گزارش‌های دولتیسایر

كاهش تصدی‌ های دولت (موضوع ماده 24 قانون مديريت خدمات كشوری)

صفحه 1:

صفحه 2:
« کاهش تصدی‌هاي دولت» «موضوع ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوري» امور ساختارهاي نظام اداري آبان 1389

صفحه 3:
تعریف تصدي‌هاي دولت ؛ ب) ماده 9 قانون مدیریت خدمات کشوري: امور اجتماعي» فرهنگي, و خدماتي: آن دسته از وظايفي است که منافع اجتماعي حاصل از آنها نسبت به منافع فردي برتري دارد و موجب بهبود وضعیت رندگی افراد مي‌گردد. از قبیل آموزش و پرورش عمومي. فني و حرفه‌اي, علوم وتحقیقات؛ درمان» توانبخشي» تربيت‌بدني و ورزش,

صفحه 4:
لازم از بخش تعاوني و خصوصي و نهادها و 2 حوور ل سيور مؤسسات عمومي غيردولتي ‎٠.‏ 4 واكذاري مديريت واحدهاي 1 دولتي به بخش تعاوني و خصوصي خريد خدمات از بخش تعاوني و ونهادها و مؤسسات غيردولتي با خصوصي و نهادها و مؤسسات ‎٠‏ لوت ‎|S‏ برداخت هزينه سرانه خدمات عمومي غيردولتي ~ وی مشارکت با بخش تعاونيو خصوصي و نهادها و مقسسات ایجاد واحدهاي دولتي و اداره عمومي غيردولتي از طريق آنهاتوسط دستگاهاي اجرايي اجاره. واگذاري آمکانات و 2 1 تجهیزات و منابع فيزيکي

صفحه 5:
چنانچه تصدي‌هاي موضوع ماده 24 قانون مديريت خدمات كشوري قابلیت واگذاري به بخش خصوصي تعاوني» نهادها و موّسات عمومي غيردولتي را نداشته باشند با تأیید هبأت وزیران از مصادیق امور حاكميتي تلقي خواهند شد.

صفحه 6:
کاهش سالانه ۹62 مجوزهای احصاءوظایف قابل واگذاري توسط دستگاه‌هاي اجرايي استخدامي حداکثر 6 ماه از در امور غيرحاكميتي انزع كاسن ار := تصویب قانون استخدام حداکثر به کاهش ۶620 تصدي‌هاي‌دولت << میزان یک‌سوم خروجی کار کنان در دستگاه‌هاي اجرايي در برنامه‌های ۵ ساله با توجه طي هر برنامه به ماده ۵۱ واگذاري تصدي‌ها با توجه به راه‌كارهاي مطروحه

صفحه 7:
حمایت‌ها و تسهیلات

صفحه 8:
اولویت‌های واگذاری - اینارگران انقلاب اسلامي - شرکت‌هاي تعاوني ایثارگران - نهادهاي عمومي غيردولتي -هياتهاي امنا - شهرداري‌ها و دهياري‌ها - موسسات عام‌المنفعه داراي مجوز قانوني -نهادهاي متشکل ازکارکنان وبازنشستگان دستگاه اجرايي بصورت شخص حقوقي مشروط به قطع رابطه استخدامي آنها

صفحه 9:
تعبین تکلیف کار کنان واحدهای واگذار شده ۲ = ۳ [ انتقال به سایر واحدهای همان دستگاه با دستگاه‌های اجرایی دیگر ۰ ] با مرخصي بدون حقوق براي 3 تا 5 سال 1 موافقد | انتقال به بخش غیردولتی که مجری وظایف و فعالیت‌های واگذار شده است ...] [ انجام وظیفه در بخش غيردولتي بصورت مأمور به میزان حداقل 650 کارکنان |

صفحه 10:
اولویت‌های واگذاری: ‎0١‏ ‏الف - ‎١‏ ایثارگران انقلاب اسلامي - شركتهاي تعاوني ايثاركران - هيأتهاي امنا - نهادهاي عمومي غيردولتي - موٌسسات عام‌المنفعه - نهادهاي متشکل از کار کنان دستگاههاي اجرايي به درد رابع استغدامي) شركت‌هاي تعاوني و سهامي کار کنان (به شرط قط رابطه استخدامي) ب- در واگذاري اماکن اولوبت با کارکنان دستگاه اجرليي به شرط قطع «ابطه استخدامی

صفحه 11:
نحوه تعیین قیمت فعالیت های قابل واگذاری ee eer a Saupe as

صفحه 12:
الزامات و محدودیت‌ها - حفظ و حراست, تعمیر و نگهداري اموال دولت - ممنوعیت تغييركاربري مراکز وواحدهاي واگذار شده - ارتقاء سطح كيفي کارکنان از طریق آموزش - ممنوعیت توسعه تشکيلاتي در خصه‌ص فعالنت‌های واگدا ‎ein‏

صفحه 13:
فحوه ارزيابي - اختصاص معادل وجوه حاصل از اجراي آیین‌نامه جهت ارتقاء کیفیت ارائه خدمات - پادار ‎Yow‏ وجوه اختصاص یافته به دستگاه اجرايي در صورت تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انساني - ارائه گزارش عملکرد جامع سالانه به جات جر

صفحه 14:
سوابق قبلی: 1- ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت 2- مواد 46 و 47 قانون الحاق مواديبه قانون تنظیم بخشي از مقررات مالی دولت 3- جداول پیوست بودجه‌های سنواتی سالهای 1382 و 1383 شامل اهداف كمي قابل واگذاري دستگاه‌هاي اجرايي

صفحه 15:
ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری کلیه دستگاه‌هاي اجرليي موظفند حداکثر 6 ماه چس از تصویب قانون ّن دسته از وظايفي که قلبل واگذاري‌به بخش غيردولتي است را احصاء و نسبت‌به واگذاري نبا رعلیت راه‌كارهاي ذکر شده و با تفاهم‌نامه منعقده برد دستگاه ‎we‏ 9 معاونت‌هاي توسعه مدیریت و سرمایه انساني رییس‌جمهور و برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رییس‌جمهور اقدام نمایند.

صفحه 16:
آیین‌نامه اجرايي ماده 24 در تاریخ 8 وسط وزراي عضو کمیسیون امور اجتماعي و دولت الکترونيك به تصویب رسید

صفحه 17:
متن آیین‌نامه اجرايي ماده (24) قانون ‎Ce yo‏ خدمات کشوري با اصلاحات بعدي

صفحه 18:
بسمه تعالی "با صلوات بر محمد و آل محمد" معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انساني ریس‌جمهور وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعي و دهلت الكترونيك در جلسه مورخ 8 بننا به پیشنهاد معاهنت توسعه مدیریت و سرمایه انساني ربیس-جهور و به استناد تبصره (2) ماده (24) قانون مدیربت خدمات كشوري مصوب 1386 و با رعایت بند (ط) تصویب‌نامه شمارة 5 ات 38856ه- مورخ 1/10/1386 آييننامه اجرابي ماده ياد شده را به شرح زیر تصویب نمودند:

صفحه 19:
‎col‏ ۱- دستگاه‌های اجرلیی بعد از احصای تصدیهای اجتماعي. فرهنگي. خدملتي و زيربنليي خود نسبت به واگذاري موارد قلبل واگذاري با رعلیت قانون مدیریت خدمات كشوري يس از هما هنكم جا معاونت‌هاي توسعه مديريت و سرمايه انساني ربیس‌جمهور و برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رییس‌جمهور مطلبق تفاهم‌نلمه فیمابین اقدام نمابند.

صفحه 20:
ماده ۲- در صورتي که امکان واگذاري تصديهاي موضوع ماده (1) اين آبيننامه میسر نباشد. دستگاه‌هاي اجرليي‌به تشخیص شوراي توسعه مديريت و سرمايه انساني.نا برطرف شدن موانع واكذاري كماكان انجام خدمات مزبور را بر عبهده دارند. تبصره 7 در مورد واحدهاي استاني و شهرستانيء ييشنهاد دستكاه اجرابي به تأیید شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان خواهد رسید.

صفحه 21:
ماده = در اجراى لين آیین‌نامه. واگذاري بناها و اموال دولتي که از نفلیس ملي مي باشند ممنوع بوده و مشمول احكام اين

صفحه 22:
ماده ۴- در هر يك از دستگاه‌های اجرلیی. کارگروهی تحت عنوان کاهش تصديهاي دولت متشکل از سه للي پنج نفر از معاونان. مدیران و صاحبنظران به انتخاب وزیر يا بالاترین مقام دستگاه تشکیل می شود. کارگروه باد شده در حوزه مركزي دستگاه به تنظیم و ارایه سیاستها و خط‌مشي‌ها و تدوین شیوه مستندسازي فرایند و نحوه واگذاري تصدي ها مي‌پردازد. تبصره - يكي از اعضاي کارگروه موضوع لین ماده بلید ذیحساب دستگاه اجرايي باشد.

صفحه 23:
ماده ۵- وظلیف کارگروه باد شده حسب موردبه شرح زیر است: للف - تهیه و تدهین برنامه اجرليي نحوه واگذاري تصديهاي دستگاه و ارایه آن به مرجع ذي‌ربط جهت اتخاذ تصمیم نهايي ب- تعیین و احصاي تصديهاي اجتماعي. فرهنگي. خدملتي و زيربنايي قلبل واگذاري در دستگاه براساس اولوبتهاي مربوط و ارلیه ن به مرجع ذیربط جهت اتخاذ تصمیم نهایی. ج- تعیین میزان هزینه سرانه تأمین خدمات براي فعاليت‌هاي قابل واگذاري در دستگاه وارایه آن به مرجع ذیربط جهت اتخاذ تصمیم نهايي

صفحه 24:
د- تعیین و تنظیم چارچوبها. قراردادهاي منعقده‌با بخش غيردولتي و تمدید قراردادهاي موجود ه- تعیین روشهاي واگذاري تصدبهاي قابل واگذاري و ارايه آن به مرجع ذیربط جهت اتخاذ تصمیم نهايي و- تعیین تسهیلات و حمايت‌هاي موردنظر براي بخش غيردولتي متقاضي برابر قوانین و مقررات مربوط و ارايه آن به مرجع ذبربط جهت اتخاذ تصمیم نهايي

صفحه 25:
ز- تعیین ضمانت‌هاي لازم‌به منظور جلوگيري از تغییر كاربري و حفظ و حراست از اموال منقول و غیرمنقول واگذار شده و ارایه آن به مرجع ذي‌ربط جهت اتخاذ تصمیم نهايي ح- تدوین و تصویب استانداردها و معيارهاي موردنظر در خصوص کیفیت و قیمت خدمات و تصدبهاي قلبل واگذاري با هماهنگی معاونت‌های توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و برنامه ريزي و نظارت راهبردي رییس جمهور

صفحه 26:
ط- قيمت‌گذاري براي ساختمانها و پروژه‌هاي تملك دارايبهاي سرمايه‌اي نیمه تمام‌با حفظ کاربري آنها چس از اتمام پروژه واداره آنها توسط بخش غيردولتي ي- پيش‌بيني و تعیین اهداف کمي سالانه از سوي دستگامبه تفكيك هر يك از فعالیتها براي ستاد و واحدهاي استاني قیمت گذاري اجاره ساختمانها و اموال منقول براساس میانگ.. قیمت کارشناسي سه کارشناس رسمي دادگستري و تأييد معاونت‌هاي توسعه مدیریت و سرمایه انساني رییس‌جمهور و برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رییس_-جمهور و رعایت قانون محاسبات عمومي کشور وبرگزاري مناقصات

صفحه 27:
ل-نحوه بررسی ورسیدگی به تخلفات طرف قرارداد از شرائط واگذاري م- تعیین ساز و کار مربوط به اعطاي تسهیلات مللي اعم از نخصیص اعتبارات موارد مربوط به وجوه اداره شده. تعیین قیمتها. نحوه اخذ و تعیین میزان ضمانت‌هاي مالي موردنیاز براساس قوانین و مقررات مربوط ن- تعیین اعضا و شرح وظایف کارگروه‌هاي استاني و شهرستاني تبصره - گزارش کارگروه‌با تأیید بالاترین مقام دستگاه و توسط وي پس از هماهنگي‌با معاونت‌هاي توسعه مدیریت و سرمایه انساني رییس‌جمهور و برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رییس جمهور انجام مي پذبید.

صفحه 28:
ماده 6-به منظورپيگيري .نظارت وکنترل واجراي سیاست هاي تعیین شده توسط کارگروه موضوع ماده 5 اين آبين نامه.کار گروه هاي استاني ودر صورت لزوم کارگروه هاي شهرستانی در واحدهای استانی وشهرستانی دستگاه های ره ت رکیپ اعضاء ونحوه تعاملات با کارگروه یبا بکدیگر توسط کارگروه مستقر در ستاد تعیین مي گردد.

صفحه 29:
کمیته | ااخزای ماده اندها و مؤسسات مستقل (حوزه مرکزي | ستاد(کارگروه) | اجرای ماده 24 ‎aad‏ استاني ‎7 ‎ ‎ ‎ ‏.| كاركروهاجراي ماده 24 ‎ ‎ ‏|مژسیات و شرکت‌هاي دولتي ‎[ans‏ ‎ ‎

صفحه 30:
ماده 7- به منظور ارتقاي انگیزه در بخش غيردولني براي قبول تصديهاي دولتي. حمابتها و تسهیلات پيش‌بيني ذیل علاوه بر شرلیط و ضولبط عمومي پیمان مصرح در بخشنامه شمارة 1088/102-842/54 مورخ 3/2/1378 سازمان برنلمه و بودجه سابق.يس از تأیید معاونت‌هاي برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رییس‌جمهور و توسعه مدیریت و سرمابه انساني رییس‌جمهور قلبل ارایه مي‌باشد. ‎ll‏ اعطاي تسهیلات بانكي و ماليلتي با شرلیط مناسب در چارچوب قوانین و مقررات مربوط ‏ب- واگذاري زمین و ارایه خدمات زيربنايي با نرخ كارشناسي براي مشارکت با دولت ‎ ‏ج- ارایه وامهاي قرض‌الحسنه به متقاضیان بخش خصوصی از محل وجوه اداره شده د- پرداخت بخشهليي از هزینه سرانه تأمین خدمات به اشخاص طرف قرارداد در ازاي انجام خدمات مشخص و براساس قراردادهای منعقده

صفحه 31:
ماده ۸- در فرآیند واگذاري فعالیت‌ها و واحدهاي قابل واگذاري دستگاه اجرليي به روش واگذاري مدیریت و خرید خدمت و مشارکت پس اولويت با ایثارگران نقلاب اسلامي . شرکت‌هاي تعاوني ایثارگران. هيتهاي امناء. نهادهاي عمومي غيردولتي موضوع قانون فهرست نهادها و موسسات عمومي غيردولتي -مصوب 1373 شهرداریها و دهیاریها و موّسسات عام‌المنفعه و نهادهاي متشکل از کارکنان دستگاه اجرايي و بازنشستگان به صورت شخص حقوقي از جمله شرکت‌هاي تعاوني و سهامي مشروط به قطع رابطه استخدامي آنهابا دستگاه دولتي خواهد بود.

صفحه 32:
تبصره - اولویت واگذاري اماکن با کارکنان دستگاه اجرايي است که در صورت قطع رابطه استخدامی دولتی. تمام یا بخشی از اماکن و تجهیزات به صورت رایگان به آنان واگذار مشروط به لينكه تغییر كاربري ندهند و وظایف و خدمات استاندارد که مورد تأّیید دستگاه باشد ارلیه بدهند و نيروي انساني را با خرید خدمت مستقیماً تا پنج سال حفظ نمایند.

صفحه 33:
ماده 4- در روش واگذاری مدیریت و مشارکت طرف قرارداد به ازاي حفظ کارکنان مشروط به قطع رابطه استخدامی آنان و پرداخت حداقل حقوق و مزاياي آنان طبق احکام رسمي به همان نسبت از تخفیف. تقسیط و تسهیلات ویژّه با توافق براساس قراردادي که مفاد لّن به تصویب شوراي توسعه مدیریت و سرمایه انساني مي‌رسد. برخوردارند. تبصره - سایر کارکنان موجود در واحد واگذار شده توسط دستگاه اجرایی مربوط به واحدهاي دیگر منتقل خواهند شد.

صفحه 34:
ماده 1۰- به منظور تعیین اجاره و قیمت گذاري اماکن و ساختمانهاي مشمول واگذاري نظر سه کارشناس رسمي دادگستري با تأیید معاونتهاي توسعه مدیریت و سرمایه انساني رییس‌جمهور و برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رییس جمهور ملاك عمل خواهد بود.

صفحه 35:
ماده ۱۱- تعرفه ارلیه خدمات واگذار شده و تعیین هزینه سرانه تأمین خدمات در فعاليتهاي واگذار شده حسب تعهد توسط کارگروه موضوع ماده (4) لین آیین‌نامه. ضمن رعایت ضوابط قانوني موجود و اخذ مصوبات قانوني موردنياذٍ صورت مي‌پذیرد که با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه پس از تایید معاونت‌هاي توسعه مدیربت و سرمایه انساني رییس_-جمهور و برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رییس جمهور انجام مي‌پذبرد.

صفحه 36:
ماده ۱۲- تغییر كاربري مراکز و واحدهاي واگذار شده ممنوع مي‌باشد و در موارد استثنابا ذکر دلمیل موجه و چس از تصویب در کار گروه موضوع ماده (4) و دریافت مابه‌التفاوت ارزش افزوده ناشي از تغییر كاربري‌به نفع دولت‌با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه اجرليي ذي‌ربط و طي مراحل تصویب در هیلّت وزیران بلاملنع خواهد بود.

صفحه 37:
ماده ۱۳- وزیران در محدوده حوزه كاري خود و استانداران در استانها مسوول نظارت بر حسن اجراي این آیین‌نامه مي‌باشند و مکلفند گزارش عملکرد دستگاه‌هاي اجرايي استان را در مقاطع شش ماهه تهیه وبه معاونتهاي توسعه مدیریت و سرمایه انساني رییس‌جمهور و برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رییس‌جمهور ارایه نمایند و این معاونتها بر عملکرد آنان نظارت می کنند. لين و نا در تاریخ 17/11/1388به تأیید مقام محترم ریاست جمهوري رسيده است.

صفحه 38:

« كاهش تصدی‌هاي دولت» «موضوع ماده 24قانون مديريت خدمات كشوري» امور ساختارهاي نظام اداري آبان 1389 تعريف تصدي‌هاي دولت : ب) ماده 9قانون مديريت خدمات كشوري: امور اجتماعي ،فرهنگي ،و خدماتي :آن دس ته از وظايف ي اس ت ك ه منافع اجتماعي حاصل از آنها نسبت به منافع فردي برتري دارد و موجب بهبود وضعيت زندگي افراد مي‌گردد .از قبيل آموزش و پرورش عموم ي ،فني و حرفه‌اي، علوم وتحقيقات، درمان‌، توانبخش ي ،تربيت‌بدني و ورزش‌، شيوه‌هاي انجام تصدي‌هاي اجتماعي و فرهنگي و خدماتي به استناد ماده 13قانون مديريت خدمات كشوري اعمال حمايت‌هاي الزم از بخش تعاوني و خصوصي و نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي خريد خدمات از بخش تعاوني و خصوصي و نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي مشاركت با بخش‌تعاوني‌و خصوصي و نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي از طريق اجاره ،واگذاري امكانات و تجهيزات و منابع فيزيكي واگذاري مديريت واحدهاي دولتي به بخش تعاوني و خصوصي ونهادها و مؤسسات غيردولتي با پرداخت هزينه سرانه خدمات ايجاد واحدهاي دولتي و اداره آنها توسط دستگاه‌هاي اجرايي چنانچه تصدي‌هاي موضوع ماده 24قانون مديريت خدمات كشوري قابليت واگذاري به بخش خصوصي ،تعاوني ،نهادها و مؤسسات عمومي غيردولتي را نداشته باشند با تأييد هيأت وزيران از مصاديق امور حاكميتي تلقي خواهند شد. كاهش ساالنه %2مجوزهاي استخدامي توسط دستگاه‌هاي اجرايي ‌ حداكثر 6ماه پس از در امور غيرحاكميتي كاهش %‌20تصدي‌هاي‌دولت احصاء‌وظايف‌قابل‌واگذاري تصويب قانون در شدهدر تعيينشده تكاليفتعيين تكاليف مديريت قانونمديريت 24قانون ماده24 ماده كشوري ماتكشوري خدمات خد استخدام حداكثر به ‌ ميزان يك‌سوم خروجي كاركنان در دستگاه‌هاي اجرايي در برنامه‌هاي 5ساله با توجه طي هر برنامه به ماده 51 واگذاري تصدي‌ها با توجه به راه‌كارهاي مطروحه حمايت‌ها و تسهيالت اعطاي تسهيالت بانكي واگذاري زمين و‌ارائه با شرايط ويژه خدمات زيربنايي ارائه وام پرداخت بخشي قرض‌الحسنه به از هزينه سرانه متقاضيان تأمين خدمات ‌ تسهيالت فوق پس از تأييد معاونت‌هاي توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس‌جمهور و برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور قابل ارايه است. اولويت‌هاي واگذاري ايثارگران انقالب اسالمي شركت‌هاي تعاوني ايثارگران نهادهاي عمومي غيردولتيهياتهاي امنا شهرداري‌ها و دهياري‌ها مؤسسات عام‌المنفعه داراي مجوز قانونينهادهاي متشك ل ازكاركنان وبازنشستگاندس تگاه اجراي ي بص ورت شخ ص حقوقي مشروط به قطع رابطه استخدامي آنها تعيين تكليف كاركنان واحدهاي واگذار شده انتقال به ساير واحدهاي همان دستگاه يا دستگاه‌هاي اجرايي ديگر بازخريد سنوات خدمت موافقت با مرخصي بدون حقوق براي 3تا 5سال انتقال به بخش غيردولتي كه مجري وظايف و فعاليت‌هاي واگذار شده است انجام وظيفه در بخش غيردولتي بصورت مأمور به ميزان حداقل %50كاركنان اولويت‌هاي واگذاري: الف - -ايثارگران انقالب اسالمي -شركتهاي تعاوني ايثارگران -هيأتهاي امنا -نهادهاي عمومي غيردولتي -مؤسسات عام‌المنفعه -نهادهاي متشكل از كاركنان دستگاههاي اجرايي -شركت‌هاي تعاوني و سهامي كاركنان (به شرط قطع رابطه استخدامي) (به شرط قطع رابطه استخدامي) ب -در واگذاري اماكbن اولويbت بbا كاركنان دسbتگاه اجرايbي بbه شرط قطع رابطه استخدامي نحوه تعيين قيمت فعاليت های قابل واگذاري قيمت گذاري اماكن براساس نظر 3نفر كارشناس دادگستري تعيين تعرفه ارائه خدمات الزامات و محدوديت‌ها حف ظ و حراس ت ،تعمير و نگهدارياموال دولت - ممنوعي ت تغيير‌كاربري مراكز و‌واحدهاي واگذار شده ارتقاء سطح كيفي كاركنان از طريقآموزش ممنوعي ت توس عه تشكيالتي درخصوص فعاليت‌هاي واگذار شده نحوه ارزيابي اختصاص معادل وجوه حاصل از اجرايآيين‌نام ه جه ت ارتقاء كيفي ت ارائه خدمات پادار شدن وجوه اختص اص يافت ه بهدستگاه اجرايي در صورت تأييد معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني ارائه گزارش عملكرد جامع ساالنه بههيأت وزيران سوابق قبلي: -1ماده 88قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت -2مواد 46و 47قانون الحاق مواديبbه قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت -3جداول پيوسbت بودجه‌هاي سbنواتي سالهاي 1382و 1383 شامل اهداف كمي قابل واگذاري دستگاه‌هاي اجرايي ماده 24قانون مديريت خدمات كشوري كليbه دسbتگاه‌هاي اجرايbي موظفنbد حداكثbر 6ماه پbس از تصويب قانون آbن دسbته از وظايفbي كbه قابbل واگذاريبbه بخbش غيردولتي اسbت را احصbاء و نسbبتبbه واگذاري آbنبbا رعايbت راه‌كارهاي ذكر شده و بbا تفاهم‌نامbه منعقده فيمابيbن دسbتگاه اجرايي و معاونت‌هاي توسbعه مديريbت و سbرمايه انسbاني رييس‌جمهور و برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور اقدام نمايند. آيين‌نامه اجرايي ماده 24در تاريخ 21/11/1388توسط وزراي عضو كميسيون امور اجتماعي و دولت الكترونيك به تصويب رسيد متن آيين‌نامه اجرايي ماده ( )24قانون مديريت خدمات كشوري با اصالحات بعدي بسمه تعالي ”با صلوات بر محمد و آل محمد“ معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس‌جمهور وزيران عضbو كميسbيون امور اجتماعbي و دولbت الكترونيbك در جلسه مورخ 13/10/1388بنbا بbه پيشنهاد معاونbت توسbعه مديريbت و سbرمايه انساني رييس‌bجهور و بbه اسbتناد تبصbره ( )2ماده ( )24قانون مديريت خدمات كشوري مصbوب 1386و بbا رعايbت بنbد (ط) تصويب‌نامه شمارة /158785ت38856هـ مورخ 1/10/1386آيين‌نامbه اجرايي ماده ياد شده را به شرح زير تصويب نمودند: ماده -1دسbتگاه‌هاي اجرايbي بعbد از احصbاي تصديهاي اجتماعbي ،فرهنگbي ،خدماتbي و زيربنايbي خود نسbبت به واگذاري موارد قابbل واگذاري بbا رعايbت قانون مديريت خدمات كشوري پbس از هماهنگbيبbا معاونت‌هاي توسعه مديريbت و سbرمايه انسbاني رييس‌جمهور و برنامه‌ريزي و نظارت راهbبردي رييس‌bجمهور مطابbق تفاهم‌نامbه فيمابين اقدام نمايند. ماده -2در صbورتي كbه امكان واگذاري تصديهاي موضوع ماده ( )1ايbن آيين‌نامbه ميسbر نباشد، دسbتگاه‌هاي اجرايbيبbه تشخيbص شوراي توسbعه مديريت و سbرمايه انسbاني تbا برطرف شدن موانع واگذاري كماكان انجام خدمات مزبور را بر عهده دارند. تبصbره – در مورد واحدهاي اسbتاني و شهرسbتاني ،پيشنهاد دستگاه اجرايي به تأييد شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان خواهد رسيد. ماده -3در اجراي ايbن آيين‌نامه ،واگذاري بناهbا و اموال دولتbي كbه از نفايbس ملي مي‌باشنbد ممنوع بوده و مشمول احكام اين آيين‌نامه نمي‌باشند. ماده -4در هbر يbك از دسbتگاه‌هاي اجرايbي ،كارگروهي تحbت عنوان كاهbش تصbديهاي دولbت متشكbل از سbه الbي پنج نفbر از معاونان ،مديران و صbاحبنظران بbه انتخاب وزيbر يا باالتريbن مقام دسbتگاه تشكيbل مي شود .كارگروه ياد شده در حوزه مركزي دسbتگاه بbه تنظيbم و ارايbه سياستها و خط‌مشي‌هbا و تدويbن شيوه مسbتندسازي فرايند و نحوه واگذاري تصدي ها مي‌پردازد. تبصbره – يكbي از اعضاي كارگروه موضوع ايbن ماده بايbد ذيحسbاب دستگاه اجرايي باشد. ماده -5وظايbف كارگروه ياد شده حسbب موردبbه شرح زير است‌: الbف -تهيه و تدويbن برنامه اجرايbي نحوه واگذاري تصbديهاي دسbتگاه و ارايه آن به مرجع ذي‌ربط جهت اتخاذ تصميم‌نهايي ب -تعييbن و احصbاي تصbديهاي اجتماعbي ،فرهنگbي ،خدماتbي و زيربنايي قابbل واگذاري در دسbتگاه براسbاس اولويتهاي مربوط و ارايbه آbن بbه مرجع ذيربط جهت اتخاذ تصميم نهايي. ج -تعييbن ميزان هزينbه سbرانه تأميbن خدمات براي فعاليت‌هاي قابل واگذاري در دستگاه وارايه آن به مرجع ذيربط جهت اتخاذ تصميم نهايي د -تعييbن و تنظيbم چارچوبهbا ،قراردادهاي منعقدهبbا بخش غيردولتي و تمديد قراردادهاي موجود هـ -تعييbن روشهاي واگذاري تصbديهاي قابل واگذاري و ارايه آن به مرجع ذيربط جهت اتخاذ تصميم نهايي و -تعييbن تسbهيالت و حمايت‌هاي موردنظbر براي بخش غيردولتbي متقاضbي برابر قوانيbن و مقررات مربوط و ارايه آن به مرجع ذيربط جهت اتخاذ تصميم نهايي ز -تعييbن ضمانت‌هاي الزمبbه منظور جلوگيري از تغيير كاربري و حفbظ و حراست از اموال منقول و غيرمنقول واگذار شده و ارايه آن به مرجع ذي‌ربط جهت اتخاذ تصميم نهايي ح -تدويbن و تصbويب اسbتانداردها و معيارهاي موردنظر در خصbوص كيفيbت و قيمbت خدمات و تصbديهاي قابbل واگذاري با هماهنگbي معاونت‌هاي توسbعه مديريbت و سbرمايه انساني رييس‌جمهور و برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور ط -قيمت‌گذاري براي سbاختمانها و پروژه‌هاي تملك داراييهاي سbرمايه‌اي نيمbه تمام بbا حفbظ كاربري آنهbا پbس از اتمام پروژه واداره آنها توسط بخش غيردولتي ي -پيش‌بيني و تعييbن اهداف كمbي سbاالنه از سbوي دسbتگاهبbه تفكيك هر يك از فعاليتها براي ستاد و واحدهاي استاني ك -قيمbت گذاري اجاره سbاختمانها و اموال منقول براسbاس ميانگين قيمbت كارشناسbي سbه كارشناس رسbمي دادگسbتري و تأييد معاونت‌هاي توسbعه مديريbت و سbرمايه انسbاني رييس‌جمهور و برنامه‌ريزي و نظارت راهbبردي رييس‌bجمهور و رعايت قانون محاسبات عمومي كشور وبرگزاري مناقصات ل-نحوه بررسي ورسيدگي به تخلفات طرف قرارداد از شرائط واگذاري م -تعييbن سbاز و كار مربوط بbه اعطاي تسbهيالت مالbي اعbم از تخصيص اعتبارات موارد مربوط بbه وجوه اداره شده ،تعييbن قيمتهbا ،نحوه اخذ و تعيين ميزان ضمانت‌هاي مالي موردنياز براساس قوانين و مقررات مربوط ن -تعيين اعضا و شرح وظايف كارگروه‌هاي استاني و شهرستاني تبصbره – گزارش كارگروهبbا تأييbد باالتريbن مقام دسbتگاه و توسbط وي پس از هماهنگbيبbا معاونت‌هاي توسbعه مديريbت و سbرمايه انسbاني رييس‌جمهور و برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور انجام مي پذيرbد. ماده -6بbه منظورپيگيري ،نظارت وكنترل واجراي سياست هاي تعييbن شده توسbط كارگروه موضوع ماده 5ايbن آيين نامbه،كارگروه هاي اسbتاني ودر صورت لزوم كارگروه هاي شهرسbتاني در واحدهاي اسbتاني وشهرسbتاني دستگاه هاي اجرايي تشكيل مي شوند. تبصbره-تركيب اعضاء ونحوه تعامالت بbا كارگروه وبbا يكديگر توسط كارگروه مستقر در ستاد تعيين مي گردد. سازمان كار و تشكيالت وزارتخانه‌ها و مؤسسات مستقل (حوزه مركزي ستاد(كارگروه) اجراي ماده 24 واحدهاي استاني مؤسسات و شركت‌هاي دولتي وابسته كار‌گروه‌اجراي ماده 24 واحدهاي استاني كميته استاني اجراي ماده 24 كميته استاني اجراي ماده 24 كميته شهرستاني كميته شهرستاني ماده -7بbه منظور ارتقاي انگيزه در بخbش غيردولتbي براي قبول تصديهاي دولتbي ،حمايتهbا و تسbهيالت پيش‌بيني ذيbل عالوه بر شرايbط و ضوابbط عbمومي پيمان مصرح در بخشنامbه شمارة 1088/102-842/54مورخ 3/2/1378سازمان برنامbه و بودجbه سbابق پbس از تأييbد معاونت‌هاي برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌bجمهور و توسbعه مديريbت و سbرمايه انسbاني رييس‌bجمهور قابbل ارايه مي‌باشد. الbف -اعطاي تسbهيالت بانكbي و مالياتbي بbا شرايbط مناسbب در چارچوب قوانين و مقررات مربوط ب -واگذاري زمين و ارايه خدمات زيربنايي با نرخ كارشناسي براي مشاركت با دولت ج -ارايه وامهاي قرض‌الحسنه به متقاضيان بخش خصوصي از محل وجوه اداره شده د -پرداخbت بخشهايbي از هزينbه سbرانه تأميbن خدمات به اشخاص طرف قرارداد در ازاي انجام خدمات مشخص و براساس قراردادهاي منعقده ماده -8در فرآينbد واگذاري فعاليت‌هbا و واحدهاي قابل واگذاري دسbتگاه اجرايbيبbه روش واگذاري مديريbت و خريbد خدمbت و مشاركbت پس از تعييbن صbالحيت‌هاي فنbي و اجتماعbي متقاضيان و در شرايط برابر، اولويت با ايثارگران انقالب اسالمي ،شركت‌هاي تعاوني ايثارگران ،هيأتهاي امناء ،نهادهاي عمومbي غيردولتbي موضوع قانون فهرسbت نهادها و مؤسbسات عمومbي غيردولتbي –مصbوب ،1373شهرداريهbا و دهياريها و مؤسbسات عام‌المنفعbه و نهادهاي متشكbل از كاركنان دسbتگاه اجرايي و بازنشسbتگان بbه صbورت شخbص حقوقbي از جملbه شركت‌هاي تعاوني و سbهامي مشروط بbه قطbع رابطbه اسbتخدامي آنهbا بbا دسbتگاه دولتbي خواهد بود. تبص@ره -اولويbت واگذاري اماكbن بbا كاركنان دسbتگاه اجرايي اسbت كbه در صbورت قطbع رابطbه اسbتخدامي دولتbي ،تمام يbا بخشي از اماكbن و تجهيزات بbه صbورت رايگان به آنان واگذار مي‌شود مشروط بbه ايbنكbه تغييbر كاربري ندهنbد و وظايف و خدمات اسbتاندارد كbه مورد تأييbد دسbتگاه باشbد ارايbه بدهند و نيروي انساني را با خريد خدمت مستقيم ًا تا پنج سال حفظ نمايند. ماده -9در روش واگذاري مديريbت و مشاركbت طرف قرارداد به ازاي حفbظ كاركنان مشروط بbه قطbع رابطbه اسbتخدامي آنان و پرداخbت حداقل حقوق و مزاياي آنان طبbق احكام رسbمي بbه همان نسbبت از تخفيف، تقسbيط و تسbهيالت ويژbه بbا توافbق براسbاس قراردادي كbه مفاد آbن به تصويب شوراي توسعه مديريت و سرمايه انساني مي‌رسد ،برخوردارند. تبصbره – سbاير كاركنان موجود در واحbد واگذار شده توسbط دستگاه اجرايي مربوط به واحدهاي ديگر منتقل خواهند شد. ماده -10بbه منظور تعييbن اجاره و قيمت گذاري اماكbن و سbاختمانهاي مشمول واگذاري نظbر سه كارشناس رسbمي دادگسbتري بbا تأييد معاونتهاي توسbعه مديريbت و سbرمايه انسbاني رييس‌جمهور و برنامه‌ريزي و نظارت راهbبردي رييس‌جمهور مالك عمل خواهد بود. ماده -11تعرفbه ارايbه خدمات واگذار شده و تعييbن هزينه سbرانه تأميbن خدمات در فعاليتهاي واگذار شbده حسب تعهbد توسbط كارگروه موضوع ماده ( )4ايbن آيين‌نامbه ،ضمن رعايbت ضوابbط قانونbي موجود و اخbذ مصbوبات قانوني موردنياز bصbورت مي‌پذيرد كbه بbا پيشنهاد باالترين مقام دسbتگاه پbس از تاييbد معاونت‌هاي توسbعه مديريbت و سرمايه انسbاني رييس‌bجمهور و برنامه‌ريزي و نظارت bراهبردي رييس‌جمهور انجام مي‌پذيرد. ماده -12تغييbر كاربري مراكز و واحدهاي واگذار شده ممنوع مي‌باشbد و در موارد اسbتثنابbا ذكbر داليbل موجه و پbس از تصbويب در كار گروه موضوع ماده ( )4و دريافت مابه‌التفاوت ارزش افزوده ناشbي از تغييbر كاربري بbه نفع دولbتبbا پيشنهاد باالتريbن مقام دسbتگاه اجرايbي ذي‌ربط و طbي مراحbل تصbويب در هيأbت وزيران بالمانbع خواهد بود. ماده -13وزيران در محدوده حوزه كاري خود و استانداران در اسbتانها مسbؤول نظارت بر حسbن اجراي ايbن آيين‌نامه مي‌باشند و مكلفنbد گزارش عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي استان را در مقاطbع شbش ماهbه تهيbه وبbه معاونتهاي توسbعه مديريت و سbرمايه انسbاني رييس‌bجمهور و برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌bجمهور ارايbه نماينbد و ايbن معاونتها بر عملكرد آنان نظارت مي‌كنند. ايbن تصbويب‌نامه در تاريbخ 17/11/1388بbه تأييbد مقام محترم رياست جمهوري رسيده است.

51,000 تومان