مهندسی شهرسازی

مبانی نظری طراحی شهری - خلاصه کتاب یادداشت هایی بر ترکیب فرم - کریستوفر الکساندر

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۲۷ اسلاید الکساندر در سوابق علمی خود دو جریان فکری متمایز دارد که کتاب پیش رو متعلق به اولین دوره از جریانات فکری اوست. ولی شکل گیری جریانات فکری مختلف به لحاظ تغییر نگرش او نسبت به فرایند طراحی نیست. الکساندر ایده های قبلی خود را در طراحی کاملا رد نمی کند بلکه آن ها را پرورش می دهد از این رو آثار مختلف الکساندر در واقع گوشه ای از یک سناریو به هم پیوسته اند. در آغاز این سناریو شخصیتی عقل گرا که تا حدی در عقل گرایی افراط کرده در صدد است تا به مدد عقل خویش به مصاف پیچیدگی های طراحی برود ولی پس از طی یک روند کاملا منطقی و در انتهای داستان همین شخص به نوعی از پختگی می رسد که اتکای زیادی به شهود دارد

sahar

صفحه 1:
یادداشت هایی بر ترکیب فرم- کریستوفر الکساندر

صفحه 2:
یادداشت هایی بر ترکیب فرم | معرفی نویسنده ‎pees eT‏ 00100 آنریش 1939.) معمار و نظریه پرداز اتریشی تبار امریکایی دانشنامه‌ری کارشناسی معماری و کارشناسی ارشد ریاضیات را از دانشگاه کمبریج, دریافت کرد. سپس به آمزيكا رفت (1958) و موفق با اخذ درجه دکتری در معماری از دانشگاه هاروارد شد. پایان نامه دکتری او, در فرم که در 1970 نخستین نشان زرین بنیاد معماران امریکا را برای پژوهش دریافت نمود. در 1964 ‏عتوان بادداشت هایی درباره ترکیب فرم به چاپ رسید.

صفحه 3:
0 الکساندر به عنوان دانشجویی با پیشینه تحصیل در ریاضی و فیزیک, بیش از هر چیز دغدغه رابطه میان؟ و اجزا را داشته است. می توان گفت این دغدغه او در معماری بر این موضوع متمرکز شد که معمار چگونه | با تر کیب عنناصر در فرایند طراحی, کلیتی یکپارچه را شکل می دهد؟ الکساندر که شاگرد ایوان سرگتی چرمایف بوده و با او در تدوین کتاب عرصه های زندگی جمعی و زندگی خصوصی (1964) همکاری داشته است, شناخت و بیان دقیق مسئله را نخستین گام در طراحی برشمرده و فرایند طراحی را تحلیلی دقیق و منطقی از مسئله می دانست. او برای این تحلیل, ساختاری قائل بود که با خرد کردن ‎a‏ موضوعات مختلف, به گونه ای سلسله مراتبی و در قالب نمودارهای درختی, موضوعات مرتبط با آن) مسئله را از هم جدا کند؛ گویی وجه یا سطح, مشترکی میان اين زير فضل ها وجود ندارد.

صفحه 4:
1 او در این زمان بر این باور بود که چنین ساختاری می تواند شیوه اندیشیدن طراح را سازماندهی کند. یک سال بعد الکساندر در مقاله ای با عنوان شهر یک درخت نیست (1965) اعلام نمود که ساختار شهر | پیچیده تر از آن است که نمودارهای درختی قادر به توضیح و تشریح آن باشند. او بر اين پایه ساختاری پیچیده تر از نمودارهای درختی را به تصویر کشید که در آن بخش هایی از ساختار (بر خلاف ساختار درختی) همپوشانی دارند و از سلسه مراتبی نظم نیافته برخوردار است. مقاله مزبور په سرعت در چون کتاب جین جیکوبز (مرگ و زندگی کلانشهرهای امریکا) قرار گرفت که برنامه ریزی شهری مدرء را مورد هدف گرفته بودند.

صفحه 5:
1 او در این زمان بر این باور بود که چنین ساختاری می تواند شیوه اندیشیدن طراح را سازماندهی کند. یک سال بعد الکساندر در مقاله ای با عنوان شهر یک درخت نیست (1965) اعلام نمود که ساختار شهر | پیچیده تر از آن است که نمودارهای درختی قادر به توضیح و تشریح آن باشند. او بر اين پایه ساختاری پیچیده تر از نمودارهای درختی را به تصویر کشید که در آن بخش هایی از ساختار (بر خلاف ساختار درختی) همپوشانی دارند و از سلسه مراتبی نظم نیافته برخوردار است. مقاله مزبور په سرعت در چون کتاب جین جیکوبز (مرگ و زندگی کلانشهرهای امریکا) قرار گرفت که برنامه ریزی شهری مدرء را مورد هدف گرفته بودند.

صفحه 6:
1 او در این زمان بر این باور بود که چنین ساختاری می تواند شیوه اندیشیدن طراح را سازماندهی کند. یک سال بعد الکساندر در مقاله ای با عنوان شهر یک درخت نیست (1965) اعلام نمود که ساختار شهر | پیچیده تر از آن است که نمودارهای درختی قادر به توضیح و تشریح آن باشند. او بر اين پایه ساختاری پیچیده تر از نمودارهای درختی را به تصویر کشید که در آن بخش هایی از ساختار (بر خلاف ساختار درختی) همپوشانی دارند و از سلسه مراتبی نظم نیافته برخوردار است. مقاله مزبور په سرعت در چون کتاب جین جیکوبز (مرگ و زندگی کلانشهرهای امریکا) قرار گرفت که برنامه ریزی شهری مدرء را مورد هدف گرفته بودند.

صفحه 7:
! الکسا که آو را یر جنبش زبان الگو می دانند. در همان حال که از نظریه پردازان معروف معماری دا ‎es‏ 203000030 آی بر هستکه در کشورهای مختلف پروژه های را اجرا کرده اسّت. افزون بر آن | نظریه های او نه تنها بر معماری, بلکه بیش از آن در حوزه های علم رایانه و مدیریت اطلاعات موثر بوده است. او از 1963 در دانشگاه برکلی, کالیفرنیا تدریس کرده استو از استادان برجسته این دانشگاه است. | 2 ای با اس بر ترکیب فرم (1964). شهر یک درخت نیست (1965), 4 )1977( معماری راز جاودانگی , راه بی زمان ساخت (1979), نظریه ای جدید در طراحی شهری معنای واقعی معماری (1991). راه تازه ی دیدن (1991), تجربه ارگان و سرشت نظم (2002)

صفحه 8:
1 الکساندر در سوابق علمی خود دو جرپان فکری متمایز دارد که کتاب پیش رو متعلق به اولین دوره از جریانات فکری اوست. ولی شکل گیری جریانات قکری مختلف به لحاظ تغییر نگرش او نسبت به قرایند طراحی نیست. الکساندر ایده های قبلی خود را در طراحی کاملا رد نمی کند بلکه آن ها را پرورش می دهد از اين رو آثار مختلف الکساندر در واقع گوشه ای از یک سنارپو به هم پیوسته اند. در آغاز اين 6 شخصیتی عقل گرا که تا حدی در عقل گرایی افراط کرده در صدد است تا به مدد عقل خويش به پیچیدگی های طراحی برود ولی پس از طی یک روند کاملا منطقی و در انتهای داستان همین شخص به نوعی از پختگی می رسد که اتکای زیادی به شهود دارد.

صفحه 9:
قهرست مند رجات مقدمه : نیاز به عقل گرایی بخش اول: شرحی بر ماهیت مشکلات طراحی سازگاری خوب منشا سازگاری خوب isis, aul فرایند ناخودآگاه ‎ess ence‏ مسائل طراحی رام ‏تحقق برنامه ‏جزئیات فرایند ‏راهکار ‏سخن آخر ‏ضمیمه 1: یک مثال به اجرا درامده صمیت 2 رام حل رباص تمرم ‎

صفحه 10:
۲ سارگاری و 1 هدف نهایی طراح رسیدن به فرم_است.به عبارتی یک طراح در برخورد با یک مسئله يا موضوع طراحی پاسخ آن را در فرم متناسب جست و جو می کند و در پی طراحی فرم درست و مناسب برای آن مسئله ‎١‏ ای درس ودب فرم را الکساندر در سازگار بودن آن با زمینه ای که قرار است در ان ساخته کشود و ‎ee‏ ۱ ۱ ۷ ات می داند. به عبارتي کار طراحي تلاش برای رسیدن به میان فرم و زمینه آن است. ‎ela‏ رو کر دس طراحی وانابی برنامه گونه ای برای مسیری که از مسئله تا فرم طی خوا 21170 1-1 دكن قرم هارى نير قابل دسترسى نيست. .به عباريى درست بودن فرم وابسته به درست بودن روش و فرايند رسيدن به آن است. طراح ابتدا بايد مساله طراحى را تا ريشه ‏هاى آن دنبال كرده و سيس نوعى الكو را در آن ريشه ها بيابد . از اين رو تا زمانى كه طراح ذهن مرتب و ‎ ‎

صفحه 11:
زرا رون فرم سارگار دو نوع برخورد متافوت وجود دارد. طراح آرمانگرا ممکن است زمتیه را دوباره تولید کند. برای مثال زمینه طراحی را پاک کند و فرم وشرایط شکل گیری آن را از نو طراحی می کند. اما در واقع با اين کار تنها مرزهای میان فرم و زمنیه را کش می دهد و آن را به عقب هل می دهد اما هرکز وافعاآن را از میان نمی برد. را و یا لارم از مجعوعه که به کارش مربوط می شود تشخیض می دهد و ایجاد میکند. سم ‎ee‏ كه جه مَى كند. أو بايذ توانايبى تشخيص و سازماندهى داشته باشد بايذ بتوانذ لايه هاى مسئله را تشخيص دهد و نواقص را سازماندهى كند. اما طراح تا چه اندازه اين توانایی را دارد؟ طراح به تنهایی تا چه سطحی از متفیرهای یک مسئله را می نواند و بايد بش سس دود با طر او با زمینه سازگار باشد؟ چگونه اين فرایند را به انجام برساند؟ اين ها سوال هايى است که الکساندر می کوشد تا به آن ها پاسخ دهد.

صفحه 12:
۲ لاك ينك ار تازگاری خوب برخوردار بوده اند ولی فرم های امروزی با ناسازگاری همراهند؟ 0 طراح باید بداند که معیارهای سازگاری خوب در چیست و چگونه باید کار طراحی را آغاز کند تا به سازگاری خوب دست یابد. طراحان امروز هنگامی که مسئله ای را خوب درک نمی کنند, تا راه حل مناسب آن را ‎ail‏ به راه حل های ظاهری متوسل می شوند و آن مسئله به خاطر پیچیدگی اش حل نشده ماند. الکساندر مهمترین تفاوت میان فرم گذشته و امروز را در تمایز میان تمدن ساده كذشته به عنوان تمدن 7 "ناخودآگاه" و تمدن امروز به عنوان تمدن "خودآگاه" می ‎ails‏

صفحه 13:
تمدن خودآگاه و تمدن ناخودآگاه در تمدن خودآگاه تصور کمی درباره طراحی به آن شکلی که امروز هست وجود داشته است. در ساختن بناها یک راه درست بوده و راه های دیگر نادرست. تقسیم کار در اين تمدن ها بسیار محدود بود و تخصص ها به شکل امروزی در هر بخش جدا نبودند. از اين رو هر کس خودش می ساخت. آموزش چنین مهارتی نیز به صورت تدریجی و تجربی با پرسیدن تمرین و تقلید به دست می آمد. در نتیجه تجربه ای یگمیان بارا و بارها تکرار می شد و فعالیت ها توسط عادت ها کنترل می شدند. در چنین شرایطی بازار خاصی بای اختراع و ابداع وجود نداشت. در یک تمدن خود آگاه افرادی که فرم ها را می سازند همواره با مسائلی سر وکار دارند که يا یک سر جدیدند و يا تعریف پیشرفته تری از مشکلات پیشین هتسند. از اين رو تقليد كافى نيست و بايد ايده داشت. در چنین شرایطی آموزش آکادمیک که مهارت ها و توانایی های ابداع را تخصص های جدا از هم آموزش

صفحه 14:
ل فرم ناخودآگاه محصول فرایندی پویا خواهد بود که در آن فرم و زمینه همگام با هم و پیوسته تغییر و و تم مي ندید به عبارتی ساختاری خود سازمان:ده داشتند. اما اين ساختار در فرایندی | خودآگاه در هم شکسته است. در فرم ناخودآگاه کسی که فرم را می ساخت همان کسی بود که در آن زندگی می کرد. ساخت فرم. شناسایی مسائل و نارسایی ها و اصلاح آن ها همزمان اتفاق می/افتاد و بماند. ‎(١‏ 1 2 515 5 كا قر و رمبه هر ده تقییر مي کند. واکنش به نارسایی ها خیلی: کمتر ‎ee ae‏ ور وب ‎cams‏ یک نارسابي در فرم بایدا اندازه ای از پیشرفت برسد با ازا سوی ساام آن قابل تشخیص و به متخصص مورد نیاز مراجعه شود. در این تمدن ساختمان ها به صور نمام شده وبا همه جزئيات طراجى و ساخته مى شنوئد ورمى بايد ذائمى ثر ياشد:

صفحه 15:
‎eee‏ اد وواگا» فر: مور نیست بلکه به چایگاه درست هترمند در فرایند بسستگی دا در قرم خودآگاه قردگرایی باعث میشود که هر فرم به عنوان حاصل کار یک فرد نگریسته شود. طراح می بايد ظرف چند ساعت بر روی تخته رسم به چیزی برسد که از همان لحظه نخست با زمینه اش سازگار باشد چرا که دیگر فرصتی برای تکمیل آن نخواهد داشت. از اين رو طراح باید به عنوان یک فرد عوامل و متغیرهای بسیاری را همزمان در نظر بگیرد همپنین باید بتواند مساله را سازماندهی کرده جنبه/های مختلف را طبقه بندی کند تا برخورد با آن ها برایش آسانتر شود. از سوی دیگر طراح باید بتواند افزایش و و ول زمان زا بِيْس بينى و كنترل كند يعنى از ساختارق استفاذه كنذ كه هركونه تغيير يا موه جديدى كه در باره فرم مورد نظر طاهر مى وشد را در جاى خود قرار دهد و امكان راه حل يابى براى آن ‏ميسر كند.

صفحه 16:
آ طراح امروز برای درک پیچیدگی در حال رشد مسائل به ساختاری از اطلاعات و مهارت های تخصصر؟ ار که و آن ساتار در حال رشد باشد, یعنی بتواند همه ابعاد مساله را درون خود سازماندهی کند, در / طول فرایند با پیچیده بر شدن مسئله قابلیت رشد و انطباق را داشته باشد. به عبارتی منطقی قابل تکثبر و nS ‏طراح باید نقش طراح را بازی کند که هیچ چیز از نگاه تیز بین و جامع نگر او پنهان نمی ماند. اوباید فرمول‎ | ساده کردن هر گونه مسئله طراحی به بخش های کوچکتر را بداند و با افزوده شدن هر متغیر جددی ‎fas‏ مسئله آن را در جای درست خود قرار دهد.

صفحه 17:
1 ‎١‏ 1ك 1ه مسائل طراحى معاصر بسيار فرائر از تواناين هاى یک فرد است. طراح نه تنها بايد به ميزان زيادى از اطلاعات روز دست يابد بلكه بايد با متخصصين كوناكونى كه به آن مسائل مربوط هستند نيز ارتباط برقرار كند. متخصصينى كه با مسائل مربوط به فرم هيج آشنايى ندارنذ. ‎١ 202 ee‏ الك اجا ‎alas‏ مسئله رابه گونه ای سازماندهی و تجزیه کنند که جایگاه #خصص ‎nee eee ee‏ ی مرت کنند در غیر این صورت تنها اطلاعاتی که به صورت تصاففی انتطاب ‏شده اند در فرم لحاظ شده اند. اما اين تخصص های مختلف را چگونه میتوان سازماندهی کرد؟

صفحه 18:
این تخصص های مختلف را چگونه می توان سازماندهی کرد؟ همانگونه که برای حل یک مسئله سخت حساب. نیازمند راهی برای محدود کردن مسئله هستیم تا بتوانیم متغیرها و رابطه آن ها را کنترل و سازماندهی کنیم, برای حل مسائل پیچیده طراحی نیز نیازمند راهی هستیم تا شکاف میان ظرفیت ذهنی محدود طراح و بزرگی و پیچیدگی مسئله را کم کند. برای اين کار نیاز به ساختاری منطقی و بری از داوری و ارزش گذاری داریم تا بتوانیم گروه متغیرها و رابطه آن ها را سازماندهی کنیم. برای آن که بتوانیم با هر نوع مسئله ای به اين گونه برخورد کنیم ساختار مورة نظر بايد به هر مسئلة 51 قابل تعمیم باشد. از اين رو فارغ از زمان و مکان بوده و سلیقه و پیشینه طراح در آن دخالتی نخواهد داشت. شهر درخت است 41 سافتار با مکاتیزم طراحی رباتی قاطع و صریم داشته ناشد به گونه ای که هر ‎glo argyle‏ 399 یاو

صفحه 19:
1 دستبایی به سازگاری | تعریف سازگاری خوب کاری بسیار دشوار است. چنان که در زندگی روزمره نیز این گونه است. هميشه ناسازگاری ها پیشتر از سازگاری ها توجه ما را به خود جلب می کند. به عبارتی چنبه ها و ویژگی های نا ‎cS mnGas‏ ار و نا همتوان نیست آسانتر به چشم مي آیند. برای ما اسانتر آن اس ت که بگویم یک خانه خوب چه مشکلات یا نکات منفی را نباید داشته باشد در حالیکه برشمردن همه کیژگی هایي که یک خانه خوب باید داشته باشد بسیار دشوار است. تا ی رای ره است و سازگاری خوب یغتی غدم وجود نارسایی (باسازگار 6 آسانتر آن است که با کنترل و پیش بینی و پیش گیری از ناسازگاری ها, فرایند تولید و اصلاح یک فرم را yobs ‏تعریت‎

صفحه 20:
کدهای صفر و یک د ب دنال ساختارف باشیم که بتوان به کمک ‎ol‏ با شناخت, تجزیه و توصیف یک مسئله ذر حد امکان ‎leet ees‏ کت ناسارگاری را کنترل کرد. الکساندر برای توضیح وضعبت ناسازگاری و ترجمه ‎oll‏ وی رای سارماندهی مسفله از کدهای صفر و یک استفاده می کند. به این صورت که در رابطه فرم و زمینه, هر گاه ناسازگاری اتفاق بیوفتد کد 1 و هرگاه ناسازگار" 0 است. شرط سازگاری خوب آن است که هیچ کدام از ناسازگاری های ممکن نباید واقعا اتفاق ‏همه متفیرها باید 0 باشند و این کار طراحی است. ‏بگ را برای رسیدن به فرم مطلوب باید به گونه ای مسئله را خرد و متفیرهای آن را مشخص كند كما بتواند با کنترل تاثیر آن ها بر یکدیگر احتمال وقوع حالت 1 برای یک متغیر راب ه حداقل برساند. از سوی ‏دیگر باید مانع از آن شد که وقوع ناسازگاری در یک بخش به دیگر بخش های فرم نیز تسری پابد؛ به

صفحه 21:
1 7 2 20 1 . کیک دو شکل از انصال در مدارهای الکتریکی توضیح داد. اگر و۱ ناسازگاری را معادل خاموش شدن چراغ بدانیم و عدم ناسازگاری را معادل روشن بودن چراغ , هنگامی که چراغ ها به صورت متوالی بسته شده باشند, با خاموش شدن ناگهانی یکی از آن ها (وقوع ناسازگاری دریک متغير - كد1) مدار به کلی از کار می افتد, اما در مدارهای موازی اختلال در یک مسیر, مسیرهای دیگر و در ‎een‏ 00 )| شل 1 كد در لین حالت ضمن آنکه دیگر مسیرها به کار خود ادامه > دهند, مى توان تارسایی بیش آمده را بر طرف و تعمیر نمود و سیستم را به حالت تعادل بازگرداند.

صفحه 22:
وی بر ون دی و تفکیک متغیرهای مسئله باید تا حد کمتری هم پوشانی میان آن ها پیش بر ‎١ ١‏ لل ردت ب ممستله طراحی که خود سبستم یا مجموعه ای از بی.شمار متغیر است, قابل تفکیک ‎eee ee eee‏ و هر ینتم نیز قابل تعکیک به زیرسبستم های دیگر است. به گونه ای/سلسه ‏1 35 7 01 ل .وشا میان آن ها نا جای ممکن به حداقل برسد و دیگر نتوان متغیر را خردتر كرد ‏هميشه زير سیستم هایی مانند آن هایی >- ۰ -- 20200 ‎rd ‏اساسا به طور مستقل اداره شوند.‎ ‎

صفحه 23:
کارا رات خلی فرم را مانند کار کردن یک سری سیستم های مرتبط به هم خواهد بود که برای شدن به صورتی مستقل و در زمانی مناسب به اندازه کافی از یکدیگر جدا هستند. بدین ترتیب چرخه های | ار ب* یک زير سیستم حواهد بود و دیگر زیر سیستم ها را مختل نگواهد کرد. slabs ay ‏از ۱ ی ردب نود آگاه, نخستین گام از فرایند طراحي: رسیدن‎ ۱ ee ‏درست است که به عنوان دستاورد نهایی يك تحلیل دقیق. نیازهای مرتبط با فرم را به دقت گو‎ ‏هر نیاز معرف مسئله ای است که می توان فرم یا راه حل متناسب با آن را در نظر گرفت, به گوتم(ی که‎ ‏بتوان برای هر مجموعه از نیازها, نموداری متناظر با آن رسم کرد. سپس می باید فرم متناظر با هر‎ ‏پارها را تعریف برد به کرنه آی که در کنار هم, کلیت فرم را در قالب زیر سیستم هایی با استقلال‎ شکل دهند.

صفحه 24:
| بردین ترتیب فرم نهایی از کنار هم قرار گرفتن فرم های مستقل شکل می گیرد که جداگانه طراحی a ‏ايد‎ ‎ENTIRE VILLAGE A B 6 D LBA ۸1 ۸2 ۸3 B1B2B3B4 61 62 01 2 3

صفحه 25:
بردین ترتیب فرم نهایی از کنار هم قرار گرفتن فرم های مستقل شکل می گیرد که جداگانه طراحی آن برای یک جانه فرم مناسب طراحی می شود و از کنار هم قرار گزفتن تعدادی از ‎Gil‏ خانه ها بر اساس ی ات یی مب موعه طراحی می شود که خود فرم مشخصی دارد. از کنار هم قرار گرفتن تعدادی از این مجموعه ها نیز یک واحد همسایگی طراحی می شود و .. ‎ene tee tee (ee Tecan‏ وبیط گایها حملممشوند و باسوخصر و کار دارد. ۲ 8 مربوط به تولیداتک شاورزی لبیارعو تقسیم بندعاست » با زندگیروستا به صورنق فکیک‌شده در دو گروه اجتماعیو صنعتیمرتبط است 0 با زندگیخصوصیروستاییان پسناهگاه هاین‌ها و ف عالنهایوب | مقیاس‌خرد مرتبط است

صفحه 26:
محر ۰ هدف اصلی این نوشتار آن بود که نشان دهد ببین الگوی یک مسئله و فرایند طراحی فرمی فیزیکی که به آن مسئله پاسخگو باشد یک تناظر ساختاری وجود دارد که مهم. عمیق, و نیز پنهان می باشد. الکساندر معتقد است معماری توانمند در گذشته از تشابه الگویی مسئله و فرایند همواره آگاه بوده اند در سیستم ناخوداگاهانه تولید فرم الگوی یکسانی مستتر استکه ضامن موفقیت آن است ولی از آن جایی که ما خوداگاه هستیم پیش از آنکه خود بتوانيم مسئله ای را به شکل فرم برگردانيم ناچار باید نقشه ای ه از ساختار مسئله طرح کنیم. بنابراین اول باید چارچوبی مفهومی برای چنین نقشه ای ابداع کرد و اين چیزی است که الکساندر کوشیده است تا انجام دهد.

صفحه 27:
چکیده مقاله شهر درخت نیست رای 10 ا در تب ساده ترین ابزار برای درک افکار پیچیده است. ولیکن شهر نه یک,درخت است و نه میتواند و نه باید یک درخت باشد. شهر ظرف زندگی است. اگر این ظرف تمامی پیوندها و فصل مشترک رشته های رندگی درونش را به این دلیل که یک درخت است قطع کند آنگاه تبدیل به ظرفی مملو/|ٍز £5 0 بت اند هر چیزی را که وارد ظرف مي شوند قطعه قطعه کنند. در 1 15 1 1 شد اكر ما شهرهارابه صورت ذرخت بسازيم آن:ها نيز زندگی ما را باه پار6 خواهند كرد."

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
48,000 تومان