صفحه 1:
] orieded mew is Orhoot ‏درآمدي بر: مدیریت فرآیند مدار در مدرسه‎ 1382 ‏نویسنده: حیدر توراني- تهران- ت زکیه‎ 16

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
‎١‏ قصل سشري یه وكا إن ‏در مدرسه 6 رمکرشد وه ‏مت مس ‎“a‏ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
سس فصل 1 مدیریت فرآیند مدار در مدرسه 1- تعريف كاملي از مديريت فرایند مدار ارائه کنید. 2- مدرسه‌ي كيفي جامع و ويژ کي‌هاي آن را بشناسید. 3- فرايند را تعريف كنيد و مثالهابي از آن را بشناسید. 4- مدیریت سنتي (دروندادمدار) را با مديريت نوين (فرايند مدار) مقايسه كنيد. 5- ويزكيهاي تمركز بر دانشآموزان و خواستههاي آنان را فرا بكيريد. 6- با به کار کيري مفاهیم اين فصل فضايي از همدلي و صمیمیت را در مدرسه‌ي خود ایجاد کنید.

صفحه 6:
مدیریت فرآیند مدار مدیریت فرآیند مداریا فرآیند محور مبومي است که با گسترش فرهنگ مدیریت کیفیت جامع ([۲00)منزلت یافت مفییوم مدیریت فرآیند مداري بیبود مستمر کیفیت و رضلیت دلنش آموزان از طریق بهبود فرآیند است در 1001 تمرکز بر فرآیند از طریق اعمال مدیریت بر فرآیند محقق مي شود.مدیریت بر فر آیند يعني اينکه بدانیم و باور کنیم كه نتيجه از فرآيند حاصل مي شود طرح اجرايي و طرح ارزيابي را اجرا کنید. مطالعات و پژوهش‌ها نشان مي‌دهد که مدیر قوي در مدرسه. کلید موفقیت مدرسه است. يك مدیر کارآمد مي‌تواند بینش مدرسه را تعیین کند و به عنوان رهبر آموزشي آموزش دهنده و هماهنگ کننده‌ي اصلاحات بوده و فعاليت‌هاي مدرسه را سازماندهي کند.

صفحه 7:
مدارس کيفي جامع مدارس كيفي جامع محصول مدیریت فرایند مدار و مدیریت کیفیت جامع در مدارس است. حسن ارتباط بین کارکنان از جمله معلمان و دانشآموزان و توسعه‌ي رفتار آنان در کلاس درس افزلیش اثربخشي مدرسه و کاربرد مفاهیم و ابزارهاي مدیریت کیفیت جامع از جمله عناصر مدارس كيفي جامع هستند؟ در مدارس كيفي جامع همهي کار کنان در غني‌سازي و ارتقاي کیفیت مدرسه مشارکت دارند. " پيسازي همفي عناصر و عوامل مدرسه از جمله برنامه‌هاي درسي. آموزشي. امور پرورشي. فوق برنامه: منلبع انساني ارتباط با والدین و روش‌هاي ارزشيابي. اصول ناظر بر مدارس کيفي جامع است. ”مديريت فرایند مدارس تللاش مي‌کند تا برنامه‌ريزي استراتژيك را وارد رفتار روزانه مدارس کيفي جامع ‎US‏ تعریف فرایند. فرایند. مسیر و جريلني است که طي مي‌شود تا ورودي‌هابه خروجي‌ها تبدیل شوند. در لين مسیر عملیات و فعاليت هليي اتفاق مي‌افتد تا بر ورودي‌ها شر گذاشته و آنیا را معطوف و مرتبط به هدف و نتیجه که هملنا خروجي یا برونداد سیستم نام دارد. پرساند. هر آنچه که در این مسیر اتفاق مي‌افتد تا بیترین محصول تصیب سازمان, شرکت یا موسسه شود. ۳ فرایند * نام دارد. — وروديهاي سیستم ‎ean‏ خروحي‌هاي سیستم تمودار مثالی رات سد ‎ao‏ ‏- فارع التحصيلان و - عضا" عمط ‎Bex‏

صفحه 8:
مفهوم مدیریت سنتي درونداد مدار مفیوم مدیریت فرایند مدار ‎Eh, fome "Ba‏

صفحه 9:
مدیریت کیفیت جامع.يك حرکت و نیضت همكلني است. نه يك حیکت علمي که فقط افراد خاصي را شامل شود. در واقع ثمرمي مدیریت کیفیت جامع وقتي حاصل مي‌شود که هممي کار کنان مدرسه نقش مناسب خودشان راجا مپارت ایفا کنند *. نقش کارکنان مدرسه نیز به جاي تمرکز بر آنچه مي‌توانند انجام دهند. باید به سمت رضایت دانش آموزان به عنوان گیرندگان اصلي خدمات و ياد گيري, تغییر جست جهت دهد. بنابرلین: مدیران مي‌بایست با آموزش مفیوم "مدیریت فرایند. مداري " نظام اجرايي آن را ایجاد کنند. ‘Ben “Pome Ila

صفحه 10:
سس سس وس سس ارتقاي مستمر کیفیت در مدرسه 1- مدل‌ها: ابزارها و روش‌هاي کوناگون و متنوع ازتقاي مستمر کیفیت را در مدرسه پیاموزید. 2- جرخدي 000009 , 800000908) , (۳60690) را به عنوان چرخه‌هاي میم پیبود کیفیت شناخته و با یکدیگر مقایسه کنید. 3- کام‌هاي فرایند حل مسأله را بشناسید. 4- یاد بکیرید که چکونه روش‌هاي طوفان افکار. گروه اسامي و رأي گيري متعدد. را به کار بندید. 5- به طور عملي فرايندهاي مدرسه خویش دا بیبود ببخشید.

صفحه 11:
کاربرد مدل ۷۷۷ در حل مساله ALAIN

صفحه 12:
= هيع | دش تین ‎oe PRES] Ele‏ ‎sage‏ سروس ‎Be)‏ ‎rst 0 se‏ استعمال د خانيات 7 و ساير موارد احياناً ‎PDCA 43 >>‏ براي بیبود مستمر و پيبودهاي افزايشي و کلان ‏من حصط بل ‎ ‎

صفحه 13:
فرایند حل مسأله که همانا پیبود مستمر است 7 کام دارد: سر میزان پذیرش نزد| کاربران مربوط راهحل‌ها میزان تأثيرگذاري) سایر عوامل جتتي دانت موز کلاس‌هاي جبرآتي و - تشويق دانش آموزان كوشا - تشويق معلمان - يبود روش هاي تدريس ‎-١‏ تشكيل كروههاي كاري درسي ‎

صفحه 14:
جه جيزي جلسه براي كاهش افنتا تحصيلي را تشكيل دهداً دائشآموزان موضوع طرح را شناسايي ‎aur‏ دعوت از والدين تنظيم برنامه کلاس‌ها: چه موقع. 16/10/81 17 25/10/81 27/10/81 211081 چگونه حسيني, تقوي. عباسي و جمشيدي را در کیر کار كند (معلمان مرتيط) از طريق ليست نمرات و نظرخواهي از معلمان ذیربط تففلیم دعوت نامه به اصورت موردق با معلمان مرتبط با هر

صفحه 15:
چه کسي سین لحمدي (معون آموزشي مدرسي) مسعود محستي (سرکروه آموزشي مدرسه) آموزش روش‌هاي تدريس اجه موقع ‎Jas‏ سال تحصيلي| ‏اذ اوايل سال تحصيلي| ‎ ‎ ‎ ‏يس از بركزاري بيش ‏آزمون و نام نويسي داوطليان ‏از طریق بر كزاري کار تاههاي آموزشي ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
رخه يا الكوي 800080): | جرخدي 400000 يكي ديكر از مكانيزمهاي اجرابي توجه به فرايندها و مديريت كيفيت در همه‌ي فرايندهاي اصلي مدرسه مي‌باشد | این مکانیزم چرخه‌ي اصلاح را در مراحل زير خلاصه مي نمايد: ‎gua‏ نتايج مورد نظر | بدي دستيابي به كيفيت بالا و کاهش هزینه‌ها در مدرسه باید فرايندهاي اصلي مدرسه را شناخت و آنیا را پينه‌سازي کرد. ۲ اي شناخت فرايندهاي اصلي و بهسازي آنا از طریق این

صفحه 17:
در رویکرد حرکت بر مبناي مشتکل, تشخیص مسائل فرایندها در زمينه‌ي کیفیت مدرسه و کاهش هزینه؛ نقطدي شروع بیبود وضعیت تلقي مي‌شود. از اين دیدگاه؛ مشکلات. پديده‌هاي نامطلوب معیط کار به شمار نمي‌آیند. بلکه مدرسه و مدیریت خود به دنبال کشف مشکلات است. زیراآنبا را منشأً پیبود و حرکت مدرسه به سوي تعالي مي‌داند. در رویکرد حرکت بر مبني انگو, سيستم‌هاي لازم براي جلوكيري از بروز مجدد مشئلات در مدرسه ایجاد مي‌شود. پيشنهاد مي‌شود براي تسهیل در انجام چرخه‌ي 6۲000061 کميت‌هاي بیبود فرایند. و تيم‌هاي حل مسأله و تيم‌هاي جمعي از معلمان و کارکنان علاقه‌مند. اولیا و دانشآموزان توانمند و مشاوران دعوت شده خارج از مدرسه تشکیل شود. فرايندهاي اصلي مدرسه که مي‌توانند در این چرخه مورد توجه و بازنگري قرار گرفته و بيسازي شوند. عبارتدد از 1- فرايندهاي آموزشي 2- فرايندهاي پرورشي 6- فرايندهاي مالي بهره‌وري با تركيبي از مدي 3- فرايندهاي مديريتي 7- فرايندهاي ارتباطي 4- فرايندهاي ارزث 8- فرايندهاي بزوهشي 5- فرايندهاي اداري 9- فرايندهاي اطلاعاتي متا مس مق

صفحه 18:
فضاي سازماني مدرسه تعداد دانشآموزان گروه‌هاي دانش‌آموزان

صفحه 19:

صفحه 20:
*خوب گوش دادن در کلاس. *خوب یادداشت برداشتن: "اختصاص وقت براي مطالعه "با معلم دروس را كنترل كردن *حمایت کردن و حمایت گرفتن تیم 5 سيت تا بستتالس. *تمام نكات برتامدام را دتبال کنم اتيم 8 كار كنيد روند يادكيري را طوري اصلاح كنيد كه در قسمت بعدي موفقتر باشيد. *آيا برنامه من خوب اجرا شد؟. *براي بيبود روند ياد كيري و جه جبزهابي را بايد تغيبر دهيم.

صفحه 21:
دانشآموزان در بیداشت مدرسه همكاري ندارند فرهنک خانواده رفتار و کردارکارکنان مدرسه. سرایدار و خدمتگزار مدرسه sl ga doll ‏نآموزان‎ همايي بهداننتي دانشآموزان عمر ساختمان مدزسسه "شرایط فيزيکي و ابزار و تجهييزات ‎ity‏ مقدار تجهیزات بهداشتي تعداد سرویس‌های بداشتي تسلط ناظم مدرسه به كار خويش «روش ناظم مدرسه رفتار ناظم مدرسه کردار ناظم مدرسه کردار ناظم مدره

صفحه 22:
* حیطه نیرو (تجزیه و تحلیل میدان نیرو) توسعه‌ي مشارکت در مدرسه (الف) سس سس عوامل بازدارنده‌ي مشارکت در مدرسه 1-عدم تقويفل اخيار 2- تمركز امور در دست مدير 3 نداشتن جلسات مشورتي 4- انتصابي بودن مدير 5- خودرأيي مدير 6-عادت نداشتن به كار كروهي 7-علاقه به کار فردي 8-يايين بودن روحيه مشارکت پذبری 9-بى ارزش بودن كار مشاركقى در فرهنك 10-ترس از كاهش اقتدار مدير ‎pe AD‏ حمایت از کارهای مشارکت از سوی. منطقه آموزشی ‏12- فعالتبودن شورای مناطق آموزشی و شوراع) ‎ ‎ ‎ ‎ ‏اشير ‎ ‎ ‏عوامل جلو برنددي مشاركت در مدرسه ‏1 اكير مشاركت در ينيود مدرسه 2-حمایت کارکنان از کار مشارکتی ‏3- استقبل والدین از مشارت در کارها ‏4- علاقمندی داش آموزان در دخالت داشتن د۱ ‎pal‏ مدرسه ‏5 حمایت و پشتیبانی مدیریت منطقه آموزشی 6-علاقه مدیر به مشورت و مشارکت 7-آگاهی معلمان ار اهميت و ضرورت مشاركت 8افزايش كارآيى وبيره ورى مدرسه ‏9- فعال بودن شوراى مدرسه و شوراى معلمان 0فعال بودن تشكل هاى دانش آموزى در ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 23:

صفحه 24:
آنچه در دفتر تأخیرات ‎ne‏ 1 ‎OPO‏ ی تأخیر دانش آموز به دفتر مدرسه گزازش نشده است.

صفحه 25:
-در خودتان در توایع و همکاراتان "در جامعه "قدم بزنید و صحبت کنید. -مدیریت كيفي جامع را هر زمان و هر مکان انگوقرار دهید. "ارتباطات مؤئري برقرار كنيد سرمایه ‎ole‏ ‏7 مود و تجهیزات “در مورد سارمان هاء جوامع و دیگر مدارس تحقیق کنید. در کسب و کارا مشارکت كنيد "دسترسي به منايع -مهارت آموزي یه وسیله آموزش دهند گان مدل آبشار -مشتريان جه كساني هستند؟ تبية كنند كان جه کساني هستند؟ انيازها و خواستدها مر رقرار سازید.

صفحه 26:
4 ‏الف مقررات بارش افكار‎ fh 1- هر نوع اظهار نظر از هر يك از اعضاي كروه (جلسه) بذيرفته مي شود. 2- نفطه نظرات هر فرد با كلماتي كه ببان مي كند. نوشته مي شود. 3- زمان اظيار نظر هر يك از اعضاي كروه. ديكران نمي توانند سخن او را قطع كنند. 4- از نقطه نظرات كسي انتقاد نمي شود. 5- اراد سوال در مورد نقطه نظرات افراد. تنبا براي روش نتر شدن ديكران جايز ميباشد. 1- موضوع را به طور خوانا و واضح روي تابلو مي نويسيم: 2- سبس مقررات بارش افكار را مرور مي كنيم. 3- از اعضاي كروه مي خواهيم نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوع بيان كنند تا آنيها را روي تابلو بنويسيم. 4- نظرخواهي راتا آنجا ادامه مي دهيم كه ديكر نظر جديدي ارائه نشود. 5- فيرست نظرات را از نظر واضح بودن آيها و حذف موارد تكراري مرور مي كنيم. 6- قیرست را نهايي مي‌کنيم:

صفحه 27:
[[_ ددش داي كبري متعدد 4 معمولاً رأي كيري متعدد بعد از "بارش افکار " انجام مي‌شود. ‎sights pet Sinha‏ متعدد | 1 1- از طریق "بارش افکار" فهرست نظرات افراد را تیه و نها ا شماره گذاري مي‌کنيم. 2- موارد مشابه را با نظر كروه ادغام مي كنيم. 3- معيارهاي انتخاب كزينهها را با مشار کت اعضاي گروه تعيين مي كنيم. 4- از اعضاي كروه مي خواهيم 20 تا 25 درصد كزينهها را انتخاب كرده و روي كاغذ بنويسند. 5- تعداد رأي هر يك از كزينةها را خوائده و ثبت مي كنيم. 6- كزيندهاي دارلي كمتر از 3 رأي را حذف مي كنيم جام دادن روش گروه : ‎an‏ ‎nell‏ نس ‎eee‏ ‘ .1-ابتدا هر یك از اعضاي گروه نظرات خود را یادداشت مي‌کند. 2- نظرات افراد را يکي يکي و بدون بحث و گفتگو روي تابلومي‌نو 3-براي رفعاهامات و نهايي کردن فیرست نظرات. بحث گروهي مي‌کنيم. 4- در ارتباط با تعداد گزينههايي که انتخاب و رتبهبندي خواهند شد. تصمیم گيري مي‌کنيم. 5- موارد ارتقا را با حروف مشخص مي كنيم و از اعضاي گروه مي‌خواهيم تعداد گزينه‌هاي مورد نظر را انتخاب و رتبهبندي كنند. (مثلاً اكر قرار است 6 مورد انتخاب شود. موارد را از 1 تا 6 رتبهبندي کنند). 6- از موارد ارتقا جدولي تشكيل ميدهيم و رتبدي هر يك از موارد را جمع مي كنيم. 7- از میان گزينه‌هاي رتبه‌بندي شده. گزينه‌هاي داراي بالاترین رتبه را انتخاب مي كنيم.

صفحه 28:

صفحه 29:
نمونه‌اي از جدول اولويت بندي و انتخاب: نام فرب جدول اولويت بندي و انتخاب WIS Iga ‏آموزش روش‌هاي توبن تدیس‎ ‏آموزش زروش‌ها مقاز کت در مدرسة‎ تييه‌ي فرم خود ارزيابي معلمان تأثیر آن بر فرآپند آسان بودن تشکیل و اداره جلسات شورای معلمان معيارهاي انتخاپ. = 3 ‎a |) 5‏ 2 4 ‎a‏ 0 1 3 حمع امتیازات 10 درچه اولویت موارد ارتقا

صفحه 30:
Bx Flome "ent

صفحه 31:
به عنوانمال هرك از 9 شرا اعضاي شورايمعلمان 4 مورد فبرست بالا را انتخاب و رتبه‌بندي کردند که تتایج آن در جدول زیر ارائه شده است: 5

صفحه 32:
كاربست و رعايت جبارده اصل دمينك در بيبود فرايند مدرسه مؤثر است. اين اصول عبارتند از: اصل اول:ایجاد ثبات در هدف پیبود فرآورده و خدمت. اصل دوم: پذیرش فلسفه‌ي جدید. اصل سوم: خودداري از متكي بودن به بازرسي هاي كسترده. اصل جبارم: اجتناب از شيودهاي كسب و كار تنبا براساس عامل قيمت اصل بنجم: يهبود مداوم و مطلوب سيستم هاي توليد ووخدمات اصل ششم: بيادي کردن آموزش اصل هفتم:نهادي کردن رهبري اصل هشتم: برطرف کردن ترس عارکنان اصل نیم: فروپاشي سدهاي ‎ole‏ حوزه‌هاي کار کنان | اصل دهم: زد ودن شعارها. تصحيتها وتبيين هدف براي كاركنان: اصل يازدهم: زودن سهيمه هاي كمي اصل دوازدهم: زدودن سدهاي موجود در راه احساس غرور و شادي كاركنان اصل سیزدهم: نيادي کردن برنامه‌هاي منسجم تحصيلي و بازآموزي اصل چباردهم:افدام وعمل در دكركوني

صفحه 33:
مدل‌ها:ایزارها و روش‌هاي ارتقاي مستعر تیفیت. کاربرگ, نمودار پارتو هیستوگرام (نمودار) علت و معلول. بنج جرا. حيطه‌ي نیری نمودار همگرايي, چرخه‌ي. تصمیم‌گيري. ماتریس تأثیر متقابل, نمودار کنترل کاربرگ, نمودار پارنی هیستوگرام (نمودار) علت و معلول. كترل جارت بارش افكان گروه اسمي جریا فراید. چرخه‌ي تصمیم گپري ماتريس تأثير متقابل. نمودار کتترل برگ کفتول

صفحه 34:
مورد کاوی ارتقای کیفیت به روش بیسازی فر آیند 1- به طور عملي روش ارتقاي فرایند را بشناسید. 2- روش ازتقاي فرايند (800000) , 000000009 را ياد بكبريد. 3- استراتزيهاي ارتقاي فرايند را بشناسيد. 4- مراحل 1 تا 9 ارتقاي فرايند را عملاً ياد كرفته و 5- با روش نمودار جريان فرايند آشنا شويد. 6- بسياري از مدلها و ابزارها و روشهاي ارتقاي مستمر كيفيت را عملاً تمرين كنيدا

صفحه 35:
" کاستن از تفیبرات یا نوسانات عملکرد فرایندها یا به عبارت دیکر بیبود عملکرد فرایندها را بیبود و ارتقاي کیفیت مي‌نامند. ارتقاي مستمر کبفیت مدرسه همان بيسازي فرایند حل مسأله است." روش ارتقاي فرایند. براي ارتقاي فرایند از گام‌هاي زیر استفاده مي‌شود: 1- فرايندي را براي ارنقا بيدا كنيد. 2- تيمي كه فرايند زا ميشناسند, سازماندهي كنيد. 3- مشخص كنيد فرايند جكونه عمل مي‌کند. 4- علل تغييرات عملكرد فرايند (علل عام و خاص) را درك كفيد.. 5- قسمتي از رايند كه نياز به ارتقا دارد را تخاب کنید. 6- برنامهريزي كنيد. 7 اجرا کنید.

صفحه 36:
فاد راردا ها 2 تیمي که فان رامي‌شناسد,سازماندهيکنید: 00۳00020 | 3 دوشن كنيد فرابيد ‎Clarity ign i i‏ 4 FOCUS _ PDCA ‏روش ارتقاي‌فرایند‎ رات عام و خاص (عملکرد فرآین_سد) را در کنید. Plan 6 برنامه‌ريزي ‎aa‏ ۳ نت عو ازيم ‎IE‏ ~

صفحه 37:
2 استراتژي‌هاي ارتقاي فرایند به ترتیب 9 مرحله‌ي شمرده شده. به شرح زیر است: 1 مي‌خواهيم چه كاري را جام دهیم؟. 2 چه کسی می‌داند که تیم ارتقاي فرایند چگونه سازماددهی می‌شود؟: 3- چه کسي مي‌داند که فرایند چگونه عمل ‎SAIS ge‏ ee

صفحه 38:
اطلاع به ولي دانشآموز اطلاع به ولي دانشآموز اطلاع به ولي دانشآموز

صفحه 39:
<< ah)

صفحه 40:
نمودار 3-5- گردش عملیات بهبود انگیزه معلمان در اين مرحله چشماندازها و اهداف تعیین شده و مشخص. مي‌شود که موقعیت چیست؟ و بايد در جه زمينههابي بيشتر كاركرد؟ زميندهاي كار جيست؟ بيشتر باید بر چه ي منم رکز شویم؟ شرح وقایع آنچه را که در آن قزار داریم کملاً توصیف ‎Soar‏ در اين مرحله با تشكيل تيم بيببود و به روش بارش افكار كات فنلملن و مسال يذخو ريان مر وت وريه اصطلاح مرحلهپافت مففگل است متا ترسیم وضح مطلوب و مورد اننظار (قابل دسترس) شناسابي مي شوند. دراين مرحله از روشهاي بنج جرا؟ تجزيه و تحليل ميدان نبرو. همكرابي. استخوانماهي و ‎POOWG-‏ ‏8 و.. استفاده مي‌شوند.

صفحه 41:
فصل 4 سر سس مشار کت همگاني در مدرسه و ضرورت‌هاي آن 1- کار گروهي را در مدرسه تعریف کرده و ميبارت‌هاي آن را بیان کنید. 2- رويكردهاي مدیران دروندادمدار و وظيفه كرا را با مدیران فرایند مدار پیرامون تقسيم‌بندي کار در مدرسه مقایسه کنید. 3- ويزكيهاي كروه با كيقيت را در مدرسه بشناسید. 4- باد بکیرید چگونه کار گروهي را در مدرسه ترویج دهید. 5- با شيوه‌هاي اداره‌ي جلسات گروهي موفق. آشنا شوید. 6- با درك ویژ تي‌هاي گروه‌هاي کاري در مدرسه. آنبا را فعال کنید. 7- دللیل نیاز به کار کروهي در مدرسه را بشناسید. 8- به اهمیت مشار کت همکاني در مدرسه پي‌برده و شيوه‌ي توسعه‌ي مشارکت. را بیاموزید.

صفحه 42:
1- همهي اعضاي گیوه در فرایند مشارکت. گزارش نهايي و ارانهمي پیشنهاد فعال هستند و در گزارش پیشرفت کار: فرایند را شرح مي دهند نه صرف نتيجه را. 2- اعضاي كروه بليد داراي ديد روشني باشند.يك نفربه عنوان تسهيل كريا رهبر كروه. فرايند كار را مديريت م يكند و راهنمايي و تجدید نظر در مسائل را بر عیده دارد. 3- فعاليت‌هاي گروه داراي زمان مشخصي است. 4- اتحاد و همدلسي بین اعضاي گروه براي این منظور مي‌توان در روزهاي آغازین مدرسه. مسافیت و گردش‌ها و بازديدهاي دسته جمعي را در برنامه‌ي کار خود قرارداد. 5- در گروه به ویژه در ابتداي کار باید از طرح موضوعات مشاجیه آمیز اجتناب شود. 6- گروه بايد از بحث در خصوص مسائل فردي خودداري کرده و به دستور کار جلسه بپردازد. 7- كروه مي دائد كه اولين تعبد آنیا در كمك به مدرسه: اجراي فعاليت‌هاي گروهي است. 8- گروه به نقاط ضعف و فعاليت‌هاي الگو و تمونه‌ي مدرسه توجه خاص دارد. 9- گروه به موضوعات خارج از مدرسه (نظیر والدین, نمونه‌هاي موفق و انگوي سایر مدارس و مراکز علمي دیگر) توجه م كلد 0- كروه از تمركز بر اهداف ونتايج اجتناب م يكند. 1- گروه داراي تجارب. زبان و ادبیات تقریباً يكساني است. (مفاهمه و یا زبان مشترك در گروه برقرار است) 2- کار کنان مدرسه. فعاليت‌هاي گروهي و کیفیت بخشي آن را به یکدیگر آموزش مي‌دهند و هر روز سعي مي‌کنند. فعالیت گروه و ماهیت آن را بیبود بخشند. 3- گروه. سیب شناسي و چرخهي بیبود مستمر (۳0۸) 205۸و 18۸1۸13را به منظور بیبود فرایند به کار مي‌بندد. ee, ‏ددح‎ Next

صفحه 43:
روش هاي فعال شدن كار كروهي در مدرسف ‏ .ويكيهاي كرودهاي كاري درمدرسفس ET ET استانداردهای رفتاری پیرو

صفحه 44:

صفحه 45:
— - زمان‌بندي جلسه. [- 1 برنامه کار جلسه. ‎=i |‏ + مواد وموضوعات لازم جلسه ۳-1 دوهی من متسه رید اسامي حاران را یادداشت کدید ۱ ".غیت اراد اي پر نید 5 ۱ کر افرد زیر کروم‌ها ٍ يست الكترونيكي و راید [ ابه موقع ‎ut [‏ دادن ‎Su yas a ain [ae‏ مسئولیت را برايادامه کر مشخص كليد Staring 9 ‏رگره‎ جلسه:

صفحه 46:
توانائي ذهني محدود انسان تفاوت در توانايي‌ها و مهارت‌ها محدوديت‌هاي زماني

صفحه 47:
فصل 5 هك مديريت كيفيت جامع در مدرسه :يس الر مطالعه این فصل شما مي‌توانید 1- از کیفیت تعریف مناسبي اراتهکنید و مقهوم آن را خوب درك کنید. 2- مدیریت کیفیت جامع را در مدرسه بشناسید. ترایز دهاي پشروع مکیریت کیعبت باهم در مدارشی زا سم 4- عواملي را که در شورع ۳6360" نقش ميمي دارند. بشناسید. ی سم ی من 6- بیاموزید که چرا به 6360" در مدره نیازمندیم. و راهاندازي آن چه منفعتي دارد؟ مدرسه براي هدایت کميته‌ي 00 7- با قابليت‌هايي که مدیر و رهبر آموز: در مدرسه نیاز دارد. آشنا شوید و آن را درك کنید. 8- با مشخصه‌هاي موّثر مدیر كيفي جامع که رهبري (۲63/ را در مدرسه بر عهده دارد. آشنا شوید. 9- براي مدرسه‌ي خود برنامه‌ي پیشرفت. مبتتي بر رویکرد ‎Lal aloe PAD‏ كنيد.

صفحه 48:
195 9 196 3 197 0 198 " ‏ره‎ bene ae

صفحه 49:
به تدریج مغهبوم چار تطبیق در کیفیت توسعه یافته و "فرهنگ سازمان و محیط اجتماعي و جباني " را نیز در بر گرفته است. مسائل بازار مسائل تولید مسير و جهت آتی ‎TQM‏

صفحه 50:
”شبكمي بي نالمللي نهادهاي تضمين كيفيت در آموزش عالي “ را انطباق وضع موجود با استانداردهاي از قبل ‏ دانسته و ”كافمن و هرمن“ (1985) كيفيت را متناسب بودن ويزكيهاي عناصر با انتظارها تعريف كردهائد. "فايكن بام“ (1951) مي‌گوید لین که يك محصول بتولندبا حداقل هزينهي معکن. هدف مطلوب را تأمین کند. کیفیت اتفاق افتاده است *دمینک * (0993) کیفیت را حدي قلبل پيش‌بيني مي‌دلند كه بتوان با حداقل هزینه به آتن رسید. "کرازبي " معتقد است کیفیت. تطبیق يك محصول یا خدمات با الامات (ويژکي‌ها و استانداردهاي) از پیش تعیین شده است. در ضمن کیفیت را درجه‌اي از بزآورده‌سازي الزامات توسط مجموعه‌اي از ويژگي‌هاي ذاتي نیز تعریف کرده‌اند. مدیریت کیفیت جامع چیست؟ امد کیفیت جامع يك نظریه نيست. بلكه يك حركت و نيضت همكلني است. مديريت كيفيت جامع فعاليت جداكانهاي نيست بلكه راه صحيح كسب و كار است. * مديريت كيفيت جامع: روش مديريت كروهي انجام دادن كار براي بيبود مداوم كيفيت و يبرهوري قابليتها و استعدادهاي مديريت و نيروي انساني کار است. * مدیریت کیفیت جامع رويكردي مشتري محور. استراتژيك و منظم براي بهبود مداوم عملکرد است. * مدیریت کیفیت جامع. فرايندي است, متمرکز بر روي مشتري‌ها: کیفیت محور, مبتني بر حقلیق (بخش داده‌ها و روش‌هاي آماري) و متکي بر تیم‌ها که براي دست‌يابي به اهداف استراتژيك سازمان از طریق ارتقاي مستمر فرایندها, توسط مديريت ارشد سازمان رهبري مي‌شود. * مدیریت کیفیت جامع در بسياري از عرصه‌ها آمادمي برانگیختن اميدواري و تناسب طبيعي‌با آرژوي رهبران آموزش و بهبود امور در مدارس و جوامع انساني است. 3 ‎Bax Home "Next‏

صفحه 51:
“عدم تمايل به ينهان كردن شکست‌ها < تغيير كردن عادتهاي قديمي - باداش ندادن به رفتارهاي مغاير با 1001 - تغيير كردن فرايند تفكر يعني رويكرد تفكر سيستميك حاكم باشد (جه جبزي براي كل مدرسه خوب است. نه براي جزيي از آن) - صبور بودن وبه منافع درازمدت انديشيدن. نه به منافع كوتاه مدت كرايش داشتن از ین بردن ترس به عنوان مائع تغيير فراهم ساختن دانش ومبارت هاي جديد (ننش جديد به مهارت جديد نياز دارد) - به وجود آمدن معرفت و شناخت واعتماد عميق نسبت به 11001 -عبليت عامل وجدي رهيري مدرسه ‎Vit atone‏ - تبيدي برنامدي استراتزيك و راهبردي در مدرسه کسترش رویکرد مشارکتي در مدرسه - جايكزيني برنامه محوري به جاي موضوع محوري. به عنوان ملال برنامه محوري به جاي معلم موري 1-هدفكذاري -2- سازماندهي -ایجادکميتهي آموزش و گسترش آگاهي وایجادباور عمیق از 10 در نزد معلمان و والدین - اشاعه‌ي تجارب در موارد مختلف از موفقيت‌هاي مدپریت کیفیت جامع در مدرسه Bax Frome ‏م‎

صفحه 52:
سيستم بر فرايند نيز متمر” و به اصلاح. يبود و ببسازي فرايند در مدرسه ميانديشد. اين دو تكرش و رویکرد کاملً با هم متفاوت هستند. ۳ زایش بسياري از موفقيتها مرهون ت افزایش در ظرفیت‌ها و مناب در تكرش وجيت است. در بسياري از مواقع اگر جمت را عوض. ي تخواهید داشت. به عنوانملال میز دفترکارتان که 2 مثر طول و 60 ‎ysl‏ ‏عرض دارد را نمي توائيد به صورت افقي وبيبنا لز درب اتاق: حتي با افزودن تعداد نفرات کمکي خارج کنید؛مگر این که سمت وجيت ميز را تغيير دهيد. آنكاه خواهيد ديد كه با يك يا حداكثر 2 نفر اين كار انجاميذير مي شود. ميارت كاركنان نيز كه متأثر از توصعدي دانش و رويكرد مي باشد. كمك مي كند تا به جزييات كارها توجه شده واز ضایعات و هدر رفتن فرصتها بكاهد. ۳ 95

صفحه 53:
(ب) “Ean Heme int

صفحه 54:
بإلتخض هاي مؤكر مديويت كي ‎SS‏ 1- تلاش, فداكاري و وقت گذاري پراي کار. 2- داشتن تلاشي مستمر در جبت افزایش هوش و ذکاوت خود. 3- بخشند كي نسبت به ديكران و سخت گيري نسبت به خود. 4 با غلبه بر نفس خود. فاتح دیگران شدن. 5 نمونه بودن در فضیلت و داشتن عادت‌هاي پسندیده. 6 داشتن روحيه‌ي مشارکت. 7- ارزش قائل شدن براي انديشه‌ي دیگران 8- دادن آزادي خطريذيري به نيروهاي کار اندیشگر و اندشمند. 9- داشتن نظارتي هوشمندانهنه فقط يك تماشاگر صرف بودن. 0- داشتن احساس فداعاري شدید. 1 - حضور بیش‌تر در کنار کار کنان به جاي نشستن در دفتر کار مدرسه. 12- شخصیت دادن به کارکنان مدرسه و تکریم آنان. 3- به جاي انجام کار براي دیگران به آنان كمك کند تاکار را خودشان انجام دهند. 14- از همتاران خود در مدرسه مي‌خواهد از فکرشان هم مانند دستشان استفاده کنند. 15- توانايي سرمايه گذاري در انتقال فن آوري اطلاعات همراه با اشاعه‌ي فرهنگ صرفه: 6 داشتن روحيه‌ي نوآوري و پذیرش تفیبرات منطقي. 17- بارور ساختن اندیشه‌ها با مشار کت دادن همه‌ي کارکنان در مراحل برنامه‌ريزي.

صفحه 55:
مکالیزم 90۳0 ند خروجي فرایدد بردامه‌ريزي بیبود در مدرسه ورودي كنترن معد كميتدي بببود در مدرسه: كروه فكر در مدرسه سطوح تصمیم گيري, مد يريت 3 ‎owes Saar &‏ ست 0 3 ۲ _— ‎a‏ دانشيايه. دائش بين المللي و... ‏مقررات. روش ها زمان بندي. اعتبار. اهداف .شاخصهاء رسالت. استراتزي و ‎ ‏متا مسق ره

صفحه 56:
شناسايي فرایند برنامه‌هاي مدرسه 6 مشخص شدن دیدگاه و رسالت مدرسه 7- مشارکت کارکنان نمهريزي استراتژيك و مدیریت تغییر در مدرسه اي که از مدیریت کیفیت جامع برخوردار است. به دانشآموزان. معلمان و برآورده شدن نیازها و خواسته‌هاي آنان توجه .يريت كيفيت جامع: به يببود مستمر فرایندها که به کیفیت آموزش و پرورش می‌انجاه 3 لات جالع داردء به دق مدارکت فرکیز همهي عارعین اس

صفحه 57:
1- کسترش آگاهي و درك روشن نسبت به تیفیت و اهمیت بهبود کیفیت در مدرسه 2 ایجادباور عمیق نسبت به بهبود مستمر کیفیت در همه کارکنان مدرسه به ویژه معلمان 3- توسعه دانش, نگرش و میارت در کارکنان مدرسه به ویژه معلمان نسبت به پیبود کیفیت. 6 تعیین فرایند هر يك از فعاليتها 7- تجزیه و تحلیل و شناسايي دقیق فرایندها 8- انتخاب و اولویت گذاري فرايندهايي که نیا به ارتقا دارند با تأکید بره انتخاب فرايندهاي اصلي توجه به دانش آموزان و نيازهاي آنان 3-8- مشخص كردن نوع محصول يا خدمتي كه به ارتقا نياز دارد. 4-8- تشخيص بيشترين فعاليتها و فرايندهاي در دست اقدام 5-8- اززيابي روزانه كازها در قسمتياي مختلف. 9- برنامهريزي براي ارتقاي فرايند 10-اجرا 1 ارزشيابي 12 اقدام براساس نتايج 13 استمرار يبود

صفحه 58:
جاسم فصل 6 كك راهبردهايي براي موافقيت مديريت فرايند مدار در مدرسه :بس از مطالعه اين قصل شما مي توانيد 1- سوء تفاهم‌ها را در مدرسه‌ي خود کاهش دهید. 2- به اهمیت برنامه‌ريزي استرانژيك براي کفیت بخشي و بیبود فرایند در مدرسه پي ببرید. 3- پيشداوري‌هاي خودکام را از بین ببرید. 4- مشاركت را ترويج دهيد. 5- كاريردي شدن دروس را به معلمان مدرسه بياموزيد. 6- کار کنان مدرسه را توانمند کرده و آنان را به درستي ارزشيابي کنید. 7- با 19 راهبرد در مدیریت فرایند مدار آشنا شوید. 8- با استفاده از راهبردهاي مطرح شده و به کار كيري درست آنبا مدرسه‌اي پویا و با نشاط داشته باشید. 9- با استفاده از این راهبردها اصلاحات را در مدرسه رهبري کنید. 0- كارايي و اتربخشي (ببردوري) را در مدرسه افزایش دهید. 1- هدف کيفيت‌بخشي (غني‌سازي) مدرسه براي رشد را محقق نماییزی" طبر

صفحه 59:
راهبردهايي براي موفقیت مدیریت فرایند مدار در مدرسه 1- راهبرد تفییر بینش 2- راهبرد ساختارهاي تغییر و نقش‌ها 3 راهيرد منابع و امكانات 4 راهبردتفتیل گروههاي خودکفا 5 راهبرد داش 6 رابرد اطلاعات 7- راهبرد پرداخت. 8- راهبرد پاداش 9-راهبرد پژوهش مشارکتي 10- راهبرد توجه به مثلث انتظارات 1- راهيرد نگاهي نو به مدرسه. 12- راهبرد زیبا کردن به جاي سخت کار کردن 13 راهبرد رفع پيشداوري‌هاي خودکام و تأثیر آن در رفتار مدیران 4- راهبرد بويايي‌هاي گروهي 5 زاهبرد برنامهريزي و خلق استرائزي در مدرسه. نه براي مدرسه 6 راهبرد جكونه رئيس تان را اداره كنيد؟ 17- راهبرد مديران و كاربردي كردن موضوع هاي درسي 18- راهبرد تواناسازي كاركنان مدرسه. 19- راهبرد ارزشيابي كاركنان مدرسه

صفحه 60:
"يکي از بزرگ‌ترین موانعي که بر سر راه توفیق مدارس امروزي قرار دارد. عبارت است از وجود يك ناسا زکاري فاحش بین رفتاري که به آن نیاز داریم و رفتاري که به آن پاداش مي‌دهيم. * مایکل لوبوف در كتاب بزرك ترين اصل مديريت دنيا. به ده استراتزي در باداش. برداخته كه عبار تند از: 1- به راوحل هاي اساسي, به جاي راه حل هاي مقطعي باداش دهيد. 2- به ريسك, ري به جاي اجتناب از ریس پاداش دهید. 3- به خلاقيت كاريردي به جاي اطاعت كوركورانه ياداش دهيد. 4- به اقدام قاطع به جاي فلج كردن كار با تجزيه و تحليل. (دست وو باكير) ياداش دهيد. 5- به كار برجسته. به جاي تمايش كار باداش دهيد. 6- به ساده كردن كار. به جاي بيجيد كي غير لازم باداش دهيد. 7- به رفتار آرام و مؤثر به جاي نق زدن وسروصدا راه انداختن باداش دهيد. 8- يه كيفيت كار. يه جاي سرعت در كار باداش دهيد. و- به وفاداري به سازمان,به جاي هدید به ترك خدمت باداش دهيد. 10- به كار تيمي به جاي تلشروي باداش دهيد. ماحصل کلام: هركس زهاني يبتر كار مي كند. كه آن كار نفعي برايش داشته باشد.

صفحه 61:
برداشت مدیر از انتظارات معلمین از نقش مدير © فاصله قاصله ادراكي ارت اتتظار معلمین لبه انتظار مدیر از فش و وظایف ‎Sear‏ میس که دسر پلتیس مامت انتظار ميرود كه در سر كلاس درس معلم حاضر شوم) A Bax Flome ‏مت‎ فاصله موجود تصورم این است که معلمان از من انتظار دارند که در سر کلاس درس آنان حاضر شوم

صفحه 62:
رهبري و مدیریت زیر دست محوري سس مدیریت و رهبري ریاست معوري مهس و ترس وتو وهی یر ‎Se | oh | re 0‏ ] نهد دزی ۳ ‎Bo Sasa‏ ‎eae | 9‏ رم ار ماو و7 يوقت لوستانو ‎078

صفحه 63:

صفحه 64:
تباط و 3- شنيدن 4- فاصله زماني براي باسخ برنامه‌ريزي استراتژيك در مدرسه از مراحل زیر 1-بیان رسالت ماموریت و چشمانداز مدرسه. 2- بررسي فرصت‌ها و بهدیدات (تجزیه و تعلیل عوامل برون مدرسه) 3- بررسي نقاط قوت و ضعف در مدرسه (تجزیه و تعلیل عوامل درون مدرسه) 4- تعيين اهداف مدرسه (براساس دوره تحصيلي). 5- تدوین استراتژي‌هاي خرد و کلان مدرسه از طریق ماتریس (۱) 500181 يعني ماتریس فرصت‌ها: قوت‌ها: تیدیدها و ضعف‌ها ‎Strengtht - Opportunities - Weakness - Threat (SOWT) -1‏ 6- برنامدي كوتاه مدت مدرسه (سه ماه. اماهه. يكساله) براساس استراتزي ها 7- برنامدي بلند مدت (دوساله. بنج ساله) براساس استراتزيها. 8- اجراي برنامه. 9 نظارت. کنترل و ارزش يابي براساس شاخصهاي ارزيابي فرايندي و عملكردي. 0 بازخورد. و تسد

صفحه 65:
ماتریس 501۷۲ Toa 1 ‏كم ی‎ ‏انكر كز فيش الست‎ ‏-فضاي مناسب و مجيز‎ ‏كتاب كانه مدرسة"‎ أ قتعته 18 “دائشآموزان ديرب ه مدرسه مي‌رسند. ارتباط دانش آموزان بس | یکدیگر ضعیف است. 0-2735 -دانشآموزان زيادي علاقه منسه به لبت نام در اين مدرسة هستند. - برخی از اولیاء تعصیلات عالس روانشناسي دارند. رسي 50 -توسعه ساختمان مدرسه افزايش كلاس هاي درس . استتراتزي 18/0 - استفاده از اوليا روان شناس د آموزش و توسعه‌ي رولبط انساني در دانش آموزان ده «دانش آموزان مس پر طولانسي: سخت رااز منزل به مدرسه طي] مي كنند. اما به دليل عدم باصي مالي تمي توانند از سرويس رفت آمد استفاده کنند. - سرائداي براي خريد كتاب براء کتاب‌خانسه اختصساص داده نشد: است (از طریق منطقه) در 57۳ - استتفاده از اولیا خیسر و متمکنن. علاقه من د براي توسته و تجبب | کتابانه‌ي مدرسه: استراتري 107 را‌اندازي سرویس عیاب وذهاباً مدرسه از طريق كمك افراد خير. Bex Flome ‘ieee

صفحه 66:
سه فصل 7 سس سس اصول چبارده گانه‌ي بیبود کیفیت مدرسه اين فصل 5 .برنامهي بهبود كيفيدوا با آسودكيخاطر بيشتر در مديسه دنبللكنيد -1 2- تفییرات را در مدرسه درست مديريت كنيد. 3- تكرشهاي كاركنان خودتان را با حركت بيبود كيقيت همراه كنيد 4- استرسها و نكرانيها را براي ايجاد تغييرات جديد در مدرسه کاهش دهید. 5- مناسبات انساني و مشار کت صادقانه‌ي کار کنان را در مدرسه خود براي ايجاد تغییر افزایش دهید.

صفحه 67:
‎Rea eet‏ سس ‏1 توافق به جاي اقناع 2- مهار مقاومت به جاي از بین بردن آن ‏3- فرصت‌ها و محدودیت‌ها: ‏4- پذیرش نارسايي عملکرد و بازده ‏5- شکستن کارهاي بزرگ به كارهاي کوچك ‏6- کنار گذاشتن روش‌هاي کهنه و ناکارآمد ‏7- دور اندیش ‏8- تمرکز بر دانش آموز به عنوان گيرنده‌ي اصلي خدمات مدرسه 9- هدف گذاري درست. واقعي و قابل دسترس ‏10 بایسته کار کردن به جاي سخت کارکردن ‏1- هل مشکل نه جا به جايي آن ‏2- ملبت انديشي و عدم پيشداوري نابه جا ‏3- تدريجي و بيوسته بودن كيفيت نهاتفاقي, آني و گسسته بودن آن ‏14- محور قراردادن برنامهريزي استراتزيك در مدرسه به مثابه يستر تغيير ‎

صفحه 68:
سخن پاياني امروزه مدارس در جهان پیشرفته و در عصر دانش و اطلاعات به کلي تغییر نقش یافته و به اجتماعهاي یادگیرنده و تأثیرگذار تبدیل شده‌اند. در اجتماعهاي یاد گيرنده, مدرسه از نقش محدود خود به سوي نقش گسترده‌تري به عنوان "سازنده‌ي انسان‌ها و م ركزي براي تبدیل و پردازش اطلاعات " حرکت مي‌کند. Bax Flome leat

صفحه 69:
بنابراين توصيه مي شود: * مدیران مدارس همچنان آموزش ببینند. چون مدیریت مدارس همچنان در حال بيجيدهتر شدن است. نوآوري يا اصلاح مدرسه بايد يك فرایند مداوم باشد. ۳ * مبارتهاي تفكر, مبارتهاي حل مسأله و توانابي كار تيمي و مشاركتي صلاحيت هابي هستند كه روز به روز ارش بيشتري بيدا مي كنند. لذا مدیران مدرسه دست از روش‌هاي سنتي بردارند واداردي مدرسه را با روي آوري بيشتر به روش هاي نوين مديريت تغيير دهند. براي خود شان تبديل به "مدیران دانش" و براي دانش‌آموزان ويادگيري آنان تبدیل به "تسهیل * مديران مدارس همدي فكر و تلاششان را مصروف به منایع و عوامل. در ورودي‌های سیستم مدرسه تكنند. بلكه با نگه به ورودي‌هاي یسم ش‌ترین توجه خود را در فرایند سیستم مدرسه. متمرکز کرده و با پيروي از برنامه‌ريزي راهبردي و تبیه و تدوین راهبردهاي أينده را به درستي بپیمیند. زي نیست که پتوان به مدرسه تزریق کرد.بلکه بر جامعيت کار ست. کفیت ‎la‏ از بآورهسازي الزامات و توسعه‌ي مجموعه‌اي از ويژگي‌هاي ذاتي است تحقق کیفیت نیازمند مشار کت صادقانه همه‌ي کارکنان و عوامل مدرسه, تحت مدیریت فرایند مدار است. * مدیران مدارس قبل از مدیریت مدرسه محور باید به "مدیریت ‎yb‏ مدا" پا فریند محور توجه کرده و آن را به درستي درك نمي‌توانند مدیریت مدرسه: کنند. مديراني که ريشه‌ي مشکلات و یا موفقیت‌ها را در ورودي‌هاي سیستم مدرسه جستجو مي‌کنند. محوري را پیاده کنند حداکثر این که مديراني "بودجه محور " قلمداد خواهند شد.

صفحه 70:

صفحه 71:
منایع خارجي: ‎Applying employee involvement in school, Edward. Lawler, susaan Albers Mohrman,‏ -1 ‎Allan M. Mohgraman Jr. december 2001, 14 pp.‏ 2. American Association of School Administrators. Quality goes to School: Reading on quality Management in Education. 1994. 3- Bostigl, John. J. The Quality Revolution in Education. Educational, Leadership, Improving School Quality ASCD, Vol 50. No.3 No.7.1992. 4- Bostingl, John J, Schools of Quality. An Introduction to Total Quality Management in Education ASCD, 1992. 5- Blandstein, Alan M, Swain, Heather. Is TQM Right for Schools? urlery, John R. The effitiency of quality improvement programs in Education ERIC, 1995. 7- CACD Jorunal Volume 16. 1995-1996. 8- Chizmar, Jogn F. Total quality management of teaching and learning Journal of economic education. V25 n2. 1994, 9- Chickering, Ar thur W, Potler, David, TQM and quality education Fast food or Fitness Center. Education Record, V74 N2. 1993. 10- Cliff, A, Measuring Quality in Newzealand Polytechnics Journal for higher education management Vol. 9. NO2, 1994. 11- Decentralization strategies: A Review of the effective School's literqature Priscilla Wohistetter and Roxanna Smyer Setember 1992, 29 pp. 12- Decentralizing Dollars Under School Based Mabnagement: have policies changed? Prit HBF and Thomas Buffett this article is available from Corwin press, ۹۳2, Pale Acar Educational policy, vol.6. No.1. Narch 1992, 35-54

صفحه 72:
13- Detert - James - R - Mauriel - John, J. Using the lessons of Organizat previous school Reforms to predict. 14- Edwards, Barbara Algezzine - Bob, Curriculum Transformation through Total Quality Management. ERS - spectrum V13. n1. Win 1995. 15- Total Quality School - shtm. 16- Glatthorn, Allan A, Developing A Quality Curriculum. ASCD. 1994. 17- Gilmor, Joscph-e 7 Ammons - Janes. A proposal for the integration. 18- Holliday - Albort - E, Ed the Journal of Education Relation. 1996. 19- High involvement Management: An Qverview of Practice in the private Sector Susan Albers ‘Mohrman September 1992, 13pp. 20- Murgatroyd, Stephen. A new frame for manageing schools: Total Quality Management ‘School Qrganization, V 12 n2. 1992. 21- Nelson William. TQM in rural education: Managing schools from a business perspective rural educator, V15 n2. Win 1994. 22- OECD, New school management Approaches, Education and Skills 2001, 04, 1p. 23- Rethinking site - Base management policy and researvh Allan odden and prcilla wohlstetter. 24- Sallis, Edward. Total Quality Management in education secound edition 1996. 25- Total Quality Management into institute curriculum research and operation. ERIC. 1992. 26- Tribus, Myron. TQM in education: the theory and how to put in to work. ERIC. 1993. 27- Valesky, Thomase, and others.TQM as a philosophica and organizational framework to achieve outcomes based education. Obes pas 0:6: ‏انا ماه‎ eae Prow mente Dre — ‏ات0‎ Sokol? 28. Dverwn Onin Pov Ocherared Rowe, -28 Deters. ‏له‎ 0 ‏ی‎ Chey. nro rewesk ool ‏مس عه‎ where Or 29 Bw 68?

صفحه 73:
0- شرف العقلايي احمد (مترجم)- چگونه روش مدیریت خود را اثربخش کنیم سازمان بهره‌وري ملي ایران. 1373 31 بيرنگي, محمدرضا, مدیریت آموزش و آموزشگاهي, 1374. 32- توراني حیدر- کیفیت بخشي آموزش و پرورش دوره‌ي ابتدايي با رویکرد مدیریت کیفیت جامع. اسفند 1380 33- توراني. حيدر- شناسابي نيازهاي معلمان و مديران مدارس برحسب طبقهبندي نيازهاي مازلو. رسالدي فوق ليسانس. 1373 4 تي بي. شیرد. معاون كالج وستمينستر- آكسفورد انكلستان. آموزش و يرورش زئده؛ ترجمدي احمد آرام. تبران 1357 . سروش. 35- سركارآراني. محمدرضاء يزوهش مشاركتي معلمان در کلاس درس, فصلنامه‌ي تعلیم و تربیت شماره 59 صص 61-75 6- شوجي, شیب؛ 1993. رویکرد نوین مد: 37- طلوع. محمود- چالش‌هاي مدیریت در سده‌ي 21 اثر بیتراف: دراکر. جاب دوم 1379 38 لامعي. ابوالفتح - مباني مديره 39- لوبوف. مايكل. بزركترين اصل مد 40- هربرت جي هیکس, سي. رگولت. کیفیت جامع در آمریکا مترجم اقدسي, محمد 1380 « وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشتي, اردیبیشت 1378 دنياء مترجم ايراننزاد. باريزي. 1372 جدد اول ترجمه‌ي گوئل.کهن. 1369. تنوري‌هاي سازمان و مدیر: aM ‏سا‎ ‎Ni

51,000 تومان