mabaniye_elme_rayane

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مبانی علم رایانه”

مبانی علم رایانه

اسلاید 1: به نام خالق هستی بخشدبیرستان غیرانتفاعی البرزنوآموزش و پرورش منطقه 6 تهران

اسلاید 2: Please be sure following fonts are installed on your system.B TitrB Koodak

اسلاید 3: مبانی علم رایانهسال سوم دبیرستان (ریاضی و فیزیک)مدرس: عالم زاده

اسلاید 4: فهرستفصل اول: آشنایی با پردازش دادهفصل دوم: آشنایی با سیستم های اطلاعاتیفصل سوم: تبادل اطلاعات و ارتباطاتفصل چهارم: شاهراه اطلاعات و اینترنتفصل پنجم: جایگاه و تاثیرات رایانه در زندگی امروزفصل ششم: واحد سیستمجهت نمایش مطالب فصل مورد نظر،روی لینک مربوطه کلیک کنید.

اسلاید 5: مفاهیم کلی علم رایانهفصل اول: آشنایی با پردازش دادهفهرست

اسلاید 6: مفهوم پردازش داده هادر حل هر مسئله و تولید اطلاعات خروجی مطلوب فرآیند کلی زیر برقرار است:دادهاطلاعاتورودیخروجی

اسلاید 7: مفهوم پردازش داده هادادهاطلاعاتپردازشدستورالعمل

اسلاید 8: مفهوم پردازش داده ها547457پردازشمرتب کردن

اسلاید 9: مفهوم پردازش داده هاانجام عملیات ریاضی و منطقی روی داده ها بر اساس دستور العمل ها و تولید اطلاعات خروجی با استفاده از داده ورودی را پردازش داده گویند.داده پردازش شده ، اطلاعات نامیده می شود.پردازش داده دارای 3 مرحله ی زیر می باشد :1.دریافت ورودی2. پردازش3. خروج اطلاعات

اسلاید 10: مفهوم پردازش داده ها5474پردازشیافتن مینیمم

اسلاید 11: مفهوم پردازش داده ها143؟پردازشتشخیص اول بودن

اسلاید 12: انواع رایانه ها 1.ریز کنترل کننده ها:رایانه های بسیار کوچک و تک منظوره ای هستند که در ساخت وسایل دیگر به کار می روند.برای مثال از آنها در ساخت ماکروفرها و برای نگهداری و پردازش داده های مربوط به زمان و دمای پخت انواع غذاها استفاده شده است.

اسلاید 13: انواع رایانه ها 2. ریز رایانه ها: ریز رایانه ها که به آنها Personal Computer یا PC نیز گفته می شود، بصورت یک ماشین مستقل و یا متصل به یک شبکه وجود دارند.ریز رایانه ها پرکاربردترین و متداول ترین نوع رایانه ها هستند و بطور گسترده در منازل، مدارس و ... استفاده می شوند. ریزرایانه ها به دو دسته رایانه های رومیزی و رایانه های قابل حمل تقسیم می شوند.

اسلاید 14: انواع رایانه هاانواع ریز رایانه ها:ریز رایانه هارایانه های قابل حملرایانه های رومیزینوت بوکPDAPDA (Personal Digital Assistant)

اسلاید 15: انواع رایانه ها 3. رایانه های بزرگ:این دسته از قدیمی ترین انواع رایانه ها هستند و بسته به کاربردشان در اندازه های مختلف ساخته می شوند.رایانه های بزرگ بسیار گران قیمت هستند و در شرایط خاصی نگهداری می شوند. از رایانه های بزرگ در سازمان ها، بانک ها، وزارت خانه ها و خطوط هواپیمایی استفاده می شوند.تعداد کاربرانی که در یک زمان از آنها استفاده می کنند ممکن است چند صد نفر باشد.

اسلاید 16: انواع رایانه ها 4. ابر رایانه ها:ابر رایانه سریع ترین و گران ترین ماشین محاسبی است که به دست بشر ساخته شده است و می تواند بیش از چندین تریلیون ( 1012) دستورالعمل را در یک ثانیه انجام دهد.این نوع رایانه ها برای مصارف خاصی از قبیل پیش بینی وضع هوا، یافتن کلید کدهای بسیار پیچیده، کاربردهای فضایی و نظامی به کار می روند.

اسلاید 17: انواع رایانه ها

اسلاید 18: انواع رایانه ها

اسلاید 19: مفاهیم کلی علم رایانهفصل دوم: آشنایی با سیستم های اطلاعاتیفهرست

اسلاید 20: مفهوم سیستمتعریف سیستم:سیستم مجموعه ای از اجزای مرتبط به هم است که برای رسیدن به هدفی خاص با یکدیگر همکاری می کنند تا در یک فرایند سازمان دهی شده، ورودی دریافتی را به خروجی مطلوب تبدیل نمایند.سیستم گردش خون نمونه ای از سیستم های حیاتی است.هر سیستم دارای ویژگی هایی است.1) سیستم دارای هدف و منظور است.2) سیستم دارای ورودی و خروجی است.3) سیستم می تواند بر حسب نیاز خود را تنظیم کند.4) سیستم می تواند خود را تصحیح کند.

اسلاید 21: سیستم اطلاعاتیسیستم اطلاعاتی مجموعه ای از انسان ها، ماشین ها و روش ها است که برای جمع آوری، تغییر، انتقال و ارائه اطلاعات سازمان دهی شده اند.سیستم اطلاعاتی مجموعه ای از انسان ها، ماشین ها وروش هاست که برای جمع آوری ، تغییر ، انتقال و ارائه اطلاعات سازمان دهی شده اند.

اسلاید 22: سیستم اطلاعاتیاجزای سیستم اطلاعاتی:هدف سیستم اطلاعاتی:جمع آوری، تغییر، انتقال و ارائه اطلاعاتانسانرویهدادهسخت افزارنرم افزار

اسلاید 23: انسان در سیستم اطلاعاتینقش انسان در سیستم اطلاعاتی:سیستم اطلاعاتی باید بتواند در صورت لزوم خود را تنظیم یا تصحیح کند و لازمه انجام این نوع عملیات، تفکر و ارائه طرح است. انسان به عنوان یکی از عناصر سیستم اطلاعاتی است که می تواند متخصص رایانه یا کاربر معمولی باشد.

اسلاید 24: رویه در سیستم اطلاعاتیمجموعه قوانین، توضیحات و راهنمایی هایی است که لازم است انسان به عنوان یکی از اجزای سیستم اطلاعاتی برای استفاده از اجزای دیگربه کار گیرد.

اسلاید 25: داده داده ها دارای انواع مختلفی هستند:داده عددیداده های حرفی (رشته ها)داده های گرافیکیداده های صوتیداده ها در رایانه بصورت بیت به بیت ذخیره می شوند.بیت bit

اسلاید 26: واحدهای اندازه گیری داده8 بیت = 1 بایتبایت Byte1024 B = 1 KB1024 KB = 1 MB1024 MB = 1 GB1024 GB = 1 TB

اسلاید 27: سخت افزارسخت افزار یکی از اجزای سیستم اطلاعاتی است که تجهيزات ظاهری و فيزيکي را شامل می شود.سخت افزار کامپیوتر به پنج دسته تقسیم می شوند کهعبارتند از:1) واحد ورودی2) واحد سیستم (پردازش مرکزی)3) واحد حافظه4) واحد خروجی5) وسایل ارتباطی

اسلاید 28: سخت افزارOutputUnitCPUCentral Processing UnitMemory UnitInputUnit

اسلاید 29: نرم افزارنرم افزار یا برنامه، مجموعه ای از دستورالعمل های دقیق و مرحله به مرحله است که هدف خاصی را دنبال می کند.نرم افزارها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:1) نرم افزار های سیستم2) نرم افزار های کاربردینرم افزار های سیستم،مدیریت سیستم رایانه را به عهده دارند. نرم افزار های کاربردی برنامه های مورد استفاده کاربرهستند.

اسلاید 30: نرم افزار سیستمنرم افزار سیستم به برنامه کاربردی و کاربر اجازه می دهد که با سخت افزار ارتباط برقرار نماید.نرم افزار سیستم، هم چنین مدیریت منابع داخلی رایانه را بر عهده دارد.مهم ترین نرم افزار سیستم، سیستم عامل است.

اسلاید 31: نرم افزار سیستمنرم افزار سیستم به عنوان واسطه بین برنامه های کاربردی و سخت افزار عمل می کند.سخت افزارنرم افزارهای کاربردینرم افزار سیستم

اسلاید 32: مفاهیم کلی علم رایانهفصل سوم: تبادل اطلاعات و ارتباطاتفهرست

اسلاید 33: مفهوم تبادل اطلاعات و ارتباطاتایجاد ارتباط بین رایانه ها، وسایل مختلف ومنابع اطلاعاتی با استفاده از خطوط ارتباطی،ارتباطات نامیده می شود.ارسال و دریافت اطلاعات بین رایانه ها و دست یابی به منابع اطلاعاتی-الکترونیکی، تبادل اطلاعات نامیده می شود.

اسلاید 34: کاربردهای ارتباطاتبرخی از کاربردهای ارتباطات عبارتند از:دورنگارپست صوتیپست الکترونیکیویدئو کنفرانستلفن تصویریمنابع اشتراکیسرویس های آنلاین

اسلاید 35: ملزومات ارتباطاتمودموسیله ای است برای متصل کردن کامپیوتر به شبکه از طریق خطوط تلفن.وسیله ای است برای متصل کردن کامپیوتر به شبکه از طریق خطوط تلفن.سرعت انتقال داده توسط مودم با واحد بیت بر ثانیه (bps) مشخص می شود.وظیفه مودم تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ و بالعکس است.

اسلاید 36: مودم هاسیگنال های دیجیتال و آنالوگسیگنال دیجیتال از نظر فیزیکی می تواند در دو وضعیت صفر یا یک قرار گیرد.سیگنال های آنالوگ دارای دو محدوده هستند که سیگنال می تواند در میان این دو وضعیت قرار گیرد.

اسلاید 37: مودم ها

اسلاید 38: کانال های ارتباطیدر برقراری ارتباط میان رایانه ها و یا تجهیزات دیگر نیز لازم است که یک کانال ارتباطی میان فرستنده و گیرنده وجود داشته باشد.فناوری های برقراری ارتباط عبارتند از سیم تلفن، کابل کواکسیال، کابل نوری، ماکروویو و ماهواره.سه فناوری اول از طریق کابل و دو فناوری دیگر از طریق هوا اطلاعات را منتقل می کنند.

اسلاید 39: کانال های ارتباطیسیم تلفن:سیم تلفن از دو سیم باریک مسی به هم پیچیده که دارای روپوش عایق هستند، تشکیل شده است و به آن زوج سیم نیز گفته می شود.زوج سیم با سابقه ترین کانال ارتباطی برای انتقال صدا و داده است، اما بطور نسبی سرعت آن اندک و تداخل الکتریکی آن زیاد است.

اسلاید 40: کانال های ارتباطیکابل هم محور (کواکسیال)کابل کواکسیال همانند کابل آنتن تلویزیون است و در مقابل نویز (امواج زاید) و تداخل الکتریکی از زوج سیم مقاوم تر است.ظرفیت ارسال کابل کواکسیال تقریباً هشتاد برابر زوج سیم است.

اسلاید 41: کانال های ارتباطیکابل نوری:در این نوع کابل، داده بصورت پالس های نور در طول لوله ای شیشه ای که خلوص بسیار زیادی دارد، انتقال می یابد.قطر این لوله شیشه ای کمتر از قطر یک تار موی انسان است ولی ظرفیت انتقال آن 26000 برابر زوج سیم است.بر خلاف سیگنال های الکتریکی پالس های نور تحت تاثیر میدان های الکترومغناطیسی قرار نمی گیرند و نویز بر آنها اثر نمی گذارد.

اسلاید 42: کانال های ارتباطیکابل نوری به مراتب از زوج سیم سبک تر و بادوام تر است.مزیت دیگر کابل های نوری این است که نمی توان با قطع و ایجاد انشعاب در نقطه ای از آن به اطلاعاتی که از آن عبور می کند، دست یافت.

اسلاید 43: کانال های ارتباطیماکروویو:هوا، وسیله انتقال در این نوع کانال ارتباطی است.ماکروویو عبارت است از امواج رادیویی با فرکانس بسیار بالا که بصورت خط مستقیم در هوا انتشار می یابند. بنابراین لازم است که فرستنده و گیرنده در خط مستقیم دید هم باشند و به دلیل انحنای کره زمین فاصله بین دو ایستگاه نباید بیش از 40 تا 50 کیلومتر باشد.امواج ماکروویو برای ارسال داده در بین ساختمان های یک شهر بسیار مناسب هستند و برای مسافت های طولانی لازم است از ایستگاه های رله (تقویت کننده) استفاده کرد که در واقع امواج را دریافت، تقویت و مجدداً ارسال می کنند.

اسلاید 44: کانال های ارتباطیماهواره:ماهواره های ارتباطی در واقع ایستگاه های رله امواج ماکروویو در آسمان هستند. این ماهواره ها که در فاصله 36000 کیلومتری سطح زمین و درست بالای خط استوا قرار دارند، با سرعتی برابر سرعت چرخش زمین به دور خود در حال حرکت هستند و به همین دلیل نسبت به زمین ثابت به نظر می رسند.ماهواره ها در واقع امواج ماکروویو را از ایستگاه زمین دریافت و پس از تقویت، آنها را در جهت دیگر برای استگاه دیگری در روی زمین ارسال می کنند.هوای نامساعد می تواند در فرایند ارسال اطلاعات ایجاد وقفه و اختلال نماید.

اسلاید 45: شیوه ارسال دادهداده به دو صورت سریال و موازی انتقال می یابد.1) در روش سریال، همانند خیابان یک طرفه و باریک که اتومبیل پشت سر هم و یک به یک در حال حرکت هستند، بیت ها یک به یک به صورت پشت سر هم انتقال می یابند. مثال:داده های ارسالی از طریق خطوط تلفن به صورت سریال انتقال می یابد.

اسلاید 46: شیوه ارسال دادهداده به دو صورت سریال و موازی انتقال می یابد.2) در روش موازی، همانند یک بزرگراه چند بانده ی یک طرفه که چندین اتومبیل با هم و در باندهای مختلف بزرگراه در حال حرکت هستند، بیت ها از طریق چند خط، به طور موازی و همزمان با هم ارسال می گردند.مثال:این روش برای فواصل کوتاه از قبیل اتصال رایانه به چاپگر به کار می رود.

اسلاید 47: شیوه ارسال دادهارسال موازیارسال سریال

اسلاید 48: عوامل موثر در انتقال اطلاعات

اسلاید 49: پروتکل ها:پروتکل در ارتباطات، مجموعه ای از مقررات و توافق هابرای تبادل داده بین اجزای سخت افزاری و نرم افزاریدر یک شبکه ارتباطی است، تا طرفین بتوانند به درستیمفهوم یکدیگر را درک کنند.به عنوان مثال:پروتکلی که در نرم افزارهای ارتباطی منظور شده است، تعیین می کند که چگونه گیرنده ی داده به فرستنده خبر دهد که داده را به درستی دریافت کرده است.

اسلاید 50: پروتکل هاتعدادی از مهم ترین پروتکل های ارتباطی عبارتند از: پروتکل SMTP(خدمات پست الکترونیکی) پروتکل FTP (انتقال فایل) پروتکل HTTP (صفحات وب)

اسلاید 51: عوامل موثر در انتقال اطلاعات

اسلاید 52: پهنای باندکانال های ارتباطی مختلف دارای سرعت های متفاوت می باشند.این سرعت را می توان بر اساس تعداد بیت هایی که در واحد زمان (bps) از طریق کانال ارتباطی انتقال می یابند، اندازه گیری کرد.به عنوان مثال حداکثر پهنای باند ارایه شده برای خطوط Dialup برابر با 56 Kbps است.

اسلاید 53: عوامل موثر در انتقال اطلاعات

اسلاید 54: جهت انتقال دادهسه جهت در یک سیستم ارتباطی وجود دارند.1) ارتباطات یک طرفه: مانند جهت حرکت اتومبیل ها در یک خیابان یک طرفه است. داده فقط در یک جهت ارسال می شود. در پخش برنامه های رادیویی از این نوع ارتباط استفاده می شود.2) ارتباطات نیمه دو طرفه:مانند پل باریکی است که بر روی یک رودخانه قرار دارد و اتومبیل ها در هر زمان فقط از یک طرف می توانند از روی پل عبور کنند. در این نوع ارتباط داده از هر دو جهت انتقال می یابد ولی نه بطور هم زمان.ارتباطات رایانه ای از طریق خط تلفن نمونه ای از این نوع ارتباط است.

اسلاید 55: جهت انتقال داده3) ارتباطات تمام دو طرفه:مانند حرکت اتومبیل ها در یک خیابان دو طرفه است. داده ها به طور هم زمان از هر دو طرف ارسال می شود. معمولاً ارتباطات بین رایانه های بزرگ از این نوع می باشد.

اسلاید 56: شبکه های رایانه ایشبکه رایانه ای یک سیستم ارتباطی است کهدو یا چند رایانه را برای تبادل اطلاعاتو اشتراک منابع به هم وصل می کند.

اسلاید 57: اصطلاحات مرسوم در شبکه هاگره:هر وسیله ای که به یک شبکه وصل شده است یک گره نامیده می شود.این وسیله می تواند یک رایانه یا یک چاپگر باشد.مشتری یا سرویس گیرنده (Client):مشتری یا سرویس گیرنده، گره ای است که درخواست استفاده از منابع موجود در گره های دیگر را دارد و از آن منابع استفاده می کند. سرویس گیرنده معمولاً یک ریز رایانه است.

اسلاید 58: اصطلاحات مرسوم در شبکه هاسرویس دهنده (Server):سرویس دهنده گره ای است که به درخواست گره مشتری پاسخ می دهد و منابعش را با دیگر گره ها به اشتراک می گذارد.مانند سرویس دهنده چاپگر که به گره های دیگر امکان استفاده از چاپگر را می دهد.سیستم عامل شبکه (Network Operating System):وظیفه سیستم عامل شبکه کنترل فعالیت های رایانه های موجود در شبکه برای دست یابی به منابع مشترک و تبادل اطلاعات است.رایانه میزبان (Host Computer)یک رایانه مرکزی است که شبکه را کنترل می کند و معمولاً از نوع رایانه های بزرگ است.

اسلاید 59: پیکربندی شبکه هااجزا یک شبکه را می توان به روش های مختلف به هم متصل کرد. ترتیب یا شکلی که شبکه پیدا می کند، پیکربندی شبکه نامیده می شود.چهار پیکربندی اصلی شبکه عبارتند از:ستاره ایخطیحلقه ایسلسله مراتبی

اسلاید 60: شبکه ستاره ایدر این پیکربندی، تعدادی از رایانه های کوچک و وسایل جانبی به یک واحد مرکزی که معمولاً یک سرور است و صل می شوند.تمام ارتباطات در این شبکه از طریق واحد مرکزی انجام می شود.شبکه ستاره ای برای اتصال چندین ریز رایانه به یک رایانه بزرگ یا اشتراک منابع مثلاً در یک سازمان مناسب است.گاهی گره مرکزی در شبکه ستاره ای یک کنترل کننده با نام hub است.

اسلاید 61: شبکه ستاره ای

اسلاید 62: شبکه خطیدر این نوع شبکه واحد مرکزی وجود ندارد و تمام ارتباطات از طریق یک کابل ارتباطی مشترک با نام گذرگاه انجام می گیرد.هر گره اطلاعات مورد نظر را روی گذرگاه می گذارد و از طریق آن، اطلاعات به تمام گره ها می رود.هر گره آدرس اطلاعات موجود در روی گذرگاه را آزمایش می کند و چنانچه آدرس مربوط به خودش باشد، اطلاعات آن را بر می دارد.از شبکه خطی برای ایجاد ارتباط بین تعداد محدودی از ریز رایانه ها، مثلاً در یک مرکز اداری کوچک و انجام اموری مانند اشتراک داده استفاده می شود.

اسلاید 63: شبکه خطیگذرگاهگره

اسلاید 64: شبکه حلقه ایدر این شبکه تمام گره ها در یک حلقه پیوسته به هم متصل شده اند و واحد مرکزی وجود ندارد. پیام ها در این حلقه بسته حرکت می کنند تا به مقصد برسند.این نوع شبکه به ندرت برای ریز رایانه ها به کار می روند و معمولاً برای ایجاد ارتباط بین رایانه های بزرگی که در فواصل دور از یکدیگر قرار دارند بکار می رود. این رایانه های بزرگ معمولاً به طور مستقل کارشان را انجام می دهند و فقط گاهی نیاز به اشتراک گذاشتن داده و برنامه با رایانه دیگر دارند.برای مثال از این نوع پیکربندی در سازمان های غیر متمرکز استفاده می شود. در این سازمان ها پردازش داده در شعب سازمان که در نقاط مختلف قرار دارند انجام می شود و در صورت نیاز تبادل اطلاعات صورت می گیرد.

اسلاید 65: شبکه حلقه ای

اسلاید 66: شبکه سلسله مراتبیاین شبکه مانند شبکه ستاره ای از چند رایانه که به یک رایانه میزبان مرکزی وصل شده اند تشکیل شده است. هر کدام از این رایانه ها نیز می تواند به عنوان رایانه میزبان برای گروه دیگری از رایانه های کوچکتر باشد.برای مثال بالاترین رایانه میزبان ممکن است یک رایانه بزرگ باشد. رایانه های سطح بعد ممکن است رایانه های کوچک باشند و به همین ترتیب رایانه های سطح پائین تر ریز رایانه باشند.این نوع شبکه برای سازمان های متمرکز مناسب است.

اسلاید 67: شبکه سلسله مراتبی

اسلاید 68: انواع شبکه هاشبکه ها را از وسعت جغرافیایی مکانی به سه دسته اصلی تقسیم می کنند:LAN (Local Area Network)در شبکه محلی، کاربران نسبتاً به هم نزدیک بوده و مثلاً همگی در یک اتاق یا یک ساختمان قرار دارند.معمولاً شبکه LAN تا 50 کاربر دارد.شبکه LAN معمولاً با عنوان Workgroup (گروه کاری) شناخته می شود.برای برقراری این نوع ارتباط معمولاً از کابل کشی استفاده می شود.

اسلاید 69: انواع شبکه هاشبکه ها را از نظر بزرگی (تعداد کاربران تحت پوشش) به سه دسته اصلی تقسیم می کنند.MAN (Metropolitan Area Network)این نوع شبکه برای ایجاد ارتباط بین ساختمان های اداری یک شهر یه کار می رود.معمولاً از شبکه های شهری برای دست یابی به منابعی که در نقاط دور دست (البته در محدوده یک شهر) قرار دارند، استفاده می شود. سیستم تلفن همراه اغلب بصورت یک شبکه شهری است.

اسلاید 70: انواع شبکه هاشبکه ها را از نظر بزرگی (تعداد کاربران تحت پوشش) به سه دسته اصلی تقسیم می کنند.WAN (Wide Area Network)شبکه سراسری فضای جغرافیایی وسیعی را تحت پوشش قرار می دهد و معمولاً کامپیوترهایی که از یکدیگر فاصله زیادی دارند را به هم متصل می کند.برای برقراری این نوع ارتباط معمولاً از خطوط تلفن یا ارتباط ماهواره ای استفاده می شود.

اسلاید 71: مفاهیم کلی علم رایانهفصل چهارم: شاهراه اطلاعات و اینترنتفهرست

اسلاید 72: کاربردهای اینترنتارتباطاتخریدتحقیقسرگرمی

اسلاید 73: دست یابی به اینترنتشرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت (ISP) در مقابل دریافت وجه، امکان دست یابی به اینترنت را برای مشترکان خود فراهم می کند.ارایه دهندگان این سرویس شبکه های کوچکی هستند که به خطوط اصلی یا سریع اینترنت وصل هستند.ارائه دهنده سرویس اینترنت پس از دریافت وجه حق اشتراک اطلاعات لازم برای استفاده از سرویس را در اختیار مشترک قرار می دهد.

اسلاید 74: دست یابی به اینترنتاین اطلاعات عبارتند از:1) شماره تلفن ارتباط با رایانه سرویس دهنده2) نحوه انجام تنظیمات لازم در نرم افزار مورد استفاده مشترک3) شناسه و کلمه عبور

اسلاید 75: سرویس های اینترنتپست الکترونیکی:برای ارسال و دریافت نامه الکترونیکی نیازمند آدرس اینترنتی هستیم. سیستم نامگذاری محدوده (DNS) نوعی روش آدرس دهی است که در آن برای آدرس دهی افراد و رایانه ها از اسامی و اعداد استفاده می شود.در این سیستم یک آدرس از سه قسمت تشکیل شده است:name@domain.comنام کاربرنام محدودهنوع محدوده

اسلاید 76: سرویس های اینترنتتعدادی از انواع مختلف محدوده ها عبارتند از:comبازرگانی، تجارتیeduآموزشی و تحقیقاتیorgسازمان هاnetمراکز اصلی اینترنتgovدولتی

اسلاید 77: سرویس های اینترنتگروه های خبری:گروه های خبری تابلو های اعلانات الکترونیکی هستند که هر کسی می تواند در انها پیام بگذارد.دست یابی از راه دور:بسیاری از رایانه ها در اینترنت به شما اجازه می دهند که از این طریق تل نت با آنها ارتباط برقرار کنید و برخی از برنامه هایشان را اجرا نمایید.این امر به گونه ای صورت می گیرد که تصور می کنید برنامه مورد نظر در حافظه جانبی رایانه خودتان قرار دارد.برای مثال یک معلم علوم می تواند با استفاده از آن، برنامه ای را روی رایانه مدرسه اجرا نماید که در مورد اکتشافات فضایی است و در حافظه جانبی رایانه ای در یکی از سازمان های فضایی قرار دارد.

اسلاید 78: سرویس های اینترنتانتقال پرونده:با استفاده از این سرویس می توانید به رایانه ای که ممکن است در فاصله دوری از شما قرار داشته باشد و سرویس دهنده FTP است وصل شوید و پرونده به اشتراک گذاشته شده در حافظه جانبی آن را به رایانه خود انتقال دهید.وب:وب مجموعه ای از اطلاعات است که بصورت صفحات وب در رایانه هایی که در سراسر جهان قرار دارند و سرویس دهنده های وب (web servers) نامیده می شوند، نگهداری می شوند.

اسلاید 79: سرویس های اینترنتصفحات وب که دارای انواع رسانه ها مانند متن، تصویر، صدا و غیره می باشند در واقع فایل هایی شامل دستورات HTML هستند.برای مشاهده یک صفحه وب باید ان را از وب سایت مربوط درخواست نموده و پس از انتقال محتوای آن (فایل HTML)، آن را ترجمه کرده و نمایش داد.هر صفحه وب دارای یک آدرس یا مشخص کننده منحصر به فرد منبع (Uniform Resource Locator) است که آن را از صفحات دیگر متمایز می کند.

اسلاید 80: سرویس های اینترنتhttp://www.yahoo.com/img/logo.jpgپروتکلمورد استفادهآدرسسرویس دهندهشاخهفایل مورد نظر

اسلاید 81: شبکه هااینترنتشبکه جهانی است که امکان برقراری ارتباط بین وب سایت ها را فراهم می کند.شبکه جهانی است که امکان برقراری ارتباط بین وب سایت ها را فراهم می کند.خدمات که از طریق اینترنت در دسترس عموم هستند به سه دسته تقسیم می شوند.خدمات پست الکترونیکی: (پروتکل SMTP)انتقال فایل: (پروتکل FTP)صفحات وب: (پروتکل HTTP)

اسلاید 82: شبکه هااینترانتشبکه داخلی است که در یک سازمان یا شرکت از آن استفاده می شود.شبکه داخلی است که در یک سازمان یا شرکت از آن استفاده می شود.هدف اصلی اینترانت به اشتراک گذاشتن اطلاعات و منابع شرکت بین کارمندان است.اینترانت فقط در داخل شرکت و برای افراد مشغول به کار قابل دسترسی است.

اسلاید 83: شبکه هااکسترانتفرم توسعه یافته شبکه اینترانت است.فرم توسعه یافته شبکه اینترانت است.اکسترانت کاربران خارج از یک شرکت را که عموماً نمایندگان خارجی یا شرکاء و مشتریان هستند، تحت پوشش قرار می دهد.

اسلاید 84: دیوار آتشدیوار آتش یک سیستم امنیتی است که برای حفاظت شبکه سازمان از تهدیدهای خارجی طراحی شده است.دیوار آتش از سخت افزار و نرم افزاری تشکیل شده است که نحوه دستیابی به شبکه داخلی یا اینترانت سازمان را کنترل می کند.دیوار آتش می تواند شامل یک رایانه به خصوص به نام سرویس دهنده پراکسی باشد که در واقع نقش دربان و نگهبان شبکه داخلی را ایفا می کند. تمام ارتباطات بین شبکه داخلی سازمان و دنیای بیرون باید از این رایانه عبور کنند.

اسلاید 85: مفاهیم کلی علم رایانهفصل پنجم: جایگاه و تاثیرات رایانه در زندگی امروزفهرست

اسلاید 86: اتوماسیوناستفاده از رایانه برای انجامکارهایی که زمانی بوسیله انسانانجام می گرفت، اتوماسیون نامیدهمی شود.

اسلاید 87: امنیت رایانه هاامنیت رایانه یعنی حفاظت منابع رایانه در مقابل:استفاده نادرست (مانند دست کاری در حساب های بانکی)از دست رفتن تصادفی و عمدی اطلاعات (مانند حذف اطلاعات دیسک سخت)استفاده غیرمجاز (مانند استفاده از رایانه و اطلاعات دیگران).

اسلاید 88: جرائم رایانه ایهر عمل خلاف قانون که رایانه ها در آن نقش داشته باشند، جرم رایانه ای نامیده می شود.هر کسی که به انجام جرم رایانه ای مبادرت ورزد، مجرم رایانه ای نامیده می شود.نمونه های جرم رایانه ای عبارتند از:سرقت نرم افزار و طرح های سخت افزاریسرقت اطلاعات محرمانهسرقت حق امتیاز نرم افزار از طریق تکثیر غیر مجازسرقت پول از طریق دست کاری در حساب های بانکی. . . .

اسلاید 89: ویروس هاویروس رایانه ای برنامه کوچکی است که می تواند خودش را تکثیر کند، به نقاط دیگر انتقال یابد و داده ها و برنامه های کاربران را از بین ببرد.برخی از تخریب هایی که ویروس ها ایجاد می کنند عبارتند از:سیستم راه اندازی نمی شود.پیام های عجیب بر روی صفحه ظاهر می شوند.قسمتی از یا تمامی داده های موجود بر روی دیسک حذف می شوند.نام پرونده ها تغییر می کند و کاربر نمی تواند آنها را باز کند.سرعت عملکرد سیستم کم می شود.سخت افزار به درستی کار نمی کند یا سیستم متوقف می شود.

اسلاید 90: کرم هاکرم ها نوع دیگری از برنامه های مخرب هستند. این برنامه ها داده ها و برنامه های دیگر را از بین نمی برند و فقط با تکثیر بی وقفه خود حجم اطلاعات موجود در سیستم را به حد اشباع می رسانند و باعث کندی یا توقف کامل سیستم می شوند.

اسلاید 91: سخت افزارفصل ششم: واحد سیستمفهرست

اسلاید 92: سخت افزارتجهيزات فيزيکي که سيستم کامپيوتري را تشکيل ميدهند، سخت افزار نامیده می شوند.اجزای اصلی کامپیوترهای شخصی عبارتند از:واحدهای ورودی، پردازش مرکزی، خروجی و حافظه.OutputUnitCPUCentral Processing UnitMemory UnitInputUnit

اسلاید 93: واحد پردازش مرکزی (CPU)OutputUnitCPUMemory UnitInputUnitCUALU

اسلاید 94: واحد پردازش مرکزی (CPU)Control Unitاین واحد وظیفه کنترل سیستم را بر عهده دارد.ورود داده ها از طریق واحد ورودی، ذخیره آنها در حافظه، انتقال اطلاعات لازم از حافظه به واحد حساب و منطق و بلعکس، رمزگشایی دستورالعمل ها و در نهایت ارسال اطلاعات به واحد خروجی و هم چنین ایجاد هماهنگی بین فعالیت های ریزپردازنده از وظایف این واحد هستند.Arithmetic and Logic Unitانجام عملیات محاسباتی (عملیات ریاضی) و منطقی (مقایسه داده ها) روی داده ها.

اسلاید 95: کارایی CPUسرعت انجام دستورالعمل ها در CPU بوسیله سرعت یک ساعت داخلی مشخص می شود.تعداد پالس های این ساعت در یک ثانیه، با واحد هرتز اندازه گیری می شود.هر چه تعداد این پالس ها در ثانیه بیشتر باشد، سرعت محاسبات بیشتر است.8 MHzکامپیوترهای قدیمی1 GHzPentium III3 GHzPentium 4

اسلاید 96: انواع حافظهRAM(Random Access Memory)ROM(Read Only Memory)CMOS(Complementary Metal-Oxide Semiconductor)

اسلاید 97: حافظه RAMحافظه اصلی کامپیوتر است. CPU برای خواندن اطلاعات از این حافظه استفاده می کند و اطلاعات را به این حافظه بر می گرداند.هنگام روشن شدن کامپیوتر، بخش هایی از سیستم عامل در این حافظه بار گذاری می شوند.هنگام باز کردن هر برنامه، اطلاعات آن برنامه در این حافظه بار گذاری می شوند.RAM یک حافظه فرار است و با قطع شدن برق کامپیوتر اطلاعات درون آن پاک می شوند.امروزه ظرفیت حافظه RAM بر حسب گیگابایت سنجیده می‌شود.

اسلاید 98: حافظه RAMکامپیوترهای امروزی حداقل به 128MB حافظه RAM احتیاج دارند.اجرا کردن برنامه هایی که به حافظه زیادی احتیاج دارند، سبب کند شدن سیستم می شود.امروزه حافظه های RAM در دو نوع DDR و SDRAM تولید می شوند.

اسلاید 99: حافظه ROMحاوی برنامه هایی است که توسط سازنده کامپیوتر در آن دخیره شده است.امکان تغییر در محتویات آن وجود ندارد. به همین دلیل آن را حافظه فقط خواندنی نامند.محتویات ROM با قطع جریان برق پاک نمی شوند.برنامه های ذخیره شده در ROM، اجزای کامپیوتر را بررسی نموده و از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل می کنند.حافظه ROM شامل برنامه ها و دستورالعمل هایی است که برای راه اندازی سیستم مورد نیاز است.

اسلاید 100: حافظه ROMبرنامه هایی که در حافظه ROM وجود دارند به سه دسته تقسیم می شوند:برنامه های عیب یابDiagnostic RoutinesBIOSBasic Input Output Systemبرنامه های بار کنندهLoader Programs

اسلاید 101: حافظه CMOSCMOS نوعی نیمه رسانا است که به صورت یک تراشه روی مادر برد قرار دارد و وظیفه آن نگهداری تنظیمات قابل تغییر Bios است.برای اینکه اطلاعات درون CMOS با قطع جریان برق از بین نرود یک باتری Backup روی مادربرد تعبیه شده است که طول عمر آن بین 5 تا 10 سال است. این باتری لیتیومی، پس از هر بار روشن شدن کامپیوتر، شارژ می شود تا طول عمرش افزایش یابد.

اسلاید 102: معماری باز و معماری بستهرایانه ها دارای دو معماری متفاوت هستند.یکی از این معماری ها، معماری بسته و دیگری معماری باز است.در معماری بسته رایانه ها به گونه ای ساخته می شوند که کاربر نمی تواند به سادگی وسایل جدید به آن اضافه کرده و سیستم را گسترش دهد.در معماری باز کاربران می توانند با قرار دادن کارت های توسعه در شیارهای توسعه که روی برد اصلی تعبیه شده اند، سیستم خود را ارتقا دهد.برخی از کارت های توسعه عبارتند از: کارت گرافیک، کارت صدا، مودم، کارت شبکه و ...

اسلاید 103: ارتباط بین اجزای رایانهاجزای درون محفظه رایانه از طریق گذرگاه و اجزای بیرونی از طریق درگاه به سیستم متصل می گردند.گذرگاه:گذرگاه در رایانه در واقع در حکم بزرگراهی برای داده است.گذرگاه مجموعه ای از خطوط اتصال روی برد اصلی است.استفاده از گذرگاه، اضافه کردن اجزای جدید را ساده می نماید، زیرا کافی است که در هر نقطه از مسیر گذرگاه، به آن متصل شوند.

اسلاید 104: ارتباط بین اجزای رایانهدرگاه:پشت محفظه رایانه درگاه هایی قرار دارند که وسایل جانبی مانند صفحه کلید، ماوس، چاپگر و غیره با استفاده از کابل هایشان به این درگاه متصل می شوند.درگاه دارای انواع مختلفی است که مداول ترین آنها عبارتند از:1) درگاه سریال:این درگاه اطلاعات را بصورت سریال و بیت و بیت ارسال می کند و برای ارسال اطلاعات در مسیرهای طولانی و مصارفی که احتیاج به سرعت انتقال بالا ندارند، مناسب است. از این درگاه برای اتصال وسایلی مانند ماوس به واحد سیستم استفاده می‌شود.

اسلاید 105: ارتباط بین اجزای رایانه2) درگاه موازی:این درگاه برای اتصال وسایلی مناسب است که نیاز به سرعت انتقال نسبتاً بالا دارند یا اطلاعات را برای مسافت کوتاهی ارسال می نمایند. بر خلاف درگاه سریال این نوع درگاه هشت بیت را به طور همزمان ارسال می کند.از درگاه موازی معمولاً برای اتصال وسایلی مانند چاپگر و پویش گر استفاده می نمایند.

اسلاید 106: موفق باشید

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید