صفحه 1:
صفحه 2:
موضوع:
مربیگری هندبال
ارائه:
صفحه 3:
معدمه
مریگری نوعی رابطه تعاملی است که به افراد در زميق aes eset les
سس شنك سريعتراز ابجه كد oss و
افزايش مهارتهاى ارتباطى. حل مسأله. كار .كروهى و ارتقاى توانمنديهاى فردى به توسعه
شايستكيهاى اصلى شغل نيز ميانجامد مربيكرى فرايند همراهى مداوم و حمايت از فردى براى
ثلبت قدم ماندن در اهداف و تعهدات خود است و به معنای پیمودن راهی میلنبر فاثق آمدن بر
ترس و تقویت و نیرومند ساختن نقاط و ویژگیهای مهم و اساسی است. به بیان دیگر مربیگری
هنر تسهيل كردن اجراى فعاليتهاء فرایند یادگیری و پیشرفت فرد است و به طور مداوم بر
فرایندهای . پیشرفت و رشد افراد تمرکز میکند.
صفحه 4:
صفحه 5:
مربیگری رشته جدید علمی تیست. کهبه یکباره و ناگهانی به وجود آمده باشد. مربیگری احتمالا بلید به اندازه برگزاری اولی رنه
تبراندازی در عصر حجر قدمت داشتف باشد با این حال در دهه اخیر بوده است که واقعا میتوان مفهوم مربیگری را در زمینه تجارت
و .کسبوکار و خارج از محیط ورزشی یا گود مسابقات دید مربیگری هميشه بخشی طبیعی از زندگی هر فردی و در هر جلیی بوده است.
زملنی که میلیونها پدر و مادر در هر جلیی از دنیا بچه های خود رابی قید و شرط دوست دارند و نیازهای آنها رابه طور کامل برآورده
میکنند و حمایت همه جانبهای از آنها دارند تا رشد کنند. از مربیگری استفاده میکنند و یا وقتی صدها هزار نفر از رهبران بزرگ و موفق
می دانند که چگونه کارمندان خود را رشد دهند. آن هم نه با اعمال زور و قدرت بلکه با باور کردن آنهاء به چالش کشاندنشان. حمایت.
آنها و دادن بازخوردهای مثبت و منفی به انها. در واقع از مربیگری استفاده میکنند افراد زیادی در گذشته برخی اشکال مربیگری را در
زندكى خود تجريه كردهيودتد كه در آن شكلء مربيكرىء ال مهم رابطه استادشاگردی و به عبارتی رابطه مرید مرادی بود.
صفحه 6:
اه ۰
ري نی دای eae ee ele
تا وی بت کلات خود را حل کند وبه پیش رود تابه .نتایج چشمگیری نایل شود مربیگری رهیاذ
ie | Slee شتری و اهداف او تمرکز میکند. مربی به طرف مقابل
لس سحتس اهداف خرد: برای دستيابي به آنها :
oS :
يق شود و تاثير بلافاصلة إن را در 1ك ۳۰۱
کند مربی راهنماییها و فعالیتهای موردنیاز برای توسعه مهارتها و قابلیتهای فردی اشخاص رابه بهترين شيوه د
ار آنها قرار میدهد. این شیوه به مشتری امکان میذهد تا چشم اندازهای پیسیده راد ۲ ۰ ۲
باورها و نگرشهای منفی پیشرو کنار بياید مربی, مشتریان خود را یاری میکند تا برای رویارویی با چالشهای پیش
ای اند ار شمن رامتمانی و
انگیزه دادن به مشتری برای رسیدن به اهدافش به او برنامه و
دستورالعمل میدهد. بنابراین مربیگری حرفهای موثر است. که تمام ابعاد زندكى مديرء کارمند. کارگر و یا مشتری
و هر کسی که به نحوی از انحاء در فرایند مربیگری دخیل است. از قبیل کار و حرفه. رولبط اجتماعی. پیشرفت
فردی و.. را در بر میگیرد وبه او امکان میدهد تاباتوسعه مهارتها و فزلیش کیفیت ارتباطات خود در نهلیت به
خودشکوفایی برسد.
صفحه 7:
تفاوت مربیگری با مشاوره
مربیگری نوعی مشاوره است ولی مربی برخلاف مشاور در زمینه کمک به اجرای مهارت های جدید و
اهداف و تغییراتی که باید به وجود بیاید همواره با مشتری خود باقی میماند. رابطه بین مربی و مشتری
مانتد رابطه دو شریک است نه رابطه بین یک فرد با یک. متخصص یا صاحبنظر مربی هر مشتری,
شریک او محسوب میشود وبه او کمک میکند تابه تمایلات و اهداف مورد نظرش دست پیدا کند, نه
اينكه بر مربى تكيه كند. تفاوت اصلی بین مربی گری و مشاوره اولا در ویژگی افرادی است که به آنها
کمک ميشود و دوم) در نوع مشکلاتی .است که حل ميشود.
صفحه 8:
صفحه 9:
* در مشاوره مراجعه کننده. فردی آسیبدیده و نیازمند کمک است ولی در مربیگری مشتریان افرادی
خلاق. با تدبیر و کامل تلقی میشوند. مربیگری با افراد ورشکسته سروکار ندارد بلکه به افراد سالم
کمک میکند تا عملکرد خود را در سطوح بالاتری, انجام .دهند در مشاوره به فرد کمک میشود تا از
حللت زیر نرمال به حللت نرمال برسد ولی در مربی .گری فرد از حللت نرمال به فردی دارای مهارت
و عملکرد بالا تبدیل میشود و در نهلیت مربی با حال و آینده مشتری سروکار دارد نه با گذشته او
وی با استفاده از اطلاعات گذشته مشتری» آینده ای برای او تعریف میکند اما اصرار و الزامی بر ان
ندارد و مسئولیت نهلیی اقدام با خود مشتری است. مربیها خوشبین هستند و چیزی را اصلاح و یا
جبران نمیکنند. مربیگری نگاهی رو به جلو و آینده دارد. بر استعدادها و قابلیتهای مشتری تمرکز
۳ شاط نكف ,ا حذف كرده و نقاظ قوت را میکته جرا که جنم داز ee
حركت است مربيها معمولا به دنبال شاكردان و مشتريان خوش فكر هستند و تمايل دارند تا با
ای کار کنتد که به اندازه کافی نرومتد و سرحال باشند قا مربی و آموزشهای ار ۲
دستیابی به آیندهای بهتر همراهی کنند.
صفحه 10:
حوزه عمل مربیگری
* حوزه عمل مربیگری بسیار گسترده است و از رشته های مختلف ورزشی گرفته تا طیف وسیعی از صنایع
و حرفه های بخش خصوصی و عمومی را در بر میگیرد. عوامل اجرایی شرکتها و سازمانهاء مدیران»
کارشناسان. کارآفرینان گروههای مختلف شغلی و دانشجویان و فارغ التحصیلان میتوانند از طریق
گذراندن دوره های مربیگری و دریافت آموزشهای لازم به راه حلهای مداومی در زمینه های فردی»
شغلی» رهبری, مدیریتی و یا چالشهای سازمانی دست پیدا کنند. به طور کلی افراد برای موفقیت در
عرصه های زیر از : خدمات و راهنمایبهای مربی بهره میگیرند . حوزه های عمل اجرایی» رهبری و
۰ راید تصمیم گیری درست و موتر - مدیریت تغییر و تحول شرکت رف ۲
مهارت. افزليش درآمد از طريق فروش و بازاریلبی کارامد . حفظ کارمندان - ارتباطات موتر و کارآمدی
شغلی - مربیگری در تمام حوزههایی که به نحوی افراد میخواهند به نتابجی دست پیدا کنند قابل
اجراست این حرفه به شغل و رشتهای خاص محدود نمیشود و انواع فعالیتهای تجاری. stig
هی اوقی نی وروی ار تاطات و غیره را پوشش میدهد.
صفحه 11:
اهداف مرربيكرى جردو رشن هنج يا ليدب بودن داشت وبا رسيدن به موقعيتباى
موردنظر خود احساس رضايت مربيكرى توجه به مشكلات و جالشهاى بيش روى مدير و كارمند بر
اهداف او تمرکز میکند و سعی دارد تا با فراهم کردن حمایتهای لازم. او را در دستیابی به نتایج بهتر و سریعتر
يارى كند :به طور کلی مهمترین اهداف یک برنامه مربیگری عبارتند از تبدیل کسبوکار کوچک به شرکت متوسط
یدیل شرکت متوسط به شرکتی بزرگ تسریع فرایند دستیابی به اهداف و حفافت از ادا و
برنامهریزی کارراهه شغلی . داشتن دلنش درست و مطمننی پیرامون بهترین مشاغل متناسب با قابلیتهای افراد
تهیه رزومه موثر الگوی شغلی . دستیابی به مهارتهای مذاکره و مصاحبه کردن مشاوره شغلی در زمینه تعریقه
توانمندیهاء منایع و انتخابهای شغلی
کی اف در موضوعانی مان استرس شغلی: از دست دادن و با انتجاب شقل . دستیای Belge a
زمان و مدیریت بحران - افزایش مهارتهایی در زمینه برقراری ارتباطات موثر و مدیریت کسبوکار . تشکیل گروه
های کاری و تعیین اهداف مشارکتی - دستیابی به درک بهتری از توانایبهاه مهارتها و قابلیتهای خود . تدوین و
طراحی اهداف خاص کوتاهمدت و بلندمدت . تدوین طرح و برنامه عمل برای دستیابی به اهداق
صفحه 12:
فرایند مربیگری هندبال
* مربیگری فرایندی بی انتهاست. هر موقعیت تازه سکوبی برای چللش بعدی است. با وجود . لينء هر يك از
اهداف مربیگری یک چرخه شش مرحلهای (از اهداف تا تکمیل کار) دارند - مربی و مشتری در مورد اهداف
Gils gs Lee ميكتند . انها در مورد وضعيت موجود با هم گفتوکو مک ۰۵ ۳ ۳
های موجود میپردازند . آنها برنامهای را مشخص و خود را نسبت به اجرای آن متعهد می کنند معمولا میتوان
1 هار و حله را در یک حلسه واجد پشت سر گذاشت مشتری با حملیت مربی اقدامات تیرفه ۱۳۳۱۱۵
منکن و همواره در نظر دارد که باید.
و وت مت ارتق یبد در مرحله نهایی: مربی و مشتری جل بمدی مربتر: ۱
میدهند و طی آن .در مورد آموخته ها و راههای کسب تجربیات بیشتر با یکدیگر به گفت وگو می
صفحه 13:
اصول مربیگری هندبال
برای هدلیت افراد از طریق مربیگری لازم نیست که همه چیز را در مورد کار مشتری دانست. در واقع مربیگری
درب اکترا زملنی انفاق میافتد که مربی یک دیدگاه عینی نسبت به اهداف مشتری داشته اند ۱ 9۳۰
اجازه ندهد جزئیات امر. وی را از ,موضوع اصلی منحرف کند مربیهای خوب به مشتریان خود کمک میکنند که
از اشتباهاتشان درس بگیرند. اهداف عملکردی خود را مشخص کنند و مسئولیت برداشتن اولین گام را عهده
دار شوند در مقام یک مربی هرگز سعی نکنید به افراد بگویید که چه کاری انجام دهند. در عوض. آنها را در
انتخاب بهترین مسیر تحقق اهداف یاری کنید. از طریق مربیگری به افراد میتوان .یاد داد که با بیان افکار خود»
نسبت به مسئله یادگیری رویکردی مثبت داشته باشند.
صفحه 14:
Aas agaaqy
تفا مه v8 تع
صفحه 15:
1- مربی هندبال یک برنامه مشخص برای شروع تمرین دارد
۲- مهارت پس از سازماندهی کامل بازیکنان عرضه شد و آنها قادرند صحنه آموزش را ببینند
و مطالب را بشنوند
۳- در صحنه پشت سر مربی موارد ایجاد حواس پرتی برای ورزشکاران وجود ندارد.
تابش نور آفتاب و ..
۴- سرو صدای اطراف حذف شده و مزاحم شنیدن صحبت های مربی توسط بازیکنان نیست.
۵- مقدمه را پس از جلب توجه کامل بازیکنان آغاز می کند.
۶- با بازیکنانی که بی توجه هستند. با متانت برخورد می کند و عصبانی نمی شود.
۷- از رفتار آزار دهنده. تمسخر و بکارگیری الفاظ زشت خودداری می کند.
۸- از قواعد صحیح و زبان سلیس برای ارایه مطالب استفاده می کند.
صفحه 16:
9- . ارایه مطلب توسط وی در هر دو مورد شفاهی و غیر شفاهی همراه با شور و نشاط است.
۰- شفاف و بلند صحبت می کند. بطوریکه همه صدای او را می شنوند.
۲ ۰۱ ركعت كلام او طورى استه كه امكان شتيدن و درك کردن مطالب رای ١
از زبان ساده و مستقیم (انتزاعی نیست) و متناسب.با سن ورزشکاران استفاده می کند. -۲
۳ در هنگام صحبت کردن با ورزشکاران می ايستد.
۴ به همه بازیکنان بهنگام صحبت کردن به یک میزان نگاه می کند.
۲ ۱ را که فرار است تشان داده و درباره آن صخبت کنده با اسم مشخص مي کند.
۶- با بیان علت یادگیری مهارت در ورزشکاران ایجاد انگیزه می کند.
۷- هدف مهارت یا بازی را اگر روشن نباشد. مشخص می کند.
۸- سعی می کند با نام بردن از یک یا دو ورزشکار برجسته که مهارت را به شکلی که آموزش
صفحه 17:
اصول ضروری در آموزش مهارتهای هندبال:
همگام با پیشرفت تکنیکی و تاکتیک پذیری بازیکنان هندبال در دنیا . امر آموزش بازیکنان سطح
بالا مورد توجه مربيان برتر اين رشته زيبا و يرتحرك قرار گرفته است .
از جمله اصولى كه در ارتباط با تمرين بازيكنان نخبه بايد مورد توجه مربيان عزيز قرار بكيرد عبارتند
١ - بمحض احراز شرايط و آمادكى ورزشكار براى مسابقه. تمرينات را در شرایط ویژه مسابقه
انجام دهيد.
- دوره هاى تمرينى درهنكام آموزش مهارت جديد بايد كوتاه و مكرر باشد.
- هريك از ورزشكاران بايد در سرتاسر تمرين بر روى برخى از جنبه هاى تمرين كار كنند.
- در شرایط تمرین باید امکان حداکثر استفاده از امکانات و تسهیلات فراهم شود.
- ورزشکاران باید به قدر کافی و به اندازه مورد نیاز موقعیت را در هر تمرین تجربه کنند.
- شرايطى را بر تمرين حاكم كنيد که ورزشکاران از امکان بروز اشتباه نهراسند.
- به ورزشکاران اجازه بدهید در طراحی تمرین به شما کمک کنند.
- بطور مكرر به ورزشكاران يادآورى كنيد كه تمرين براى ييشرفت مهارت انجام شود.
مد مد هد جا ها 2 5
صفحه 18:
لزوم داشتن شرایط ابتدایی در یک مربی هندبال
be 1 تما arco ۱
-Y توانایی بالا بردن مهارت بازیکنان با تمرین های مناسب
oT تاکتیک پذیر نمودن بازیکنان
-F داشتن بیان خوب. قابل فهم و توانایی انتقال مطالب بطور روشن:
-۵ آگاهی از سیستم انرژی در بازی هندبال.
-F توانایی تجزیه و تحلیل بازیکنان حریف و بازیکنان خودی.
۷ دانستن مراحل تمرین ( از آسان به مشکل-
-۸ دانستن تمام قوانین بازی هندبال و انتقال آن به بازیکنان تحت تعلیم خود.
-٩ . آگاهی از اينکه کدام عضلات مهم در بازی هندبال بیشتر بکار گرفته می شوند.
عضلات بازیکنان بطور عملی.
دانسته به ندانسته- از ساده به مرکب)
1]- توإنابى تقو
صفحه 19:
* با توجه به آنچه که در اين نوشتار بیان شد مربیگری فرایندی برای افراد
ضعیف. درمانده و شکست خورده نیست بلکه افرادی که خواهان موفقیت
هستند در چتر حملیت مربی و نقش تسهیلگری وی به اهداف ترسیم شده برای
خود دست می يابند. مربیگری حرکتی رو به جلو در راستای تحقق چشمانداز
آتی افراد است که به واسطه این فرایند دستیابی .افراد به چشمانداز آتی آنان
صفحه 20:
