محیط زیست و زیست‌شناسیپزشکی و سلامتعلوم پایه

مدیریت سلامت ایمنی محیط زیست HSE-MS

تعداد اسلایدهای پاورپوینت : 173 اسلاید آموزش مدیریت سلامت ایمنی محیط زیست HSE-MS

الهیار

صفحه 1:

صفحه 2:
Health, Safety, Environment, Management System مجموعه‌اي متشکل از اجزاء بهم پیوسته در راستاي تحقق اهداف معین بهداشت شغلي» ايمني و زیست محيطي در يك سازمان در چارچوب برنامه ريزي» سازماندهي» هدایت وکنترل اجزاء

صفحه 3:
هدف نظام مدیریت بهداشت ايمني و * ارائشه روشي هدفمند بر پایه استانداردهاي موجود براي حصتول اطمینان از اینکه مخاطرات بالقوه و بالفعل موجود در زمینه‌های بهداشته ایمنی و محیط زيست بطور دقيق و بطور مؤش حذف و یا کنترل می‌گردند .

صفحه 4:
Allaccidents are preventable. KEYS SE's everyone's esponsibility TO HSE Aen to HSE aprons of your employment,

صفحه 5:
مزاياي استقرار نظام مدیریت ‎HSE‏ ‏۰ شناخت كافي از عوامل بالقوه آسیب رسان در محیط کار * ایجاد بستر مناسب بررای بهبود بهره‌وری و تعالی سازمان * تعیین مسئولیت‌ها در ساختاری مشخص * ارزیابی مش ریسک‌هاو کاهش موش هر یک

صفحه 6:
مزاياي استقرار نظام مدیریت کاهش زیان‌های ستقیم و غیر ستقیم ناشی از حوادث ایجاد زمینه‌های مناسب بررای استفاده از توان فک‌ی بالقوء کا رکنان امکان خوداررزیابی سازمان برای تطبیق با یک سیستم مدیریت ] ۳۱5 و ۰*۰۰

صفحه 7:
HSE ‏تمرکز بر شناسايي هر چه دقیق‌تر عوامل بالتوه‎ ٠ ‏آسیب‌رسان‎ ‏چگونگی تأثیر عوامل بانتوه آسیب رسان‎ * * فعالیت‌های بحرانی؛ انتخاب معیارهای استاندارد و تطابق با آنها

صفحه 8:
نكات كليدي نظام مديريت ۲ (ادامه) * ارزيابي هر چه دقیق تر ریسك‌ها * مراقبت نمودن از کنترل‌های اعمال شده * استسرار اندازه‌گیری‌ها و پایش (مونیتورینگ)

صفحه 9:
آمار بیماری ها و حوادث شغلی ۲۰۰۹ ۴ میلیون حادثه در سال * ۲ میلیون مرگ ناشی از کار * سالیانه ۱۶۰ میلیون بیماری شغلی * هدر رفتن 1۴ تولید ناخالس ملی

صفحه 10:
امکانات بالقوه موجود در صنعت / شر کت نیروی انسانی ۳60016 ۱ نظر صدمات. بیماری و مرگ تجهیزات ]69 بو 9 از نقطه نظر اتلاف سرمایه و یا سرویس و جایگزینی آنها ‎Environmentc«... ; bx.‏ ‎١) ©‏ فعاليت توليد 21001111013 01 باختنا © از شيرت 211012 نامرع 1 ‏از نظر اعتبار و شهرت سازمان ‎ ‏نظر تأثير آلايندههاى كه تأثير سوء بر محيط زیست خواهند داشت ‎ ‎ ‏نظراز دست دادن فرصت توليد كار

صفحه 11:
سیستم مدیرینی نظامی است هدفمتد و سازماندهی شده با برنامه ریزی خاص که با تهیه دستورالعملها؛ روشهای اجرایی و استانداردها و مقررات جاری استقرار يافته و مورد بازنگری قرار می گیرد و در مقاطع زمانی مختلف اصلاح می گردد.

صفحه 12:
مزاياي اجرا بررسی پروژه از نظر مسائل بهداشت. ایمنی و محیط زیست در تمامی مراحل اطمینان به مدیریت در مشخص کردن ربسکها و روشهای کنترل و کاهش آنها رعایت استانداردهای موجود در ارتباط با پروژه در تمامى مراحل 11515 کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری و رقابت در بازارهای جهانی بسترسازی مناسب جهت اخذ و اجرای کلیه استانداردهای مدیریت بهداشت. ایمنی و محیط زیست افزایش اطمینان پرسنل از کاهش و کنترل خطرات بالقوه و بالفصل موجود در پروژه و اثرات سوء آنها

صفحه 13:

صفحه 14:
تعاریف و اصطلاحات بر اساس استاندارد ۰ Hazard : source or situation with a potential for harm in terms of injury or ill health , damage to property, damage to the workplace environment, or a combination ‎٠‏ خطر: موقعیت يا منبع بالقوة ایجاد خسارت و 7 لما يعماري» تخریب اموال, تخریب محیط کار و ‏مركيبي از آنها

صفحه 15:
PERFORMANCE

صفحه 16:
استاندارد ‎INCIDENT : event that gave to an ۰‏ accident or had the potential to lead to an accident ‎٠‏ رویداد: اتفاقي که منجر به يك حادثه شده و يا پتانسیل منجر شدن به يك حادثه ‏را داشته باشد.

صفحه 17:
استاندارد ‎Accident : undesired’ event:‏ ‎giving rise to death, ill health,‏ ‎injury, damage and other loss‏ ‎٠‏ حادنه: اتفاق ناخواسته اي ‎as prio aS‏ ‎«Spo‏ بيماري» صسدمه؛ زیان 9 ‎plow‏ ‏خسارات گردد.

صفحه 18:
INCIDENTS Figure 5. Relationship between incident and accident. Source: National Safety Council (2001),

صفحه 19:
RISKS INCIDENTS Figure 6. The process of the accident. Source: Own elaboration.

صفحه 20:
Danger Accident Loss Accident —toss Prevention Prevention

صفحه 21:
Accident Ratio study by erious injuty Dr. Minor injury \Teypearson 1974-75) 50 Injury requiring first-aid gg property damage accident Non-injury / damage incidents or nearmisses Base on a study of almost 1000000 . accidents in the British Industry

صفحه 22:
هرم حوادث 300,000 AT-RISK BEHAVIOR

صفحه 23:
استاندار د ‎risk: Combination of likelihood and ٠‏ consequences of a specified hazardous event occurring 5 : ‏ريسك‎ ٠ ۰ ترکیب (يا تابعي ) از احتمال و پيامد(هاي) ناشي از وقوع يك اتفاق خطرناك مشخص.

صفحه 24:
‎?Rek *‏ رخ خواهد داد وشدت ونتایج مترقب

صفحه 25:
۱ ل احتمال و ‎yom‏ آسیب ناشي از

صفحه 26:
2 © ‏عم رات‎ 5 Likelikood 7 Geveriy L&G, P exc, deterxvice weed Por) (evokvotiza

صفحه 27:
استا ندارد ‎Risk Assessment : overall‏ * ‎process of estimating the‏ magnitude of risk and deciding whether or not the risk is tolerable 0

صفحه 28:
تعاریف و اصطلاحات بر اساس استاندارد Tolerable risk : risk that has been reduced to a level that can be endued by the organization having regard to its legal obligations and its own OH&S policy ريسك قابل تحمل: ريسكي كه ميزان آن تا حد قابل تحمل توسط سازمانء با در نظطر كرفتن الزامات قانوني و خط مشي ايمني و

صفحه 29:
)8 ۸۵۵ 68 0۷ ALAR برای کاهش ریسک به سطحی قابل قبول "پائین ترین مقدار ممکن" بایستی‌بایک نگرش تعادلی نسبت به جنبه‌های مختلف نظير زمانء نوع مشكلء ميزان سختى وهزينه دست يابى به كن انجام كيرد. يعنى بكاركيرى تمامسى امكانات وتوان موجود در سازمان برای کاهش ریسک‌ها و براساس اولهیت بندی تعیین شده برای آنها اقدام نمودن .

صفحه 30:

صفحه 31:
عوامل فيزيكي زیان آور صدا گرما ارتعاش روشنائي پرتو فشار

صفحه 32:
عوامل شيميائي زیان آور ۰ مواد معلق (شامل گرد وغبار, فيوم يا بخارات فلزی» دود , اسپري ( ۰ گازها و بخارات

صفحه 33:
عوامل بيوژلويكکي زیان آور ° ویروسها ۰ باکتریها ۰ انگلها ۰ قارچها

صفحه 34:
عوامل اركونوميك زيان آور وارد شدن فشار بيش از حد بر روي اندام نبود تناسب جسماني و رواني ميان انسان و كار هل دادن و بلند كردن وكشيدن بار ابزار نامناسب

صفحه 35:
گزارش نشده, اما به عنوان بیماری ناشی از کار شناخته الكوى كوه يخ بيماريهاى ناشى از كار

صفحه 36:
مجموعه ای بسیار عظیم و درهم پیچیده از عوامل موجودات زنده و اجزای سازنده سطح زمین به وجود آمده است. بنابراین در فعالیتهای انسان تاثیر گذارده و از متاثر میگردد.

صفحه 37:
ل زيست ‎ENVIRONMENT‏ 8 به بياني ديكر محيط زيست عبارت است از آنجه فرايند زيستن را احاطه كرده و با آن در کنش و واکنش است و لذا ارتباط تنگاتنگ مابین موجودات زنده و پیرامونشان مي باشد.

صفحه 38:
محیط زیست (۷۱۲۵۳۳۱6۲۲) ‎٠‏ محيط شامل: هواء ‎Js wil‏ منابع طبيعي, كياهان» جانوران» انسان و روابط متقابل بين آنها که سازمان در ‎٠‏ يادآوري: محيط در اين تعريف از درون يك سازمان تا سيستم جهاني را دربر ‏مي كيرد.

صفحه 39:
جنبه‌هاي زیست محيطي ‎Environmental)‏ ‎(Aspect‏ * بخشي از فعالیتها, محصولات يا خدمات يك سازمان که بتواند با محیط زیست تأثیر متقابل داشته باشد. يادآوري: جنبه زیست محيطي بارز» آن جنبه زیست محيطي است ‎role, oS‏ زیست محيطي بارزي داشته یا بتواند داشته باشد.

صفحه 40:
پیامد هاي زیست محيطي ‎(Environmental Impact)‏ ° هرتغييري در محیط زیست, اعم از ‎ol‏ ناشي از فعالیتها, محصولات یا خدمات يك سازمان باشد.

صفحه 41:
بحران هاي زیست محيطي 1- موضعي 2- منطقه اي 3- جهاني

صفحه 42:
بحران هاي زیست محيطي (ادامه) 1- موضعي ۷ آلودگي هواي شهري ۷آلودگي صوتي ۷مشکلات دفع مواد زا

صفحه 43:
بحران هاي زیست محيطي (ادامه) 2 منطقه اي ۷ آلودگي رودخانه‌ها, دریاچه‌ها و دریاها ‎v‏ با ‏ران اسيدي ‏۷تغییرات اقليمي

صفحه 44:
بحران‌هاي زیست محيطي (ادامه) 3- جهاني ۷ ۷ تغییرآب و هوا در اثر تشدید پدیده گلخانه‌اي در جو زمين تخريب لايه ازن

صفحه 45:
جهانی که ما در آن زندگی می کنیم از دیدگاه آمار *روزانه ببش از ۵۰ هکتار از جنگل های زمین نابود می شوند *بیش از یک میلیارد و یکصد میلیون نفر در سراسر زمین از آب آشامیدنی سالم بی بهره اند. *تولید جهانی کربن در فاصله سه دهه دو برابر شده است *از سال ۱۹۶۰ تا کنون ۱۰ درصد بخ های قطب آب شده اند

صفحه 46:
محیط زبست کشور ما از دیدگاه آمار به گفته مقامات رسمی در کشور بدلیل تخریب جنگل های شمال نسبت به دودهه قبل وقوع سیل ‎٩‏ برابر و خسارت ناشی از آن ۲۰ برابر شده است. روزلنه سه میلیارد ربال از تولید ناخللص ملی صرف چبران خسارت ناشی از سیل و زلزله می شود. آلودگی هوا و خسارت های ناشی از رانندگی سالانه ۴۰۰ میلیارد تومان ضرر به اقتصاد کشور می زند. دو سوم منابع طبیعی ایران طی نیم قرن اخیر تخریب شده است.

صفحه 47:
محیط زیست کشور ما از دیدگاه آمار سالانه ۱۰ هزار هکتار جنگل و باغ در اطراف شهر های بزرگ و ۱۰۰ هزار هکتار از مراتع به بیابان و مخروبه تبدیل می شود. کشور ژاپن با ۶۷ درصد جنگل از مساحت خود ۸۰ درصد چوب مورد نیاز خود را وارد مى كند اما ايران.با داشتن تنها ۵/۳ درصد جنگل تا چندی پیش پنجمین صادر کننده چوب دنیا بود. روزلنه بیش از ۴۰ هزار تن زبلله شهری در کشور تولید می شود که بدون هیچ برنامه ای دفن می شوند و آبهای زیر زمینی را آلوده میکنند. ۲ درصد از بیماران تنفسی و ۲۰ درصد از بیماران قلسبی در شهرهای بزرگ بدلیسل آلودگی هوا به این بیماری ها مبتلا شده اند.

صفحه 48:
آلودگی 20۱۱۲۱۵۱۲ ۰ آلودگي محیط زیست عبارت است از پخش یا آمیختن مواد خارجي به آسب, هواء خاك يا يا بيولوژيك آن را تغییر دهد , و زیان آور به حال انسان یا سایر موجودات زنده و یا گیاهان و يا آثار و ابنیه باشد.

صفحه 49:
انواع آلودگی های زیست محیطی * آلودكى هوا * آلودگی خاک * آلودگی آب

صفحه 50:
ز فعاليت هاي آتش فشانی» قوران مواد مذاب» گدازه ها و حاکستر و دود ها و آبهای زیر زمینی از نشت طبیعی نفت نیک (انسان ساخت ) ۸۲۵۲0۳۵0966

صفحه 51:
AIR POLUTION ‏آلودگی هوا‎ ‎٠‏ آلودگي هوا عبارت از وجود و پخش يك یا چند آلوده کننده اعم از جامد, مایع» گاز, تشعشع پرتوزا و غیر پرتوزا در هواي آزاد به مقدار و مدتی که کیفیت آنرا براي انسان و یا موجودات زنده و يا گیاهان و یا آثار و ابنیه . زیان آور سازد. ‏۰ حد مجاز میزان آلودگی هوا) استانداردهاي ‏8 ی فا و 5556

صفحه 52:
WATER ‏آلودگي آب‎ POLLUTION )تعریف کنفرانس ژنو( * آب وقتي آلوده خوانده میشود که براثر فعالیت هاي انساني و حيواني در ترکیب یا خواص آن به طور مستقیم یا غیر مستقیم تغييراتي حاصل شود تا حدي که بر اثر این تغییرات» آب براي مصارفي که قبلاً در حالت طبيعي بکار میرفت نامطلوب گردد.

صفحه 53:
WATER ‏آلودگی آب‎ POLLUTION )تعریف قانونی در ایران( ‎٠‏ تغيير مواد محلول يا معلق يا تغيير درجه حرارت و دیگر خواص فیزیکی» شیمیایی و بیولوژیکی آب در حدی که آن را برای مصرفی که مقرر است مضر یا غیر مفید ‏سازد.

صفحه 54:
آلاینده های هوا مونوكسيد کربن اکسیدهای نیتروژن هیدروکربن ها و اکسیدان های فتوشیمیایی اکسیدهای گوگرد اثر گلخانه ای و وارونگی هوا ذرات معلق سایر آلودگی ها

صفحه 55:
آلاینده های خاک عناصر سمى تركيبات معدنى مسموم كننده آفت كش ها فضولات آلى عوامل بيمارى زا شوينده ها مواد نفتى مواد زايد و زباله ها

صفحه 56:
آلاینده های آب پاک کننده ها و شوینده ها آفت کش ها فلزات سمی

صفحه 57:
اصل پنجاهم قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران . حفاظت محیط زیست كه نسل امروز و نسل هاى بعد بايد در آن حيات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند ۰ وظیغه عمومی تلقی می گردد. از اینرو قعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست و یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند معنوع است.

صفحه 58:

صفحه 59:

صفحه 60:
عناصر سیستم مدیربت بهداشت. ایمنی و محیط زبست ‎.١‏ رهبری و تعهد ‏۲ خط مشی و اهداف استراتژیک ۳ سازمان. منابع و مستند سازی ۴ ارزیابی و مدیریت ریسک = ۷ ۵. طرحریزی : ۶ استقرار و پایش ‏۷ ممیزی و بررسی مجدد ‎

صفحه 61:
۱. رهبری و تعهد در این بخش اعتقاد نیروی انسانی در سطوح مختلف سازمان از صدرتا ذیل (بالا تا پایین) و فرهنگ جاری در شرکت برای رسیدن به موفقیت نظام مسيريت بهداشت. ایمنی و محیط زیست مورد بررسی و ملاحظه قرار می‌گیرد.

صفحه 62:
1- رهبري و تعهد براي تداوم اين عنصر شركت بايد نسبت به ۴ بر اساس موارد زير باشد اقدام نمايد: ‎٠‏ اعتقاد به علايق و خواستههاي شركت براي بهبود و اجرا اصول بهداشت, ايمني و محيط زیست ع ایجاد انگیزه براي بهبود اجراء اصول بهداشتء ايمني و محيط زيست توسط كاركنان

صفحه 63:
1- رهبري و تعهد * پذیرش مسئولیت فردي و پاسخگويي براي اجراء اصول بهداشت, ايمني و محیط زیست متشاركت وإمذاخلة در تمَامَ سطوح توسعة اصول بهداشتء ايمني و محيط زيست اعتقاد به يك نظام مدیریت بهداشت, ايمني و محیط زیست کار آمد

صفحه 64:
نشانه هاي تعهد مدیریت به نظام مدیریت ۲1517 اعم از مالى. يشتيبانى و غیره (نظیر پول و زمان و ..) به موضوعات ایمنی, بهداشت و محیط زیست عنوان نمودن موضوعات مربوط به ایمنی. بهداشت و محیط زیست در ابتدای جلسات ۳ مشارکت فعال در فعالیت‌های مربوط به ایمنی. بهداشت و محیط زیست و بررسی‌های مربوط به آنها در سازمان و بخشهای تابعه آن. اهمیت دادن و دخللت ملاحظات ایمنی, بهداشت و محیط زیست در تصمیم گیری های مديريت قدردلنی از مجریان و برسمیت شناختن موضوعات پس از دستیابی به اهداف ایمنی بهداشت و محیط زیست تشویسق کارکنان برای ارائسه پیشنهادات سازنده در زمینسه معیارهای بهبود اجرای ایمنی, بهداشت و محیط زیست . مشارکت و ارزش نهادن بسه نوآوریهای کسه در داخسل ‎ZB Ly‏ سازمان در زمينه موضوعات ایمنی, بهداشت و محیط زیست حاصل گردیده است.

صفحه 65:
استراتژيك مشي‌ها و اهداف استراتژيك مبادرت نموده از موارد زیر اطمینان حاصل نماید : * بااهداف و خط مشي تعیین شده از سوي شرکت مادر سازگار باشد. ‎٠‏ به همان ميزان كه به ساير خط مشيها و اهداف اهميت داده ميشودء مورد توجه قرار ‏كيرد .

صفحه 66:
استراتزيك ‎٠‏ بدرستي استقرار يافته و در تمامي سطوح سازمان مورد توجه قرار كرفته و در سازمان جاري‌باشد . ‏۰ در دسترس عموم قرار گیرد . ‏* تمامي الزامات قانوني و قوانین مربوطه در آنها رعایت شده باشد.

صفحه 67:
استراتژيك ۰ در جائي که قوانین و مقرراتي وجود ندارد» استانداردهايي که خودشان معیار قرار داده‌اند, مورد استفاده قرار گیرد. ۰ شرکت را ملزم به کاهش ریسلك‌ها و عوامل بالقوه آسیب‌رسان بهداشتي, ايمني و زیست محيطي ناشي از فعالیت‌ها, تولیدات یا خدمات به پائین‌ترین حد ممکن نموده است.

صفحه 68:
خط مشی ایمنی و بهداشت به عنوان مثال می‌تواند در برگیرنده تعهد نسبت به: برقراری روشهای اجرلئی و ایجاد عادات توجه‌به ایمنی وبهداشت وجد و جهد در مسیر ایجاد محیط کاری. عاری از حادثه باشد. فراهم نمودن تسهیلات. تجهیزات و واحدهای تولیدی که براساس اصول مهندسی ساخته شده‌اند و حفظ نگهداری آنها در شرایط ایمن باشد. صراحت در بیان مشکلات و مسائل و همچنین مشارکت در طرح موضوعات ایمنی. بهداشت را ترویج نمایند. فراهم نمودن دوره‌های آموزشی به منظور توانا نمودن کارکنان برای انجام کار بطریق ایمن و حفظ سلامت آنها باشد. انجام سلسله فعالیت‌های تبلیغی سازمان یافته و منسجم برای بالا بردن داش و آگاهی ایمنی. بهداشت باشد.

صفحه 69:
خط مشی زیست محیطی به عنوان مثال می‌تواند. بیانگر تعهد نسبت به: توجه صحیح ز ریسکهای زیست کاهش پساب (ضایعات) و صرفه جوئی در مصرف مواد. سوخت و انرژی باشد. کاهش و در صورت امکان اجتناب از برون ریز و خروجی‌های زیان آور برای محیسط زیست باشد. فراهم نمودن شرلیط لازم برای برگزاری دوره‌های آموزشی و همچنین بالا بردن آگاهی کارکنان باشد. * مشارکت در فعالیت‌های پیشگامان زبست محیطی و تدوین مقررات مربوطه باشد. *_کاهش عوامل بالقوه آسیب رسان و تأثیرات سوء زیست محیطی طرح‌های جدید و توسعه‌ای به حداقل میزان ممکن باشد. * تلاش در جهت آرمان توسعه پایدار اقتصادی بر پایه موضوعات زیست محیطی باشد. به موضوعات محیط زیست وجد و جهد نمودن‌به منظور کاهش

صفحه 70:
خط مشی * از سوی بالاترین مقام. توسعه یافته و حمایت میشود * بلیدبه صورت قلبل فهم برای گروههای ذبنفع تهیه شده و در دسترس قرار كيرد (مثلا از طريق درج در كزارش ساليانه. تهيه كتابجه و نصب در تابلو اعلانات) * شركت ميتواند داراى خط مشى جداكانه براى هر يك از بخشهاى بهداشت. ایمنی و محیط زیست باشد یا اینکه یک خط مشی جامع بهداشت. ایمنی و محیط زیست داشته باشد.

صفحه 71:
پیش نویس خط مشی ایمنی و بهداشت سازمان

صفحه 72:
3- سازمان‌دهي, تعیین مسئولیت‌ها, منايع, استانداردها 3 مستندسازي اين قسمت شامل موارد زير مي‌شود: * مسئوليتها وساختار سازمانى نماینده مدیرربت منايع ۰ شايستكى وصلاحيت * پیمانکاران * ارتباطات ۶ مستندسازی و کنترل آنها

صفحه 73:
3- سازما ندهي » منابع و مستندسازي 3-1- مسئولیت‌ها و ساختار سازمانی: 9 فراهم نمودن منابع و نیمروی انسانی مناسب ببرای توسعه و استقرار نظام مديمريت بهداشت» ایمنی و محیط زیست اطمینان حاصل نمودن از انطباق هم اقدامی با خط مشی 6 ۳15 قبل از آغاز آن دریافت و در دسترس قراردادن اطلاعات موجود در زمینه موضوعات ] ۲5 و تفسیر آنها

صفحه 74:
3- سازما ندهي » منابع و مستندسازي 3-1- مسئولیت‌ها و ساختار سازمانی: تعیین و ثبت اقدامات اصلاحی همچنین موقعیت‌های بهبود کارایی اجراء ] ۳15 پیشنهاد دادن همراه با راهم نمودن ساز و کارهای بهبود و تأئید نحوه استقرار آنها 9 کنترل فعالیت‌ها در حالیکه اقدامات اصلاحی انجام می‌گیررد. 9 کنترل موقعیت‌های اضطبراری

صفحه 75:
مستندسازي 3-1- ساختار باید بیان کننده روابط ‎gw‏ : ئ بخش‌های عملیاتی مختلف بخش‌های عملیاتی و سرویس‌های پشتیبانی © كاركنان ييمائكار 9 همکاران .

صفحه 76:
3- سازما ندهي » منابع و مستندسازي 3-2- نماینده (نمایندگان) مدیریت: 9 باید از سوي مدیریت تعیین گردد. 8 ممسئولیت‌ها اختیارات و وظاین نمینده در نظام مديريت ۴ ۲15 بای کاملاً مشخص گردد. نماینده باید در مقابل مدیرریت ارشد سازمان پاسخگو باشد.

صفحه 77:
3- سازماندهي, منابع و مستندسازي 3-3- منابع : © اختصاص منابع كافي از سوي مديريت ارشد و بهره‌گیری از نظرات مشاوره‌ای نماینده مدیس‌بته» مدیریت صن ومتخصصين 1 15]

صفحه 78:
3- سازماندهي» منابع و مستندسازي تعیین روشی که وظاین بایستی بر اساس آن انجا كيرد تعيين صلاحيت ها (توانائى ها / مهارتها / دانش مورد نیا ز) ۱ فراهم نمودن آموزش در صورت نیاز | بررسی مجدد

صفحه 79:
3- سازماندهي, ‎glo‏ و مستندسازي AS ‏الزام‎ -3-4-1 روش اجرايي براي اطمینان از صلاحیت افراد شامل: 8 تجزیه و تحلیل نظام مادر براي تعيين الزامات مرتبط با وظايف محوله © ارزيابي عملكرد افراد در مقايسه با يك معيار 9 مستند نمودن ويژگي‌هایی از شایستگی فرد ‎O‏ داشتن بر‌نامه بای ارزیاب محدد در فواصل زماني معین

صفحه 80:
3- سازماندهي, منابع 3 مستندسازي 3-4-2- آموزش آموزش شامل ایجاد سيستمي براي: 9 تعیین نيازهاي آموزشي 9 فراهم نمودن آمو زش‌های لازم براى تمامی کارکنان 9 پایش اشربخش بررنامه‌های آموزشی و بهبود آنها

صفحه 81:
برررسی وظایف اراد تعيين نوع / دامنه / پرریودهای زمان آموزش آماده سازی مطلب و شرایط آموزش ثبت سوابق آموزشی دریافت بازخورد شرکت کنندگان در دوره ارزیابی اشربخشی دوره آموزش

صفحه 82:
3-5- پیمانکاران روش‌های اجرایی باید تسهیل کننده روابط بین فعالیت‌های پیمانکاران با شرکت همچنین سایر پیمانکاران باشد. © باید پس از ارزیابی دقیق خط مشی ]5 1ء شیوه اجرا و کفایت نظام مدیرریت بهداشته ایمنی و محیط زیست ء همچنین متناسب بودن آن با ریسک‌های موجود در خدمات که به ایشان محول گر‌دیده انتخاب پیمانکاران» انجام گیررد.

صفحه 83:
3- سازما ندهی ‏ منابع 3 3-5- پیمانکاران ارتباط موثر غناصر کليدي: نظام: مدیریت شرکت. و استانداردهاي کاري و حقناظت. از محیط زیست. مورد اثتظار از پیمانگاران, بیانگر اهداف و معیار كاراتي اجرا ۱5۴ است که مورد توافق قرار مي‌گیرد. _ تبادل اطلاعات بین پیمانکاران و شرکت در زمینه‌هایی که می‌تواند بر موضوعات 15 15! هر يك از طمرفین تأذیر داشته باشد. © هر پیمانکار بای یک ببرنامه مش و مرتبط آموزشی داشته باشد که در ببر گیرنده ثبت سوابق و همچنین روش اجرایی بای ارزیابی دوره‌های جدید مورد نیاز است. 9 تمرف روش‌هایی ببرای پایش و ارزیابی عملکرد پیمانکاران در زمیته اهداف و معیار عملکررد ] 45 اصورت گیرد.

صفحه 84:
3- سازما ندهي » منابع و مستندسازي 3-6- ارتباطات شركت بايد نسبت به برگزاري رویه‌ای بای دریافتاو ياسخكويى به كا ركنان» پیمانکاران» مشتريان» ارگان‌های دولتی و عمومی» کسانیکه در زمینه عملکرد و مدیرریت ]] ۲5 فعالیت دارند اقدام نمايد. در صورت نیازآگاهی اجتماعی و برنامههای مشاوره‌ای نین باید ب‌قررار گرردد.

صفحه 85:

صفحه 86:
3- سازماندهي, ‎glo‏ و مستندسازي 3-7-1- مستند نمودن نظام مدیریت ]۲15 و کنترل اسناد مستندات شامل: 9 ثبت خط مشیء اهداف و طری‌های ]۲15 8 ثبت و اعلام نقش‌ها (وظایف) و مسئولیت‌ها تشریح عناصر نظام مدیریت ] ۳15 و روابط بین آنها 8 تهیه سایر مستندات موجود که در ارتباط با نظاع مور نیاز بوده همچنین تشریح ارتباط آنها با ديكى جنبدهاى نظام ثبت نتایج ارزیابی‌های ]15 و مدیریت ریسک

صفحه 87:
مستندسازي 3-7-1- مستند نمودن نظام مدیریت ]۲15 و کنترل اسناد مستندات شامل: 8 ثبت قوانین و الزامات قانوني مرتبط ‎HSE L‏ ‎O‏ ثبت رویه‌ها و دستورالعمل‌های کاری برای فعالیت‌ها و وظاین کلیدی در صورت نیاز ‏9 تشریح طبرح مقابله با وضعیت اضطراری و مسئولیت‌هاه ‏© روشهاى متابله با وقایع و موقعیت‌های بالتوء وضعیت اضطم‌اری

صفحه 88:
مستندسازي ‎pase -3-7-2‏ استاد ‎els‏ مدیریت ]۲1۹ براي حصول اطمینان از اینکه ‏9 توسط رات ری یس نادند ‏_در فواصل زمانی معین مورد برررسی قررار گررفته و در صورت نیاز مورد تجدید نظ قررار گیررند و سپس توسط مسئولین ذیرربط قبل از اجررا مورد تأیید قسرار گیررد. ‏جدیدترین مطالب در محل‌هایی که به آنها نیاز دارند» قرار گیررد. ‎DO‏ هنگامیکه منسوخ می‌شوند باید از محل‌هایی که از این اطللاعات استفاده می‌کنند حذف شوند.

صفحه 89:
4- ارزيابي و مديريت ريسك اين قسمت شامل موارد زير ميشود: © شناسايى عوامل بالقوه آسيبرسان بهداشتى؛ ايمنى و زيستمحيطى © ارزيابى ريسك © كنترل ريسك

صفحه 90:
4- ارزيابي و مديريت ريسك قیقد بل ان یه سار طرراحی » ساخت و موقعیت های بانقوه راء اندازی شرایط عملیاتی روزمه و غیس روزمسه

صفحه 91:
4- ارزيابي و مدیریت ريسك ‎Ree -4-1‏ ريسك ‎les SG AS jg‏ زیر را در بر ‎slide Sfp annie ‏و تأثیرات‎ ‏© تأثیررات و ریسک‌های ناشی از عوامل انسانی و سخت افنراری ‏© بر اساس احْذ اطلاعات از کا رکنان حاض در محل ريسكه صورت كيررد. ‏9 توسط کارکنان واجد شرایط و با صلاحیت انجام گیرد. ‏© بر اساس روش‌های مستند انجام و در فواصل زمانی مشخص به روز گرردد.

صفحه 92:
ارزيابيو مديريتتريسك-4 4-2- روش اجرايي بايد براي ارزيابي ريسكهاوائرات ناشى از بالفعل شدن عوامل بالقوه آسیب رسان تعیین شده در مقابل: _معیارهای انتخاب شده» بر اساس استاندارد و با توجه به: احتمال وقوع و شدت اش آن بر: انسان» محیط زیست و مسرمایه برقررار گرردد.

صفحه 93:
4- ارزيابي و مديريت ريسك 4-3- ثبت عوامل بالقوه آسیب_سان و تأثیر آنها شركت بايد نسبت به برقرارى يك روش اجرايى براى ثبت تمامی عوامل بالقوه آسيب رسان ( 113231015 ) و اثرات مززرمن يا حاد آنها در ارتباط با جنبههاى مختلف بهداشتى؛ ايمنى و زيست محيطى» همجنين تهيه فهرست اقدامات در جریان ببرای کاهش آنها و تعیین فعالیت‌های بحرانی اقدام نماید.

صفحه 94:
HEMP Hazards and Effects Management Process It: To Protect: Identify People Assess Environment Control Assets Recover Reputation

صفحه 95:
ارزيابيو مدیرینریسك-4 / ۷ ارزیابی بازنگری ‎she‏ حذف ويا تعديل نمودن

صفحه 96:
روند ارزیابی ریسک طبقه بندي فعاليتهاي 3 احتمال وقوع شناسايي | ‎[elles‏ شدت ‎LL‏ محاسبه پیامد 7 آماده كردن طرح - ] تصميم در مورد كنترل ريسك در > قايل تحمل بازنكري كفايت

صفحه 97:
برخی روشهای شناسایی و تجزیه و تحلیل خطرات ‎Safety Audit‏ ‎HAZOP‏ ‎FMEA‏ ‎FTA‏ ‎What-if‏

صفحه 98:
محاسبه ریسک احتمال وقوع تواتر وقوع

صفحه 99:
شاخص احتمال وقوع شاخص احتمال جا ما اج م ماج ها ها ها سا بيان توصيفي دایمي حتمی متحمل کمی بیش ازشانس مساوی شانس مساوی کمتراز شانس مساوی نام تقريباً فیرممکن

صفحه 100:
& ع ‎E‏ ماج > ماد ى ها هاه سه .5 شاخص شدت بیان توصيفي مرگ ازکارافتادگی کلی دایمی از کار افتادگی جدی دایمی ا زکارافتادگی جزتی دایمی غیبت کاری بیش از ۳هفته با از کارافتادگی با غیبت کاری بیش از ۳هفته و باز یابی کامل پس از آن غیبت کاری بین ۳ روز تا "هفته وبازیابی کامل بس از آن غیبت کاری کمتراز "روز و بازیابی کامل پس ازآن آسیب جزئی بدون از کارافتادگی Bus eel pa

صفحه 101:
میزان ریسک اولویت عملیات ۱ فوري ‎able ch,‏ .۲ يك ساله کمتر از۲۰ رسيدگي فوري نیاز 5 نظر باشد

صفحه 102:
روش کیفی محاسبه ریسک

صفحه 103:
برنامه هاي پيشنهادي روش كيفي فعالیت و برنامه زمانبندي سطح ريسك 7 شين 3 ‎San‏ ‏نيازى به عمل وهمجنين نكهدارى سوابق نيست 558 كنترل بيشترى نياز نيست . بايد به راه حل مقرون به صرفه توجه شود و اطمینان حاصل شود که كنترل ها برقرار هستند . قابل تحمل بايد در جهت كاهش ريسك تلاش شود ليكن هزبنه هاى صرف شده بدقت بررسی و محدود شوند . ندازه کیری میزان کاهش ریسک می تواند در دوره های زمانی مشخص انجام شود . موس زمانی که ریسک متوسط در ارتباط با پیامدهای صدمه زای شدید استء بايد احتمال وقوع آن ریسک بدقت ارزیابی شده و براساس آن فياز به اف سزايش و يهسسبود اندازه كبرى هاى كنترلى بررسی شود . تا زمانيكه ريسك كاهش تيافته كار نبايد آغاز شود . منابع قابل توجهى بايد جهت كاهش ميزان ريسك تخصیص داده شوند . قابل توجه تا زمانیکه ریسک کاهش نيافته کار نباید آغاز شود . اگر حتی با استفاده غير قابل از تمامی منابع » كاهش ريسك امكان بذير نباشد فعاليت كارى بايد قف شود .

صفحه 104:
اهم اقدامات کاهش ریسک * پیشگیری از وقایع * کاهش تماس(از طییق کاهش غلظت/ زمان تماس) کارکنان با عوامل زیان آور ۴ کاهش ورود برون ریزهای خطرناک به محیطزیست

صفحه 105:
۵ طرحریزی کلیات ۵-۱ یکپارچگی سرمایه ۵-۲ رویه ها و دستورالعملهای کاری ۵-۲ مدیریت تغییر ۵-۴ طرحریزی وضعیت اضطراری ۵-۵

صفحه 106:
۱-۵ طرحریزی- کلیات باید در برنامه های کلان کاری. برنامه ریزیهای لازم برای دستیابی ‎a‏ اهداف و اقدامات مربوط به اجرای 115۳ مد نظر قرار گیرد.

صفحه 107:
۲-۵ یکپارچگی سرمایه باید رویه هایی برقرار شود تا اطمینان حاصل گردد که تاسیسات و تجهیزاتی که طراحی. ساخته. خریداری یا به کار گرفته شده یا مورد بازرسی قرار گرفته اند از نقطه نظر ۳19۳ مناسب اند. (با معیارهای از پیش تعیین شده مطابقت دارند)

صفحه 108:
۲-۵ رویه ها و دستورالعملهای کاری ابتدا بلید فعالیتهایبی که فقدان رویه مکتوب برای آنها منجربه تخطی از خط مشی یا نقض الزامات قانونی یا معیارهای اجرایی میگردد. ت شوند. سپس رویه ها و استانداردهای مستند برای چنین فعالیتهلیی تهیه شود. به نحوی که در آن چگونگی انجام کار تعیین شده باشد. صریح. ساده و قابل فهم باشد و مسئولیتهای افراد تعیین شده باشد. دستورالعملهای کاری. روش انجام وظایف در محیط کار (چه توسط کارکنان شرکتی و چه توسط غیر) را تعریف ميكند.

صفحه 109:
۴-۵ مدیربت تغییر بايد رويههايى برای طرحریزی و کنترل تغییرات (چه موقت و جه دائم) 11515 وجود داشته باشدتا از تاثيرات نامطلوب تغييرات اجتناب شود.

صفحه 110:
رویه‌ها بایستی موضوعات 1518 را به درستی و برلساس ماهیت تغییر و نتایج ناشی از نها مورد توجه قرار دهند. و بایستی در برگیرنده موارد ذیل باشند؛ * تعيين ومستند نمودن «تغییر » پیشنهادی و نحوه اعمال آنها مسكوليت بررسى مجدد و ثبت عوامل بالقوه آسيب رسان 11515 ناشى از «تغييرات» ‎ras‏ يافته يا اعمال آنها ‏مستند نمودن «تفییرات » مورد توافق قرار گرفته و رويه اعمال آنها براى تعيين نكات ذيل: ‎ ‏اقدامات مربوطبه تعیین عوامل بالقوه آسیب رسان 11517 و همچنین ارزیلبی و کاهش ریسک‌ها و تأثیرات آنها ‏الزامات آموزشی و ارتباطی ‏محدوده زمانی, اگر وجود دارد. ‏چگونگی پایش و تائید الزامات ‏معیار پذیرش و اقدام لازم برای مواقعی که خلافی صورت گرفته

صفحه 111:
۵-۵ طرحریزی اضطراری- مراحل پیاده سازی فازا: طرح پیشگیری(قبل از وقوع) فاز ۲: طرح مقابله(حین وقوع) فاز ۳: طرح بازیابی یا بهبود(پس از وقوع)

صفحه 112:
۵-۵ طرحریزی اضطراری وضعیت‌های اضطراری قابل پیش‌بینی که بایستی طرح‌ریزی لازم برای آنها انجام گیرد عبار تند از: * حریق و انفجار ‎ *‏ عملکرد نادرست کنترل‌های اصلی (نظیر از دست رفتن کنترل چاه) و همچنین منابع تولید و تامین انرژی الکتریکی يا سایر خدمات ‏* عملكرد نادرست سازه‌ها ‏حوادث ناشی از کار ‏رویدادهای هوائی, دریائی, زیر دریائی ‏* افرادى كه به دريا افتاده يا مفقود مى شوند. ‏نشت و رها شدن غير برنامهريزى شده محصول يا مواد مصرفى ديكر ‏* نشت مواد راديواكتيو ‏عمليات تروريستى ‏بروز يك بحران بهداشتى ‏شيوع بيمارى ‏*_بی‌نظمی و اقدامات نظامی ‏*_رویدادهای طبیعی و ژئو فیزیکی

صفحه 113:
اقدامات مقابله با وضعیت اضطراری در برگیرنده موارد ذیل می باشد: سیستمهای قطع تولید در مواقع اضطراری وسائل اطفاء حریق رویه‌های تخلیه در مواقع اضطراری وسائل نجات از قبیل. قابق. هلیکوپتر و یره وجود افراد آموزش دیده و امکانات مورد نیاز برای کمک‌های اولیه متخصصین بهداشت و درمان سیستمهای پاک سازی نشت نفت

صفحه 114:
طرح‌های مواقع اضطراری بایستی: بطور واضح بیان گردند. بخوبی تمرین شوند. هماهنگی تیم‌های مقابله‌با وضعیت اضطراری داخلی و بیرونی در آن پیش‌بینی شده باشند. توجه خاصی به ارتباط خارجی مبذول گردد. گزارش و تحقیق وفایع در آن پیش‌بینی شده باشد تأثیرات زیست محیطی. اقداماتی که هنگام بالا گرفتن دامنة آقش سوزی و غیره انجام می‌گیرد مدیربت شود(نظیر اثرات جاری شدن آبی که برای اطفاء حريق مورد استفاده قرار مى كيرد.)

صفحه 115:
#۶ جرا و پایش ۱-۶فعالیتها و وظایف ۲-۶ پایش ۲-۶ ثبت سوابق ۴-۶ عدم انطباق و اقدامات اصلاحی ۵-۶ گزارش رویدادها ۵-۶ پیگیری رویدادها

صفحه 116:
6- اجرا و پایش 6-1- فعالیت‌ها اجراء طریح ریزی‌ها مطابق با روش اجرایی و دستورالعمل‌های کاری تعریف شده با توجه به خط مشی ]۳15 در سطوح مختلف زیر انجام می‌گیررد: 1 در سطح مدیرریت ارشد توسعه اهداف استرراتتویک و طرح‌ریزی فعالینه‌های سطوح بالای سازمان با توجه خاص به خط مشی 2 ۲۱5

صفحه 117:
6- اجرا و بايش در سطوح مديريت و سريرستي 9 تهیه دستو رآ لعمل‌های مکتوب م‌بوط به فعالیت‌ها 2 در سطوح اجرایی صدور دستوررالعمل‌های مکتوب و رویت تجلی آن در نظام‌های انجام کار ایمن (نظی: پرروانه کار» دستورالعمل‌های انجام عملیات مجاز عملیات همزمان و..)

صفحه 118:
6- اجرا و پاش فعالیت‌ها و وظاین جاری را با روش‌های اجرایی در کنار سایر وظایف خود پذیررفته و از این انطیاق اطمینان حاصل نماید. مدیرریت باید از طرریق کنتررل فعالیت‌ها نسبت به كفايت و تداوم اجراء (عملکرد) 2 ۳۱5 شرکت اطمینان حاصل نماید.

صفحه 119:
6- اجرا و پایش 6-2- پایش 9 شرکت باید نسبت به برقراري روش اجرايي براي پایش جنبه‌های م‌بوط به کارایی عملکرد ]۲15 همچنین حنظ سوابق نیج پایش اقدام نماید. © براى هس فعاليت شركت بايد نسبت به انجام موارد ذیل مبادرت نماید. < تعیین و مستند نمودن اطلاعات حاصل از پایش 2 تعبین و مستند نمودن روش اجرائی پایش از محل‌ها و دفعات ارزیابی آن < ببرقتراری» مستند نمودن و حفظ روش اجرايى كنترل كيفيت اندازهكيرىها

صفحه 120:
:بايش مى تواند شامل فعالیتهایی نظیر موارد ذیل باشد بازبینی منظم پیشرفت در زمینه اهداف بلند مدت و کوتاه مدت بازرسی منظم تاسیسات. کارخانه و تجهیزات در مقایسه با معیارهای کارایی مشاهدات نظامدار کار و رفتار برای ارزیابسسی چگونگسسی پیروی از روش و دستورالعملها تجزیه و تحلیل منظم برون ریزها و پسابها تحت نظر قرار دادن کارکنان از لحاظ بهداشتی و مراقبتهای پزشکی

صفحه 121:
6- اجراء و پایش ‎vel‏ برنامه‌ريزي نشده (واكنشي) ‏اطلاعات مربوط به وقایع (شبه حوادث, بيماري, صدمه به محیط زیست) که اتفاق افتاده تهیه و تدوین مي‌گردد تا نگرش صحیح براي پيشگيري از حوادث آتي ایجاد گردد. ‎ ‎ ‎

صفحه 122:
اجراء و پایش-6 یش برتمه‌ريزي شده قبل از وقوع هر گونه رویداد و براي اطمینان از اینکه الزامات نظام مدیریت ۲15۶ (نظیر روش‌هاي اجرايي) بااهداف و معبارهاي اجرايي نظام مدیریت ]۲۱5 انطباق داشته و از آنها پيروي مي‌نماید, انجام مي‌گیرد.

صفحه 123:
اجراء و پایش-6 6-3- سوابق ثبت سوابق بمنظور نشان دادن میزان انطباق خود با خط مشى ‎HSE 4 by polity‏ و ثبت مینران پیشرفت خود در مسیر اهداف ب‌نامه‌ریزی شده و معیار کارایی عملکرردی دست يافته اقدام نماید.

صفحه 124:
اجراء و پبایش-6 ثبت سوابق مربوط به ريد .و ‎ee‏ ‏\ <~ برقرارى روشهايى اجرابى ۲ بمنظور حصول اطمینان از یکپار چگی؛ قابلیت دسترسی یز و كنترل سوابق ثبت شده سوابق پزشکی کارکنان نتايج ممیزی‌ها و ‎seve Y‏ تنبت سوابق آموزشى

صفحه 125:
اجراء و پایش-6 6-4- عدم انطباق و اقدامات اصلاحي موقعيتهاى عدم ‎ma‏ پایش» ارتباط با كاركنان» پیمانکاران» مشتریان» مؤسسات دولتى يا تحقيق پیس‌امون حوادث تعیین می گنرده: در این رابطه مدیرریت باید از موارد زیم اطمینان حاصل نماید: آگاه نمودن طررفهاى ذيرربط © تعیین سلسله علل و همچنین علت ریشه‌ای

صفحه 126:
اجراء و پایش-6 6-4- عدم انطباق و اقدامات اصلاحي 9 برقراري يك طرح براي اقدامات اصلاحي یا بهبود وضعیت موجود 6 اقدامات پیشگیرانه متناسب و سازگار با طبیعت عدم انطباقي که رخ داده 9 اعمال کنترل‌های لازم برای اطمینان از اینکه اقدامات پیشگیری موش واقع شده تجدید نظ در روش‌های اجرایی بمنظور یکپارچه نمودن اقدامات پیشگیرری بطور مستمس

صفحه 127:
عدم انطباق و تنعل اقدامات للك اصلاحي ‎Bl gouge‏ كل آغاز اقدامات ييشكيرانه ل اعمال كنترلى تجدید نظر در روش‌هاي اجرايي و انتقال کیفیت تغییرات به طرف‌هاي ذیربط

صفحه 128:
۵-۶ گزارش رویدادها داده هایی کلیدی که از طریق گزار شگیری می‌توان به آنها دست یافت. عبارت از: * _ جزئیات آسیب‌هاء بیماری حرفه‌ای یا اثرات سوء بر محیط زیست می‌باشد. جزئيات مربوط به فرد بيمار/ حادثه دیده شرحى از محيط وقوع حادثه جزئيات سلسله رويدادهايى كه بوقوع بيوسته جزئيات نتايج اثرات بالقوه عملكرد غير صحيح نظام مديريت 11515 كه منجر به وقوع حوادث كرديده.

صفحه 129:
۶-۶ پیگیری رویدادها * مکانیزم (ساز و کار) و مسئولیت‌های هر کس برای پیگیری موضوع حادثه بایستی دقيقاً نعیین شود. * ساز و کار پیشنهادی بایستی-تا حد ممکن شبیه روش اجرلیی باشد که براى اعمال اقدامات اصلاحی برای برطرف کردن عدم انطباق با نظام مديريت 11515 مورد استفاده قرار مى كيرد. * مسئوليتهاى تعيين شده براى يبكيرى يك حادثه بایستی متناسب‌با شدت وقوع یا نتایج آن در صورت وقوع. باشد.

صفحه 130:
ممیزیو بریسی‌مجدد .7 در این بخش ارزیابی دوره‌ای کار آثی عملکرد. اثر بخشی و تناسب نظام مورد بررسی قرار می‌گیرد . ۱-۷ ممیزی ۲-۷ بررسی مجدد

صفحه 131:
۱-۷ ممیزی برقراری روشهای اجرایی برای تعیین: انطباق عناصر و فعالیتها با برنامه طرحریزی شده فعالیتهای تاثیر گذار بر خط مشی, اهداف و معیارهای اجرایی پیروی از الزامات قانونی مر تبط شناسایی نواحی بهبود که عی تولند منجربه پیشرفت نظام مدیریت 117 شود

صفحه 132:
۲-۷ بررسی مجدد بررسی مجدد بایستی شامل موارد ذیل باشد ولی محدود به این موارد نیز نخواهد بود: - تغییرات احتمللی خط مشی و اهداف در سایه تغیبر محیط و ایجاد تعهد برای تلاش در مسیر بهبود مستمر — تخصیص منابع برای استقرار نظام مديريت 11515 و حفظ و نگهداری آن - محل و یا موقعیت‌های مختلسف بر پایه ارزیابسی عواسل بالقوه آسیب رسان و ریسک‌های آن و طرح‌ریزی وضعیت اضطراری. فرایند بررسی مجدد بایستی مستند آن ثبت شود تا اعمال تغییرات به سادگی انجام گیرد. بررسی مجدد بایستی برای استحکام تلاش‌های پیوسته. برای بهبود کار آنی عملکرد 3158 انجام كيرد. اشده وذ

صفحه 133:
اصول ممیزی داخلی سیستم مديريت ايمنى.بهداشت و محيط زيست HSE-MS

صفحه 134:
استاندارد هاي مميزي استانداردهای زیر از رده خارج شدند: ‎ISO 10011-1:1993 *‏ رهنمودهائی جهت ممیزی سیستمهای کیفیت ممیزی * 10011-2:1993 150 رهنمودهائى جهت مميزى سيستمهاى كيفيت - معيارهاى احراز شرايط مميزين سيستمهاى كيفيت © 10011-3:1993 1860 رهنمودهانی جهت ممیزی سیستمهای کیفیت - مدیرست یک برنامة ممیسزی © 14010:1996 1800 . رهنمودهائی جهت ممیزی زیست محیطی - اصول عمومی ‎٩‏ 14011:1996 1860 رهنمودهانی جهت ممیزی زیست محیطی - روشهای ممیزی سیستمهای زیست محیطی 6 1860 رهنمودهانی جهت ممیزی زیست محیطی - ضوابسط احراز شرایط برای ممیزین سیستمهای زیست محیطی

صفحه 135:
استاندارد های ممیزی و استاندارد معتبر راهنمای ممیزی سیستمهای مدیریت : ‎ISO 19011:2002‏ ‎Guidelines for quality and/or‏ ‎environmental management system‏ ‎auditing‏ ‏تاریخ انتشار: ۲۰۰۲/۱۰/۱ به عنوان الگو از این استاندارد می توانیم استفاده کنیم. توجه: استاندارد 18001:99 0115۸5 از سری استانداردهای ‎ISO‏ نمی‌باشد ولی استاندارد ممیزی آن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

صفحه 136:
تعار یف و اصطلاحات ۲-۰۶ ممیزی (۸۵) (Audit Criteria) .¢ 5.00 ‏معيارهاى‎ ١-7 » (Audit Evidences) ,¢ 3.00 s2\qu3 Y-¥ * (Audit Findings) .¢ 3.00 cle ai ¥-£ ° (Audit Conclusion) ¢5 00 ‏نتیجه‎ ۲-۵ ۶ (Audit Client) ¢¢y00 ‏مشترى‎ ١-1 « (Auditee) ‏ممیزی شونده‎ ۲-۷ ۶

صفحه 137:
تعاریف و اصطلاحات )۸۵۵0۲( ‏-۲ممیز‎ ٩ ‎٩‏ -۲تیم ممیزی (76210 01د لم) ‎(Technical Expert) _38 سانشراكال-١١‎ « (Audit Programme) ¢¢ 3.00 4a p¥-\\ * (Audit Plan) .5 5.00 7 bY-\¥ « ‎(Audit Scope) ‏۲-۳محدوده مميزى‎ ٩ (Competence) 2.>Yo¥-\é «

صفحه 138:
7- مميزي و بررسی مجدد فر‌آیند ممینزی ‎HSE‏ ° ۲ ۳ = مستند سازی موارد انتخاب ناحيه برا: ‎obi!‏ ات ازی موازد اب ناحیه بسای ۱ مورد نیاذ .۱ بازنگری

صفحه 139:
ممیزی فرایند سیستماتیک. مستقل, و مستند برای یافتن شواهد ممیزی و ارزبابی واقع بينانة آنها به منظور تعیین میسزان برآورده شدن معیار های ممیزی A udit

صفحه 140:
مجموعه ای از خط مشی هاء روشهای اجرایی. با نیازمندیهایی که به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می گیرند Audi 1 ‏تیب‎

صفحه 141:
سوابق. اظهارات گویای واقعیتها یا دیگراطلاعات مربوط به معیارهای معیزی و قابل اثبات یادآوری: شواهد معیزی ممکن است كمى باشند يا وضفى ۸ udi Gidences

صفحه 142:
نتایج ارزیابی شواهد ممیزی به دست آمده در قياس با معيارهاى مميزى. یادآوری: یافته های ممیزی می تواند تطابق و یا عدم تطابق با معیارهای ممیزی و فرصتیهانی برای بهبود را نشان دهد. Auait indings

صفحه 143:
خروجی یک ممیزی که توسط تیم ممیزی با توجه به اهداف ممیزی و كلية یافته های ممیزی حاصل می گردد. ‎Audi ۱‏ ‎ud. Gn clusion‏

صفحه 144:
مشتری ممیسزی سازمان و یا فردی که یک ممیزی را درخواست می نماید. یادآوری: متقاضی ممیزی ممکن است ممیزی شونده ویا سازمان دیگری که قانوناً ويا بواسطة يك قرارداد حق درخواست ممیزی را داراست. باشد. در عمیزی داخلی مشتری ممیزی و ممیزی شونده. سازمان می‌باشد Audit Gent

صفحه 145:
ممیزی شونده سازمانی که مورد ممیزی قرار می گیرد. ۳ Auditee

صفحه 146:
فرد واجد صلاحیت برای اجرای ممیسزی Auditor

صفحه 147:
یک و یا چند نفر ممیز, که در صورت نیاز با یک متخصص فنی همراهی مى شوند. یادآوریا: یک نفر از اعضای تیم ممیزی به عنوان سر ممیز تعیین میگردد. بادآوری ۲: تیم ممیزی می تواند ممیزین در حال آموزش را نیز شامل گردد. A udit], am

صفحه 148:
فردی که دانش يا تجربة خاصی را برای تیم ممیزی فراهم می کند. یادآوری|: دانسش یا تجربة خاص, در خصوص سازمان. فر آیند و فعالیتسی که ممیزی می شود. یا زبان و فرهنگ. یادآوری ۲: متخصص فنی بعنوان یک ممیز در تیم ممیزی عمل نمی کند. bchnicak, 5, 5

صفحه 149:
برنامة ممیزی مجموعه ای از یک ممیزی یا بیشتر که در چارچوب زمانی خاص و در راستای منظوری خاص طرح ریزی شده است. یادآوری:ییک برنلمة ممیزی تمام فعالیتهای لازم برای طرح ریزی. سازماندهی و اجرای ممیزیها را شلمل حی گردد وبایستی منلبع لازم برای اجرای ن تامین کردد. A udit ۳ m

صفحه 150:
‎yb‏ & ممیسزی ‏تشریح کلية فعالیتها و ترتیبات یک ممیزی ‎۸ udit Jan

صفحه 151:
محدوده ممیزی حوزه و مرزهای یک ممیزی یادآوری: محدودة ممیزی عموماً شامل تشریح موقعیت فيزيكى. واحد سازمانی. فعالیت‌ها و فرآیندهاء و همچنین دورة زمانی می‌گردد. Audit Sone

صفحه 152:
صلاحیت صفات شخصی اثبات شده و قابلیت اثبات شدة کاربری دانش و مهارت صلاحیت می‌تواند شامل تحصیلات . تجربه .مهارت . آموزشهای مرتبط و ویژ قابلیتهای شخصیتی افراد باشد. —

صفحه 153:
دلایل انجام ممیزی حصول اطمینان از تحقق برنامه های تعیین شده در راستای دستیابی به اهداف و خطمشی سازمان حصول اطمینان نسبت به بر آورده ساختن نیازمندیهای استاندارد تعیین انطباق یا عدم انطباق سیستم با استاندارد و معیارهای مورد نظر و نهایتا بررسی امکان بهبود سیستم مدیریت کیفیت

صفحه 154:
انواع ممیزی * 1 ممیزی داخلی (شخص اول( ممیزی خارجی ممیزی مشتری (شخص دوم(

صفحه 155:
* ممیزی داخلی (شخص اول) ممیزیهای داخلی. که ممیزی شخص اول نیز نامیده می شود. توسط و یا از طرف خود سازمان برای بازنگری مدیریت و يا سایر مقاصد داخلی اجرا می شود. و مى تواند مبناشی برای خود اظهارية تطبیق یک سازمان باشد29012-2002 50 ممیزی شخص اول مقاصد زیر را در بر دارد: * مکانیزم کنترلی موثر برای مدیریت * پایش مشکلات موجود اعم از بالقوه يا بالفعل * یافتن حوزه ها و فرصتهایی برای بهبود

صفحه 156:
ممیزی خارجی ممیزی مشتری (شخص دوم) #۴ ممیزی شخص دوم توسط گروههائی که منافعی در سازمان دارند. مانند مشتریان, یا توسط ساير افراد و از طرف ايشان انجام می شود . ‎(ISO 19011-2002)‏ ممیزی شخص دوم می تواند با یکی از مقاصد زیر اتفاق بیافتد: * ارزیابی و انتخاب عرضه کننده * کمک به عرضه کننده در راستای بهبود عملکرد. * ایجاد تفاهم متقابل در مورد نیازمندی‌های کیفی

صفحه 157:
اصول ممیزی - ممیزی در سازمانها با تکیه بر اصول ابتی شکل می‌یابد. - این اصول. ممیزی اثر بخش و قابل اعتمادی را بعنوان ابزاری برای مدیریت در پشتیبانی از خط مشی مدیریت ایجاد می‌نماید. - وفاداری به اين اصول: #۴ پیش نیاز ایجاد قابلیت استقلال ممیز شرایط مشابه می‌باشد. دستیابی به نتایج مناسب و کافی می‌باشد. از یکدیگر در دستیابی به نتایج مشابه در

صفحه 158:
اصول ممیزی (دامهر 1 تبط با ب ۱ تقلال بنیانی برای بی طرفی و نتیجه گیری عینی در ممیزی # استقلال از فعالیت مورد ممیزی * بی نیاز از قدرشناسی پیشاپیش 1 ممانعت از تضاد منافع

صفحه 159:
اصول ممیزی (دامهر اصول مر تبط با ممیزی *_ نگرش مبتنی بر شواهد روش منطقی و مستدلی برای دستیابی به نتایج قابل اعتماد و تکرار پذیر ممیزی در یک فرآیند سیستماتیک ممیزی شواهد ممیزی قابل تحقیق هستند. با توجه به مدت و منابع محدود معیزی, شواهد براساس نمونه های اطلاعات در دسترس اطمینان به نتایج ممیزی شدیداً در گرو استفادة مناسب از نمونه گیری‌هاست. وود

صفحه 160:
برنامة ممیزی یک برنامة ممیزی می‌تواند شامل یک يا چند ممیزی باشد. براساس : © اندازه 1 ماهیت و | پیچیدگی سازمان همچنین می‌تواند شامل موارد زیر باشد: اهداف مختلف ويا مميزى تركيبى

صفحه 161:
‎dali‏ ممیزی (ادامهر ‏برای دستیابی به یک ممیزی اثر بخش و کارا در چارچوب زمانی مشخص, برنامة ممیزی فعالیتهای زیر را شامل می‌گردد: © _طرح ریزی؛ ‎f‏ سازماندهی و ] تامین منابع ‏نمودار صفحة بعد. فر آیند مدیریت یک برنامةٌ ممیزی را نشان می‌دهد: ‎

صفحه 162:

صفحه 163:
اهداف بر نامة ممیزی در ممیزی داخلی یک سیستم مدیریت . سازمان می‌تواند اهداف زیر را دنبال نماید. اولویت های مدیریت ارزیابی میزان انطباق با نیازمندیهای سیستم مدیریت و مستندات انطباق با مقررات قانونی و قراردادی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای اطمینان از اجرا و اثربخشی سیستم استقرار يافته اطمینان از کنترل ریسکهای سازمان

صفحه 164:
حدود برنامة ممیزی حدود و وسعت برنامة مميزى سيستم مدیریت تحت تأثیراندازه ماهيت و پیچید گی سازمان مورد مميزى و همجنين عوامل زير مى تواند متغير باشد: * محدودة کاربرد. هدف و مدت مميزى هريك از مميزىهايى كه بايد انجام شود * تواتر مميزيها * تعداد. اهمیت. پیچید كى. سادكى و مكان فعاليتهائى كه مميزى مى شوند * استاندادهاء قوانین, ضوابط و نيازمنديهاى قراردادى و ديكر معيارهاى مميزى * الزام اعتباربخشی و یا ثبت ‎(Accreditation & Registration)‏ ممیزیهای قبلی و یا نتیجة بازنگری ممیزی قبلی * نکاتی از قبیل زبان. فرهنگ و اصول اجتماعی * هرگونه ضرورت و نگرانی گروههای ذینفع * تغییرات اساسی در فعالیتهای سازمان

صفحه 165:
مسئولیت‌های برنامة ممیزی مسئولیت مدیریت یک ممیزی می‌بایست به یک یا چند نفربا درک عمومی از اصول ین و کاربرد تکنیک‌های ممیزی واگذار شود. ایشان می‌بایست ضمن مهارت‌های مدیریتی. درک فنی وشغلی درستی از فعالیتهای مورد ممیزی نیز داشته باشند. ممیزی, صلاحیت بعنوان مثال در ممیزی داخلی نماینده مدیریت می‌تولند مدیریت برنامه ممیزی را بر عهده گیرد.

صفحه 166:
مسئولیت‌های ‎Lol yp‏ ممیزی (دامهر اين مسئولیتها شامل: * تعیین اهداف و حدود برنامة ممیزی | تعیین مسئولیتها و روشهاء و اطمینان از تامین منابع اطمينان از اجراى برنامة مميزى | اطمينان از نكهدارى مناسب سوابق مميزىها | پایش, بازنگری و بهبود برنامة ممیزی

صفحه 167:
منابع برنامة ممیزی برای تعیین منابع مورد نیاز یک برنامة ممیزی, موارد زير مورد نظر قرارمی گیرد: منابع مالی برای ایجاد. اجرا؛ مدیریت و بهبود فعالیتیهای ممیزی روشها و فنون ممیزی فر آیندهای دستیابی وارتقاء صلاحیت ممیزین و بهبود عملکرد ایشان در دسترس بودن ممیزین و متخصصین فنی با صلاحیت با توجه به اهداف خاص برنامة ممیزی زمان سفر. اقامت و دیگر الزامات ممیزی

صفحه 168:
روشهاى اجرائى برنامة مميزى روش و با روشهای اجرایی ممیزی, موارد زیر را می بایست شامل گردد: ۴ طرح ریزی و زمان بندی ممیزیها ؟ حصول اطمینان از صلاحیت تیم ممیزی انتخاب تیم ممیزی و تعیین نقش آنها اجراى مميزيها و اجراى يها تهيه و نكهدارى سوابق مميزى ها پایش عملکرد و اثر بخشی ممیزها * گزارش دهی یافته های کلی به مدیریت ارشد سازمان

صفحه 169:
اجرای برنامة ممیزی اجرای یک برنامة ممیزی با توجه به روش‌جرایی می‌بایست موارد زیر را در برگیر # _ هماهنگی و زمانبندی اجرای برنامه ممیزی و سایر فعاليتها " . ایجاد و نگهداری یک فر آیند برای ارزیابی میزان و تداوم پیشرفت حرفه‌ای تامین منابع مورد نیاز برای تیم ممیزی ازجمله ممیزین اطمینان از هدایت ممیزی براساس برنامة ممیزی اطمينان از كنترل سوابق فعاليتهاى مميزى اطمينان از بازنكرى و تائيد گزارشات ممیزی, و اطمينان از توزيع آنها به مشترى و ساير گروه‌های مرتبط | اطمينا از پیگیری ممیزی. در صورت کاربرد 169

صفحه 170:
سوابق برنامة ممیزی سوابقی جهت اثبات اجرای برنامة ممیزی در سه گروه زبر می‌بایست در سازمان نگهداری گردد: سولبقمرتبط با هر ممیزی -1 سولبقب ازنگریسرنامة ممیزی -2 سوبقمرتبط با مميزین -3

صفحه 171:
‎Glow‏ برنامة ممیزی (ادامه( ۱- سوابق مرتبط با هر ممیزی شامل: * طرح ممیزی ‏| گزارش ممیزی ‏! گزارش عدم انطباقها ‏7 گزارش اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه ‏7 گزارش پیگیری‌هاء در صورت کاربرد

صفحه 172:
سوابق برنامة مميزى «دامه( ۲- سوابق مرتبط با بازنكرى برنامة مميزى از جمله سوابق پایش و اندازه‌گیری ۳-سوابق مرتبط با ممیزین شامل : 7 صلاحیت ممیزین و ارزیابی عملکرد ایشان © انتخاب تیم ممیزی. و | حفظ و بهبود صلاحیت ایشان ءسوابق می‌بایست نگهداری و محافظت شوند

صفحه 173:
1 1 بازنگری برنامة ممیزی برنامة ممیزی در مقاطع مشخصی می‌بایست بازنگری گردد. این بازنگری میزان دستیابی به اهداف و فرصتهای بهبود را مشخص می‌نماید. نتایج می‌باست به مدیربت ارشد گزارش گردد. شاخص‌های عملکرد می‌بایست مولفه های زیر را پایش نمایند: ۲ توانائی تیم ممیزی در اجرای طرح ممیزی ”3 تطابق برنامة ممیزی با برنامة اجرائی ممیزی _ بازخوردهای مشتریان ممیزی, ممیزی شونده و ممیزین

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان