صفحه 1:
بس للم الرهرالرهم
مديريت فرايند آموزش مطابق
با استانداردهاى بين المللى
ارائه دهنده :دكتر خراسانى
صفحه 2:
شدف:
به روز شدن بمثهای آموزش و حرفه ای نمودن آن
افزایش مهارتها و دانشها و نگرشهای آموزش
اثربخشی آموزش در کارها
صفحه 3:
استانداردهای آموزش:
استاندارد ۱۰۰۱۵ سر ۰ ری
nternational workshop Agreement) sya! ۱۷۷۸۵۵ عد
استاندارد ال۸ تری
_as: NTA\ (ational training award) 3)133Uu!
استانداردهای منطقه ای
صفحه 4:
مدلهای نیاز سنجی:
نیاز سنجی بر مبنای مدل شرح شغل
باق 3 برمبنای DACUM (Developing A Curriculum) Jute
PS ¢erobiem solving) Jade (sli py cae SLY
صفحه 5:
نیاز سنجی بر مبنای مدل شرح شغل:
شناسایی و احصاء مشاغل و فرایندها
تعريف شغل (در ۷یا کله کلیدی)
وظایف شخلی (مناسب با کلمات کلیدی)
تدوین استاندارد مهارت
تبدیل استانداردها به دوره های آموزشی
تدوین کارراهه
صفحه 6:
Job Definition تعریف شغل:
معاون اداری مالی فردی است که هماهنگی, برنامه ریزی؛
بودجه بندی» تصویب» سازماندهی, نظارت و کنترل اموررا
بر عهده دارد.
صفحه 7:
تدوین استاندارد مهارت
يعنى اينكه فردى كه شغلش تعريف شد جه بايد بداند كه آن شغل را به خوبى انجام دهد
صفحه 8:
تبدیل استانداردها به دوره های آموزشی
ممکن است برخی از استانداردهای مهارت به چند دوره یا چند استاندارد به یک دوره تبدیل شود
البته این کار باید توسط تیمهای تخصص رآ موز شی انجام پذبرد
خروجی استاندارد مهارت دوره است که به سه دسته تقسیم می شود :
صفحه 9:
تيار للتحی یر بنای مدل سسهدسسی 0۸6۲
شناسایی و احصاء مشاغل و فرایندها
شناسایی Duties (وظایف کلی)
شناسایی (eeu) TASKS
شناسایی Activities (فمایتها)
شناسایی Stages (مراحل)
طراحی نقشه فرایند مراحل
شناسایی پودمانهای آموزشی
صفحه 10:
Duty
Task
Activity
Stage
صفحه 11:
نیاز سنجی برمبنای مدل ۳۸۵
شناسایی و احصاء مشاغل و فرایندها
شناسایی شاغلین شغل
نیازهای آموزشی شاغلین
آموزش بر اساس علاقه و طریقه یاد گیری فرد شاغل
صفحه 12:
نياز سنحى برمبنای مدل PS ceroblem solving)
شناسایی مشکلات سازمان
تفکیک مشکلات آموزشی با سایر مشکلات
انتخاب دوره هایی برای رفع مشکلات
صفحه 13:
Questionnaires
Interview
Observation (Formal, Informal)
Critical Incident Technique
Key Information Interview مصاحبه از طريق كلمات کلیدی
3
as
2
7
2
2 روش های گروهی _ مشارکتی نباز سنجر
* 0 روش اجتماعی بحث روی شکل Delphi Methods
© سوك Focus Group Interview
% نمایندگان واحدها یا گروهها Nominal Group methods
2
كروههاى غير رسمى 106611005 6۲۵۱۵۵ ۱۳۲۵۲۴۵۵۱
صفحه 14:
طراحی آموزش
اهداف آموزش ۱
محتوای متناسب با هدف
روش تدریس و یادگیری
سازماندهی
ارزیابی
صفحه 15:
اهداف آموزش:
كلى
”سطح آموزش
st
۷ سطح + حیطه
رفتاری
" فعل قابل مشاهده
7 ملاک و معیار
7 شوط
زمان
هزینه
صفحه 16:
محتوای متناسب با هدف:
صفحه 17:
روش تدریس و باد گیری:
حين كار
ضمن كار
ندریس_. ( بعداز کار
قبل از استخدام
بعد از استخدام
معلم محور
یادگیری |
فراگیر محور
صفحه 18:
سازماندهی (پشتیبانی):
قبل از آموزش
حین آموزش
بعد از آموزش
صفحه 19:
صفحه 20:
برنامه ریزی آموزشی(رویکردستی
پیشگفتار
مقدمه
تدوین اهداف کلان و کیفی
تدوین اهداف کمی و خرد
تدوین استراتژیهای آموزش
تدوین سیاستهای اجرایی
تقویم آموزشی
تدوین ملاک ارزیابی تقویم
صفحه 21:
برنامه ر یزی آموزشی(روکرد سراتزیی)
نوشتن چشم انداز آموزش
نوشتن ماموریت یا رسالت آموزش
تدوین برنامه ها
نحوه اجرا
ارزیابی برنامه
برعکس
صفحه 22:
برنامه ریزی آموزشی(ویعر استراتزيى)
نوشتن جشم انداز. 5005
آموزش ارزيابى برا
(Wision)
نوشتن ماموریت
یا رسالت آموزش
(Mission)
صفحه 23:
اجیای آموزش
انتخاب منابع آموزش
استاد
”محتوا
”محل آموزش
اجراى دوره ها
مانیتور کردن شاخصهای اجرابی آموزش
صفحه 24:
ارزشیابی آموزش
POT (Performance Oriented Training)
Patrick
Jack Philips
Holton
Cipp
Atmosphere
Taylor
صفحه 25:
POT (Performance Oriented Training)
شناسایی عاملهای آموزش
Mio : ارزشیابی
شناسایی ملاکهای آموزش
مثلا : میزان یادگیری» سطح تغییر رفتار» میزان بهره وری
شاخص
مثلاً : نمره
استانداردهای آموزش
مثلاً: نمره از ۲۰ باشد یا نمره از ۱۰۰
تعالی
Mio : ماکزیمم نمره اخذ شده توسط فراگیران
صفحه 26:
Patrick
سنجش واکنش افراد
?Do They Like It
سنجش یادگیری افراد
?Do They Learn (Get) It
سنجش رفتار و عملکرد (POT Jue)
نتایج
صفحه 27:
راهکار سازمانی
اولا ارائه امکانات و تسهیلات جهت آموزش
انتخاب و اجرای یکی از روشهای نیاز سنجی
انجام طراحی و برنامه ریزی آموزشی توسط گروههای
تخصصی
درنهایت اجرای آموزش با شرایط آموزشی مساعد
ارزشیابی
تشویق نفرات برتر با روشهای مختلف انگیزشی
صفحه 28:
با تشکر از حوصله شما