marze_daryaye_khazar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مرز دریا خزر”

مرز دریا خزر

اسلاید 1: خزرگاهی بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچکترین دریای خودکفای کره زمین طبقه‌بندی می‌شود. :موضوعمرز دریا خزرعلمي - كاربردي مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری یزدارائه دهندگان:سمانه اکبریزهرا استبرقیپاییز 92استاد راهنما : آقای فلاح زاده

اسلاید 2: خزر دریاست یا دریاچه ؟

اسلاید 3: در مورد اینکه خزر دریاست یا دریاچه، اختلاف نظر وجود دارد! برخی خزر را دریا نامیده اند . از نقطه نظر اقیانوس شناسی (ترکیب آب،جانداري و گیاهی ) خزر باید دریا (محسوب شود . ( و همچنین بزرگی آنعده اي دیگر نیز خلاف این عقیده را ابراز کرده و آن را دریاچه می نامند . با توجه به تعاریف دریا : که دریا یک واحد جغرافیایی است که با اقیانوس در ارتباط می باشد. دریاچه نیز یک واحد جغرافیایی است که در اثر جمع شدن آب در نقاط معین از پست ی هاي زمین به وجود می آید و به دریا (اقیانوس ) متصل نیست.

اسلاید 4: تقسیم دریاي خزر : در گذشته معاهدات مختلفي در خصوص درياي خزر ميان دو كشور ساحلي اين درياچه يعني ايران و شوروي امضا شده است كه بسياري از انها امروزه يا ملغي شده اند و يا منفسخ شده اند. پس از فروپاشی شوروی خزر از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های  ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود.

اسلاید 5: در مجموع روش هاي كه براي تحديد حدود دريايي بيان شده عبارتند از خط منصف، خط منصفانه، خط تالوگ و خط مبتني بر تناسب. اصل انصاف و تناسب مبتني بر اوضاع و احوالي مانند وضعيت جغرافيايي، وضعيت ساحلي، جزاير، جمعيت شناسي، منابع، رفتار دول ساحلي و حق تاريخي هستند.كنوانسيون حقوق درياها راهكارهايي در نظر گرفته شده است.

اسلاید 6: * روش مشاع در سطح و تقسیم منابع در زیر بستر تقسیم بر اساس طول خط ساحلی ** استفاده از پیشرفته ترین نقاط خشکی در دریا* تقسیم به پنج قسمت مساوي * افزایش محدوده مالکیت ملی کشورها * تقسیم بر مبناي یک کانونتقسیم بر مبناي دو کانون *روش اتصال آخرین نقاط مرزي کشورها *بر اساس مذاکراتی که در سا لهاي پس از فروپاشی شوروي انجام گرفته، روش هاي مختلفی جهت تقسیم دریاي خزر پیشنهاد شده که تاکنون هیچ کدام از آنها مورد توافق قرار نگرفته است:

اسلاید 7: روش مشاع در سطح و تقسیم منابع در زیر بستر :(پیشنهاد روسیه و مورد قبول ایران). حق حاکمیت کشورهاي ساحلی را تا ده مایلی در داخل دریا پیشنهاد می کند. این روش در ابتدا مورد نظر کشورهاي جمهوري اسلامی ایران و دولت روسیه بود، اما با مخالفت سایر کشورها از جمله آذربایجان رو به رو شد.تقسیم بر اساس طول خط ساحلی : در این روش خط منصف شمالی جنوبیدریا ترسیم و متناسب با طول ساحلامتداد مرز خشکی به خط منصفمتصل میگردد.

اسلاید 8: استفاده از پیشرفته ترین نقاط خشکی در دریا: براي اجراي این پیشنهاد در جنوب دریا سه نقطه دهانه سفیدرود و دماغه شبه جزیره کوپا و دماغه جنوبی خلیج کراسنوسک در ترکمنستان با خط مستقیم به یکدیگر متصل و عمود منصف این خطوط ترسیم و محل تقاطع عمود منصف ها تعیین و از آن نقطه به نقاط پایانی مرزهاي سه کشور .خطوطی متصل می شود (در این روش سهم قزاقستان بیشتر و سهم روسیه، ترکمنستان و آذربایجان تقریباً مساوياست).

اسلاید 9: تقسیم به پنج قسمت مساوي : این روش سهمی کاملاً مساوي در مساحت آب دریا، کف و زیر کف براي پنج کشور ساحلی در نظر گرفته است. در این روش ادامه خط مرزي خشکی به سمت دریا به نحوي امتداد می یابد که سطح آب را به پنج قسمت مساوي تقسیم کند.افزایش محدوده مالکیت ملی کشورها به 15 مایل دریایی و ادغام دو حوزهساحلی کنترل مرزي – گمرکی با حوزهانحصاري ماهیگیري (پیشنهاد روسیه دراجلاس دهم در ژوئیه 2003 مسکو).

اسلاید 10: تقسیم بر مبناي یک کانون: ابتدا مرکز دریاي خزر تعیین و سپس خطوط مرزهاي خشکی منتهی به دریا به سمت نقطه مرکزي ادامه می یابد (بیشترین سهم در این روش به ایران و قزاقستان می رسد).تقسیم بر مبناي دو کانون : با مفروض داشتن دریا به صورت بیضی دو نقطهکانونی تعیین و توسط یک خط به یکدیگر متصل می شود و با امتداد دادن خطوط مرزي خشکی به سمت نقاط کانونی، دریا به پنج قسمت تقسیم می شود. در این صورت سهم ایران 20 درصد خواهد بود که مورد موافقت دیگر کشورهاي ساحلی خزر قرار نگرفته است.

اسلاید 11: روش اتصال آخرین نقاط مرزي کشورهادر ساحل و انحصاري شدن آبهاي پشت آن (عدم موافقت کشورهاي شرق و غرب خزر). در این روش پیشنهاد شده :که آخرین نقطه اتصال مرزهاي خشکی منتهی به دریا به یکدیگر متصل شده و آبهاي پشت آن در انحصار آن کشور در آید . اعمال این روش سبب خواهد شد که کشورهاي غربی و شرقیخزر سهم چندانی از دریاچه نداشتهباشند.

اسلاید 12:  عوامل موثر در عدم تعیین خطوط مرزی دریایی کشورهای ساحلی دریای خزر

اسلاید 13: وجود منابع نفت و گا زبه نظر برخی صاحب نظران، منطقه دریاي خزر بعد از خلیج فارس و سیبري، سومین منطقه نفتی جهان لقب گرفته است.

اسلاید 14: هر یک از قدرت هاي صاحب نفوذ در منطقه سعیدارند با وارد کردن دولت هاي این منطقه درحوزه نفوذ خود، ضمن اتحاد و نزدیکی با آنهابراي تأمین منافع خود در منطقه، نقش ودامنه قدرت خود را در صحنه جهانی وسعت بخشند. هر یک از دولت هاي منطقه نیز براي تعقیب منافعخود ممکن است همکاري و اتحاد با یکی ازقدرت هاي بزرگ را بر همکاري با دیگرقدرت ها ترجیح داده به گسترش روابط با آنقدرت بپردازد .حضور و نفوذ قدر تهاي

اسلاید 15: منطقه خزر از نظر جغرافیایی تعریف روشنی ندارد، به خصوص آنکه در جغرافیاسعی بر این است که مسائل با دید کلی دیده شوند. واضح است که این ناحیه صرفاًبه پنج کشور ساحلی دریاي خزر محدود. نمی گردد ژئوپلیتیک منطقه خزر را نمیتوان و نباید ازمنطقه وسیعتر آسیاي مرکزي و قفقاز جداساخت. در واقع منطقه خزر حلقه اتصالمیان 5 کشور آسیاي مرکزي و 3 کشور قفقاز.است ویژگیهاي جغرافیایی دریاي خزرژئوپلیتیک ‎ ‎بر ‏اساس اطلاعات، دیدگاه‌ها و تکنیک‌های جغرافیایی به مسائل سیاست خارجی کشورها ‎ ‎می‌پردازد، یک نوع جغرافیای ‏سیاسی کاربردی قلمداد می‌شود.   ‎ ‎تاثیرات تصمیمات سیاسی بر محیط جغرافیایی را مورد کاوش و بررسی قرار می‌دهد.

اسلاید 16: تعیین رژیم حقوقی دریايخزر از دست مناقشات هست که در طول سالیان پس از فروپاشی اتحاد جماهیرشوروي، همواره ذهن سیاستمداران منطقه رابه خود معطوف داشته است. با وجود برگزاري اجلاس ها و تشکیلکارگرو ه ها و ملاقات هاي انجام شده در سطوحمختلف کشورهاي ساحلی خزر، هنوز اینکشورها نتوانسته اند در مورد تعیین خطوط.مرزي خزر به توافقی دست یابندسرانجام:

اسلاید 17: با تشکراز همراهیتان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید