رویدادهاپزشکی و سلامتسایر

مديريت بحران

صفحه 1:

صفحه 2:
اس 7" در بايان اين فصل شما مي‌توانید: ل بحران و مديريت بحران را تعريف نمائيد. ۲7 انواع بحران» اثرات و مراحل زماني وقوع حوادث و بلايا را شرح دهید. لا خصوصیات رهبران و مدیران بحران را توصیف نمائید. ۲ گام‌ها به هنگام بروز بحران را شرح دهید.

صفحه 3:
7 اصول مبارزه با بحران را توصیف نمائید. 7 اقدامات افراد را هنگام بروز بحریان توضیح دهید. 3 اورژانس‌هاي رفتاري و نحوه برخورد با آن را شرح دهید. ۲ نيازهاي غذايي گروه‌هاي آسیب‌دیده رابه تفكيك سن طبقه‌بندي نموده» و توصیف نمائید. ۲1 اقدامات سوپروایزر و سرپرستار را به هنگام بحران توصیف نمائید

صفحه 4:

صفحه 5:
اس تعريف بحران و مديريت بحران ۲7 عبارت بحران» نخستین بار توسط رابرت مك نامارا[!)] به هنكام بيشامد امكان دركيري موشكي ميان آمريكا و كوبا عنوان گردید ‎Robert McNamara -((||‏

صفحه 6:
بحران ۲7 بحران عبارتند از: حادثه‌اي که به طور طبيعي و یا توسط بشر »به طور ناگهاني و یا به صورت فزاینده به وجود آید؛و سختي و مشفتي را به جامعه انساني تحمیل نماید که جهت برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اساسي و فوق‌العاده باشد

صفحه 7:
مدیریت بحران 9 مدیریت بحران» علمي كاربردي است که به وسیله مشاهده سيستماتيك بحران‌ها و تجزیه و تحلیل آنها در جستجوي یافتن ابزاري است که به وسیله آنها بتوان از بروز بحران‌ها» پيشگيري نمود؛ و یا در صورت بروز آن» در خصوص کاهش اثرات آن» آمادگي لازم امداد رساني سریع؛ و به بهبودي ‎Seco‏

صفحه 8:
2 بحر 5 تا به طور كلي انواع بحران‌هاي معمول و مطرح در دنیا» بدین قرار مي‌باشند: زمین لرزه» آتشفشان» موج‌هاي دريايي ناشي از زازله» گردبادهاي استوايي (طوفان) ۰ طغیان» شکافتن زمین. آتش‌سوزي طبيعي جنگل‌ها و بیشه‌ها» خشكسالي» بيماري‌هاي شایع؛ تصادفات عمده» شورش‌هاي اجتماعي»و بحران‌هاي ناشي از جنگ

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:

صفحه 13:
.سس سس خصوصیات بحران ۲ - بحران بیشتر يك وضعیت اضطراري و آني است؛ تا يك حالت مزمن» با وجود آنکه زمان غیرمشخص مي‌باشد. 0 0 بحران موجب تغییر رفتار و سلوك مي‌شود »و اکثراًآثار پاتولوژيكي مانند: یأس» کا هش بهره‌وري» فرار از مسئولیت و عذرتراشي دارد.

صفحه 14:
الل ۳۹ خصوصیات بحران 7 ۵ بحران هدف‌هاي اشخاص درگیر را مورد تهدید قرار مي‌دهد. ۲ 4 بحران يك وضعیت نسبي ادراكي استه يعني رويدادي كه ممكن است به وسيلة يك طرف بحران تشخیص داده ير يان طرف سم مرت 5 6 بحران در ارگانیسم بدن فشار ایجاد مي‌کنده و موجب خستگي و تشویش مي‌گردد.

صفحه 15:
.سس سس مراحل زماني وقوع حوادث و بلایا 5 تجهیز[]» يا برنامه‌ريزي پیش از حادثه 2 اخطار[3]» که خود به مرحلة آماده‌باش[] و مرحله تهدید[]» که در آن مصیبت کاملا تهدید کننده» و قابل درك باشد» تقسیم مي‌شود. [0]- 1856م وستم تنو ‎Warning phase 00 0‏ ‎Alarm -[9] ©‏ ‎Threat -[¢] 9‏

صفحه 16:
.سس سس مراحل زماني وقوع حوادث و بلایا تا وقوع[0]» که حادثه و بلا اتفاق مي‌فتد؛ و مدت زمان آن در هر حادثه‌اي متفاوت است. 3 اضطراري[]» که به دنبال وقوع حادثه و بلا پیش ‎le‏ Impact -{(/| Emergency -[C] 5

صفحه 17:
۳۳ مراحل زماني وقوع حوادث و بلایا 3 بازتواني یا احیا[0] »که در اين مرحله نيازمندي‌هاي منطقة موردنظر برآورد و تدارك مي‌شود. 2 نجدید آبداني با بازسازی[ت که منطقه به وضعیت طبيعي و آرام باز مي‌گردد. 0 [0]- جام هئ[ تطمطعط Reconstruction -[C] ©

صفحه 18:
السك كامها به هنگام بروز بحران كام اول: تشریح و روشن نمودن وضعیت ل گام دوم: مشخص نمودن هدفه ۲7 گام سوم: ایجاد فرضیه كام چهارم: تجزیه و تحلیل واقعیت‌ها و دستيابي به حقایق

صفحه 19:
.سس سس سس گام‌ها به هنگام بروز بحران گام پنجم: در نظر گرفتن اقدام‌هاي شدني كام ششم: ارزيابي اقدامهاي عملي رامكارها ۵ گام هفتم: تصميم‌گيري براي انتخاب و اجراي راه کار ۲7 گام هشتم: بررسي میزان پیشرفت اجراي کار

صفحه 20:
‎I‏ وج ‎0 ‏سيستم تشكيلاتي و سازماني مديريت بحران برنامه‌ريزي کاربرد بهینه از منابع استفاده از تخصص‌هاي لازم آموزش ‏تا اقا ال از

صفحه 21:
ae. ele ‎ab ds as‏ وزیر بهدال معلونت: ‎slp‏ ‎Pec pe‏ ‏نماشیه سازمان پسیچ جامعد ‎ ‎ ‎ ‏ی ‎ ‎ ‏اناق بحران مركزى مستغر در وزارنخاته ‏درمان و آموزس ‎See‏ ‎ ‏اتمايشده يؤشكى ‎os‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏نماینده جمعیت. ‏هلال احمر ‎ ‏تمابنده ستاد کل تبروهای مساح ‎ ‎ ‎ ‎ ‏نماینده ‏پپزستی ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 22:
سیستم نمونه ‎J Bayes‏ <= مدیریت برچ مستقر در دانشگاه‌ها انای بحران مرکزی مستغر در داتشگاء دیبرخانه نمی رباست دالشگاه علوم بزشکی كارشتاس کارشنای كاوشتف ‎hes‏ کارشناس امدادو پشتیپانی ‎oy chee cag ek!‏ اکیب‌های آماده نیم پیمارستان اضطراری ‎oles‏

صفحه 23:
قبل از بحران ۲ قبل از شروع بحران» هشدار توسط دولت و مؤسسات وابسته »به مردم داده ميشود. به طور مثال هشدار در مورد وقوع سيلء زلزله» خشكسالي و مواردي از اين قبيل. بس از هشدار منطقه‌هاي مسكوني تخلیه شده» و افراد تغییر مکان مي‌دهند

صفحه 24:

صفحه 25:
فرمانده سامائه رهبري کلان مدیریت و صدور تأیید دستورهاي فعال‌سازي سه بخش. ارزيابي شرایط بحران و صدور دستورات اولیه براي اجراي سریع صدور دستورات لازم به کارکنان 16/5 [!)] سیستم فرماندهي حوادث هماهنكي بين كليه واحدها ارتباط و هماهنكي با ساير سازمانهاي دركير بحران Incident command system -((\) 1 نا الا ۱ ۱۱۱

صفحه 26:
السهي لأا تأييد درخواست منابع و تجهيزات موردنياز جهت تأمين در اسرع وقت 0 نظارت بر نحوة اطلاع رساني» از طریق رسانهها 7 دریافت گزارشي مستمر از کلیه بخش‌ها ۳ هماهنگي با ستاد مركزيي مدیریت بحران استان مربوطه 2 ابلاغ دستور پایان عملیات به کلیه بخش‌ها با هماهنگي ستاد مركزيي مدیریت بحران استان مربوطه

صفحه 27:
لس كك استخراج اطلاعات مربوط به بحران و تأمين منابع موردنياز با هماهنگي بخش پشتيباني و اداري 7 تعیین سازمان‌هاي موردنیاز براي مشارکت در کنترل بحران »و ‎ay‏ و و 9 ی 2 مشارکت با فرمانده سامانه در تصميمكيريها 3 نظارت بر عملکرد بخش‌ها و ایجاد هماهنگي‌هاي لازم ميان بخشها هدايت نيروها اعم از داخلي؛ داوطلب و غیره و کنترل وضعیت.

صفحه 28:
‎a 9 =‏ عمومي ‏0 كزارش لحظه به لحظه از بحربان ‏آكااسازي برسنل از تغييرات عمده در وضعيت حادثه ‏5 ايجاد بل ارتباطي بين مراجعين و مسئولين ‎is 9‏ يي ‏۲ پاسخگويي مناسب به داوطلبان جهت مشارکت در امداد ‎Shon dai el‏ جهت مشارکت در امداد و ‏6 اطلاع رساني متقابل به پرسئل و خانواده آنها. ‎

صفحه 29:
— = ۲ ایجاد امنیت براي پرسنل و مراجعه‌کنندگان به مرکز درماني 7 هماهنگي لازم با نيروهاي نظامي و انتظامي خارج از بیمارستان

صفحه 30:
ee ‏بخش عملیات و برنامه‌ريزي (مدیریت مراقبت‌هاي پرستاري)‎ 0 نظارت بر کار سوپروایزر کشيك اورژانس و سوپروایزر کشيك بیمارستان ۲ بررسي نيازهاي بلندمدت تأمین پرسنل پرستاري 0 سازماندهي و هماهنگي نيروهاي پرستاري ارائه مراقبت به بیماران

صفحه 31:
بخش عملیات و برنامه‌ريزي (مدیریت مراقبت‌هاي پرستاري) ۲7 نظارت و هماهنگي بر مرکز. کنترل خدمات پرستاري و ستاد مركزي پرسنل ۲7 تعبین گروه‌ها و تقسيم‌بندي پرسنل براي بخش‌هاي مختلف درماني ۲7 بررسي میزان سلامتي و نيازهاي پزشكي مصدومین هدايت نيروهاء کنترل وضعیت و ترخیص بیماربان الکتیو» و بازگشايي بخش‌هاي اضافي با هماهنگي مستول ‎eal‏

صفحه 32:
بخش عملیات و برنامه‌ريزي (مدیریت مراقبت‌هاي پرستاري) 3 دریافت سفارشات از فرمانده سامائه 7 کسب اطلاعات از ستاد مركزي بحران» و اجراي خط مشي‌ها و قوانین مربوط به بحران 0 نظارت و سرپرستي بر مرکز عملیات اورژانس» كمك به حل بحران داخل بیمارستان و پاسخ سریع و گستریده به بحران یا موقعيت‌هاي بحراني. 7 برنامه‌ريزي جهت استراحت و رفاه يرسنل در هنكام ‎dba:‏

صفحه 33:
بخش عملیات و برنامه‌ريزي (مدیریت مراقبت‌هاي پرستاري) 7 هماهنگي بین قسمت پشتيباني و درمان اورژانس جهت تأمین تجهیزات و لوازم ضروري و تهيه ليست تجهیزات 0 همكاري در برقراري و راهاندازي سيستم اطلاعات و بيكيري بيماران و نظارت و كنترل آن» و به كار كرفتن ترخیص فوريتي» در صورت لزوم. 7 فراخواندن پرسنل در صورت نیاز ۲0 اطلاع از آمار بیماران و چگونگي وضعیت آنها

صفحه 34:
بخش عملیات و برنامه‌ريزي (مدیریت مراقبت‌هاي پرستاري) در صورت نیاز» ارسال گزارشات لازم به مسئولین حراست حمل و نقل و تجهیزات ۳ هماهنگي جهت اعزام بیماران خاص به ساير مراكز درماني با هماهنگي مستول مراقبت‌هاي پزشکي 0 نظارت بر نحوه عملکرد وظایف محوّله پرسنل و حسن اجراي آن.

صفحه 35:
۵ سس ارت 1 لا ۲ پرستار ارتباطات» وظیفه گزارش به مدیر پرستاري بیمارستان را دارد. وي با آگاهي از. زیمان و مکان و نوع حادثه» حجم بیماران» شرایط بیماران» همراه با مدیر پرستاري به فعالیت مي‌پردازد. وي موظف به دریافت گزارش بحران» دریافت گزارش حادثه از صحنه» نوع بحریان» نوع مراقبت‌هاي انجام شده» وضعیت انتقال» سطوح فعالیت بیماران را دارد.

صفحه 36:
۳ مدیریت ارتباطات " ثبت وقایع بحران» استفاده از اطلاعات در زمان حادثه؛ ارائه كزارش و توصيه‌هاي لازم به فرمانده سامانه و پيش‌بيني روند احتمالي بحران و بروز بحران‌هاي ثانویه .بر عهدة مدیریت اطلاعات است.

صفحه 37:
| سوپروایزر كشيك 3 ارتباط با واحد ستاد مركزيي پرسنلي,در. صورتي که ستاد مركزي پرسنلي حضور نداشته باشد» تا زمان برگشت سويروايزر كشيك بايد در آنجا بماند. 7 ارتباط با واحد مرکز. کنترل خدمات پرستاريي» و سرپرستي مرکز کنترل خدمات پرستاري ۲۳ ارتباط با مستول شیفت اور,ژانس و واحد پذیرش 7 برقراري تماس اولیه با سرپرستار. اورژانس .جهت تعیین وضعیت بیماران و پرسنل

صفحه 38:
اس سويروايزر كشيك 8 هماهنگي با واحد بذيرش»جهت انتقال بيماران و تخليه و آمار تخت‌ها در بخش‌هاي مختلف 2 انتقال منشي‌هاي اضافي به نواحي تریاژ و اورژانس 7" تقسیم کار و توزیع نيروي انساني در واحدهاي مختلف انجام عملیات توزیع تخت و ايفاي نقش بد متیجر[)] ۲ اعزام نیروها به بخش‌هاي مختلف در صورت نیاز ‎Oo‏ Bed manager -{(]

صفحه 39:
اس آماده نكهداشتن بخش جهت پذیرش بيماران 7 انتقال يك پرستار کارشناس از هر بخش به واحد درماني به دنبال ایجاد بحران 7" گزارش تعداد تخت‌ها به واحد پذیرش و تماس با پرسنلي که در مرخصي به سر برده و یا آف هستند جهت برگشت فوري به محیط کار

صفحه 40:
.سس سس ۲7 در نظر داشتن پرسنل در حال کار براي پوشش انساني» و محول کردن وظایف به پرسنل جهت مراقبت از بیماران بحراني پذیرش شده به واحد 7 شناسايي بیماران و مصدوميني که احتمالاً ترخیص ميشوندءو كمك به ترخيص و انتقال آنها

صفحه 41:
۹ مسئول مراقبت‌هاي پزشكي 7 نظارت بر تعیین وظایف محوله هر يك از اعضاء گروه پزشكي 7 مدیریت خدمات جانبي (پاراكلينيکي) و نظارت بر اعمال واحدهاي مربوطه و هماهنگي با مسئول هر واحد 3 تهيه ليست اقلام داروبي و تجهيزات بزشكي موردنيان و اعلام نيازهاي ضروري و پیش آمده با هماهنكي واحدهاي مربوطه

صفحه 42:
مسئول مراقبت‌هاي پزشکي ارتباط با مراكز پاراكلينيكي معين و مدیریت تریاژ 9 بررهي میزان سلامتي و نواهاي پزشكي مصدومین و پر ee ee a ‏بخش پشتيباني و اداري‎ ۳ ترخیص بیماران الکتیو و بازگشايي بخش‌هاي اضافي با هماهنگي مستول پرستاري

صفحه 43:
بخش پشتيباني و اداري و خ ‎ae 0‏ کلیه ‎ne‏ اضطراري (آب برق» سوخت» ‏9 واحد خدمات ؛ تأمين نيروي انساني موردنیاز » انتقال اجساد و متوفيان حادثه ‏۲ انتقال مواد زائد و آلوده به خارج از مرکز درماني ۲7 برپايي چادر‌هاي انفريادي و توالت‌هاي صحرايي ل انتقال مصدومین و تخلیه مرکز درماني در صورت نیاز ‎

صفحه 44:
واحد خدمات ۳ تعبین نيازهاي خدماتي پشتيباني لازم ل کنترل بيماري‌ها از نظر اپيدميولوژي ۲7 اطمینان سازي از ايمني پرسنل و بیمار مستندسازي شرح وقایع و میزان استفاده از منابع ل طبقه‌بندي درخواست‌هاي خدماتي

صفحه 45:
واحد نقلیه 7" واحد نقلیه» حمل و نقل اضطراري و بسیج کلیه امکانات ترابري لا واحد تدارکات» جمع‌آوري کمك‌هاي مردمي و ارسال آن به واحدها با هماهنگي واحد انبار و تأمین سریع مایحتاج موردنیاز (غذا و آب و ...) اعلام شده و برنامه‌ريزي شده ۲ واحد انبار» وظیفه بازگشايي انبار و در دسترس قرار دادن مایحتاج موردنیاز. گزارش مداوم به مدیر سامانه از منابع موجود انبار و تهيه ليست‌هاي موردنیاز جهت جايگزيني منابع و همچنین استفاده از فضاهاي موجود جهت نگهداري کالاهاي ارسالي و اهداني

صفحه 46:
واحد حضور و غیاب ۲7 واحد حضور و غیاب» فراخواني پرسنل غيركشيك و نيروهاي داوطلب طبق برنامه‌ريزي انجام شده» ثبت ساعت‌هاي كاري افراد حاضر در مرکز درماني و گزارش ترك پرسنل كشيك به مدیر- سامانه و گزارش آماري پرسنل به مدير سامانه 0 بخش ماليء وظيفه ثبت و نكهداري فاكتورهاي كليه اقلام خريداري شده» و تماس مستمر و مشورت با مدير سامانه در موريد هزينههاء و برآورد خساررتء به منظور كزباريش به فرمانده سامانه و در نهايت طبقهبندي درخواست

صفحه 47:
تریاژ و اورژانس‌هاي رفتاري در بحران ل . به هنگام برخورد با مصدوم پرخاشگر توصيه‌هاي زیر را بكار بريد: آرام باشيد» و مطمثن شوید راهي براي خروج یا فرار از محیط را دارید. ۲ حداقل دو متر فاصله با فرد پرخاشگر را حفظ کرده» و در كنار وي بايستيد. 0 تماس جشمي غيرتهديد آميز راء حفظ كنيد. 3 كمك خارجي را مدنظر داشته باشيد.

صفحه 48:
خاشگر برخورد با مصدوم پر

صفحه 49:
برخورد با مصدوم پرخاشگر 7" با دقت با فرد پرخاشگر صحبت کنید. 3 براي مذاکره با فرد آماده. و حداکثر تلاش خود ربا بنمانید. ۲ به فرد دربوغ نگونید .یا قولي که قادر به انجام آن نیستید» ندهید. 7 در صورت بدتر شدن اوضاع. نيازهاي مداخله سریع را تشخیص دهید.

صفحه 50:

صفحه 51:
ب 2 در صورت بروز يرخاشكري: فوراً نيروهاي انتظامي و امنيتي را خبر كنيد. ا حداقل محدوديت فيزيكي را براي كنترل اوضاع؛ در مورد فرد برخاشكر به كار ببريد. 3 هركز فرد مبتلا به اختلال تنفسي را نبنديد؛ يا محدود نسازيد. هركز محدوديت فيزيكي را در اطراف كردن به كار نبريد.

صفحه 52:
را سح در صورت بروز پرخاشگري ۲ براي دست‌ها و پاها مي‌توانید از محدودیت فيزيكي استفاده کنید. ۲ نبض زير محل بسته شده را جهت اطمینان از گردش خون موثر» بررسي کنید. ۲7 در تمام مدت مراقب فرد پرخاشگر باشید. ۲7 آرام باشید و هرگز فرد را تهدید نکنید

صفحه 53:
ب 2 در صورت بروز پرخاشگري 7 با فرد پرخاشگر مذاکره و صحبت کنید. 2 زماني که فرد آرام شد. با احتیاط محدودیت فيزيكي را بردارید. به بهبودي سریع اعتماد نکنید. 7 هرگز مصدوم را تنها نگذارید

صفحه 54:

صفحه 55:
بعص سس سح نيازهاي غذايي گروه‌هاي آسیب‌دیده در بحران

صفحه 56:
یازغذايي شيرخشكء بیسکویت» شير آسیب‌دیده (کودکان» نوجوانان» استريل و ياستوريزه» ينير» آب |بزرگسالان و سالمندان) ميوه» نان و مواد غذايي كنسرو شده لبنیات (شیرخشك» شیر استریل ‏ آسیب‌پذیر (کودکان» سالمندان و و پاستوریزه» پنیر). بیسکویت» | مادران باردار) ميوه؛ آب میوه و مواد غذايي کنسرو شده» نان

صفحه 57:
نیاز غذايي مصرف کنندگان کلیه گروه‌هاي غذايي محلي سام و سالم فعال موجود و ارسالي از مناطق (نوجوانان» جوانان و دیگر بزرگسالان) اين كروه بايد مواد غذابي ‎١‏ نيروهاي امدلدگر (ارتش» موردنياز خود را همراه داشته سياهء بسيج» هلال احمر و باشند و نیاز آنها به مردم تحمیل | غیره) نشود غذاهاي رزيمي آماده و طبخ بیماران شده در حادثه

صفحه 58:
es ‏وظایف سازمان‌ها و نهادها در تأمین مواد غذايي‎ ۳ سازمان‌ها و نهادهاي مربوط به تهیهءتأمین» نگهداري,توزیع مواد غذايي و مدیریت و نظارت بر تغذیه» در شرایط اضطراري و بحران که هر کدام به تناسب نوع وظايفي که در شرایط عادي دارند» و مي‌توانند در شربایط بحریان وارید عمل شوند؛

صفحه 59:

صفحه 60:
دب __- پایان بحران مبارزه با هر‌گونه شایعات 7 اعلام تشکر از دست‌اندرکاریان ۳ ارزيابي خود در مدیریت بحرأن "ا برررسي مسائل بحران با اعضاي تیم بحریان 9 صدور بیانیه پایان بحران

34,000 تومان