زمان كه مى خواستند كار مى كردند» با مصالح سركش؛ سقف هاى روزنه دار وو.. دركير
RUN y os] ا ا ا ال ل 000
صفحه 10:
Ree ree esos Caner ced tere eee meen iy ere Rue
۱ ا
eee WAI Fee Coe Ur we rend pen See ne Ee een 1 PLS)
TD Lt Te ee PEN teal ATC TUL CS. Bie
eee Ses een eB ee one Sone Ce ea
FE eC I SNCS a pee CORNER CM CT. Re Rapp anne] ipa)
عمارات مذهبی. یک سازه و ساختار تاریخی مربوط به عصر نوسنگی که زمان و علم را به
۱ و از و
ee I a CO RCO cS al ا ا ا ا ا ل
ما Ome ican Fes افکارمان در شعر و نثره فلسفة مان در کلمات و سختان جای دارند و
ماوراءلطبيعة ما بی خدا و بی هویت گشته است. ارزشهای زیبایمان میرائی از افکار سودگرايانة
ا ا ا ل ل ل اك
ا 1
شناسىء نور و شكوه و تاريخ از جرخة زندكى خارج شده اند و دمده شده اند و ما بايد از آنها
اجتناب كنيم. ما بايد كلمات سوداورى مانند هزينة توليد و بهره ورى و.. را استفاده نمائيم.
صفحه 11:
ارزش ها تغيير مى كنند. هنرء اسطورهء مذهب مى توانند دوباره به كمال برسند. ممكن است
به عنوان مثال بخواهیم آمریکا را از نو طراحی کنیم. به طور حتم خواهیم توانست اگر که
بخواهيم. ما در مصالح و ثیروی کار مهارت داریم. خدا می داند که ما نيازمنديم. محیطمان زیبا
نیست. خانه هایمان مناسب ما نیستند. نواحی فقیر نشینمان در غم به سر می برند. معماری
جهان هنر و حرفه ای است که باید ناجی باشد.
Polen ar cord Care Cac HID S| be] poe ا ل es)
بیری که در راستای وارونه سازی پیش فرض های گذشته می باث
ل
eS ا ا ا ا ل
جایزه های پولیتزر و نوبل هیچگاه و در هیچ زمینه ای به هنرمندان و هنرهای بصری اهداء
Pee ere ee en 2 ea ie coger] Pree | ey Poem car Ww ca ener
در جامعذمان مستيم. دانش Pe ee
مخدرم شدرده فى لشدلد يكذ زر آي اقق ها انهه كة فبلز بردي و
ا ا
صفحه 12:
Peper ITS Pere Certs OM ee PRY On pre ey) err neh egg
Ce ODS TOS Ds ee ee Sr
eS BD nano ee ey i بتوانیم در قرون بعد نقاشی و تندیس گری را
ا اس اس
تاثیر گشایش و افتتاح چنین مراسم قدردانی و اهداء جایزه باید پیوندی به سوی زایشی نوین
در دنياى تواناى ما باشد. بكذاريد كه ما سكونت كاه هايمان و بناهايمان را در صحراى خشك
Coa ا |
های بعدی به خاطر بسپارندش:
St Son ee eee SCS NO cea cee od ل ا
د حرفة ذا افيد اين را كاد كه جواف بوانت كان ماي راي خبط انشانى در اين
جهان يهناور بيافرينيم.
صفحه 13:
Roederer ا
با نكاهى به كارهاى جانسون مى توان دريافت كه آثار او در طيفى از مدرنيسم افراطى. در خانه
ye Comedie Sd ا ري ل را ررك
اسان ار بي ی سر و یت هه 1
-( ۳
oe OPES OOP CNP Sh TE OOO NU SORE RSey Re
صفحه 14:
| aCe ieee
بسیار زیاد تحت تأثیر قرار داد و از او همواره به عنوان یک استاد و سازنده بزرگ یاد می کرد و
een ree ee
Tes ata ا ا ce nC an Me
ساختمانی با ستون های فولادی برپا نگهداشته شده است. این ستون ها بایستی بجای پنهان
شدن در يشت سنك يا آجرء بصورت مرئی و نمایان در ساختمان رها شوند. کار اول جانسون
ee لضي
CS DO Neel ey Ne TR TO Biel Se det old
از سوى منتقدان معمارى مورد احترام و تحسين بسيار زيادى واقع شد. با اينكه از ديدكاه
مع 1 ا ree ل eee
كم NPL ا ا ا ا ا اال Cote
|
EES Cerae eed rs here one cree em Ca od
| as PTC ae eee enn a
احتمالا بيشتر به عنوان مروج نظريه ها در يادها باقى خواهد ماند تا به عنوان يك طراح.
يعنى خانه شيشه اى؛ تأثیرپ
صفحه 15:
جانسون در طراحی ساختمان های بلندمرتبه شیک و باب روزه متخصص و خبره و یک استاد
ا ل |
(eee 10 عرس شد 00 ولاه مجرد. ناذه و به لحاظ زيبا شناسى قوى
هستند. اما در مقابل برخی از طرح های او بخاطر توجه دقیق به زمینه. محیط و سایت. بعضاً
خيلى التقاطى از آب درآمدهاند. در دنياى تجارى استقبال بسيار زيادى از كار جانسون صورت
see اا ل ا ل ا ا
باشد. جرا كه بينش و نكاه او همواره در حال تغيير بود.
Bc mie a eee as
OS NS I ON a eal ced al a Ne ned a
همراه هم می توانند در سایت داشته باشد. بهای زیادی مي داد.
اكرجه يروزه هاى بزرك فيليب جانسون همواره در معرض لبه تيز انتقاد محافظه كاران محلى و
حتی معماران مطرح بوده. اما این حقیقت را نمی توان منکر شد که او از طریق طرح هاء نوشته
ها و تعلیماتش, نقشی اساسی و تأثیرگذار در تعریف مبانی نظری و فرم های بکار گرفته شده
در معماری قرن بیستم, داشته است.
صفحه 16:
علاقه جانسون
حجم های فضایی خلق شده با فرم های تندیس وار
الإو . سس
Oe ey ee
eee در اول كا 2 ی ار
تاسیس (مما) دپارتمان معماری موزه هنر مدرن به منظور مطالعه وکنکاش در معماری به
عنوان یک هنر
با همکاری هنری راسل هیچکاک نمایشگاه برجسته وتاثیر گذاری باعنوان سبک بین الملل در
Dy edie od م ۱
ا ا
| م ا acd
انقلابى در طراحى وموجب شكل كيرى جنبش وسبكى به همين نام در معمارى معاصر جهان
در نیمه دوم قرن بیستم بیشتر ساختمان های امریکا بر اساس اصول معماری وی ساخته شده
اند. جانسون آسمان خراش های شيشه ای را رواج دادو بعد ها با طرح های جسورانه پست
مدرن قالب هاى بيشين خود را در هم شكست.
صفحه 17:
لك
صفحه 18:
كليساى كريستال در كاليفرنيا
صفحه 19:
ويزكى هاى كليساى كريستال:
ساختمان كاملا شيشه اى و آينه اى است
وجود صلیب بزرگ در بالای برج زمینه مذهبی بودن آترا آشکار می کند
در داخل بنا مقوله معماری بر کاربری غالب شده ات
ات
ظرفیتی در حدود ۲۰۰۰ نفر دارد
بنا دارای سقف های زاویه دار است و در بلندترین قسمت خود ۳۹ متر ارتفاع دارد
een Cen eee
صفحه 20:
کلیسای روف لس در ایندیانا
نظر جانسون در باب معماری
- معماری در اصل طراحی فضای داخلی است.علاقه پر شور وفضاهای جمعی که با قدم زدن در
آن درك مى شود.كيفيت كار تنها به اين بستكى دارد كه براى تحت تاثير قرار دادن ودكركون
کردن فرهنگ ریسک کرده باشید که لازمه ریسک :
دانش کامل از معماری (بازی در ساختمان ها و تجربه فضای انها)
gillespie وشكل بورض بإقنه
0
صفحه 21:
۱ Soe Ree ol ace od
مدرنيست هاست.
Bete ل ل ا Moe ped
صفحه 22:
ROM و Ce
ee ee Te RCS Sei) Ble means
درگذشت
فیلیپ جانسون به عنوان تنها
ا CDRs RO Se
ار
اين ساختمان موجب رهايى معماران از سخت كيريهاى مدرنيسم شد وساير معماران نيز جرات
oey ا |
زمانده از بزركان معمارى مدرن در اواخر دهه هفتاد تغيير
صفحه 23:
Roy col cae corde Beal
الهام از خلوص طرح مشهور خانه شيشه ای (تلفیقی از فولاد و شیشه)
بنا ee ee
et One a sie erent acon MU Bee nara ereer)
اكتورالة ر لرس ار سم بسي ع ی سر اس ۳
ا 0
ساختمانهاى آمريكا در نيمه دوم قرن بيستم بر اساس اصول معمارى بنيان نهاده شده توسط
اوه ساخته شدهاند .
تفاوت این
صفحه 24:
0 bl OD coe we le eee tt ne SCs RAM ee Ne ance
0 ne ROTC Rater eB ack CMC ECON eR CRS cera ce secon
۱ SSMS oe eens ae ead
ce eee ene er ene ie Ce ey eS ents ed
مدرن اهدا کرد.
۱
پسامدرن » به روتکو پیشنهاد کرد که دیوارنگاری رستوران چهار فصل ساختمان سیگرام ( از
ار Be eae) ol
ee ee er ل OS ce ae)
اين کار را بکند روتکو بود. قرار داد کار هم امضا شد و روتکو, سی تابلو مهم دوران هنری
خودش را پدید آورد . با این حال وقتی رستوران افتتاح شد خبری از تابلو های روتکو نبود . او
يك شب قبل از افتتاحيه قرار داد را فسخ كرده بود و كفته بود : آن ها كه به جنين رستوران
3 ا Roe Teer
ندارند !
صفحه 25:
A و
۱9 ene ا eS)
اليل ار
ياس و تعادل.
er ie eS ce EROS Ree) ela ae oe)
PrP ee Se ee CMEC armen] epee
فیلیپ جانسون گفته است 7
۱
0
ریاری
صفحه 26:
بخش الحاقی کتابخانه عمومی بوستون برج شرکت تلفن و تلگراف امریکا
صفحه 27:
3
ع
| كد
WO ی
مد
met CoB دح :|
صفحه 28:
خانه شيشه اى نيوكانون كانكتيكات. 199
مهمترين اثر فيليب جانسون:
nee el ا ل ا ل كا
ne nC I RS oa ee) aS Te ents) MOL a
Pe ees ap coun yr repel Pe,
ايده اين كار به ٠١ سال قبل تر باز مى كشتء زمائى كه جانسون و ميس با هم در مورد
Pv Sey Pity pe Pea ال RSet ay)
جانسون اين طرح خود را مديون ميس باشد و حتى به عقيده برخى اين كار وى تقليدى از
ا ل ال ل ا FCT
ا tee ا ل ا ا لا
كات مشتركى با خانة جد رار رارك نار
خانه شيشه ای ملهم از طرح ماله ویچ ۱۷۸۰ و آرامگاه نیوتن لدوکس است.
صفحه 29:
Fae ا a tee ena at ed nee
۱3 I cee) la RC eee a UTC Ltt ey aes
| RS ee ee a ease eee!
2 pect Ean ا AP PEST ty Len
سطوح و فضاهای عملکردی می باشند. در اين بناتقریباً هیچ دیواری وجود ندارد و سطح بام
اصلی ترین عنصر تعریف کننده فضاست که فرم ها و زیر فضاهای زیرین خود را سازمان دهی
می کند. اين بنای دلپذیر در میان باغی خصوصی واقع شده و احتمالا هیچ فضای معماری
محصور دیگری نمی تواند سیالیت و سبکی این خانه را داشته باشد. در وصف این خانه عنوان
RC tere ee renee cme OP Cae PTO EN
1 ene lover ce ie trae 0 ee igor ied
خود میس هم قادر به طراحی وساخت چنین بنایی نبود.
جهت ورودی به باغ به گونه ای است که از حریم خانه دور بوده و خانه دیده نمی شود. خانه
- سح
Be es tere) ا م
مجذوب کننده چشم ها است. بدین ترتیب هیچ وقفه ای از عدم حضور جانسون پدید نمی آید.
صفحه 30:
م ا ا ie keri لك
re ee) ce ee
عبارتنك آز: ورودی» پا رکینگ خائه مهمان» مجسمه و خانه شیشه ای. خانه مهمان را در ۰۱۹۵۲
کلاه فرنگی در دریاچه کنار املاکش را در ۱۹۶۲ و گالری مجسمه را در ۱۹۷۰ به مجوعه اش
افزود.
وى شيشه را مظهر ياكى» صافىء زلالى و نرمى مى دانست و اين طرز تفكرء از خلال كارهايش»
به ناظر نيز القا مى شود. در ساخت خانه و بناهاى عمومى وىء شيشه نقش عمده اى در ميان
Re ee
I aC oe ee es A a oc
ca ا Rome EP Ear cmmnNC E er fa Ere
صفحه 31:
صفحه 32:
خانة شيشه ای که فلیپ جانسون برای خود طراحی کرده بودمفهوم خانه را به طور كاملا
|
ال eon cre rer er nnn
باشد؛ چرا که تنها یک نفر در آن زندگی می کند و محیط اطراف آن نیز پر از درخت بوده و
Cy ۱
القن مام ا ل eM Pour cere eter re
ents ne erro ce ee neere 0 e) ۱
OS rari Cet Oe Tse |
دیده می شود یک نوار فولادین دور تا دور دیوارهای شیشه ای بناءدر ارتفاع معینی» پیچیده
بر eee
Sp Or oc) 0 Meee SS no ys Cong ener Es ) ار
ae a Rese TS ORCL Det See Seal
Se eee eee ROTC ES BtoB
ce nonce sa Te Lice Ee ES CY ا ل ل
Fe ste es SS ees aE TLS eee er Bae arene
tric aloe Tee oan ota
صفحه 33:
ا ار ان سس
نماینگر وجود اتاق هستند. راهروی ورودی در میان یک استوانة آجری و یک آشپزخانة کم
وا
تهی می شود که به وسیلة یک قالیچة سفید رنگ تعریف شده است. نشیمن, دارای میز و
اتاقی I باشد. استوانة آجری در داخل شامل لوازم
حمام بوده و دیوارة خارجی آن یک شومینه را در خود جای داده است. در قسمت شمالی خانه
و پشت اجاق. یک انباری از جنس چوب گردو وجود دارد که کار آن محافظت از محل خواب و
كه
۱
و شاخص از این سیک است جانسون تصدیی ۱" ا اد ۲
راكد بن خانة
ee 111 اين سا ee ل
خانة شيشه اى هم مثل همة طرح هاى بزرك» بروذه ى راحت و ساده اى به نظر مى رسي
ولى واقها ناه نوه ينج eee جد رم Pe
لدان قد كد ا ل امت هاري 1 1 طرف إن برو امكان ردير قله
صفحه 34: