صفحه 1:
: ارائه دهنده
بهار ۱۴۰۰
صفحه 2:
صفحه 3:
‘juan
خلاصهای از مطالبی که ارائه می گردد
تعریف مدیریت دانش ۰ فظریه های مدیریت دانش
۰ دیدگاه های مدیریت دانش
سیر تطور مدیریت دانش ۰ تاریخچه مدیریت دانش
ویژگیهای مدیریت دانش ۰ فسل های مدیریت دانش
مکاقب مدیریت دانش ۰ مدیریت دلخش و مدیریت کیفیت
اصول مدیریت دانش جامع
مدیریت دلنش ؛ مدیریت داده ها و
مدیریت اطلاعات
شباهت های مدیریت دانش و
مدیریت کیفیت جامع
صفحه 4:
دانش (تجربه) یک نع کلیدی در هر سازمانیاست.
۰ دلنش تنها بهعنوان دارلیی کلیدی در سازمانها
مطرح نیست بلکه بهعنوان میمترسن عامل
تکس نکننده رشد اقتصادی شناخته میشود.
۰._ دانش بهعنوان مهمترین سرءانه نیز برای
سازمانها تلقی میشوند.
‘juan
صفحه 5:
تعاریف مختلف از مدیریت دانش
** ایجاد یکبارچگی و هماهنگی بین شناخت, انگیزش رضلیت فردی؛ احساس امنیت و خیلی از عوامل
دیگر برای دستیابی به سطحی از رفتار اثربخش برای رقابت عالی و سطح بالا توسط مدیران.
* هرچیزی که اجازه درک مفاهیمی را بدهد که فرد برای کاررکرد اثربخش در این جهان بدان نیاز
دارد.
"* مدیویت دلنش بلیسبه مدیران لین توانلیی را بدهستا منلبع دلنش را بشناسند و عقلید عملی را که
قابلاجرا شدن هستند را تحریک کنند .
* یافتن راهی جهت خلق » شناسایی » شکار و توزیع دانش سازمانی به افراد نیازمند .
صفحه 6:
هدف مدیریت دانش
جلوگیری از تکرار اشتباهات و اتخاذ تمامى
تصمیمات براساس دانش سازمان میباشد .
‘juan
صفحه 7:
~~... CN
SS از فناوری برای بهبود a »
7 _ ای کسبو کار و کاهش هزینهها
سح
> دهه مدیریت دانش >
دهه ۲۰۰۰
صفحه 8:
مشخصات و خصوصیات انتقال به دنبای دانش
1- سازمانها در زمینه سرمایهگذاری برای دانش کار کنانشان با یکدیگر در رقابت اند.
۲- ذهن بشرء مجموعه دادههاء اطلاعات و دانش را به خرد تبدیل میکند.
۳- دلنش, اطلاعلتی است که کشضسیا ایجاد شده وبه وسیله ذهن انسان طبقهبندیشده
است.
۴- اسناد و مدارک؛ بهعنوان دلفش سازمانی, نهتنها بخشى از مبنای دلذش سازمان است
بلكه اکثریت گستردهای از دلنش را شامل میشیند و منلبع اصلی تمامی دلنش مستندسازی
شدهی سازمان میباشند .
۵- کارگر دلفش» کسی است که دلنش را پردازش کرده و تن رلبه ارزش واقعی تبدیل
ع ى كلفد
‘juan
صفحه 9:
ادامه مشخصات و خصوصیات انتقال به دنبای دانش
۶- کاربران دانش ارزش ابجاد نمیکنند و نباید با کارگران دانش اشتباه شوند .
۷- نیاز برای مدیییت دلنش انسانی» دیدگاه جدیدی نسبتبه ارزش منلبع انسانی ایجاد
میکند .
۸- پویاییهای محیط امروزی؛ انتقاد از مدبییت کنترل و فرماندهی رابه رهبری منابع
انسانی ایجاب میکند.
-٩ مدییبت دلنش « ادارهکردن کار و دلنش سازمان و مبنای دلنش من از طییق رهبری
در يك محيط كاملاً جدید است .
۰- برای کشف موفقیت آمیز دلنش میک محیط باز برای تشويق تسهيم دلفش ويك زمينه
مناسب همخوانی دانش لازم است .
‘juan
صفحه 10:
‘juan
تفاوتهای سطوح سازمان ها در دوران صنعتی و دوره دانشی
دوره صنعتی
مرزآشفتگی .غیرقلاتطاف
دیوتسالنه با سلسله مراتبی
مرزهاى سازماتى
قرآيندهاى يكنواغت
فعاليتههاى متوالى
ساختار از پیش تعریف شده
فرمان JAS
ارتباطات عمودى
آموزش وبحث
ارزش افزوده
سوه شن
شناخته شده
خط ركريز
a
مهارتهایفردی
مشاغل و ويزكى هاى شغلى
اطلاعات و are
مشكلات
دوره دانشى
تم و 2
شبعدهاى دانشى يا انجمن هاى دانشى
درهم تتیدگی
فرآیندهای تعاملیپیچده
فعاليتهاى موازى يا همزمان
خودسامانی
تمرکز. تسیل و هماهتگی
ارتباطات چند وجهی
كفتمان دانش آفرين
ارزش توآفرين
اعتماد
‘a
تاشتاخته
خطریذیر
غير خطى
شایستگیهای دانشی
کار تیمی و قبلیتهای همکاری
zl
فرمت ها
معا داشتن
تغیبرات از دوران صنعتی به دوره دانش منجر به تغییرات بسیاری در سازمان خواهد شد.
صفحه 11:
‘juan
وضعیت سازمان های مبتنی بر صنعت و مبتنی بر دانشی
مبتنی بر دانش مبتنی بر صنعت
ایستایی و مرگ سازمان
صفحه 12:
دانش, بر بهبود توانایی سازمانی
بت دلنش بليد افراد را به
اطلاعات مرتبط كند و اين ارتباط شامل
فرايندها و تشويق هليى كه براى افراد نياز
اد کنند و از اطلاعات
سنا ندتنها بدهم ١
موجود استفاده كنندء بلكه تجارب و اطلاعاتشان
را به بايكاه اطلاعات جهانى توزيع کنن
صفحه 13:
مدیریت دانش
افراد
فرایندها
و سویق
‘juan
استفاده از اطلاعات موجود
ایجاد اعتماد
توزیع تجارب و اطلاعات در
پایگاه اطلاعات جهانی
ارتباط میان مدیریت دانش ب
جستجو و دریافت کمک
| ۱۱۱ انتشار تجارب
[fF] مشارکت در تحقق اهداف سازمان
افزایش بهره وری
تسریع در يادكيرى
اتخاذ تصمیمات سریع تر و بهتر
افزايش توانایی برای توسعه
تقویت و نوآوری
/) ايجاد انگیزه برای کار کنان
صفحه 14:
ارتباطات حیاتی در مدیریت دانش
نیع
صفحه 15:
تعریف مدیریت دانش از دیدگاههای مختلف
شولام برگر
آنجه را که درجایی باد
awe هماجا بد كار
برید.
بت ۳۰۰۲
فرايند خلق» تأبيد» ارانه و
توزیع و کاربرد دانش
میباشد.
روبرت لوکان
عبدالگریمی 1۳۸۲
یافتن راهی
شتا ات سکاو وزه اش
سازمانى به اقراد نيازمند .
دآون پورت 1177
جم ع آورى توزيع و استفاده
کارا از منابع دانش
صفحه 16:
تعریف wild Cu pro از دیدگاههای مختلف
آمین و همکاراتش ۲۰۰۲
فرایندها و فناوریها برای
جذبء تسهیم و به کار گیری
دانش جمعی بهمنظور اتخاذ
تصمیما! در زمان
مناسب زمان مناسب (زمان
موجود برای تصمیم کیری در
مورد یک عمل که از نظر
مادی بر نتیجه تاثیر میگذرد)
آودل و گری سون 1۹۹۸
یک استراتژی که باید در یک
سازمان ایجاد شود تا اطمینان
حاصل شود که دانش به افراد
مناسب در زمان مناسب
میرسد و آن افراد آن دانش
را تسهیم کرده و از اطلاعات
برای اصلاح عملکرد سازمان
استفاده میکنند
بون فور ۲۰۰۳
مجموعداى از رويدهاء
زيرساختها و ابزارهاى فنى و
مديريتى كه در جهت خلق»
تسهیم و به کار گیری اطلاعات و
دانش در درون و بیرون
سازمانها طراحی شدهاند
صفحه 17:
وت مدیریت دانش با مدیریت داده
" بر افراد و تعاملات و همکاریهای شان متمرکز است و نامتناهی است.
مدیریت داده
محتص به گنآوری و قر آیندها میباشد.
سازمان در زمینه یک فرهنگ جامع تسهیم دانش
سرمایه گذاری کرده و به آن نیز متعهد باشد
‘juan
۱
صفحه 18:
مدیریت دانش تلاش مى كندة
۰ _توانایی ارزیابی تصمیمات گرفتهشده بر روی منابع ضمنی و مفهومی سازمان
۰ _ هدایت دید ما به سوی مشکلات موجود و کمک به فهم دقیق از وآقعیتها
۰ فراهم ساختن شرایط و لوازم تجزی و تحلیل موقعیت
۰ توسعه دادن معیارهایی برای اندازهگیری موقعیت
۰ سازکاری با سیستم و منابع موجود برای حل کردن مسائل و چالشها
۰ توانلیی رمزگذاریبه وسیله زبان سازمانی-تا بتوان ن را برای هر زمانی که
لازم باشد به کار برد .
‘juan
صفحه 19:
‘juan
lo tans مرت هاش
دیدگاه کسب و کار:
مدیییت دلنش فعالیتی تجاری که دارای دو جنبه کسب و کار و سرمایه های فکری
دید گاه علم شناختی با علم دانش:
دلنش» بینشهاء ادراکات و دلنش فنی کاربردی منبعی اساسی است کهبه ما امکان
میدهد بهطور هوشمندانه عمل کنیم درولقع دانش یکی از عولمل اصلی است که رفتار
هوشمندانه شخصی سازمانی و اجتماعی را ممکن میسازد.
دیدگاه فرایند / فناوری:
مدیییت دلنش مفهیمی است که براساس تن اطلاعانشبه دلنش قلبل کار برد تبدیل و با
تلاش اندک قابلاستفاده برای افرادی میشود که میتوانند آن را بکار برند .
صفحه 20:
تست دانش
ا
ا
صفحه 21:
مراحل توسعه مدیریت دانش
صفحه 22:
ویژگیهای مدیریت دانش
+ اعتبار بخشی به دانش و اطلاعات بشر با بهکارگیری دانش روز
ایت هوش سازماندهی
٠ توانمندسازی سازمان در جهت انطباق محیط و شرایط
٠ فراهم نمودن زمینه نوآوری پایدار و خلاقیت بخشی به سازمان
۰ قادر نمودن سازمان به شناخت مسائل روز و پاسخگویی آنها با راحلهای جدید
+ رفع اشتباهات و اصلاح انحرافات با استفاده از روشهاى سیستمی
۰ خلق جو آزاداندیشی متناسب با سازماندهی و هدایت دانش جدید
۰ گسترش جنبش نرمافزاری جهانی
* تسهیل نمودن درک هدفهای آرمانی و بلندمدت در محیطهای آزادی افکار
٠ جلوگیری از فساد و تباهی با ایجاد جو آزاداندیشی و شکلکیری مدیریت دانش
+ سرعت بخشیدن به محیط رشد پردازش اطلاعات و دانش
+ میسر ساختن مدیریت تغیبرات علمی و اجتماعی
+ به بار آوردن ساز کارت پویاتر و متعامل تر سازمانهای دولتی تعاونی و خصوصی با دانش جدید
‘juan
صفحه 23:
اصول مدیریت دانش از دیدگاه داونپورت و پروزاک
* دانش» نشات گرفته از افراد است و در افکار افراد جای دارد.
۰ تسهیم دانش مستلزم اعتماد است.
۰ فناوری» رفتارهای دانشی جدید را امکانپذیر میسازد.
٠ به تسهيم دانش بايد تشویق و پاداش داده شود
+ حمایت مدیریت و تخصیص منابع برای مدیریت دانش ضروری است.
+ دلفش» ماهیتی خلق شونده دارد و تشویق افراد موجب میشود كه دلنش به
شیوهای غیرمنتظره گسترش یابد.
۰ برنامههای مدیریت دانش باید با برنامه آزمایشی آغاز شود.
‘juan
صفحه 24:
مكاتب مديربت دائش
نیع
صفحه 25:
نیع
مکتب اقتصادی
لین مکتب بر در آمد تمرکز دارد و هدف آن بهرهبرداری
از داراییهای دانشی سازمان است .داراییهای دانشی
عبار تلند از حق انحصاری اختراعات» علثثم تجاری؛ حق
انحصاری بهرهبرداری و دانش فنی.
صفحه 26:
نیع
مکتب سازمانی
استفاده از ساختارهای سازمانی-یا شبکههای رولبط برای تسهیم
با ذخیرهسازی دلنش مورد توجه قرار میدهد. از گروههای
تسهیم تجوبه استفاده میشود. لین گروههای اجتملعی متشکل از
افراد درون یا+ بین سازمانی با منلفع» با مسئله؛ جا تجربه
مشتر کلند کمبانیک هدف سازمانی مشخص طراحی و تشکیل
میشود.
صفحه 27:
نیع
مکتب استراتژیک
لین مکتب مدیییت دلنش را بهعنوانمیک بعد استراتژی رقابتی در نظر میگیرد در
لین مکتب مدیییت دلنش بهعنوان جوهره استراتژی شرکت در نظر گرفته میشود.
مکتب استراتژیک بر مزیت رقابتی تمرکز دارد که هدف در آن شناسایی بهرهبرداری و
خلق قابلیتهای دانشی و تضمین عملکرد موثر است.یک شرکت زمانی که دارای
دلنش منلسب باشد میتولند از لین دلنش در بسیاری از حوزههای کاری با هزینههای
ملیی ناجیز استفاده کند دلنش قدرتمندتیین ماشین کسبوکار است شرکتی که
بخواهد مزبت رقابتی خود را بر اساس دلنش قرار دهد بلید دانشی ارزشمند
ناهمگون» کمیاب ثابت؛ غیرقابل جایگزین داشته باشد که به آسانی قابل تقلید نباشد.
صفحه 28:
مناسبترپن منبع مزیت
رفابنی » دانش تیمی و
دانش فنی کار کنان است ۰
صفحه 29:
طبقه بندی انواع دانش با توجه به درجه اهمیتشان برای
رقابتی شدن و عملکرد یک سازمان
100%
95%
90%
85%
80%
75%
70%
آمرمیچه سر جنر
ere
erie ee
awe
cyt cera ne
058
پیآمدهای مثبت دانش وانتايج:مستمیم دانش پزیز: واكنشهاى سريعتر تسيثية
چالشهای محیطی, بهبود نوآوری و تصمیمگیری, افزایش کارایی و همچنین
انعطافپذیری بیشتر یک شرکت است.
eee
صفحه 30:
‘juan
تیر مدیریت دانش
* تمرکز پرراهتک ریت دانش برای بهبودهای فرایند .و فناوری
* مدیریت دانش با بهبود عملکرد مالی یک شرکت بهویژه بهبود سودآوری,
بهرهوری, ارزش,افزودهی هر یک از کارکنان و جریانات نقذق پیونذ دارد.
مزایای نظامهای مَوَفق مدبریت دانش نهتنها به بهبود عملکرد مالی بلکه
به ایجاد و,تقویت مرّیت: رقابتی یگ شرکت کمک میکند که بهآسانی
تمیتواند تقلید شوند.
صفحه 31:
نیع
Sool مديريت دانش
-١ مديريت دانش» مستلزم سرمايهكذارى است
۲- مدیریت اثربخش دانش, نیازمند پیوند انسان و فناوری است
۳- مدیریت دانش, سیاسی است
۴- مدیریت دانش به مدیران دانش نیازمند است
۵- مزایای مدیریت دانش» سرچشمه گرفته از ترسیم دانش است
۶- تسهیم و به کار گیری دانش» ذاتی نیست
۷- مدیریت دانش به معنی بهبود فر آیندهای کاردانش است
- دستيابى به دانش» تنها شروع کار است
-٩ مدیریت دانش هیچ گاه به پایان نمیرسد
۰- مدیریت دانش, نیازمندی قرارداد دانشی است
صفحه 32:
مدیریت دادههاء مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش
صفحه 33:
نظریههای مدیریت دانش
* داتش رشتهای همراه با تکنولوئی اطلاعات است که به سوی هدفی در حرکت بوده و از
طریق شبکههای اطلاعرسانی با سهیم شدن انسان در دانش, تمرین و آموخته میشود.
* نظریه تغیبر که بر روی توزیع اطلاعات برای تصمیمگیرندگان در زمان معین متمرکز است
* نظریه سوم جنبه ارزش مدیریت دانش sly ایجاد انتظام و انسجام دانش به منظور
الف. دستیابی, رمزگذاری و مشارکت ارزشمندانه در دانش
ب. یافتن اطلاعات صحیح, برای بکارگیری درست در زمان مناسب
‘juan
صفحه 34:
دیدگاههای مدیریت دانش
دیدگاه اول: دانش بهعنوان یک سرمایه
-
aaa 5
دیدگاه دوم: دانش بهعنوان یک ابزار
هدف از مدییبت دلنش در لين رویکرد کمک به
افراد در ایجاد وبه اشتراک گذاشتن دلنش جهت
بهبود کارایی سازمان و همکارانش
صفحه 35:
چگونه مدیریت دانش کنیم؟
* از طریق,شناخت دانش سازمان, خلأهای آن, صاحبان
“aor
* طراحی ساختار مناسب برای مدیزیت دانش
استفاده از مهندسی دانش و فناوری اطلاعات
‘juan
صفحه 36:
‘juan
ذ ایجاد لوحه های گلی
( در ۵۰۰ سال پیش: اختراع حروف چایی و ماشین چاب
۲ دوردی رنسانن: عضر شکوفایی اقتضادی و فکزی او
تاریخچه مدیریت دانش
ريشه مدیریت دانش از۳ هزار سال قبلاز میلاد مسیح
با
برای بهبود کارها برای عموم
تغییر چاپ نوشتهها از زبان لاتين به زبان رایج
یرداق تجارت: مهارت و تخصص: انتفال: مهارت از
Gok کارآموزی و تکمیل آنن با کتاب و اعطای
گواهینامهها و مدارک دانشگاهی
صفحه 37:
ایجاد ابعاد فرهنگی مدیریت دانش
‘juan
صفحه 38:
90
انقلاب ارزش دانش | شركت دانش آفرين
نوشته نوناکو
صفحه 39:
روند رشد استفاده از مدیریت دانش
TT
صفحه 40:
فسلهای مدیریت دانش
۱- مدیریت دانش فناوری مدار یا بتنی بر منابع
۲- مدیریت دانش انسان مدار
۳- گذار از مدیریت دلنش فناوری مدار به
مدیریت دانش انسان مدار
‘juan
صفحه 41:
مدیریت دانش فناوری مدار یا مبتنی بر منابخ
** انسان نقش چندان مهمی در فرایندهای مدیییت دلنش» مخصوصاً فر آیندهای خلق و تبادل دانش
ندارد
۱ - دارایی استراتژیک
* انواع دارایی (نامشهود)
۲- دارایی غیراستراتژیک رح قابل دستیابی
(مشهود)
سنج
صفحه 42:
مدیریت دانش انسان مدار
انسان نقش اصلی در فرایندهای مدیریت دانش و استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته دارد .
استراتژیهای پیروزی بر ضعفهای مدیریت دانش تکنولوژی مدار :
۱- زیرساختهای تکنولوژی(ابزارهای فناوری اطلاعات)
- فرهنگ سازمانی (هنجارها و شيوه هاى موجود در سازمان)
استراتژی اتخاذ رویکرد اجتماعی- فنی ۳- دانش (همه ذینفعان بیرونی و درونی سازمان)
۴- کار کنان (عنبع اصلی سرمایه سازمانی)
نیع
صفحه 43:
گذار از مدیریت دانش فناوری مدار به مدیریت دانش انسان مدار
** برای گذر از مدیریت دانش تکنولوژی مدار به مدیریت دانش انسان مدار» میتوان
از گروههای عمل استفاده کرد .
"* دو دلیل اصلی برای کار آیی گروههای عمل:
۱- شکلگیری این گروهها بر پایه اعتماد؛ مبادله منابع را افزایش میدهد.
۳- دلنش ضمنی در لابهلای قصههایی که افراد تعریف میکنند نهفته است و
شایستگیها جدا از صاحبانشان وجود خارجی ندارد .
* نقش افراد حرفهای جذبسیا توزیع دلنش نیست؛ بلکه فرلهم آوردن شرایطی برای
تولید و انتشار دانش است.
نیع
صفحه 44:
مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
* فلسفه مدیریت کیفیت جامع؛ بهبود مستمر است»
** رويكرد مدييبت دلفش در حال جايكزينى .با مدييبت كيفيت جلمع بدعنوان يك ابزار اندازهكيرى و
سنجش در رویکرد کیفیت است.
* مدیریت کیفیت جامع برای حصول موارد زیر میباشد:
۱- پیشکیری از خطا و اشتبه پیش از وقوع آنهاء
۲- اهمیت کیفیت جامع در طراحی محصولات؛ خدمات و سستمها
۳- تشخیص و شناسایی اهمیت مشتربان برای سازمان
۴- مشارکت همگانی در بهبود کیفیت.
۵- در نظر گرفتن هر فعالیت کسبو کار بهصورت فر آیندی که قابلیت بهبود دارد
صفحه 45:
شباهت های مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
صفحه 46:
جمع بندی و نتیجه گیری کلی
به اشتراکگذاری
و توسعه دانش
درونیسازی و
حفاظت از دانش
صفحه 47:
elo
عزیزی
7 نز
فته نوشته دکتر شهر ی
صفحه 48:
کت 2
با تشکر از توجه شما عزیزان
