مدیریت زنجیره تامین
اسلاید 1: گردآورنده: محسن نظری ماخذ: اصول ومبانی مدیریت زنجیره تامین میشائل هوگسمدیریت زنجیره تامین
اسلاید 2: فصل اول مفاهیم کلیدی در زنجیره تامین
اسلاید 3: تاریخچه:در دهه 60 و 70 میلادی عقیده بر این بود که استانداردسازی فرآیندهای داخلی و مهندسی و طراحی قوی و نیز عملیات منسجم و هماهنگ پیش نیاز دستیابی به خواسته بازار است.بنابراین سازمانها تلاش خود را بر افزایش کارایی معطوف کردند.در دهه 80 با انعطاف پذیری در الگوهای مورد انتظار مشتریان در پی ارضای نیازهای آنها بودند.
اسلاید 4: در دهه 90 میلادى، به همراه بهبود در فرایندهاى تولید و به کارگیرى الگوهاى مهندسى مجدد، مدیران بسیارى از صنایع دریافتند که براى ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایندهاى داخلى و انعطاف پذیرى در توانایىهاى شـــــرکت کافى نیست، بلکه تامین کنندگان قطعات و مواد نیز باید موادى با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند و توزیع کنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیکى با سیاستهاى توسعه بازار تولید کننده داشته باشند. با چنین نگرشى، رویکردهاى زنجیره تامین و مدیریت آن پا به عرصه وجود نهاد.
اسلاید 5: تعریف:زنجیره تامین مجموعه عواملی هستند که خالق ارزش افزوده در اقتصاد میباشند.و در واقع درست عمل نکردن یه این زنجیره مانعی برای خلق ارزش افزوده در نگاه کلان اقتصادی است.مدیریت زنجیره تامین عبارتست از فرآیند برنامه ریزی، اجرا و کنترل عملیات مرتبط با زنجیره تامین در بهینه ترین حالت ممکن.
اسلاید 6: زنجیره تامین دربرگیرنده تمام جابجایی ها و ذخیره مواد اولیه موجود در حین کار و محصول تمام شده از نقطه شروع تا نقطه پایان مصرف است..... که همچنین شامل جریان های اطلاعاتی مرتبط با آن نیز میباشد.
اسلاید 7: یک نمونه زنجیره تامین
اسلاید 8: ساختار تکاملی زنجیره تامین یکپارچه سازی عمودی یکپارچه سازی مجازی
اسلاید 9: مواد خامساخت و تولیدتوزیعفروشگاه خرده فروشییکپارچه سازی عمودیدر دهه بیست میلادی سهم بازار فورد بیش از 50درصد بود، اما در دهه چهل این سهم به 20 درصد کاهش یافت !بازارهای بزرگ صنعتیبا حرکت آهسته
اسلاید 10: شرکت تولید کننده مواد خامشرکت تولید کنندهتوزیع کننده مستقلخرده فروش مستقلبازارهای تفکیک شده با حرکت سریعیکپارچه سازی مجازیامروزه شرکتها بر روی شایستگی محوری خود متمرکز شده و برای ایجاد زنجیره های تامینی که بتوانند به بازارهای سریع امروزی پاسخ دهند با دیگر شرکتها مشارکت مینمایند.
اسلاید 11: گامهای زنجیره تامینعمده فروشان(تزیع کنندگان)تامین کنندگان مواد اولیهتولید کنندگانخرده فروشانمشتریان
اسلاید 12: حلقه های زنجیره تامین زنجیره تامین ساده: تامین کننده –شرکت - مشتری زنجیره تامین توسعه یافته: تولید کنندگان – توزیع کنندگان – خرده فروشان – مشتریان – شرکتهای خدماتی
اسلاید 13: تامین کنندهشرکتمشتریتامین کننده اولیهتولید کنندهتوزیع کنندهخرده فروشمشتریشرکتهای خدماتیزنجیره تامین ساده زنجیره تامین توسعه یافته
اسلاید 14: محرک ها در یک سازمان برای رسیدن به سود بیشتر از طریق یک زنجیره تامین کارآمد 5 محرک را شناسایی میکنیم: 1- تولید 2- موجودی 3- موقعیت و محل 4- حمل و نقل 5- اطلاعات
اسلاید 15: محرکهای زنجیره تامینپاسخ دهییاکارایی1- تولید2- موجودی3-موقعیت4-حمل و نقل5-اطلاعاتظرفیت اضافهساخت انعطاف پذیرکارخانجات کوچکتر متعددظرفیت اضافه ناچیزتمرکز در زمینه خاصتعداد محدود کارخانجات مرکزیسطوح بالای موجودیطیف وسیعی از محصولاتسطوح پایین موجودیمحصولات کمترمحل های بسیار نزدیک به مشتریانخدمت دهی در سطح وسیع توسط تعداد معدودی محل های متمرکزحمل و نقل مکررروشهای سریع و انعطاف پذیرحمل و نقل های کم و با حجم بالاروشهای آرام تر و ارزان ترجمع آوری و به اشتراک گذاری به موقع و سریع اطلاعاتحذف هزینه اطلاعات اما افزایش سایر هزینه ها
اسلاید 16: فصل دومعملیات های زنجیره تامین،برنامه ریزی و تامین منابع
اسلاید 17: اهداف:
اسلاید 18: SCOR (Supply Chain Operation Reference)برای عملیات زنجیره تامین از یک مدل مناسب بنام مرجع عملیات زنجیره تامین SCOR استفاده میشود،که شامل 4 بخش عملیاتی میباشد:1- برنامه ریزی2-تامین منابع3-ساخت4-تحویل
اسلاید 19: برنامه ریزیبه کلیه فعالیت های مورد نیاز جهت برنامه ریزی و سازماندهی 3 بخش دیگر اشاره دارد.مدیریت موجودیقیمت گذاری محصولپیش بینی تقاضا
اسلاید 20: فعالیت تدارکات(تهیه مواد خام و خدمات)اعتبار سنجی و وصول مطالبات(تامین پول)تامین منابعاین بخش شامل اقدامات مورد نیاز جهت دریافت ورودیهای محصولات یا خدمات است.
اسلاید 21: مدیریت تجهیزاتمدیریت تولیدطراحی محصولساختاین بخش شامل عملیات های مورد نیاز جهت توسعه و ساخت محصولات و خدمات ارایه شده توسط زنجیره تامین است و شامل 3 بخش است.
اسلاید 22: تحویلاین بخش شامل فعالیت های دریافت سفارش و تحویل محصول به مشتریان میباشد.پردازش مرجوعی هاتحویل محصولمدیریت سفارش
اسلاید 23: چهاردسته عملیات زنجیره تامینبرنامه ریزیپیش بینی تقاضاقیمت گذاری محصولمدیریت موجودیتامین منابعتدارکات اعتبار سنجی و وصول مطالباتتحویلمدیریت سفارشزمانبندی تحویلپردازش مرجوعی هاساختطراحی محصولزمانبندی تولیدمدیریت تجهیزات
اسلاید 24: پیش بینی و برنامه ریزی تقاضا (برنامه ریزی)در مدیریت زنجیره تامین تصمیمات بر اساس پیش بینی هایی است که تعیین میکند چه ممحصولاتی مورد نیاز است،و چه زمانی به این محصولات احتیاج داریم.پیش بینی تقاضا پایه ای برای سازمان هاست تا بر اساس آن فعالیت های داخلیشان را برنامه ریزی کرده و همکاری هایشان را با یکدیگر برای برآورده کردن تقاضای بازار شکل دهند.و این روشهای پیش بینی ها به کمک چهار متغیر تعیین میکنند که شرایط بازار چگونه خواهد بود،این متغیرها عبارتند از:1- عرضه2-تقاضا3-مشخصات محصول4-محیط رقابتی
اسلاید 25: چهار متغیر پیش بینی1- عرضه2-تقاضا3-مشخصات محصول4-محیط رقابتیمقدار محصول در دسترستقاضای کل محصول در بازارمشخصه های محصول که بر روی تقاضا تاثیر دارد.رفتار تولید کنندگان محصول در بازار
اسلاید 26: روشهای یپیش بینیچهار روش پایه ای برای پیش بینی وجود دارد:1-کیفی : بر درک و عقیده یک فرد از بازار تکیه دارداین روش برای زمانی که اطلاعات گذشته ناچیزی برای پیش بینی داریم مناسب است.2-علیتی : بر این فرض استوارند که تقاضا قویا به محیط یا فاکتورهای خاصی از بازار وابسته است.3-سریهای زمانی : معمول ترین نوع پیش بینی است.این روش هابر این فرض استوارند که الگوهای گذشته شاخص مناسبی برای پیش بینی تقاضاست.4-شبیه سازی : ترکیب از دو روش قبلی است که جهت تقلید رفتار مشتریان تحت شراط مختلف بکار میرود.بیشتر شرکتها به کمک روشهای مختلف چندین پیش بینی انجام میدهند وسپس نتایج پیش بینی های مختلف را با پیش بینی مورد استفاده در کسب و کار ترکیب میکنند.
اسلاید 27: چهار روش پیش بینی1-کیفیبر پایه درک و بینش یک فردی بنا شده (مثال مقایسه با سایر محصولات) 2-علیتیبر پایه محیط و فاکتورهای بازار (مثال: رابطه قیمت و تقاضا)3-سریهای زمانیبر پایه الگوهای گذشته ( بیشتر توسط نرم افزار انجام میشود)4-شبیه سازیترکیب روشهای علیتی و سریهای زمانی
اسلاید 28: قیمت گذاری محصول (برنامه ریزی)رابطه ساختار هزینه با قیمت انعطاف پذیری در حجم نیروی انسانی و تولید هزینه های نگهداری موجودی ایجاد تقاضای بیشتر در دوره های اوج مصرف(سازنده تجهیزات الکترونیکی)انعطاف پذیری در حجم نیروی انسانی و تولید هزینه های نگهداری موجودیایجاد تقاضای بیشتر در دوره های افت مصرف(کارخانجات تولید کاغذ)
اسلاید 29: مدیریت موجودی ( برنامه ریزی)1- موجودی دوره ای: جهت تامین تقاضای بین دو سفارش برنامه ریزی شده مورد نیاز است.2- موجودی فصلی: بر اساس پیش بینی آینده ، تولید و انبار میشود.3-موجودی اطمینانی: برای جبران عدم قطعیت تقاضا و زمان تدارک سفارش مورد نیاز است.سه نوع موجودی داریم
اسلاید 30: 1-کاهش عدم قطعیت تقاضا: یاد بگیریم که پیش بینی بهتری از تقاضای محصول داشته باشیم.2-کاهش زمان تدارک سفارش: زمان تحویل کوتاهتر به معنی موجودی اطمینانی کمتر برای پوشش آن است.3-کاهش تغییرپذیری زمان تحویل: کاهش موجودی اطمینانی مورد نیاز را در پی خواهد داشت.4-کاهش عدم قطعیت در دسترسی: از قابلیت دسترسی در زمان وقوع تقاضا اطمینان حاصل شود.چهار روش کاهش موجودی اطمینانی
اسلاید 31: EOQ Economic order quantity مقدار سفارش اقتصادی ( EOQ)مقدار سفارشی از یک محصول که هزینه های سفارش دهی و نگهداری را حداقل میکند. EOQ= نرخ مصرف سالیانه =U هزینه هربار سفرش دهی= O قیمت هر واحد محصول = C هزینه نگهداری سالیانه بصورت درصدی از قیمت واحد = hبرای مثال،نرخ مصرف سالیانه(U) برای محصول خاصی برابر 240 ،هزینه هربار سفارش دهی(O) معادل 5دلار، قیمت هر واحد محصول(C) برابر7 دلار و هزینه نگهداری سالیانه (h) معادل 30 درصد قیمت هر واحد محصول باشد.اگر محاسبات مربوطه را انجام دهیم خواهیم داشت: EOQ= =33.81 ~ 34 که 34 محصول مورد نیاز برای 1/75 ماه راتامین میکند.لذا بهتر است EOQ را به نزدیکترین اندازه سفارش استاندارد گرد کنیم.برای محصول موردی فوق ممکن است تعداد استاندارد سفارش محصول در یک حالت 30 باشد. بنابراین 30 EOQ=
اسلاید 32: تدارکات ( تامین منابع)در گذشته فعالیت اصلی یک مدیر خرید، بررسی تامین کنندگان بالقوه از نظر قیمت و سسپس خرید محصولات از تامین کننده با کمترین قیمت بود.گرچه این وظیفه همچنان کاملا مهم است ولی فعالیت های دیکری نیز وجود دارند که به همان اندازه در حال اهمیت یافتن هستند.امروزه تدارکات را میتوان به 5 دسته فعالیت اصلی تقسیم کرد:1- خرید :2-مدیریت مصرف3- انتخاب فروشنده4-مذاکره قرارداد5-مدیریت قرارداد(1)-مواد اصلی یا استراتژیک(2)-محصولات غیر اصلی یا MRO (نگهداری،تعمیر و عملیات) تفکر (Vender Managed Inventory) VMI
اسلاید 33: فصل سومعملیات های زنجیره تامین : ساخت و تحویل
اسلاید 34: زمانبندی تولید (ساخت)زمانبندی تولید فعالیتی دایمی برای ایجاد تعادل بین اهداف نرخ بهره برداری ، سطوح موجودی و سطوح خدمت دهی به مشتریان است. نرخ بهره برداری بالا دوره های طولانی تولید ، مراکز ساخت و توزیع متمرکز سطوح پایین موجودی دوره های کوتاه تولید، تحویل به موقع مواد خام سطوح بالای خدمت دهی به مشتری تعداد زیادی دوره های کوتاه تولیدی، سطوح بالای موجودی
اسلاید 35: زمان تمام شدن Run Out Time R = P / D زمان تمام شدن محصول :R تعداد واحدهای در دست از محصولP : تقاضای یک روز یا یک هفته محصول :Dاندازه انباشته اقتصادی ( ELS)محصولات را در اندازه های ELS تایی تولید کنید. ELS بین هزینه های راه اندازی و نگهداری موجودی تعادل برقرار میکند.زمانبندی تولید را به گونه ای انجام دهید که محصولات با کوتاهترین زمان تمام شدن ، ابتدا تولید شوند.
اسلاید 36: زمانبندی تحویل (تحویل)تحویل مستقیم : زمانی مورد استفاده است که حجم سفارش شده با حجم محموله هایی که میتوان حمل کرد برابر ومتناسب باشد.تحویل شیر فروش : تحویل هایی هستند که برای ارسال محصولات از یک منبع به چندین محل تحویل و یا برای ارسال محصولات از چندین محل تامین به یک محل دریافت انجام میشوند.و دارای 2 تکنیک اصلی است:منابع تحویل : تحویل کالا به مشتری از دو منبع صورت میگیرد: 1- تکنیک ماتریس صرفه جویی ها 2- تکنیک تخصیص تعمیم یافتهمحل های تک محصولی ( کارخانجات و انبارهای تک محصولی)2. مراکز توزیع ( شرکت وال مارت)
اسلاید 37: اثر شلاقگاوي (Bullwhip Effect) Tier 2SuppliersTier 1SuppliersProducerDistributorCustomersOrdering(Bigger Inventories)Amount ofinventory=
اسلاید 38: نوسانات قيمت سياستهاي سفارشدهي دورهاي بازي کمبود/سهميهبندي (Rational/shortage gaming): به علت اينکه توليدکنندگان در زماني که کمبود عرضه وجود دارد اقدام به سهميهبندي ميکنند، مشتريان در هنگام سفارشدهي بيش از نياز واقعي سفارش ميدهند. زمانبندي توليد بر مبناي پيشبيني تقاضاي عمدهفروشان به جاي پيشبيني تقاضاي مشترينوسان تقاضا، مشکلات کيفي، اعتصابات، آتشسوزي کارخانه زمان تحويل بروز کردن پيشبيني تقاضا علل وقوع اثر شلاق گاوی (Bullwhip Effect)
اسلاید 39: روش مقابله با اثر شلاق گاویکاهش تغییر پذیریکاهش زمانهای سفارشمشارکتهای استراتژیکحذف تبلیغاتکاهش قیمت در طول سالتبادل داده های الکترونیکی (EDI )انبارهای واسطه ای (Cross docking) موجودی مدیریت شده توسط فروشنده (VMI ) اشتراک گذاری داده ها
اسلاید 40: از توجه شما متشکرم.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.