کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی

مدیریت توسعه تکنولوژی

modiriate_tosee_technology

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت توسعه تکنولوژی”

مدیریت توسعه تکنولوژی

اسلاید 1: سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايرانمديريت توسعه تکنولوژیبا تاکید بر ( مدل های انتقال تکنولوژی)ارایه به دوره کارشناسی ارشدواحد علوم وتحقیقاتدكتر حجت‌اله حاجي‌حسينيموسسه مطالعات و تحقيقات فناوري مهرماه89

اسلاید 2: فهرست مطالبمفاهيم و مضامين تكنولوژي در سطح ملي مديريت تكنولوژي و فرايند های آن در سطح سازمانمديريت انتقال تكنولوژي و فرايند های آن

اسلاید 3: A TEMPLATE FOR GRADUATE PROGRAMS IN MANAGEMENT OF TECHNOLOGY(MOT)

اسلاید 4: A number of organizations are considering steps to enhance the professional standing of management of technology (MOT). These organizations include; (i) The International Association for the Management of Technology (IAMOT), (ii) Technology Management Education Association (TMEDA). (iii) Portland International Center for the Management of Engineering and Technology (PICMET). (iv) Engineering and Technology Managers Education and Research Council (ETMERC). (v) European Institute for Technology and Innovation Management (EITIM). (vi) MOT Consortium in Japan. (vii) International Forum for Technology Management (IFTM)

اسلاید 5: Academic setting Management of Technology (MOT) is a highly diversified activity. A recent survey identified about 270 academic programs. (Kocaoglu, et al, 2003). Details are available on 148 of these. The survey finds that: Different types of schools and centers offer MOT programs. Three examples are; business schools, schools of science and engineering, and dedicated centers.  Titles of academic programs vary. Examples include: Management of Technology (or Technology Management); Engineering Management, Engineering and Technology Management; MBA Management of Technology; Systems Engineering Management; and others. Program contents vary significantly, and are made up from a variety of courses. More than thirty courses were identified. Professional affiliations of faculty vary. About twenty associations were cited. In addition to dedicated programs, aspects of MOT are taught as individual courses in other programs as well.  

اسلاید 6: Such a format would have to meet three requirements. It has to be:(i) Focused enough to emphasize the unique features of technology. (ii) Broad enough to encompass the entire scope of the MOT field. (iii) Flexible enough to allow for creative diversity and the special competencies of host organizations. 1. Technology-centered subjects  2. Technology related management procedures  3. Corporate functions 4. Supporting disciplines

اسلاید 7: Category one: Technology-centered subjects This part of the template covers the true “technology” heart of MOT. It deals with the theory of technology, the structure of the technological landscape, and detailed knowledge of individual technologies. Examples of courses include:  o Technology: A core theory o Emerging technologies  o Technology foresight o Specialty fields

اسلاید 8: Category two: Technology related management procedures This part of the template covers specialized management procedures that are normally, but not exclusively, associated with technology intensive settings. Materials in this part of the template normally; (i) have a high technical component, (ii) have a high level of innovation, (iii) frequently use metrics other than cash. Courses in this area include:  o Technology forecasting  o R&D Management  o Innovation management  o New product management  o Project management  o Intellectual property management

اسلاید 9: Category three: Corporate functions This category covers the classic business functions. It is the most standardized of all four categories. About six functions reflect the internal working of business organizations. The identification of these functions has been attributed to Fayol and dates back to 1917. Since then these functions have constituted the basic format for all management education. Examples of courses include:  Strategy Marketing Finance Operations  HR Administration

اسلاید 10: Category four: Supporting disciplines Supporting disciplines provide the broader academic roots of MOT. When MOT is referred to as a multi-disciplinary activity, a wide range of academic disciplines is thought of. These can range all the way from hard disciplines rooted in the natural sciences to soft disciplines from the social sciences and humanities. Examples of courses include;   National policy frameworks General systems theory Futuristics Industrial ecology Ethics Economics Human behavior Quantitative methods Accounting Law  

اسلاید 11: تکنولوژی به عنوان ابزار خلق ثروت و رقابت پذیری در کسب و کار سازمان ها نقش حیاتی پیدا کرده است. در فضای رقابتی: تکنولوژی بر همه ابعاد تعالی سازمان تأثیر می گذارد.در شرایط عادی: تکنولوژی به عنوان یک منبع مهم در سازمان مانند بقیه منابع سازمان باید مدیریت شود. تکنولوژي: سرگرمی توانگران، رویای بینوایان، و کلید دست خردمندان

اسلاید 12: تعريف تکنولوژيکاربرد عملي دانش به منظور رفع نياز هاي انساندانش + مهارت + تجهيزات = تکنولوژی

اسلاید 13: مؤلفه‌هاي اصلي تكنولوژي ابزار لازم براي توليد (Production - Tools and Facilities) به مؤلفه‌اي از تکنولوژی اطلاق مي‌گردد كه به صورت شيئي نمايان مي‌گردد و شامل كليه ابزارها و تجهيزات فيزيكي مي‌باشد كه عمليات تبديل داده‌ها به ستانده‌ ها را در فرآيند توليد عهده‌دار است. مهارت و تجربيات لازم براي توليد( production – skills and experience) به مؤلفه‌اي اطلاق مي‌گردد كه به صورت انسان نمايان مي‌گردد و شامل كليه مهارت‌ها، توانائيهاي لازم براي تبديل داده‌ها به ستانده‌ها در خط توليد مي‌باشد.اين تجربيات به شكل تخصص، خلاقيت و نوآوريهاي انساني ظهور مي‌كند.

اسلاید 14: مؤلفه‌هاي اصلي تكنولوژي (ادامه) اطلاعات لازم براي توليد (Production -Facts and Information) به مؤلفه اي از تکنولوژی اطلاق مي‌گردد كه در شكل اسناد و مدارك نمايان مي‌گردد و شامل كليه اشكال از واقعيت‌ها (facts) مي‌شود كه عمليات تبديل داده‌ها به ستانده‌ها را عهده‌دار است. اين اطلاعات به شكل، طراحي، اعداد، مشخصات مشاهده‌ها، روابط، معادلات و منحني‌ها خود را نشان مي‌دهند. مديريت لازم براي توليد (linkage Production- Arrangement and) به مؤلفه‌اي از تکنولوژی اطلاق مي‌گردد كه به شكل ساختار و سازمان نمايان مي‌شود و شامل چارچوب‌هاي مورد نياز براي تبديل داده‌ها به ستانده‌ها مي‌‌باشد.اين ساختارها به شكل سيستم‌ها، گروه‌بندي‌ها، سازماندهي‌ها، شبكه‌ها و فعاليتهاي مديريتي ظاهر مي‌گردد.

اسلاید 15: فنّاوری عنصر مؤثر در تبديل منابع فرهنگ سياسي و اجتماعي ملي و فرهنگ علوم و فنّاوري ملي روابط بين الملل و محدوديتهاروابط بين الملل و محدوديتهاتکنولوژیفعاليت تبديل هر نوع منابع ستانده هاداده ها

اسلاید 16: طبقه‌بندي تکنولوژي بر اساس كاربردطبقه‌بندي براساس ميزان پيچيدگيدسته بندي تکنولوژي ها با توجه به مشارکت آنها در جايگاه رقابتي طبقه‌بندي براساس توانايي هاطبقه‌بندي برحسب طول عمرطبقه‌بندي تکنولوژی

اسلاید 17: طبقه‌بندي تکنولوژي بر اساس كاربرد تکنولوژي ماشين ( ماشين نساجي)تکنولوژي محصول (LCD,DVD) تکنولوژي فرايند و فرايند هاي شيمياييCNC,CAD/CAM,…

اسلاید 18: تکنولوژی پيشرفته تکنولوژی متوسطتکنولوژی پايين(سنتي) طبقه‌بندي براساس ميزان پيچيدگي

اسلاید 19: تکنولوژي هاي پیشگام تکنولوژی های کلیدیتکنولوژي هاي پایه (توانمندساز) دسته بندي تکنولوژي ها با توجه به مشارکت آنهادر جايگاه رقابتي

اسلاید 20: 20 ارزش افزوده حاصل از بکارگیری تکنولوژیمیزان انتشار و بکارگیری تکنولوژی در این حوزه صنعتی

اسلاید 21:

اسلاید 22: تکنولوژی كاربرد و بهره‌برداري تکنولوژی تعميرات و نگهداري تکنولوژی مونتاژتکنولوژی كپي‌ساز و اقتباس تکنولوژی طراحي و ساخت توان خلق تکنولوژی جديد تحقيقات پايه تکنولوژِی (توانمندی) بهره برداریتکنولوژِی (توانمندی) ایجاد تغییرات جزئیتکنولوژِی (توانمندی) ایجاد تغییرات کلیتکنولوژِی (توانمندی) خلق دانشطبقه‌بندي براساس توانايي ها

اسلاید 23: دوره عرضه يا معرفي تکنولوژی (تکنولوژی نوظهور یا نوپا)دوره انتشار يا رشد تکنولوژی (تکنولوژی در حال رشد)دوره بلوغ يا اشباع تکنولوژی (تکنولوژی بالغ)دوره افول يا منسوخ شدن تکنولوژی (تکنولوژی منسوخ)طبقه‌بندي برحسب طول عمر

اسلاید 24: دوره عمر تکنولوژی منسوخ‌شدگي

اسلاید 25: منحني S شكل پيشرفت تكنولوژي زمانپارامتر عملكرد تكنولوژيدوره‌ي اختراعات جديدنوزاديدوره‌ي بهبود تكنولوژيرشددوره‌ي بلوغ تكنولوژيبلوغمحدوديت‌هاي فيزيكي

اسلاید 26: منحني S شكل پيشرفت تكنولوژيالف) دوره نوزادیدوران نوزادي همراه با رشد آهسته عملكرد تکنولوژی در مقايسه با زمان و يا ميزان سرمايه‌گذاري انجام شده مي باشد. در مرحله نوزادي حجم سرمايه گذاري اوليه بسيار بالا می باشد.معمولاً در اين مرحله مشكلات قابل توجه‌اي در محصول ديده مي‌شود. در اواخر اين مرحله، ممكن است كه محصول، يك يا چند بازار ويژه را بدست آورد و علي رغم عملكرد پايين و هزينه بالا واطمينان كم آن، با توجه به پتانسيل آن، محصول پذيرفته شود.

اسلاید 27: منحني S شكل پيشرفت تكنولوژيب) دوره رشدبا برطرف شدن مشكلات عملكردي اوليه، پارامتر تکنولوژیک رشد سريعي پيدا مي‌كند و ممكن است راه خود را به حجم وسيعي از بازار باز نمايد. اين موضوع باعث مي‌شود كه سرمايه‌گذاري زيادي به سوي اين تکنولوژی روانه شود ولي اغلب اين سرمايه‌گذاري‌ها در بهبودهاي تدريجي وكاهش هزينه انجام مي‌شود. تغيير از بازار ويژه به بازار انبوه باعث حساسيت قيمت و رقابت براي كاهش آن مي‌شود.

اسلاید 28: منحني S شكل پيشرفت تكنولوژيج) دوره بلوغپارامتر تکنولوژی به آخرين حد از عملكرد خود مي‌رسد. اين حد با توجه به خصوصيات فيزيكي و طبيعي تکنولوژی مشخص مي‌گردد. دراين مرحله، انجام بهبود‌هاي تدريجي نيز مشكل مي‌شود. زمان و سرمايه‌اي كه بايد صرف بهبودهاي كوچك نمود نيز بصورت قابل توجهي افزايش مي‌يابد.

اسلاید 29: مراحل چرخه عمر تکنولوژیدوره نوآوری جدید یا مرحله جنینی رشد اولیه کند – آزمایشات اولیه و بررسی های مقدماتی دوره بهبود تکنولوژی یا مرحله رشد رشد سریع و پایدار دوره بلوغ تکنولوژی بالاترین حد پیشرفت – انتظار ظهور تکنولوژی جدید

اسلاید 30: اهميت تکنولوژيچرا تکنولوژي اهميت دارد؟

اسلاید 31: تکنولوژي و کسب و کارتکنولوژي مهمترين عامل در ايجاد و شکل گيري فرايند ها و محصولات است و از اين طريق بر روي کسب و کار اثر مي گذارد.

اسلاید 32: تکنولوژي و کسب و کاردر هر کسب و کاري سه مساله اساسي وجود داردچرا؟ اهداف و استراتژي هابراي چه کسي؟ مشتريچگونه؟ فرايندها و محصول /خدمت

اسلاید 33: تکنولوژي و کسب و کارفرايند ها و محصولاتاهداف و استراتژي هاWHY?HOW?WHO?مشتريان

اسلاید 34: فرايند هاي پشتيبانيفرايندهاي اصليساختار بنگاه مديريت نيروي انساني آماده سازي مواد اوليهMARGINMARGINتوسعه تکنولوژيتدارکاتعمليات توليدآماده سازي محصولات و خدماتبازار يابي و فروشخدمات پس از فروشزنجيره ارزش پورتر

اسلاید 35: تکنولوژي و کسب و کارتکنولوژي نه تنها در فعاليت هاي اصلي بنگاه بلکه در فعاليتهاي پشتيباني بنگاه نيز اثر گذار است.يک بنگاه به عنوان مجموعه اي از فعاليتها، مجموعه اي از تکنولوژيها نيز به شمار مي رود (رنجيره ارزش تکنولوژي).مايکل پورتر

اسلاید 36: تکنولوژي و کسب و کارتکنولوژي بنگاه را قادر مي سازد که از طريق ايجاد تاثير و بهره وري به اهداف و استراتژي هاي خود دست پيدا کند.مايکل پورتر

اسلاید 37: به طور كلي توسعه فنّاوري ناظر بر تمامي تلاشها و فعاليت‍‍هايي است كه براي ارتقاء سطح فنّاوري صورت مي گيرند. اين تلاشها ممكن است به خلق يك فنّاوري جديد منجر شده و يا فنّاوري موجود را بهبود بخشد. توسعه فنّاوري در نهايت به توسعه منابع انساني، توسعه و بهبود فرآيندها و نهايتا به افزايش بهره وري در انجام امور توليدي و يا خدماتي مي انجامد.مفهوم توسعه تکنولوژی

اسلاید 38: عوامل موثر برتوسعه تکنولوژی توسعه تکنولوژی به كشش تقاضا (Demand – Pull) و فشار عرضه (Supply – Push) آن بستگي دارد. كشش تقاضا از طريق سيستم انگيزشي جامعه بوجود مي‌آيد. فشار عرضه از طريق توانمنديهاي تكنولوژيك و نهادهاي مرتبط با آن سنجيده مي‌شود

اسلاید 39: عوامل موثر بر پيشرفت تکنولوژيtPکشش بازارفشار تکنولوژيتکنولوژي

اسلاید 40: عوامل موثر برتوسعه تکنولوژی (ادامه)

اسلاید 41: سیاست‌های عرضه در حوزه تکنولوژی سیاست‌های عرضه دولت (پشتیبانی از ايجاد تکنولوژی) در حوزه تکنولوژی شامل:سیاست‌های دولت در تحقیقات پایهسیاست‌های دولت در پشتیبانی از ایجاد تکنولوژی‌های جدید در صنعت از طریق تکمیل R&D خصوصیاز طریق تشویق همکاری‌های بین شرکتیاز طریق هدف قراردادن تکنولوژی خاصاز طریق تخفیف‌های مالیاتی و یارانه برای R&D از طریق تقویت حقوق مالکیت فکری

اسلاید 42: سیاست‌های تقاضا در حوزه تکنولوژیسیاست بکارگیری و یا تقاضای تکنولوژی از جمله سیاست‌های انگیزشی است که در جهت اتخاذ و کاربرد سریع تکنولوژی‌های جدید تأثیر بسزایی دارد. این سیاست‌های انگیزشی شامل موارد زیر می‌شوند:یارانه‌های مالی برای بکارگیری تکنولوژی ایجاد شدهانتقال تکنولوژی از منابع خارج با حکم دولتاستانداردهای فنیخریدهای دولتتشویق شرکت‌های SMEs

اسلاید 43: توسعه فنّاوري داراي ماهيت مستقلي نيست و صرفا حاصل توسعه اقتصادي است لذا برنامه ريزي توسعه فنّاوري بي مفهوم است و فنّاوري فقط براساس عملكرد فاكتورهاي بازار اتفاق افتاده ورشد و ارتقاء مي يابد.دو ديدگاه در برنامه ريزي تکنولوژیديدگاه اول:

اسلاید 44: هيچ برنامه ريزي در سطح كلان اقتصادي كارساز نخواهد بود مگر آن كه برنامه ريزي علوم و فنّاوري را در خود ادغام كرده باشد. در اين ديدگاه فنّاوري را علت توسعه ولحاظ كردن برنامه ريزي توسعه فنّاوري را لازمه توسعه مي داند.به طور خلاصه توسعه فنّاوري رابطه متقابل با توسعه و جزئي تفكيك ناپذير از آن است و در حقيقت مي توان آن را يك سيستم فرعي از توسعــــه اقتصادي-اجتماعي در نظر گرفت.ديدگاه دوم:

اسلاید 45: مفاهیم اولیه نوآوری

اسلاید 46: مفاهیم اولیه در نوآوریتعریف خلاقیت: توانایی خلق ایده های جدید و سودمند را خلاقیت گویند. تعریف اکتشاف: استفاده از خلاقیت برای کشف مسیرهای جدید علمی و یا حل مسائل موجود بدون در نظر گرفتن مسایل اجرایی و تجاری را اکتشاف گویند. مانند کشف اتم

اسلاید 47: مفاهیم اولیه در نوآوریتعریف اختراع یا ابداع: به­کارگیری خلاقیت و یا اکتشافات علمی برای ارایه یک کاربرد در مرحله عمل را اختراع یا ابداع گویند. ولی در این مرحله نیز، هنوز اختراع وارد بازار نشده و کاربرد عمومی برای حل یک مساله یا تامین یک نیاز پیدا نکرده است. مانند اختراع ماشینی برای شکافت اتم

اسلاید 48: 48خلاقيت (Creativity)نوآوري(Innovation )- فرايند توليد ايده هاي نو - فرايند کشف مفاهيم جديد - يافتن راه هاي جديد براي حل مسائل …… فرايند عملياتی کردن ايده های نو تحقق بخشيدن به مفاهيم جديد اجراي راه حل هاي جديد عملياتی شدن خلاقيت تعاريف خلاقيت و نوآوري

اسلاید 49: 49 تعريف علم خلاقيت شناسي خلاقيت شناسي (Creatology ) عبارت است از :علم مطالعه فرايند ها و پديده هاي خلاقيت و نوآوري ، در کليه حوزه هاي علوم و فناوري با رويکردهاي مختلف

اسلاید 50: تعاريف نوآوريپيتر دراكر نوآوري را اينگونه تعريف مي‌كند : نوآوري ابزاري است كه كارآفرين با آن، ثروتي تازه مي‌آفريند، منابع توليد ايجاد مي‌كند يا به منابع موجود، موهبت ثروت‌آفريني مي‌بخشد.

اسلاید 51: انواع نوآوری (دیدگاه شومپیتر)معرفي يك محصول جديد و يا تغيير كيفي در محصول كنوني؛نوآوري در فرآيندي كه براي يك صنعت، جديد است؛ايجاد يك بازار جديد؛توسعه و ايجاد منابع جديد عرضه‌ي مواد اوليه و ديگر ورودي‌ها؛ وتغييرات در سازمان‌دهي صنعتي.

اسلاید 52: فرايند تحقيق و نوآوری* تحقیق فرایند تبدیل پول به دانش است.* نوآوری فرایند بکاربردن ایده های سودآور جدید در بازار کسب وکار جهت تولید ثروت استپولتحقيقتوسعه/ نوآوریدانش

اسلاید 53: قیف نوآوری (فرآیند تبدیل ایده ها به نوآوری)

اسلاید 54: انواع نوآوريابعاد فضاي نوآوريراديكاليتدريجي فرايند خدمت محصولچگونه تغييرانجام می پذيردچه چيزي تغيير مي کند

اسلاید 55: نوآوری تکنولوژیکنوآوری تکنولوژیک عبارتست از: ايجاد هرگونه محصولات يا خدمات جديد و يا هرگونه تغيير قابل ملاحظه در محصولات و خدمات كنوني. بنابراين نوآوري‌ها در برگيرنده مجموعه‌اي از فعاليت هاي علمي، تكنولوژيكي، سازماني، مالي و تجاري مي‌باشند.

اسلاید 56: نوآوري محصول- نوآوري بنيادي در محصول كه به خلق محصول جديد منتهي مي‌شود.- نوآوري تكاملي در محصول موجود كه به بهبود محصول جديد منتهي مي‌شود.

اسلاید 57: نوآوري فرآيند- نوآوري بنيادي در تكنولوژي توليد محصول (در قالب تجهيزات جديد يا روشهاي مديريتي و يا هر دوي آنها)- نوآوري تكاملي در فرآيند توليد محصوليادآوري: نوآوري فرايند و محصول كاملاً به يكديگر وابسته‌اند – هرچه نرخ نوآوري محصول كاهش مي‌يابد نرخ رشد نوآوري فرآيند افزايش مي‌يابد.

اسلاید 58: نرخ نوآوريفاز ثبات فاز گذار مقايسه نرخ نوآوري محصول و فرايندفاز اوليه

اسلاید 59: خصوصيات اصلي نوآوري1) نوآوري در ارتباط با بازار معني مي‌يابد و تا ايده و دانش جديد بصورت كاربردي، به بازار عرضه نشود، نوآوري اتفاق نيافتاده است.

اسلاید 60: خصوصيات اصلي نوآوري2) نوآوري لزوماً بكارگيري يك ايده براي اولين بار نيست، بلكه اگر يك ايده در يك فرهنگ و يا نهاد خاص براي اولين بار تبديل به عمل گردد، نوآوري اتفاق افتاده است. 3) نوآوري هميشه بصورت يك ايده جديد و حاصل الهام و ذهنيت يك فرد، بدون ارتباط با محيط بيرون نمي‌باشد، بلكه در بسياري از مواقع نوآوري ارائه ايده‌اي براي حل يك مسأله يا مشكل مي‌باشد و نيازهاي بيروني، باعث ايجاد نوآوري مي‌شوند.

اسلاید 61: نوآوريهزينه تحقيقاتسرعت تحقيقاتسرعت توليدتخمين مقدار تقاضاي مشتريزمان برگشت سرمايهمزيت رقابتيارزش افزودهمهارتهاي مورد تأكيدنوآوري بنياديبالاپائينسريعپيچيدهطولانيبالابالاتحقيقات بنياديتوسعه كاربردبالامتوسطمتوسطكمي پيچيدهمتوسطمتوسطمتوسطمهندسيتجديد ساخت تكنولوژيمتوسطمتوسطمتوسطنسبتاً پيچيدهمتوسطمتوسطمتوسطتماس با مشتريفرآيند متوسطبالامتوسطكمي پيچيدهطولانيبالابالامهندسيبرچسب كالاپائينبالاكندكمي پيچيدهطولانيبالابالاتماس با مشتريتجديد فرمول‌سازيپائينبالابالاكمي پيچيدهكوتاهمتوسطمتوسطتماس با مشتريارائه خدماتپائينبالابالاكمي پيچيدهكوتاهپائينپائينتماس با مشتريطراحيپائينبالابالاكمي پيچيدهكوتاهپائينپائينتماس با مشتريبسته‌بنديپائينبالابالاكمي پيچيدهكوتاهپائينپائينتماس با مشتريمقايسه انواع نوآوری

اسلاید 62: پیشرفت تکنولوژیکی در محصول و فرآیندابتدا نرخ نوآوری در محصول بالا بوده و پس از ظهور طرح غالب نرخ نوآوری در فرآیند بالا می رود و طرح های جدید محصول ارائه می شود.نرخ نوآوریمحصولفرآیند

اسلاید 63: ويژگي‌های رشد تکنولوژی زمان نوآوري فرآيند توليد نوآوري محصول نرخ نو آوريويژگي‌هاي رشد فنّاوري در كشورهاي صنعتيزمانبلوغ تثبيت ظهور فنّاوريويژگي‌هاي رشد فنّاوري در كشورهاي صنعتيانتقال فنّاوری انتقال فنّاوری انتقال فنّاوریيادگيري تكنولوژيكتوليد فنّاوريبهسازيجذب و انطباقانتخاب و بدست آوردنبهسازيجذب و انطباقكسب، انتخاب و بدست آوردن

اسلاید 64: ويژگي عمده روند ً صنعتي شدن با تأخير ً ، وارداتي بودن فناوري‌هاي مورد استفاده است. خصلت عمومي تغييرات فني در اينگونه كشورها نه نوآوري در فناوري محصول بلكه تقليد از كشورهاي پيشتاز در اين زمينه و بعضاً بهبود تدريجي در فناوري فرايند توليد مي‌باشد.

اسلاید 65: با طي مراحلي كه يك فناوري وارداتي طي مي‌كند (انتخاب، كسب، توليد محصول، انطباق با بازار داخلي، اعمال تغييرات جزئي و بهبود كاربري و سرانجام صدور به بازار كشورهاي در حال توسعه) و ميزان تسلط بر اين فناوري، يك كشور مي‌تواند ادعاي بومي شدن آن فناوري را داشته باشد.

اسلاید 66: شدت تلاشهاي بومي و فرايند يادگيري تكنولوژيك در سرعت بخشيدن به روند تسلط و احاطه يافتن بر فناوري وارداتي و بومي نمودن آن نقش دارند.

اسلاید 67: تجارب كشورهاي در حال توسعه بيانگر آن است كه يادگيري تكنولوژيك عموماً از تكنولوژي هاي بالغ و جا افتاده شروع مي‌شود.

اسلاید 68: مراحل تاريخي يادگيري تكنولوژيك در كشورهايي كه با تأخير صنعتي مي‌شوند، از سه مرحله مهندسي (E)، توسعه (D) و تحقيق (R) مي‌گذرد يا E&D&R. اين روال برعكس روال كشورهاي صاحب فناوري است كه به صورت R&D&E مي‌باشد.

اسلاید 69: نظريه سيستم ملي نوآورينوآوري و يادگيري بعنوان دو مكانيسم پيشرفت تكنولوژي بواسطه تصميم‌گيري مستقل افراد (در نظريه نئوكلاسيك) و بنگاههاي اقتصادي (در نظريه اقتصاد تكاملي) شكل مي‌گيرد.امروزه نظريه ًفشار علم ً و يا ًكشش بازار ً به تنهايي مشروعيت خود را از دست داده و نظريه نوين نوآوري مبتني بر نظريه سيستم‌ها جايگزين شده است.نظريه نوين نوآوري بر كنش متقابل بنگاههاي اقتصادي (صنعت)، نهادهاي آكادمي (دانشگاه) و دولت و ساير نهادهاي ملي در يادگيري و نوآوري تأكيد مي‌كند.نظريه سيستم ملي نوآوري تكامل يافته نظريه‌هاي سنتي نوآوري است. نظريه سيستم ملي نوآوري در اواخر دهه 80 با كارهاي اوليه لاندول، فريمن، نلسون و . . . شروع شد و در دهه 90 توسط آنان توسعه يافته است.لاندول مفهوم سيستم ملي نوآوري را بطور اساسي بر مبناي ياديگري و توليد دانش تعريف كرده است. از منظر لاندول دانش منبع اساسي اقتصاد مدرن است و يادگيري يك فرايند مهم است كه بدون زمينه‌هاي نهادي و فرهنگي نهادينه شده در جامعه قابل فهم نيست.

اسلاید 70: نظام ملي نوآوري مجموعه‌اي از نهادهاي مجزا كه در ارتباط با هم و به صورت منفرد در توسعه و انتشار تكنولوژي جديد نقش دارند و در چارچوب يك ساختار حكومتي شكل مي‌گيرند تا سياست‌هايي را براي تأثير‌گذاري بر فرآيند نوآوري پياده‌سازي كنند. بنابراين نظام ملي نوآوري نظامي از نهادهاي به هم پيوسته است كه دانش، مهارت‌ها و خلاقيت‌هايي كه منجر به تكنولوژي‌هاي جديد مي‌شوند را خلق، انباشت و انتقال مي‌دهند. (متكالف)

اسلاید 71: بنگاه‌هافضاي فرهنگي- اجتماعيفضاي اقتصادي ـ فنيانگيزه‌ها و محرک هاخلق و يادگيري دانشزيرساخت علمي و فناوريتصويرکلان نظام ملي نوآوري

اسلاید 72: کارکردها و فعالیت ها سياستگذاري، هماهنگی، نظارت و ارزیابی‌تسهيل و تأمين زیر ساخت فعاليت‌هاي R&D انجام فعاليت‌هاي پژوهشی( R&D )اشاعه و انتقال تكنولوژي توسعه و ارتقاء منابع انساني ارتقاء كارآفريني مبتني بر تكنولوژيتوليد كالاها و ارائه خدمات

اسلاید 73: 1-دولت: دولت نقش مهمي در هماهنگي همه فاكتورها و بازيگران ايفا مي‌نمايد تا كشور در فعاليتهاي علمي و تكنولوژيكي كارآتر، پوياتر، رقابت‌پذيرتر و همه فعاليتها مرتبط با رشد اقتصادي گردد، دولت سياستهايي را باجراء در مي‌آورد تا دانش توليد و توزيع شود. مؤلفه‌هاي مهم نظام ملي نوآوريسياستهاي نوآوري دولت در سه دسته تقسيم مي‌شود:سياستهاي توليد نوآوري (عرضه)سياستهاي تقاضاسياستهاي اشاعه بر حسب خلق، اشاعه و كاربرد علم

اسلاید 74: سياستهاي عرضه نوآوري بوسيله فعاليتهاي دولت تعريف و مشخص مي‌شود بطوريكه بايد منابع از قبيل نيروي انساني متخصص و تأمين منابع اطلاعات نوآوري را تأمين و تسهيل نمايد تا بنگاه در بستر مناسب فعاليت كند. سياستهاي تقاضاي نوآوري به آن دسته از سياستها اطلاق مي‌گردد كه مستقيماً بر روي بنگاه و مصرف‌كننده نهايي دانش تأثير مي‌گذارد تا دانش توليد شده بكار گرفته شود. سياستهاي اشاعه نوآوري به سياستهايي اطلاق مي‌گردد كه هم بر طرف عرضه و هم بر طرف تقاضاي نوآوري تأثير مي‌گذارد.

اسلاید 75: 2- زيرساختهاي تكنولوژيك فعاليتهاي نوآورانه هر كشوري بستگي تام به زيرساختهاي تكنولوژيك آن دارد. ويژگيهاي ”زيرساخت تكنولوژيكي“ عمدتاً غيرقابل لمس بودن، ”همبستگي بيشتر داشتن“، “تنوع بيشتر“ و ”ساختار ارائه سرويس مشخص و تخصصي دادن“ را دارد.زيرساخت تكنولوژيك در مفهوم NIS شامل: سيستم آموزشي، تحقيقات دانشگاهي، مؤسسات تحقيقات عمومي، سيستم اختراع و سيستم انتشار اطلاعات مي‌شود.”سيستم آموزشي“ بعنوان زيرساخت مرسوم تلقي مي‌‌شود. سيستم انتشار اطلاعات و سيستم مالكيت صنعتي بعنوان زيرساخت اساسي تلقي مي‌شود و تحقيقات دانشگاهي و مؤسسات تحقيقات عمومي بعنوان زيرساخت پيشرفته. بحساب مي‌آيند

اسلاید 76: 3- سيستم ارتباطيسيستم ارتباطي (Bridging) قسمت مهم NIS بشمار مي‌رود.فهم ارتباط فيمابين بازيگران اصلي درگير با نوآوري در سطح ملي كليد اصلي براي اصلاح عملكرد نوآوري محسوب مي‌گردد.عملكرد نوآوري در سطح كشور كاملاً به ارتباط مناسب فيمابين بازيگران از قبيل دانشگاهها، مؤسسات R&D و بنگاههاي خصوصي بعنوان يك سيستم تعاوني توليد و كاربرد دانش بستگي دارد.

اسلاید 77: 4- محيط حقوقي و فرهنگياين محيط عناصر متعددي از قبيل سيستم مالي، فرهنگ سازماني، روابط كار، فرهنگ مذهبي، آداب و رسوم اجتماعي و غيره دارد. سيستم ملي نوآوري يك كشور با نهادينه شدن فضاها و محيط‌هاي فوق تعريف مي‌شود. بطور مستقيم و غيرمستقيم اين محيطها بر روابط فيمابين بازيگران و نحوه جريان اطلاعات فني و بر بنگاههاي نوآور تأثير مي‌گذارد.

اسلاید 78: 5- سطو ح بنگاهها: مشخصات بنگاههاي بزرگ، روابط آنها با كوچك‌ها و متوسط‌ها، روابط آنها با استفاده‌كنندگان محصولات و ارتباط بين توليدكنندگان مواد و ساير توليدكنندگان محصولات از مجموعه فاكتورهاي مهم در NIS است. همه اين فاكتورها از محيط فرهنگي و اجتماعي كشور تأثير مي‌پذيرد. اين موضوعات در همه كشورها وجود دارد. ليكن كشور به كشور از نظر شدت متفاوت است و لذا تفاوت NIS در سطح بين‌المللي را بوجود مي‌آورد و NIS بين دو كشور توسط فاكتورهاي فوق متفاوت است.

اسلاید 79: يك بنگاه ممكن است با مشكلي روبرو شود كه براي حل آن نياز به توانمندي تكنولوژيكي و يادگيري دارد. موضوع يادگيري بنگاه تحت تأثير فاكتورهاي ساختار بازار، فرهنگ سازماني، سياستهاي عمومي دولت، آموزش و پرورش رسمي، ساختار سازمانهاي عمومي، پايه‌هاي علوم و فناوري عمومي كشور و محيط فرهنگي و اجتماعي كشور مي‌باشد. ديناميزم فرايند يادگيري تكنولوژيكي بنگاه كاملاً با مفهوم سيستم ملي نوآوري همبستگي و مرتبط است.

اسلاید 80: ويژگيهاي نظام ملي نوآوري ايران

اسلاید 81: بنگاه‌هاي كوچك و متوسط در زمينه High-Tech شركتها و بنگاه‌هاي بزرگتصويري از نظام ملي نوآوري ايرانجريان فنّاوري خارجيجريان دانش خارجيمؤسسات پژوهشي/ دانشگاهيوزارتخانه‌هاسازمانهاي پشتيبان كسب و كارانجمن‌هاي كسب و كارگروه‌هاي مصرف كنندهصنايع تأمين‌كننده/SME/TNCs (شرمتهاي جند مليتيحضور در نظام ضعيف و كم رنگ است.در صورت، ارتباط بسيار ضعيف است. حضور، ارتباط اين مجموعه با نظامبسيار ضعيف يا قطع است.

اسلاید 82: در بعضي از عناصر و مؤلفه‌ها، سيستم ملي نوآوري ايران بسيار خوب پيشرفت كرده است و مؤلفه‌هاي مربوطه بطور شايسته‌اي ايجاد شده‌اند،اما در بعضي از موارد مؤلفه‌ها سيستم ملي نوآوري ايران بسيار ضعيف است و متأسفانه در بعضي از عناصر و مؤلفه‌ها تاكنون هيچ اقدامي صورت نگرفته است.

اسلاید 83: اما با توجه به خاصيت مالكيت بسياري از مؤسسات پژوهشي، دانشگاهها و اغلب بنگاههاي صنعتي و اقتصادي ايران، دولت نقش اساسي‌تري را در NIS ايران ايفاء مي‌نمايد. بجز تعداد محدودي از شركتهاي تازه تأسيس، مشاركت و نقش بخش خصوصي در فعاليتهاي توسعه تكنولوژي و نوآوري بسيار كم و ناچيز است. بعبارت ديگر، مؤسسات پژوهشي و دانشگاههاي دولتي بيشترين فعاليتهاي نوآوري و تكنولوژيكي را در كشور دارند.عوامل اصلي در نظام ملي نوآوري ايران همانند ساير كشورها عبارتند از: دولتمؤسسات پژوهشي و دانشگاهي بنگاهها

اسلاید 84: اين مؤسسات از مهمترين منابع توليد نوآوري در كشور بشمار مي‌روند. داراي توانمنديهاي متفاوتي از جمله انجام تحقيقات پايه و تا فعاليتهاي توسعه محصول و فرايندها مي‌باشند. ارتباط بين مؤسسات پژوهشي/ دانشگاهي با صنايع كشور نسبتاً خوب است .ارتباط فيمابين مؤسسات پژوهشي نسبتاً ضعيف است. هماهنگي بين اين مؤسسات تا حدي ضعيف است. مؤسسات پژوهشي و دانشگاهي

اسلاید 85: يكي از عمده ضعفهاي مؤسسات پژوهشي/ دانشگاهي، نازل بودن سطح همكاريهاي بين‌المللي در عرصه پژوهش مي‌باشد. اين مؤسسات معدود پروژه‌هاي مشترك را با مؤسسات مشابه كشورهاي خارجي انجام مي‌دهند. سطح همكاريهاي بين‌المللي

اسلاید 86: مشاركت مستقيم بنگاههاي بزرگ در توسعه فنّاوري و نوآوري ضعيف است و در ارتباط با شركتهاي كوچك و متوسط هم ظرفيت مناسب براي انجام R&D درون‌زا بوجود نيامده است.ميزان مشاركت بنگاه‌هاي بزرگ و كوچك در توسعه فنّاوري

اسلاید 87: بنگاههاي ايراني نتوانسته‌اند تكنولوژي وارداتي را بنحو احسن اصلاح كنند و لذا تأثير اصلاحات روي تكنولوژيها در توليد محصول محدود بوده است. تجربه نشان مي‌دهد كه شركتهاي چند مليتي تأثير عميقي بر ساختار بازار و سرعت تغييرات تكنولوژيكي در كشورهاي در حال توسعه داشته‌اند اما اين شركتها در اقتصاد ايران تأثير چنداني نداشته‌اند.

اسلاید 88: مديريت تکنولوژی تأكيد بر “ فنّاوري” بعنوان عامل اصلي ً توليد ثروت ً دارد. مفهوم “توليد ثروت “بيش از ًپولً است. بلكه فاكتورهايي از قبيل ارتقاء دانش، سرمايه‌هاي فكري، كاربرد مؤثر منابع، حفظ و نگهداري محيط طبيعي و ساير فاكتورهايي كه در افزايش استاندارد زندگي بشر مؤثرند را شامل مي‌گردد. مفهوم مديريت تکنولوژی

اسلاید 89: مفهوم مديريت فنّاوری در سطح ملی تعريف MOT در سطح ملي عبارت است از: حوزه اي از دانش كه با اعمال سياست‌هاي مناسب، توسعه فنّاوری را بحث و بررسي و آن را بكار مي‌گيرد و بر روي جامعه سازمان و طبيعت تأثير مي‌گذارد. هدف اين حوزه از دانش ايجاد انگيزه نوآوري، ايجاد رشد اقتصادي و تقويت كاربردهاي فنّاوری در جهت بهره‌مندي انسان در سطح ملي است.

اسلاید 90: علوم طبيعيعلوم اجتماعيمهندسيتجربيات صنعتيتئوري كسب و كارMOTطبيعت ميان رشته‌اي مديريت فنّاوری

اسلاید 91: دانش‌هاي اصلي مورد نياز مديريت فنّاوری رشته‌هاي مبتني بر دانش* رشته‌هاي علوم* فنّاوری مواد* فنّاوری محصول* فنّاوری توليد / فرايند* فنّاوری اطلاعات* فنّاوری علوم محيطيرشته‌هاي مبتني بر دانش* حسابداري* مالي* مديريت* بازاريابي* اقتصاد* قوانين تجارت* سياست علم و فنّاوری* فرايند نوآوريهاي تکنولوژيکی* مديريت تحقيق و توسعه*زيرساخت R&D و مديريت تغيير* كارآفريني تکنولوژيکی* دوره زندگي محصول / فرايند* برنامه‌ريزي و پيش‌بيني فنّاوری* انتقال فنّاوری* آناليز فنّاوری و اقتصاد* مديريت پروژه‌هاي فني* تصميم‌گيري مالي و تکنولوژيکی* موضوعات بهره‌وري و كيفيت* موضوعات آموزش و پرورش*موضوعات فنّاوری و فرهنگ اجتماعي - انساني* آناليز ريسك فنّاوري* مديريت فنّاوری در خدمات* مديريت فنّاوری در صنعترشته‌هاي مديريتكسب و كارمديريت فنّاوری MOTعلم و مهندسی

اسلاید 92: كاركردهاي مدیریت تکنولوژیحداقل سه ديدگاه در زمينه ماهيت مديريت تکنولوژی وجود دارد که عبارتند از: ديدگاه برنامه ريزی، ديدگاه نوآوری، ديدگاه مديريت تکنولوژی به عنوان بخشی از مديريت استراتژيک

اسلاید 93: تعریف مدیریت تکنولوژی از دیدگاه برنامه ریزی مدیریت تکنولوژی رشته های مهندسی، علوم و مدیریت را به یکدیگر پیوند می دهد تا توانمندی های تکنولوژی را برنامه ریزی، توسعه و پیاده سازی نماید و بر این اساس اهداف استراتژیک و عملیاتی سازمان را محقق نماید.

اسلاید 94: تعریف مدیریت تکنولوژی از دیدگاه نوآوری مدیریت تکنولوژی چگو نگي بهبود به هنگام محصولات و يا خلق و توانمندی های جدید در سازمان را هدايت مي نمايد. موضوع یا مسأله اصلی مدیریت تکنولوژی، دربرگیرنده تشویق ابتکارات و مدیریت بر نوآوری های موفق است.

اسلاید 95: تعریف مدیریت تکنولوژی از دیدگاه مدیریت استراتژیک مدیریت تکنولوژی چگونگی یکپارچه سازی استراتژی تکنولوژی با استراتژی کسب و کار در یک سازمان را مديريت مي نمايد. این موضوع در واقع دربرگیرنده ایجاد هماهنگی میان وظایف تحقیقات، تولید و ارائه خدمات از یک سو و دیگر وظایف سازمان مانند فعالیت های مالی، بازاریابی و منابع انسانی از سوی دیگر است.

اسلاید 96: مديريت تكنولوژي، مديريت انتخاب، اكتساب، بكارگيري (بهره‌برداري)، توسعه (بهبود) و اشاعه تكنولوژي‌ها استEdosomwan 1989تعريف مديريت تکنولوژي

اسلاید 97: وظايف مديران در ارتباط با توسعه تكنولوژيMorin 85تكنولوژي‌هاي موجودتكنولوژي‌هاي جديدشناسائيپيش‌بيني تكنولوژيارزيابي سطح تكنولوژيارزيابي جذابيت تكنولوژيتدوين استراتژي پياده سازي استراتژي مديريت مالي مديريت منابع انساني برنامه‌ريزي و كنترل پروژه‌هاي R&D و انتقالارزيابيبهبود(تامين وتوسعه)استفادهبهينه

اسلاید 98: تکنولوژي ها ي بنگاهتکنولوژي هاقابليت هاي تکنولوژيک بنگاهفرايند هاي اصلي وپشتيباني بنگاهمواد اوليه وديگر منابعمحصولات و خدمات چه تکنولوژي هايي راخريد يا ساختمحافظت يا فروشوظايف مديران در ارتباط با توسعه تكنولوژي ...

اسلاید 99: مفهوم نظام مديريت تکنولوژينظام مديريت تکنولوژي مجموعه اي از فرايند هاي سازماني است که درهماهنگي کامل با ديگر فرايندها وبخشها و اهداف و استراتژي هاي سازمان قرارداشته و به طور سيستميک و خود کار سطح بهره مندي موثر بنگاه از تکنولوژي ها را به منظور دستيابي مطلوبتر به اهداف بنگاه ارتقا ميدهد.

اسلاید 100: ويژگي هاي نظام مديريت تکنولوژيمجموعه اي از فرايند هاي سازماني است.با هدف استفاده موثرتر از تکنولوژي براي رسيدن به اهداف بنگاه طراحي ميشود. (تکنولوژي محور است) لزوما به دنبال کسب تکنولوژي هاي پيشرفته تر نيست بلکه بيشتربر نحوه استفاده و بکار گيري تکنولوژي براي رسيدن مطلوبتر(زمان سريعتر، هزينه کمتر، کيفيت بالاتر) به اهداف بنگاه تاکيد دارد.

اسلاید 101: ويژگي هاي نظام مديريت تکنولوژي.

اسلاید 102: Techno. IdentificationTechnologybaseTechno. SelectionTechno. AcquisitionTechno. ExploitationTechno. ProtectionTechno. ProtectionM.J. Gregory & Rob Phaal Centre for Technology Managementفرايند هاي اصلي نظام مديريت تکنولوژي

اسلاید 103: رویکرد فرآیندی مدیریت تکنولوژی وظایف پنج گانه مدیریت تکنولوژی شناسايي تکنولوژیانتخاب تکنولوژیاکتساب تکنولوژیبهره برداري از تکنولوژیحفاظت از تکنولوژی

اسلاید 104: رویکرد فرآیندی مدیریت تکنولوژیشناسايی تکنولوژیحفاظت از تکنولوژیبهره برداری از تکنولوژیارزیابی و انتخاب تکنولوژیاکتساب تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژی

اسلاید 105: بررسی فرآیندی وظایف مدیریت تکنولوژی فرآیند(مجموعه فعالیت ها)ورودی هاخروجی هابهره برداری از نتایجتبیین نیازمندی هامدیریت فرآیند

اسلاید 106: استراتژی تکنولوژیشناسايی تکنولوژیحفاظت از تکنولوژیبهره برداری از تکنولوژیارزیابی و انتخاب تکنولوژیاکتساب تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژی

اسلاید 107: استراتژی تکنولوژیاستراتژي توسعه تکنولوژی عبارت‌ از تعيين اولويت‌هاي سرمايه‌گذاري در زمينه توسعه تکنولوژی با توجه به استراتژي كلان سازمان مي‌باشد و تصميمي است كه در ارتباط با سرمايه‌گذاري، توسعه و چگونگي بهره‌برداري از تکنولوژی هاي محصول، خدمات و فرآيند اتخاذ مي‌گردد و بر اساس آن اولویت های تکنولوژی شناسایی شده و درباره چگونگی توسعه آنها با در نظر گرفتن ملاحظات زمانی تصمیم گیری می شود.

اسلاید 108: پرسش های اساسی در استراتژی توسعه تکنولوژیکدام تکنولوژی ها برای ما از اولویت بالاتری برخوردار هستند و توسعه آنها می تواند ما را در دستیابی به چشم اندازها و اهدافمان کمک کند؟برای دستیابی به تکنولوژی های اولویت دار چگونه عمل کنیم و از چه روش هایی برای اکتساب تکنولوژی استفاده کنیم و جایگاه خود را این تکنولوژی ها چگونه شکل دهیم؟ چگونه ریسک و مخاطرات مربوطه را مدیریت و کنترل نماییم؟

اسلاید 109: فرآيند تدوين استراتژی توسعه تکنولوژیاستراتژي سازمانجهت‌گيري كل سازمانزمينه‌هاي كلي نياز تکنولوژیک سازمانشناسايي واحدهای کليدی تکنولوژيک (STUs)ارزيابي وضعيت دروني سازمان در زمينه تکنولوژیتعيين توانمندي تکنولوژی سازمان (مميزي تکنولوژی)Technology Auditingارزيابي و پیش بینی تهديدها و فرصت‌هاي ناشي از تحولات تکنولوژی (تعيين جذابيت فناوري‌ها)Technology Assessment& forecastingتدوين استراتژي فناوريبرنامه‌ريزي اجراي استراتژي فناوري بودجه‌بندي

اسلاید 110: فرآيند تدوين استراتژی توسعه تکنولوژیجذابيت توانمنديناحيه 4ناحيه 1ناحيه 3ناحيه 2زيادکمکمزياد

اسلاید 111: فرآيند تدوين استراتژی توسعه تکنولوژیناحيه 1) تکنولوژي هاي کم اهميت ـ توانايي کم، تکنولوژي هايي که در اين بخش قرار دارند. بايد به شرکت هاي موفق در اين زمينه واگذار شوند.ناحيه 2) تکنولوژي هاي مهم ـ توانايي کم ، براي تامين تکنولوژيهايي که در اين بخش قرار ميگيرند ميتوان از خدمات شرکتهاي موفق استفاده نمود يا اينکه توانايي هاي موجود را در اين تکنولوژي از طرق مختلف ارتقا داد ناحيه 3 ) تکنولوژي هاي مهم ـ توانايي زياد، در‌اين بخش بايد با توجه به چرخه عمر تکنولوژي نسبت به سرمايه گذاري و برنامه ريزي آنها اقدام نمود.ناحيه 4 ) تکنولوژي هاي کم اهميت ـ توانايي بالا ،‌اين بخش بايد به شرکت هاي موفق در اين زمينه واگذار شود. که اين شرکتها در چرخه تامين سازمان قرار ميگيرند.

اسلاید 112: شناسايي تکنولوژی دربرگيرنده مجموعه فعاليت هايي است که نيازهاي تکنولوژی سازمان را شناسايي کرده و تکنولوژی هاي حال و آينده را که مي توانند اين نيازها را تأمين کنند، تعيين مي کند. بنابراين شناسايي تکنولوژی عبارتست از شناخت تکنولوژی هاي جديدي که ممکن است تأثير قابل توجهي بر فعاليتها و نيازهاي فعلي و يا آتي سازمان داشته باشند. شناسايي تکنولوژی

اسلاید 113: فرآيند کلي شناسايي تکنولوژی جمع آوریتحليلاشاعه (انتشار)ورودیخروجیمديريت فرآيند

اسلاید 114: شناسایی تکنولوژی ها در زنجیره ارزش سازمانساختار زير بنايي(Infrastructure)مديريت منابع انساني(Human Resource Managementتوسعه تكنولوژي(Technology Development)تامين(Procurement)لجستيك ورودي(Inbound Logistic)عمليات توليدي(Operation)لجستيك خروجي(Outbound Logistic)بازاريابي و فروش(Marketing and Sales)سرويس و خدمات بعد از فروش(After Sales Services)فعاليتهاي پشتيباني (Support Activities)فعاليتهاي اصلي Primary Activities))

اسلاید 115: پرسش های اساسی در شناسایی تکنولوژیآیا شناسايي تکنولوژی هاي موجود سازمان و تکنولوژی های آينده ای که مي توانند نيازهاي حال و آينده سازمان را برطرف نمايند، انجام می شود؟ آیا شناسايي نيازهاي حال و آينده تکنولوژی در سازمان با توجه به برنامه هاي تکنولوژی و اهداف و سياست هاي کلان تعیین می شوند؟اين شناسايي با استفاده از کدام یک از روش هاي مختلفي که در فوق به آنها اشاره شده است انجام شود؟آیا از پیش بینی تکنولوژی برای بررسی روند تحول تکنولوژی ها و جایگاه آنها در چرخه عمر خود استفاده می شود؟ آیا روشی برای تعیین تکنولوژی های منسوخ سازمان و شناخت تکنولوژی های جایگزین وجود دارد؟آیا آينده نگاري هاي تکنولوژی به منظور شناسايي روندها، اولويت ها و تحولات تکنولوژی سازمان در آينده هاي بلند مدت که مي تواند به عنوان يک ورودي در سياست گذاري هاي تکنولوژی سازمان نيز مورد استفاده قرار گيرد، انجام می شود؟

اسلاید 116: ارزيابي تکنولوژی را مي توان از منظرهای مختلفی انجام داد:پیش بینی و آینده نگاری تکنولوژیارزيابي تکنولوژی (ارزیابی جذابیت)ارزيابي توانمندي تکنولوژی (ممیزی تکنولوژی)ارزیابی تکنولوژی

اسلاید 117: ارزيابي جذابيت يعني: كسب آگاهي كافي در مورد يك تكنولوژي و تاثيرات ناشي از توسعه يا به‌كارگيري آن بر تمام حوزه هاای كه به نحوي از آن تاثير خواهند پذيرفت. شناسايي و ارزيابي فرصت‌ها و ريسك‌ها و تهديدهاي تکنولوژيک ارزيابي تکنولوژی (ارزیابی جذابیت)

اسلاید 118: ارزيابي توانمندي تکنولوژی (ممیزی تکنولوژی)ارزيابي توانمندی تکنولوژی، شناسايي و ارزيابي نقاط قوت و ضعف تکنولوژی در جهت تعيين سطح توانمندي تکنولوژيک و تعيين شكاف تکنولوژيک با وضعيت مطلوب می باشد.

اسلاید 119: پیش بینی و آینده نگاری تکنولوژیمفهوم پيش‌بيني تكنولوژي: پايش مستمر تحولات تكنولوژيكي كه منجر به شناسايي كاربردهاي مورد انتظار آينده از تكنولوژي و همچنين ارزيابي و شناسايي پتانسيل‌هاي آينده اين تحولات مي شود.مفهوم آینده نگاری تکنولوژی: ابزاری نظام مند برای ارزیابی آن دسته از توسعه های تکنولوژیکی و علمی است که می توانند اثرات زیادی بر رقابت پذیری صنعتی، خلق ثروت و کیفیت زندگی بگذارند.

اسلاید 120: پیش بینی و آینده نگاری تکنولوژیزمانی که از آینده نگاری تکنولوژی سخن به میان می آید، معمولا دستیابی به چشم اندازهای ممکن و مطلوب بلندمدت آینده ازطریق مباحثه و تعامل میان ذینفعان و گروه های تأثیرگذار بر توسعه تکنولوژی مطرح می شود و از اینرو می توان نوعی از آینده سازی را در آینده نگاری تکنولوژی مشاهده نمود در حالیکه این موضوعات در پیش بینی تکنولوژی دیده نمی شود.

اسلاید 121: مقایسه ارزیابی، پیش بینی و آینده نگاری تکنولوژی TFFFTFTATAارزيابي تكنولوژي( TA)بررسي و تحليل ارزشها و قاعده هاشناسايي روندهاي كلان آينده آينده‌نگاري (F)پيش‌بيني تكنولوژي (TF)تمركز بر جنبه‌هاي اجتماعي- اقتصاديتمركز بر جنبه‌هاي تكنولوژيكيارزيابي تغييرات و فرصت هاارزيابي ريسك ها

اسلاید 122: انتخاب تکنولوژی شناسايی تکنولوژیحفاظت از تکنولوژیبهره برداری از تکنولوژیارزیابی و انتخاب تکنولوژیاکتساب تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژی

اسلاید 123: انتخاب تکنولوژیارزیابی فرصت ها و تهدیدهای تکنولوژی(پبش بینی ,آینده نگاری و ارزیابی تکنولوژی)ارزیابی نقاط قوت و ضعف تکنولوژیارزیابی توانمندی تکنولوژی(ممیزی تکنولوژی)انتخاب تکنولوژیمعیارهای انتخاب تکنولوژی

اسلاید 124: رویکردهای مربوط به انتخاب تکنولوژیانفعالیفعال انتخاب تکنولوژی در شرایط اضطراری و رفع مشکل کنونیانتخاب پروژه های تکنولوژی بر اساس سرمایه گذاری های موجودانتخاب تکنولوژی بر اساس پروژه های آینده محصولی و فرآیندی سازمانتعیین سبد تکنولوژی های سازمان (نگاه به وضعیت کنونی و آینده تکنولوژی)ارزیابی و پیش بینی تکنولوژی (نگاه به آینده)

اسلاید 125: فرآيند کلي انتخاب تکنولوژی خروجی هاتعيين شاخص های ارزيابی (جذابيت و توانمندی)ارزيابی و انتخاب گزينه های تکنولوژيکورودی هامديريت فرآيند

اسلاید 126: پرسش های اساسی در انتخاب تکنولوژیآیا ارزيابي جذابيت و اثرات تکنولوژی هاي شناسايي شده در سازمان انجام می شود؟آیا ارزيابي توانمندي هاي موجود و ايده آل تکنولوژی هاي شناسايي شده و بررسی میزان شکاف موجود با وضعیت ایده آل انجام می شود؟آیا تحليل، بررسي، اولويت بندي و انتخاب تکنولوژی هاي شناسايي شده در سازمان به منظور کمک به سياست گذاري هاي کلان تکنولوژی و تدوین استراتژی ها انجام می شود؟

اسلاید 127: اکتساب تکنولوژی شناسايی تکنولوژیحفاظت از تکنولوژیبهره برداری از تکنولوژیارزیابی و انتخاب تکنولوژیاکتساب تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژی

اسلاید 128: اکتساب تکنولوژیاکتساب تکنولوژی فرآيندي است که در آن تکنولوژی هاي منتخب سازمان کسب شده و جهت استفاده در اختيار سازمان قرار مي گيرند. اکتساب تکنولوژی در واقع فرآيندي است که با انتخاب يک تکنولوژی در گام گذشته شروع مي شود و به دست آوردن تکنولوژی با استفاده از روش هاي مختلف اکتساب تکنولوژی به پايان مي رسد. روش دستيابي به تکنولوژی عبارتند از: تحقيق و توسعه و نوآوری درونزا، انتقال تکنولوژی و همکاری تکنولوژیک

اسلاید 129: رویکردهای مربوط به اکتساب تکنولوژیدرونیبیرونی

اسلاید 130: فرآيند اکتساب تکنولوژیخروجی هاانتخاب منبع مناسب اکتساب تکنولوژیاکتساب و جذب تکنولوژیورودی هامديريت فرآيندانتخاب روش مناسب اکتساب تکنولوژیانعقاد قرارداد

اسلاید 131: روش هاي اكتساب و همکاری تكنولوژیکتملك (خريد)ادغام ليسانس سهام اقليت سرمايه‌گذاري مشترك R&D مشترك همكاري استراتژیکكنسرسيوم شبكه‌سازي

اسلاید 132: حفاظت از تکنولوژیشناسايی تکنولوژیحفاظت از تکنولوژیبهره برداری از تکنولوژیارزیابی و انتخاب تکنولوژیاکتساب تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژی

اسلاید 133: حفاظت از تکنولوژیحفاظت از تکنولوژی دربرگیرنده شناسایی و حفاظت از مزیت های تجاری سازمان که در تکنولوژی نهفته اند می باشد. به صورت گسترده تر می توان گفت که این وظیفه، حفاظت از دانش پایه سازمان و جلوگیری از انتقال ناخواسته تکنولوژی به بیرون از سازمان را انجام می دهد.

اسلاید 134: رویکردهای مربوط به حفاظت از تکنولوژی تدافعیفعالانه تدافعي (ثبت اختراع)جلوگيري از نشت اطلاعات و دانش فني به بيرونپيش دستانه (ايجاد فاصله زياد با رقيب)مدیریت و حفظ توانمندی ها و نيروهاي فني كليدي در سازمان

اسلاید 135: بهره برداري از تکنولوژیشناسايی تکنولوژیحفاظت از تکنولوژیبهره برداری از تکنولوژیارزیابی و انتخاب تکنولوژیاکتساب تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژیاستراتژی تکنولوژی

اسلاید 136: بهره برداري از تکنولوژیبهره برداري از تکنولوژی دربرگيرنده مجموعه فعاليت هايي است که به منظور استفاده اثربخش از توانمندي هاي تکنولوژیک سازمان انجام مي شود.در اين بخش، توجه به منابع انساني و توانمندي هاي دانشي و مهارتي از مباحث مهم بهره برداري از تکنولوژی است که بايستي توانمندي هاي کليدي منابع انساني سازمان شناسايي و مستند شوند و در جهت بهبود و روزآمدسازي آنها نيز فعاليت هايي انجام گردد.

اسلاید 137: رویکردهای مربوط به بهره برداری از تکنولوژی درونیبیرونی استفاده در واحد سازمانی برای توسعه تدریجی محصولات و خدمات موجوداستفاده در واحد سازمانی برای توسعه محصولات و خدمات جدیداستفاده در دیگر واحدهای کسب و کار سازمان (انتقال به داخل)بهره برداری در بیرون از سازمان (مانند: دادن لیسانس به بیرون، فروش تکنولوژی، سرمایه گذاری مشترک)

اسلاید 138: مديريت نوآوری و مديريت فناوری انتشارنوآوريمديريت نوآورياختراعمديريت فناوري

اسلاید 139: مديريت نوآوري در رابطه با خلق و توسعه ايده‌هاي جديد است .در حالي كه مديريت فناوري بر تحصيل و بكارگيري نوآوري‌هاي موجود متمركز است.

اسلاید 140: شاخصهاي اصلي توسعه فنّاوريتعداد ثبت پتنت در هر ميليون نفرميزان سرانه دريافتها بابت فروش حق ليسانس و رويالتي (برحسب دلار)نسبت مخارج تحقيق و توسعه به توليد ناخالص داخلي تعداد دانشمندان و مهندسان شاغل در فعاليتهاي R&D (در يك ميليون نفر)نسبت صادرات محصولات فنّاوريهاي متوسط و پيشرفته از كل صادرات محصولات تعداد مراكز تحقيقات توسعه فنّاوري در بخش خصوصي تعداد مراكز رشد فنّاوري تعداد شركتهاي كوچك و متوسط (SMEs) كه حاصل از نتايج تحقيقات شكل گرفته‌اند. ميزان اعتبار سرمايه‌گذاري ريسك‌پذير (VC) تعداد مراكز سرمايه‌گذاري ريسك‌پذير (VC)

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید