کسب و کار مدیریت و رهبری

محاسبه و کنترل قیمت تمام شده در بخش دولتی

Mohasebe_va_contorol_gheymat_tamamshode_dolati

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “محاسبه و کنترل قیمت تمام شده در بخش دولتی”

محاسبه و کنترل قیمت تمام شده در بخش دولتی

اسلاید 1: سعید ملا اسماعیلی

اسلاید 2: ماده 16 و 24 قانون مدیریت خدمات کشوری

اسلاید 3: ماده 16- به منظور افزایش بهره‌وری و استقرار نظام کنترل نتیجه و محصول (ستانده) و کنترل مراحل انجام کار و یا هردو، جلوگیری از تمرکز تصمیم‌گیری و اعطاء اختیارات لازم به مدیران برای اداره واحدهای تحت سرپرستی خود براساس آئین‌نامه‌ای که توسط سازمان تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد دستگاههای اجرائی موظفند اقدامات ذیل را به‌عمل آورند. الف - تعیین قیمت تمام‌شده فعالیتها و خدمات و محصولات واحدهای مجری از قبیل واحدهای آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی، خدماتی، تولیدی و اداری، متناسب با کیفیت و محل جغرافیایی ارائه فعالیتها و خدمات، در چهارچوب متوسط قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات مذکور در بودجه مصوب سالانه ملی و استانی با تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یا استان.ب - تعیین شاخصهای هدفمند و نتیجه‌گرا و استانداردهای کیفی خدمات و پیش‌بینی سازوکارهای نظارتی برای کنترل کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده.ج - انعقاد تفاهمنامه با مدیران واحدهای مجری براساس حجم فعالیتها و خدمات و قیمت تمام‌شده آن و تعیین تعهدات طرفین.د - اعطاء اختیارات لازم برای پیشنهاد جابه‌جایی فصول و برنامه‌های اعتبارات مذکور به شورای برنامه‌ریزی استان در چهارچوب احکام قانون بودجه سالانه جابه‌جایی اعتبارات ملی براساس احکام قانون بودجه سالانه خواهد بود.هـ - برای اجراء نظام قیمت تمام‌شده، اختیارات لازم اداری ومالی به مدیران، به موجب آئین‌نامه‌ای که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران می‌رسد تعیین می گردد. و -.

اسلاید 4: اعتباراتی که براساس قیمت تمام شده در اختیار واحدها قرار می‌گیرد، به عنوان کمک تلقی شده و پس از پرداخت به حساب بانکی واحدهای ذی‌ربط به‌هزینه قطعی منظور می گردد. مدیران دستگاههای اجرائی نسبت به تحقق اهداف و نتایج پیش‌بینی شده در تفاهمنامه در مدت مدیریت خود مسؤول و به نهادهای نظارتی پاسخگو خواهند بود و موظفند گزارش اقدامات مربوطه را هر شش‌ماه یک‌بار به سازمان ارائه نمایند و سازمان نیز مکلف است گزارش عملکرد این ماده را یک‌ماه قبل از ارسال لوایح بودجه سالیانه به مجلس تقدیم نماید. تبصره 1 - دستگاههایی که با پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت وزیران امکان محاسبه قیمت تمام شدة محصولات و خدمات خود را نداشته باشند از طریق محاسبه هزینه تمام شده اقدام خواهند نمود. تبصره 2 - احکام این ماده می‌باید ظرف یک‌سال توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اجراء شده و از سال 1387 بودجه دستگاههای موضوع این قانون فقط با رعایت مفاد این ماده قابل تنظیم و ارائه می‌باشد

اسلاید 5: ماده 24 - در راستای اجراء احکام این فصل کلیه دستگاههای اجرائی موظفند‌از تاریخ تصویب این قانون اقدامات ذیل را انجام دهند: الف - حداکثر شش‌ماه پس از تصویب این قانون آن‌دسته از وظایفی که قابل واگذاری به بخش غیردولتی است را احصاء و با رعایت راهکارهای مطروحه در این فصل نسبت به واگذاری آنها اقدام نمایند. به نحوی که طی هر برنامه بیست درصد(20% ) از میزان تصدیهای دولت در امور قابل واگذاری کاهش یابد. ب - تعداد مجوزهای استخدامی مذکور در ماده(51) این قانون به نحوی تعیین گردد که تعداد کارمندان دستگاههای اجرائی که به هر نحو حقوق و مزایا دریافت می‌کنند و یا طرف قرارداد می‌باشند هر سال به میزان دو درصد(2%) در امور غیرحاکمیتی نسبت به سال قبل کاهش یابد. ج - حداکثرمعادل یک سوم کارمندان که به روشهای بازنشستگی، بازخریدی، استعفاء و سایر موارد از خدمت دستگاههای اجرائی خارج می‌شوند استخدام نمایند . تبصره 1- وظایف حاکمیتی موضوع ماده(8) این قانون از شمول این ماده مستثنی هستند. تبصره 2- آئین‌نامه اجرائی این ماده شامل وظیفه قابل واگذاری درچهارچوب این قانون، حمایتهای دولت برای توسعه بخش غیردولتی و نحوه خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی و تعیین تکلیف کارمندان واحدهای واگذار شده و سایر موارد بنا به پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. تبصره 3- دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور موظفند اجراء این فصل را در دستگاههای اجرائی کنترل نموده و با مدیران متخلف برخورد قانونی نمایند.

