علوم انسانی و علوم اجتماعی علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

مارگارت مید و نظریه های جدید انسان شناسی

margaret_mid_nazariyehaye_jadide_ensani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مارگارت مید و نظریه های جدید انسان شناسی”

مارگارت مید و نظریه های جدید انسان شناسی

اسلاید 1: مارگارت مید Margaret Mead ) ) واحد : نظریه های جدید انسان شناسیپژوهشگر : مریم عباسینیمسال اول تحصیلی 90-89 EMAIL:ABBASI_66401@YAHOO.COM

اسلاید 2: مقدمه :مارگارت مید بزرگترین انسان شناس قرن بیستم و از بنیانگذاران مکتب فرهنگ و شخصیت بود . وی از مهمترین شاگردان بوآس و بندیکت و کسی بود که میان نظریه و روش پیوند برقرار کرد .مید در قرن بیستم راه را برای پیوند میان انسان شناسی و روانشناسی باز کرد . مهمترین اثر مید که بلوغ در ساموا نام دارد منجر به شهرت جهانی وی شد . او با آثار خود به مردمی شدن رشته انسان شناسی کمک کرد .مید به مادربزرگ انسان شناسها شهرت یافت. او علاوه بر انسان شناسی در زمینه دفاع از حقوق زنان و جنبشهای مخالفت با تبعیض نژادی و ضد جنگ شهرت دارد .

اسلاید 3: نظریه های مهم مید در انسان شناسی :تاکید بر تربیت به عنوان عامل شکل دهنده به شخصیتتاکید بر فرهنگ به عنوان عامل تعیین کننده صفات جنسی

اسلاید 4: دلایل شهرت مارگارت مید :مارگارت مید با آثار خود منجر به عمومیت انسان شناسی شد . نظریات مارگارت مید در جنبش های فمنیستی نقش پررنگی دارد .وی از بنیانگذاران مکتب فرهنگ و شخصیت بود .نظریه پرداز سیاسی و از مخالفان تبعیض نژادی .

اسلاید 5: مهمترین آثار :تعدادی از مهمترین آثار مید که به زبانهای مختلف ترجمه شده اند عبارتند از:بلوغ در سامواجنسیت و منش در سه جامعه بدویمذکر و مونثطبع انسانهمکاری و رقابت در میان سه جامعه بدوی

اسلاید 6: بلوغ در ساموا : بلوغ در ساموا حاصل اولین کار میدانی مارگارت مید در جزایر ساموا بود.وی در این کتاب با بررسی تجربه بلوغ در میان افراد جزیره به این نتیجه می رسد که تجربه بلوغ افراد متاثر از فرهنگ است و در تمام مناطق دنیا لزوما یکسان نیست.کتاب بلوغ در ساموا در شکل گیری جنبشهای فمنیستی تاثیر قابل توجهی داشت.

اسلاید 7: جنسیت و منش در سه جامعه بدوی : کتاب«جنسیت و منش در سه جامعه بدوی» حاوی نتایج مطالعات مید (33-1931)در میان سه جامعه محلی گینه نو می باشد .وی در این پژوهش به بررسی پرسشی بنیادین در زمینه شکل گیری شخصیتهای اجتماعی در میان افراد هر دو جنس می پردازد.به باور مید،این مطالعه به بررسی نحوه گروهبندی نگرشهای اجتماعی سه جامعه بدوی مورد نظر در زمینه منش با توجه به واقعیتهای بدیهی و روشن مربوط به تفاوتهای جنسی می پردازد .

اسلاید 8: سه جامعه مورد بررسی مید :آراپش ها : زنان و مردانی آرام و مسئولیت پذیرموندوگومورها : مردان و زنان خشن ، تندخو و حسود .چامبولی ها : اهمیت هنر در زندگی مردان و به عبارتی جابجایی نقشها ی جنسی در میان بومیان .

اسلاید 9: علت اهمیت کتاب جنسیت و منش در سه جامعه بدوی :کتاب « جنسیت و منش در جوامع بدوی » به این دلیل حائز اهمیت بود که در آن زمان در آمریکا مردان و زنان نقشهای وابسته به جنسیت را به عنوان نقشهای طبیعی ، غیر قابل اجتناب و به عنوان مولفه های طبیعی تفاوتهای جنسی تلقی می نمودند . مید در این اثر نشان داد که این الگوهای رفتاری در واقع بسیار انعطافپذیر و متغیر هستند و بازتاب تفاوتهای فرهنگی می باشند .

اسلاید 10: انتقادات :قالبی بودن کارها و عدم توجه به گوناگونی جوامع مورد بررسی تلاش برای اثبات ذهنیت خود مبنی بر تاثیر فرهنگ در شکل دادن به صفات جنسیتی( فریمن Freeman)وجود تفاوت نقشهای جنسی در فرهنگهای مختلف قابل پذیرش است اما نمی توان تشابه نقشهای جنسی را در میان مردان و زنان پذیرفت ( کالیر Kallier ) .

اسلاید 11: نتیجه گیری :مارگارت مید از انسان شناسان قرن بیستم است.شهرت وی بیشتر به علت مطرح کردن فرهنگ به عنوان عامل اساسی تعیین کننده صفات جنسی است. علاوه بر انسان شناسی وی در زمینه علوم سیاسی و جنبشهای فمنیستی نیز فعالیت کرد. در واقع با وجود تلاش وی در رشته انسان شناسی شهرت وی بیشتر در زمینه نظریه های فمنیستی و مخالفت با تبعیض نژادی است.

اسلاید 12: منابع فارسی :مور جری دی ؛ هاشم آقا بیگ پور ،(1389) زندگی و اندیشه بزرگان انسان شناسی ، جعفر احمدی ، تهران ، انتشارات جامعه شناسان ، 1389فکوهی ناصر(1381)تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی،تهران:نیمارگارت مید مارگارت، مهین میلانی(1365) ، بلوغ در ساموا ،تهران : نشر ویس فکوهی ،ناصر (1385)، پاره های انسان شناسی : مجموعه مقاله های گوتاه ، نقدها و گفتگوهای انسان شناختی، تهران ، نشر نیریویر کلود؛ ناصر فکوهی (1379) درآمدی بر انسان شناسی.،تهران : نشر نی ،بیتس دانیل ، فرد پلاگ ؛ مترجم محسن ثلاثی (1375) انسان شناسی فررهنگی، تهران : علمی

اسلاید 13: فهرست منابع اینترنتیwww.Amazon.comپایگاه الکترونیکی راهنمای ناشران مجلات ، کتب و رسانه های الکترونیکی دانشگاه هاwww.sagepublication.comپایگاه الکترونیکی موزه آمریکایی تاریخ طبیعیwww.amnh.orgپایگاه الکترونیکی دانشگاه وبسترwww.webster.edu

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید