صفحه 1:
نظريه هاى برنامه ريزى درسى 3
ديدكاه ماوراى فردى
ام استاد
: كرد آورنده
صفحه 2:
آبراهام مازلویکی از چهره های برجسته روانشناسی انسانگرایانه است که در سالهای
«بایانی زندگی خود.توجه خود را بر استعلا قرار داد
او در سال ۱۹۶۸ اعلام کرد که روانشناسی انسانگرایانه را که موج سوم روانشناسی است یک
حرکت انتقالی برای رسیدن به موج چهارم یعنی روانشناسی ماورای فردی یا ماورای انسانی
که تمرکز آن فراتر از نیازها و علایق انسانیوهویت .,خودشکوفایی و مفاهیمی از این قبیل
.است و توجه آن بر جهان هستی است
.دیدگاه انسانگرایانه بر خود پنداره ی مثبت و مهار تهاى ميان فردى تاكيد مى كند
اما دیدگاه ماورای فردی بر شهود و استعلا تاکید دارد.فرد از طربق شهود به تفكر خلاق و
.ادراک کل نگر دسترسی می یابد
صفحه 3:
نظریه پردازان ماورای فردی می کوشند میان تفکر عقلانی و تفکر شهودی تعادل و توازن
مناسب را به وجود آورند. به نظر آنها نظامهای آموزشی به طور مناسبی بر تفکر عقلانی به
«قیمت بی توجهی به تفکر شهودی تاکید کرده اند
پژوهشهای مربوط به دو نیمه مغز را راجراسپری و ژوزف بوگن(بیماران مبتلا به صرع) آغاز
کردند.بر اساس نتایج این آزمونها در می یابیم که نیمکره چپ جایگاه تخصصی تفکر
تحلیل است این نیمکره در وضعیتی خطی عمل نموده به پردازش اطلاعات با رعایت توالی
.می پردازند نیمکره چپ کارکردهای زبان و ریاضی را به عهده دارد
نیمکره راست به تلفیق همزمان اطلاعاتی می پردازد این نیمکره برای تشخیص موقعیت در
فضا.فعالیتهای هنری, کارهای دستی,تصور از پیکر و تشخیص صور تها استفاده می شود.به
اعتقاد و مربیان ماورای فردی برنامه های آموزشی باید درصدد ایجاد تعادل میان نیمکره
«راست تفکر شهودی و نیمکره چپ تفکر تحلیلی باشند
صفحه 4:
خرابرت سمپلز نتایج برنامه های طراحی شده برای تسهیل این تلفیق را اینگونه می گوید
لفزلیشهمزمانک کرد صهارتهایمرتبط با نسیمکره چپ2
دلنشآموز بسه کساوشدرباید زمینه هایموضوعیگسسترده تسروسه ش کل میقتر-3
دوهنرهایظرییفه» علوم تسجربیو علوملنسانیعاهمند میشود.
*فرایند خلاقیت از دیدگاه والاس
آمادگلطیآزفرد بسه گسرد آویعاطلهاتمربوط بسه مسله با پسرویه میپسردازد)-1
نسهفتگیلطیآنفرد از ننظر ذهنیآرلمشسیدا میکن)-2
.اشرلقامعمولابه شكلىغود جوشو غيره منتظره را حلبيدا میشود-3
تسلییدیا سازنگر وش شلطی ]زرد بسه مستآمده را به کار میگیرد و به-4
A نکار میکسند/دآزموق
صفحه 5:
نظریه پردازان ماورای فردی بر اين باورند که تخل و شهود ممکن است با رفتار دانش آموزان
«ارتباط داشته باشد
جروم سینگر پژوهشهایی انجام داده است که از نتایج آنها می توان دریافت که تصور و
تخیل رشد نیافته می تواند منبعی برای بزهکاری.افراط در خوردن و استفاده از مواد مخدر
خطرناک باشد.(کود کانی که تخیل کمتر دارند به خشونت کمتر تمایل دارند)
مربیان ماورای فردی برای تقویت تفکر که خاستگاه آن نیمکره راست مغز است.استفاده
گستردتر از تخیل در کلاس را توصیه می کنند. شهود و تخیل ار آن جهت در دیدگاه ماورای
فردی محوریت دارند که گرایش شهود به ادراک مشابهتهای میان پدیده ها به جای
آنهاست به طور خلاصه شهود به فرد اجازه می دهد اتصال میان پدیده ها را به جای
صفحه 6:
ویژگی های دیگر دیدگاه ماورای فردی استعلاا ست.استعلا مستلزم باز و گشوده بودن
نسبت به هستی است
از طریق استعلا رابطه ای پویا میان فرد و عالم کائنات ظاهر می شود.روحانیت دلالت بر نوعی
.ارتباط میان حیات درونی فرد و بینهایت دارد
استعلا و روحانیت از طریق ار تباطها-ارتباطهایی که یک کل را تشکیل می دهند به دست می
:آیند چنانجه فیلیپ فینیکس اظهارداشته است
رن مويسيويتيد ه گونه لیکه تسوصیفک ام(هر موجود مستازم))
((دکو فسهم تسمام موجودلتدیگرلست
استعلا نیز مانند شهود منبعی برای خلاقیت است از آنجا که استعلا مستلزم باز و گشوده
بودن نسبت به بینهایت است,موجب یک رویارویی خلاق با زندگی می شود
صفحه 7:
بانی این آموزش و پرورش,رودولف اشتاینر است.(۱۱۰۰شعبه در ۸۰ کشور جهان )
او اولین مدرسه والدورف را در سال ٩۱۹۱در آلمان بنا کرد او به تدوین دانش فراگیرانسانی
پرداخت که مطالعه طبیعت انسان و بویژه حیات درونی است
اشتاینر توجه خود را به رشد درونی فرد معطوف کرد.او می گوید جهانی خارجی با تمام
پدیده هایش آکنده از تجلیات زیبای قدس است اما فرد باید این قدسیت را در درون خود
ءتجربه کرده باشد پیش از آنکه بتواند نسبت به کشف آن در محیط امیدوار باشد
به نظر اشتاینر رشد کودک در چرخه های هفت ساله به وقوع می پیوندد در هر مرحله یا
دوره هفت ساله سازمان یا پیکره متفاوتی وجود دارد. اشتاینر نخستین پیکره را پیکره
یکی نام نهاده که تا حدود سن هفت سالگی ادامه دارد در اين مرحله مناسب بودن محیط
زیکی برای رشد بدن اهمیت دارد
صفحه 8:
آموزش و پرورش در دوره ابتدایی متکی به عقل نیست.بلکه بر تخیلات و تصورات ذهنی
استواراست. اشتاینر سالهای آموزش ابتدایی را در ارتباط با پرورش پیکره لطیف و آسمانی
.می داند که از حدود هفت سالگی و رویش دندانها آغاز می شود
ویژگی دیگر کودکانی که در سن هفت تا چهارده سالگی قرار دارند عشق و احترام به
.معلمشان است
به اعتقاد اشتاینر در واکنش نسبت به این نیاز در مدارس والدورف دانش آموزان در طول
هشت سال آموزشی ابتدایی با یک معلم سروکار دارنداگ
رچه از معلمان دیگری برای موضوعهای خاص استفاده می شود.معلم اصلی در طی یک مدت
زمان طولانی با کودک همراه است و بخوبی از عهده شناسایی نقاط قوت و نیازهای کودک بر
«مى wal
قرار گرفتن در معرض هنر به پرورش احساسات می انجامد بدین جهت فعالیتهای هنری در
و پرورش والدورف جنبه محوری دارد
قلب آموزش و پرورش والدورف.رشد احساس پیوستگی و ارتباط ميان فرد و
جهان هستی است.این پیوستگی در آموزش و پرورش ماورای فردی نیز نقش محوری ایفا می
کند
صفحه 9:
آموزش رسمی دینی در مدارس والدورف وجود ندارد.در عوض مناسک ومراسم ساده ای
مانند حلقه زدن دور یکدیگر و آواز خواندن اجرا می شود.هدف تجربه های هنری فراهم
.کردن فرصتی برای دانش آموزان و معلمان است تا به حیات درونی خود دلت یابند
هترهای زبانی نیز با محور فراردادن احساسات و تجربه های هنری رشد می کنند. آموزش
در مبنا داشته باشد به نظر اشتاینر واژه ها باید با دانش آموز ارتباط برقرار
آموزش و پرورش جز هنر چیزی نیست.معلم همانند يك هنرمند بايد به
منابع درونی خود و همچنین تصور خلاق متکی باشد.در مدارس ابتدایی درس اصلی در
اضياءت
.ساعتهاى صبح آموزش داده مى شود مانند هنرهاى زبانى و
صفحه 10:
در بعدازظهر دانش آموزان به یادگیری موضوعهایی مثل
آموزش حرکت . باغبانی . تربیت بدنی می پردازد
دانش آموزان در دبیرستان(سن ۱۴تا۲۱سالگیلبه سومین مرحله از چرخه رشد اشتاینر
می رسند.این مرحله که مرحله ستاره ای نام دارد با خصوصیاتی از قبیل قضاوت مستقل,تفکر
اعی و ارزیابی نقاد همراه است
خارجی . موسیقی . کاردستی .
تکیه و تمرکز تعلیم بر حیات درونی کودک بر تمام مراحل آموزش و پرورش والدورف سایر
افکنده است.پس از پایان مدرسه و در هنگام غروب.معلم ممکن است تلاش کند با تجسم
تصوير درونی هر کودک را تولید کند. با تاکید بر انگارها یا تصور ذهنی از کودک.معلم می
.کوشد نیازهای او را بهتر در کند
در اين دوران دان شآموزان به دنبا ل آموزگارانی با تخصصها و مهارتهای خاص میباشند. و به
همین ترتیب و ب راساس ویژگیهای شخصی و استعدادهایشان به سوی افراد و زمینههای
مشخص مطالعه . کشیده میشوند. و با ایجاد نظم و ترتيب لازم د ركار برروى موضوعات
بینشی را که برای درک ارتباط بین موضوعات و علوم مختلف وجود دارد را درخودش
.برورش مىدهد
صفحه 11:
درآموزش وپرورش متلاقی تلاش براین است تا فرد به خود یکپارچگی وتمامیت شخصی
دست یابد اين نوع آموزش همانند یک پروژه دردهه۱۹۶۰ با مدیریت جورج براون شروع
شد , که معلمان ماهی یکبار با یکدیگر ملاقات میکردند, آنها در معرض تمرینهای گوناگون
این فنون را در کلاس خود اجرا میکردند
توجه آموزش متلاقی به تلفیق حیطه شناختی و عاطفی است همچنین به تلفیق درون فردی
میازفردوو بسرورفردیو ماورلیف ردولشایه دارد ,
: بعد متلاقى بودن را به تلفيق
درون فردی : احساسات وادراکات درونی فرد مثل پرخاشگری . _
میان فردی: همچون روابط افراد با دیگران چگونگی ادراک دانش آموزان
برون فردی: تجربه های دانش آموز در بستر اجتمایی _
فردی: تجربه های کیهانی (جهان هستی) برای آزمون پرسشهای اساسی مربوط به
معنی روحانیت فراهم می آورد
اد داشت که یادگیری تدریجی نیست و به صورت اگهانی و از طریق کسب
.بینش اتفاق میافتد.
صفحه 12:
pene ST SES
معلم باید از خود وچگونه پاسخ دادن به دانش آموز آگاه باشد ((خود شناسی))
معلم باید این خود شناسی را به دانش آموز منتقل کند
داشتن تلاش برای بر قراری ارتباط میان محتوای درس و تجربه دانش آموز
سه هدف عمده
موفقیت در دستیابی به هدفهای سنتی موضوعات درسی
آموختن مهارتهای فرایندی که دانش آموزان را قادر می سازد هدفهای یادگیری خاص خود را
نمایند
صفحه 13:
تمرکز بر روباهای هدایت شده و تمرینهای
معلم در درس پادشاه حشرات از دانش, آموز خواست خود را همچون حیوان تصور کند.برای
برقراری ارتباط , میان دنیای درونی وبیرونی فرد
رشد فردی ورشد مهارتهای میان فردی
این فعالیتها باهدف رشد خلاقیت فردی و میان فردی است
توجه مهارتهای یادگیری
اين فعالیتها به دانش آموزان امکان دستیابی به هدفشان را میدهد
در کل آموزش پرورش متلاقی تاثیر بسزایی درافزایش خود پنداره مثبت دانش آموزان دارد
صفحه 14:
ا 0
در بديع شناسى و تلقين شناسى نيز از فنون ماوراى فردى استفاده ميشود ولى نسبت به
آموزش وپرورش متلاقی حوزه عمل محدودتری دارد
بدیع پردازی ِ
د ربدیع پردازی از استعاره برای رشد مهار تهای خلاق در دانش آموزان استفاده میشود .
گوردن از۳ نوع تمثیل در بدیع پردازی استفاده میکند
لس توسیف اول شخص از حقایق
ais كد
تسس تعارض فشرده یا متراکم
صفحه 15:
توصینایلنخصاز حقلیق 1
صرفا توصیف حقایق است مثلا شخصی در بیان موتور ماشین ممکن است بگوید احساس
میکنم روغنی شدم
الف. همانند سازی اول شخص توام با عواطف
شخص عواطف معمولی را بیان میکند ولی فاقد بینش جدیدی است در مثال موتور ماشین
میگوید احساس قدرت میکنم
ب. همدلی در همانند سازی با موجود زنده
شاگرد به طورعاطفی خود را با موضوع قیاس , همسان سازی میکندمثل: میگوید هنگامی که
به آن صورت میخندی من سرشار از خنده میشوم
چ. همدلی در همانند سازی با موجود غیر زنده
شخص خود را همجون موجود فاقد حيات مى بيند مثال: تو کتاب مورد علاقه ات هستی خود
مقايس ساده دوشیی با مق . مثال: تمثیل قلب به پمپ آب
تعايضفشرهه يامترلكم 3
تمثيل دو كلمه متضاد هم مثال: دوست دشمن . نابود كر حيات بخش
صفحه 16:
و موسیقی و تمرینهای تنفسی برای
تسهیل یادگیری استفاده میشود
این روش در زمینه به خاطر سپاری اطلاعات و تسهیل یادگیری زبان موفق بوده است
تلقینپذیری. یک نوآوری آموزشی بود که بر پایه استفاده از قدرت مغز قرار داشت . طبق نظر لازانف
(1۹۷۹) افراد میتوانند بسیار فکر میکنند. یادبگیرند. لازانف با ستفاده از بینشهایی
که با استفاده از پژوهش روانشناختی در شوروی راجع به درک فراحسی و نیز یوگا به دست آورده
بود. یک روش آموزشی ایجاد کرد که از حالت آرام ذهن برای یادسپاری مطالب بهره میگیرد.
در روش اوء موسیقی. یک عامل کلیدی است. موسیقی باروک که شصتضربی است و ریتمی خاص
دارد. نوعی «تمرکز آرام» به وجود میآورد که باعث «یادگیری فوقالعاده» مى شود
toe
اسليوت
صفحه 17:
آرمانهای تربیتی: پرورش مهار بهاو تفکر خلاق ۱
تلقی نسبت به فرایند یاد گیری: برای آگاه تر شدن مردم از ظرفیت درونی خود ورابطه خود
با دنیای اطرافش
تلقی نسبت به یاد گیرنده: نخست نیازهای <فیزیکی و شناختی وعاطفی > فرد در ارتباط با
هم هستند انیا" فرد جزئی از محیط بزرگتری است که در تقابل با اوست
تلقی نسبت به فرآیند آموزش: فنونی همچون تمرکزیابی و فعالیتیهای حرکتی برای کمک به
دانش آموزان و به کارگیری استعداد و ظرفیت درونی اوست
تلقی نسبت به محیط یادگیری: محیط یادگیری باید پشتیبان رشد در ار تباط با قابلیتهای
عقلانی باشد
نقش معلم: معلم باید ظرفیت درونی خود را تقویت کند تا دانش, آموز پذیرش بیشتری داشته
باشد. معلم باید ز فنونی مانند تجسم وتمرکزیابی استفاده کند تا محیط کلاس سرشار از
محبت و همدلی شود
تلقی نسبت به ارزشیابی: به صورت تکوینی باز پاسخ باشد از روش های غیر رسمی و نوع
آورانه نیز باید برای عملکرد استفاده شود
صفحه 18:
وکتی GME Coed AS باشيم » م ىآم ونيم آفرین ه رکت قلم مو موی برم » به معناى بايان تابلو
۰ نيست بلله به اين مفيوم است كه به زودى اثر ديلرى آغاز واف شد
با تشکر از توجه شما