اسلاید 6: ماده 26 قانون الحاق 2 1ـ وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و سایر دستگاههای اجرائی در موارد استفاده از بودجه عمومی دولت، مکلفند صورتهای مالی خود را براساس استانداردهای حسابداری بخش عمومی کشور (تدوین‌شده توسط سازمان حسابرسی) در چهارچوب دستورالعمل‌های حسابداری وزارت امور اقتصادی و دارایی (بر مبنای حسابداری تعهدی) تهیه نمایند. تبصره ـ نحوه و زمان‌بندی اجرای کامل حسابداری تعهدی (حداکثر ظرف مدت سه سال) طبق آیین‌‌نامه اجرائی است که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و دیوان محاسبات کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. 2ـ در اجرای بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد، با توجه به محاسبه هزینه تمام‌شده فعالیت‌ها و اقدامات و تخصیص اعتبارات بر این اساس، ایجاد هرگونه بدهی بابت حق اشتراک برق، آب، هـزینه‌های پستـی، مخابراتی و سایر هزینه‌ها نظیر دیون بلامحل، تعهدات زائد بر اعتبار، بازپرداخت تعهدات ارزی ممنوع است.

اسلاید 7: قانون برنامه پنجم توسعه

اسلاید 8: برنامه جامع 3 ساله اصلاح نظام اداری

اسلاید 9:

اسلاید 10:

اسلاید 11:

اسلاید 12:

اسلاید 13:

اسلاید 14:

اسلاید 15:

اسلاید 16:

اسلاید 17: کاربردهای قیمت تمام شدهاستقرار نظام بودجه بندی عملیاتیبرون سپاری ارائه خدمات به بخش غیر دولتیاصلاح فرآیند انجام کاردقت در مصرف منابع از طریق شناسائی ,کاهش یا حذف هزینه هایی که صرفه فعالیت های بدون ارزش افزوده می شود ارزیابی عملکرد سازمان

اسلاید 18: اهداف محاسبه قیمت تمام شده خدماتتامین اطلاعات مورد نیاز مدیران برای تصمیم گیری و برنامه ریزیکمک به مدیران در رهبری و کنترل فعالیت های عملیاتی انگیزش مدیران وکارکنان برای فعالیت در راستای هدف های سازمانسنجش و ارزیابی عملکرد واحدهای تابعه , مدیران و سایر کارکنان سازمان

اسلاید 19: هزینه یابی ( costing ) عبارت است از فرآیندتعیین بهای تمام شده کالاوخدمات

اسلاید 20: (Costing object)موضوع هزینه یابی چیزی که در هزینه یابی به دنبال تعیین بهای تمام شده آن هستیم اصطلاحا موضوع هزینه یابی گویند.موضوع هزینه یابی ممکن است یک پروژه یک فعالیت ,یک خدمت ,یک مشتری ,یک بخش وامثال آن باشد.

اسلاید 21: عامل هزینه یابی عاملی است که باعث تغییر در بهای تمام شده می شود معمولا عامل هزینه را تعداد خدمات ,تعدا د ساعات ,تعدادروزکاری تعدادپرسنل ,سطح زیر بنا وامثال آن می دانند.

اسلاید 22: مرکز هزینه جایی است که مسئول کنترل هزینه های مربوط به خود باشد .معمولا هزینه این مراکز مجزا از سایر مراکز می باشد ومدیر هر قسمت یا بخش ,مسئول هزینه های به آن می باشد.

اسلاید 23: طبقه بندی هزینه هاطبقه بندی بر اساس رفتار آن هزینه های متغیرهزینه های ثابتهزینه های متغیر

اسلاید 24: هزینه های غیر مستقیم هزینه هایمستقیمطبقه بندی براساس ارتباط با خدمات

اسلاید 25: طبقه بندی بر اساس کنترل هزینه های قابل کنترلهزینه ی های غیر قابل کنترل

اسلاید 26: طبقه بندی بر اساس دوره انتفاع آنهامخارج جاریمخارج سرمایه ای

اسلاید 27: طبقه بندی بر اساس مقرراتهزینه های اجتباب ناپذیر:مثل حقوق و مزایاهزینه های اجتناب پذیر:مثل پاداش

اسلاید 28: سیستم های حسابداری : سیستم حسابداری بهای تمام شده اقلام بهای تمام شده رابرای استفاده حسابداری مدیریت وحسابداری مالی گردآوری می کند.حسابداری بهای تمام شده بخشی از سیستم کلی حسابداری حسابداری مدیریت (عهده دار تهیه اطلاعات لازم برای تصمیم گیری ,برنامه ریزی ,اجراءوکنترل) حسابداری مالی (عهده دار تهیه صورت های مالی اساسی و سایر گزارش های مالی)سیستم کلی حسابداری بخشی از سیستم اطلاعات مدیریتاستفاده کنندگان برون سازمانی اطلاعات حسابداری مالی استفاده کنندگان درون سازمانی اطلاعات حسابداری مدیریت

اسلاید 29: مقایسه واحدهای خدماتی با واحدهای تولیدی - تفاوت کلیدی بین شرکت های خدماتی وتولیدی این است که اغلب خدمات هم زمان با تولید به مصرف می رسند به عبارت دیگر نمی توان خدمات راهمانند کالا ها در انبار نگهداری کرد.شرکت های خدماتی غالبا از نیروی کار بیشتر استفاده می کنند .- بسیاری از تکنیک های که برای اندازه گیری بهای تمام شه و سنجش عملکرد وسنجش عملکرد واحد تولیدی ابداع شده دربخش خدمات نیز با موفقیت به کار گرفته شده است0

اسلاید 30: روش ها و سیستم های هزینه یابی حسابداری مدیریت سیستم سنتی هزینه یابی بر مبنای حجمسیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیتActivity based costing

اسلاید 31: سیستم سنتی هزینه یابی بر مبنای حجم :الف : سیستم هزینه یابی جذبیب : سیستم هزینه یابی مستقیم در این سیستم بهای تمام شده هر خدمت عبارت است از سربار مستقیم و سربار ساخت تخصیص یافته با استفاده از نرخ سربار ازپیش تعیین شده.عیب عمده سیستم هزینه یابی سنتی :در این سیستم سربار ساخت تنها بر اساس یک محرک هزینه مبتنی بر حجم به خدمات تخصیص ذاذه می شود.ممکن است حجم یک خدمت زیاد باشد ولی تخصیص نباشد و از لحاظ تکنیکی پیچیده نباشد ولی بدلیل وجود یک محرک واحد نسبت به سایر خدمات تفاوتی در تخصیص سربار وجود ندارد بدلیل اهمیت دقت در محاسبه بهای تمام شده خدمات از دیدگاه مدیریت استفاذه از این سیستم توصیه نمیشود و استفاده از سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت توصیه می شود.

اسلاید 32: سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت پدیده نوینی است که تفکر هزینه یابی سنتی حسابداری مدیریت رابه شدت دگرگون ساخته وتوجه واحدهای اقتصادی بسیاری را به خود جلب نموده است .(ABC)سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت

اسلاید 33: (ABC)مزایای سیستم1- بهبود سیستم هزینه یابی وتخصیص هزینه های شرکت به طور مطلوب تر2- تعیین بهای تمام شده به صورت منطقی ودقیق تر3- کنترل عملیات سازمان وبرنامه ریزی وتصمیم کار4- ارزیابی صحیح تری از عملیات مالی مدیران5- حذف فعالیت های بدون ارزش افزوده

اسلاید 34: سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت واقعی و استانداردروش های به کار گرفته شده در این سیستم دو مرحله ایی است که منتج به تخصیص هزینه سربار به خدمات می شود.مرحله اول : شناسایی فعالیت های عمده وبه تناسب منابعی که در هر فعالیت مصرف می شود,هزینه سربار ساخت به آن فعالیت ها تخصیص می یابد ,سربار تخصیص یافته به هر فعالیت به عنوان هزینه انباشت فعالیت شناسایی می شود .مرحله دوم : شناسایی محرک های هزینه مناسب ومربوط به هر یک از فعالیت ها به نسبت مقدار مصرف محرک های هزینهخروجی فعالیت ها هزینه ها(منابع)

اسلاید 35: (ABC)فرضیات مربوط به1- فعالیت ها منابع را مصرف می کنند.2- خدمات فعالیت ها را مصرف می کنند(بر اساس محرک هزینه مناسب )3- مراکز انباشته هزینه فعالیت هاست.4- عناصر هزینهدر هر فعالیت متغیر است یعنی دقیقا متناسب با حجم فعالیت کم و زیاد می شوند.

اسلاید 36:

اسلاید 37:

اسلاید 38:

اسلاید 39:

اسلاید 40:

اسلاید 41:

اسلاید 42: پایان

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید