صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 2:
صرف منابع محدود بر روی موضوعات غیراصلی. جریمه‌اش واگذاری میدان به حریفی است که منابع خود را بر روی منابع اصلی سرمایهگذاری کرده استد

صفحه 3:
هیچ چیز سهل الوصولی در دنیای رقابت مزیت نیست استراتژی زاییده فضای رقابتی و منابع محدود است. باید فرصت‌های اصلی را تشخیص و منابع محدود را روی آنها متمرکز کرد

صفحه 4:
aN = تحريف مدیریت هزینه‌ها عباارت است از : - شناسايي حوزه‌هاي ناکارا و نیازمند بیبود . - حذف عدم کارايي ها و ضایعات . 00۳( رويکردي است که مدیریت سازمانبا را قادر میسازد نا از منابع در اختیار در جست نبل به اهداف خود استفاده بیینه نماید.

صفحه 5:
- افزایش میزان درآمد . کاهش در هزینه ها و به تبع تن بیبود سودآوري -استفاده بیینه منابع از طریق کاهش زمان کردش آن و گردش بیتر موجودي ها -اتعطاف پذيري بیشتر در قیمت گذاري ببود در خدمات قابل ارائه به مشتري و بیبود سیم بازار - مشار کت فعال کار کنان در امر کاهش هزینه ها -نبادینه شدن سیستم نظارت بر هزینه ها و کوشش مستمر و استراتژيك براي کاهش آن در موسسه

صفحه 6:
| آمروزه رهبري بازار در سه بعد کیفیت. زمان و هزینه اهمیت ویژّه اي دارد. سازمانبا براي حفظ و توسعه توان رقابتي نیاز دارند که فعالانه در میدان رقابت در بعد هزینه وارد عمل شوند.

صفحه 7:
‎gables‏ ( اداس) ‎ ‎ ‏۷ انواع تعاریف و تفكيك مفاهیم هزینه, زیان بياي تمام شده و مخارج ‏” هزينه جيزي است كه از دست مي دهيم و با توجه به كن منابع ديكري را بدست مي آوریم. ‏” هزينه از دست دادن ارزش است براي کسب منابع در جبت تحصیل سود.

صفحه 8:
دوره * پیش از صتعت ۴ تا ۱۴۰ ۴ ۱۹۸۰-۴۰ © دهه ۱۹۴۰ ۶ دهه ۱۹۴۰ © دهه ۱۹۸۰ ۶ دهه ۱۹۹۰ ۶ دهه ۱۹۹۰ ۶ دهه ۱۹۹۰ © ۲۰۰۰ به بعد # دهه ۲۰۰۰ روند تکاملی رویکردهای هزینه یابی رویکرد هزینه متوسط تاکید بر هزینه کل ساخت (جذبی) هزينه يابى متغير هزينه يابى فرصت قيمت كذارى انتقالى هزينه يابى بر مبناى فعاليت ‎ABC‏ ‏هزینه یابی بر مبنای فعالیت زمانگرا ۲0۸8" چرخه زندگی (عمر) محصول ‎JIT‏ و كايزن هزينه يابى بر مبناى ارزشٍ هزینه یایی بر مبنای هدف (۲0) و ‎PBC‏

صفحه 9:
هز ينه يابى سنتى "روند شكل كيرى محصول براساس ديدكاه هزينهيابى سنتی عبارت است از: ۱. نیازمندی‌های محصول شناسایی می‌شود ۲. محصول طراحی می‌شود ۳ هزینه‌های محصول تخمین زده می‌شوند £ تجزیه و تحلیل ساخت/ خرید انجام می‌شود کننده ارزیابی می‌شود زا مارد - اگر هزينهها بالا باشد, به گام ۰۲ طراحی محصول رجوع کرده و در طرح آن تجدیدنظر خواهد شد - اگر هزینه‌ها مناسب باشند, گام ۷ اجرا می‌شود ۷ محصول تولید می‌شود ۸ هزینه‌ها به صورت دوره‌ای کاهش می‌یابند

صفحه 10:
براق جلوتيرق از کاخش ناذرست و کور هزينه ها جه بايد كرد؟؟؟ #یکی از راه حل هاى مطمئن: # هزینه یابی بر مبنای هدف

صفحه 11:
۳ فر آیند هزینه بلبی هدفعفه یک سیستم برنامه ریزی سود و مدیریت هزینه است که توسط قیمت فروش هدلیت شده با موریت مشتری. متمرکز پر طراحی دبس . ‎ .‏ ۲ باشد. هزینه یابی هدفمند. مدیریت هزینه را در مراحل اولیه توسعه محصول آغاز نموده وبا درگیر کردن فعال تمام زنجیره ارزش: در کل طول عمر محصول به كار مى كيرد. *فرایند تصمیم گیری در هزینه یلبی هدفمند. در بر گيرنده تیم های ‎a ai, fol rs cu a‏ مهندسی. تحقیق و توسعه. بازاریلبی. و مللی حسابداری) بوده و مسئولیت تعیین قیمت فروش قابل پذیرش. میزان برگشت از فروش متناظربا لن وهمین طور هزینه ممکن برای هر آیتم تولیدی را بر عهده دارند.

صفحه 12:
هدف‌گذاری هزینه, فرآیند مدیریت راهبردی سود و هزینه است. شش اصل کلیدی هدف‌گذاری هزینه در برگیرندمی طرز تفکر مدیریت راهبردی است که کاملا با روش‌های سنتی مدیریت هزینه و برنامه‌ریزی سود متفاوت است. اصول شش گانه هدف گذاری هزینه عبارتند Se oe Cee - تمرکز بر طراحی محصول و فرآیند - استفاده از تیم‌های فرابخشی - کاهش هزینه‌ها در کل چرخه‌ی عمر محصول - مشارکت زنجیره‌ی ارزش یشهی فکری هدف گذاری هزینه در تثوری سیستم‌های باز است. ساختار انشی که برتری مدیریت فعالانهی سیستم را قبل از انحراف از نتیجه‌ی نظر بر اقدامات اصلاحی بعد از وقوع انحراف ترجیح می‌دهد. اساس هدف‌گذاري هزینه

صفحه 13:
هز يفه يابس بر مبفاق هدض روند شگل گيري محصول در دیدگاه هزينه‌يابي برمبناي هد عبارت است 1 ۱ نیازمندی‌های محصول و خواسته‌های بازار شناسایی می‌شوند س2 كدف تصين مى شود ۳ توازن لازم بين خواستههاى بازار» كام ‎١‏ و هزينه هدفء برقرار مى شود £ گزینه‌های طراحی محصول و فرایند بررسی می‌شوند. در اين گام ورودی‌های زیر دریافت می‌شود: - براورد هزینه‌ها - تجزیه وتحلیل ساخت - هزینه‌یابی هدف تامین کننده - مهندسی ارزش ۵ پس از انتخاب طرح و فرایند مناسب در گام ۶ محصول تولید می‌شود 1. هزینه‌ها به صورت دوره‌ای کاهش می‌یابند

صفحه 14:
قدف قذارى هزينه در مقابل مدير د زوش ستتى جمع هري هدف گذاری .ملاحظات بازار رقابتی برنامه‌ریزی هزینه را هدایت می‌کند. قيمت‌ها ت ن‌کننده‌ی هزینه‌اند -طراحی کلید کاهش هزینه است وروری مشتری هدایت کنند‌ی کاهش هزینه است. کنندگان از اوایل کار دخالت داده می‌شوند +هزیثه‌های مالکیت مشتری نیز حداقل می‌شود زنجیره ارزش در برناه‌ریزی هزینه مشارکت داده می‌شود. هيز يذه اسنخى ۰ نمابنده‌ی روش ‎a‏ بسته است در الى كه هد ف كذارى بت هزینه سنتی «ملاحظات بازار بخشی از برنامه‌ریزی هزینه نیست. .هزینه‌هاقیمت را تعیین می‌کنند تمرکز کاهش هزینه بر اتلاف و ناکارآیی‌هاست. کاهش هزینهها توسط مشتری هدایت نمی‌شود حسابداران هزینه مسئول کاهش هزینه‌اند تأمین کننندگان بعد از طراحی محصول مشارکت داده می‌شوند. -هزین‌ی ابتدیی پرداختی توسط مشتری حداقل می‌شود در برنمه‌رزی هزین زنجبه ارزش کمی و با اصلاً مداغله نداره

صفحه 15:
تصویر مقایسه‌ی پا ۳ ارتباط با محیط خارجی ‏ . از محیط خارجی صرف نظر می‌کند -سیستم هزینه بر کارآیی و محاسبات داخلی تمرکز دارد. فشار قابل توجهی از گروه‌های فرابخشی يا تعداد متفیرهای ملاحظه شده سازمان‌های دیگر بر سیستم نحومى سامان بخشى 0 بعد از وقوع, بر بايه هزينه انجام شده و اصلاح خطاها از اطلاعات واریانس استفاده می‌شود. هزینه‌ها در حدود از قبل تعیین شده توسط هدف از سامانبخشی یا استانداردها یا بودجه حفظ می‌شود. كنترل پایه‌های فکری روشهای مدیریت هزر هدفگذاری هزینه ‎ee)‏ ینه وارد نمی‌شود. با محیط خارج برای پاسخ‌گویی به نیازهای مشتری و رفتارهای رقابتی تقابل دارد. به ارتباطات بيجيده نهادی در خلال گروه‌های کاری و در سراسر زنجیره ا توجه دارد. قبل از وقوع. به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی هزینه‌های محصول قبل از تولید می‌پردازد. شل بهبود مستمر هزينه مشترى و توليد كننده در طول عمر محصول مد نظر است.

صفحه 16:
* فر آیند هزینه یابی هدفمند "یک سیستم مدیریت هزینه است که به وسیله منابع درآمدی هدلیت شده وبا محوریت ارباب رجوع. متمرکز بر طراحی و چند بخشی می باشد. هزینه یابی هدفمند. مدیریت هزینه را در مراحل اولیه شکل گیری خدمت ویا محصول آغاز نموده و با درگیر کردن فعال تمام زنجیره ارزش. در طول عمر محصول توسعه می بخشد. * فرایند تصمیم گیری در هزینه یلبی هدفمند. در بر گیرنده تیم های چند پخشی است که اعضا تن از واحد های مختلف بوده و رك مدیریت هزینه را بر عهده دارند.

صفحه 17:
تاکید در لین هزینه بلبی بر پیشگیری است. این سیستم بیشتر درمرحله استراتژی و قبل از اجرای فعالیت و ارائه خدمت مورد نظر به کار گرفته می شود. اگر چه لین سیستم پس از وقوع مشکل و براى درمان لمن نيز برنامه های مطلوبی پیش بینی کرده است. در این سیستم هزینه هدف با توجه به منابع درآمدی قلبل وصول مشخص می گردد. سپس با استفاده از روند سال های گذشته و نیز خروجی سیستم های بهای تمام ‎jks ۳ rae‏ محاسبه شده و فاصله لن‌با هزینه هدف مشخص oe

صفحه 18:
ليس از تعيين فاصله هزینه هدف با هزینه مورد نیاز که ‎a‏ را چللش هزینه می نامیم.با استفاده از شکست هر یک از خدمات به حلقه های تشکیل دهنده ّن فعالیت: در ابتدا دقیقا فعالیت ایجاد کننده جالش هزینه شناسایی می شود. ‏۴سپس برای رفع و یا برنامه ریزی و در نتیجه ان, مدیریت جللش هزینه. امکان کاهش هزینه لن فعالیت بررسی می گردد.

صفحه 19:
*در صورت امکان کاهش هزینه بلید ابتدا فعالیت های فاقد ارزش شناسایی شده و با استفاده از روش های نوین مثل مهندسی ارزش حذف و یا بهبود یابد. همچنین در صورت عدم توانایی برای کاهش هزینه مورد نظر. و با بروز تبعلتی برای کاهش هزینه مشل کاهش کیفیت خدمات مورد نظر چللش هزینه ایجاد شده از طریق مدیریت هزینه سایر خدمات و احتمالا جابجایی منلبع بودجه شده مدیریت می گردد.

صفحه 20:
؟بنابرلین در روش مدیریت هزینهجا استفاده از هزینه یابی بر مبنای هدف» #مقدار کاهش ویا افزلیش در هزینه از طریق چالش ‎le‏ ‏تما م شده مشخص می گردد. #فعالیت مورد نظربرای مدیریت هزینه نیز از طریق شکست هر یک از خدمات به حلقه فعالیت تشکیل دهنده فعالیت و محاسبه مجدد چللش هزینه صورت می ‎oe‏ #زمان کاهش هزینه نیز با توجه به ملاحظات اقتصادی» احتماعی و سیاسی معین خواهد شد.

صفحه 21:
Lane 5 توزيع خدمات ‎ay‏ ترليد طرلجى و توسعة ‏ متهرم محصول سس رنه توسده محصول + متایسه‌ی زمان تعيين و انجام هزینسا

صفحه 22:
6 44 0-42 2 4 6 و فلك جل 4ل قل هل 20 22 جل ترم لد» سه مقايسهى نغييرات مهندسی

صفحه 23:
ماتریس انتخاب استراتژی مناسب را می‌توان براساس دو بعد مهم زیر بنا اكرة: ‎٩‏ كاركرد براى مشترى ۲ توان سازمان در کاهش هزینه‌ها اهمیت کار کرد برای مشتری بالا بايين ماتر پس تخاب

صفحه 24:
‎lo‏ ين مي‌توان کشت ‏۱- اگر اهمیت کارکرد برای مشتری. پایین و توان سازمان در کاهش هزینه پایین باشد بايد استراتژی مدیریت کارکرد را انتخاب ‏کرد. ‎ ‏۲-اگر اهمیت کارکرد برای مشتری, پایین وتوان سازمان در کاهش هزینه بالا باشد. باید استراتژی ترکیبی را انتخاب کرد. ‏۳- اگر اهمیت کارکرد برای مشتری, بالا و توان سازمان در کاهش هزینه بالا باشد. باید استراتژی مدیریت هزینه را انتخاب کرد. ‎ ‏0 شتری بالا و توان سازمان در کاه ۱ اند ۲ ‎

صفحه 25:
مدیریت هزینه در رویکرد جدرد #مدیران ارشد سازمان ها از دیرباز "مدیربت هزینه" را موضوعی نامرتبط با راهیرد و رهیافت های کلان می پنداشتند. از نظر آنان مدیریت هزینه صرفا در ملاحظات تنگ نظرانه صرفه جویی مللی از طریق کاهش و تعدیل کارکنان سازمان و کاهش بودجه های تحقیقاتی و سرمایه گذاری خلاصه می شد. # در تعریف جدید. مدیریت هزینه عبارتست از مجموعه اقداماتی که مدیریت برای تامین رضایتمندی مشتریان و ارباب رجوع. همراه با کنترل و کاهش مستمر هزینه های سازمان انجام می دهد. # بدین ترتیب نکته حلیز اهمیت لین است که کاهش هزینه نبلید بهقيمت كاهش رضایتمندی مشتریان. ارباب رجوع و نيزكاركنان سازمان باشد. ‎Seite J‏ دا هزينه يباك كردن ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
> در چارچوب سیستم مدیریت هزیته ‏ ۲ ۰ ۳ طور غیرمعمول زیاد هستند. هدف کاهش هزینه قرار نمی گيرند. بلکه از این دیدگاه. هر هزینه ای قلبل کاهش است و امكانات كاهش لمن بررسى مى شود. شعار مديريت هزينه لين است: "هیچ فعالیتی نیست که نتوان ن رابا هزینه ای پایین تر از هزینه کنونی انجام داد ". در این دیدگاه مدیریت هزینه فلسفه بهبود است زیرا می کوشد راه های مناسب برای تصمیم گیری هایی که متضمن ارزش آفرینی برای مشتریان. همراه با کاهش هزینه هاست را پیابد . اساس مدیریت هزینه در رویکرد جدید بر لین نگرش استوار است که هزینه هابه خودی خود ایجاد نمی شوند بلکه ‎pled‏ ‏هزینه های انجام خدمات. نتیجه تصمیم گیری های مدیریت است که عمدتاً معطوف به چگونگی استفاده از منلبع محدود سازمان است.

صفحه 27:
هزینه یابی» کلید مدیریت هزینه

صفحه 28:
" دوشکل از هزینه یابی های موفق بر حسب زمان اجرا به شرح زیر می باشد: * ۱- هزینه یابی بر مبنای فعالیت )8 (پس از وقوع - درمان) * ۲- هزینه یابی بر مینای هدف ‎TC‏ (قبل از وقوع- پیشگیری)

صفحه 29:
تعریف هزینه یابی برمبنای فعالیت * هزینه یلبی برمبنای فعالیت را می توان بسط تکامل يافته ای از روش تخصیص دو مرحله ای هزینه تلقی کرد که شالوده سیستم های نوین هزینه یلبی صنعتی و محاسبه بهای تمام شده محصولات است. #در لین سیستم ابتدا هزینه ها به فعالیت ها و سپس از طريق فعالیت ها به موضوعات دیگر مانند محصولات؛ خدمات. دوایر و ... تخصیص می یابد.

صفحه 30:
در هزینه یابی سنتی. هزینه ها عموما برمینای حجم به محصولات تخصیص می يابند. در حللی که هزینه یابی / مدیریت برمبنای فعالیت ۸۳8۷/۸۵۳8 . محصولات و خدمات تولیدشده مستقیما مصرف کننده متلبع نیستند. بلکه مصرف کننده فعالیت ها هستند . بنابرلین بر فعالیت‌به عنوان موضوع هزینه یلبی تاکید می شود. زیرا فعالیت. عامل اصلی ایجاد هزینه است. در سیستم هزینه یلبی بر مبنای فعالیت. ابتدا هزینه ها به فعالیت ها و سپس از طریق فعالیت ها به موضوعات دیگر ‎ik‏ محصولات» خدمات. دولیر و ... تخصیص می یابد. پس از مشخص شدن هزینه ها به ازای فعالیت ها. کمترین نتیجه لین است که مدیران به فعالیت ها بیشتر توجه می کنند و حساسیت پیشتری نسبت به فعالیت ها نشان می دهند.

صفحه 31:
"محاسبه صحیح بهای تمام شده محصول و خدمات قلبل ارلئه. بهبود فرایند ارلئه خدمات. حذف فعالیت های زلید. شناخت صحیح و کلمل محرک های هزینه: شناخت فعالیت های دارای ارزش افزوده وبه تبع آن حذف فعالیتهای بی ارزش. بودجه ریزی عملیانی و سنجش صحیح عملکرد. نیازمند اطلاعلتی است که سیستم هزینه یلبی/ مدیریت برمبنای فعالیت به مراتب بهتر از سیستم های سنتی حسابداری مدیریت فراهم می آورد.

صفحه 32:
جایگاه سیستم بهای تمام شده در تصمیمات مدیریت امروزه با توجه به افزلیش سطح آگاهی و تجارب مدیران, نیاز به شناخت و تحلیل اجزاء اطلاعاتی .یک سازمان تبدیل به امری ضروری و اجتناب ناپذیر شده است این اطلاعات شامل آگاهی از وضعیت بازار محصول, وضعیت بازار مواد اولیه. تغییرات اقتصاد کلان» فن آوری های نوین و روش های بهینه تولید و توزیع کالا و خدمات می باشد در لین ميان نقش اطلاعات مللی سازمان در سه بخش تحلیل وضعیت فعلبی؛ پیش بینی وضعیت آتی .9 اتخاذ تصمیمات مناسب یک نقش حیاتی و اساسی است یکی از مهمترین اجزاء اطلاعات مللی تفکیک بهای تمام شده هر یک از کالاها یا خدمات سازمان در شرایط زملنی, مکلنی و اقتصادی مختلف می باشد. بنابر این امروزه ثلبت شده است یکی از مهمترین عوامل موفقیت مدیران در اتخاذ تصمیمات مناسب, دستیابی به بهای تمام شده صحیح هر یکت از محصولات سازمان خود می باشد

صفحه 33:
ضرورت انجام طرح وضعيت موجود: کاهش هزینه غیر موثر و کوربه لین معنی که کاهش ۶ هزینه در همه بخش های سازمان به میزان یکسان همزمان و بدون در الل ی ی جر ی سر سرت هر بنه سار لیدعت نتایج اقدامات: کاهش بیشتر هزبنه ها و یا توقف موقت برخی خطوط * تولید و تعدیل نیروی انسانی» از دست دادن سهم بازار محصولات و خدمات تولیدی سازمان و تولد بحران پایدار برای سازمان

صفحه 34:
تعریف مساله تصمیمات مدیریت نیاز به پایه های اطلاعاتی مطمئن و ۶ صحیحی دارد که بهای تمام شده یکی از این مهمترین .بخش های اطلاعات مورد نیاز می باشد حسابداری صنعتی (بهای تمام شده) به عنوان یکی از زیر * مجموعه های سیستم حسابداری

صفحه 35:
اهداف کلی سیستم پهای تمام شده ۱- افزايش میزان درآمد. کاهش در هزینه ها و به تبع آن بهبود ۶ سودآوری ۲- استفاده بهینه منابع از طریسق کاهش زمان گردش آن و ۶ کردش بهتر موجودی ها ۳- انعطاف پذبری بیشتر در قیمت گذاری ‎٩‏ ‏۶- بهبود در خدمات قابل ارائه به مشتری و بهبود سهم بازار ۶ ۵- مشار کت فعال کار کنان در امر کاهش هزینه ها * "- نهادينه شدن سيستم نظارت بر هزينه ها و كوشش مستمر و © استراتزيك برای کاهش آن

صفحه 36:
تشریح متدولوژی بهای تمام شده در یک تقسیم بندی کلی انواع روش های بهای تمام شده به دو دسته روش های حرط (ذهنی) و عهطل) (عینی) تیم می گردد. روش های ذهنی انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها عبار تست از هزینه یابی بر مبنای فعالیت هدف و مدیریت استراتژیک هزینه. همچنین روش های عینی نیز انواع مختلفی دارند که از جمله مهمترین آنها می توان هزینه یابی کایزن هزینه یابی کار کرد و هزینه یابی بر مبنای فعالیت را نام برد. همچنین در طبقه بندی دیگری کلیه روش های عینی جه چهار دسته سیستم هزینه یابی سفارش کار, سیستم هزینه یابی پروژه ای و سیستم هزینه یابی مختلط.

صفحه 37:
شکل ۱ انواع روش های محاسبه بهای تمام شده هزینه یابی زنجیره ارزش هزینه یابی چرخه عمر هزینه یابی کارکرد هزینه یابی محر ک طر احی هزینه یابی عملیات هزینه یابی کیفیت هزینه یابی کایزن هزینه یابی بر مینای هدف هزینه یابی زیر و رو هزینه یابی بر مبنای فعالیت

صفحه 38:
مساله بسیار مهم در چنین شرایطی در شرايط بحرلنى جه هزينه هايى بايد كاهش و چه هزینه هایی ۶ بايد بدون تغيير باقى بماند يا افزايش داده شود؟ زمان مناسب كاهش يا افزليش هزينه ها جه موقعى است؟ © مقدار كاهش يا افزايش هزينه در هر يك از بخش هاى سازمان جه © مقدار خواهد بود؟

صفحه 39:
مساله بسیار مهم در چنین شرایطی برای پاسخ به لین سئوالات بلید اطلاعات کامل و صحیح از ‎Sle‏ © تمام شده هر یک از محصولات و یا خدمات قلبل ارلنه سازمان وجود داشته باشد. بنابراین قبل از هر چیز وجود یک سيستم هزینه یلبی برای دستیابی جه مدبریت هزینه پایدان امری لازم و .ضروری به نظر می رسد

صفحه 40:
‎on page‏ دلایل نارسایی. سیستم های سنتی هزینه یابی و بهای تمام شده عدم تسوانلییدر ارلنه اطاعاتبسهایتسهام شده خصوصا در سازمان‌هلییکه خدماتستنوع- .و گسونا گونیر | بسه مشتریان‌خود ارلئد می‌کسنند .عدم تفكيكك حوزه هزینه های غیر مشایه - .استفاده از مبنای مشترک و واحد برای تخصیص هزینه ها- عدم تهیه اطلاعات دقیق در مورد بهای تمام شده و سایر اطلاعات مورد نیاز تصمیم گیری- .بهبود عملکردها در فر آیندهای عملیاتی را نشان نمی دهند- ‏.سیستم های هزینه یابی سنتی؛ اطلاعات واقعی از ف رآیند عملیات و هزینه ها نشان نمی دهند-

صفحه 41:
شکل ۲ مقایسه روش سنتی با روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت روش های سننی روش 886 مدف اسلی آ را طلامائى در ميته ماي ۱- مدف اصلی ها را اطلاعاتى در زمته سرد های لام جهت تلد تزع محصول پا عدمت و ارزش اتصادی میعبه کار رت شده رب طور ستقبم و املع کم جاد نمی ناد

صفحه 42:
شکل ۳ مقایسه روش سنتی با روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت روش های سنتی روش عهم ۷- از میناهای تسهیم سرباری استفادهمی كتند كه الزلماير لساسس ‎١‏ | براى هر فعاليت: مرف ير لساس روابط علت و معلولء روابط علت و معلولى تمام قلام سريار سلزمان تيستتد. مبنلى متسب تسهیم سربار کارخته را آیین و مورد استقاده قرار مى دهلد. از مبناهايى كه جنبه مالى دارتد جهت تسهيم هزينه ها | از مبناهاى مالى و غير مالى جهت تسهیم هزینههای فى كنف سربار يهره مى كبرد هزيته هارابه دو كروه «هزبته هاى محصول؛و «هزبنه هاى ‏ | كليه هزبنه ها زاهزيته ها محصول تلقى مى كند و با ‎peas‏ كم سودي ميو ای بت ار .| تج لمحت یه یه و عفر هاى متثيرا متغايز می سازد. 9 ‎ ‎ ‏مت ره که ری تا تم ری اس ‎ ‏۱-اطلاعات لاه شده می تون رای تصسیم گیری میرن گمواه 8 و متسب رایا فادها اطلاعات سیستم حسابداری ‎je ge Renae‏ ‎-١‏ جهت برنامه ربزى و کنتل مدیران جندان مناسب و دفي ‎١‏ | بای برنامه يزى و کنتل بسيار ناسب لست» ‎ ‏سد اطلاعات دفين را هر إبن زمينه فراهم مى سلزه ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 43:
دومين مساله اساسی در هزينه يلبى ستتى؛ هزينه هاى غير مستقيم عموما برمبناى حجم به ۶ ‎eee‏ ايند ‎Se ee‏ بهای تمام شده و به دنبال تن تحریف سود و زیان واقعی هر یک از .محصولات يا خدمات تولیدی سازمان می گردد

صفحه 44:
۱- شکل گیری 6090© بر مبنای تفکر مبتنی بر 0060 ۳- 6200 برای کمک به دو دسته استراتژی ۱- استراتژی کوتاه مدت مدیربت هزینه (تاکتیکی) شامل: ۱- کاهش ظرفیت (عدم جایگزینی نیروهای بازنشته) ۲- توقف استخدام ۳ - کاهش ساعات کار ۶- انتقال ۵- مرخصی بدون حقوق - باز خرید ۷- خرید سنوات ۸- بر کناری و اخراج ‎-٩‏ تعطیلی ۱۰- کاهش اندازه سازمان ۲- استراتژی بلند مدت مدیریت هزینه (ستر سازی): ۱- تولیدبه موقع ۲- برون سپاری ۳- مدبریت. زنجیره تولید ۶- مدیریت خدمات چس از فروش و جرائم 0- به روز رسانی فناوری. 7- برنامه ریزی منابع اقتصادی.

صفحه 45:
راه حل مشکل: استقرارسیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت )۸8۵ *درهزینه یابی برمبنای فعالیت )۸8 ۰ محصولات و خدمات توليدشده. مستقیما مصرف کننده منلبع نیستند, بلکه مصرف کننده؛ فعالیت ها هستند. بنابراین بر فعالیت به عنوان موضوع هزینه یابی تاکید می شود. زیرا فعالییت. عامل اصلی ایجاد هزینه است. در سیستم هزینه یلبی بر مبنای فعالیت. ابتدا هزینه ها به فعالیت ها و سپس از طریق فعالیت ها به موضوعات دیگر مانند محصولات؛ خدمات. دوایر و ... تخصیص می یابد.

صفحه 46:
مزایای سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت محاسبه صحیح بهای تمام شده محصول و خدمات قلبل ارانه» بهبود ۴ فرایند ارلئه خدمات. حذف فعالیت های زلید. شناخت صحیح و کامل محر کت های هزینه» شناخت فعالیت های دارای ارزش افزوده و به تبع آن حذف فعالیت های بی ارزش, بودجه ریزی عملیاتی و سنجش صحیح عملکرد. نیازمند اطلاعلتی است که سیستم هزینه یابی برمبنای فعالیت جه مرلتب بهتر از سیستم های سنتی هزینه یابی توان برآوردن .آن را خواهد داشت

صفحه 47:
شكل 4 برخى مزيت هاى سيستم هزينه يابى بر مبناى فعاليت يهيود قعاليت هاى داراى امکان مدیریت هزینه ها امکان آنالیز حساسیت امکان بررسی انحرافات امکان مشاهده ظرفیت های خالی

صفحه 48:
۳ شکل ۵ تخصیص هزینه بر اساس روش ش 060

صفحه 49:

صفحه 50:
‎H wens‏ ا ‎H‏ مراكز فعاليت فعالیت ها ‎bas‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 51:

صفحه 52:
٩ ‏شکل‎ هزینه مواد ‎y‏ ستیم هزینه دستمزد خلمات: ا بيك واحل محصول با دنه هه ‏تولیدی) ‏های سربار (غیر تولب ‏5 ‏و ‎

صفحه 53:
روش کار بر اساس روش 600 "يس از تعیین تکلیف هزینه های مستقیم باید وضعیت و نحوه تخصیص هزینه های غیر مستقیم مشخص گردد.در راستای تخصیص هزینه های غیر مستقیم به محصولات پا خدمات از آنجا که هزینه های غیر مستقیم قابل ردیلبی به محصولات تولیدی نیستند. در سیستم سنتی از مبلنی غیر قابل اتکا که به آنها مبانی حجمی نیز گفته می شود استفاده می گردد.

صفحه 54:
روش کار بر اساس روش 600 در سیستم سنتی به دلیل نوع تخصیص هزینه های سربار. انحرافات قابل توجهی در قیمت تمام شده محصول به وجود می آید. بنابرلین سیستم پیشنهادی برای هر چه دقیق تر نمودن بهای تمام شده محصولات و خدمات. از روش ۱۸586ستفاده می شود. در این روش ابتدا کل هزینه های غیر مستقیم (سربار)به دولیر تشکیل دهنده آن تقسیم می گردد. پس از تن هر دابره به فعالیت های زیر مجموعه خود تقسیم شده و مبانی تسهیم هزینه های غیر مستقیم تعیین می گردد.

صفحه 55:
روش کار بر اساس روش ‎BOO‏ #در لین روش برای هر یک از فعالیت ها در هر یک از دولیر هزینه سربار یک محر کت هزینه مشخص می گردد که همان معیار اندازه گیری آن هزینه می باشد.سپس با توجه به ظرفیت مورد انتظار هر فعالیت و نیز هزینه پیش بینی شده مربوط به آن, نرخ هزینه یک واحد فعالیت سربار محاسبه شده و بر مبنای اطلاعات مقداری که از سیستم تولید به صورت روزانه استخراج می گردد. هزینه های سربار به محصولات با خدمات تولیدی تخصيص مى يابد.

صفحه 56:
روش کار بر اساس روش 600 ؟در این روش.سیستم بهای تمام شده به دلیل استفاده از روش پیشرفته قبلیت ارلثه گزارشات بهای تمام شده‌به تفکیک هر یک از مراحل و اجزای محصولات را دارا خواهد بود.

صفحه 57:
روش کار بر اساس روش 600 *درلین سیستم‌به دلیل استفاده از روش ©8186 مى توان ظرفيت بلا استفاده هزينه هاى سربار و در نهايت هزينه هاى اضافى سربار يا هزينه هاى بدون ارزش افزوده را شناسايى نموده و با حذف تدريجى آنها هزينه هاى توليدى را كاهش داد. همجنين مشاهده گزارشات مقایسه ای در فواصل زملنی دلخواه با توجه به تفکیکك مذ کور. می تواند در تصمیم گیری بسیار مفید باشد.

صفحه 58:
نمونه گزارشات مدیریتی بهای تمام شده جدول قدا ریت ولید واحد -0 جمع واحدهای قبل تخصیص جمع واحدهای تخصیص يافته هزیند هایمنظور شده بسه مرحله -6 هزینه های انتقالی از دوره قبل(در جریان اول دوره) هزینه های طی دوزه 00 در خی مور ند » برحل

صفحه 59:
نمونه گزارشات مدیریتی بهای تمام شده جدول عادلآحاد تکمیل‌شده -9 واحدهای تکمیل شده از محل اقدام به تولید طی دوره معادل آحاد تکمیل شده کالای در جریان پایان دوره نحود تخصیصر‌زیند ها -6 بهای تمام شده واحد های تکمیل شده بهای تمام شده کالای درجریان ساخت پایان دوره

صفحه 60:
؟اهداف نهایی در سیستم مدیریت هزینه - اندازه گیری منابع مصرف شده و تطبیق با فعالیت های انجام شده در سازمان - شناسایی و حذف فعایت های بدون ارزش افزوده - تعیین شاعص کارلیی و سودمندی و اندازه گیری آن برای فعالیت های انجام شده در سازمان 1° شناسایی و ارزیابی فعالیت های جدیدی که در توسعه عملکرد سازمان موثر هستند

صفحه 61:
#تاكيد سيستم مديريت هزينه بر فعاليت ها بايد بتواند سازمان را در شناسایی و حذف فعاليت هاى بدون ارزش افزوده پاری رساند. در حسابداری هزینه ها تاکید بر گزارش هزینه ماست. در حالی که در مدیرست هزینه برای مدیریت. کاهش و اداره هزینه ها برنامه ریزی مى شود.

صفحه 62:
پیش نیازهای لازم برای ‎CM‏ ‏مساله یابی‌ایلیه و شناسائی‌حوید هاعٍصلی ‎٩-‏ ‏بهره گیرعاز رویکردیهناسبو منطقی-6 ۶- جمع آوری اطلاعات براساس شواهد و واقعیتها نمانبندیر مد یریتنجام کار -©

صفحه 63:
ارائه دهنده : قاسم موذنی کارشناس ارشد مسائل مالی» اقتصادی و ردسک EMAIL : Info@HASIBCO.COM & GMOAZENI@YAHOO.COM

بسم اهلل الرحمن الرحيم 1 صرف منابع مح دود ب ر روي موض وعات غيراص لي، جريمهاش واگذاري ميدان به حريفي است ك ه من ابع ‌ خود را بر روي منابع اصلي سرمايه‌گذاري كرده است. 2 هيچ چيز سهل الوصولي در دنياي رقابت مزيت نيست استراتژي زاييده فضاي رقابتي و منابع محدود است. بايد فرصت‌هاي اصلي را تشخيص و منابع محدود را روي آنها متمركز كرد 3 :تعريف مديريت هزينه‌ها عبارت است از : شناسايي حوزه‌هاي ناكارا و نيازمند بهبود . -حذف عدم كارايي ها و ضايعات . م)))))))ديريت هزين)))))))ه ه)))))))ا (COST )MANAGMENT رويكردي است ك))ه م))ديريت س))ازمانها را ق))ادر ميسازد ت))ا از من))ابع در اختي))ار در جهت ني))ل ب))ه اهداف خود استفاده بهينه نمايد. :اهداف افزايش ميزان درآمد ،كاهش در هزينه ها و ب))ه تب))ع آنبهبود سودآوري استفاده بهينه منابع از طريق ك))اهش زم))ان گ))ردش آن وگردش بهتر موجودي ها انعطاف پذيري بيشتر در قيمت گذاري بهبود در خدمات قابل ارائه به مشتري و بهبود سهم بازار مشاركت فعال كاركنان در امر كاهش هزينه هانهادينه شدن سيستم نظارت بر هزينه ها و كوششمستمر و استراتژيك براي كاهش آن در موسسه مفاهيم امروزه رهبري بازار در س))ه بع))د كيفيت ،زم))ان و هزين))ه اهميت ويژه اي دارد .سازمانها براي حف))ظ و توس))عه ت))وان رقابتي نياز دارن))د ك))ه فعاالن))ه در مي))دان رق))ابت در بع))د هزينه وارد عمل شوند. هزينه كيفيت مثلث راهبردي زمان مفاهيم ( ادامه) انواع تعاريف و تفكيك مفاهيم هزينه ،زيان، بهاي تمام شده و مخارج هزينه چيزي است كه از دس))ت مي دهيم و ب))ا توج))ه ب))ه آن من))ابع ديگري را بدست مي آوريم. هزين))ه از دس))ت دادن ارزش اس))ت ب))راي كسب منابع در جهت تحصيل سود. روند تکاملي رويکردهاي هزينه يابي دوره پيش از صنعت تا 1940 1980 – 1940  دهه 1940 دهه 1940 دهه 1980 دهه 1990 دهه 1990 دهه 1990 2000 به بعد دهه ٢٠٠٠ رويکرد هزينه متوسط تاکيد بر هزينه کل ساخت (جذبي) هزينه يابي متغير هزينه يابي فرصت قيمت گذاري انتقالي هزينه يابي بر مبناي فعاليت ABC هزينه يابي بر مبناي فعاليت زمانگرا TDABC چرخه زندگي (عمر) محصول JITو كايزن هزينه يابي بر مبناي ارزش هزينه يابي بر مبناي هدف ( )TCو PBC هزينه‌يابي سنتي روند شكل‌گيري محصول براساس ديدگاه هزينه‌يابي سنتي عبارت است از: .1نيازمندي‌هاي محصول شناسايي مي‌شود .2محصول طراحي مي‌شود .3هزينه‌هاي محصول تخمين زده مي‌شوند .4تجزيه و تحليل ساخت /خريد انجام مي‌شود .5هزينه‌هاي تأمين‌كننده ارزيابي مي‌شود .6كل هزينه‌ها ارزيابي مي‌شود اگر هزينه‌ها باال باشد ،به گام ،2طراحي محصول ،رجوع كرده و درطرح آن تجديدنظر خواهد شد اگر هزينه‌ها مناسب باشند ،گام 7اجرا مي‌شود .7محصول توليد مي‌شود .8هزينه‌ها به صورت دوره‌اي كاهش مي‌يابند 9 براي جلوگيري از كاهش نادرست و كور هزينه ها چه بايد كرد؟؟؟ ‏يكي از راه حل هاي مطمئن: هزينه يابي بر مبناي هدف 10 فرآيند هزينه يابي هدفمند يك سيس88تم برنام88ه ري88زي س88ود و مديريت هزينه است كه توس88ط قيمت فروش ه88دايت ش88ده ،با محوريت مشتري ،متمركز ب888ر طراحي و بين چن888د دپارتمان مي باشد ،هزينه يابي هدفمند ،مديريت هزينه را در مراحل اوليه توسعه محصول آغاز نموده و با درگير كردن فعال تمام زنجيره ارزش ،در كل طول عمر محصول به كار مي گيرد. فرايند تصميم گيري در هزينه يابي هدفمند ،در بر گيرنده تيم هاي بين بخشي است ك88ه اعض88ا آن از واح88د هاي مختل88ف (تولي88د، مهندسي ،تحقيق و توسعه ،بازاريابي ،و مالي حسابداري) ب888وده و مسئوليت تعيين قيمت فروش قاب88ل پ88ذيرش ،م88يزان برگش88ت از فروش متناظر با آن وهمين طور هزينه ممكن براي هر آيتم توليدي را بر عهده دارند. 11 هدف‌گذاري هزينه ،فرآيند مديريت راهبردي سود و هزينه اسIIت .شش اصIIل کليدي هدف‌گذاري هزينه در برگيرنده‌ي طرز تفکر مIIIIIديريت راهبردي است که کامًال با روش‌هاي سIIنتي مIIديريت هزينIIه و برنIIامه‌ريزي سIIود متفاوت است .اصول شش‌گانه هدف‌گذاري هزينه عبارتند از: تعيين هزينه‌ها توسط قيمت مشتري‌مداري تمرکز بر طراحي محصول و فرآيند استفاده از تيم‌هاي فرابخشي کاهش هزينه‌ها در کل چرخه‌ي عمر محصول مشارکت زنجيره‌ي ارزش• ريشه‌ي فکري هدف‌گذاري هزينه در تئوري سيستم‌هاي باز است ،ساختار دانشي که برتري مديريت فعاالنه‌ي سيستم را قبIIل از انحراف از نIIتيجه‌ي مورد نظر بر اقدامات اصالحي بعد از وقوع انحراف ،ترجيح مي‌دهد. اساس هدف‌گذاري هزينه 12 هزينه‌يابي برمبناي هدف روند شكل‌گيري محصول در ديدگاه هزينه‌يابي برمبناي هدف ،عبارت است از: .1نيازمن ‌دي‌هاي محصول و خواسته‌هاي بازار شناسايي مي‌شوند .2سود هدف تعيين مي‌شود .3توازن الزم بين خواسته‌هاي بازار ،گام 1و هزينه هدف ،برقرار مي‌شود .4گزينه‌هاي طراحي محصول و فرايند بررسي مي‌شوند .در اين گام ورودي‌هاي زير دريافت مي‌شود: براورد هزينه‌ها تجزيه وتحليل ساخت هزينه‌يابي هدف تامين‌كننده مهندسي ارزش .5پس از انتخاب طرح و فرايند مناسب در گام ،4محصول توليد مي‌شود .6هزينه‌ها به صورت دوره‌اي كاهش مي‌يابند 13 هدف‌گذاري هزينه در مقابل مديريت هزينه سنتي روش سنتي جمع هزينه‌ ،نماينده‌ي روش سيستم‌هاي بسته است در حالي که هدف‌گذاري هزينه ،نماينده‌ي روش « سيستم‌هاي باز» است. هدف‌گذاري هزينه مدیریت هزينه سنتی .مالحظات بازار رقابتي برنامه‌ريزي هزينه را هدايت مي‌کند .مالحظات بازار بخشي از برنامه‌ريزي هزينه نيست .قيمت‌ها تعيين‌کننده‌ي هزينه‌اند .هزينه‌ها قيمت را تعيين مي‌کنند .طراحي کليد کاهش هزينه است .تمرکز کاهش هزينه بر اتالف و ناکارآيي‌هاست .وروردي مشتري هدايت کننده‌ي کاهش هزينه است .کاهش هزينه‌ها توسط مشتري هدايت نمي‌شود .تيم‌هاي فرابخشي هزينه‌ها را مديريت مي‌کنند .حسابداران هزينه مسئول کاهش هزينه‌اند .تأمين کنندگان از اوايل کار دخالت داده مي‌شوند .تأمين کننندگان بعد از طراحي محصول مشارکت داده مي‌شوند .هزينه‌هاي مالکيت مشتري نيز حداقل مي‌شود .هزينه‌ي ابتدايي پرداختي توسط مشتري حداقل مي‌شود زنجيره ارزش در برنامه‌ريزي هزينه مشارکت داده مي‌شود. .در برنامه‌ريزي هزينه زنجيره ارزش کمي و يا اصًال مداخله ندارد 14 تصوير مقايسه‌ي پايه‌هاي فکري روشهاي مديريت هزينه مفاهيم تئوري سيستم‌ها ارتباط با محيط خارجي مديريت هزينه سنتي (سيستم‌هاي بسته) از محيط خارجي صرف نظر مي‌کند ـ سيستم هزينه بر کارآيي و محاسبات داخلي تمرکز دارد. با محيط خارج براي پاسخ‌گويي به نيازهاي مشتري و رفتارهاي رقابتي تقابل دارد. تعداد متغيرهاي مالحظه شده فشار قابل توجهي از گروه‌هاي فرابخشي يا سازمان‌هاي ديگر بر سيستم هزينه وارد نمي‌شود. نحوه‌ي سامان بخشي بعد از وقوع ،بر پايه هزينه انجام شده و اصالح خطاها از اطالعات واريانس استفاده مي‌شود. به ارتباطات پيچيده نهادي در خالل گروه‌هاي کاري و در سراسر زنجيره ارزش توجه دارد. قبل از وقوع ،به پيش‌بيني و برنامه‌ريزي هزينه‌هاي محصول قبل از توليد مي‌پردازد. هدف از سامان‌بخشي يا کنترل هزينه‌ها در حدود از قبل تعيين شده توسط استانداردها يا بودجه حفظ مي‌شود. بهبود مستمر هزينه مشتري و توليد کننده در طول عمر محصول مد نظر است. 15 هدفگذاري هزينه (سيستم‌هاي باز) فرآيند هزينه يابي هدفمند يك سيستم مديريت هزينه است كه به وسيله من88ابع درآم88دي هدايت شده و با محوريت ارباب رجوع ،متمركز بر طراحي و چند بخشي مي باشد .هزينه يابي هدفمند ،مديريت هزينه را در مراحل اوليه شكل گيري خدمت و يا محصول آغاز نموده و با درگير كردن فعال تمام زنجيره ارزش ،در طول عمر محص88ول توسعه مي بخشد. فرايند تصميم گيري در هزينه يابي هدفمند ،در بر گيرن88ده تيم هاي چند بخشي است كه اعضا آن از واحد هاي مختلف بوده و مسئوليت مديريت هزينه را بر عهده دارند. 16 تاكيد در اين هزينه يابي بر پيشگيري است .اين سيستم بيشتر درمرحله استراتژي و قبل از اجراي فعاليت و ارائه خدمت مورد نظر به كار گرفته مي شود .اگر چه اين سيستم پس از وقوع مش88كل و براي درمان آن نيز برنامه هاي مطلوبي پيش بيني كرده است. در اين سيستم هزين88ه ه88دف با توج88ه ب88ه من88ابع درآمدي قابل وصول مشخص مي گردد .سپس با استفاده از روند سال هاي گذشته و نيز خروجي سيستم هاي بهاي تمام شده ،هزين88ه م88ورد نياز محاسبه شده و فاصله آن با هزينه هدف مشخص مي گردد. 17 پس از تعيين فاصله هزينه هدف با هزينه مورد نياز ك88ه آن را چالش هزينه مي ناميم ،با استفاده از شكست هر يك از خدمات به حلقه هاي تشكيل دهنده آن فعاليت، در ابت88دا دقيق88ا فعاليت ايجاد كنن88ده چالش هزين88ه شناسايي مي شود. ‏سپس براي رف88ع و يا برنام88ه ري88زي و در نتيج88ه ان، مديريت چالش هزينه ،امكان كاهش هزينه آن فعاليت بررسي مي گردد. 18 در صورت امكان كاهش هزينه بايد ابتدا فعاليت هاي فاقد ارزش شناسايي شده و با اس888تفاده از روش هاي نوين مثل مهندسي ارزش حذف و يا بهبود يابد. ‏همچنين در صورت عدم توان88ايي ب88راي ك88اهش هزينه مورد نظر ،و يا بروز تبعاتي ب88راي ك88اهش هزينه مثل ك88اهش كيفيت خ88دمات م88ورد نظر، چالش هزينه ايجاد شده از طريق مديريت هزين88ه ساير خدمات و احتماال جابجايي من88ابع بودج88ه شده ،مديريت مي گردد. 19 بنابراين در روش مديريت هزينه با اس000تفاده از هزينه يابي بر مبناي هدف، ‏مقدار كاهش و يا افزايش در هزينه از طريق چالش بهاي تما م شده مشخص مي گردد. ‏فعاليت مIIورد نظربIIراي مIIديريت هزينIIه نIIيز از طريIIق شكست هر يك از خIIدمات بIIه حلقIIه فعاليت تشIIكيل دهنده فعاليت و محاسبه مجدد چالش هزينه صIIورت مي پذيرد. ‏زمان كاهش هزينه نيز با توجه بIIه مالحظIIات اقتصادي، احتماعي و سياسي معين خواهد شد. 20 21 22 ماتريس انتخاب استراتژي مناسب را مي‌توان براساس دو بعد مهم زير بنا كرد: .1اهميت كاركرد براي مشتري .2توان سازمان در كاهش هزينه‌ها ماتريس انتخاب استراتژي مناسب 23 بنابراين مي‌توان گفت -1اگر اهميت كاركرد براي مشتري ،پايين و توان سازمان در كاهش هزينه پايين باشد ،بايد استراتژي مديريت كاركرد را انتخاب كرد. -2اگر اهميت كاركرد براي مشتري ،پايين وتوان سازمان در كاهش هزينه باال باشد ،بايد استراتژي تركيبي را انتخاب كرد. -3اگر اهميت كاركرد براي مشتري ،باال و توان سازمان در كاهش هزينه باال باشد ،بايد استراتژي مديريت هزينه را انتخاب كرد. -4اگر اهميت كاركرد براي مشتري ،باال و توان سازمان در كاهش هزينه پايين باشد ،بايد استراتژي تركيبي را انتخاب كرد. 24 مديريت هزينه در رويكرد جديد م88ديران ارش88د سازمان ها از ديرباز "م88ديريت هزين88ه" را موضوعي نامرتبط با راهبرد و رهيافت هاي کالن مي پنداشتند. از نظر آنان مديريت هزينه صرفا در مالحظ88ات تن88گ نظران88ه صرفه جويي مالي از طريق کاهش و تعديل کارکنان سازمان و کاهش بودجه هاي تحقيقاتي و سرمايه گذاري خالصه مي شد. در تعريف جديد ،مديريت هزينه عبارتست از مجموعه اقداماتي که مديريت براي تامين رضايتمندي مشتريان و ارباب رج888وع، همراه با کنترل و کاهش مستمر هزينه هاي سازمان انجام مي دهد. بدين ترتيب نکته حايز اهميت اين است که کاهش هزينه نبايد ب88ه قيمت کاهش رض88ايتمندي مش88تريان ،ارباب رج88وع و نيزکارکنان سازمان باشد. به بي11ان ديگ11ر م11ديريت هزين11ه پ11اك ك11ردن صورت مساله نيست. 25 • • • 26 در چارچوب سيستم مديريت هزينه فقط اقالم هزينه اي که ب88ه طور غيرمعمول زياد هستند ،ه88دف کاهش هزين88ه قرار نمي گيرند .بلکه از اين ديدگاه ،هر هزينه اي قابل کاهش اس88ت و امکانات کاهش آن بررسي مي شود .شعار مديريت هزين88ه اين است" :هيچ فعاليتي نيست که نتوان آن را با هزينه اي پايين تر از هزينه کنوني انجام داد". در اين ديدگاه مديريت هزينه فلسفه بهبود است زيرا مي كوشد راه هاي مناسب براي تصميم گيري هايي ك88ه متض88من ارزش آفريني براي مشتريان ،همراه با كاهش هزينه هاست را بيابد. اساس مديريت هزينه در رويكرد جديد بر اين نگرش اس88توار است كه هزينه ها به خودي خود ايجاد نمي شوند بلك888ه تمام هزينه هاي انجام خدمات ،نتيجه تصميم گيري هاي م888ديريت است كه عمدتًا معطوف به چگونگي استفاده از من88ابع مح88دود سازمان است. هزينه يابي ،كليد مديريت هزينه 27 28 • دوشكل از هزينه يابي هاي موفق بر حسب زمان اجرا به شرح زير مي باشد: • -١هزينه يابي بر مبناي فعاليت ABC (پس از وقوع -درمان) • -٢هزينه يابي بر مبناي هدف TC (قبل از وقوع -پيشگيري) تعريف هزينه يابي برمبناي فعاليت هزينه يابي برمبناي فعاليت را مي توان بسط تكامل يافته اي از روش تخصيص دو مرحله اي هزينه تلقي كرد كIIه شالوده سيستم هاي نوين هزينه يابي صIIIنعتي و محاسبه بهاي تمام شده محصوالت است. ‏در اين سيستم ابتدا هزينه ها بIIIIIه فعاليت ها و سپس از طريق فعاليت ها به موضوعات ديگر ماننIIد محصIIوالت، خدمات ،دواير و ...تخصيص مي يابد. 29 در هزينه يابي سنتي ،هزينه ها عموما برمبناي حجم ب88ه محص88والت تخصيص مي يابند ،در حالي كه هزين88ه يابي /م88ديريت برمبن88اي فعاليت ، ABM/ABCمحص888والت و خ888دمات توليدش888ده، مستقيما مصرف كننده منابع نيستند ،بلكه مصرف كننده ،فعاليت ها هستند . بنابراين بر فعاليت به عنوان موضوع هزينه يابي تاكيد مي ش88ود، زيرا فعاليت ،عامل اصلي ايجاد هزينه است. در سيستم هزينه يابي بر مبناي فعاليت ،ابتدا هزينه ها به فعاليت ها و سپس از طريق فعاليت ها به موضوعات ديگر مانند محص88والت، خدمات ،دواير و ...تخصيص مي يابد .پس از مشخص شدن هزينه ها به ازاي فعاليت ها ،كمترين نتيجه اين است كه مديران به فعاليت ها بيشتر توجه مي كنند و حساسيت بيشتري نسبت ب8888ه فعاليت ها نشان مي دهند. 30 محاسبه صحيح بهاي تمام شده محص88ول و خ88دمات قابل ارائه ،بهبود فرايند ارائه خدمات ،حذف فعاليت هاي زايد ،شناخت صحيح و كامل محرك هاي هزينه، شناخت فعاليت هاي داراي ارزش افزوده و به تبع آن حذف فعاليتهاي بي ارزش ،بودجه ريزي عملياتي و سنجش صحيح عملكرد ،نيازمند اطالعاتي اس88ت ك88ه سيستم هزينه يابي /مديريت برمبناي فعاليت به مراتب بهتر از سيستم هاي سنتي حسابداري م888ديريت فراهم مي آورد. 31 جایگاه سیستم بهای تمام شده در تصمیمات مدیریت امروزه با توجه به افزایش سطح آگاهی و تجارب مدیران ،نیاز به شناخت و تحلیل اجزاء اطالعاتی .یک سازمان تبدیل به امری ضروری و اجتناب ناپذیر شده است این اطالعات شامل آگاهی از وضعیت بازار محصول ،وض==عیت بازار م==واد اولی==ه ،تغی==یرات اقتصاد .کالن ،فن آوری های نوین و روش های بهینه تولید و توزیع کاال و خدمات می باشد در این میان نقش اطالعات مالی سازمان در سه بخش تحلیل وضعیت فعلی ،پیش بینی وض==عیت آتی .و اتخاذ تصمیمات مناسب یک نقش حیاتی و اساسی است یکی از مهمترین اجزاء اطالعات مالی تفکیک بهای تمام شده هر یک از کاالها یا خ===دمات سازمان در شرایط زمانی ،مکانی و اقتصادی مختلف می باشد ،بن==ابر این امروزه ث==ابت ش==ده اس==ت یکی از مهمترین عوامل موفقیت مدیران در اتخاذ تصمیمات مناسب ،دستیابی به بهای تمام شده صحیح هر یک از محصوالت سازمان خود می باشد ضرورت انجام طرح وضعيت موجود :کاهش هزینه غیر موثر و كور به اين معني كه ک==اهش  هزینه در همه بخش های سازمان به میزان یکسان ،همزمان و بدون در .نظر گرفتن نقش زنجیره ارزش در مديريت هزینه انجام مي گردد نتايج اقدامات :کاهش بيشتر هزینه ها و یا توقف موقت برخی خط==وط  تولید و تعدیل نیروی انسانی ،از دست دادن س==هم بازار محص==والت و خدمات توليدي سازمان و تولد بحران پایدار برای سازمان ت ع ر ي ف مساله تصميمات مديريت نياز به پايه هاي اطالعاتي مطمئن و ص===حيحي دارد  كه بهاي تمام شده يكي از اين مهمترين بخش هاي اطالعات مورد نياز .مي باشد حسابداری صنعتی (بهای تمام ش==ده) ب==ه عن==وان یکی از زی==ر  مجموعه های سیستم حسابداری اهداف کلی سیستم بهای تمام شده -١افزايش ميزان درآمد ،كاهش در هزينه ها و به تبع آن بهبود سودآوري  -٢استفاده بهينه من==ابع از طريق كاهش زمان گردش آن و  گردش بهتر موجودي ها -٣انعطاف پذيري بيشتر در قيمت گذاري  -٤بهبود در خدمات قابل ارائه به مشتري و بهبود سهم بازار  -٥مشاركت فعال كاركنان در امر كاهش هزينه ها  -٦نهادينه شدن سيستم نظارت بر هزينه ها و كوشش مس====تمر و  استراتژيك براي كاهش آن تشریح متدولوژی بهای تمام شده در یک تقسیم بندی کلی انواع روش های بهای تمام شده ب==ه دو دس==ته روش های ( Subjectiveذهنی) و ( Objectiveعینی) تقسیم می گردد. روش های ذهنی انواع مختلفی دارند که مهمترین آنها عبارتست از هزین==ه یابی ب==ر مبنای فعالیت هدف و مدیریت استراتژیک هزینه. همچنین روش های عینی نیز انواع مختلفی دارند که از جمله مهمترین آنها می توان هزینه یابی کایزن ،هزینه یابی کارکرد و هزینه یابی بر مبنای فعالیت را نام برد. همچنین در طبقه بندی دیگری کلیه روش های عینی به چهار دس==ته سیس==تم هزین==ه یابی سفارش کار ،سیستم هزینه یابی پروژه ای و سیستم هزینه یابی مختلط. شکل 1 انواع روش های محاسبه بهای تمام شده مساله بسیار مهم در چنين شرايطي در شرایط بحرانی چه هزینه هایی باید کاهش و چه هزینه هایی باید بدون تغییر باقی بماند يا افزايش داده شود؟ ‏ زمان مناسب کاهش يا افزايش هزینه ها چه موقعی است؟  مقدار کاهش يا افزايش هزینه در هر یک از بخش های سازمان چه  مقدار خواهد بود؟ مساله بسیار مهم در چنين شرايطي براي پاسخ به اين سئواالت بايد اطالعات كامل و صحيح از بهاي  تمام شده هر يك از محصوالت و يا خدمات قاب==ل ارائ==ه سازمان وجود داشته باشد .بنابراين قبل از هر چ==يز وج==ود يك سيس==تم هزينه يابي براي دستيابي به مديريت هزينه پايدار ،امري الزم و .ضروري به نظر مي رسد عدم توانايي در ارائه اطالعات بهاي تمام شده خصوصا در سازمان هايي كه خدمات متنوع و - .گوناگوني را به مشتريان خود ارائه مي كنند .عدم تفكيك حوزه هزينه هاي غير مشابه - .استفاده از مبناي مشترك و واحد براي تخصيص هزينه ها- عدم تهيه اطالعات دقيق در مورد بهاي تمام شده و ساير اطالعات مورد نياز تصميم گيري- .بهبود عملكردها در فرآيندهاي عملياتي را نشان نمي دهند- .سيستم هاي هزينه يابي سنتي ،اطالعات واقعي از فرآيند عمليات و هزينه ها نشان نمي دهند- شکل 2 مقايسه روش سنتي با روش هزينه يابي بر مبناي فعاليت شکل 3 مقايسه روش سنتي با روش هزينه يابي بر مبناي فعاليت دومين مساله اساسي در هزينه يابي سنتي ،هزينه هاي غير مستقيم عموما برمبن==اي حجم ب==ه  محصوالت تخصيص مي يابند .اين امر داراي اشكاالتي نظ==ير تحريف بهاي تمام شده و به دنبال آن تحريف سود و زيان واقعي هر يك از .محصوالت يا خدمات توليدي سازمان مي گردد -1شکل گیری ABCبر مبنای تفکر مبتنی بر VBM ABC -2برای کمک به دو دسته استراتژی -1استراتژی کوتاه مدت مدیریت هزینه (تاکتیکی) شامل: -1کاهش ظرفیت (عدم جایگزینی نیروهای بازنشسته) -2توقف اس==تخدام - 3کاهش ساعات کار -4انتقال -5مرخصی بدون حقوق -6باز خری==د -7خرید سنوات -8برکناری و اخراج -9تعطیلی -10کاهش اندازه سازمان -2استراتژی بلند مدت مدیریت هزینه (بستر سازی): -1تولید به موقع -2برون سپاری -3مدیریت زنج==یره تولی==د -4مدیریت خدمات پس از فروش و جرائم -5به روز رسانی فناوری -6برنامه ریزی منابع اقتصادی راه حل مشكل :استقرارسيستم هزينه يابي بر مبناي فعاليت ABC درهزين===ه يابي برمبن===اي فعاليت ، ABCمحص===والت و خ===دمات توليدشده ،مستقيما مصرف كننده منابع نيستند ،بلكه مصرف كنن==ده، فعاليت ها هستند .بنابراين بر فعاليت به عنوان موض==وع هزين==ه يابي تاكيد مي شود ،زيرا فعاليت ،عام==ل اص==لي ايجاد هزين==ه اس==ت .در سيستم هزينه يابي بر مبناي فعاليت ،ابتدا هزينه ها ب=====ه فعاليت ها و سپس از طريق فعاليت ها ب==ه موض==وعات ديگر مانن==د محص==والت، خدمات ،دواير و ...تخصيص مي يابد. مزاياي سيستم هزينه يابي برمبناي فعاليت محاسبه صحيح بهاي تمام شده محصول و خدمات قاب==ل ارائ==ه ،بهب==ود  فرايند ارائه خدمات ،حذف فعاليت هاي زايد ،شناخت صحيح و كامل محرك هاي هزينه ،شناخت فعاليت هاي داراي ارزش افزوده و ب====ه تبع آن حذف فعاليت هاي بي ارزش ،بودجه ريزي عملياتي و سنجش صحيح عملكرد ،نيازمند اطالعاتي است كه سيستم هزينه يابي برمبن==اي فعاليت به مراتب بهتر از سيستم هاي سنتي هزينه يابي توان ب==رآوردن .آن را خواهد داشت شکل 4 برخی مزیت های سیستم هزينه يابي بر مبناي فعاليت امكان مديريت هزينه ها امكان شناخت منابع سود و زياني سازمان به تفكيك هر يك از خدمات جزء سازمان امكان آناليز حساسيت امكان بررسي انحرافات امكان مشاهده ظرفيت هاي خالي شکل 5 تخصيص هزينه بر اساس روش ABC شکل 6 شکل 7 شکل 8 شکل 9 روش کار بر اساس روش ABC پس از تعيين تكليف هزينه هاي مستقيم بايد وض==عيت و نح==وه تخص==يص هزينه هاي غير مستقيم مشخص گردد.در راستاي تخصيص هزينه هاي غير مستقيم به محصوالت يا خدمات ،از آنجا كه هزينه هاي غير مس==تقيم قاب==ل رديابي به محصوالت توليدي نيستند ،در سيستم سنتي از مباني غ==ير قاب==ل اتكا كه به آنها مباني حجمي نيز گفته مي شود استفاده مي گردد. روش کار بر اساس روش ABC در سيستم سنتي به دليل نوع تخصيص هزينه هاي سربار ،انحراف==ات قاب==ل توجهي در قيمت تمام شده محصول به وجود مي آيد .بن==ابراين سيس==تم پيشنهادي براي هر چه دقيق تر نم==ودن بهاي تمام ش==ده محص==والت و خدمات ،از روش ABCاستفاده مي شود .در اين روش ابتدا كل هزين==ه هاي غير مستقيم (سربار) به دواير تشكيل دهنده آن تقسيم مي گردد .پس از آن هر دايره به فعاليت هاي زير مجموعه خ==ود تقس==يم ش==ده و مباني تسهيم هزينه هاي غير مستقيم تعيين مي گردد. روش کار بر اساس روش ABC در اين روش براي هر يك از فعاليت ها در هر يك از دواير هزين===ه سربار يك محرك هزينه مشخص مي گردد كه همان معيار ان==دازه گ==يري آن هزينه مي باشد.سپس با توجه به ظرفيت مورد انتظار هر فعاليت و نيز هزين==ه پيش بيني شده مربوط به آن ،نرخ هزينه يك واحد فعاليت سربار محاسبه شده و بر مبناي اطالعات مقداري كه از سيس==تم توليد ب==ه ص==ورت روزان==ه استخراج مي گردد ،هزينه هاي سربار به محص==والت يا خ==دمات توليدي تخصيص مي يابد. روش کار بر اساس روش ABC در اين روش،سيستم بهاي تمام شده ب==ه دليل اس==تفاده از روش پيشرفته ‏ABCقابليت ارائه گزارشات بهاي تمام شده به تفكيك هر يك از مراحل و اجزاي محصوالت را دارا خواهد بود. روش کار بر اساس روش ABC ‏دراين سيستم به دليل استفاده از روش ABCمي توان ظرفيت بال استفاده هزينه هاي سربار و در نهايت هزينه هاي اض====افي سربار يا هزينه هاي ب===دون ارزش افزوده را شناسايي نم===وده و با ح===ذف تدريجي آنها هزينه هاي توليدي را كاهش داد .همچنين مش==اهده گزارشات مقايسه اي در فواصل زماني دلخواه با توج==ه ب==ه تفكيك مذكور ،مي تواند در تصميم گيري بسيار مفيد باشد. نمونه گزارشات مدیریتی بهای تمام شده جدول مقداری تولید واحد 1- جمع واحدهای قبل تخصیص جمع واحدهای تخصیص یافته هزینه های منظور شده به مرحله 2- هزینه های انتقالی از دوره قبل(در جریان اول دوره) هزینه های طی دوره جمع هزینه های منظور شده به مرحله جدول معادل آحاد تکمیل شده 3- واحدهای تکمیل شده از محل اقدام به تولید طی دوره معادل آحاد تکمیل شده کاالی در جریان پایان دوره نحوه تخصیص هزینه ها 4- بهای تمام شده واحد های تکمیل شده بهای تمام شده کاالی درجریان ساخت پایان دوره اهداف نهايي در سيستم مديريت هزينه -١اندازه گيري منابع مصرف شIIIIIده و تطبيق با فعاليت هاي انجام شده در سازمان -٢شناسايي و حذف فعايت هاي بدون ارزش افزوده -٣تعيين شاخص كارايي و سودمندي و اندازه گIIيري آن براي فعاليت هاي انجام شده در سازمان -٤شناسايي و ارزيابي فعاليت هاي جديدي كه در توسعه عملكرد سازمان موثر هستند 60 تاكيد سيستم مديريت هزينه بر فعاليت ها بايIIد بتوانIIد سازمان را در شناسايي و حIIIذف فعاليت هاي بIIIدون ارزش افزوده ياري رساند. ‏در حسابداري هزينه ها تاكيIIد بIIر گزارش هزينIIه هاسIIت .در حالي كIIه در م0ديريت هزين0ه بIIراي مديريت ،كIIاهش و اداره هزينIIه ها برنامIIه ريIIزي مي شود. 61 پيش نيازهاي الزم براي CM تشكيل كميته راهبردي با رهبري مديريت ارشد 1- مساله يابي اوليه و شناسائي حوزه هاي اصلي 2- بهره گيري از رويكردي مناسب و منطقي 3- -4جمع آوري اطالعات براساس شواهد و واقعيتها زمانبندي و مديريت انجام كار 5- ارائه دهنده :قاسم موذني کارشناس ارشد مسائل مالي ،اقتصادي و ريسک ‏EMAIL : Info@HASIBCO.COM & ‏GMOAZENI@YAHOO.COM 63

51,000 تومان