صفحه 1:
14
مکی
cx
إإز يجرلايم
صفحه 2:
صفحه 3:
5
Ope yp
صفحه 4:
| سرفصل های آموزشی
وید هیده وی
سپ ناسدیده مد ومد کییی:2
سبيشناسييد يتعمد ود كولهى 3
S ییاه تایه موضوع و ضروونروسآن-4.
صفحه 5:
دیوید رایزمن ( محقق و جامعه شناس) : جوامع بشری » طی
تحول خویش . سه مرحله را پشت سر میگذاند .
مرحله اول : انسانها توسط آداب و رسوم و سنتها و از بیرون
کنترل می شوند .
مرحله دوم : انسانها توسط عقل و از درون کنترل می گردند .
مرخله سوم :کنترل آنسانها بدست رسانه ها افتاده و توسط آنها
کنترل خواهند شد .
صفحه 6:
دولتهای غربی با جنگ نرم و پیکار تمام عیاری که به راه انداختند از بدو انقلاب اسلامی
برنامه ریزیهای تبلیفلتی غربگرایلنه خود را شدت داده و تبلیغات ضد فرهنگی خود را از
لفافه های آدامس و شکلات و.: شروع کرده و سپس تهیه آلبوم عکس با مصادیق باریی
و... برای کود کان ادامه داده و پس از عادی سازی مواردی مانند مسائل حجاب و عفاف
و مسائل جنسی ,با ادامه لین ریند » برچسهای شلوارهایلی +لی ولیز و جین ؛ القنات
eed غرب كسترش يافت و در كنار رواج مسائل جسى ؛ موارد دیگری همچون
خشهنت و اعتیاد تبلیغ و ترویج گردید و در کنار آن هم با ایجاد گروههای ضد فرهنگ
همچون رپ . هوی متال و... ارزشهای انسانی را بصورت ضد ارزش به جوانان القاء
نموده و با این شیوه انواع و اقسام لباس . کفش و آلات تزئینی و آرایشی را با تنوع بسیار
زياد جه بازار جهلنی عرضه و علاوه بر فرهنگ زیاده خواهی و ولخرجی های جوانی ۰
برعقاید و افکار برخی از جوانان و نوجوانان تاثیرات مخرب بسیاری را گذاشته اند.
صفحه 7:
#نور گك زیمل : مد میل به همرنگی با دیگران و میل به جدلیی را ارضاء مى كنس جرا كه
فردبا مدگرا بودن هم خود را متفاوت حس می کند و هم مورد تألید اکثریتی همانند خود
قرار می گیرد .
بیشتر کارشناسان معتقدند جوانان امروز به دنبال الگوهای, جدید می گردند که در گذشته به
دلیل کمرنگد بودن وسایل ارتباط جمعی, همه افراد کاملا در شرایط فرهنگی خاص
3 خودشان زند گی می کردند ولی امروزه به دلیل وجود شبکه های ارتباطی شرایط کاملا
صفحه 8:
| پیشینه مد و مدگرایی در ایران:
سابقهی آشنلیی ایران جا غرب جه اوایل قرن ۱۸ وجا ورود براددان شرلی ( صفویه )
برمیگردد و سپس جه دوران قاجار و پهلوی کشیده میشود . در این اواخر با نام
کشف حجاب (پهلوی) و با رفع حجاب علناً با پهشش اسلامی مخالفت شد. در
جامعفی ما در سالهای بعد از ۰۱۳۱۶ آنها که تغییر لباس را پذیرفتند کسانی بوشند که
فرهنک غربی را پذ برفته و اشتباه اصطلاحاتی چون ترقی آزادی و تساوی حقوق را
خوردند . به قول آل احمد « برای ما که هرگز ملتی نه در بند تعصب و خامی
بودهايم راه غرب هميشه باز بوده است .» (آل احمد » ۱۳۶۲: ۵۱
صفحه 9:
پیروی از مد هميشه بد نیست و می تولند جوانان را از لحاظ روحی ارضا کند و
حتی در پیشرفت جامعه نیز مفید باشد. مد می تواند بخشی از فرهنگ جامعه شود.
زیرا علاقه به مد در میان مردم جامعه به صورت عادت در می آید و بتدریچ
نمادی از فرهنگ آن جامعه بوجود می آورد.
جامعه شناسان مد را یک پدیده اجتماعی می دانند که افراد را با یکدیگر همرنگ
می کند بسیاری از جوانان مد را عامل تعیین کننده ای در جهت مشخص شدن
طبقه اجتماعی خود می دانند اما موضوعی که حلئز اهمیت است. تقلید افراد و
مدهلیی است که هیچ گهنه نسبتی با فرهنگ جامعه آنان ندارد. تقلید نابجلیی که
می تولند اثرات منفی بر ارزش های اجتماعی داشته باشد و تقلید کور کورلنه تا
حد زیادی افراد را مجبور به هدر دادن وقت و پرداختن هزينه هاى زياد مى
کند و در نتیجه آنها را از فعالیت های مثبت
باز می دارد.
صفحه 10:
| علل اجتماعی و فرهنگی مدگرایی:
سرمایه داری
.سازی در مد گرایی
صفحه 11:
[ٌصرف هزینه های هنگفت برای به روز بودن در زمینه مد
لاتجمل گرایی و چشم و هم چشمی ns
لأٌفراموش نمودن اولویت های زندگی و اولویت قرار دادن مدهای روز
لافزایش آسیب پذیری های اجتماعی بویژه برای زنان و دختران توسط افراد فرصت طلب
الأبيكانه شدن با فرهتك خودی و بی اراده شدن در برابر مدهایی که القاء میگردد.
[ٌصرف زمان طولاتی در منطبق نمودن خود با مدهای رایج و اتلاف وقت
ل-آسیب پدیری به دلیل غفلت از ویزگی های باطنی افراد و ملاکث قرار دادن ظاهر در
معاشرت ها و ارتباطات
صفحه 12:
۱ ة: مو د اه
| مصادیق: مورد اول
از وقتی ماهواره وارد منزل ما شد هر روز با مشاهده فیلمها و برنامه های آن تحت تاثیر
قرارگرفته و روند رو به رشد انحراف را در خود می دیدم . کم کم از چادر و فرهنگ
مذهبی خانواده دلسرد شده و دوست داشتم جه روز زندگی کنم با مرور زمان دیگر هیچ
علاقه ای به چادر نداشته و هر روز در بیرون از منزل » خود را هفتاد قلم آرایش می کردم و
جا دوستانم چه خیابان کردی مشغول عّی شیم ودر پاساژها و مغازه ها مشخول تماشای البسه
می شیم .چس از مستی جه خریید لباسهای مار کدار علاقه مند شده وبه جهت بضاعت مالی
اند ک به عشوه گری برای پسرها پرداخته وبا وعده وعیدهای مختلف به پسران ساده لوح ب
از آنها پول گرفته و برای خود لباسهای مد روز تهیه می کردم تا اینکه گرفتار خانه های فسا
شده و منجر به نابودی خود و آبرو ریزی برای خانوادهآخود شدم.
صفحه 13:
صفحه 14:
aii, ee اطلاعات بد
صفحه 15:
:پیشنهادات اخت روحیات و خواسته های جوانان و تلاش در برآوردن نیازهای معقول
و منطقی آنها.
ل تلاش والدین در انتقال حس استقلال و تقویت روحیه اغتماد به نفض در
فرزندان جهت جل و گیری از بسترهای كرايش به مد
O 5 اجتناب از سخت گیری های سلیقه ای و غیر منطقی نسبت به جوانان و
نوجوانان
لا تلاش,در جهت ایجاد ارتباط دوستانه با فرزندان یه منظور جلب اعتماد آنها و
سپس ارائه راهکارهای لازم جهت در آمان ماندن دز براپر آسیب های مد گرایی.
صفحه 16:
۶ :پیشنهادات
لا ,مشارکت دادن جوانان و نوجوانان در تصمیم گیری های خانواده به
منظور ارتقاء حس اعتماد به نفس آنان و به حساب آوردن موجودیت آنها
لا سعی در همراهی با جوانان در خرید لباس هابی که در عین متعارف
بودن و معقول بودن از نظر جامعه » نیاز آنان به نوگرلیی و شیکث پوشی را
3 ارضاء نماید.
لا به کار بردن مولفه های عقلانی و اقتصادی در مدگرایی منزل اتومبیل
و وسائل منزل و ...
لا بررسى عواقب احتمللى لين مدكرليى أها از نظر ضررها و اسراف هاى
اقتصادى
صفحه 17: