کسب و کاراقتصاد و مالیمدیریت و رهبری

مدیریت مالی و بازار‌های پولی و مالی

صفحه 1:

صفحه 2:
* تعریف مدیریت مالی * اهداف مدیریت مالی * وظایف مدیریت مالی * محيط عملياتى مدير مالى * بازارهاى مالى و يولى * نقش مديريت مالى در بازارهاى مالى

صفحه 3:
- مدیریت مالی شاخه ای کاربردی از مدیریت بازرگنی است که با مطاعه و بررسی بازارها و نهادهای مالی و با در نظر گرفتن فعالیتههای اقتصادی در زمینه ‎“poli‏ وجوه و سرمایه گذاری وجوه تامین_شده در پی دستیابی به اهداف سازمانی است. - به عبارت دیگر مدیریت مالی یعنی مدیریت سرمایه و یا مدیریت بر منایع مصارف سرمایه به گونه ای که تروت سهامناران به حداکتر برسد.

صفحه 4:
- حداکثرسازی سود (در کوتاه مدت وبلند مدت) بازه- باداش سرمیه کارا شامل: * منافع و ثروت سهامداران * منافع مصرف‌کنندگان * منافع کارکنان ‎ *‏ منافع سایر افراد جامعه ‏- به حداقل رساندن ريسك ‏(سیستماتیک يا كاهشس نايذير ناشمى از بحرانهایسیاسی واقتصادی - غیرسیستماتیک یا قبلکترل ناش از مسایل مدیریتی) ‏مدیر مالی می تواند با انتخاب بهترین ترکیب دارایی ها و ساختار سرمایه ریسک را کاهش دهد. ‎

صفحه 5:
تجزیه وتحلیل و برنامه‌ریزی و بودجه بندی مالی یه وتحلیل صورتهای مالی (ترازنامه <صورتحساب سودوزیان - گزارش جریان نقد) ۳ .یه وتحلیل نسبت های مالی (نسبت های نقدینگی - نسبت های فعالیت - نسبت های اهرمی - نسبتهای سود اوریا *بودجه بندی مالی وعملیاتی برای کسب سود -تسمیم کیری برای تقسیم ونحوه تقسیم سود (نقدى يا سود سهمی یا تجزیه سهام ] تصمیمات سرمایه گذاری(تسین میزان وترکیب مصارف-ثابت وهزینهای) ‎ra‏ 00 (روش های ارزیابی شامل روش دوره برگشت سرمایه روش ارزش فعلی خالص- روش نوخ داغلی و تصمیمات تأمين مالى (نعين ميزان وتركيب منابع مالى) -تهیه منابع مالی و وجوه : برای ادامه فعالیت شرکت و ایجاد وراه اندزی طرح های توسعه و درآمدزایی

صفحه 6:
سازمانهای تجاری (محیط داخلی) = *مالکیت انفرادی *شرکت‌های تضامنی *شرکت‌های سهامی ارهای مالی(محیط خارجی) *بازارهای سرمایه *بازارهای پولی وبانک ها

صفحه 7:
بازارهای مالی بازارهایی هستند که در آنها دارایی های مالی مبادله می شوند. دارایی های مالی دارایی هایی مثل سهام و رضه_هستند که ارزش آنها به ارزش تولیدات وخدمات ارایه شده توسط شرکتهای منتشر کننده آنها وابسته است. تفاوت دارایی های مالی با دارایی هاى واقعى در اين است كه ذارابى هاى واقعى ماهیت فیزیکی دارند مانند اتومییل, املاک و مستغلات» و وسايل منزل.. بازار پول بازاری برای دادوستد پول و دیگر دارایی‌های مالی جانشین نزديك يول است كه سررسيد كمتر آز يكسال_دارد به طور كلى بانكهاء مؤسسات اعتبارى غيريانكى و ساير مكانهايى كه دادوستد ابزارهاى مالى بازار بول در آن انجام مى شودء تشکیل‌دهندة بازار يول هستندبه عبارتى» مهمترين رسالت بازار يول ايجاد تسهيلات ‎ly‏ واحدهاى اقتصادى به منظور تأمین نقدینگی- به معنای کوتاه مدت آن- و نیز تأمین سرمایه در گردش است.

صفحه 8:
تسس ر پولی که عمدتا توسط نظام بانکی یک کشور اداره می شود که مهمترین کارکرد آن تامین بارات کوتاه مدت است. بازار سرمایه که کارکرد اصلی آن تامین مالی بلند مدت مورد نیاز در فعالیت های تولیدی و خدماتی مولد می باشد. بورس یک نهاد سازمان یافته ای است که از جمله نهادهای عمده و اساسی در بازار سرمایه محسوب می شود و در کنار سایر موسسات و سازمانها موظایف چندگانه ای را برعهده دارد. بنابراين بازار يول بازارى است كه در آن اوراق بهادار کوتاه مدت (با عمر کمتر از یکسال) داد و ستد می شوند مثل اسناد خزانه يا اسناد تجارى ‎٠‏ ولى در بازار سرمايه اوراق بجادار بلند مدت(يا اس ‎JES‏ سس ‎Hon Se Bl)‏ | ۱ اين حوزه ها عملا حوزه فعاليت مديريت مالى است. 1 | الل سس ‎aaa‏ ۳

صفحه 9:
یت مالی عهده دار جداکترسازی ثروت صاحبان سهام با رعایت مسئولیهای اجتماعی بنگاه شد. این وظیفه از طریق مدیریت کارآمد جریان های نقدی کوتاه و بلندمدت هر بنگاه اقسادی مسر است. مدیریت مالی علاوه بر توانایی تجزیه و تحلیل و حضور فعال در بازارهای مالی می توانند وضعیت مالی شرکت ها و موسسات را مورد ارزیابی قرار دهند و در اخذ تصمیمات مالی مؤثر در سازمان هاء نقش اساسی ایفا کنند . با توجه به موارد فوق می توان وظایف یا نقش مدیریت را تأمین مالی و سرمایه گذاری» حسابداری و کنترل» پیش بینی و طرح ریزی بلندمدت قیمت گذاری محصولات دانست.

صفحه 10:

مدیریت مالی و بازارهای پولی و مالی • تعریف مدیریت مالی • اهداف مدیریت مالی • وظایف مدیریت مالی • محیط عملیاتی مدیر مالی • بازارهای مالی و پولی • نقش مدیریت مالی در بازارهای مالی تعریف مدیریت مالی مدیریت مالی شاخه ای کاربردی از مدیریت بازرگانی است که با مطالعه وبررسی بازارها و نهادهای مالی و با در نظر گرفتن فعالیتهای اقتصادی در زمینه تامین وجوه و سرمایه گذاری وجوه تامین شده در پی دستیابی به اهداف سازمانی است. به عبارت دیگر مدیریت مالی یعنی مدیریت سرمایه و یا مدیریت بر منابع ومصارف سرمایه به گونه ای که ثروت سهامداران به حداکثر برسد. اهداف مدیریت مالی -حداکثرسازی سود (درکوتاه مدت وبلند مدت) (بازده= پاداش سرمایه گذار) شامل: • • • • - منافع و ثروت سهامداران منافع مصرف‌کنندگان منافع کارکنان منافع سایر افراد جامعه به حداقل رساندن ریسک (سیستماتیک یا کاهش ناپذیر ناشی از بحرانهای سیاسی واقتصادی – غیرسیستماتیک یا قابل کنترل ناشی از مسایل مدیریتی) مدیر مالی می تواند با انتخاب بهترین ترکیب دارایی ها و ساختار سرمایه ریسک را کاهش دهد. وظایف مدیریت مالی تجزیه وتحلیل و برنامه‌ریزی و بودجه بندی مالی • تجزیه وتحلیل صورتهای مالی • تجزیه وتحلیل نسبت های مالی (نسبت های نقدینگی – نسبت های فعالیت – نسبت های اهرمی – نسبتهای سود ( ترازنامه –صورتحساب سودوزیان – گزارش جریان نقد ) آوری) •بودجه بندی مالی وعملیاتی برای کسب سود –تصمیم گیری برای تقسیم ونحوه تقسیم سود (نقدی یا سFود سهمی یا تجزیه سهام ) تصمیمات سرمایه‌گذاری(تعیین میزان وترکیب مصارف-ثابت وهزینه ای) ارزیابی طرح ها (روش های ارزیابی شامل روش دوره برگشت سرمایه روش ارزش فعلی خالص -روش نرخبازده داخلی و )... تصمیمات تأمین -تهیه منابع مالی و وجوه : مالی(تعیین میزان وترکیب منابع مالی) برای ادامه فعالیت شFرکت و ایجاد و راه اندازی طرح های توسعه و درآمدزایی محیط عملیاتی مدیر مالی سازمانهای تجاری (محیط داخلی) •مالکیت انفرادی •شرکت‌های تضامنی •شرکت‌های سهامی •........ •بازارهای مالی(محیط خارجی) •بازارهای سرمایه •بازارهای پولی وبانک ها بازارهای مالی و پولی بازارهای مالی بازارهایی هستند که در آنها دارایی های مالی مبادله می شوند .دارایی های مالی دارایی هایی مثل سهام و اوراق قرضه هستند که ارزش آنها به ارزش تولیدات وخدمات ارایه شده توسط شرکتهای منتشر کننده آنها وابسته است .تفاوت دارایی های مالی با دارایی های واقعی در این است که دارایی های واقعی ماهیت فیزیکی دارند مانند اتومبیل ،امالک و مستغالت ،و وسایل منزل......... بازار پول بازاری برای دادوستد پول و دیگر دارایی‌های مالی جانشین نزدیک پول است که سررسید کمتر از یک‌سال دارد .به طور کلی بانک‌ها ،مؤسسات اعتباری غیربانکی و سایر مکان‌هایی که دادوستد ابزارهای مالی بازار پول در آن انجام می‌شود ،تشکیل‌دهندة بازار پول هستندبه عبارتی ،مهمترین رسالت بازار پول ایجاد تسهیالت برای واحدهای اقتصادی به منظور تأمین نقدینگی -به معنای کوتاه مدت آن -و نیز تأمین سرمایه در گردش است. تفاوت بازارهای مالی و پولی بازار پولی که عمدتا توسط نظام بانکی یک کشور اداره می شود که مهمترین کارکرد آن تامین اعتبارات کوتاه مدت است. بازار سرمایه که کارکرد اصYلی آن تامین مالی بلند مدت مورد نیاز در فعالیت های تولیدی و خدماتی مولد می باشد .بورس یک نهاد سازمان یافته ای است که از جمله نهادهای عمده و اساسی در بازار سرمایه محسوب می شود و در کنار سایر موسسات و سازمانها ،وظایف چندگانه ای را برعهده دارد. بنابراین بازار پول بازاری است که در آن اوراق بهادار کوتاه مدت (با عمر کمتر از یکسال) داد و ستد می شوند مثل اسناد خزانه یا اسناد تجاری ،ولی در بازار سرمایه اوراق بهادار بلند مدت(با عمر بیش از یکسال) داد و ستد می شوند .مثل سهام و اوراق قرضه بلند مدت. این حوزه ها عمال حوزه فعالیت مدیریت مالی است. نقش مدیریت مالی در بازارهای مالی مدیریت مالی عهده دار حداکثرسازی ثروت صاحبان سهام با رعایت مسئولیهای اجتماعی بنگاه میباشد .این وظیفه از طریق مدیریت کارآمد جریان های نقدی کوتاه و بلندمدت هر بنگاه اقتصادی میسر است. مدیریت مالی عالوه بر توانایی تجزیه و تحلیل و حضور فعال در بازارهای مالی می توانند وضعیت مالی شرکت ها و مؤسسات را مورد ارزیابی قرار دهند و در اخذ تصمیمات مالی مؤثر در سازمان ها ،نقش اساسی ایفا کنند . با توجه به موارد فوق می توان وظایف یا نقش مدیریت را تأمین مالی و سرمایه گذاری، حسابداری و کنترل ،پیش بینی و طرح ریزی بلندمدت ،قیمت گذاری محصوالت دانست. با تشکر ازتوجه شما یاشار عطازاده

51,000 تومان