صفحه 1:
13۹۵25 2 مسئولیت پذیری اجتماعی Woe اخلاق حرفه ای دکتر بهروز ریاحی رئيس هيات مديره انجمن علمى كيفيت ايران عضو هيأت مديره انجمن مهندسى صنايع ايران ارزياب و مدرس رسمى بنياد مديريت كيفيت ارويا یره 5 ‎"Daa" Dr. Behrooz_‏ ata

صفحه 2:

صفحه 3:
Ja! ‏*سخن‎ جامعه دارای نیازهای مختلفی است که برای تامین آنها حاضر است » هزینه هایی را متحمل شود . هر چه نیاز اجتماعی گسترده تر و عمیق تر باشد » هزینه های اجتماعی بالاتر است . دو مولفه " مسئولیت پذیری اچتماعی "و " سرمایه اجتماعی *. موجب می شود هزینه های اجتماعی کاهش یابد . چگونه می توانیم از رهگذر مسئولیت پذیری اجتماعی . سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم ؟

صفحه 4:
جامعه سالم جامعه سالم . جامعه ایست که در آن نتوان از عواملی چون طمع » استثمار » تسلیم و خود پسندی برای سود مالی بیشتر یا بالا بردن موفقیت و مقام شخصی استفاده کرد . در جامعه سالم عمل كردن طبق وجدان » یک کیفیت اساسی و لازم تلقی شده و فرصت طلبی و فقدان اصول اخلاقی مردود است . جامعه سالم » مسئولیت مشترک و همبستگی انسان, را افزايش داده و اعضا خود را بر می انگیزد تا رابطه خود را بر پایه عشق و محبت برقرار کنند.

صفحه 5:
تعریف مسئولیت اجتماعی مسئولیت اجتماعی . مجموعه وظایف و تعهداتی است که افراد و سازمان باید در جهت حفظ و مراقبت و کمک به جامعه ای که در آن فعالیت می کنند انجام دهند . به عبارت دیگر مسئولیت اجتماعی یکی از وظایف و تعهدات افراد و سازمان در جهت منتفع ساختن جامعه است » به نحوی که هدف اولیه سازمان یعنی حداکثر رساندن سود اجتماعی ره صورتی متعالی ببخشد . 5

صفحه 6:
سيو نکامل مشار کت اجتماعی تعهد اجتماعی 1 مسئولیت اجتماعی پاسخگویی اجتماعی تعهد اچتماعی : عمل به مسئولیتهای قانونی و اجتماعی است . مسئولیت اجتماعی : بار ارزشی و اخلاقی دارد . پاسخگویی اجتماعی : عمل به خواسته ها و انتظارات جامعه است .

صفحه 7:
عوارض عدم توجه به مسئولیت اجتماعی ۷ مسامحه در مسئولیت اجتماعی . موجب گسترش رفتارهای نابهنچار در جامعه می شود . در مسئولیت اجتماعی » هدف رسیدن به تایچ مطلوپ است نه توجه به ابزار و وسایل نیل به اهداف . مسئولیت اجتماعی , نوعی تعهد اجتماعی است و نیاز به التزام عملی دارد. تصمیم گیری در مسئولیت اجتماعی بلند مدت است . v

صفحه 8:
مقایسه مسئولیت اجتماعی با پاسخگویی اجتماعی مبانی مورد توجه تمركز روى تاكيد بر تاکید بر چهار چوب تصمیم گیریها ضوابط اخلاقی اهداف و نتایج التزام و تعهد بلند مدت برنامه های عملی ابزار و وسایل پاسخ و واکتش كوتاه مدت و ميان مدت

صفحه 9:
دیدگاههای عمومی نسبت به مسئولیت اجتماعی . مدیریت مبتنی بر سود : مسئولیت اجتماعی جهت کسب ‎ya‏ . مدیریت مبتنی بر اعتماد : ایجاد تعادل بین خواسته های همه ذی نفعان . مدیریت کیفیت سطح زندگی : درمان بیماریهای اجتماعی جهت ارتقاء سطح کیفیت زندگی

صفحه 10:
مسئولیت اجتماعی و ارزشهای اجتماعی ارزشهای ‎ry‏ ارجحیت به تکنولوژی در مقابل توجه به جامعه . ارزشهای اچتماعی : توجه زیاد به مفاهیم اجتماعی چون مسئولیت اجتماعی » پاسخگویی اجتماعی . تعهد اجتماعی و مشارکت اجتماعی . ارزشی‌های سیاسی : سایه دولت بر سر جامعه » قیمومیت دولت بر ‎fe‏ ارزشهای محیطی : ارتباط و تعامل جامعه با محیط و حفظ محیط زيست. ارزشیهای زیبا گرایی : توجه به زيبايى هاى اجتماعى » جون طبيعت زيباء محيط زيبا .

صفحه 11:
مسئولیت اجتماعی و مشارکت اجتماعی در فرآیند مسئولیت پذیری اجتماعی . به دلایل زیر نیازمند مشارکت اجتماعی هستیم : تغییر نیازها و توقعات عمومی و توجه به الزامات اخلاقی حفظ منابع محدود و منافع بلند مدت دستیابی به محیط اجتماعی بهتر و تعادل بین مسئولیت و قدرت کمک په حل مشکلات اجتماعی و بهبود چهره عمومی حفظ و پایداری ارزشهای اجتماعی كسب سرمايه اجتماعى ‎DD‏ < < < ج ‎

صفحه 12:
چرا برخی از مسئولیتهای اجتماعی می گریزند ؟ 7 نگرانی از کاهش سود و منافع * وجود هدفهای متعدد سازمانی و کمبود منابع * هزینه های بالای مشارکت اجتماعی * فقدان مهارتهای اجتماعی 7 عدم وجود حسابرسی اجتماعی 7 فقدان کدهای اخلافی موثر 7 عدم تعهد و مسئولیت پذیری مدیران ارشد

صفحه 13:
مدل تعامل رابطه سازمان با جامعه مدل تعاملی سازمان با چا = اینست كه بين اهداف . اعى تعادل ايجاد كنند

صفحه 14:
مسئولیت اجتماعی و مساثل اجتماعی " مسائل اجتماعی » مسائلی هستند که بخش عمده جامعه با آن درگیر است » این مسائل ممکن است در مرحله شکل گیری » جاری و يا نهادی شده باشند . مدیران اجتماعی وظیفه دارند » چرخه عمر مسائل را بشناسند و راه حل مناسب را برای آن پیدا کنند .

صفحه 15:
مسائل اجتماعی ۲ سئله در مرحله نهفتگی : : هنوز بطور وسیع در سطح جامعه و گرومهای ذی نفع مورد بحث قرار نگرفته است . ( بیماری در دوره اولیه) ‎٠“‏ مسئله در حال شکل گهری : تتبیت وضعیت آن هنوز کامل نشده و حالت عمومی نگرفته است . ‎٠“‏ مسئله جاری : مورد بحث و مناظره بوده و بخشی از جامعه به آن مبتلا نشده است . ‏“" مسئله نهادی شده : مشکل عمومی شده و کنترل آن سخت است . ‎a ‎

صفحه 16:
استراتژی های مسئولیت اجتماعی اجابت قانون : پایین ترین حد پاسخگویی اجتماعی است . سازمانهایی که از قانون تبعیت نمی کنند در واقع به نکات راهبردی در راهنمایی های اصولی و اساسی جامعه که متضمن برقراری اخلاق اجتماعی و رفتار مدنی و منظم است ‏ اهانت و تجاوز کرده اند . پاسخگویی بیش از حد قانون : بدلیل توقعات و انتظارات عمومی و همچنین بدلیل رعایت اخلاقیات اجتماعی و معیارهای عمومی » سازمان خود را همواره پاسخگو می بیند .

صفحه 17:
استراتژی های مسئولیت اجتماعی مخالفت اجتماعی : بهنگام انجام عمل غیر قانونی با غیر اخلاقی منکر آن شده یا سعی می کنند بنحوی آن را مخفی کرده » و سرپوش روی ‎OT‏ ‏بگذارند . التزام اجتماعی : سازمان منحصراً کاری را می کند که قانون از او خواسته است . و بیشتر از آن اقدامی انجام نمی دهد . مساهدت اچتماهي : سازمان خود را عضوی از جامعه دانسته و از اين رو فعالانه به دنبال موقعیت و فرصتی است که به جامعه کمک کند .

صفحه 18:
ابعاد مسئولیت اجتماعی مسئولیت های ملی : شامل انتظارات. خواسته ها و سیاستهای مديران عالى کشور و رعایت مصالح ملی < مسئولیت های اقتصادی : کسب سود اجتماعی ‏ افزايش مناقع اجتماعى ر و ارتقاء سطح کیفیت خدمات اجتماعی > مسئوليت هاى حقوقى : التزام سازمانها و افراد » به انجام قانون و رعايت مقررات و احترام به قوانين ن اجتماعى > مسئولیت های ‎DIET‏ : سازمانها و افراد به ارزشها » هنجارها » اعتقادات و باورهای مردم احترام گذاشته و شئونات اخلاقی را در کارها و فعالیتهای خود مورد توجه قرار دهند. 18

صفحه 19:
سطوح مسئولیت اجتماعی # سطح ملی ( حکومتی ) : دولت به منزله قلب هرجامعه بر مسائل اجتماعی تاثیر می گذارد . + سطح گروههای ‎Sd‏ نفوذ : احزاب » گروهها و تشکلهای سیاسی و اقتصادی ‏ بدلیل نفوذ در بخشهای کلان بر جامعه تاثیر مى گذارند. + سطح سازمانی : سازمانها به عنوان نهادهای اجتماعی ‏ بر جامعه تاثیر می گذارند . ع سطح فردی : افراد جامعه هر کدام به نوبه خود بر مسائل جامعه تاثیر گذارند و می بایست اصول اجتماعی را رعایت

صفحه 20:
مسائل اجتماعی چگونه بايد رعايت شوند ؟ مدیریت مسائل اچتماعی . تلاشی است در جهت پیش بینی مسائل عمومی که در ارتباط با افراد و جامعه می باشند . بايد در مورد این مسائل تحقیق کرد و استراتژی مناسب را برای حل آن اتخاذ نمود » تا بتوان اهداف بلند مدت جامعه را حفظ كرد . بهمين دليل در مديريت نوين » مدیران علاوه بر مهارتهاى فنى ‎٠‏ انسانى و رفتارى » بايد بر مهار تهاى سياسى و محيطى نيز تسلط داشته باشند .

صفحه 21:
مهار تهای مدیریت مساثل اجتماعی یک مدیر مسائل اجتماعی باید مهارتهای زیر را داشته باشد : ۰ دانش : درک درست و اساسی از نظام سیاسی . اقتصادی و اجتماعی ۲ مهارت : توانایی بکارگیری مهارتهای فکری , ارتباطی ۰ سیاسی و اجتماعی ۳. تچرپه : مشارکت در فرآیندهای سیاسی و اجتماعی و قدرت تجزیه و تحلیل آنها > نگرش و دیدگاه : تعهد لازم به مسائل اجتماعی و مسائل ملی ۳۵05 1001۴۳ .5 MOTIVATION, INNOVATION .6

صفحه 22:
طراحی سیستم مدیریت مسائل اجتماعی مرحله اول : تبیین و تشخیص مسائل اجتماعی مرحله دوم : ارزیابی آثار مسائل اجتماعی مرحله سوم : تحقیق و تحلیل مسائل اجتماعی مرحله چهارم : انتخاب استراتژی برای برخورد با مسائل اجتماعی مرحله پنجم : اجرا مر حله ششم : ارزیابی استراتژی

صفحه 23:
حسایرسی اجتماعی ارزیابی و اقدامات مربوط به ایفای مسئولیت اجتماعی افراد و سازمانها را * حسابرسی اجتماعی " می گویند . چهار محدوده جهت حسابرسی اجتماعی وجود دارد : ۱ _ محدوده فعالیت اقتصاذی : تولید کالا و خدمت با صرفه و صلاح جامعه و ایجاد امنیت اجتماعی ۲ _ محدوده کیفیت زندگی : بهبود کیفیت زندگی مردم » حفظ محیط زیست انسانی و اجتماعی ۳._ محدوده سرمایه گذاری اجتماعی : میزان مشارکت افراد و سازمانها در حل مشکلات اجتماعی و رفاه اجتماعی > محدوده مشسگل گشایی : مقابله با مشکلات اجتماعی و جلوگیری از بروز مسائل اجتماعی.

صفحه 24:
راههای افزایش مسئولیت اجتماعی ‎a‏ آموزش مدیران ‏6 نظم دهن د کی دولت ‏۴ قوانین ستقیم ‏الا قوانين غير مستقيم ‏۴ تاثیر رسانه گروهی ‏* نظام گزینش مدیریت ‏6 ارزشیابی جامع عملکرد مدیربت ۴ حسابرسی مستقل اجتماعی ‎

صفحه 25:
‎cul gine‏ اجتماعی و اخلاقبات اجتماعی ‏جه چیزی صحیح . مناسب و عادلانه است ؟ ‏رعايت اخلاقيات اجتماعى . مهمترین ر کن مسئولیت پذدیری اجتماعی است . وظيفه مدیران اجتماعی یک نوع توازن صحیح ؛ مناسب و منصفانه در جامعه است . ویژگیهای مسائل اخلاقی در مدیریت مسائل اجتماعی به شرح زیر است : ‏. _ بیشتر تصمیمات اخلاقی . پیامدهای گسترده و بلند مدت دارند. ۳ _ بیشتر تصمیمات اخلاقی » جایگزینی های گوناکونی دارند . ‏۳ _ بیشتر تصمیمات اخلاقی ‏ نتایج مرکیی دارند . ‏+ بیشتر تصمیمات اخلاقی » عواقب نامعلومی دارند . ‏ه_ بیشتر تصمیمات اخلاقی » دارای مفاهیم مشخصی هستند . ‎

صفحه 26:
سطوح اخلاقبات اجتماعی ۳ سطح فردی : هر فرد به نوبه خود به اخلاقیات . ارزشها و باورهای اجتماعی پایبند باشد . * سطح سازم‌اثی : افراد و گروهها در سازمانها به اخلاقیات اجتماعی باور داشته باشند . * سطح ملی : در سطح ملی همه مردم به قوانین اجتماعی پای بند باشند. * سطح بین المللی : همه جوامع به قوانین اجتماعی ؛ حفظ محیط زيست ومناقع بين المللى ‎Tah ager‏

صفحه 27:
از توجه شما متشکرم E-mail: Riahy_m_ie@yahoo. com

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان