صفحه 1:
(stakeholder) ۱ ree
تهيه كننده : مهندس حمزه شاهرخ شاهكوهى
كارشناس ارشد مديريت ساخت
۹٩ بهمن
صفحه 2:
مدیریت ذینفعان پروزژه (51۵16۳0۱06۲)
ذينفع به فرد يا كروهى كفته مى شود كه منافعى در يروره دارد و ميتواند بر آن اثرى مثبت يا منقى
DPI FC 1111 ذا Bee
ذينفع به شمار مى روندء از جمله بسيارى از سازمان هاى دولتى و صنفىء رقباء همسايكان و امثال
آنها. به عنوان مثال در مورد بروزه احداث يى سَاحتمان زر داخل شهرء شهرداری ذینفع مهمی است
ا کنیم.
1 و
بیشتر معطوف به جلب حمایت آنهاست. به عنوان مثال پروژه احداث یک کارخانه را در نظر بگیرید.
0 sg:tse aisles spgw 52 ails jIS gil Sritam ilu a2 ails 5S yl yleaus
Lass g@is3 orisles Ul amas 52 cowl pgo pew ol sly ailo5I5 ysl 2929.24) yulre 52 slaaula
cual 7 L ails jlS ysl 2979 Ios) 29 p00 glass
0 ا 551 Jb yl L camgor
صفحه 3:
مدیریت ذینفعان پروژه با چهار فرآیند انجام میشود:
Identify Stakeholders Gliese tas
BAB W959) ES ag كد jee gw GRRL GEERT Ga Gilles ly وو رتسا BET GAl دز
میگیرند و میتوانند بر آن تاثیر بکتا
Plan Stakeholder Management ۷
در این فرآیند شیوه مدیریت 3ینفعان را برنامهریزی می کنیم.
میریت مشار کت ذینقعان Manage Stakeholder Engagement
در این فرآیند برنامهای که برای مدیریت مشار کت خینفمان تهیه کرده بودیم را به اجرا در میآوریم. یمنی
آقداساین. ان لو مین دهیم :که مایت آنها زا بجلب کت و اتعظطاراجهنان.پزژووده؛ عود:
کتترل مشار کت ذینقعان Control Stakeholder Engagement
1538 آیند کارآیی اقداماتی كد مدیریت مشارکت ذینفمان انجام شده است را !
ين فر al نی که برای مدیر ار ینفمان انجام را
اساس روشها و برنامهها را اصلاح می کنیم.
صفحه 4:
و |
زیربنایی بودن این اقدام است. البته با وجود اینکه شناسایی ذینفعان را در ابتدای کار انجام
sa00 59 QISLS 545 IS OLL Li alg sasm> ino 7 7 ۳
| ا PASC bar yprere erates Care) ESTs) Ie] Orel haere
L 359 oad no rosea Gai? idy al GIS sylas voy eS wo Gbuil ul sl,
aul 9 291 aply> Lo sly sasa> aad cul 2955 orgs a |, GIS jl Guse ul oS iS as
sesisl QuiS bine cas pr0 ont 52 SS afind 4 aiile 9 291 adlol Gund a sq wleilbl
از سوی دیگر با پیشرفت پروزه i OE شود که این خود دلیل دیگری
برای اضافه شدن ذینفعان جدید به پروژه است. به عنوان مثال ممکن است مدت کوتاهی بعد
از شروع برويه متوجه شوية ار رس ۱۳۲۳۱۳
ا ا ا 7 ا els ren ered a
هاى ديكر نيز به اين دليل Se 1 ( لناشابى آبن مسئله بايد متوجه
شویم که چه انتظارهایی از ما دارند و 0.1 انتطارها را مدبریت کنیم؛ به عنوان مثال ممکن
كه براى كودبردارى ساختمان ملاحظاتى بيشتر از حالت معمول لازم باشد تا
آلا 0
صفحه 5:
برمریزی سسیریت دینقعان
صفحه 6:
ورودى هاى شناسايى ذينفعان
ee مب
۱ و
۱ eae ns ee ee ai ee ا ا ا
اد وه er re
۳ melee et از جمله کارفرماء eer i eS eer gee Paste)
Penta, ee eee ws erp ten Wels NS rere enn OOe Cee renee
Pr POM FNC ار ee
PRM Re in a, 1a eco oO م len
هستند که جزئی از تعریف پروژه به شمار بروند و لازم باشد که در منشور پروژه ثبت
SS
صفحه 7:
1 Pe
براى شناسايى ee ee را سا تلش آ ۱
. قيم مديريت يروزه
. سایر کارشناسان و نفرات کلیدی تیم پروژه
مدیران ار ۱ ات
پا
000
. افرادی که قبلا ا ا
متخصصان این حوزه کاری
. مشاورانء: كروههاى متخصصء: انجمن هاى صنفى و ساير اجتماع هاى حرف هاى خارج شركت
Sw 7 اك 0
صفحه 8:
Po) CY Pep were) eer Pere eee ee
ا ۳
۱ ۱ ana] PY Yer OOO
ا
للا ا 000070
الال ا 7 ل 5
واد ا ۱
ارد
01231000 اا
Ce ele
BP RC ep rrcrOvl eave] et ree rt eerie Par? Fen eee TPO ا
۳ L lols 5 orn
صفحه 9:
| Pep Ope PC eee Ev) Fee)
0 11171011711
ا با ال ال
Pre ار ISS ا وا eee
بیشتری دارد تا جنبه کاربردی پیدا کند.
2. برنامه ريزى اجرايى حوزه. در اين جنبه شيوه اجرايى مديريت ذينفعان يروزه؛ يعنى اقداماتى كه
واو ا ا IV
قرار می گیرد.
صفحه 10:
تهیهبنامه مدیویت Say
برنامهريزى مديريت ذىتفعان
صفحه 11:
9 برنامه ریزی مدیریت sl so
CST poe Pee) ee
0207557002 eri) el eel ere pear Cee at Peer Be
382 slo 5 je aoliys ples Iyj sceml audl9 5999 0J9p1 eu prr0 aoliys IS Jl> yal L 25 p00
0 POO
Re are
عبارتند از؛
۳ 7 7 ilu wlio sla sj) aol .1
مسئولیت هاء
Be Despre es Fre) PY Yer ic Ons os Yvan Peon) BP ed Bes or (0) eve) PPC SP eee Sr Be)
میگذارد و به طور غیرمستقیم بر ذینفعان خارجی نیز اثر خواهد گذاشت.
و سب ی
می گذارد:
eee Po را ار رت
10
صفحه 12:
۳
قطعا ليست ذينفعان از ورودى هاى بسيار مهم جنبه اجرايى برنامه ريزى
مديريت ذينفعان استء زيرا اين هت gubul » sey 7
wb sly» ا الكل ا ۱
تگی به ذینفعان» شیوه ره ure ry peer) 9
4
11
صفحه 13:
7 سرمایه های فرآیندی سازمان
دو سرمایه فرآیندی سلزمان تاثیر فراوانی در اين فرآیند دارند:
1 درسهای آموخته: باید به درسهای آموخته پروژه های پیشین مراجعه کنیم و مشکلاتی که در
اا ۱0 ۱۳
جلوكيرى كند. از سوى ديكر بايد موفقيت. هاى يروزه هاى قبل را در مديريت ذينفعان بيدا كنيم و
ااا 7 7 1
Fem By 4 ا ا ل ا مما م ۳
پروژه های قبل تهیه شده اند و قاعدتا تا پایان پروژه بارها اصلاح شده اند تا به بهترین حالت ممکن
برسند را نیز مطالعه کنیم و سعی کنیم از ۱۵۱ ۰ ۱ 1 رای تذوین برنامه مدیریت پروژه
>29 1
12
صفحه 14:
ابزارها 200 200 ریبزی مدیریت ذینفعان
۳
Fre eee en] Pers] Caper ees eo) ic 7 ا
مختلف کمک
بكيريم. برخى منابع كه براى اين كار مناسب هستند عبارتند از:
1. مديزان ارشد ساركان
2 اعضای تیم مدیریت پروژه
3. واحدهاى سازمانى ديكر
ل 0000
00 rover Dee SSP pean PPC gee PC
۳7 pr en)
lesiyo sla 95> sla Eloi! bw 9 nao sla yoail ‘le 0955.7
13
صفحه 15:
| ا ال ere) ree) ae
و
برنامه مدیریت ذینفعان جزئی از برنامه مدیریت پروژه است و معمولا شامل چنین اطلاعاتی میشود:
1 وضعیت کنونی و وضعیت مطلوب ذینفعان (ماتریس ارزیابی مشارکت ذینفعان)
۱
BS] Peres pre] helo) 7 Fra Fal med Reve Poo] Pee gerade
الزامات ارتباطى ذينفعان .
Be emer م PP ge PN eo
تفصیل, زمانبندی ارائه, دلیل ارائه و تأثیری که انتظار دازیم بر مشارکت ذیتفعان بگذارد
6 شرایط و شیوه به روز رسانی برنامه مدیریت ذینفعان (اصلاح یا بهبود)
ubwn
14
صفحه 16:
Pra pyre] et Yer erper ears Fever ror) ped Pte) be ا ا ا
Pere pel اا ae ۱۳ ee een ee
رضايتشان و در نهايت افزايش culos آنها aud] a aple> 52 42 حال اين انتظار اوليه اى
است که از برنامه داریم و اگر متوجه شویم که چنین نتیجه ای ندارد باید برنامه را اصلاح
کنیم. قسمت عمده کارهایی که باید برای مدیریت مشارکت ذینفعان انجام دهیم از جنس
Jolie W255 J> 9 yidh wy 52 ub 0 Slic 5 wiles, EM! Elgil + ogile cow! GUeLs 5!
مرتبط با ذینفعان تبز بات
16
صفحه 17:
بات دیزی مخیریت ارتبدفات.
بتک با سازمان
صفحه 18:
ورودی های مدیریت مشارکت ذینفعان
00
و
ورودی اصلی فراآیند به شمار میرود.
co VES | eager Be
LPO اا لام ا EY Vey 1
0 اا
از هم جدا شده اند, هنوز ارتباطی که بین آنها وجود دارد کمی با نوع ارتباط بین سایر حوزه ها
olen asl gpl jl ojg> om ul zl aie aS psyls jUaisl Voone Jlic yloit a: cowl alae
Poi epee ror Cor rept Sa Pees Pa Sryre eel ec) | id Perec ger) Eee erp e ed
For | Peg) epee Onren ار rene SeaPvare wi pry pes rye
تیز کمک می گیریم» زیرا قسمت عمده ای از اقداماتی که برای جلب مشارکت ذینفعان انجام می
كر es ren ere
17
صفحه 19:
Sl a -| مدیریت مشارکت ذینفعان
۳۳۱ و ات سس << سل ۱ ge ents PRR Be
۱۳۳۳۷۳۱ | JE 1
women
Steere emo 1 1
Fe Pp ا ee
Mee. ا ا الا
ا ا ا ا م
اا اال ا ا 277 75 و
الوا RRR مورت ا او ا سس 7۱
18
صفحه 20:
كنترل مشاركت ذينفعان
ا ال 7 7 sl acl
داریم (برنامه مدیریت مشارکت ذینفعان) و طبق ol اقداماتی انجام می دهیم (فرآیند
مدیریت مشارکت ذینفعان). طبق معمول برای انفعالی نبودن باید اقدامات خود را
ارزیابی و بر اساس نتایج آن برنامه ها یا شیوه اجرا را اصلاح کنیم. به عبارت دیگر در
tess Sam 92 ru1,9 yl
cal ySe0 gIS yul tous eloul sla sj) acl: L yl auulas 9 Lol cpus wl jl .1
wodbel Glas! 24920 gel 52 9 aS yosuits 0j9> yl yo bb wheal sl wll
طراحی میشوند. این نارسایی ممکن است به خاطر توان تاکافی نیروهای اجرایی یا
واقع بینانه نبودن برنامه مدیریت مشارکت ذینفعان باشد, که در هر دو حالت باید برنامه
را اصلاح کرد.
2. ارزیابی تاثیرگذاری برنامه مدیریت مشارکت ذیتفعان: ممکن است در اجرای برنامه
yusljsl aS 295 bol 932 w or j5i® la seul 059: 6990 MolS ۱
باشد نرسيده باشيم. در اين صورت بايد اقدامات اصلاحى مناسب را براى اعمال در
برنامه طراحی کنیم.
webb ail Say, oll! yl L olor Lacls 9 wel oLlas! ells 9 42 59
میشوند که هر دو درخواست تغبیر به شمار میزوند و مطابق روند معمول تغیبرات به
Pages Faves Ee SD et
صفحه 21:
روز رسف ىهاى برنامه مد يريت
برنمه مدبریت پروژه
* برنمه مدیریت
صفحه 22:
دى هاى كنترل مشاركت ذينفعان
Cor eos Pee) ee
PR Pree a Re ا ا CE Ore Se ee ney
است, زیرا هدف این فرآیند بررسی تاثبرگذاری اقدامات است که هم از طریق اهداف مشخص شده
در آن برنامه و هم مقایسه اقدامات اجرا شده با اقدامات برنامه ریزی شده انجام میگردد. با وجود
آن, معمولا لازم است که برای کنترل هریک از جنبه های پروزه به برنامه ریزی های سایر جنبه ها
Pe ۱ Se ee Peon eee
ا ال ا ل ا PS See
این فرآیند بررسی کنیم.
لبست مسایل
7 ااا ا ا ل 7 7 Popes
مسایل به وجود آمده, اقداماتی که در آن راستا انجام شده است و نتایج آنها را در اين سند ثبت کرد.
wen cuty ys 2082 a Lat gal wl eryb Ly 0j9> JouS 9 web jyl 108 oS ules Lles
21
صفحه 23:
8 خروجی های کنتر J] مشارکت ۳
ie eer ee 0 ا 0
. برنامه مدیریت ذینفعان
. برنامه مدیریت ارتباطات
1
2
3. ۳
4. برنامه مديريت منابع انسانى
bo}
. برنامه مدیریت تغییرات
ور زر ار رت را | pete
Bt per] Foe Papen Ferrey ۱
22
صفحه 24:
Pare ات
یی ای ی ی را زر
I م11
ال TE يبا
لو وار اما ا ب
(PPPoE iri fii fi) ۱۳
ااا ا ام pevregeys
aye Se i er eee Fe به روز
til aul 1 sla alow jl sy
aid gel slgwy>.1
2. برخى اطلاعات بروزه كه ميتوانتد در ادامه اين بروزه يا در بروزه هاى آينده به كار روندء از جمله
rox 3} ROE IP val PPC Pepe Par PO Fs رل ۱
HA ard
23
صفحه 25:
نتیجه گیری
ا ام م eT ye eer) ale ee srl 555
lesuls o5S194 «25 jo jLi51 53 wols gjglgaie چا 0 کب aw Ly
PPO NSA Ri jb eee co eas
تجزيه و تحليل ذينفعان آشنا شديد. اين مدل داراي جهار فعاليت اصلي (شناسايي ذينفعان,
0
م اماما 00000
استراتزيهاي سازمان اهميت خاضي ذارزذء
24
صفحه 26:
د ۲
۳
راهنمای جامع!0۳0۵0
اسداللهی زهراء دانه کار افشین, روشهای تحلیل زیتفعان در مدیریت مشارکتی اکوسیستم هاي
Pear Le RM 1
www.themanager.org
www.ulster.ac.uk
25