مدیریت استراتژیک (مدل GE)
اسلاید 1: مديريت استراتژيك (مدل GE)استاد محترم : جناب آقاي دكتر ذبيحيگرداورنده: سید حسین موسويبهار 89بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: استراتژي باعث مي شود تا سازمان با طي مراحل تدريجي از حالت كنوني خود پارا فراتر گذاشته و به پايگاه مورد نظر در آينده دست يابد. روشهاي مهم تدوين استراتژي را مي توان دريك چارچوب تصميم گيري سه مرحله اي گنجانيد كه ابزارها يا روشهاي ارائه شده به استراتژيست كمك مي كند تا استراتژيها را شناسايي ،ارزيابي و گزينش كند.مرحله اول(مرحله ورود):ماتريس ارزيابي عوامل خارجي،ماتريس رقابت و ماتريس ارزيابي عوامل داخلي
اسلاید 3: مرحله دوم(مرحله مقايسه):ماتريس تهديدات،فرصتها،نقاط ضعف و قوت- ماتريس ارزيابي موقعيت و اقدام استراتژيك – ماتريس گروه مشاوران بستن – ماتريس عوامل داخلي و خارجي و ماتريس اصليمرحله سوم (مرحله تصميم گيري):ماتريس برنامه ريزي استراتژيك كمي
اسلاید 4: مدل برنامه ريزي نه خانه اي جنرال الكتريك صورتي از رويكرد BCG را ارائه كرد سعي داشت برخي ازمحدوديتهاي اين مدل را برطرف سازد. عنوان اين رويكرد كه شبكه برنامه ريزي نه خانه اي GE مي باشد نخست سعي كرده است براساس ارزيابي ضعف و قدرت كسب و كار از عوامل چند گانه استفاده كند نه از معيار واحد رشد بازار و سهم بازار و دوم اينكه ماتريس را ازچهارخانه به 9 خانه گسترش داده و پيوستار را از زياد و كم به زياد، متوسط و كم تبديل كرده است. در اين مدل دوپيوستار عوامل قدرت هاي كسب و كار و عوامل جذابيت صنعت مطرح شده است. هريك از واحدهاي كسب و كار موسسه در راستاي هر پيوستار ارزيابي مي شوند.
اسلاید 5: اين ماتريس از جهاتي شبيه ماتريس گروه مشاوران بستن است زيرا در هردو واحدهاي مختلف سازمان را به صورت نمودار ارائه مي كند و به همين جهت دو ماتريس را ماتريس مجموعه دارايي هاي سازمان مي نامند اندازه و بزرگي هر دايره نشان دهنده درصد فروش هر واحد و بخش هاي هاشورخورده هر دايره نشان دهنده درصد سوددهي واحد به كل سازمان است.عوامل قدرت هاي كسب و كار عبارتند از سهم بازار، حاشيه سود ، توانايي رقابت ، مطلع بودن از مشتري و بازار، موقعيت رقابتي ، تكنولوژي و استعداد مديريت
اسلاید 6: عوامل جذابيت صنعت عبارتند از رشد بازار، اندازه و سود آوري صنعت ، رقابت ، كيفيت هاي فصلي و دوره اي ، صرفه مقياس، تكنولوژي و ملاحظات اجتماعي، محيطي ، قانوني و انساني جايگاه كسب و كار در شبكه برنامه ريزي از طريق كمي كردن دو پيوستار محاسبه مي شود. براي اينكه بخواهيم جذابيت صنعت را اندازه گيري كنيم چهار مرحله را انجام مي دهيم. 1 – عوامل مربوطه به اين جنبه را انتخاب مي كنيم.2 – به هريك از عوامل باتوجه به درجه اهميت آن نسبت به ساير عوامل وزن مي دهيم
اسلاید 7: 3 – براي اين عوامل وضعيت مطلوب و نامطلوب آينده پيش بيني مي شود و برپايه مقياس درجه بندي نماييم مقايس از صفر تا يك مي باشد (كم :صفر متوسط: 5/0 زياد :1)4 – وزن بدست آمده و درجه بدستآمده را تركيب مي كنيم تا نمره عوامل و نمره جذابيت كل بدست آيد. به عنوان مثال عوامل جذابيت صنعت وزن درجه نمره اندازه بازار 205/010رشد بازار 350/135عوامل سياسي و قانوني 155/05/7تكنولوژي3000 100 52.5
اسلاید 8: در خصوص ارزيابي قوت هاي كسب و كار و دستور العمل مشابهي در انتخاب عوامل دادن وزن و درجه بندي بكار مي رود بعنوان مثال عوامل قوت كسب و كار وزن درجه نمره سهم بازار 305/015 توليد 200/120 كارايي 200/120 ظرفيت 3000 100 45
اسلاید 9: انتخاب عوامل،چگونگي وزن دهي و درجه بندي آن موضوع قضاوت مديريتي است و در فرايند برنامه ريزي مديران متعددي دخالت دارند.نتيجه اين درجه بندي،ايجاد طبقه بندي بالا،متوسط و پايين برحسب برآورد قوت كسب وكار و جذابيت صنعت است. بسته به جايگاه كسب و كار ، سه رويكرد استراتژيك براي هر كسب و كار پيشنهاد مي شود : 1– سرمايه گذاري براي رشد. 2– سرمايه گذاري گزينش و فعاليت براي درآمد(حفظ و نگهداري) 3– بهره برداري يا سلب مالكيت براي منابع
اسلاید 10: جذابيت صنعت. كم متوسط زياد. قوي. متوسط ضعيف 123456789
اسلاید 11: كسب و كارهايي كه به عنوان سرمايه گذاري براي رشد طبقه بندي مي شوند(1،2و4) مثل ستاره ها در ماتريس BCG هستند در اين كسب و كارها منابع براي استراتژيهاي رشد گرا مصرف مي شوند.اينها مناسبتنرين استراتژي مي باشندكسب و كارهايي كه به عنوان بهره برداري/ سلب مالكيت طبقه بندي مي شوند(6،8و9) مثل سگ ها در ماتريس BCG رفتار مي شود آنها استراتژيهاي را تعقيب مي كنند كه منابعي براي ساير واحدهاي كسب و كار فراهم نمايد.كسب وكارهايي كه درجايگاه گزينش/درآمد قرارمي گيرند(3،5و7) مثل گاو شيرده (تامين حداكثر درآمد براي استفاده در سطح موسسه) هستند يا مثل علامت سئوال (بعنوان سرمايه گذاري يا سلب مالكيت بسته به مورد) رفتار مي شود..
اسلاید 12: نقاط قوت ماتريس GEعليرغم اينكه پيشنهادات استراتژيك يك شبكه برنامه ريزي GE مشابه پيشنهادات ماتريس BCG هستند شبكه نه خانه اي GE ماتريس BCG را در سه زمينه بهبود بخشيده است نخست اصطلاحات آن به اصطلاحات BCG ترجيح داده مي شود و حالت تهاجمي ندارد و قابل درك تر است مقياسهاي چندگانه عوامل بيشتري را در درباره قوت كسب وكار وجذابيت بازار درنظر مي گيرند تا سهم ورشد بازار و امكان ارزيابي گسترده تري را فراهم ميكنند.اين طرح با درنظر گرفتن كسب كارهاي متوسط تمايز وتفكيك موقيعتها را بيشتر مي كند و دقيق تر از طرح BCG مي باشد
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.