صفحه 1:
صفحه 2:
گردآورنده 9 حلیمی
آذر 1392
صفحه 3:
تعریف ساده 5
کسب وکار در حقیقت چیزی جز برقراری ارتباط با افراد نیست وافراد میتوانند ۲۴ساعت
BO ie he sen ree BL]
et eee re TS tel asd ۱
بپیوندند.
صفحه 4:
لت
کسب و کار الکترونیک تعاریف متعددی دارد كه در زیر به برخى از آنها اشاره مى شودة
- کسب و کار الکترونیک وسیله ای است که به استفده کنندگان آن امکان رسیدن به مشتریان
Se Ue EET
- کسب و کار الکترونیک توانایی هدایت تجارت از طریق شبکه های الکترونیک نظیر اینترفت
و شبكه جهانى است.
۲.تجارت الکترونیک
OO 0 pe eer ert ve]
صفحه 5:
SS
\
re
5
8
©.تفاوت كسب و كار الكترونيك و تجاريت الكترونيك
OP STOEL ا ی rete tobe od
ارتباطات زنجيره اى بين سازندكان» فروشندكان» عرضه كنندكان و به طور كلى ارائه
۱ ادا
...از سوی دیگر است ولی تجارت الکترونیک به هر شکلی از نقل و انتقالات در تجارت
اطلاق می شود که در آن طرفین» بیشتر از طریق الکترونیکی با یکدیگر در تماس
ری
زیربخشی از کسب و کار الکترونیک در سازمانها است»
صفحه 6:
انواع كسب و كار الكترونيك
Pree eT ome corey ene ana ated
BON one ا
4 شرکت با مصرف کننده 1326 5 tg 00
| nT Ts - . شرکت با شرکت
B2B
5000 م ا ا te Sere)
0 entre 0 شرکت
B2G
Government-to-Consumer = Sree pee)
626
۱9 ا 0
جنا شخ باشكض, Person-to-Person = P2P
Consumer-to-Business = C2B 9
0- مصرف کن
صفحه 7:
کسب و کار الکترونیک به عنوان یکی از زیر مجموعه های فناوری اطلاعات و ارتباطات در
دهه گذشته رشد بالایی را تجربه کرده است. به طوری که رویکرد سیاست اکثر موسسات
ae ار Te)
Ctl 99115 9 sign tide Gb sist de ل Sag SH Sg ad 5 S15 4 bol 9
فعالیتهای تجاری نیازمند توجه به یک سری عوامل درون زا و برون زای تاثیرگذار بر آن
است. به طوری که توجه بنگاههای تجاری به این عوامل و برنامه ریزی در جهت استفاده
م ee LBS TS Lee Ute eee
Pree POR Rr rec son lr \cocnepy me Ren pom Teg
صفحه 8:
221011011111 1 1 1 1 1111110000007
۱ م
۱ ا Tee eer: ee ToT
1 SRT oC eee POR Tn A)
Re eS Tes Rey 0 CaO y ROME Te CROP ON RPC Ten cee TY
OE ee kee be ener aE eres) Bare
است. مديريت حرفه اى با درك و شناخت از فضاى ارتباطات بين المللى؛ شيوه هاى كسب و كار
الكترونيك را متناسب با ملاحظات بين المللى تطبيق مى دهد.
صفحه 9:
دستيابي به بازارهاي جدید؛
افزايش ميزان فروش و سود؛
EN Te tis tie
كادكن ورا هو ی و دار کی
رار كا تسه en
POE ET OM rE ey ENG
صفحه 10:
سل سا لاس
-مسئله امنيت» امكان ورود به سيستم TC ار
2121-81
ل سنا
-از دست دادن كنترل؛
ی ی سا
صفحه 11:
امه کارت تیه موفی طراحی بل
رل با مس(
cis ۲
Pe) Se PONCE COME aks)
BOS eee os te Ne) nee ie a ee
نظر سنجي از مشتریان يا مصرف کنندگان آزطریق
اینترنت و با سرعت 6 eens oye oC sp meen]
كردد"در حاليكه در بازار سنتي جايكّاهي ندارد و به
و را از ار ۱۳۱
L rile ro Lb Gil > ۱
نسبت به خرید آنها اقدام کنند .
صفحه 12:
<a تجارت | رت شده
الاعف
مورد IR ee و اند 7 مشاهده: و
VLauil ا ۱
**خريد از فروشكاه و سايت تجارت
9 و بازار الكترونيك در 0
iat wlely روز و تمام ايام هفته 9
ces جک هو بان گر
صفحه 13:
بت بب بررتست ی سس میمرت
*"فشار و استرس زمان خرید از بازار هاي
سنتي در بازار هاي الكترونيكي وجود
d ۳
مکان استفاده سریع مشتري از خدمات
پس از خرید pee he هاي الكترونيك
١ مي گردد
**راه اندازي ۳۳ الكترونيكي يا ارتقاء
آن 001000
سس
صفحه 14:
2 سوه نآ ااستفادة 7 1 مس مس
اينترنتي و طراحي وب سایت مناسب ,
امكان معرفي و ارائه يك محصول براي تمام
مردم در نقاط مختلف جهان فراهم مي گردد
و بنابراین يك محصول تنها براي يك شهر با
يك کشورقابل ارائه نمي باشد. به همراه
رائه يك محصول براي نقاط مختلف کره
زمین ارائه فرهنگ مصرف و اموزشهاي
1 7 ۰
صفحه 15:
۳
. ذکر اين نکته ضروري است که با rt
هوشمندانه مي توان فرهنك منا
كشور را نيز به همراه ارائه محصولات در
تجارت الكترونيك صادر نمود اين يديده مي
تواند جنبه هاي منفي و مثبت به همراه
داشته باشد . در جنبه هاي منفي اموزشي
أ روعلة 7 شعراه صدور بك صحضول از
طریق اینترنت داده مي شود و در جنبه هاي
مثبت يك كشور مي تواند به همراه صدور
jl VIS cL طرية ابنتر نت اصول فرهنگی ه
صفحه 16:
سیم امکان اينترنتي مردم جهان با
همدیگر به راحتي 270000000
جهاني نمودن تجارت نيز تحقق عيني
يافته است جهاني 0 Popes باعث
اصلاح ساختاري وروابط تجاري
واستاندارد سازي ان Bye er.) كه
را ا 5
صفحه 17:
3
ل ل رس ۲
TOS Ete LES Teed ee beret eC Sed
EO ER eee neers kote beeen ra TB
Cet TO IB ER IOs ا Sed
از آنجا که اینترنت؛ ببوستگی بیشتری بین نهادها و افراد ایجاد میکند, به کار گیری تجارت الکترونیک انسجام و
3
ار
اا 1۱
RY en TP ere en Ped
ارزش ضروری میسازد. به این معنا
ی را ی
و معاملات الکترونیک نقش دارند نیز حائز اهمیت است.
صفحه 18:
WITT it 9, wh ۳ 6
به بز بار بای از (
صفحه 19:
صفحه 20:
| WWW.KARAFARINY.COM-1
۱
WWW.GOOGLE.COM-3
مو رد
5-هفته نامه بازاركار
باه اطلاع 5
ك#سب وكار الكترونيكي در
بازرگانی بين الملل
گردآورنده :محسن حلیمی
آذر 1392
تعريف ساده :
كسب وكار در حقيقت چيزي جز برقراري ارتباط با افراد نيست وافراد ميتوانند 24ساعت
شبانه روز به راحتي بدون صرف هزينه در محيط وب باشند وهمچنين با وارد شدن بر
گستره جهاني تجارت ميتوانند با كمترين وكوچكترين امكانات در هر نقطه از جهان به آن
بپيوندند.
-1كسب و كار الكترونيك
كسب و كار الكترونيك تعاريف متعددي دارد كه در زير به برخي از آنها اشاره مي شود:
كسب و كار الكترونيك وسيله اي است كه به استفاده كنندگان آن امكان رسيدن به مشتريانموثر و كارآمد را فراهم مي سازد؛
كسب و كار الكترونيك توانايي هدايت تجارت از طريق شبكه هاي الكترونيك نظير اينترنتو شبكه جهاني است.
-
.2تجارت الكترونيك
تجارت الكترونيك ،به مجموعه فعاليتهايي اطالق مي گردد كه مستقيم ًا به وسيله ارتباطات الكترونيكي
(شبكه اي) پشتيباني مي شود.
.2تفاوت كسب و كار الكترونيك و تجارت الكترونيك
كسب و كار الكترونيك به مفهوم كلي شامل به كارگيري فناوريهاي جديد براي برقراري
ارتباطات زنجيره اي بين سازندگان ،فروشندگان ،عرضه كنندگان و به طور كلي ارائه
دهندگان كاال و خدمات از يك سو و خريدار و مصرف كننده و يا به طور كلي مشتري
از سوي ديگر است ولي تجارت الكترونيك به هر شكلي از نقل و انتقاالت در تجارت
اطالق مي شود كه در آن طرفين ،بيشتر از طريق الكترونيكي با يكديگر در تماس
هستند تا از طريق نقل و انتقاالت فيزيكي .به عبارت ديگر ،تجارت الكترونيك
زيربخشي از كسب و كار الكترونيك در سازمانها است،
انواع كسب و كار الكترونيك
كسب و كار الكترونيك بسته به اينكه طرفهاي معامله سازمانها يا افراد باشند به انواع زير
تقسيم مي شوند .در اينجا روابط بر مبناي اهداف تجاري شكل مي گيرد.
= B2C
-1شركت با مصرف كننده
-2شركت با شركت =
B2B
-3مصرف كننده با مصرف كننده
-4شركت با دولت
B2G
-5دولت با مصرف كننده
G2C
-6شركت با كاركنان
-7شخص با شخص
-8مصرف كننده با شر كت
=
Business-to-Consumer
Business-to-Business
Consumer-to Consumer = C2C
Business-to-Government
= Government-to-Consumer
Business-to-Employment = B2E
Person-to-Person = P2P
Consumer-to-Business = C2B
كسب و كار الكترونيك؛ يك الزام در تجارت جهاني
كسب و كار الكترونيك به عنوان يكي از زير مجموعه هاي فناوري اطالعات و ارتباطات در
دهه گذشته رشد بااليي را تجربه كرده است .به طوري كه رويكرد سياست اكثر موسسات
تجاري در پذيرش و به كارگيري كسب و كار الكترونيك در جهت ورود به بازارهاي جهاني و
جذب مشتريان جديد موثر و كارا در اين راستاست .اما به كارگيري كسب و كار الكترونيك در
فعاليتهاي تجاري نيازمند توجه به يك سري عوامل درون زا و برون زا ی تاثيرگذار بر آن
است .به طوري كه توجه بنگاههاي تجاري به اين عوامل و برنامه ريزي در جهت استفاده
مطلوب از فناوري كسب و كار الكترونيك ضمن آنكه موفقيت بهره برداري از آن را تضمين
خواهد كرد ،زمينه رشد بنگاههاي استفاده كننده را نيز فراهم مي كند.
bونه كه در شكل ( )1مشاهده مي شود مالحظات بين المللي كه شامل صادرات ،واردات
همانگ
فنــــاوري و ...است در تعامل با كسب و كار الكترونيك ،اثرتقويت كننده بر يكديگر دارند .در اين
حالت بنگاه در سطح بين المللي با پذيرش كسب و كار الكترونيك واردات و صادرات خود را برمبناي
bل استاندارد كسب و كـــــار الكترونيك شكل مي دهد .از طرف ديگر قرار گرفتن كاال و خدمات
اصو
در فضاي تجارت الكترونيكي موجب حذف فاصله بين مبدا و مقصد كاالها و خدمات مي گردد و تغييرات
اساسي در بازارهاي هدف به وجود مي آورد .موفقيت در اين فرايند ،منوط به مديريت كارا و حرفه اي
اسـت .مديريت حرفـه اي با درك و شناخت از فضاي ارتباطات بين المللي ،شيوه هاي كسب و كار
الكترونيك را متناسب با مالحظات بيـــن المللي تطبيق مي دهد.
فواید ويژگيهاي تجارت الكترونيكي :
نزديك شدن ارتباطات؛
دستيابي به بازارهاي جديد؛
افزايش ميزان فروش و سود؛
حذف هزينه هايي مانند تهيه كاغذ ،چاپ ،بروشور و
كاتالوگ؛
كاهش هزينه هاي معامالتي و تداركاتي؛
بهبود مديــريت بر روابط مصرف كننده ،عرضه كننده و
كاركنان؛
كاهش آلودگي محيط زيست ،ترافيك و ازدحام.
معايب كسب و كار الكترونيك
مسئله امنيت ،امكان ورود به سيستم هاي شما از طريق آدرس پست الكترونيكي ،سايت شبكه ودستيابي به اطالعات مالي و غيره؛
اختالل در برنامه كاري در صورت خرابي سيستم؛از دست دادن كنترل؛ -مشكالت و هزينه هاي به روز بودن با فناوريهايي كه به سرعت پيشرفت مي كنند.
***
بازارهاي
الكترونيكي
براي اجراي يك #تجارت الكترونيك موفق طراحي يك
بازار الكترونيك امري ضروري و حياتي به نظر مي
رسد در يك بازار الكترونيكي توليدات با توجه به
نظر مشتريان تعريف مي گردد و اصطالحات الزم
نيز با تو#جه به نظر مشتريان صورت مي گيرد اين
نظر سنجي از مشتريان يا مص#رف كنندگان ازطريق
اينترنت و با سرعت مناسب دريافت و پردازش مي
گردد در حاليكه در بازار سنتي جايگاهي ندارد و به
هيمن دليل است كه اجناس توليد شده شايد ماهها
در انبار ها مي ماند تا به مرور زمان مشتريان
نسبت به خريد آنها اقدام كنند .
موفقيت سريع تجارت الكترونيك شده
است :
**مشتري مي تواند از طريق اينترنت
نظريات ديگر مشترياني كه قبال ً از كاالي
مورد نظر استفاده كرده اند را مشاهده و
انتخاب هوشمندانه اي بنمايد.
**خريد از فروشگاه و سايت تجارت
الكترونيك و بازار الكترونيك در تمام
ساعات شبانه روز و تمام ايام هفته امكان
پذير مي باشد .
نسبت به بازارهاي سنتي كاهش چشمگيري
پيدا مي كند
**فشار و استرس زمان خريد از بازار هاي
سنتي در بازار هاي الكترونيكي وجود
ندارد .
**امكان استفاده سريع مشتري از خدمات
پس از خريد و آموزش هاي الكترونيك
فراهم مي گردد
**راه اندازي يك بازار الكترونيكي يا ارتقاء
آن با توجه به نظر مشتريان نسبت به بازار
فيزيك بسيار كم هزينه مي باشد .
جهاني نمودن تجارت
در تجارت الكترونيكي با استفاده از امكانات
اينترنتي و طراحي وب سايت مناسب ،
امكان معرفي و ارائه يك محصول براي تمام
مردم در نقاط مختلف جهان فراهم مي گردد
و بنابراين يك محصول تنها براي يك شهر يا
يك كشورقابل ارائه نمي باشد .به همراه
ارائه يك محصول براي نقاط مختلف كره
زمين ارائه فرهنگ مصرف و اموزش#هاي
مختلف براي مشتريان نيز فراهم خواهد شد
.ذكر اين نكته ضروري اس#ت كه با نگاه
هوشمندانه مي توان فرهنگ مناسب اين
كشور را نيز به همراه ارائه محصوالت در
تجارت الكترونيك صادر نمود اين پديده مي
تواند جنبه هاي منفي و مثبت به همراه
داشته باشد .در ج#نبه هاي منفي آموزشي
نادرست به همراه صدور يك محصول از
طريق اينترنت داده مي شود و در جنبه هاي
مثبت يك كشور مي تواند به همراه صدور
يك كاال از طريق اينترنت اصول فرهنگي و
با راه اندازي شبكه هاي كامپيوتري در
نقاط مختلف كره زمين با تكنيك بي
سيم امكان اينترنتي مردم جهان با
همديگر به راحتي فراهم شد وفرايند
جهاني نمودن تجارت نيز تحقق عيني
يافته است جهاني نمودن تجارت باعث
اصالح ساختاري وروابط تجاري
واستاندارد سازي آن مي شود كه
سازمان تجارت جهاني اين وظيفه را به
نتيجه گيري:
ورود به سازمان تجارت جهاني و قرار گرفتن در وضعيت رقابتي امري اجتناب ناپذير است .از اين رو استفاده از
فناوريهاي نوين تجاري در بنگاههاي صادراتي مورد تاكيد قرار مي گيرد.
از آنجا كه موفقيت در كسب و كار الكترونيك نيازمند توجه به عوامل جانبي و تاثيرگذار بر آن است .لذا مديريت
حرفه اي و به كارگيري نيروي كار متخصص براي تقويت كسب و كار الكترونيك براي بنگاهها توصيه مي شود.
از آنجا كه اينترنت ،پيوستگي بيشتري بين نهادها و افراد ايجاد ميكند ،بهكارگيري تجارت الكترونيك انسجام و
يكپارچگي قويتري را بين مشتريان ،عرضهكنندگان و تامينكنندگان در زنجيره ارزش ضروري ميسازد .به اين معنا
كه بهرهگيري از مزاياي تجارت الكترونيك تنها با تالشهاي شركت در ديجيتال كردن زنجيره ارزش خود قابل
دستيابي نيست بلكه آمادگي مشتريان ،عرضهكنندگان ،تامينكنندگان و ديگر همكاران تجاري شركت كه در تعامالت
و معامالت الكترونيك نقش دارند نيز حائز اهميت است.
تمام عمر بستيم وشكستيم
به جز بار پشيماني نبستيم
جواني را سفر كرديم تا مرگ
نفهميديم به دنبال چه هستيم
پايان
***فهرست منابع
WWW.KARAFARINY.COM-1
WWW.SHABAKEH-MAG.COM-2
WWW.GOOGLE.COM-3
-4كتاب كسب وكار الكترونيكي
-5هفته نامه بازاركار
.-6پايگاه اطالع رساني شبكه