تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۱۲۰ اسلاید پاورپوینت مدیریت کسب و کار و بهره وری بر اساس کتاب مدیریت کسب و کار و بهره وری نوشته محمد تقی طغرایی ، سید سعید میرواحدی چاپ مرکز نشر دانشگاهی و دانشگاه جامع علمی کاربردی، مناسب برای مدرسان و دانشجویان رشته های مدیریت، حسابداری، صنایع، اقتصاد و … جزو منابع درسی دانشگاه علمی و کاربردی برای رشته های ذکر شده

میثم

صفحه 1:
مدیریت کسب و کار و بهره وری ‏

صفحه 2:
فصل اول مفاهیم» تعاریف و کلیات

صفحه 3:
تعریف واژه کسب و کار در نگاه عامهء فعالیت فردی که به گونه ای مستمر و منظم با تولید. خرید و فروش کالاهایی یا با ارلئه خدملتی به منظور کسب درآمد انجام گیرد كسب و کار نامیده می شود. رت کر ار در زان انکلسی واه ۲۱655أدلا0 است. لین واه به شفل» حرفه یا تجارت منظم و نیز خرید و فروش محصولات یا خدمات و فعالیت های کسب پول از طریق تولید ترجمه شده است.

صفحه 4:
مفهوم کسب و کار از نگاه علوم مدیریت اقتصاد و كارآفرينى به هر نوع كارء تلاش و فعاليت» اعم از غیرتجاری» تجارى و يا بازركانى كه به منظور كسب منفعت و درآمد, و در قالب یک شرکت و محل تجارى و يا بدون أن انجام مى شود كسب و كار مى كويند. مفهوم كسب وكار در سه شكل كلى زير نمود مى یابد: ** کار و حرفه منظم و عادی یک فرد مگ . ی ‎a‏ 7 ۳ 1 * فعالیت تجاری و بازرگانی (خرید و فروش) *#* شرکت یا محل تجاری

صفحه 5:
اهداف کسب و کار ‎Uae‏ تال کانها و خدمات برای کسب ارزش ‏**معامله کالاها و خدمات ‏تکرار معاملات ‏*** انكيزه سود (مهم ترين و قدرتمندترین محرک اداره امور کسب و کار) **فعاليت توأم با خطر ‎

صفحه 6:
انواع کسب و کار *#انواع کسب و کار بر مینای اندازه ,ای مکان و مالکیت **انواع كسب و كار بر مبناى نوع فعالیت *انواع كسب و كار بر مبنای خط توليد

صفحه 7:
انواع کسب و کار بر مبنای اندازه بر اساس تعریف اتحادیه اروپاتعداد افراد شاغل در کسب و کارهاء می توان آنها را به چهار دسته زیر تقسیم می شود. ** كسب و کار خرد به كسب و كارهابى که تعداد نيروى انسانى آنها كمتر از ‎٠١‏ نفر باشد. کسب و کار خرد می گویند **كسب و کار کوچک به كسب و کارهایی که تعداد ثيروى انسانى آنها كمتر از ‎8٠‏ نفر (بين ‎٠١‏ تا ۵۰) باشد. کسب و کار کوچک می گویند کسب و کار متوسط به کسب و کارهایی که تعداد نیروی انسانی آنها بین ۵۰ تا ۲۵۰ باشد, کسب و کار متوسط می گویند. کسب و کار بزرگ به کسب و کارهایی که تعداد نیروی انسانی آنها بیش از ۲۵۰ نفر باشد. کسب و کار بزرگ می گویند.

صفحه 8:
انواع کسب و کار بر مبنای مکان و مالکیت کسب و کار خانگی * کسب و کار روستایی * کسب و کار خانوادگی "قدي و كار آینترنتی

صفحه 9:
كسب و كار خانكى شاغل يا كسب و كار خانكىء آن دسته از فعاليت هايى هستند كه از سوى عضو يا اعضاى خانواده در فضاى مسكونى در قللب طرحى از كسب و كارى بدون مزاحمت و بدون ايجاد اخلال در آرامش واحدهاى مسكونى همجوار شكل مى ؟يرند و منجر به توليد خدمت و يا كالاى قابل عرضه به بازار مى شوند. اهميت كسب وكار خانكى وجود يك فرصت و ايده كارآفرينانه, انكيزه هاى مادى و تمايل به ريبس و كارفرماى خود بودن از جمله ‎es ee Le‏ تم حاى كارافرينانه اش در نظر مى كيرد, ۱ 1 لد ار > ترما وليه ك سر در كنار اعضاى خانواده بودن و بهره مندى از حمايت هاى آنهاء انعطاف يذيرى و برقرارى تعادل ميان كار و زندكى (اغلب براى زنان و افراد متأهل) برخى از انكيزه هایی هستند که خانه به مثابه محل کسب و کار در افراد ایجاد می کند.

صفحه 10:
کسب و کار روستایی كسب و كار روستایی شامل ترکیب کارآفرینانه منلبع در روستا در قللب فعالیت های داخل و خارج از مزرعه است. ین نوع کسب و کارها عموما کوچک لند و به فعالیت های کشاورزی و کارگاهی می پردازند. مهمترین راهبردها و سیاست های تقویت کننده کارآفرینی روستایی: ** ایجاد محیط و زمینه های پیش از کارآفرینی (ظرفیت سازی) ایجاد زمینه خودباوری (توانمند سازی) د رسدار طررى تدرك بخشی

صفحه 11:
کسب و کار خانوادگی آن دسته از کسب و کارهلیی که دست کم ۱۱ درصد از مالکیت آنها و بخش عمده تصمیم های مدیریتی شان بر عهده اعضای یک پا چند خانواده مشترک باشد را کسب كرات ا دكن اس نامند. در صورتی که یک خانواده بیش از ۵۰ درصد از حق رای خود را در شرکت های خصوصی (سهامی خاص) و دست کم ۲۲ درصد از حق رای را در شرکت های عمومی (سیای ‎eels (Glo‏ بات آسن شرکت هابه متلبه یک شرکت خانوادگی طبقه بندی ‎GF‏ سود. در تعریف این نوع کسب و کار سه عامل مهم خانواده. مالکیت و مدیریت مطرح است.

صفحه 12:
عوامل ضروری برای موفقیت» رشد و بقای کسب و کارهای خانواد کی * فرهنگ خانواده ** شخصیت و خصوصیات هر یک از اعضای خانواده ** عوامل محیطی و اجتماعی نوع کسب و کار ‎cla Shag?‏ کارآفرین (بنیانگذار| کسب وکار ‎

صفحه 13:
کسب و کارهای اینترنتی انواع کسب و کارهای اینترنتی ** ایجاد اجتماعات آنلاین (شبکه های اجتماعی) * خرید‌فروش و حراج کالاهای گوناگون ** تبليغات اينترنتى ۳ ارائه خدمات تخصصی به دیگران (خدمات مشاوره ای و نظایر آن) ** ایجاد امپراطوری اطلاعات. اخبار و آموزش * تهیه و ارئه نرم افزارهای گوناگون ** پیوستن به شبکه های واسطه گری * خدمات مربوط به پست الکترونیک ** سرمایه گذاری مشترک

صفحه 14:
بیره وری تعریف : بهره وری یعنی میزان درآمد و سود سازمان (شرکت) نسبت به هزینه ها؛ یعنی اگر سازمان یا شرکتی بتولند با ثلبت نگه داشتن کیفیت از میزان هزینه های خود بکاهد می توان گفت سازمانی بهره ور بوده است. ۱ تاریخچه: در قرن هجدهم میلادی برای نخستین بار واژه بهره وری مطرح شد. در ایران » سازمان بهره وری ملی در سال ۱۳۷۰ به منظور بالا بردن سطح زندگی و برنامه ریزی جامعه ای مرفه تاسپس شد.

صفحه 15:
اهمیت بهره وری متام آمعانات و قابلیت های محدود ** رابطه ميان تورم و بيهره وری = 1 ق: عت ت سرمايه كذارى با استفاده از نظريه 2-7 ای افسادی صنعتی جهت سرمایه گذار شاخص بهره وری

صفحه 16:
ثر بخشی به میزان برنامه ها و اهداف تخقق يافته (هم اهداف کمی و هم اهداف کیفی)» اثربخشی میگویند که با شاخص هایی مانند مدت زمان تولید یا ارلئه خدمت. تحويل به موقع. مدت زمان رسیدگی به شکایات مشتری و نظایر آن سنجیده می شود.

صفحه 17:
کارایی کارلیی عبارت است از مقدار منابعی که برای تولید یک واحد محصول به مصرف می رسد و می توان أن را بر حسب نسبت مصرف به محصول کرد. کارایی به معنای کمترین زمان یا انرئٍی مصرفی برای بیشترین کار انجام شده است.

صفحه 18:
فصل دوم فعالیت های مرتبط با یک کسب وکار سودآور

صفحه 19:
مدل کسب و کار مدل کسب و کار منطق و فعالیت یک کسب و کاریا شرکت را همراه با چگونگی خلق, ارائه و کسب ارزش و درامد آن توصیف می کند. در جامع ترين ديدكاه مدل كسب و كار را مى توان به نه جزء اساسی دسته بندی" کرد. لین اجزا به ترتیب شامل بخش مشتریان» ارزش پیشنهادی» کانال توزیع. ارتباط با مشتریان جریان, های درآمدی» منابع كليدىء فعالیت های کلیدی» شرکای ‎bel‏ یا راهبردی و ساختار هزینه هاست. ‎

صفحه 20:
شناسایی وارزیابی منابع هر کسب و کاری به منابعی (سرمایه هایی) برای حیات و توسعه خود نیاز دارد. بسته به نوع کسب و کار به منابع کلیدی گوناگونی نیاز است. منابع کلیدی ممکن است فیزیکیء مالی» معنوی» فکری يا انسانی» اجتماعی و نمادین باشند.

صفحه 21:
تیم رای زمين» ساختمان, ماشین آلات و وسایل نقلیه اجزای حیاتی بسیاری از کسب و کارها هستند. منابع انسانی فکری و معنوی در برخى كسب و كارهاء به ويه كسب و كارهاى خدماتى؛ نیروی انسانی از اهمیت بالاتری برخوردار است. منلبع انسانى و فكرى مجموع تمام دارايى هاى دانشى شركت در نظر كرفته مى شوند كه شركت ها براى دستيابى ب مزيت رقابتى از آنها استفاده مى کنند. منابع اجتماعى مفهوم سرمايه اجتماعى مفهومى كسترده و در بركيرنده كميت و كيفيت رولبط اجتماعی گوناگون است که میان افراد. گروه هاء سازمان ها و نهادهای جامعه برقرار است و موجب افزايش همكارى افراد با هدف تأمين منابع متقابل آنها مى شود

صفحه 22:
راهکارهای افزایش سرمایه اجتماعی در کسب و کارها ايجاد جو اعتماد ميان شركت و مشتريان ** تويق انجام فعاليت ها به شكل كروهى و تيمى 5 **همكارى نزديك كاركنان با مشتريان ُ ** تدارك و بركزارى مراسم خاص **اطلاع رسانى در زمينه اهداف و ارزش هاى شركت ***تعهد شركت و كاركنان به يكديكر و به مشتريان

صفحه 23:
شبکه های اجتماعی منظور از شیکه های اجتماعی تمامی افرادی است که کارآفرین با آنها رابطه مستقیم(و گاه غیر مستقیم) دارد. شبکه های ارتباط شخصی به دوستان» اعضای خانواد هم باشگاهی و نظایر آنها گفته می شود. ‎bia Jess‏ کاری به شبکه هایی که حول یک کسب و کار شکل می گيرند اطلاق می شود. منابع نمادین منلبع یا سرمایه نمادین به هر گونه منبع یا سرمایه ای اطلاق می شود که اعضای یک جامعه یا سا برای آن ارزش قائل باشند. در اصل سرمایه نمادین منبع یا سرمایه ای است که به نماد تبدیل شده است. منابع مالی منلبع مللی شامل وجوه نقد. اعتبار بانكى و تضمین های ملی و نظلیر آن است. تأمین منلبع مللی مناسب یکی از دشوارترین و پیچیده ترین عناصر در فرایند راه اندازی و توسعه کسب و کارهاست. ان

صفحه 24:
ری مشتری شخصی حقیقی پا حقوقی است که خواستار پا خریدار کالا و یا خدمتی برای رفع نیاز خود است و حاضر است بابت آن هزینه مناسبی را بپردازد. مشتریان قلب هر مدل کسب وکاری را تشکیل می دهند. بدون مشتریان هیچ شرکتی نمی تواند در بلند مدت دوام آورد. الف) دسته بندی مشتریان بر مبنای متغیر های جمعیت شناسی ب) دسته بندی مشتریان بر مبنای انواع بازار

صفحه 25:
دسته بندی مشتریان بر مبنای انواع بازار بازار انیوه #بازار گوشه ای بازار بخش بندی شده **بازار متنوع * بازارهای چند وجهی

صفحه 26:
واحدهای شرکت به شرکت کسب و کارهایی که به دیگر سازمان ها ارائه خدمت می کنند با نام واحدهای تجاری «شرکت به شرکت (کسب و کار به کسب و کار)» (۱151۳655ظ ۲ ۲0۵( 5۲58) شناخته می شوند. كسب و كارهايى كه به مصرف کنندگان ارائه خدمت می کنند نیز به «شر به مشتری نهایی (کسب و کار به مشتری نهایی)» یا (10 8۱51۲655 ۲)()۲ظ) استفاده می کند. تعدادی از کسب و کارها به هر دو نوع مشتری خدمات ارائه می کنند و هر دو مدل را به کار می گيرند.

صفحه 27:
انواع ارتباط با مشتری کرک رت ‎eece Sasi‏ احساصی Se ‏خدمات خودکار‎ ٩ تر

صفحه 28:
ایجاد دارایی مشتری هلف تیایی میرب ارتباط با مشتری ایجاد دارایی مشتری است. هر جه شرکت مشتریان سودمند و وفادارتری داشته باشد. دارایی مشتری آن بیشتر خواهد بود. ‎Sys pete ee eee Se‏ رابه دقت مدیریت کنند. ‏شناسایی هزینه ها هر کسب و کاری متناسب با توع فعالیت خود هزینه هلیی مانند هزینه های مواد اولیه. دستمزد مستقيم» با ۳ ار ار روم شالیت این هزینه ها را شناسایی و در زمان فعالیت كنترل ‏كرد ‎ ‎

صفحه 29:
سته از هزینه هایی هستند که ارتباطی به میزان و حجم تولید محصول و ارائه خدمات ندارند و در هر حال باید پرداخت شوند. هزینه های متغیر هزینه های متغیر آن دسته از هزینه هایی هستند که مقدار و میزان آنها وابسته به میزان و حجم فعالیت و ‎less wal) Bales‏ یک شرکت است وبا توجه به میزان تولید با ارانه خدمات تغییر می کند. هرید ماس مه به هزينه هایی که به طور 024448كااا ا ک اه

صفحه 30:
رویکردها و راهبردهای قیمت گذاری * قیمت گذاری بر مبنای هزینه * قیمت گذاری بر مبنای رقبا ** قیمت گذاری تفودی * تیب گذاری پرستیزی **قيمت كذارى روانى ** راهبرد يرداخت به هنكام نتيجه **قيمت كذارى مبتنى بر تيغ و تیفه ضاف

صفحه 31:
فصل سوم اجزای مدل کسب و کار

صفحه 32:
مدل کسب و کار مدل کسب و کار چارچوبی برای خلق پول و ثروت است. این چارچوب مشخص می کند یک شرکت چه فعالیت هایی را/ چگونه و درچه زملنی باید انجام دهد تا مشتریان از آنچه که شرکت ارائه می دهد بهره مند و بنگاه موفق به کسب سود مورد نظر شود.

صفحه 33:
اجزای مدل کسب و کار ‎-١‏ مشترى ‏۳- کانالها ‏۵- جریان های در ‎Gaal‏ ‎-Y‏ فعالیتهای کلیدی ‎-٩‏ ساختار هزینه ‏۲- ارزش ها ۴- ارتباط با مشتری ۸- مشارکت کلیدی ‎

صفحه 34:
کانال ها مشخص می کنند که نٌ پیشنها ‎a‏ 1 به منظور ارائه ارزش پیش ۱ باط برقرار می کند ‎all‏ ‏کانال هاى ارت | ی ارتباطی شامل : اطی شامل توزیع و فروش و واسطه و ‎shee‏ ‏بیان یک شرکت با ‎oe‏ ‏با مشتریان هستند.

صفحه 35:
وظایف کانالها ۱- افزايش آگاهی مشتری درباره محصول و خدمات ۲- کمک به مشتری برای ارزیابی ۴- فراهم کردن امکان خرید ۴- ایجاد اطمینان برای مشتری » برای ارائه خدمات پس از فروش

صفحه 36:
انواع کانالههای توزیع از نظر مالکیت کسب و کار ۱- شخصی ‎cle JUS‏ توزیعی که در اختیار شرکت قرار دارند یا به وسیله آن اداره می شوند. 5-55 كانال هاى كه تحت مالكيت شركت تيستند.

صفحه 37:
انواع کانالهای توزیع از نظر ارتباط با مشتری ‎-١‏ كاذال توزيع مستقیم ** فروش حضوری ‏* فروش اینترنتی ‎cet‏ رمضم ** خرده فروشی ‎oe‏ فروشی ‎

صفحه 38:
ارزش پیشنهادی محصول یا خدمتی است که نیاز یک مشتری خاص را برآورده می سازد. برطرف شدن این نياز بايد منجر به رضایت و خشنودی مشتری شود. انواع ارزش پیشنهادی قابل ارائه به مشتریان: ‎-١‏ جديد بودن ‏۲- عملکرد بهتر ‏۳- قیمت ‏۴- سفارشی سازی ‏۵- قابلیت دسترسی ‎By ‏ع-‎ ‏۷- کیفیت محصول ‏۸- خلاقیت و نوآوری ‎

صفحه 39:
فعالیت های کلیدی فعالیت های کلیدی یک شرکت مهمترین کارهای مورد نیاز برای عملکرد صحیح کسب و کار را تشریح می کند. فعالیت هلیی که یک شرکت باید انجام دهد تا عملکرد موفقی داشته باشد.

صفحه 40:
فعالیت های کلیدی 46 0 * حل مسئله وه پلتفرم/ شبکه

صفحه 41:
مشار کتهای کلیدی مشارکت با سایر شرکتها یا افراد برای کاهش ریسک» استفاده از امكانات اقتصادى ساير افراد برای تولید یا عرضه بیشتر و گسترش بازار ونهایتاً ایجاد کسب وکارهای جدید صورت می گیرد.

صفحه 42:
مشار کتهای کلیدی ۱. همکاری با رقبا مشارکت در تحقیقات مشارکت در تکوین محصول مشارکت در بازاریابی و فروش مشارکت در تولید مشارکت در توزیع و خدمات پس از فروش ۲ سرمایه گذاری مشترک ۳ روابط خریدار - تأمین کننده

صفحه 43:
جریان های در آمدی درآمدی که شرکت در هر بخش از مشتری کسب می کند. اگر مشتری را قلب مدل بپذيريم جریان درآمدی شریان های لن را تشکیل می دهند. * درآمدهای تراکنشی که حاصل پرداخت مشتری برای یک بار خریدند. * درآمدهاى تكراريذير که حاصل پرداخت های مکرر مشتریان در قبال ارائه یک ارزش پیشنهادی یا فراهم سازی خدمات پس از فروش برای آنها هستند.

صفحه 44:
چند راهکار برای ایجاد جریان در آمدی ‎-١‏ فروش حقوق مالکیت یک محصول ‏۲- حق استفاده از یک خدمت خاص ‏۳- حق عضویت با ارائه خدمات به مشتریان ۴- اعطاء امتیاز (لیزینگ ‏ وام و.....) ‏۵- اعطاء نمایندگی مجاز یا کارگزاری ‎

صفحه 45:
سطوح شایستگی ۱- سطح فردی ۲- سطح سازمانی ۳- سطح راهبردی

صفحه 46:
الگوی شایستگی های مدیریتی دوازده گانه اولویت بندی مدیریت زمان, تنظیم اهداف و استانداردهاء برنامه ریزی و زمان بندی کار» شنیدن و سازمان دادن اطلاع رسانی شفاف اطلاع گیری بدون تعصب. آموزش, تربیت و تفویض اختیار» ارزیلبی افراد و عملکرد» انظباط و رایزنی تشخیص و حل مسئله» تصمیم گیری» ارزیابی خطرء تفکر صریح و تحلیل گرانه.

صفحه 47:
کارمندیابی و فرایند انتخاب کار کنان ۱- تجزیه و تحلیل شغل موردنظر ۲- تعیین نیازهای پرسنلی شرکت ‎bates =F‏ افراد واجد شرایط ۴ انتخاب افراد شایسته

صفحه 48:
فرایند جذب کار کنان شتاسايى افراد انتخاب افراد واجد شرایط شایسته

صفحه 49:
نواع آزمون ها در فرایند انتخاب کارکنان ۱- آزمون بررسی توانایی های شناختی(ذهنی) ۲- آزمون شناخت توانایی های فیزیکی و حرکتی ‎et‏ و میران علاقه فرد ۴ آزمون پیشرفت

صفحه 50:
فصل چهارم ارزش گذاری و تأمین مالی یک مدل كسب و کار

صفحه 51:
تفاوت بین ارزش» هزینه و قیمت آرزنش: بهای یک شی ملموس یا ناملموس است. ارزش به مثابه مجموعه ای از مزایای مورد انتظار از شی نیز تعریف می شود. هزینه: منابع استفاده شده جهت تولید یا به دست آوردن چیزی قیمت: عاملی که فروشنده یا ارائه دهنده محصول/خدمت آن را تعبین می کند.

صفحه 52:
عناصر ارزش گذاری کسب و کار ۱- شرایط اقتصادی ۲ گزارش های مالی ۳- روش ارزیابی

صفحه 53:
انواع روش های ارزش گذاری کسب و کار ۱- ارزش بازاری ۲- ارزش خالص دارایی ها ۳- نسبت قیمت به سود

صفحه 54:
انواع رویکرد های ارزش گذاری کسب و کار ۱- با توجه به میزان درآمدهای آتی در اقتصادهایی که تلاطم زیادی دارند این روش همواره با خطای زیادی همراه است. ۲- جریان نقدی طی هر دوره مالى؛ بخشی از درآمدها چهت پوشش هزینه ها مصرف می شود.

صفحه 55:
اشتباهات رایج در ارزش گذاری کسب و کار ۱- ارزش گزاری بر مبنای طرح تجاری ۲- مقایسه با کسب و کارهای خارجی ۳- استفاده از مجموع هزینه های انجام شده در راه اندازی یک کسب و کار

صفحه 56:
عوامل موثر بر ارزش گذاری کسب و کارهای خطرپذیر ‎-١‏ شبکه ارتباطات ۵- نرخ بازده داخلی ۲- کار تیمی ۶- رشد صنعت ۳ ۳- تمایز محصول ۷- اندازه بازار ‏۴ ویژگی های شخصیتی» تجربه و ۸ راه های بالقوه خروج ‏مهارت آفرين ‎

صفحه 57:
راهبردهای تأمین مالی ۱- استفاده از سرمایه و پس وی ۲ کرش از خانواد» دوستان و آشنایان ۳- مشارکت با همکاران یا شرکت های مرتبط با حوزه فعالیت ‎ay‏ وام بانکی ۵- موسسه و صندوق های وام دهنده ع- لنتشار سهام ۷- حقوق صاحبان سهام

صفحه 58:
تأمين مالى مراحل كسب و كارهاى نويا ‎-١‏ تأمين مالى ايده و بذر ۲- تأمین مالی راه اندازی ۳- تأمین مالی مرحله رشد ‏۴- تأمین مالی در مراحل بعدی ‎

صفحه 59:
فصل ينجم ."۰ فرایند طراحی مدل کسب و کار

صفحه 60:
تحلیل بازار ۱- بخش های بازار ۲- نیازها و تقاضاها ۳- مسائل بازار ۳ زیت هاى تعويض ۵- جذابیت درآمدی

صفحه 61:
تحليل رقابت» نبروهای صنعت ۱- تأمین کنندگان و سایر بازیگران زنجیره ارزش ۲- ذینفعان ۳- رقبا ¥- تازه واردها ۵- محصولات و خدمات جایگزین

صفحه 62:
پیش بینی» روندهای کلیدی ۱- روندهای سیاسی- قانونی ۲- روندهای فناوری ۳- روندهای اجتماعی و فرهنگی ۴ روندهای اقتصادی

صفحه 63:
اقتصاد کلان» روندهای اقتصاد کلان ۱- بازار جهانی ۲- بازارهای سرمایه ۳- زیرساخت اقتصادی ۴- مواد مصرفی و سایر منلبع

صفحه 64:
ارزیابی مدل های کسب و کار ارزیابی سوآت ( (5۷۷) برای هر یک از اجزای سازنده ‎ss‏ ری آنی از تگاه مدل کسب و کار * راهبرد رقابتی

صفحه 65:
ارزيابى مدل هاى كسب و کار

صفحه 66:
فرایند برنامه ریزی مدل کسب و کار ۱- آماده سازی ۲- شناخت ۳- طراحی ۴- پیاده سازی ۵- مدیریت

صفحه 67:
طرح کسب و کار طرح کسب و کار سند مکتوب و منظمی است که روش اجرای فعالیت یک کسب و کار را در یک دوره زملنی مشخص بیان می کند. طرح کسب و کار نقشه اس است که مسیر حرکت افراد را در اجرای اقدام کهلی اثر بخش کسب و کار تعیین می کند و به ۳ پرسش زیر پاسخ می دهد: ۱ کحا هستید؟ ۲ _ به کجا می خواهید بروید؟ ۴ چگونه به مقصد می رسید؟

صفحه 68:
اصول مهم در تدوین طرح کسب و کار ۱- ارزش زیادی را برای مشتری یا مصرف کننده نهایی ایجاد ‎AS‏ ‏۲ یک مشکل مهم برطرف شد و يا یک نیاز یا خواسته مهم افراد حاضر را در مقابل هزینه. برآورده کند. ۳- بازار حاشیه سود و درآمدزایی بالایی داشته باشد. ۴- طرح کسب و کار به معنای خود کسب و کار نیست.

صفحه 69:
هه ‎a‏ کسب و ی ose Me 2 QS 2 = ‏روج‎

صفحه 70:
اجزای طرح کسب و کار ‎.١‏ جلد (عنوان کسب و کار) ‎A‏ برنامه تولید عملیات ۲ خلاصه اجرایی ‎٩‏ تیم مدیریت ۳ معرفی شرکت ۰ برنامه زمان بندی ۴ تحقیقات بازاریابی ۱ یسک ها ۵. برنامه اقتصادی ‎VY‏ برنامه مالی ۶ برنامه بازاریابی ‎VY‏ پیشنهادات ۷ برنامه توسعه ۴ ضمیمه

صفحه 71:
خلاصه اجرایی در طرح کسب و کار ‎-١‏ تشريح كسب و کار ‏۲- فرصت و راهبرد ‏۳- بازار هدف و پیش بینی ها ۴- مزیت های رقابتی ‏۵- تداوم ‎ee ‏۷- پيشنهادها ‎

صفحه 72:
معرفی صنعت» شر کت کالاها و خدمات آن ۱- صنعت ۲- شرکت و مفهوم آن ۳- کالاها و خدمات ۴- راهبرد ورود و رشد

صفحه 73:
تحقیقات بازار و بازاریابی ۱- مشتریان ۲- اندازه بازار و روندها ۳- رقابت و مزیت های رقابتی ۴- فروش و سهم بازار برآورد شده ۵- ارزیابی بازار فعلی

صفحه 74:
برنامه اقتصادی (مالی) کسب و کار ۱- حاشیه سود ۲- سود بالقوه و ماندگاری آن ۳- هزینه های ثابت متغير و نیمه متفیر ۴ زمان (ماه های) لازم برای رسیدن به نقطه سر به سر ۵- زمان (ماه های) لازم برای رسیدن به جریان نقدینگی مثبت

صفحه 75:
برنامه بازاریابی ۱- راهبرد کلی بازاریابی کذاری ۳- راهکارهای فروش ۴- ضمانت نامه ها و خدمات ۵- تبلیغ و ‎war‏ ۶- توزیع

صفحه 76:
برنامه توسعه و طراحی محصول ۱- چگونگی توسعه ۲- مشکلات و خطرها ۳- محصولات فعلی و توسعه آنها ۴- هزینه ها ۵- مباحث مربوط به مالکیت فکری

صفحه 77:
برنامه تولید و عملیات ۱- چرخه عملیاتی ۲ مکان جغرافیایی ۳- تجهیزات مورد نیاز ۴- راهبردها و برنامه ها

صفحه 78:
۰ 95 ۱ مه راهبردهای بهره وری

صفحه 79:
بهره وری در کسب وکار بهره وری یعنی نسبت مجموعه مشخصی از منابع ورودی به خروجی هایی مانند میزان کالاها یا خدمات که از سوی سازمان ها تولید یا ارائه می شود.

صفحه 80:
تعریف بهره وری بهره وری کاهش هزینه های منلبعی ملنند نیروی انسانی مواد اوليهء ماشین آلات و تجهیزات» زمان» سرمایه و ... در مقابل تولید با همان میزان قبلی است.

صفحه 81:
الگوی کسترش عملکرد کیفیت ‎١‏ تناشابي مشترى ۲- شناخت خواست مشترى ۳- شناخت و طراحی روش های برآورده ساختن نیاز مشتری ۴- ارائه آنجه مشتری می خواهد

صفحه 82:
کایزن فرایندی که با تغییرات تدریجی و کوچک باعث به وجود آمدن تغییرات اساسی و دائمی توأم با پیشرفت و اصلاح خواهد شد. کایزن بهبود مستمری که با پیشرفتی همیشگی همراه است و هیچ گاه پایان نمی پذیرده تعریف می شود.

صفحه 83:
الزامات مدیریت سازمان برای دستبابی به کایزن ‎es eee een)‏ ]ل افق و كسب دانش فرصت طبانه ۲- نیاز به تعلق سازمانی و ذخیره سازی دانش عمومی ۳- نیاز به روابط سازمانی و سازگاری ‏۴- نیاز به راهبرد سازمانی منعطف و نوآورانه ‎

صفحه 84:
بهره وری نیروی انسانی ۱- آموزش ۵- توانمند سازی روان شناختی ۲- تفویض اختیار ۶- کیفیت زندگی کاری ۳- انگیزش ۷- گردش شغلی ۴- مشارکت و خلاقیت کارکنان ۸- توجه به خانواده کارکنان

صفحه 85:
آموزش ۱- آموزش قبل از خدمت ۲ آموزش بدو خدمت (توجیهی) ۳- آموزش ضمن خدمت ۴- آموزش بعد از خدمت

صفحه 86:
توانمند سازی روانشناختی ۱- احساس شایستگی ۲- معنی دار بودن ۴ تاثیرگذاری

صفحه 87:
فصل هفتم راهبردهای بهره وری

صفحه 88:
مشخصات یک سیستم اندازه گیری بهره وری ۱- ایجاد رابطه مناسب بین ورودی ها و خروجی های سیستم ۲- مد نظر قرار دادن لنواع محصولات/خدمات ۳- قابلیت اندازه گیری بهره وری مطلق در یک مقطع زمانی خاص ۴- قابلیت اندازه گیری روند بهره وری در طول زمان و کل سیستم ۵- ارائه روشی مناسب جهت ارزیابی بهره وری هر یک از اجزا

صفحه 89:
اشکال بهره وری )+ بهره وری جزتی ۲ بهره وری کل عوامل ۴ بهره ورى جند عامل *. بهره ورى كل ۵ بهره وری جامع کل

صفحه 90:
شاخص بهره وری جزء نسبت ارزش یا مقدار محصول به یک طبقه از نهاده را بهره وری جز گویند. ۲ ارزش افزوده شاخص بهره وری نیروی کار < ورودی نیروی کار آرزش افزوده شاخص بهره ورى سرمايه ‏ - ورودى سرمايه ارزش افزوده شاخص بهره وری سرمایه - : مواد مصرفى

صفحه 91:
شاخص بهره وری چند عامل به حاصل کسر ارزش محصول کل یا ارزش افزوده بر تعدادی از نهاده ها گفته می شود. آرزش محصول تولید شده شاخص بهره وری چند عامل = ارزش چند عامل تولید

صفحه 92:
شاخص بهره وری کل از تقسیم ارزش کل محصولات تولیدی به مجموع ارزش,کلیه نهاده های مصرفی به دست می آیند. ۲ ارززش محصول تولید شده شاخص بهره وری ‎SS‏ = ۱ مجموع ارزش کلیه نهاده های مصرفی

صفحه 93:
عوامل موثر بر افزایش بهره وری برای افزایش بهره وری. همکاری میان تمامی واحدهای سازمان آمری ضروری به شمار می رود. برای رسیدن به لین هدف نقش مدیران از بقیه افراد کلیدی تر و مهمتر است.

صفحه 94:
عوامل موثر بر رشد بهره وری الف) عوامل کند کننده بههره وری ۱. اهمیت یافتن اهداف دیگری غیر از هدف رشد بهره وری * اهداف مادی مانند تأمین درآمد توزیع عادلانه ثروت» اشتغال و .. © اهداف اجتماعی مانند ایجاد محیط مناسب اجتماعی» دفاع ملی» آزادی های/ و ۲ عوامل محدود کننده رشد بهره وری ۳ حرکت های انحصاری بخش خصوصی ب) عوامل تند کننده رشد بههره وری

صفحه 95:
رشد بهره وری الف) رفتار مطلوب رهبران و مدیران ب) فراهم کردن شرایط مناسب جهت پیشرفت همه کارکنان ج) برگزاری دوره آموزشی ضمن خدمت د) دادن اختبار کافی به کارکنان ز) کیفیت بالای زندگی کاری و) استفاده از گردش شغلی و توسعه شغلی 0( برقراری نظام مناسب پرداخت تنبیه ی) تقویت وجدان کاری

صفحه 96:
مهارت های هفت گانه افزايش بهره وری در سازمان الف) هوشیاری در قبال مشتری ب) همسویی راهبردی ج) سازگاری با محیط

صفحه 97:
عوامل داخلی و خارجی بهره وری سازمان

صفحه 98:
عوامل داخلی عوامل سخت افزاری ny 2 3 ۴ محصول ماشین آلات و تجهیزات فناوری ‎alge‏ خام و انرژی ‏عوامل نرم افزاری ‎So ‎> ‏افراد ‏سازمان و سیستم ها ‏روش های انجام کار ‏روش ها و سبک های مدیریت ‎

صفحه 99:
عوامل خارجی عوامل خارجی به عواملی گفته می شود که مدیر بنگاه کنترلی روی آنها ندارد. الف) عوامل ساختاری ب) منابع پ) دولت

صفحه 100:
عوامل ساختاری تغییرات در ساختار جامعه و بهره وری ملی در افزایش بهره وری موثر خواهد بود. الف) تغییرات اقتصادی * تغییر در فناوری ‎٠‏ اشتغال ب) تغييرات اجتماعى - جمعية,

صفحه 101:
منايع نیروی انسانى یکی از مهم ترین منابع در اختیار سازمان هاست. ۲ زمین به مدیریت صحیح, احیا و سیاست های ملی نیاز دارد. ۳ سوخت و مواد خام

صفحه 102:

صفحه 103:
ارزش افزوده ارزش افزوده سبب افزلیش ارزش پولی محصولات می شود. در واقع» به ثروت اضافه ای که شرکت از طریق فرایند تولید و یا ارلئه خدمات تولید می کند گفته می شود که با کسر نهاده های واسطه(مانند هزینه ‎poe‏ ‏از عایدی ها به دست می آید. روش های محاسبه ارزش افزوده: _ روش تولید یا تفریق ۲ _ روش توزیع یا جمع ۲ روش مصرف (هزینه)

صفحه 104:
‎wo8 oad ee‏ رت محاسبه ارزش افزوده به روش تولید یا تفریق ارزش افزوده از تفاضل مجموع مصارف واسطه به کار رفته در جریان تولید کالاها و خدمات از ارزش ستانده شرکت طی یک دوره مللی به دست می آید. ‏ارزش مصارف واسطه - ارزش ستانده ‏ ارزش افزوده یا ‏خدمات و مواد خریداری شده- کل فروش < ارزش افزوده ‎

صفحه 105:
محاسبه ارزش افزوده به روش جمع با توزیج ارزش افزوده از جمع هزینه جبران خدمات کارکنان» هزینه استهلاک» مالیات و مازاد عملیاتی به دست می آید. ‎cle au jm ple‏ توزیع شده + هزینه نیروی انسانی + سود + استهلاک< ارزش افزوده ‎

صفحه 106:
محاسبه ارزش افزوده به روش هزینه (مصرف) روش هزینه برای برآورد تولید ناخالص داخلی به تفکیک نوع مصرف تا و + تک نوع فعالیت اقتصادی تولید کنندگان انجام می شود. خالص مالیات ها + سود(زیان) حاصل از عملیات + استهللاک+ جبران خدمات کارکنان- ارزش افزوه) یا سایر هزینه های توزیع شده + هزینه نیروی انسانی + استهلاک + سود + مالیات- ارزش افزوده

صفحه 107:
مدیریت بهره وری

صفحه 108:
مدیریت بهره وری مدیریت بهره وری ارتباط مستقیمی با بهبود وضعیت موجود دارد و گونه اى از مدیریت است که بتولند انديشه. تفکر » باور و پرداختن به مسئله يهبود سازمان را در کنار وظایف جاری فراهم آورد. بهره وری مطلوبترین وسیله و معیار سنجش برای مدیران. مهندسان صنایع» اقتصاددانان و سیاست مداران است.

صفحه 109:
عناصر اصلی بهبود بهره وری * تعیین اهداف درست و منطقی و اولویت بندی آنها برنامه ریزی برای استفاده کامل از مجموع منابع قابل دسترس * _تعیین معیارهای عملکردی- انگیزشی و سطح بالا * سرمایه گذاری برای توسعه سازمان در ابعاد گوناگون * سعی در حذف موانع» تنگناهاه مقررات ناکارآمد و حل مشکلات *_تاکید و تمرکز متعادل بر بخش های گوناگون شرکت

صفحه 110:
جرخه مدیریت بهبود بهره وری چرخه مدیریت بهره وری

صفحه 111:
استقرار چرخه مدیریت بهبود بهره وری * نهادینه کردن بهره وری در فکر و اندیشه * نهادينه كردن صرفه جويى در كل شرکت استقرار نظام پژوهش های بهره وری * توسعه منابع انسانی

صفحه 112:
روش های مدیریتی افزايش بهره وری * روش نوآوری بنیادی یا رادیکال (غربی) *_ روش نوآوری (بهبود) تدریجی (ژاپنی)

صفحه 113:
مدیریت بهره وری و اصول دمینگ مد مد ‎a‏ 0 2 محصولات و خدمات را بهبود ببخشيد و برای آینده برنامه ریزی کنید. یک فلسفه جدید را باور کنید. از وابستگی به بازرسی انبوه اجتناب کنید. کیفیت مواد ورودی را بهتر کنید. مشکلات را بیابید. روش های مدرن آموزشی را برقرار کنید. روش های مدرن سرپرستی را برقرار کنید.

صفحه 114:
مدیریت بهره وری و اصول دمینگ A 5 Be AS sang 08d jaded steel ‏از حجم کار استانداردی که مقدار آ‎ . . موانع را برای رسیدن به سربلندی و افتخار از میان بردارید. . هنكام أموزش حين خدمت و سوادآموزی برنامه های پرمحتوایی برقرار . ساحتاری مناس را ایجاد کنید. ترس و وحشت را از خود دور کنید. سدها را بشکنید. از اهداف پراکنده و بدون برنامه ریزی پرهیز کنید.

صفحه 115:
مدل های بهبود بهره وری ‎ay‏ مدل گودوین )4 مد تور 5ظ ‏۳ _ مدل تعالی سازمانی (۴۳۵/۷) ‎

صفحه 116:
برنامه و فعانیتهای ‎Babs‏ ‏و زمان‌یتدی شده برتامه‌های آموزخی آموزش کار بردی سرپرستان بر نامه ریزی بلتد مدت استراحویها آنکوهای حل مسانه راه‌حدهای ممعن. استقرار ماشبین‌آلات روشهای عنترل. برنامه‌ریزی درک. همکاری, کارگروهی رشد قبردی, اقزایش سود سد ae ale aay سيستوها تبوداى خلق كارى آبعاد و وجوه اتساتی

صفحه 117:
مدل سوير 55 الف) سازماندهی (1أ1أع5) ب) نظم و ترتیب (661110) ج) پاکیزه سازی (56150) د) استانداردسازی (لا61!66) ‎(Shitsuke) Lub! (o‏

صفحه 118:
(EFQM) silo jl ‏مدل تعالی‎

صفحه 119:
مدل تعالی سازمانی (۳)00) همراه با درصد مشارکت هر معیار 0۳۳۳۴ سس> <س- م50 - نوانمندسازها(منابع) سس ۳ -منابع انسانی 10% ۵- فرایندها ۲ - استراتزی ۱-رهبری محصولات 10% وخسدمات ۴ -عنابع و ‎no‏ 10% | | مشارکتها 10% 10% — eigen <——————

صفحه 120:
پایان

45,000 تومان