صفحه 1:
مداخله شناختى رفتارى مختصر در سوء مصرف
دخانيات الكل و مواد
تهیه کننده: سید محمود رضا موسوی
صفحه 2:
به منظور طراحی مدل مداخله شناختیء رفتاری کوتاه در درمان اختلالات مصرف مواد گروه تدوين
کننده راهتما مطالعات موجود در این حوزه را مرور نموده و راهنمای مداخله شناختی, رفتاری کوتاه
تدوین شده توسط بیکر و همکاران(2003) را به عتولن رلهنمای مبتا انتخاب نمودند.
این مداخله از 3 تا 4 جلسه درمان شناختی رفتاری تشکیل شده که اثربخشی آن در درمان مصرف
کنندگان مواد نشان داده شده است.
افراد وایسته به مواد خضوصاً متعاقب کاهش يا قطع مصرف از مشکلات شناختی رنج
میبرند. به همین دلیل لازم است برنامه درمانی در شروغ بیشتر بر افزایش انگیزه و انتقال تکه های
کوچک اطلاعات به بیماران متمرکز شوند.
*هدف از درمان: دستيابي به بهبودي پایدار در حوزه هاي كاركردي مختلف است. به اين دلیل در
خاتمه برنامه درماني ممکن است نیاز باشد برخی بیماران به برنامة هاي درماني جامعتر ارجاع شوند.
صفحه 3:
منطق و اصول مداخله
مداخله کوتاه بر اساس اصول مصاحبه انگیزشی یا درمان تقویت انگیزه
توت یی ae ee tess ميشود.
و تن عرعت
وظیفه درمانگر ایجاد مجموعه ای از وضعیتهاست که انگیزه مراجع و تعهد او برای
تغییر را افزایش میدهد.
درمانگر این کار را با پیروی از 5 اصل انگیزشی پایه انجام میدهد:
ابراز همدلی
ایجاد تفاوت
اجتناب ازمباحثه
دور زدن مقاومت
حمایت از خود کار آمدی
پس از شکل گیری تعهد بیمار به تفییر, درمانگر به او کمک میکند مهارتهایی بیاموزد که به او برای
تغییر و تداوم الگوی رفتاری جدید کمک میکند.
صفحه 4:
هدف از مداخله
هدف اصلی مداخله کاهش سطح مصرف مواد و آسیبهایی مانند مشکلات روانی»
جسمی: مالی؛ اجتماعی و شغلی مرتبط با مصرق مواد است.
به مراجع کمک مینمائیم تا اهداف اختصاصی خود در درمان را شناسایی کند.
اگر مراجع به یک مشکل سلامت روان همبود مثل افسردگی یا سایکوز مبتلا باشده در آن
صورت
gale Open! sani تنعل التتقازن ورين تمي قن نيال توا
روانپزشکی فعلی و احتمال عود است. <
تت
ee
2
سوه
صفحه 5:
محتوی جلسات
جلسه اول با ارزيابى اوليه شروع ميشود.
- مصاحبه انكيزشى (جلسه 1)
- مقابله با وسوسه و لغزش (جلسه 2)
- کنترل افکار درباره مصرف مواد و فعلیتهای لذتبخش (جلسه 3)
-مهارتهاى رد مصرف مواد و آماده شدن برای موقعیتهای پرخطر آتی (جلسه 4)
زمان لازم برای ازایه هر جلسه تقریباً یک ساعت است.
صفحه 6:
ارزیابی اولیه
اخذ تاریخچه : تاریخچه کامل مصرف الکل و اظ کمیت. دفعات. طریقه مصرف و خطرات
مرتبط. سن شروع. شدت وابستگی, تجربه درمانهای قبلی و تاریخچه علایم محرومیت ميشود.
ارزیابی جامع سلامت روان : شامل تاریخچه سلامت روان و ارزیابی علایم فعلی با تأکید برسایکوز.
افسردگی و افکار خودکشی
میزان آمادگی: میزان آمادگی مراجع برای تغییر مصرف مولد
ارزیابی اولیه درمانگر به او نشان میدهد که کدام جنبه های مداخله شناختیء
اری را باید برای مراجع مورد تأکید قرار دهد.
صفحه 7:
ابزارهای ارزیابی مراجع
مقیاس شدت وابستگی: یک مقیاس 5 آیتمی است که وابستگی را اندازه گیری میکند. نمره برش
بیشتر از 4 رای تشخیص وابستكى شديد به موا
آیا تاکنون فکر کرده ايد مصرف مواد شما از کنترل خارج شده است؟
هیچ وقت(0) گاهي (۱) اغلب( 2) هميشه (3)
پیشنهاد شده است.
هرگز(0 ) گاهي (1) اغلب (2) همیشه (3)
آیا درباره مصرف مواد خود نگران هستید؟
هرگز(0 ) گاهي (1) اغلب (2) هميشه GB)
قطع مصرف يا زندكى بدون مواد. جقدر براى شما دشوار ا
اصلا (0) کم (1) تاحدودي(2) خيلي 22(
صفحه 8:
ابزارهای اولیه
پرسشهایی برای ارزیابی خطر خودکشی
ابزار ارزیابی مراجع از نظر آمادگی برای تغییر یا کاهش مصرف: شامل بررسی مراحل
پیش تامل- تامل آمادگی- اقدام و نگهداری می باشد.
صفحه 9:
عناصر كليدي جلسه یکم
مرحله 1
ارایه متطق مداخله
و معایب مصرف (نمره گذاری)
صفحه 10:
مرحله 3
بايش
اري خود
بیان منطق پایش رفتاری (شناسايى موقفيت غابى با بااترين اختفال مضرف)
برانكيختن نكرانى مراجع درباره موقعيتهاى برخطر و شروع کننده های مصرف (خارجی بادرتی)
تشریحپیوند بین شروع کنده ها افکار مصرف و ولع مصرف
استفاده ازیادداشتهای روزانه وسوسه مرحله 5
حله 4 ۳
2 خلاصه كنيد
فرمول بندي مورد تعهد را تقويت كنيد
يط ال تنظیم قرارداد
لوس ا (تعداد جلساث- تكليف موقت
توافق پر سر عناصر فرمولبندی(مستعد کنندهشروع کندهتدومدهندمً شناسی)
تکلیف منزل
تدوین برنامه: درمان به صورت مشترا
صفحه 11:
عناصر کلیدی جلسه دوم
مرور هفته
مرور تکلیف جلسه قبل
تمينين مسجور کار پرای جلنته
مرحله 2
مقدمه مقابله با وسوسه
SpE sgh as as
وسوسه - افكار + حالات جسمي + رفتاز
مرحله 4
حمایی پراي مقابله با پسوننه
راهبردهای رفتاری 30
رهبردهای شناختی (حرف زدن با خود)
راهیردهای آرامبخشی و تخیل (
تسلط-جايكزيتى- حركت تند رو به جلو
إوموبيعه
صفحه 12:
مرحله 5
ندوین برتامه وسوسه (تمرین برنامه وسوسه من)
مرحله 6
نحوه مواجه با يك لغزش (نگاه كردن به لغزش به مثابه تجربه آموزنده)
اطلاعات مقایله با یک لغزش
كامهاى لازم براى مقابله با لغزش
أثر نقض يرهيز (احساسات وافكار غلط درياره خود يس
رافيرد اصلى در تقض قانون: اصلاح خطاهاى شتاختى مراجع
مرحله 7
خانمه جلسه
تكليف منزل
اجرای برنامه وسوسه
تداوم کاهش مصرف
تکمیل یادداشت روزانه ولع مصرف برای هفته بعد
صفحه 13:
جلسه سوم: کنترل افکار درباره مصرف
ارتباط بین افکاره احساسات ورفتار را نشان دهید
ارتباط بین افکار و رفتار (تفکر سیاه و سفبد- فاجعه پنداری" شخصی سازی
صفحه 14:
موحله 3
شروع کننده ها
چالشهای الگوهای تفکر غیرسازنده شواهد- مزب
پایش افکارفرد دربره شروع کننده ها
اخطای شناخنی)
2
صفحه 15:
* بينامه ريزي وقایع لذتبخش و فعالیتها
* بحث پیرامون منطق پشت جدول بندی فلیت.
صفحه 16:
جلسه 4: پيشگيري از عود
عناصر كليدي جلسه چهارم
مرحله 1
صفحه 17:
مرحله 3
پيشگيري از عود
شناسابی موقعیتهای پرخطر
بخث دربرهمنطق پیشگیری ازعود
شناسایی موقعیت های پرخط از طریق پاش خود
تکمیل تمرین پیثنبینی دیفیتهای پرخطر
آمده ننازى خود براق مواجه با موقميتهاى هزخطر
شناسایی اشخاص و را هاى حفظ مهارتها
آمادهسازی برای موقعیتهای پرخطر
باداش
تدوين برنامه بيشكيرى از عود
بخث دربره زغان و نک
ی به خود به خاطر پرهیز یا دستیایی به اهداف
استفاده از برنامه
بحث درباره نياز به يايش نشانه هاى هشداردهنده اوليه
بحث دربره بازیینی و به روز رسانیبرنامه در صورت نیاز
صفحه 18:
مرحله 4
خاتمه جلسه
تأیید مجدد عوامل انگیزه دهنده مهم جلسه اول
انگیختن عبارات انگیزشی
خلاصه کردن تعهدات و تغییراتی که تاکنون رخ داده لست
تأیید و تقویت تغییراتی که تاکنون رخ داده است
کاوش حوزه های دیگر بالقوه بیلی تغییر که قبلاً مشخص شده است
حمایت از خویش کارآمدی برای تغيير
مواجه با هر گونه مشکلات خاص للرجاع را در نظربگیرید)
صفحه 19:
صفحه 20:
ارایه بازخورد مثبت تشویقی برای تداوم رفتار پرهیز از مصرف
اطلاع رسانی و تشویق فرد برای دریافت آموزش ها ی گروهی از کارشناس سالمت روان (فرزند پروری:
مهارت های زندگی و پیشگیری از
در صورت اظهار عدم تمایل برای شرکت در کلاس آموزش گروهی: ختم خدمت
در صورت اظهار تمایل برای شرکت در کلاس آموزش گروهی:
ثبت نام فرد متقاضی در لیست انتظار برنامه آموزش گروهی
عتید مطابق با شرایط تعریف شده در گروه های سنی)
- ارايه برنامه آموزشى و ثبت نام فرد در ليست دريافت کنندگان برنامه آموزش گروهی
آموزش گروهی. ۱ نوبت پیگیری براى شركت در دوره
بعدی برگزاری برنامهآموزشی توسط کارشناس روان انجام كيرد.
صفحه 21:
اطلاع رسانی در باره ی عوارض مصرف الکل
توصیه مختصر درباره قطع مصرف
اطلاع رسانی و تشویق فرد برای دریافت آموزش ها ی گروهی
الف- اقدامات کارشناس روان برای موارد ارزیابی شده با سطح خطر متوسط مصرف الكل و مواد
- ارایه جلسه اول مداخله مختصر با رویکرد قطع مصرف به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه
- ارایه جلسه دوم مداخله مختصر با رویکرد قطع مصرف به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه ) یک هفته بعد
= پیگیری طبق دستورالعمل پس از گذشت یک ماه و فراخوان برای انجام مجدد غربالگری تکمیلی
صفحه 22:
رجلعبه برش جود ازيف ett
بيكبرى ببماران ارجاع شدهبهمرکز تخصصی طبق Jaa si
م۳ ماه ۶ ما و ۱۲ ماه easel) jl aay می کیرد
- برای مود رزیابی شده با سعلح خطر متوسط مصرف الکل و مواد
ارايه جلسه لول مداخله شناختى - رفتارى كوتاه ) (۵-۳۰ :۵
أرجاع به بزشك جهت بررسى ان نظر فياز به درمان دارويى
ييكيرى طبق دستورالهمل و قراخوان اول بيمار بعد از يك هفته
راي جلسه دوم مداخله شناختی- رفتری کوته
ی طبق دستورلعمل و فراخوان دهم بيمار بعد از يك هفته
ارايه جلسه سوم مداخله شناختى - رفتارى كوت
يبكيرى طبق دستورالعمل و فراخوان سوم بيمار بعد از يك هفته
اراي جلسه جهارم مداخله شناختى- رفتارى كو:
بل توسط کارشنانی مراقب در ۵ نوبت در فواصل, ۱ هفته: ۱
صفحه 23:
le یت ۰ ۰ محتظر (ونسناختی با رویکرد الگیرشی برای مراجعه به پزشک و دریافت
خدمات درمان
- آرجاع به پزشک
اقدامات کارشناس روان برای موارد خطر بالای مصرف تزريق مواد در سه ماه گذشته
- ارایهبازخورد مضرات مصرف تزریقی
- ارایه یک جلسه مداخله مختصر روانشناختی با رویکرد انگیزشی برای مراجعه به پزشک و
خدمات درمان
- ارجاع به پزشک به منظور ارجاع برای مشاوره و آزمایش اچ آی وی
صفحه 24:
ایه جله ول له ساختی رفتاری گوتاه ( ۳۵-۳۰ دقیقه) با هدف ترک دخانیات
7 ارجاع به پزنگ جهت بررسی از نظر نیاز به درمان دارویی
- فراخوان اول بیمار بعد از یک هفته
- ارایه جلسه دوم مداخله شتاختی- رفتاری کوناه
- فراخوان دوم بیمار بعد از یک هفته
- ارایه جلسه سوم مداخله شناختی- رفتاری کوتاه
- فراخوان سوم بیمار بعد از یک هفته
- ارایه جلسه چهارم مداخله شناختی- رفتاری کوتاه
- توجه: در صورت عدم مراجعه بیمار برای دریافت هر یک از جلسات مداخله مختصر روانشناختی و
مداخله شتاختی رفتاری کوتاه ۳ بار پیگیری طبق دستورالعمل با فواصل ۳ روز: ۱ هفته و ۱ ماه توسط
كارشناس روان انجام شود.
صفحه 25: