صفحه 1:
الرحیم
صفحه 2:
مرمت رز ى
صفحه 3:
ود مقدمه
* نظریه های مربوط به مرمت ابعاد گوناگونی را مورد بررسی قرار می
es دهد که در آن میان دو بعد فرهنگی و اقتصادی, اساسی ترین wo Solel 3
باشند که در معاصرسازی اثر موثر مى افتد.
* نظریه های مربوط به مرمت در نیمه ی دوم قرن نوزدهم به وجود آمده
که نظریه پردازی در این مورد تا کنون نیز ادامه دارد.
* آنچه در زیر می آید نظریه پردازان و نطریه های آنان.بر خسب تقدم
تاریخی است
صفحه 4:
صفحه 5:
- لودوک معمار فرانسوی است که به عنوان یکی از فعالترین مرمت کنندگان
آثار تاریخی در جهان شناخته شده است.
- وی در کار مرمت به ابعاد اقتصادی و بهداشتی (نور,هوا و...) توجه داشت.
صفحه 6:
به عقیده ی وی , بناهای
تاریخی باید از بناهای اطراف
پاک و رها شوند تا بدین ترتیب
بتوان به اهمیت آنها بیشتر پی
برد و بیشتر برای آنها احترام
تل شد
صفحه 7:
دیدگاه لودوک را می توان در دو نظریه عمده
زیر مطرح کرد:
و tools cases al" ماده در ستاختها
*ب. نظربه سبک و زمان
صفحه 8:
نظریه پویایی ماده در ساختمان
* لودوک, ماده را عنصری بی جان می داند که به کارگیری آن توسط معمار
به آن روح می بخشد. بدین ترتیب این ماده ی بی جان برای برخورداری
از روح و روان باید به صورتی به کار گرفته شود که معمار درنظر دارد.
صفحه 9:
نظریه سبک و زمان
* لودوک. سبک را مجموعه ای از قوانین و مقرراتی می داند که با توچه به
تکنولوژی زمان و در زمان تعریف می شود. وی معتقد است که مرمت
کننده باید به زمانی برگرده که سازنده ی اصلی پناء آن را ساخته است تا =
بدین ترتیب بتواند خود را در آن شرایط قرار دهد و مرمت را به شکل
اولد ی ع به بان رسائد
* پر اساس این تظریه هاء لودوک اصولی زا مطرح می سازد که در آمر
مرمت می تواند بسیار موثر واقع شود.
صفحه 10:
5 اصول مرمتی اوزن ویوله لودوک
٠ حذف بخش هاى اضافه شده به بنا يس از تاريخ اصلى آن
ع * تكميل يا احداث بناى فرسوده يا ناتمام بر يايه سبى كذشته
بنا به صورت اوليه از طريق شهودى
* شباهت و درک Jil
* حفظ بناى كاملا فرسوده و تخوييي
صفحه 11:
حذف بخش های اضافه شده به بنا پس
از تاريخ اصلى ان
* به عقيده ى لودوى. عناصر اضافه شده به بنا در اعصار مختلف Gl excl
بين بردن ارزش واقعى بنا مى شود. بنابراين بايد عناصر اضافه شده به
پا ل لل ا ار و اک gies
مفهوم بازسازى است.
صفحه 12:
تکمیل يا احداث بنای فرسوده يا ناتمام » Saw ab
گذشته بنا به صورت اولیه از طریق شهودی
+ در این اصل. هدی, تکمیل يا ساخت بنابی است که فرسوده شده, با
ناتمام باقی مانده است. لودوک معتقد است که در چنین مواقعی باید
EE مرمت را بر اساس سبک گذشته ی Ol ly هم به ضوزت اولیه انجام داد. =
در واقع لودوک با مطرح ساختن این اصل, بازسازی مو به مو را طرح مى
اکید.
صفحه 13:
شباهت و درک اثر
© این اضل که از درون اصل دو متشعب شده است. به مرمت کننده آجازه
می دهد تا با درک ارزش های هنری معماری در بنا بتواند در جای معمار
اولیه قرار گرفته و اثز را کماکان به شکل اوليه ی خود مرت کند
صفحه 14:
* به عقیده ی لودوک, اگر بنای تخریب شده از طول عمر طولانی برخوردار
بوده و شکل اولیه ی خود را از دست داده باشد, به نحوی که دیگر نتوان
EE خطوط اصلی آن را تشخیص داد, جای دارد که به همان صورت تخریبی
حفظ شود. این بناها عمدتا ساختمان ها یا مجموعه های آسیب دیده از
صفحه 15:
: دستورالعمل مرمتی اوزن ویوله لودوک
* دستور الععل مرمنی لودوک شاعل پاکساری فضاهای اطراف
بناهای یادمانی می باشد
صفحه 16:
لاهدف لودوک از مداخله : احیای کالبد و در پی آن بهبود کارکرد می باشد.
Sp ISU پيشنهادی لودوک : کاربری کم و بیش موزه ای و گنجینه ای
است
کاسوه ی اقدام لوروی زوا موه بایافت کین ؛ عساری =
نوسازی و بازسازی می باشد, که بازسازی تنها بر اساس تخریب
قسمت هایی از بنا پا بافت صورت می گیرد که پس از تاريخ اصلی به بنا یا
بافت اضافه شده اند.به عقیده لودوک, این نحوه ی اقدام یعنی بازسازی
می تواند به زیباسازی بنا با یافت کمک کند. اما بهسازی و نوسازی تنها بر
صفحه 17:
جان راسکین (1900-1818
John ruskin
صفحه 18:
راسکین حقوق دان انگلیسی بود که با روي آوردن به هنر. ابتدا به نقد فل,۵/٩۹
برداخت و تدس روي به فاسفه امتداعی آوره
مطالعات عمیق راسکین به او ثابت کرد هنر و آثارهتری از عوامل افتصادی و اجتماعی
تاثیر می پذیرد و علت انحطاط هنر زمان خویش را در وضعیت اقتصادی-اجتماعی
دوران صنعتی می بیند و در این مورد روابط و مناسبات تولید صنعتی را مقصر می داند.
رالسکین با دیدی کاملا هجران زده به گذشته و با الهام از گذفحه سعی بر آن داشت ۲
تحولی اساسی در انديشه ی فرهنگی مردم ایجاد کند.
Sul esl gyi ces ces كات عقب مشعل مععاری اسب کی در سال 1848 انتشار
یافت.
صفحه 19:
. ایثار (فداکاری)
. قدرت
ِ زیبایی
. زندگی
: خاطرة
. اطاعت
صفحه 20:
حقیقت: هنر ساختن, حقیقتی آسمانی و معنوی دارد که باید بدان پی برد.
* ایثار: در تبدیل حقیقت به واقعیت و وجود به موجود. اعتلایی ازلی-ابدی نهفته است که هنر
ساختن را به امری آبینی و تشریعی تبدیل می کند که در آن نام و تشاتی از نسازنده نیست.
* قدرت:ساختن نیازمند قدرت است که باید از آن بهره جست.
* زیبایی: از آنجا که حقیقت زیباست, انعکاس آن در در واقعیت نیز سبب زیبایی خواهد شد.
* .زندگی؛ ساختن یعنی حیات بخشیدن و جاودانی کردن حیات انضانن.
* خاطره: زندگی یعنی خاطره و ساختن یعنی ایجاد مکان برای شکل گیری خاطره.
* اطاعت: هنر ساختن یعنی احترام گذاشتن به سنت های تبعیت از آنها و تبدیل آنها به سنت هاى
جدید.
صفحه 21:
ie : نظریات جان راسکین
* نظریه منظرسازی
EE * نظم اندامواره یا سازمند
صفحه 22:
نظریه منظرسازی
* در این نظریه, شهرها و بافت های تاریخی مربوط به آنها در محیط طبیعی
زینابی قرار گرفته اند که بنا به گفته ی راسکین به بکباره خلِق نشده آند.
= پلکه از تفامل قضای انسان ساخت و فضای طبیعی به وجود آمده اند. EE
بنابراین در امر مرمت شهری باید از قوانین منظرسازی بهره جست و
سپس آنها را در بافت های کهن شهری مورد استفاده قرار داد.
صفحه 23:
نظم اندامواره يا سازمند
* به عقیده ی راسکین, آنچه باعث زیبایی بافت های کهن شهری شده
cul برخوردار بودن آنها از یک نظم اندامواره است. این نظم از قدرت
خلاقه ی انسان و هستی سرچشمه گرفته است که هرچه به نظم صنعتی =
نزدیک تر باشد, نشان دهنده ی از یاد رفتن هنر ساختن است.
۶ راسکین بر مبنای نظریات فوق. اصولی را مطرح ساخت که در امر
مرمت موثر واقع شدند.
صفحه 24:
: اصول مرمتی جان راسکین
اصل فناپذیری
اصل عدم تکرار (تنوع)
اصل عمر و اعتبار وچ
مم نم رن ص صن
صفحه 25:
اصل فناپذیری
* اعتقاد راسکین بر این است که هر پدیده ای در جهان برخوردار از دوران
تولد, کودکی, نوجوانی, جوانی, میانسالی, کهنسالی, پیری و مرگ است
که کاری غیرقابل انکار و طبیعی است. =
* مرمت نیز امری آیینی و بطثی است که باید به آرامی و در طول عمر اثر
صورت پذیرد تا ورود به دوران کهنسالی را به تعویق بیندازد. در صورتی
که بنا پا بافتی به دوران کهنسالی یا پیری رسیده باشد, باید اجازه داد تا به
آرامی آخرین نفسهایش را بکشد.
صفحه 26:
اصل عدم تکرار (تنوع)
* به عقیده ی راسکین, دخالت صنعت در ساخت بنا و فضاهای شهری باعت
خلق اشکال یکسان و غیرمتنوع شده است. اشکال یکسان توسط ذهن
انسان قابل ادراک نیستند. زیرا طبیعت بر مبنای تنوع است و طبیعت
انسان نیز بر تنوع استوار است.
* انسان بر اساس طبیعت متنوع, خو گرفته و عمل می نماید. بنابراین؛
انسان به خانه های معمولی نمی اندیشد, بلکه به بناهای یادواره ای فکر
می کند. بناهایی که عناصر تشکیل دهنده ی ساخت اصلی شهر را تشکیل
می دهند و با توجه به ذوق و سلیقه ی مردم ساخته می شوند و باعث
خلق محیط شهری متنوع می گردد.
صفحه 27:
اصل عمر و اعتبار
© راسكين فى كو.. آثارى كه اسان نا قبل ار دوران صلعت فى ساحن
Sy ls lg تسل نبوده: بلكه ساختی همیشگی داشته وااصل بر
aul Sele = ليكن آنجه انسان معاصر فى سارد, عمری کمتر ار یک
سل داشته Ole a معا بدا Delis eon lee as a3
است.
* البته اعتبار بنا به مصالح آن نیست پلکه به قدمت و عمر بناست, ریرا در
بعضی موارد, ارزش بناهای چوبی که از مصالح کم دوام در قدیم ساخته
می شده اند, بسیار معتبر تر از بناهای سنگی دوره ی معاصر است.
صفحه 28:
اصل عدم دخالت
* بناهای یادواره ای گذشته, تنها متعلق به نسل حاضر نیستند, بلکه به
گذشتگان و آیندگان نیز تعلق دارند. بابراین نسل حاضر باید به گونه ای در
EE بناهای یادواره ای گذشته دخالت کنند که در صورت نامطلوب بودن آن, =
آیندگان بتوانند آن را با شرایط زمانی خود تطبیق دهند.
* هر نسل فقط درباره ی سهم خود. حق اظهار نظر دارد.
صفحه 29:
* اگر بنا, بافت, يا مجموعه به طور مداوم مورد مرمت قرار گیرد. هميشه
پابرجا و زنده خواهد ماند.
صفحه 30:
: دستورالعمل مرمتی جان راسکین
صفحه 31:
هدف و نتیجه :
راسکین از مداخله : بهبود کالبد بدون دخالت مستقیم و بارز می
لاکاربری پیشنهادی بناها : باید در جهت تداوم تاریخی باشد. یعنی باید
عملکردی هم سنخ عملکرد قبلی خود داشته باشد
لاشیوه اقدام وی : بهسازی است, زیرا وی به مرمت محتاطانه ی
تاریخی اعتقاد داشت
لاروش مداخله : بیشتر بر پایه ی روش حفاظتی-تزئینی بنا نهاده شده
است.
صفحه 32:
2°)
Camillo boito
معما د
بش phate 5 هر ‘
قاریخی هسته ی اصلی سخن اوست.
صفحه 33:
او اولین شخصی است که در باز زنده سازی توجه به مفاهیم معماری را
یت از ویژگی های شکلی-سبکی بناهای در دست تعمیر کرد.
ادی وی در مورد مرمت شهری تاثیر زیادی در تدوین و شکل
گیری «اولین منشور معماری» داشت. نظریات مربوط به مرمت از دیدگاه
بویی تو را می توان در دو نظریه عمده ذیل مطرح ساخت:
صفحه 34:
نظریات کامیلو بویی تو :
الف) جایگزینی مفاهیم معماری به جای ویژگی های سبکی: بر اساس این نظربه, مفهوم معماری
است و نه شکل و آن. اگر م شناخته شود شکل و هم شناخته می شود. در مومت
شهری, نیاز به تقلید شکلی مطرح نيست, بلکه مهم اين است که مفهوم در قالب مکان مطرح شود.
بتابراین, بنا یا مجموعه و یا شهر یک سند تاریخی است که می توان در آن تغییر شکل را به انجام رساند
مشروط بر اين که, مفهوم آن حفظ شود.
ب) فراتر از زمان بودن بناها و مجموعه های تاریخی: بر اساس اين نظریه, دمیدن روح جدید به
کالبد قدیم, سبب می شود تا بناها و مجموعه های تاریخی زنده شوند. به سخن دیگر تزریق عملکرد جدید به
بناهای قدیمی می تواند موجب تجدید حیات آنها شود. بویی تو معتقد است اضافه نمودن بناهای جدید به
بناهای قبلی می تواند سبب کاراتر شدن آنها شود و بدین ترتیب می توان آن ها را از حالت موزه ای خارج
ساخت و معنی دارتر کرد. هنگامی که یک اثر تولید می شود, کاری مادی وقوع یافته ولی بعد از یک تسل؛
تعاملات غیرمادی و فرهنگی در اثر وارد شده و معنایی فرهنگی می یابد. سرمایه های اجتماعی مستقر شده
و نهفته شده ی چندین تسل در اثر می توانند در گذار اثر از مفهوم مادی به مفهوم معنایی سخت موئر افتد.
صفحه 35:
اصول مربوط به نظریه کامیلو بویی ex
لیجاد عملکرد جدید در کالد قدیم: بر لساسلیناصلب | استفاده از عملکردهاعجدید.
بر کالب تاها با عجموعه های کافت هی ولیانها را زنده شه لشت
"تعیین دوره مداخله در هر دوره؛مشخص کردن تارین هر اقدام مرمتی می توان |=
دون های اقدام و مداخله را از مکدیگر تعییزدادد
بداوم مبانی اقدام: در اين اصل علاون پر توصیف عداخله بر بیان «لایل مداتله و
مشخص ندودن اقدامات در هردورة در حد جرئيات تأكيد فده است.
عدم تقلید از سیک معمارى در گذشته: بویی نو تعلید از سبک های معمازی
گذشتگان را جایز نمی داند.
صفحه 36:
:دستور العمل های مطرح شده
دحالعر ب ناب ا لستفاده از مفاهم کهرهلرمتفاوتار سکف یم
تفاونمیانمصاح قدیم و جدید به هنگام اقحام- =
استقرار تمايشكاه در كنار هر تدوع اقدام براءمتشخص: مود رجايكاة عناصر مناغله-
سا ]ل نان ار اناا ريت
حكتاريخ و زمانهر اقدام-
-توصيف مراحل مداخله و بيان علت آن ها
-به كار نبردن كنج هاء زاويه ها و سطوح تزئيناتى در بخش هاى تازه ساز بناهاى موضوع
مرمت
صفحه 37:
هدف و نتیجه :
لاهدف از مداخله در بناها : بهبود کارکرد کالبدی بناها و
مجموعه های تاریخی
لا کاربری پیشنهادی بویی تو: معاصرسازی
لاشیوه اقدام: بهسازی و نوسازی (توجهی به بازسازی ندارد)
لاروش مداخله: موضعی-موضوعی
صفحه 38:
4. کامیلوسیت(1843-1903) "۲"
۶ Camillo sitte
صفحه 39:
کامیلوسیت معمار اتریشی بود.
مهمترین اثر وی «هنر ساختن شهرها» در سال 1889 بود.
در اين کتاب وی برداشتی کاملا زیبایی شناسانه از شهرهای قرون و و رساسن
دارد. سیت شیفته ی زیبایی و هماهنگی فضای شهرهای تاریخی بود و در مقایسه
شهرهای جدید با شهرهای کهن معتقد بود که « شهرهای جدید به علت نظم و ترتیب
بیش از حد و یکنواختی شان و بوجود آوردن فضاهای با هویت خاص, نازیبا, بی تناسب
و فاقد ارزش هنری هستند». ولی می توان ابتذال شهرهای موجود را بررسی آثار و
بناهای تاریخی در گذشته از میان برد.
وی خواستار ساماندهی فضاهای شهری بود و اعتقاد داشت در آرایش فضاهای
شهری باید از هنراستفاده کرد.
صفحه 40:
نظریه های عمده
1 جست و جوی الفیای شهرسازی کهن به منظور کاربست در شهرسازی
جدید:سیت با تدوین این نظریه, به دنبال الفبای فضاهای ae Be بود تا با به کارگیری آن
Z| به ارزشمندتر کردن و زیباتر کردن فضاهای شهری جدید کمک کند EE
2 ارزش تاهای تاریفی در ارتباط و هماهنگی فشایی موجود بین بنا و محیظ
اطراف gull انن تطريه حدق بش هاب از ينا ls kei aS SSL Wy apse
اضلی ساخته شده اندم موجب كاهنش ارريش آن فى كردد: زيرا به اعتقاد وى اررش بنا به محيط
اطراف آن اسث.
3 نظریه تداوم شهرسازی:در هر دوره ای, عمل شهرسازى خاص آن دوره به انجام رسيده
است که با بازشناسى قواعد آن مى توآن اصولى. زا مظرح ساخت تا سیب تداوم شهرسارق
کردد.
4 نظریه هویت تاریخی شهرها :هویت شهر به مجموعه های تاریخی در آن است که تنها در
< یک نا خلاصه نمی_سود, بلکه,د کل ,شهر معنی,پیدامیکند.
صفحه 41:
: اصول مورد نظر کامیلوسیت
لا ملسله مراتت مکانی با فضایی بر اساس این اصل باند مصخص شود که مقياس
بنا, مجموعه يا بافت شهری در کدام سطح است
لا هویت:در صورت جدا کردن بناهای نادواره ای از محیط اطرافمان. ار هویت آن =
ها کاسته می شود.
لا تلفیق و انطباق:این اصل به دنبال یافتن الفبای امروزین مرمت شهری ۱
طریق بررسی بافت های قدیمی و فضاهای کهن می باشد. تعیین و تشخیص
ضوابط و ویژگی های قضاهای بافت کهن می تواند راهنمای مناسبی برای
عصر جاصر باشد این القباامی تواند گفعگوی مان ants و آینده رایرفرار
لا توازن :ساماندهی فضاهای شهری.
صفحه 42:
لا عملگرایی : کاربست راه حل های موضعی.
لا تعادل: گفتگوی فضایی بناهای محیط بر فضاهای شهری.
wlio انسانی: نفی عبور سریع بر بافت های کهن و اولویت به عبور
عابر پیاده در درون بافت با رعایت مقیاس انسانی.
صفحه 43:
دستورالعمل های مرمتی کامیلوسیت :
-. تلفق سا ختانهاى دید و قدیم بازرعایت العبای مومت
کاربست راه حلهای مقطعی به سبب احیای ارزش شهر قدیم
طراحی شهری در مقیاس معماری-شهری
- تاکید عمده بر خیابان و میدان
- نفی اصل تقارن
- عدم ورود وسایل نقلیه موتوری به درون باف
- استفاده از فضای سبز
صفحه 44:
هدف و نتیجه :
لا هدف : بهبود کارکرد با احترام به کالید قدیم
کاربری پيشنهادی : کاربری که بتواند سبب تداوم حیات
کالبدی بافت شهرها شود
لا شیوه ی اقدام : بهسازی, نوسازی
لا روش مداخله : حفاظتی-تزئینی
صفحه 45:
لوكا بلترامی : (1854-1933) |
5 3 Luca beltrami
صفحه 46:
©
* معمار و نقاش ایتالیایی است که به مرمت ابنیه ی تاریخی
هو
= بنا ها و مدارک و شواهد تاريخى مى انديشيد . وی معتقد به
اصیل
بنا به شکل اولیه اش بود»(مهندسین مشاور طاش , 1373
صفحه 47:
i نظریات وی تلفیقی از نظریه های ویوله لودوک و جان راسکین بوده
شامل دو
نظریه عمده است :
الف) تعلق بنا به محیط شهری :
هیچ بنایی به خودی خود
بط اطرافش است که تعریف:می شود
صفحه 48:
با استناد به مدارک و شواهد تاریخی , بنا به صورت اولیه خود بازگشت داده
شود و اگر اضافاتی که re ها به بنای اصلی افزوده شده اند , دارای ارزش
باشند و ترکیب منطقی با بنای اصلی داشته
باشند , باید حفظ شود .
صفحه 49:
يكم : بازسازى مو به مو
= دوم :حق مداخله در بنا , مجموعه یا بافت شهری , مشروط بر وجود 3
مدارک لازم در مورد موجودیت اولیه ی آن:در صورتو
مربوط به
بناهای تاربخی در بایگانی با آرشیو حفظ شوند ۰ در ارو
صفحه 50:
دستورالعمل های استخراج شده از نظریه های
: بلترامی
بازسازیعناصر , بناها و فضاها مطابة آن
ساخنو ساز بر مبناعاصولکهن 2
صفحه 51:
: نتیجه و هدف
لاهدف وی از مداخله در بنا ها : بهبود محتاطانه در کالبد يا مجموعه هاست
, مشروط بر وجود اسناد و شواهد تاریخی لازم و کافی
لاکاربری پیشنهادی: کاربری موزه ای
لاشیوه ی اقدام : بهسازی و بازسازی
اروش مداخله : عمدتا به صورت بازسازی شهر است
صفحه 52:
| لئوناردو بنه ولو : (690)
Leonardo benevolo
معمار , نظریه پرداز و تاریخ نويس
ایتالیایی
صفحه 53:
: مهم ترین آثار وی
مقدمه ای بر معماری , تاریخ معماری مدرن در سال 1960 , مبانی شهرسازی
مدرن در سال 1963 , معماری شهر در ایتالیای معاصر و تاریخ معماری
رنسانس در سال 1968, شهر ايتاليايى دوره ى رنسانس فل 9 رم
از ديروز تا فردا در سال 1972 , ماجراى شهر در
estes 1975 Ile
صفحه 54:
لئثوناردو بنه ولو معتقد بود :
* فرهنك دورهى رنسانس از ارزش تشكيلاتى تاريخى در كليه زمان هاى كذشته برخوردار است
* بنه ولو به ندرت اقدامات عملی را به انجام رسانده است بیشتر به بیان نظرها , عقايد و
دیدگاه های متفاوت پرداخته است . نگاه وی کاملا بی طرفانه و موشکافانه است + قضاوت
در عقاید متفاوت را به عهده ی خواننده قرار می دهد .
صفحه 55:
نظریات بنه ولو در خصوص مرمت آار و بناهای تاریخی :
(Ul تداوم تاریخی : تداوم تاریخی با توجه به مراحل تحول شهری , امری
حیاتی است .
ب) تعادل و تمایز : در امر مرمت olay! تعادل بین قسمت های مختلف شهر
در عین تفاوت , امری ضروری است .
ج) حضور شکل و عملکرد معاصر در بافت های قدیم .
صفحه 56:
اصول مرمت شهری بنه ولو :
یکم-تمایز کالبدی : تفاوت میان بناهای تاریخی و جدید
دوم-تفاوت عملکردی : تفاوت میان عملکرد های تاریخی[
سوم-تعادل : تعادل میان اندام شهری قدیم و جدید
صفحه 57:
هدف و نتيجه :
saa) او از مداخله در بافت کهن : بهبود کالبد و شرایط زیست
ساکنان
تاکاربری پیشنهادی : معاصر سازی
لاشیوه ی اقدام : بازسازی
اروش مداخله : بر پایه روش حفاظتی-تزئینی بنا شده است
صفحه 58:
ویولت لودوک
جان راسکین
کامیلو بویی تو
لوکا بلترامی
لئوناردو بنه
ولو
احیای کالبد و در
پی آن بهبود
کارکرد می باشد
بهبود کالید بدون
دخالت مستقیم و
بارز
بهبود کارکرد
كالبدى بناها و
مجموعه های
تاریخی
بهبود كاركرد با
احترام به كالبد
قديم
بهبود محتاطانه
در کالبد یا
وت
بهبود کالند و
شرایط زیست
ساکنان
کاربری کم و . بهسازی, نوسازی
بیش موزه ای و و بازسازی
ای است
بايد در جهت بهسازی
تداوم تاريخى
معاصرسازى بهسازى و
نوسازی
کاربری که بتواند بهسازی, نوسازی
سیب تداوم حیات
کالبدی بافت
شهرها شود
کاربری موزه ای بهسازی و
ازسازی
معاصر سازی بازسازی
بازسازی شهری
بازسازی
حفاظتى.
-تزئينى