کسب و کارمدیریت و رهبری

محاسبه و کنترل قیمت تمام شده در بخش دولتی

صفحه 1:
7 2 ملس رس سعیل ‎She‏ اسماعیلی

صفحه 2:
6-2 ماده ۱۶ و ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری McGraw-Hill/Irwin

صفحه 3:
۶ ‏اد‎ ‏سا‎ ee NL eae ae eee CS Sa ‏ا‎ Y eel ITO RS i od eae SI SBS a Sal COLE Tee Sy a CLS ee Cee ee ee ate ea ‏.دستكاههاى اجرائى موظفند اقدامات ذيل را بدعمل آورند‎ 010 ‏اال ا ا‎ ree oary rea et enw heporwe freee nee | Co ‏ال‎ OT Med eae elie ear Seas L aL Been ee eRe VEN Pr RU regorery Wepee reve Pat ree eReary es] chip Pe peed Ro erates tre eae re se nea Pec te cro eter ey ene ‏شاخصیهای هدفمند و نتیجه‌گرا و استانداردهای کیفی خدمات و پیش‌بینی سازو کارهای‎ ‏ارتی برای کنترل کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده‎ 1۱ regorec yer ent ard Pes ee ane be ene ge APs es Pac pened AM tev Sean Paco ee ene eae Pers Fn Per Pare | ea eae Con Reena 0101190 1000 RUE ND TIPS AP Sy meh ree ene Peevey pe iY fee ere CoCr Sie tet aie Sian ee Te 7 McGraw-Hill/Irwin

صفحه 4:
6-4 Faye ‏ا ل ل‎ el Carpe] fle T ‏كمكى تلقى شده و يس از برداخت به حساب بانكى واحدهاى ذى ربط بههزينه‎ 0 ‏ا ا‎ LCR RUM SCREEN Tene) ا ا ‎PON OL er mere ee ene‏ ‎Eyewear Oyepr ares RC ees cance -Pew Renee eaten Fe‏ ‎Nee)‏ ا ل ‎ROS ene‏ .ماده را یک‌ماه قبل از ارسال لوایح بودجه سالیانه به مجلس تقدیم نماید تبصره ۱ - دستگاههابی که با پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت وزیران امکان محاسبه قیمت تمام شدهٌ محصولات و خدمات خود را نداشته باشند از طربق .محاسبه هزینه تمام شده اقدام خواهند نمود تبصره ۲ - احکام این ماده می‌باید ظرف یک‌سال توسط سازمان مدیریت و برنامهريزى كشور اجراء شده و از سال 11481 بودجه دستكاههاى موضوع اين ‎Respro see cee reel ren sure tare}‏ McGraw-Hill/Irwin

صفحه 5:
6-5 ماده ۲۶ - ‎Ce a a ean ale td ete lent ee‏ قانون اقدامات ذیل را انجام دهند: الف - حداكثر شش ماه يس از تصويب اين قانون آندسته از وظايفى كه قابل واكذارى به ‎yO ITC oN a ON eran‏ 1۱ ‎Re CAg ee eerie wee artren nett Nes.)‏ تصدیهای دولت در امور قابل واگذاری کاهش یاب ب - تعداد مجوزهاى استخدامى مذكور در ماده(۵۱) 1 ن قانون به نحوى تعيين كردد كه ۱ قرارداد می‌باشند هر سال به میزان دو درصد(4۲) در امور غیرحاکمیتی نسبت به سال قبل ‎Ore‏ ‎OOS CO ORTON Pe ecd ee‏ ا 10000 00007771 ساير موارد از خدمت دستكاههاى اجرائى خارج مى شسوند استخدام نمايند . ‎aera)‏ ا ا 19 نامه اجرائی این ماده شامل وظیفه قابل واگذاری درچهارچوب این قانون» حمایتههای دولت برای توسعه بخش غیردولتی و نحوه خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونى و تعيين تکلیف کارمندان واحدهای واگذار شده و سایر موارد بنا به پیشنهاد سازمان يران مىرسد. تبصره ۲- ‎ns‏ محاسبات و سازمان بازرسى كل كشور موظفند اجراء اين فصل را در ‎oo eee on er an bee Le ant h lacs‏ ا ا McGraw-Hill/Irwin

صفحه 6:
ماده ۲۲ قانون الحاق ۲ رخ سس ‎Sy Pola ead ogra‏ ‎ aie,‏ ا ل و 1 2 كشور (تدوين شده ‎SS oe‏ ا ‎Fer‏ توسط سازمان. حسابرسی) در چهارچوب ‎rs ee‏ تس اقتصادی . و دارايى (بر مبناى حسابدارى تعبهدى) ‏010 ل ا ا اقتصادی و دارایی» سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دیوان محاسبات ‎POET Sel ern ered‏ :5 ی ‏تمامشده 9 2000000000 عضو صا ل ‏ساير هزيتدها نظير ديون بلامحل» تهدات زائد بو اعبار بازبود اخ" .تعهدات ارزى ممنوع است ‏ ‎0 thes

صفحه 7:
ماده ‎-۲۱٩‏ به منظور استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی؛ دولت موظف است تا پایان سال دوم برنامه به تدریج زمینه‌های لازم را برای تهیه بودجه به روش عملیاتی در کلیه دستگاههای اجرانی فراهم آورد به نحوی که لابحه بودجه سال سوم برنامه به روش مذ کور تهیه تدوین و تقدیم مجلس شورای اسلامی شود. دستورالعمل اجرائی توسط معاونت تهیه و ابلاغ می شود. همچنین در اجرای بند ۸۳۲۰ سیاستهای کلی برنامه پنجم و استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی» اعتباراتی که براساس قیمست تمام شده موضوع ماده ۰۱۶۰ قانون مدیریت خدمات کشوری اختصاص مى يابد يس از پرداخت به واحدهای مربوطه بدون الزام به رعايت قوانين و مقررات حاکم بر دستگاههای دولتی و فقط براساس آئین‌نامه‌های مالی و معاملاتی و اداری و استخدامی هزینه می گردد که معضمن پیش بینی تحوه نظارت بر هزینه ها و تحقق اهداف پیش بینی شده است و با پیشتهاد معاونت و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیثشت وزیران می رسد.

صفحه 8:
6-8 PO ree ae pe McGraw-Hill/Irwin

صفحه 9:
5 5 مره تويب منت زین يسمه تال "باصلوات بر محمد و آل محمد" سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور 0 تدم ‎ve‏ ‎a‏ ‎went‏ ۱۳۹۲/۲۹ ‏وزيران در جلسه ۱۳۹۲/۱۰/۱۴ بهپیشنهاد ماه ۲۰۰/۹۳۵۱۶۵ سورع‎ ie PHS ‏سازمان مسدیریت و نس ریزی کشور و در اجبرای سیاستهای کلم نام‎ ‏مقام معظم رهيرى ويه استناد اصل یکصد و سی و هشتم لین اماسی جمهوری اسلامی امرا‎ تصویب کرد 1- تمميدستگادهای ‎ly‏ به هه پم لیلحت ری ود طرق سه ما ‎les lM fj‏ چارچوب ‎tly‏ یوت كه تأبيد شده به مهر دفثر هيلت هولت ‎ac‏ اقدام و بس لز تأييد سازمان مديريث و برنامهريزى كشور اجرا نمايند. ‏؟- بهم هدر بيك ازدستعامهاى اجرابى در سقف درسدهای يشريينى شده در احكام ‎yp Sn i Ay lay‏ سلزمان صدمويت ‎PAS Seay‏ ‎

صفحه 10:
۵۶۲۲ ۵ ‎Wt si tA ۲‏ ‎x‏ ۳ برامه سوم: «خدمات عمومی در فضای رقابتی» الف- هدف ‎o>‏ ۰ واحدهای عملیاتی دستگاه‌های اجرا ارتقاى كيفيت خدمات دولتی) <کاهش هزینه‌های تمام شده ب- سیاست‌های کلی ‏8 خدماترسانى برتره نوين و كيفى به منظور ارتقاى سطح رضايتمندى و اعتماد مردم (يند 017 # اتعطافي ‎ ‎ ‏ابى براساس قيمت تمام شده در فضای رقا حداقل بهمیزان 1۲۵ خدمات دولتی حداقل به میزان 11۲۰ ‎ ‏#سذيرى وعدم تمركز ادارى و سازمانى با رويكرد افزايش اتريخشى, مسرعت و کیفیست خدمات كشورى (بند ‎OY‏ ‏* تبديل نظام بودجهريزى كشور به بودجهريزى عملياتى (برنامه بتجم توسعه». ‎ ‎ ‎ ‏مجعوعه اقداماتى كه منجر به ايه خدمات ععومى با كيفيت برتر و سرعت و قيمت مناسب مى شود ‎cw [we | eee me | ‏اصن‎ |© ‎ ‏ره ادهای یی مستگسای ایب روش هدند وقیست تسام ‎eager‏ | اشده وم فضاى ربت ‎Sas gg ale ‏خدمات کشوری دای‎ ‏قلون | اجراين‎ oT ele ‎ ‎ae ‎ ‎ ‎ ‎ua wa yy [SRE ‏بر‎ ‎Seas aT 7 ‎ ‎ ‎ ‎۳۳۹ ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
ارائه خدمات عمومی در فضای ‎NB,‏ ‎Tei 57-5‏ 1 عون برش مت ۱ تقاب ‎Wik | aa ain aie dal weep tea yin gre‏ ۲ 5 وتو رضم . ۳ تم اس هت سل ری رن یت کم کت مت هی هس 1 مستندات قابل آرائه از سوی دستگاه ]اه کرش تحوهمحلب تست تما شده کنات و نلیتا ری هر یک از لدهی مجری ‎ua ln apse‏ تمام شدء ‎[a‏ و[ تج 1 12 01 ‎t‏ ‏: ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏مستندات شاخص: ماده +1 و55 قنون مديريت خدمات كشورى. ين اجرئى ماده 1 فقون مديريت ‎i dais WAIT fol SMITE oes napa) le‏ ‎(pop leh Wa ws fs SE AO GIG Ip pcs‏ مره یلم[ ان که جرلی م۲9 نون مدوريت خدمات كشورىايخضانه خمارة ريخ 19015111 عونت توصعه مديريت و سرمايه ‎Ce ceo ul‏ ‎ ‎(eT al ape eae 7 ‏زیرشاخص عنوان زیرشا: منم‎ | 1 ‏وت‎ eee as : ‏رحد تلق دق سل ‎Lorca‏ ‎ ‎ ‎ ‏۲ ره ای مجری بای یت پا هن تشد ریاف رم یس سا ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Rade ress] oles gyn NG SE ‎irr ‏جدول!۱) اقدام های ادارهواحدها پر اساس قیمت تمام شده‎ ‎ ‎eee | See | ae = ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Sage GT ya ae‏ مات کتوری ین یمه 7 تن تبرت نت کتری(تمویباه تساه 005-۳۳۳ تیم ۱9:0۷ رن سر کمسون رای وتات اک و وى تاه تنه فت تداع شده ينها و خدمات موضوح تبصره يل عله 1 ين نمه اجرلى مده [5] نون مدريت ‎EARL pe Se‏ ‎bp create ain pein yc TRAV gb YATE‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 12:
‎AGT EEE‏ سا1 ‎a‏ ‏تصویپاهکیسون موضوع اصل۱۳۸ ناساس 00 يسمه تال "با صلوات بر محمد و آل محمد" ‏معاونت توسعهمدیربت و سرمیه انسانی بیس جمهور معارنت برنامه ريزى و نظارت راههردى رييس جمهور ‏دوزيران عضو كمسسون اموراجتماعى و دولث الكترونيك ينا به ويشنولة معاونث توسعه يريت سرمايه اتساقى ريس جمهور وبه استناد ماده (18) قانون صديريت خدمات كثورى - مصوي ۶ - وبا مایت جزه "ید (۱) تصویب نامه شاه ۵۸0۹۵ مت له مورح 1۳۸۳/۱۰۱3 نامه جرایی ماه (۱۶) انون بادشده را به شرح زير تصويب تتمودطدة ‏آیین امه اججرايى ماده (18) قانون مدیریت خدمان کشوری. ‎ye Aa a‏ رین مین نهد حانی مرو زیر هار سیون الف - قعاليت : مسايات مشخس و یط یر آمزش مات ‎ye pal‏ ‎le la‏ بيمار فر جام كار حسايارى (واحدا ‎pets coil‏ را خدمات هر خا ‎yy SD cae‏ در الا شده (در كت ‎pep al Lan cM‏ رتخا (واحداء ساره بات نات رنه که رای تحت ‎lad‏ .بو احتحلى مختلف مستكا جرس اجرا مشي ‎eee |‏ خروجى دستكاء اجرائى ‎ln SS pad ane A‏ رای ری شده: ‎Jee a Ma ad Sad 9 pe Bi San WR JA a Sen‏ قنش أموزه مداواى ‎ie Jedi om le Soe pty a‏ فرهتگی و تاه ما ج - محصول؛ خروجى مستكاء جرايى كد هر ‎tos sy elk pa a‏ نولي شده كميث پذر ‏ قال از کی ‎“Sigh Sey Sl‏ ۱ د استاتدارة خدمات :شاخمهای مورد ‎ha am SH‏ عملكر واحد مجرى در مالع ‎ej lke‏ -واحن لیات :ای از مه اجرابی که مهد درجم مها متس ار عدمت ستعم با و مححوات یی براك یه مرجم مس ‎Niel ah‏ مرها وراک فرهتكى و هترى ‎ ‎

صفحه 13:
تمو يبت ‎ae‏ ضوع ال انود اسان البصره در محاسيه قيست تام شده خدمات. محصولات و فناليتها يايد ملاو يبر ‎sls ie ne a‏ مصرفی و هزیت ما تعمسر و تعهدارى. هزيبه هلى اصوال و أسرايه اى نهر ساختمتها و تجييزات نيز محاسه و هر تفاهم ناه لحاظ كردت ماده ؟ - اجرلى احكام ابن آبين ناه توسط مستكاههاى اجرابى ا طريق واحدهاى مجرى به وجب تفاهم عه ى خولعد بود كه حسب مورد بين مقام ذى صلا دستگاه اجرليي و صدير واف لجری تقد می شود تبصره - يه متغلو المقد ‎nl‏ مه بین واحد مجری و دستکاه جرا مداوتتهناى توسعه مدیریت و سرمیه سای و باه یزی و ظارت راهردی ریس مهو الكوى تفاهم تمه ند كور را هه ‎DM‏ خواعند تمود ‎tins‏ اجابی امه رابت وی تام نله می اد ماده 6 - مسغوليث تعيين مصاديق خدمات» فعاليتها و محصولات و راهبرى و هدايت جبرای فا ‎al‏ دستگاه اجراتيء شوراء كميسيون م٠‏ كار كرو تحول أهارى لست كنه به وملست الاتزين مقام مستكاء تشكيل مى كرده و مى توائد نسبت به الشكيل كار كروه تخصصى اقدام تيد ب الستقاة ل عضاخ وتام وکا مچشوع مه (18 فان مفربت غدمات هوري كلسم مرو )ا ‎Sal Pale‏ برناسه ومزى ‎ret Sorin lg‏ جمهر و تدارا مد در ‎al a‏ صدحرصد مبلغ قررداد واحد مجرى در قال سقف تخصيض اعلام شده در مود ‎ae‏ أيه وأحد مجرى برداخت تسا ‏قیصوه میس اعتبار به ميرّان متخرصد به واندهاى مجر تبايد موجب ‎ALS‏ ‏إنخصيص اعتبر به ديكر واحدهاى دستكاههاى اجراي شود | هاده لا مستا اجرابي موظف لست ظرقد يك ماء فر جارجوب قوقين و مقررات بول و ال أنسيت به افتناج حساب بانكى به نام وأحد مجري با امضاى مدير واحد مذكور و لماينده دستكاء ارم أقدام ‎acl‏ ثمامى اعثباراث واحد مجرى در قالب تفلهم نامه به ين حساب واو و تام برفاخته كز محل أن اتجام مى شود ‏هاده 8 -اعتبار مربوط به حقوق و مزاياى مستمر روي انسانى مجبرى كنه يس از انجنام. محاسيه قيمث تعام شده و تنظهم تقاهم نام بلإنفسته وإرخريد يامتتقل مى شوتد. به منظور تأمين خدماتى كه مسؤوليت أن را دارن از طريق خريد خدست. هر اغنبار واحد مجرى باقى مى اف قيعيره -مديران واحدهاى مجرى در افتخلب ويه كلركبرى تمروى أنساتي يايد مقاة شير ماه (۱۳ ون بویت خدمات کشوری را رعایت نماد ‏ماه ‎٩‏ -واحدهای مجری مونفن ممیحقوق و مزاای کرکنان رسمي:پمان. ردیر سیر نروهای خود را هر الب قولبين و مقررات مربوط و احكام معطوف به مملكسرة و ككارابى انها

صفحه 14:
PEDAL eter ALL ‏كه يخشى از كاركان بلاشدة (حذاكثر بست فوصدا‎ ae pl eg 9 oy ‏هر اختار مستكا اجراني ذي ربط قرار تعد ذا يق قجانين ور‎ ey te eel ‏لقررات مربوط ا أنها رار شو‎ ‏فستعل اجرلين يضعى فر اعبار تاه أز سمت اخير مامه (8) راب توجه به عطلكرة.‎ -١ ‏تيصمره‎ — | ‏اكيز بروى انسانى به واحد مجرى يوداخت مى كت‎ lp gh) ‏وأحد مجرى مس از‎ ‏اتبصيره 1- مبناى محاسبه در برداخت حقوق و مزباى فقولى. دوه اجراى منشرج هر تقاهم‎ ‏اه خدمات اد مجری. اس مداد سای‎ J ‏نامه می اد تاد ری سای‎ ‏با ماس ضولط و سای ندرج در درجه بندی وحدهای مرسوط و در مر‎ as ao Ae ‏إحال توسط شوراء كميسيون يا ارو تعول ری تاه رای ارات سرفه و سدع سنا‎ ‏رس رده ود‎ he ‏اكبصيره 7- اختيارات و تهدات به ارکری هروه وی انا‎ Cel dats eee ign ed a Wl pa ali ne ‏قیرط تخوه ند‎ ‏وت‎ aly ee pete Pah snd whe parE Ep ope ‏شاغل در مستكاه د ريط يا ساير دستكاحهاى اجرابى اكشور مى باشقه‎ a a ‏إيا‎ ‏ماده افزليشهاى فاتونى حلوق و مزاياى كاركنان واحد مجرى قر هوره أجراى. تقاهم تلقن‎ ‏أ عنوان تههدات دستكاء در تقاهم ثام منظور و توسط دستكاد اجراس تأممن مى شود‎ ‏اتفال‎ a ape ‏صوقة‎ at ‏واحد مجوى مي تون مر جارجوب‎ tem MN le ‏هزينه ثمام شدء يا مزينه سائه و جزينه اي قطمى را در خسان دورء الى برا‎ pat nd ‏و (۴) مه(‎ )( ate i ep ey Js A ‏یج لكيره و تشويق نيروى‎ ‏لون مديريث خدمات الشورى و دستورالملهاى بلاغى هزينه تاد‎ ‏تفه ای موضوع اين أبين ناسه و امتبار مور ييار‎ il 9 ‏ماده 15 - هزيته هاى ناشى‎ spon ee eles ‏جرا ناد از مجسوع اعجاات‎ te ‏رای عزفي اكليف يقلن‎ ‏تاو ده‎ had Geis ha we ‏همه را‎ sy Sh ots ‏الداعات پیش‎ gle ns oe ‏نمی‎ ot yn A ‏كه نه واحد مجرى تكليف مى شودء تصريع و هزينه‎ ‏ماد 1۴ - تین تم دسگه رای با یه ی سسوولیتتفرت پر رای مشاه‎ ‏نام امه در دستگهموع را ره برد در صورت روز الاك مین واحد مجری و دستگا‎ ‏أاجرابى» شوراء كميسيون يا اركروه حول اناري به عنوان مرجع تصميم كبرى و حل اختلاف سودة و‎ + ‏درصورت اثبات تخلف توسط واحد مجرى. صلاحيت لقو قراراد را وام‎

صفحه 15:
1 یزان سم ماده 1۵- مسئولیت نظارت بر اجرایمفاد اي ین نامه و ۴ ارت 3 ۱۳/۳۳۲ ضوع اصل ۱۳۸ اون اساسی اهداف مود انتظار در سطع ملى برعهسده معاونتهاى توسعه صديريت و مسرمايه انساتى و بناسه رسزی و نظارت راهردی إربيس جمهور و در سطح استان برعهده استاداريها مى باشد. | تبصره - دستكاههاى اجرايى و استائداريها موظفند هر شش ماه 5 توت بكبار كزارش عملكرد خود را معاونتهاى توسعه مديريت و سرمايه اسائى و بنامه ريزى و نظارت راهبردى ‎AM peter ret‏ ابن تصوبب ثامه در تاريخ ‎15/0/0١‏ به تأبيد مقام محترم رياست جمهورى رسيده السسته محمدرضا رحیمی معاپن اول رییس جمهور

صفحه 16:
تصویب !میرن مرضوعاصل۱۳۸ اون ساسی و- دستگاهاجرایی: دستگاههایموضوع ماه (۵ ققرن مديريت حدمات کشوری که أستفاد ماده 111 قانون مذكور مشمول آن قانون هستند. از وأحد جرى : يخشى از يك دستكاء اجرابى كه قعاليتها خدمات و محصولات أن به روش ‎nt ed act‏ هزينه تعام شده و با هزينه سره اب اه وراه میباشد. ح - تفاهم نامه : سند مورد توافق بين مدير واحد مجرى ‎AS eat AB fine phe‏ شامل شرح فعاليته كميت و كبفيت. دور اجرا و قبمت تمام شده خندمات. فعايتها و مصصولات. ‎ie orate gst‏ افتظارات و ساير شرابط مورد توافق براسانى موافتشنامه هاى ابلاشى از ط سحساب واحد مچری : حایی كه توسط خزقه يا خزانه مسن استان حسب مور با ‎ad Sah‏ با مسزول اور مالی ستگه اجرمي دی ره تست سرقصل حسايهاى دولتي ری واحدهای مجری که داراى استفلال مدهريتى .ری و مالی است. افتاع گید و انجام عمليات هريافت. برداخت و عمطيات حسايدارى مربوط با دستور مدير واحد مجرى انجام مى كيرد. استفاده از حساب موضوع اين بند با دو امضا (سدير واحد عجري و قردى كه طبسق مفاه ماده (08) قفون محاسبات عمو كشور تعيين و منصوب مى شود) مجاز خواهد بود | عاد 7- مستعلههاى اجرابي موظفيد ظرف یک ماء وا طریق واحدهای تملیاتی سستفل با ی خود و لوویت فالتا خدمات و معصولات ‎nage lel bh eal‏ دار نها ره عضو أواحد مجرى» ‎lh itd ayy Lae‏ قيعت تمام شده انتخاب و به تأبيد شور كميسيون ها رگد حول لخارى مستكاه اجرابى رسفت ماده 5- مستكامهاى اجرابى موظفتد قارف وك سال از تريخ بلاغ ین ین نامه و با استفاده از روشها و فناوربهاى مناسب و مربوط اقدامات زیر رم دهد الف- انتخاب واحدهاى مجرى و ليه به شوراء كمييسيون با كتاركروه تحصول اری دستگاه اجرابى موبوط براى تيد ‎Willd oh eet oad tty |‏ مات واحدهای مجری ابید شده وراه به شور أكميسيون ب كاركروه تحول ری دستگه رای مروط بای ید ج - تعيين شاخصها استانداردها و سازوكارهاى نظارتى لازم برلى كنترل کسیت و کبفست. فعاليت, خدماث و محصولات ‎“errs asl‏ قیفر ۱ - در موردی که نکن محاستهقیست تسام شنده رجود ناف معلسية مريت أنمام ده ما سرائه فعاليث. خدمات و محصولاث واحد مجرى ملاك عمل خواعد بود

صفحه 17:
استقرار نظام پودجه بندی عملیانی اصلاح فرآیند انجام کار دقت در مصرف منابع از طریق شناسائی ,کاهش یا حذف هزینه هایی که صرفه فعالیت های بدون ارزش انزوده می شود

صفحه 18:
؟5 ‎nel‏ ا ا ا ل ل ‎

صفحه 19:
؟5 6 هزينه يابى ( 511110

صفحه 20:
ام شد آن هستیم اصطلاحا موضوع

صفحه 21:
06 1100

صفحه 22:
1 mee eon nel es ‏به خود باشد .معمولا هزینه این مرا کز مجزا از‎ ‏سایر مراکز می باشد ومدیر هر قسمت يا‎ ‏,بخش ,مسئول هزینه های به آن می باشد‎ |

صفحه 23:

صفحه 24:
Ne

صفحه 25:
1

صفحه 26:

صفحه 27:
57

صفحه 28:
حسابداری بهای تمام شده بخشی از سیستم گلی حسابداری

صفحه 29:
مقايسه واحدهاى خدماتى با واحدهاى توليدى

صفحه 30:
Activity based costing McGraw-Hill/Irwin

صفحه 31:
در این سیستم بهای تمام شده هر خدمت عبارت است از سربار مستقیم و سربار ساخت تخصیص يافته با استفاده از نرخ سربار از پیش تعیین شده. در اين سيستم سربار ساخت تنها بر اساس یک محرک هزینه مبتنی بر حجم به خدمات تخصیص ذاذه می شود.همکن است حجم یک خدمت زیاد باشد ولى تخصيص نباشد و از لحاظ تکنیکی پیچیده نباشد ولی بدلیل وجود یک محرک واحد نسبت به سایر خدمات تفاوتی در تخصیص سربار وجود ندارد بدلیل اهمیت دقت در محاسبه بهای تمام شده خدمات از دیدگاه مدیریت استفاذه از اين سیستم توصیه نمیشود و استفاده از سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت توصیه می شود. |

صفحه 32:

صفحه 33:
»- بهبود سیستم هزینه یابی وتخصیص طور مطلوب ثر 2 تعیین بهای تمام شده به صورت منطفی ودقیق ثر . کنترل عملیات سازمان وبرنامه ریزی وتصمیم کار ارزیابی صحیح ری از عملیات مالی مدیران ‎Ga‏ فعالیت های بدون ارزش افزوده McGraw-Hill/Irwin

صفحه 34:
4 اول : شناسایی فعالیت های عمده وبه تناسب منابعی که در هر فعالیت مصرف می شود,هزینه سربار ساخت به آن فعالیت ها تخصیص می پابد ,سربار تخصیص پافنه به هر فعالبت به علوان هزینه الباشت ‎Called‏ شناسایی می شود . : شناسایی محرک های هزینه مناسب ومربوط به هر یک از ‎١‏ فعالیت ها ده شبت مقار مرف مدرک های هریت خروجی فعلیت ها هزيده ها(منايع) McGraw-Hill/Irwin

صفحه 35:
ABC iby ale |

صفحه 36:
Saas 27 ati ‏وساي‎ ره و سای أف :مي + مر ساوي حت Sean fer usm ‏لد ,سرس مودي‎ ‏ارات‎ ‏مگ مر‎ Hed Dates # tht مت ee rere Tee a ad

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:
تعيين فعلیت ها و عانی هزین الف ] مديركل ‎Padget‏ ‎ee yt‏ ۳-کاوشناس اوزیابی عملگرد الف ] سساونت نظارت صالی ورئیس خزانه معين استان مركزى ) اداره خزانه ‎1-١‏ ) افتاح حساب ‎he cial:‏ محر هزينه : (تعداد حساب ) تا ‎acta‏ ‎sa ie‏ ‎as aut‏ ین هدرچارت مزعنوع مره جوم ۳-۱ واحد درآمدژوصول درآمد دستگاههای اجراتی وراد تبدید) معرک هد ۱ تظیم حساب )1 العدادوصول از هرستعام) ‎vd eu ON‏ رگا رای زد خی هو اراد از ه دستگاههایاجرانی)معرک هزین (تعداد وصول از هر تکاله جرا ‏6۵-۱ صدور چک : (تسهیم براساس فلوچارت موضوع مرحله سوم) ‎cee ‏الف : اعتبارات تملگ دارالبهای سرمایهای: واريز اعتيار به حساب دستكاههاى اجرالى و اراله ‎ ‏تابيديه محرك هزينه : ( تعداد بوداخت ها) ب : اعتبارات هزینه ای ‏اج : برداخت حفوق ودستمزه دستكاهها ‎١‏ محرك هزینه : (تعداد دستکاهها) د : عتبارات اختصاصی + محرک هزینه(تعداد پرداخت ها )/ ‏و : تشكيل جلدات محرك هزينه ‎(oly stan)‏ ‎ ‎ ‎11100 ‎ ‎

صفحه 40:
۲) کروه تلفيق و تعرکز حسابها: الف : رمي د كى ب ضور تحسايهائ ‎lat‏ ب و وسيداكى به صورتصابهای ساته ۳) گروه نظارت مالی: الف : حسابرسی (نظارت مالى) ب: تحویل وتحول ذیحایا ج؛ برگزاری جلسات د: استعلامات ود رسیدگی به دیون ۴) اداره اموال واوراق بهادار: الف : كميسون ماده ؟ ب: واگذاری اوراق بهادار ج: بازرسی و نظارت : د : نگهداری اسناد مالکیت. » اموال منقول 3) امور ذيحسابان 2 محوك هزينه : تعداد رسيدكيها محرك هزيته: (تعداد رسيدكيها ). محرك هزينه : (تعداد تحويل وتحول). محرك هزينه: (تعداد جلسات). محرک هزینه: (تعداد استعلامات های صادره) معرک هزین:(تعداد رسیدگی ها) محرى هزينه : (تعداد مجوزهاى صادره). محری هزينه : (تعداد دستعاهها). محرك هزينه : (تعداد بازوسيها). محرک هزینه: (تعداد اسناد) محرك هزينه : (تعداد تاييديه های صادره) محرک هزینه (تعداد دستگاههای تحت مسئولیت)

صفحه 41:
ی م 1 ب] معاونت اقتصادى : ۱ برنامهتنظیم سیاست های پولی ومالی الف : پزوهش های کاربردی محر هزینه: (تعداد پژوهش ها) ب : تهیه گزارش ها و آمار محرک هزینه: (تعداد گزارش ها) ج :تهیه گزارش هاى هدقنند محرك هزينه : (تعداد كزارش ها ) گروه سرعیه گذاوی عارجی الف ؛ يذيرش واعزام هيات ها محرك هزينه : (تعدادپذیرش ها) ب + شناساتی فرصت های سرمایه گذاری محرك هزينه : (تعداد رسیدکی) ج : نظارت بر طرحهای سرمایه گذاری محرک هزینه : (تعداد صدور مجوز) ج] عاونت پشتیبانی : ١)امورادارى‏ وتداركات ۲ذیجایی وامور مالی *ابرقامه وبودجه ؟)امور حقوقى ۵)پامگوتی به شکایات مردمی ‏ محرى: (تعداد شکایات) د ] حراست

صفحه 42:
+2, + 9 يايان

McGraw-Hill/Irwin 6-1 سعید مال اسماعیلی 6-2 ماده 16و 24 قانون مدیریت خدمات کشوری ‏McGraw-Hill/Irwin 6-3 ماده 16به منظور افزایش #بهره‌وری و استقرار نظام کنترل نتیجه و محصول (ستانده) و کنترل مراحل انجام کار و یا هردو ،جلوگیری از تمرکز تصمیم‌گیری و اعطاء اختیارات الزم به مدیران برای اداره واحدهای تحت سرپرستی خود براساس آئین‌نامه‌ای که توسط سازمان تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد .دستگاههای اجرائی موظفند اقدامات ذیل را به‌عمل آورند الف -تعیین قیمت تمام‌شده فعالیتها و خدمات و محصوالت واحدهای مجری از قبیل واحدهای آموزشی ،پژوهشی ،بهداشتی ،درمانی ،خدماتی ،تولیدی و اداری ،متناسب با کیفیت و محل جغرافیایی ارائه فعالیتها و خدمات ،در چهارچوب متوسط قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات مذکور .در بودجه مصوب ساالنه ملی و استانی با تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یا استان ب -تعیین شاخصهای هدفمند و نتیجه‌گرا و استانداردهای کیفی خدمات و پیش‌#بینی سازوکارهای .نظارتی برای کنترل کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده ج -انعقاد تفاهمنامه با مدیران واحدهای مجری براساس حجم فعالیتها و خدمات و قیمت تمام‌شده .آن و تعیین تعهدات طرفین د -اعطاء اختیارات الزم برای پیشنهاد جابه‌جایی فصول و برنامه‌های اعتبارات مذکور به شورای برنامه‌ریزی استان در چهارچوب احکام قانون بودجه ساالنه جابه‌جایی اعتبارات ملی براساس احکام .قانون بودجه ساالنه خواهد بود هـ -برای اجراء نظام قیمت تمام‌شده ،اختیارات الزم اداری ومالی به مدیران ،به موجب آئین‌نامه‌ای .که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران می‌رسد تعیین می گردد -.و ‏McGraw-Hill/Irwin 6-4 اعتباراتی که براساس قیمت تمام شده در اختیار واحدها قرار می‌گیرد ،به عنوان کمک تلقی شده و پس از پرداخت به حساب بانکی واحدهای ذی‌ربط به‌هزینه قطعی منظور می گردد .مدیران دستگاههای اجرائی نسبت به تحقق اهداف و نتایج پیش‌بینی شده در تفاهمنامه در مدت مدیریت خود مسؤول و به نهادهای نظارتی پاسخگو خواهند بود و موظفند گزارش اقدامات مربوطه را هر شش‌ماه یک‌بار به سازمان ارائه نمایند و سازمان نیز مکلف است گزارش عملکرد این .ماده را یک‌ماه قبل از ارسال لوایح بودجه سالیانه به مجلس تقدیم نماید تبصره - 1دستگاههایی که با پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت وزیران امکان محاسبه قیمت تمام شدة محصوالت و خدمات خود را نداشته باشند از طریق .محاسبه هزینه تمام شده اقدام خواهند نمود تبصره - 2احکام این ماده می‌باید ظرف یک‌سال توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اجراء شده و از سال 1387بودجه دستگاههای موضوع این قانون فقط با رعایت مفاد این ماده قابل تنظیم و ارائه می‌باشد ‏McGraw-Hill/Irwin 6-5 ماده - 24 در راستای اجراء احکام این فصل کلیه دستگاههای اجرائی موظفند‌از تاریخ تصویب این قانون اقدامات ذیل را انجام دهند: الف -حداکثر شش‌ماه پس از تصویب این قانون آن‌دسته از وظایفی که قابل واگذاری به بخش غیردولتی است را احصاء و با رعایت راهکارهای مطروحه در این فصل نسبت به واگذاری آنها اقدام نمایند .به نحوی که طی هر GبرGنامه بیست درصد( ) %20از میزان تصدیهای دولت در امور قابل واگذاری کاهش یابد. ب -تعداد مجوزهای استخدامی مذکور در ماده( )51این قانون به نحوی تعیین گردد که تعداد کارمندان دستگاههای اجرائی که به هر Gنحو حقوق و مزایا دریافت می‌کنند و یا طرف قرارداد می‌باشند هر سال به میزان دو درصد( )G%2در امور غیرحاکمیتی نسبت به سال قبل کاهش یابد. ج -حداکثرمعادل یک سوم کارمندان که به روشهای بازنشستگی ،بازخریدی ،استعفاء و سایر موارد از خدمت دستگاههای اجرائی خارج می‌شوند استخدام نمایند . تبصره -1وظایف حاکمیتی موضوع ماده( )8این قانون از شمول این ماده مستثنی هستند. تبصره -2آئین‌نامه اجرائی این ماده شامل وظیفه قابل واگذاری درچهارچوب این قانون، حمایتهای دولت برای توسعه بخش غیردولتی و نحوه خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی و تعیین تکلیف کارمندان واحدهای واگذار شده و سایر موارد بنا به پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. تبصره -3دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور موظفند اجراء این فصل را در .دستگاههای اجرائی کنترل نموده و با مدیران متخلف برخورد قانونی نمایند ‏McGraw-Hill/Irwin 6-6 ماده 26قانون الحاق 2 1ـ وزارتخانه‌ها ،مؤسسات دولتی و سایر دستگاههای اجرائی در موارد استفاده از بودجه عمومی دولت ،مکلفند صورتهای مالی خود را براساس استانداردهای حسابداری بخش عمومی کشور (تدوین‌شده توسط سازمان حسابرسی) در چهارچوب دستورالعمل‌های حسابداری وزارت امور اقتصادی و دارایی (بر مبنای حسابداری تعهدی) تهیه نمایند. تبصره ـ نحوه و زمان‌بندی اجرای کامل حسابداری تعهدی (حداکثر ظرف مدت سه سال) طبق آیین‌‌نامه اجرائی است که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی ،سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دیوان محاسبات کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. 2ـ در اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد ،با توجه به محاسبه هزینه تمام‌شده فعالیت‌ها و اقدامات و تخصیص اعتبارات بر این اساس ،ایجاد هرگونه بدهی بابت حق اشتراک برق ،آب ،هـزینه‌های پستـی ،مخابراتی و سایر هزینه‌ها نظیر دیون بالمحل ،تعهدات زائد بر اعتبار ،بازپرداخت .تعهدات ارزی ممنوع است ‏McGraw-Hill/Irwin 6-7 قانون برنامه پنجم توسعه ‏McGraw-Hill/Irwin 6-8 برنامه جامع 3ساله اصالح نظام اداری ‏McGraw-Hill/Irwin McGraw-Hill/Irwin 6-9 McGraw-Hill/Irwin 610 McGraw-Hill/Irwin 611 McGraw-Hill/Irwin 612 McGraw-Hill/Irwin 613 McGraw-Hill/Irwin 614 McGraw-Hill/Irwin 615 McGraw-Hill/Irwin 616 617 کاربردهای قیمت تمام شده عملیاتی بندی عملیاتی بودجه بندی نظام بودجه استقرار نظام استقرار خدمات ارائه خدمات سپاری ارائه برون سپاری برون دولتی غیر دولتی بخش غیر بهبه بخش سازمان عملکرد سازمان ارزیابی عملکرد ارزیابی کار انجام کار فرآیند انجام اصالح فرآیند اصالح صرفه که صرفه هایی که هزینه هایی حذف هزینه ,کاهش یایا حذف شناسائی ,کاهش طریق شناسائی منابع ازاز طریق مصرف منابع در مصرف دقت در دقت شود می شود افزوده می ارزش افزوده بدون ارزش های بدون فعالیت های فعالیت ‏McGraw-Hill/Irwin 618 اهداف محاسبه قیمت تمام شده خدمات تامین اطالعات مورد نیاز مدیران برای تصمیم گیری و برنامه ریزی کمک به مدیران در رهبری و کنترل فعالیت های عملیاتی انگیزش مدیران وکارکنان برای فعالیت در راستای هدف های سازمان سنجش و ارزیابی عملکرد واحدهای تابعه ,مدیران و سایر کارکنان سازمان ‏McGraw-Hill/Irwin 619 هزینه یابی ( ) costing عبارت است از فرآیند تعیین بهای تمام شده کاال وخدمات ‏McGraw-Hill/Irwin 620 مFوضوع هزیFنه یFFابFی)(Costing object چیزی که در هزینه یابی به دنبال تعیین بهای تمام شده آن هستیم اصطالحا موضوع هزینه یابی گویند. موضوع هزینه یابی ممکن است یک پروژه یک فعالیت ,یک خدمت ,یک .مشتری ,یک بخش وامثال آن باشد ‏McGraw-Hill/Irwin 621 عامل هزینه یابی عاملی است که باعث تغییر در بهای تمام شده می شود معموال عامل هزینه را تعداد خدمات ,تعدا د ساعات ,تعداد روزکاری تعدادپرسنل ,سطح زیر بنا وامثال آن می دانند. ‏McGraw-Hill/Irwin 622 مرکز هزینه جایی است که مسئول کنترل هزینه های مربوط به خود باشد .معموال هزینه این مراکز مجزا از سایر مراکز می باشد ومدیر هر قسمت یا .بخش ,مسئول هزینه های به آن می باشد ‏McGraw-Hill/Irwin 623 طبقه بندی هزینه ها آن رفتار آن اساس رفتار بندی بربر اساس طبقه بندی طبقه هزینه های متغیر هزینه های ثابت هزینه های متغیر ‏McGraw-Hill/Irwin 624 طبقه بندی براساس ارتباط با خدمات هزینه های غیر مستقیم هزینه های مستقیم ‏McGraw-Hill/Irwin 625 کنترل اساس کنترل بندی بربر اساس طبقه بندی طبقه هزینه های قابل کنترل هزینه ی های غیر قابل کنترل ‏McGraw-Hill/Irwin 626 آنها انتفاع آنها دوره انتفاع اساس دوره بندی بربر اساس طبقه بندی طبقه مخارج جاری مخارج سرمایه ای ‏McGraw-Hill/Irwin 627 مقررات اساس مقررات بندی بربر اساس طبقه بندی طبقه :هزینه های اجتباب ناپذیر مثل حقوق و مزایا هزینه های اجتناب پذیر: مثل پاداش ‏McGraw-Hill/Irwin 628 سیستم های حسابداری : سیستم حسابداری بهای تمام شده اقالم بهای تمام شده رابرای استفاده حسابداری مدیریت .وحسابداری مالی گردآوری می کند سیستم کلی حسابداری بخشی از سیستم اطالعات مدیریت حسابداری بهای تمام شده بخشی از سیستم کلی حسابداری حسابداری مدیریت ‏Aی عAهده Aدار تAAهیه اAطAالعاتالAزAم بAAرا ( )تصمیم گیری ,برنامه ریزی ,اجراءوکنترل استفاده کنندگان درون سازمانی اطالعات حسابداری مدیریت حسابداری مالی ی عFهFده Fدار تFFهیه صFFورFتهایمFاFFل ( )اساسی و سایر گزارش های مالی استفاده کنندگان برون سازمانی اطالعات حسابداری مالی ‏McGraw-Hill/Irwin 629 مقایسه واحدهای خدماتی با واحدهای تولیدی زمان همزمان خدماتهم اغلبخدمات استکهکهاغلب ایناست وتولیدیاین خدماتیوتولیدی هایخدماتی شرکتهای بینشرکت کلیدیبین تفاوتکلیدی -تفاوتکاالهاهادردر راهمانندکاال خدماتراهمانند توانخدمات نمیتوان دیگرنمی عبارتدیگر رسندبهبهعبارت میرسند مصرفمی تولیدبهبهمصرف باباتولید کرد. نگهداریکرد. انبارنگهداری انبار کنند. . میکنند استفادهمی بیشتراستفاده کاربیشتر نیرویکار غالباازازنیروی خدماتیغالبا هایخدماتی شرکتهای -شرکتعملکرد وو سنجشعملکرد شهووسنجش تمامشه بهایتمام گیریبهای اندازهگیری برایاندازه هایکهکهبرای تکنیکهای بسیاریازازتکنیک -بسیاریگرفته کارگرفته موفقیتبهبهکار نیزباباموفقیت خدماتنیز دربخشخدمات شدهدربخش ابداعشده تولیدیابداع واحدتولیدی عملکردواحد سنجشعملکرد سنجش است00 شدهاست شده ‏McGraw-Hill/Irwin 630 مدیریت حسابداری مدیریت یابی حسابداری هزینه یابی های هزینه سیستم های روش هاها وو سیستم روش سیستم سنتی هزینه یابی بر مبنای حجم سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت ‏Activity based costing ‏McGraw-Hill/Irwin 631 حجم: : مبنایحجم یابیبربرمبنای هزینهیابی سنتیهزینه سیستمسنتی سیستم جذبی یابیجذبی هزینهیابی سیستمهزینه الف: :سیستم الف مستقیم یابیمستقیم هزینهیابی سیستمهزینه بب: :سیستم ساخت سربارساخت مستقیمووسربار سربارمستقیم استازازسربار عبارتاست خدمتعبارت هرخدمت شدههر تمامشده بهایتمام سیستمبهای اینسیستم دردراین شده. تعیینشده. ازپیشتعیین سربارازپیش نرخسربار استفادهازازنرخ یافتهبابااستفاده تخصیصیافته تخصیص سنتی: : یابیسنتی هزینهیابی سیستمهزینه عمدهسیستم عیبعمده عیب خدمات حجمبهبهخدمات مبتنیبربرحجم هزینهمبتنی محرکهزینه یکمحرک اساسیک تنهابربراساس ساختتنها سربارساخت سیستمسربار اینسیستم دردراین نباشد تخصیصنباشد ولیتخصیص باشدولی زیادباشد خدمتزیاد یکخدمت حجمیک استحجم شود.ممکناست میشود.ممکن ذاذهمی تخصیصذاذه تخصیص سایر نسبتبهبهسایر واحدنسبت محرکواحد یکمحرک وجودیک بدلیلوجود ولیبدلیل نباشدولی پیچیدهنباشد تکنیکیپیچیده لحاظتکنیکی ووازازلحاظ بهای محاسبهبهای دقتدردرمحاسبه اهمیتدقت بدلیلاهمیت نداردبدلیل وجودندارد سرباروجود تخصیصسربار تفاوتیدردرتخصیص خدماتتفاوتی خدمات استفاده نمیشودوواستفاده توصیهنمیشود سیستمتوصیه اینسیستم استفاذهازازاین مدیریت استفاذه دیدگاهمدیریت خدماتازازدیدگاه شدهخدمات تمامشده تمام شود. میشود. توصیهمی فعالیتتوصیه مبنایفعالیت یابیبربرمبنای هزینهیابی سیستمهزینه ازازسیستم ‏McGraw-Hill/Irwin 632 )(ABC س,,یستم هزی,نه ی,,اب,یب,,ر م,بنایف,,عا,,لیت س,یستم هزین,ه یاب,ی بر مبنای فعالیت پدیده, نوین,ی اس,ت ک,ه تفک,ر هزین,ه یاب,ی سنتی حس,ابداری مدیری,ت راب,ه شدت دگرگون ساخته وتوج,ه واحدهای اقتص,ادی بس,یاری را به خود جلب نموده است . ‏McGraw-Hill/Irwin 633 م,زا,یایس,,یستم)(ABC -1بهبود سیستم هزینه یابی وتخصیص هزینه های شرکت به طور مطلوب تر -2تعیین بهای تمام شده به صورت منطقی ودقیق تر -3ک=نترل عملیات سازمان وبرنامه ریزی وتصمیم کار -4ارزیابی صحیح تری از عملیات مالی مدیران -5حذف فعالیت های بدون ارزش افزوده ‏McGraw-Hill/Irwin 634 سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت واقعی و استاندارد روش های به کار گرفته شده در این سیستم دو مرحله ایی است ک=ه منتج به تخصیص هزینه سربار به خدمات می شود. وب=ه تناس=ب منابع=ی ک=ه در هر مرحل=ه اول :شناس =ایی فعالی=ت های عمده وب=ه شناس=ایی فعالیت مص=رف م=ی شود,هزین=ه سربار س=اخت ب=ه آن فعالیت ه=ا تخصیص م=ی یاب=د ,س=ربار تخص=یص یافت=ه ب=ه ه=ر فعالی=ت ب=ه عنوان هزین=ه انباشت فعالیت شناسایی می شود . مرحل=ه دوم :شناس=ایی محرک های هزین=ه مناس=ب ومربوط ب=ه ه=ر یک از فعالیت ها به نسبت مقدار م=صرف محرک های هزینه خروجی فعالیت ها هزینه ها(منابع) ‏McGraw-Hill/Irwin 635 ف,,رض,یاتم,ربوط ب,,ه)(ABC -1فعالیت ها منابع را مصرف م=ی کنند. -2خدمات فعالیت ها را مصرف می کنند(بر اساس محرک هزینه مناسب ) -3مراکز انباشته هزینه فعالیت هاست. -4عناصر هزینهدر هر فعالیت متغیر است یع=نی دقیقا متناسب با حجم فعالیت کم و زیاد می شوند. ‏McGraw-Hill/Irwin McGraw-Hill/Irwin 636 McGraw-Hill/Irwin 637 McGraw-Hill/Irwin 638 McGraw-Hill/Irwin 639 McGraw-Hill/Irwin 640 McGraw-Hill/Irwin 641 McGraw-Hill/Irwin 642 پایان

51,000 تومان