صفحه 1:
تصح. مات اسعف ات 9۳5
¥ ۱ مأموریت.چشم اندا ز:هدف سازمان
ed Fo cll baie pice ola!
55 ذه ۳ ۹ ۳
صفحه 2:
4...
4۰...
۰
4...
4...
>...
4...
4۰.
صفحه 3:
* سازمان پدیده ای اجتماعی به شمار می آید که به طور آگاهلنه هماهنگ شده
و دارای حدود نسبتا مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی براساس یک
aS gee El ti the dL
* سازمان هنگامی پدید می آید که افرادی باشند که :۱- هدف مشترکی داشته
باشند ۲- بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند۴- ملیل باشند که برای نیل به
هدف همکاری نمایند.
بنابر این شروط لازم و کافی برای ایجاد یک سازمان. وجود یک نیاز اجتماعی و
وجود انگیزههای فردی برای به هم پیوستن و تشکیل سازمان است. از آن نیاز
اجتماعی که سازمان برای ارضای ن ایجاد شده است به رسالت. یا فلسفهی
وجودی. سازمان تعبیر میشود. رسالت یا ماموریت کلیترین هدف سازمان
است و سایر اهداف سازمانی از آسن سرچشمه میگیرند.
صفحه 4:
طی مراحل
های مناسب است . به لحاظ تقدم و تاخر منطقی»
زیر طراحی می شود :
بشتایتایی رسالت سازمان
- تعیین فعالیت هایی که انجام آن تحقق رسالت سازمان را به دنبال دارد
- تعیین منابع مورد نیاز برای انجام فعالیت ها
استراتوی :
مسیری را که سازمان در نظر دارد چارچوب فعالیتهای خود را در لن
ایجاد کند تا به اهداف مورد نظر دست یابد استراتژی می گویند.
صفحه 5:
* قرایندی است که به وسیله آن مدیران هدف درازمدت یک سازمان را برقرار
كرده. اهداف عملکردی خاص را تنظیم نموده؛ راهبردهایی را به منظور
دستیابی این اهداف در پرتو همه شرایط داخلی و خارجی مربیط تدوین
نموده و برای اجرای برنامه های عملی منتخب عهده دار مى شوند.
** مدیران با بهرهگیری از نتایج تجزیه و تحلیل محیطی اقدام به تعیین
جهتگیریهای سازمانی مینمایند.
«ماموریت سازمانی » (20554010 0۲۵/012۵091) ۰ «چشمانداز
glils Go» , Organizational Vision) « skjL. «
clesls Organizational Objectives) عمده جهتگیری
سازمان محسوب میشوند.
صفحه 6:
رسالت پا مأموریت 100/551010
صفحه 7:
رسالت يا ماموریت07):و,
** مأموریت یا رسالت هر سازمان. در واقع علت اصلی تشکیل و دلیل
تأسیس آن است. رسالت سازمان» مقصد اصلی و منحصر به فردی
است که نوع. قلمرو عملیات» محصول و بازار سازمان و مشتریان
سازمان را از دیگر سازمانها متمایز می کند.یعنی رسالت(هدفهای
کلی سازمان». بیان کننده ارزشهاء آرزوها و فلسفه وجودی سازمان
است.
** هر سازمان در پاسخ به یک سری نیاز ایجاد ميشود و هدف آن رفع
آن نیاز می باشد بنابراین قبل از هر اقدام باید مشخص شود که چه
نیازهای منجر به تشکیل سازمان گردیده ات .
صفحه 8:
* هدف نهائی سازمان را عملا مورد تاکید قرار می دهد.
میعا و معیار تخصیمن: متابع: محسوب میشود:
* جو شناخته شده ای را بر سازمان حاکم می کندراهنمای تدوین برنامه ها
وفعالیت های همه واحدها و افراد قراز میگیرد:
*_ زمینه انعطاف پذیری سازمانی را فراهم آورد و از عبارت کلی تر استفاده شود
بطور مثال بجای استفاده از انجام واکسیناسیون هپاتیت ب از عبارت
واکسیناسیون بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن . بجای تولید دانش مربوط
ay هپاتیت از تولید دانش مورد نیاز جامعه پزشکی و بجای تربیت کاردان و
کارشناس از تربیت نیروی انسانی متخصص استفاده شود
*_ برنامه ارزیابی فعالیتها و نتایج حاصله را جهت دهی می نماید .
صفحه 9:
* بیانیه رسالت يا اه مصحط() در حقیقت فلسفه وجودی
سازمان را مشخص کرده وبه سوالات زیر پاسخ می دهد :
- سازمان برای پاسخ دهی به چه نیازهائی بوجود آمده است.
- برای پاسخ دهی به نیازها چه ماموریت و وظایفی را بر عهده گرفته
است .
- هدف و یا اهداف غائی از اجرای فعالیتهای فوق چیست .
- مشتریان اصلی و مصرف کنندگان نهائی خدمات و یا تولیدات
سازمان چه کسانی هستند.
- برای تحقق اهداف فوق و در انجام وظایف رعایت چه ارزشها و
باورهاتی لازم وضروری است.
صفحه 10:
بیانیه رسالت برای
* کینگ و کلیلند هفت پاسخ ارائه داده اند:
- حصول اطمینان از وحدت نظر نسبت به مقصود در درون سازمان.
- تامين دليل برای ایجاد انگیزه در استفاده از منابع سازمانی.
- تدوین مبنا و یا معیاری برای تخصیص منابع سازمانی
ب ايجاد يكتواختى يا جو سازمانئ
- ارئه يك نقطه مركزى براى كسانى كه مى توانند با مقصود و جهت
سازمانى هم هويت شوند.
- تسهيل تبديل هدفهاى بلند مدت و كوتاه مدت به ساختار كار
- تعيين مقصودهاى سازمانى و تبديل آن به هدفها
صفحه 11:
* دامنه رسالت یک سازمان . ممکن است خیلی محدود و یا خیلی گسترده باشد.
کلی و گنگ بودن رسالت یک سازمان این مزیت را دارد که انعطاف پذیری
مدیران را در جهت بکارگیری خلاقیت و نوآوری ۰ افزایش می دهد .
رسالت یک سازمان باید واقع بینانه » صریح . برانگیزاننده متمایز کننده و معنی
دار باشد. رسالت یک شرکت بلید قلبل حصول . واضح و روشن و عامل انگیزش
کارکنان بوده و کسب و کار و شرکت را از شرکت های مشابه متمایز
رسالت یک شرکت , نمی تواند سودآوری و فروش باشد زیرا سودآوری و فروش
» کسب او کار شرکت را تغرنفنه نكردة و معنی دار تمی, باشند.
در نگاهی دیگر » رسالت یک سازمان بلید موضوعات انگیزش . ارلئه تصویری از
سازمان و فلسفه ای هدایت کننده را در برگیردرسالت یک سازمان بايد
دیدگاههای متفاوت استراتویست ها را همگرا نموده و پاسخی به انتظا
مشتریان باشد.زیرا رسالت سازمان, براورده کردن نیازهای مشتریان است
صفحه 12:
بیشتر کارشناسان و افراد صاحبنظر در مدیریت استراتژیک چنین میپندلرند که
مفاد ماموریت سازمان باید دارای نه ویژگی برجسته باشد:
- مشتریان: مشتریان شرکت چه کسانی هستند؟
- محصولات یا خدمات: محصولات و خدمات عمده شرکت چیست؟
- بازارها از نظر جغرافیایی. شرکت در کجا رقابت میکند؟
- فنآوری: آیا شرکت از پیشرفتهترین فنآوریها استفاده میکند؟
- توجه به بقاء رشد و سودآوری: آیا شرکت برای رشد و سلامت مالی از تعهد لازم
برخوردار است؟
- فلسفه: باورهاء ارزشهاء آرزوها و اولویتهای اخلاقی اصلی شرکت چیست؟
- ویژگی ممتاز: شرکت دارای چه مزیت رقابتی یا شایستگی ممتاز است؟
- توجه به تصور مردم: آیا شرکت نسبت به مسائل اجتماعی, جامعه و محیطی
واکنش مناسب نشان میدهد؟
صفحه 13:
چشم انداز 2۷151۵01۲
صفحه 14:
حمله معروفى است که
میگوید: اگر ندانید کجا
می خواهید بروید.
بعید است که بتوانید
به آنجا برسید.
صفحه 15:
صفحه 16:
** یک تصویر ذهنی از اینکه سازمان به چه شکلی در آینده توسط علاقه مندان آن دیده
خواهد شد و با آنان چگونه رفتار خواهد کرد .
مربوط می شود به اينکه : چه می تواند باشد ؟
بهتر است چه چیزی باشد ؟
چشم انداز وضعیت و موقعیت شرکت را در محیط آب
* _ چشم انداز رویای تشکیل و ایجاد سازمان می باشد.
به ترسیم کشیدن تحقق آرمان ۰ رویاها و اهداف و ماموریت سازمان را چشم انداز
سازمان می باشد .
چشم انداز در کلان سازمان زمان بردار نیست .
چشم انداز در زمان کوتاه نیز قابلیت ندوین دارد.
برای تحقق اهداف و کسب موفقیت باید تصویر روشنی از آینده داشته باشیم. یعنی
علاوه بر اینکه افق چشم انداز باید طولانی باشد در عين حال جشم انداز بايد تصويرى
روشن ازآینده را نیز برای ما بیان نماید. چشم انداز جایگاهی است که به راحتی رقبا
نمی توانند به آن دسترسی نمایند. چشم انداز آینده واقع گرایانه. قابل تحقق و جذاب
را برای سازمان مدنظر قرار می دهد. و بیان صریح سرنوشتی است که سازمان باید
بسوی آن حرکت کند.
٠
صفحه 17:
همه اعضای سازمان_باید چشم انداز را ببینند و چشم انداز به همه افراد سازمان بايد
منتقل شود. و در وجود آنان نهادینه گردد.
انداز:
* الگوسازی چشم انداز:
به چگونگی انجام و دستیابی چشم انداز میپردازد یعنی هم سیستمها و روشهای ما
بايد در راستای چشم ندز باشد. باید مسیرهایی که ما را به چشم لنداز میرساند
مشخص شود آموزش, خدمات. سیستم وروش, مذاکرات و... همه باید در مسیر چشم
انداز باشند.
* ضمانت اجراء ایجاد تعهد نسبت به چشم انداز:
به منظور اجرای اثربخش چشم لنداز لازم است که کنترل استراتژیک صورت بپذیرد
که به آن ممیزی چشم انداز میگویند. با طراحی معیارهای کارآمد و ارزیابی مستمر
فرآیندها و اقدامات و مقایسه آنها با چشم انداز سازمان, موقعیت سازمان با آنها را
مورد ارزیابی قرار میدهیم. ۱
اگر مراحل فوق در سازمان مد نظر قرار گیرند رهبری تحول آفرین در سازمان ایجاد
می گردد.
صفحه 18:
رهبری تحول آفرین
جاو ها مسب(
ایجاد تعهد نسبت به چشم انداز
سوه بل
مسا to he
صفحه 19:
”
* تدوین چشمانداز اثرات مهمی در سازمان به همراه خواهد داشت که اهم آنها به
شرح زير میباشد:
- در مواجهه با مسایل پیش آمده سازمان فوق فعال خواهد بود .
- بكاركيرى ابتكار عمل و خلاقیت در سازمان افزايش خواهد يافت.
- با مشخص شدن هدف غايى تلاش هاى افراد و فعاليت هاى سازمانى جهت می
یابند.
- هدایت نیروهای بالقوه و بالفعل و ایجاد هم نیروزایی در آنها.
- اولویت بندی تخصیص منایع و بهره گیری از امکانات و فرصت ها.
- جلوگیری از بروز بحران های احتمالی و اتلاف منابع
صفحه 20:
فواید طراحی چشم انداز مناسب و اثر
* اگربه نحو اثربخش بین اعضا پذیرفته شود. نوعی انسجام بین اعضا
پدید میآورد.
موجب تسهیل یادگیری در سازمان میشود (پیتر سنگه)
رهبری سازمان را تسهیل میکند. نباید متکی به فرد بخصوص
باشد.
رهبران کارآفرین
رهبری که چشمانداز را در ایجاد سازمان گسترش میدهد و دنبال
میکند.
صفحه 21:
* اهمیت چشمانداز از ابعاد گوناگینی قلبل بررسی است. اما مهمتر از همه آن
که چشم انداز دو کارکرد اصلی را برای هر فرد یا سازمان دارد: نخست آن
که از به بیراهه کشیده شدنها جلوگیری می کند و دوم آن که همواره اميد
را در فرد یا سازمان برای نیل به اهداف تعیین شده تقویت مینماید از
آنجایی که-چشتانداز بر بسانن. آمدأف فردی و:سازماتی ندوین عیفود:و
ولویتهای کوتاه و درازمدت در آن مورد توجه قرار میگیرد میتوند مانند
یک خط کش تصحیح کننده حرکتهای فردی و سازمانی باشد. هر تصمیم با
اقدامی را میتوان بر مبنای چشمانداز مورد بررسی و ارزیلبی قرار داد و به
تفکیک درست از نادرست پرداخت. حتی بایدها و نبایدها نیز در هنگام
تدوین چشمانداز مشخص میشوند و دیگر نیازی به آزمون و خطاهای متوالی
و تکراری نیست. این خود نقش و سهمی قلبل توجه در جلوگیری از به هدر
رفتن منابع انسانی و سازمانی دارد.
صفحه 22:
Objectives اهداف
صفحه 23:
janizational Objectives))slaal
& اهداف سازمانی آندسته از پایانه ها (مقاصد ) است که هر سازمانی با "بودن" و *
فعالیت های" خود می خواهد به آن ها دست یابد .
- عبارتند از مجموعه شاخصهایی که مقدار آنها بلید در طول دوره برنامریزی تغيير
goals
- عبارتند از مجموعه محورها و موضوعات مرتبط با ساز
دوره برنامهریزی تغییر نماید.
يا محيط آن كه بايد در طول
در زبان انگلیسی واژگانی نظیر ع) , عصهطل) , {Purposes
Paryet, Dios ,ط20) وجود دارد که البته در مفهوم و در عمل با هم
تفاوت دارند .
در زبان فارسی اغلب "لهداف " و گاهی هم " مقاصد " گفته می شود.
صفحه 24:
اجزاء مفهومی اصلی در بیان اهداف سازه
روند ته
* مثال: افزایش, کاهش
*"موضوع و محور تغییرات:
میتواند مشتمل بر هر یک از شاخصهای سازمانی یا مفاهیم و موضوعات
کلانتری باشد که مبتنی بر شاخصها تعریف میگردد.
* مثال: حجم فروش سهم در بازار فروش. رضایتمندی مشتری( که میتواند
وابسته به حجم فروش و تعداد شکایت مشتریان باشد) » ارتقاء آگاهی, ...
* مقدار تغییر:
معمولا به کمیت مقدار تغییر در مقدار شاخصها یا مفاهیم مبتنی بر آنها را بیان
ف ايف Gi pe a Cal oy مطلق بیان گرهد.
صفحه 25:
اهداف عملکردی:
*_عبارتند از اهدافی که موضوع تغییرات در آنها میتنی بر شاخصهای
عملکردی يا مفاهيم مبتنى بر اين نوع شاخصها تعیین گردند.افزایش
تعداد تولید
اهداف وضعیتی:
* عبارتند از اهدافی که موضوع تغییرات در آنها مبتنی بر شاخصهای وضعیت
سازمان یا مفاهیم مبتنی بر اين نوع شاخصها تعیین گردند. افزایش
بهرهوری
اهداف درونی:
* عبارتند از اهدافی که موضوع تغییرات در آنها مبتنی بر شاخصهای وضعیت
محیط يا مفاهیم مبتنی بر اين نوع شاخصها تعیین گردند. افزایش حجم
بازار
اهداف بیرونی:
*_عبارتند از اهدافی که موضوع تغییرات در آنها مبتنی بر شاخصهای وضعیت
محیط یا مفاهیم مبتنی بر اين نوع شاخصها تعیین گردند. افزایش تقاضا
صفحه 26:
* اهداف کمی:
* عبارتند از اهدافی که مقدار یا روند تفییرات آنها به صورت کمی (عددی)
بیان گردد.
کاهش هزینهها به میزان ۱۰ درصد. کاهش حجم دارایی ثابت به میزان ۱۵
درصد
& اهداف کیفی:
* عبارتند از اهدافی که مقدار يا روند تغيير آنها به صورت توصيفى و در قالب
عبارات تعيين كردد: افزايش ميزان رضايت مشترى
* اهداف درازمدت:
© عبارتند از مجموعه اهدافی که روند تفییرات در راستای آنها به کندی
صورت گرفته و مستلزم صرف مدت زمان زیادتری میباشد.
صفحه 27:
انوا
*** اهداف كوتاه مدت:
* عبارتند از مجموعه اهدافی که روند تغییرات در راستای آنها را
میتوان در مدت زمان کمتری به نتيجه رساند.
* اهداف ماموریتی:
* عبارتند از مجموعه اهدافی که دستیابی به آنها به معنای تحقق
ماموریت و موفقیت سازمان میباشد.
** اهداف راهبردی:
* عبارتند از مجموعه اهدافی که تحقق آنها به معنای جهت گیری
صحیح و مطلوب سازمان برای دستیابی به موفقیت می باشد.
صفحه 28:
تفاوت ماموریت و چشم انداز.
بإيهاوجايىمشتريازكه در حل جاضر .©
لاس خرس
صفحه 29:
** چشم انداز ورسالت
چشم انداز از جنس رهبری است ولی رسالت از جنس مديري
* رسالت و اهداف
بطور کلی تعیین اهدلف سازمان باید در جهت تحقق حداکثری ماموریتهای
قارفا موريج بنيز
تحقق حداکثری ماموریتهای سازمان, بر اساس شرایط محیطی میتواند در
دورههای مختلف. دارلی اشکال متفاوت صورت پذیرد.
مصادیق اشکال متفاوت انجام ماموریت: انجام فعالیتهای متفاوت سازمانی؛ ارلثه
ترکیبهای متفاوت محصول, ارائه حجم متفاوت از محصولات
اهداف سازمان, علاوه بر تفاوت در مقدار شاخصهای موجود میتولند مشتمل بر
در نظرگرفتن مجموعه جدیدی از شاخصها بر مبنای وضعیت آینده نیز تعریف و
در نظر گرفته شود.
علت اصلی امکان تفاوت بین عنوان شاخصهای سازمان در وضع موجود و وضع
آینده. متفاوت بودن شکل انجام ماموریت آن در زمانهای مختلف میباشد.
اهداف سازمان در مقایسه با ماموریت آن. معمولا دارای طول عمر کمتری ا
صفحه 30:
**اهداف از ماموریتها و چشم اندازها نشئت می گیرند و بستگی به
جواب سه سوال ذیل دارد :
در حال خاضر :کجا هستیم ؟
به کجا می خواهیم برویم ؟
برای رسیدن به هدف چه باید بکنیم؟
پرای هدفگذاری اطلاع ازماموریت ها چشم انداز و وظایف سازمانها
لازم و ضروری است . اهداف باید در تحقق ماموریت و وظایف
سازمانی باشد .
صفحه 31:
اجزاي رسالت دپارتمان بهداشت ایالت اينداناي آمرد
اجزای متن رسالت
هدفویژم: مشنريه
وت انس
مهمتريرخدمات ؟
۲-محدوده جغرافیایی
ارزشهایویژه 17
فلسفه رمشن-ه
سار لجزاء مهو
مفاهیم کلیدی رسالت آن دپارتمان
pigs ایا ناخنه رویز تبازسندانثر ات
شاخص هاي بهداشتي ووضعیت اقتصادي]
تربیت وکمک فنی - برنامه های پیشگیری وآموزش بهداشت- باز
داده های بهداشتی -تدوین سیاست هاوبرنامه ریزی وارزیابی
درون مرزهای ایالت ایندیانا
احترام فردی -خدمات با کیفیت - نثآوری هویت شخصی -اعتماا
واستانداردهای اخلاقی بالا
رهبری پویا از طریق کاربرد علوم بهداشت عمومی ولپیدمیولوژی
کارآیی بیشتر عملکردها
توجه مهع به بيوستكى :يا حنياى خارج
صفحه 32:
بیانیه چشم انداز
** شعبه بين الملل دانشكاه علوم يزشكى و خدمات بهداشتی درمانی
شهید بهشتی در ۵ سال آینده به عنوان بهترین شعبه بین الملل (از
نظر کمی و کیفی) در سطح شعب بین الملل دانشگاههای علوم
پزشکی کشور خواهد بود و در طی اين مدت الزامات و بستر مناسب
برای: دستیابی به چشم انداز ایران در سال ۱۳۰۴ را مهیا می نماید.
این شعبه در افق سال ۱۴۰۴ بعنوان موفق ترین مرکز
آموزشی -پژوهشی بین المللی منطقه خواهد بود.
صفحه 33:
آموزش نیروی انسانی (دانشجویان) در رشته های مرتبط با سلامت به روش
حضوری و مجازی
پژوهش و تحقیقات پیرامون موضوعات مهم در رشته های زیر گروه علوم پزشکی و
سلامت
جذب دانشجویان خارجی و ایرانی مقیم خارج از کشور
ایفای نقش فعال در ارتقای سلامت جامعه
ایجاد قطب علمی در منطقه خلیج فارس
ارتباط و همکاری آموزشی- پژوهشی با دانشگاههای معتبر دنا و ساز
فرهنگی, علمی. صنعتی و اقتصادی کشور
ایجاد بستر مناسب مشارکت و سرمایه گذاری در امور آموزش, پژوهش و سایر لمور و
صنایع وایسته
انهاى
صفحه 34:
تامين نیروی انسانی متخصص مورد نیاز نظام سلامت
تولید علم و دانش در علوم مرتبط با سلامت
بيشكيرى از خروج دانشجويان و منلبع مللى و معنوى كشور با ارايه
آموزشهای حضوری و مجازی
ارتقا سطح کمی؛ کیفی سلامت در متطقه
ارسال و انتقال علم و فرهنگ اسلامی به کشورهای حوزه خلیج
فارس
تجاری سازی صحیح علم
صفحه 35:
مدیریت استراتژیک فردآردیوید-ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر
سيك متقنذ اعرابی
مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک-دکتر محسن اکبرپور شیرازی
برنامه استراتژیک و کاربرد آن در مدیریت-مهندس عباس شیخ
ابومسعودی
تلوری سازمان رابینز-ترجمه دکتر الوانی-دانایی فرد
رابطه مدیریت یک و مدیریت منابع انسانی -دکتر رضا سید
جوادین
برنامه ریزی استراتژیک,تبیین بیانیه رسالت-دکتر ناصر محمدی
پورتال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
صفحه 36: