صفحه 1:
سازمان مدیریت صنعتی واحد آذربایجان
صفحه 2:
مدیر بت مشار کتی
با رویکرد استقرار نظام پیشنهادها
درس مهار تهای عمومی مدیریتی
استاد مربوطه: جناب آقای د کتر خدیوی
ارائه کنندگان:
یدالله حبیب زاده و سعید عزیزخواه
صفحه 3:
فهرست:
*" 1 تاریخچه مشارکت
* 2 مديريت مشاركتي
3 ان پيشنهادها (اهداف, ویژگیها, شاخصهاء موانع
. 4 - مهندسي مجدد نظام پيشنهادها
* 5 تحليل روند اجراي نظام پیش پيشنهادها
صفحه 4:
تاریخچه مشارکت:
1 تاريخ بشر آغاز نظام مشاركتي را به نظام مردم
سالار يونان باستان و تا حدودي روم باستان نسبت
ميدهد که کنسول پا نمایندگان مردم در مجلس
سنا به صورت فردي يا گروهي پيشنهادهايي را
براي اداره حکومت ارائه داده و پس از بررسي و
شور به تصميمگيري گروهي ميپرداختند.
2 - در سال 1867 (آلفرد کروپ) در کارخانه
فولادسازي کروپ, اولین قدم را در راستاي تشویق
کارکنان جهت ارائه پیش:
1 اد برداشت و ايدهپردازي
و نوآوري را در شرح وظایف کارگران قرار داد.
صفحه 5:
تار بخجه مشار کت (دامه)
3 - در سال 1880 در انگلستان و در کارخانه كشتيسازي
(ویليام دني و برادران) برنامه تشویق کارگران در مقابل
ارائه پيشنهاد پیاده شد.
4 در اوایل قرن بیستم نظام پشنهادها در صنایع آمریکا
غاز و به سرعت گسترش یافت که تأکید آنها بر
پاداشهاي مالي بود و کمتر به انگيزههاي دروني توجهٌ
داشتند.
5 پس از جنگ جهاني دوم , مسئولين اجرايي زاين در
ام بازديد خود از آمريكا با اين شيوه آشنا شده و آن رآ
به زاين انتقال دادند. اما اين سرايت بسيار هوشمندانه
بود زيرا زاينيها بر عكس امريكابيها به جاي تأكيد بر
انگيزههاي مادي صرف به انگیزه دروني و معنوي در ارائه
ييشنهاد اولويت دادند. (ماتسوشيتاء 1985, 6 میلیونء
رتبه اول » يك نفر با 17000 بيشنهاد)
صفحه 6:
تار بخجه مشار کت (دامه)
6 - تاریخ درخشان اسلام نیز شاهد مشاركتپذيري و
مشورت خواهي امامان بزرگوار و پیامبر اکرم (ص) در
زمينههاي مختلف است كه مهمترين إن ييشنهاد حفر
خندق توسط سلمان فارسي در جنگ خندق ميباشد
که به نام روز پیشنهاد در ایران پيشنهاد شده است.
7- نظام پيشنهادها در ایران از سال 1365 و در کارخانه
رادياتورسازي ایران آغاز گردید و به سرعت در
كارخانههاي وابسته به سازمان گسترش و نوسازي
صنایع ایران؛ بنیاد مستضعفان و صنایع ملي ایران
گسترش یافت که از جمله ميتوان به شرکتهاي نورد
و تولید قطعات فولادي» اکام فلز سولیران» نورد
الومینیوم اراك و کنتورسازي اشاره نمود.
صفحه 7:
تار بخجه مشار کت (دامه)
شرکت ایران خودرو در سال 1370 نظام پيشنهادها را آغاز
نمود. شرکت ملي صنایع پتروشيمي 1375 شرکت سایپا
5 دانشگاه فردوسي 1379 و به تدریج در اکثریت
صنایع و سازمانهاي دولتي و خصوصي گسترش یافت.
8 - در حال حاضر نظام پيشنهادها در اکثر سازمانها و
شرکتهاي معتبر جهاني و ايراني با استفاده از فناوري
اطلاعات فعالیت مينماید, مانند شرکت ایران خودرو که
با نصب ايستگاههاي متعدد دریافت پيشنهاد در سالنهاي
شرکت, سالیانه بالغ بر یکصد هزار پيشنهاد دریافت نموده
و در مدت کمتر از يك هفته به آن رسيدگي مينماید.
صفحه 8:
انواع سبك رهبری:
سبك رهبري در هر سازماني ميتواند يك نقطه از Ay
طيف باشد كه يك سرآن استبداد و سر دیگر آن
مشارکت کامل است.
,© : سبك رهبرواستبدادويا استثمارياستكه سازمان
فقط بر اساس رأومدير كار موكند. به لينسبك
اصطلاحاً دستووديا (8ع۲) نیز گفته معشود.
6 : سبك آمرانه اما خیرخواهانه استکه مدیر با
کارکنان خود برخورديپ درانه دارد کم اصصلاحاً
بع آنسبلك معاملمايی ا (۵2۸-۱) موگویند.
6 : سبك رهبري مشاورماي و مشارکتياستکم
اصطلاحاً به آنسبك حمايتيی | wang Gro (Gupporve)
صفحه 9:
انواع سبک رهبری (ادامه)
م85 : سبك رهبريمشاركتجويانه استكد
مدير به طور كاملبه كاركناندر همد
امور لعتماد و اطمیناندارد و کلیه کارها
ash آنها تفویضمیماید. در اینسبك
مشارکتگروهیو دخالتف عالله کارکنان
در تصمیمگیریها مورد تاکید استکم
اصطلاحاً به له ميك تفويضي یا
صفحه 10:
مهارتهای مورد نیاز جهت استقرار مديريت مشاركتى: |
1 - مهارتهاي ارتباطي rol و شنيداري (گوش دادن به
جاي شنیدن , بحث به جاي سخنراني) .
2 - شناسايي نقاط ضعف و قوت کارکنان.
3 مهارت حل تعارض (بخشش به جاي عناد و يك
دندگي) .
4 مهارت خود كنترلي (کنترل خشم, عادات, تمایلات) .
5 مهارت مذاکره و مباحثه (بحث بدون تعصب کور) .
6 - مهارت سازش (توافق و همراهي کارکنان با یگدیگر) .
7 مهارت آموزشپذيري :
(یادگرفتن چگونه یادگرفتن (GeP Lewy
صفحه 11:
مهارتهای مورد نیاز جهت استقرار مديريت مشاركتى: |
8 - مهارت انعطافپذيري (جايگزيني متغیرها).
9 مهارت قبول واقعيت (يذيرش قصور و خطا) .
0 - مهارت كار تيمي به جاي تلاش فردي.
1 مهارت الكوسازي و آموزش (بهترين آموزش
الكو بودن است) .
2 مهارت دستيابي به تفاهم به جاي تخاصم
صفحه 12:
تعر یف مشارکت:
1 - سازمان ملل
دخالت و درگیر شدن مردم در فراگردهاي اقتصادي,
سياسي, اجتماعي و فرهنگي که بر سرنوشت آنها اثر
م يكذارند.
2 - مك كارتي (1989)
مشارکت روشي است براي کاهش واقعي هزینهها,
كارشکنيها و نیز پيامدهاي ناشي از نارضايتي در محیط
كار.
3 - مشاركت فراكردي است كه بر سه ارزش بنيادي تأكيد
دارد. سهيم كردن نيروهاي انساني در قدرت و اختيار»
راه دادن مردم به نظارت برسرنوشت خویش, باز
گشودن فرصتهاي پیشرفت بر روي مردم.
صفحه 13:
تعریف مشار کت (ادامه):
4 مشارکت من فعال است. (آلیرت, 1945)
5 - مشارکت فرآیند درگيري کارکنان در
تصميمگيريهاي استراتژيك - تاكتيکي
سازمان است که به صورت رسمي و wt
رسمي و در اشکال مستقیم 9 wt
مستقیم و با sary سطح و حدود
مشخصي اتفاق ميافتد (رهنورد, 1998(
صفحه 14:
تعریف مدیریت مشار کتی:
1 - به وجود آوردن فضا و نظامي توسط مدیریت که
تمام کارکنان» مشتریان و پیمانکاران يك سازمان
در روند تصميمگيري» تصمیم سازي و حل مسایل و
مشکلات سازمان همكاري و مشارکت نمایند .
(شیخ محمدي, ایزایران) .
2 مديريتي است که به کارمندان راه ميدهد تا
بتوانند بر پایه توان ظرفیت خود به تحقق هدفهاي
همگاني ياري دهند (ماتسوشیتا) .
3 مديريتي است که در آن عامل اصلي بهبود مستمر
در جهت کسب رضایت مشتریان. مشارکت کارکنان
(فكري و عملي) ميباشد.
صفحه 15:
تعر یف مدیریت مشارکتی (ادامه):
است از طریق توانمندسازي کارکنان
ميتوان موجبات بهبود عملکرد کارکنان
و سازمان را فراهم نمود.
5 مدیریت مشارکتي تغییر تفکر من به
تفکر ما و ترویج تصميمگيري گروهي
است.
صفحه 16:
پیش نیازهای مشار کت (مشارکت در تبین):
1 — بسترسازي فرهنگي و ایجاد آمادگي ذهني
(رفع عادتهاء امر و نهيها, الگوبرداري, ایجاد
اعتماد به نفس, تقويت كنجكاوي و انكيزه).
2 اعتقاد مديران ارشد به مشاركت .
3 آشنايي كاركنان با مديريت مشاركتي.
4 ايجاد سيستمهاي برقراري ارتباط كاركنان با
يكديكّر و تبادل نظر فكري.
5 از مين بودن ه ترس و بیم از اظهار عقیده و نظر
(شکستن فرهنگ سکوت)
صفحه 17:
پیش نیازهای مشار کت (مشارکت در تبین):
6 شفافیت سازماني.
7 شایسته سالاري در عزل و نصبها.
8 - پروردن و اختیار دادن (پرورش استعدادها و
تفویض اختیار) .
9 از میان بردن حاشيهنشيني (همانديشي همه
کارکنان) .
0 رفت و آمد مدیران با کارکنان و گوشدادن به
صحبتهاي انها
صفحه 18:
مشکلات و عوامل بازدارنده مدیریت مشارکتی:
1 اعتقاد به تقسيم sass sgl
وظایف مدون؛ دیوار کشي بين واحدهاء کنترل
9 ش خواهيه أ wate أي شرح وظا ظایف. از moe
اعتقاد هستند که نکر بر مسا شرح وطايق أ
ب مشاركت فقط در محدوده تصميمگيريهاي یاهمیت و و
3 ایجاد خط قرمز در مشاركت و همفكري كاركنان .
4 استقلال كاري كاركنان كه مانع تفكر كروهي و كار تيمي
مي شود.
5 تفویض اختیار بدون حساب پسدهي دورهاي .
6 عدم تشویق لياقتها و عدم تغییر بيلياقتيها .
7 ایجاد و تقویت فرهنگ سکوت و حاشيهنشيني.
اختي روشها و سیاستها که تقویت کننده عادتها و مقاومت
ون نرابن تديير اديت
صفحه 19:
1 - افزایش تحول و دگرگوني (کاهش مقاومت در برابر
تغییر) .
2 - افزايش روحیه وفاداري سازماني (شایسته سالاري) .
3 بالا بردن درجه بردباري و شكيبايي در برابر دیگران
(مفاهمه زنجيرهاي) .
4 - کاهش فضاي عصبي و تنش در کار (ایجاد فرصت بیان
و آزادي عقیده) .
5 - افزایش انگيزههاي كاري و کم شدن غیبتها و ترك
خدمتها .
6 - ایجاد پيوندهاي دوستانه و مصلحانه (کار تيمي) .
7 افزایش بهرهوري
8- فراهم آوزدن احساسن مالکیتد .در گارگنان
صفحه 20:
نظام پذیرش و بررسی پيشنهادهاء
اين نظام يكي از اصليترین پايههاي کایزن
(بهبود مستمر) در نظام مديريت كيفيت
جامع مي باشد و در حقيقت يك نظام
مديريتي است كه مه منظور ایجاد 3
تقویت روحیه مشارکت فردي و گروهي
کارکنان در تصمیمگیریها و امور اجرايي
و در راستاي نهيود فرآيندها و افزايش
بهرهوري سازماني استقرار مي يابد.
صفحه 21:
نتایج استقرار نظام پيشنهادها:
1 کاهش وابستگي به دانش فني خارج از سازمان .
2 کاهش اوقات غیر مفید کارکنان از طریق ایجاد
اشتغال فكري در آنها .
3 ایجاد و تقویت حسن تعلق سازماني در میان کارکنان
4 ایجاد و تقویت ارتباطهاي تخصصي و حلقههاي کاري
منسجم و هدفمند .
5 - بهبود مستمر خدمات و فعاليتها بر اساس مشارکت
گسترده و دائم کارکنان در امور .
6 - تقویت فرهنگ نظارتي 360 درجه .
7 تقویت تفکر انتقادي و نقدپذيري در کارکنان سازمان
صفحه 22:
شرایط و زمینه های ارائه پيشنهاد در سازمان:
1 - اصلاح شرایط كاري و محیط (اداري» آموزشي, رفاهي ...)
2 - نوآوري در طراحي محصولات جدید» تجهیزات نرمافزارها
و روث
3 صرفهجويي در مواد» انرزي و ساير منابيع
4 افزايش حسن اعتبار و مشتري مداري سازمان
5 - بهبود كيفيت محصول يا خدمات در راستاي نياز بازار و
les
6 - بهبود ايمني کار
7 کاهش زمان خدمات
8 افزايش تولید و كارايي
9 ارتقاء و بهبود روابط انساني در سازمان
10- بهينهسازي دستورالعملها و قوانین
صفحه 23:
ویژگیهای یک پیشنهاد خوب:
1 - پیشنهاد در راستاي بهبود عملکرد خود فرد يا واحد
مربوطه باشد (تخصصي).
2 - در متن پيشنهاد به مشکلات موجود به عنوان دلایل ارائه
پیشنهاد اشاره گردد.
3 پيشنهاد همراه با ارائه راهکار منطقي» علمي و قابل
اجرا باشد.
4 راهحل پيشنهادي جنبه ابتكاري و تازگي داشته باشد
(كپي از دیگر سازمانها نباشد) .
5 متن پیشنهاد ساده , دقیق و صریح باشد.
6 در پایان متن به نتایج احتمالي اجراي آن اشاره گردد
7 راه حل پيشنهادي مبتني بر نتایج تحقیقات علمي و
پژوهشهاي عملي باشد.
صفحه 24:
مشکلات و معضلات موجود در نظام پيشنهادها:
1 - نقدناپذيري و نقدگريزي افراد که موجب پيشنهادهاي at
تخصصن تميگردد دز حالیکه اولویت ارائه پيشتهاد باید
مربوط به کار خود افراد باشد.
2 ,عادت ببه:قضاوت: ستطحی: و:تاآگاهانه دز ازاثه:پنشتنهاد
(پيشنهادي ساده» تكراري و jaf خلاق یا غیر قابل اجرا) .
3 عدم اطلاع از نحوه شناخت و پردازش مشکل.
4 كبيرهنگري و قائل بودن به پيشنهادهاي بزرگ و اساسي,
در حالیکه نظام پيشنهادها در راستاي بهبود مستمر و اندك
است نه پلكاني (آمريكايي) .
5 روزمرگي و عادت به روشها و عملکردها.
6 - حاکمیت رقابت در سازمانها که منجر به عدم ارائه
پيشنهادهاي گروهي و تيمي تخصصي ميگردد
صفحه 25:
موانع کارایی و اثربخشی نظام پيشنهادها:
prc - 1 اعتقاد و حمایت مدیر ارشد سازمان از نظام
2 - عدم شایسته سالاري در عزل و نصبهاي سازمان
3 ناشكيبايي مدیران سازمان به دلیل تعداد کم و بدون
کیفیت پيشنهادها
4 احساس به خطر افتادن موقعیت در بعضي از مدیران
5- غدم قبل شعفها و نشکلات مطرج شنده دوز بیشتهاد
توسط مدیران
6 عدم کارشناسي دقیق و کامل پيشنهادها
7 عدم همكاري امور مالي در يرداخت اسناد مالي نظام
8- برخوردهاي جناحي و سياسي با ييشنهاد دهندكان
صفحه 26:
موانع کارایی و اثربخشی نظام پيشنهادها:
9 عدم فرصت کكافي به معترضین جهت بیان نظرات
0 پائین بودن میزان پاداشها و امتیازها و يكنواختي آن
1 عدم حضور مدین ازشند سازسان دن جلهات يتتورا
2 - عدم ارزيابي فصلي و سالیانه عملکرد شوراي نظام
3 - فقدان پست سازماني مصوب جهت دبیر شورا lg
چند شغلي بودن وي
4 - عدم اختصاص نيروي کارآمد» توانمند و علاقهمند به
دبيري شورا
5 عدم آموزشهاي مناسب و مستمر
6 تأخیر يا عدم اجراي پيشنهادهاي مصوب
7 - پایین بودن سطح آگاهیها و اطلاعات علمي کارکنان
صفحه 27:
مواردی که در نظام پيشنهادها قابل قبول و پیگیری |
نمی باشند:
1 - شکایت از افراد و عملکرد آنها
2 - پيشنهاد مربوط به عزل و نصب کارکنان
3 پيشنهادي تكراري و غیر خلاق
4 پيشنهاديي که جنبه قانوني داشته و فقط از
باب تذکر و ياداوري است
5 - پيشنهادهايي که بدون ارائه راهکار اجرايي,
Lo pro به طرح مشکل پرداخته است
6 - درخواستهاي اداري و ملزومات
7- پيشنهادهايي که در برنامههاي آتي سازمان
پيشبيني گردیده است
صفحه 28:
مواردی که در نظام پيشنهادها قابل قبول و پیگیری
نمی باشند؛
* - پيشنهادهايي که خارج از حیطه اختیارات
سازمان است.
* - پيشنهادهايي که در شرح وظایف جاري و يا
* 10 پيشنهادهاي مبهم و يا غیر قابل اجرا.
" 11 پيشنهادهايي پرهزینه و کم فایده .
* 12 پيشنهادهايي که با اصول, سیاستها و اهداف
سازمان مغایر باشد (حافظهپروري)
صفحه 29:
مشکلات موجود در فاز کارشناسی پيشنهادها:
1 ایده آل نگري کارشناسان به پيشنهادهاي ارائه شده .
2 دارا نبودن تخصص لازم در پست کارشناسي (عدم
شايستگي در انتصابها)
5_عدع قتول فصنورات وقسجاهات walosze. sly. goes
4 عدم مشورت و مطالعه در انجام كارشناسي.
5 - انعطافناپذيري و عادت به روند عادي فعالیتها .
6 نگاه رقابتي به پیشنهاد دهندگان .
7- منفينگري به پيشنهادها (عدم توجه به نکات اثربخش)
9 عدم ارائه مستندات لازم در جهت رد پيشنهاد
0 طولاني شدن زمان پاسخ به پيشنهاد