مراقبت‌های بهداشتیپزشکی و سلامت

مشارکت برای ارتقای عادلانه سلامت

صفحه 1:
مشارکت برای ارتقای عادلانه سلا

صفحه 2:
EE

صفحه 3:
مشارکت گلوله ای جادویی؟ "7" در دهه های ۱۹۲۰و ۰۱۹۷۰ مشارکت عنصر اساسی . پروژه های طراحی شده برای توسعه پایدار و عدالت به ویژه برای کاهش فقر بود. 7" در کنفرانس آلماآتای سازمان جهانی بهداشت مشارکت به عنوان بخشی اساسی از سیاست های بهداشتی شناخته شد. 7" با پذیرش مراقبت بهداشتی اولیه به عنوان سیاست دولت ها همه اعضای سازمان جهانی بهداشت اهمیت درگیری آگاهانه ذینفعان در طراحی و اجرای خدمات و برنامه های بهداشتی را به رسمیت شناختند.

صفحه 4:

صفحه 5:
تعاریف مشار کت مردمی 101010101010110 1110000011 7" همکاری داوطلبانة اقشار مختلف مردم در اجراى برنامه ها بدون ایفای نقش در طراحی انها؛ "" درگیری اقشار مختلف مردم در طراحی. اجرا و ارزشیابی برنامه ها و بهره برداری از منافع آن؛ ‎O‏ مشارکت فرآیندی فعال است که در آن اقشار مختلف مردم به عنوان ذینفعانی فهیم و مصمم نتیجه یک پرنامه بهداشتی را متأثر ساخته و به رشد فردی. گروهی و جمعی می رسند.

صفحه 6:
دلایل بانک جهانی برای توسعه مشار کت مردمی ججح تت ‎ee‏ ‎-١‏ مردم برخوردار از مقدار زيادى تجربه و بينش در باره اينكه جه كارى باید انجام شود و چه کاری نباید انجام شود و دلایل آن هستند؛ ۲- مشارکت مردم در طراحی پروژه می تواند تعهد آنها نسبت به اجرای پروژه را افزایش دهد؛ ۳- مشارکت مردم می تواند به آنها برای توسعه مهارت های فنی و مدیریتی شان کمک کند و شاید فرصت های شغل یابی آنها را نیز افزايش دهد؛ ۶- مشارکت مردم در افزايش منابع در دسترس برای برنامه موثر است؛ و 0- مشارکت مردم راهی برای تحقق یادگیری اجتماعی(هم برای طراحان و هم برای ذینفعان) برنامه است.

صفحه 7:
# رويكرد سلامت همگانی از قرن ۱۳ تا کنون ‎oF‏ حفاظت از سلامت(از ۱۳۰۰ تا ۱۸۳۰ میلادی)- کنترل دم مسموم(از ۰ تا ۱۸۷۰ میلادی)- کنترل سرایت(از ۱۸۸۰ تا ۱۹۳۰ میلادی)- طب پیشگیری(از ۱۹۶۰ تا ۱۹۲۰ میلادی) ‏7" مراقبت بهداشتی اولیه(از ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ میلادی) ‏۲ ارتقای سلامت(از ۱۹۸۰ تا کنون): ارتقای سلامت فرایند قادرسازی مردم برای افزایش کنترل شان بر سلامت و بهبود سلامت است.مشور اوتاوا-۱۹۸۲

صفحه 8:
گفتمان ارتقاي سلامت بیشتر از مراقبت های بهداشتی اولیه: (Robinson , Gilford , Tones 1990- ( ee ‏ججح تت‎ 7" همكارى بين بخشى يا ضرورت كار با ساير بخش هاى دولتى و مؤسسات خصوصى كه كارشان بر سلامت اثر دارد را به رسمیت می شناسد؛ ل نیاز به توسعه همکاری در جوامع برای افزایش کنترل جامعه بر مسایلی که بر سلامت و «تخصص زدایی» و کنترل مراقبت بهداشتی اثر می گذارد. به رسمیت می شناسد؛ و ل ضرورت تقویت مشارک مردم(فیزیکی, اجتماعی و اقتصادی) در کنترل سلامت شان و نیاز به کار برای تغییر محیط به جای تأکید صرف بر تغییر در سطح فردی را به رسمیت می شناسد.

صفحه 9:
۵ اولویت اقدام برای ارتقای سلامت لل بنج "۲ ايجاد سياست هاى عمومى سالم؛ ايجاد محيط هايى كه حامى زئدكى سالم هستند؛ 3" تقويت اقدام جامعه: جوامع. خودشان بايد تعبين كنند كه نيازهاى آنها جيست و جكونه مى توانند به بهترين شكل آن را رفع کنند. بنابراین. قدرت كتترل بيشتر براى خود مردم باقى مى ماند. به جاى اين كه در دست «كارشتاسان» باشد؛ © كمك به مردم براى توسعه مهارت هاى شان به صورتى كه بتوانند كنترل ييشترى بر سلامت خود و محيطى كه در آن زندكى مى کنند. داشته باشند. مردم بايد مهارت هاى لازم براى انتخاب هاى سالم را داشته باشند. آنها ضمنا نياز دارند تا هنكام بروز يك بيمارى و يا حادثه. به طور موثر با آن روبرو شوند؛ و 7" بازنگری در سیستم مراقبت بهداشتى به نحوى كه تعادل بيشترى بين ارتقای سلامت و خدمات درمانى ايجاد شود و بخش سلامت بسيار نزديكتر با تمام بخش هابى باشد که کارشان بر سلامت. تاثير دارد.

صفحه 10:
۳ 1 2 دلایل توجه به مشار کت مردمی 101010101010110 1110000011 ۱- استدلال خدمات بهداشتی: بدون مشارکت مردم. بسیاری از خدمات تأمین شده. بدون استفاده مانده یا به درستی استفاده نمی شود چون مردمی که خدمات برای آنها طراحی شده است. در توسعه آنها درگیر نبوده اند؛ ۲- استدلال اقتصادی: هر اجتماعی برخوردار از منابع اقتصادی, فیزیکی و انسانی است که می توان و باید آنها را برای ارتقای سلامت جامعه و شرایط محیطی ‎Soe Get‏ ۳- استدلال ارتقای سلامت: بیشترین ارتقای سلامت مردم. نتیجه ای است از آنچه که آنها می توانند برای خود انجام دهند و ناشی از مداخلات پزشکی نیست؛ و ۶- استدلال حقوق اجتماعی: همة مردم به ویژه فقرا و محرومین. هم حق و هم وظیفه دارند که در تصمیمات موثر بر زندگی روزانة خود درگیر شوند.

صفحه 11:
مشارکت در مدیریت سلامت خود و جامعه 101010101010110 1110000011 ل طبق نظر اتول( ۱۹۹۰ ایده مراقبت بهداشتی اولیه متضمن پذیرش دو اصل است: برتری تحقق بهبود های کوچک در میان کل مردم نسبت به تأمین بالاترین استانداردهای مراقبت برای تعداد کمی از مردم ممتاز؛ و توان افراد غيرماهر با آموزش هاى محدود در تأمين خدمات اساسی. © سازمان جهانی بهداشت تلاش برای انتقال دانش و مهارت سالم زیستن به مردم را به عنوان نقطة آغاز درگیری مردم در طراحی و مدیریت برنامه های شلامت: توضیه نموده انست: در دهه ۱۹۹۰ تأكيد بیشتری بر مشارکت مردم در برنامه ریزی, اجرا و ارزشیابی برنامه های سلامت به عمل آمد سال ها تجربه در زمينة ارتقای سلامت نیز از ضرورت مشارکت مردم در مدیریت سلامت جوامع دفاع می کند.

صفحه 12:
سه رويكرد بخش سلامت به مشارکت مردمی ججح تت ‎ee‏ رويكرد يزشكى كه در آن سلامت به عنوان نبود بيمارى تعريف شده و مشاركت مردم به عنوان اجرای آنچه که پزشک تجویز کرده دیده می شود؛ رویکرد برنامه ریزی بهداشتی که در آن سلامت نه تنها به عنوان نبود بیماری بلکه به عنوان رفاه جسمی. روانی و اجتماعی مردم تعریف ‏ مى شود. در اين حالت. مشارکت مردم به معنای همکاری برای دریافت یک خدمت بهداشتی از طریق پرداخت پول. تجهیزات یا نیروی انسانی است؛ و رویکرد توسعٌ اجتماعی که در آن سلامت به عنوان شرایط انسانی تعریف شده و مشارکت مردم به عنوان درگیری فعال آنها در تصمیم گیری و پاسخ گویی برنامه ها قلمداد می شود.

صفحه 13:
رويكرد برنامه ريزى بهداشتى توسعة اجتماعى مشاركت مردمى مدل همكارى/ تعاون كنترل اجتماعى

صفحه 14:
چگونه به مشار کت نگاه کنیم؟ ججح تت ‎ee‏ 7" مشارکت درگذشته اغلب به عنوان يك «محصول» نكريسته ميشد و اين مساله به آن معنى است كه به شكل روشى براى دستيابى به موفقيت در فعاليتهاى برنامه به كار رفته است و تصویری خوب از اين منظ مشارکت جوامع محلی در بسیجهای همگانی کنترل بیماری است كه برای مثال در کشور جمهوری خلق چین و در سالهای ابتدایی. مردم محلی موشها و پشهها را میکشتند و حلزونهایی که موجب شیوع بیماری شیستوزومیا میگردیدند را در گودالهای خشک دفن میکردند. " مشارکت از این نوع ممکن است به صورت نوعی بسیج محسوب شود اما اين بیشتر یک نوع فعالیت برای کنترل بیماریهای واگیردار است.

صفحه 15:
مشارکت یک فرایند و نه یک محصول oooo در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ نورمن آپ هوف ‎PS cx s Norman Uphoff)‏ (۵۵0 .[) سوالات زیر را برای کمک به درک طبیعت مشارکت نوشتند: چه نوع مشارکتی اتفاق میافتد(در تصمیمگیری. در اجرای برنامه. در پایش و در ارزشیابی)؟ چه کسی مشارکت میکند(ساکنین محلی؛ رهبران محلی. افراد دولتی و اشخاص خارجی)؟ چگونه مشارکت انجام می‌شودلاز بالایاپایین داوطلبانه یا با ایجاد انگیزه؟) چه ساختاری برای حمایت از مشارکت وجود دارد؟ تا چه حد مشارکت تداوم خواهد یافت؟ آیا مشارکت به مردم کمک می‌کندتا درتصمیم گیری ها باتکیه بر تجارب و اعتمادشان شرکت کنند؟

صفحه 16:
مشارکت برای توانمندسازی مردم در سه حالت رخ می دهد بيتر اوكلى ‎(Peter Oakley)‏ 101010101010101 1110000011 ‎)١‏ مشاركت در جاهايى كه مردم محلی. فقط در فعالیت‌های برنامه درگیر هستند. برای مثال. افراد محلی که ممکن است در حفظ سیستم آب آشامیدنی سالم کمک نمایند و اين مشارکت مستلزم به کارگیری منابعی از سوی مردم همچون وقت. نیروی کار و احتمالا پول می‌باشد. اين نوع مشارکت. توانمندسازی را ارتقا نمی‌بخشند. ‏۲) مشارکت در جاهایی که افراد محلی در تعین اولویت‌های برنامه کمک کرده و نیز در فعلیت‌ها درگیر هستند. اگرچه افراد حرفه‌ای و متخصص هنوز کنترل کل هدف توانمندسازی را به عهده دارند. برای مثالب افراد محلی ممکن است در اخذ تصمیم برای اینکه سیستم آب آشامیدنی یک اولویت بوده شرکت نمایند. این نوع از مشارکت. مشاوره بوده و افراد حرفه‌ای و متخصص. هر دوی مشکلات و رادحل را تعريف و مشخص می‌سازند؛ اگرچه آنها ممکن است برخی از اين موارد را با توجه به واکنش‌های مردم محلی. اصلاح نمایند اما آنها مجبور به اين کار نیستند. ‎

صفحه 17:
مشارکت برای توانمندسازی مردم در سه حالت رخ می دهد بيتر اوكلى ‎(Peter Oakley)‏ ججح تت ‎ee‏ ۳ مشارکت در جاهایی که افراد محلی. نقش فعال و مستقیم در توسعه پروژه به عهده دارند. برای مثال. مردم محلی به سادگی نقطه نظر افراد حرفه‌ای را نمى يذيرند كه تامين اب سالم . یک اولویت محسوب شود و به جای آنها در جمع آوری و تفسیر اطلاعات برای انجام نیازسنجی مشارکت می‌کنند. آنها در مشخص کردن مشکلات و اولویت‌بندی آنها. یافتن راه‌حل‌ها, انجام فعالیت‌ها و فعالیت‌های مربوط به ارزشیابی مشارکت می‌کنند. اين نوع مشارکت به مردم محلی اجازه می‌دهد تا کنترل بر اوضاع داشته و سهمی در حفظ برنامه داشته باشند. اين کار پتانسیل زیادی برای قادرسازی مردم در توانمندشدن و از طریق ارایه فرصت‌هایی برای مردمی دارد که محروم و ضعیف و فاقد قدرت بوده و در انتخاب‌های واقعی برای زندگی خودشان درگیر می‌شوند.

صفحه 18:
طیف مشارکت ججح تت ‎ee‏ 7 مادامى كه تعريف منحصر به فردى از مفهوم مشاركت وجود نداشته باشد. دامن تعاريف مشاركت مردمى با به اشتراک گذاردن اطلاعات آغاز می شود. تا مشورت و سيس همكارى امتداد يافته و سرانجام به توانمندی مردم براى كنترل سلامت ختم مى شود: * به اشتراک گذاردن اطلاعات مترادف با ارايه اطلاعات از سوى متخصصان به مردم است. * توانمندسازی مردم به معنای ایجاد فرصت ها و تجاربی است که اجازه می دهد مردم به طور فعال در تصمیم گیری دربارة برنامه های بهداشتی درگیر شوند. 7" توجه به مشارکت مردم به صورت یک طیف. تأکید بیشتری است به توجه به فرایند مشارکت مردم و نه نتيجة مشارکت آنهاء

صفحه 19:
طیف مشارکت برای توانمندسازی ‎isl ——>‏ نوانندسازی ‏مسوولیت ‎ps‏ — هماهنگی و ‎gor‏ > مشاوره ج ‎SV tl‏ اطلاعات ‎ ‎ ‎

صفحه 20:
‎a ۰‏ ۰ م 93 ارزيابى فرایند مشارکت ۱ 101010101010110 1110000011 ‏7" به طورسنتی. مشارکت مردمی با پژوهش های کمی/ عددی (چند نفر از مردم در یک جلسه شرکت کردند یا چند نفر از آنها در یک فعالیت اجتماعی شریک هستند؟) به عمل مى آید اما مردم می توانند بيايند اما هيج تعهدی یا درکی از انچه که رخ می دهد. نداشته باشند. ‏" برای ارزیابی کیفیت مشارکت مردمی می توان از نردبان مشارکت استفاده کرد. در سال ۱۹2۹ دکتر شری آرنشتاین ‎(Sherry Arnshtein)‏ شکل نردبان مشارکت را ارایه کرد که: ‏* درپلة پایینی اين نردبان. مردم آگاه قرار می گیرند درحالی که در بالاترین پل نردبان مشارکت. فرد برخوردار از قدرت کنترل مطرح می شود. ‏* پله های میانی نردبان» جایی است که مشارکت مردم توسعه می پاید و درچ مشارکت آنها از داشتن حق ورود به برنامه تا فرد قدرتمند تغیبر می کند.

صفحه 21:
نردبان مشارکت ۱)#تصمیمها توسط افراد محلی و با کمک افراد حرفهای به عنوان مشاور گرفته ميشود. ۲)افراد خارج از جامعه به عقاید مردم محلی گوش میکنند اما خودشان تصمیم می گيرند. ۳)افراد خارج از جامعه اطلاعات را به مردم در مورد برنامه میدهند اما به دنبال نظرات آنان نیستند.

صفحه 22:
۰ ۵ ۰4 5 ارزيابى فرایند مشارکت ۲ ججح تت ‎ee‏ 7 تجسم هندسی دیگر برای ارزیابی کیفیت مشارکت مردمی, نمودار عنكبوتى (اسپیدوگرام) است. در این نمودار. امکان توصیف تغییرات فرآیند مشارکت مردم از طریق ترسیم وضعیت مشارکت آنها در پنج جهت مجزا فراهم است. هر یک از اين ۵ خط. نشان دهندهٌ یکی از عوامل کلیدی در مشارکت اند و هم آنها در یک نقطة میانی به یکدیگر پیوسته اند تا نمایی جامع از مشارکت مردمی را ارایه دهند. پنج خط نمودار عنکبوتی معرف نیازسنجی, رهبری, سازمان دهی. مدیریت و بسیج منابع است. با علامت گذاری میزان مشارکت مردم در برنامه در هریک از خطوط نمودار عنکبوتی. امکان ثبت هر نوع تغییر در میزان مشارکت مردم در هر زمان مورد نظر فراهم می شود.

صفحه 23:

صفحه 24:
تیبولوژی مشار کت مردم - جدول بر و اسپچ ‎istry‏ | درجه ok بالا اقدام مردم اقدامی نمی کنند فقط اطلاعات می گير ند مورد مشورت قرار مى كيرند راهنمایی می کنند در برنامه ریزی مشارکت می کنند دارای مقام نمایندگی دارای کنترل هستند می باشد و اطاعت آنها مورد انتظار است سعی در ترویج یک برنامه و توسعه حمایت از آن برای ت پذیرش آن توسط مردم دارد. اطاعت اجرایی و اداری برنامه مورد انتظار می باشد برنامه ای را اعلام می کند و جویای نظرات مردم دربا می شود و تنها در موارد ضروری برنامه اش را تعدیل برنامه مقدماتی خود را برای تغییر ارایه می دهد و قوصيا موثر مردم را در باره برنامه می پذیرد مشکل را تعبین و اعلام می کند و از مردم می خواهد مجموعه ای از تصمیماتی که می توان در برنامه اعمال ذ اتخاذ کنند و اصلی برنامه تصمیم گیری کنند

صفحه 25:
چگونه میتوانیم بر نامهریزی مشار کتی را توسعه دهیم؟ سس 1 7" ما هنكامى كه كمك به طراحى برنامه ميكنيم تا شرايط زندكى مردم را بهبود بخشيم, كاملا از دانشی که افراد محلى دارند. نفع ميبريم اما اين امر براى مأ كه ميخواهيم با افراد محلى مشاوره كنيم؛ كافى 7" ما نياز داريم تا شنیدن را به یادگیری تغییر دهیم تا قادر به درك پیشرفتهایی که مورد نظر است بشویم و اين مسایل باید برای افراد محروم و به حاشیه رانده شده قابل قبول شود. ما پاید اجازه دهیم تا افراد محلی به بررسی موقعیت خودشان بپردازند و آنها باید کنترل بر تصمیمگیری در مورد پروژههای توسعه در منطقهشان داشته باشند. Oo

صفحه 26:
‎we fe 8 ۲ 2‏ ‎polis po yo‏ اصلی برنامه ریزی مشارکتی 101010101010110 1110000011 ل در فرآيند برنامهريزى مشاركتى افراد فقير و محروم, به جاى تلقى شدن به عنوان اشياء و موضوعات برنامه به عناصر برنامههاى توسعه اجتماعی تبدیل می شوند و تبادل اطلاعات. تبدیل می‌شود به توانمندی در جایی که فضاهای مشارکتی وجود دارد: * مردم باید به عنوان«دریافت کنند گان» منافع برنامه شروع به برنامه ریزی نمایند؛ * با کسب مهارت‌ها و منابع برای تقاضا و پرداخت خدمات. آنها به ‎Ol pe‏ «مشتری» برای این خدمات قلمداد خواهند شد؛ و * در نهایت با کسب تجربه و اطمینان آنها به نحوی «برنامه‌ریزان و مدیران برنامه» خواهند شد.

صفحه 27:
اصول راهنما ‎oly‏ ایجاد مشارکت در برنامه‌ریزی ججح تت ‎ee‏ ‎OF‏ نسبت به محتوا و فرآيند برنامه. اهميت قايل شويد: محتوا به معنى ‏ايجاد اطلاعات مفید و فرآیند به معنی درگیر نمودن افراد + بد و گرایید به فعتی دز جر ‎PhS gee‏ ‏است؛ ‏7" سیستماتیک و قابل انعطاف باشید: سیستماتیک یعنی استفاده از یک رویکرد مرحله به مرحله و قابل انعطاف به معنى اماده بودن برای انجام تغییرات؛ و ‏7" نگرش‌ها و رفتارها را برای ترویج و ارتقای مشارکت و همکاری توسعه دهید: اين مساله به معنی نشان دادن احترام به مردم و ارزش قایل بودن برای نقطه نظرات افراد محلی است.

صفحه 28:
سه چالش کلیدی برای توسعه آتی مشارکت مردمی 101010101010110 1110000011 ‎-١‏ نحوه رويارويى با واقعيت نبود تعريفى جامع و جهانى از مشاركت مردمى براى توسعه مشاركت در مديريت جامعه؛ "- تصورات غيرواقعى درباره سهم مشاركت مردم در برنامه هاى توسعه؛ وي ۳- مباحث موجود پیرامون توزیع قدرت و کنترل برنامه هاى اجتماعى بين مديران و متخصصان و اقشار مختلف مردم.

صفحه 29:
3 خانواد /دوستان شبکه های خودیاری ep so ۰ نقشه تغییرات مراقبت از سلامت

صفحه 30:
تارق هات ج31 درصد بالای مراقبت‌های تخصصى فوریت های پزشکی 3 4 9 1: 3 5-9 درصد بالاى 9 خودمراقبتى 4

صفحه 31:
عاملیت خودمراقبتی (توانمندى) - تعریف فرد از سلامت - خودانگاره - مزایا و موانع درک شدة عوامل | رت 0 - سلامت درك شده - ارزش سلامت بر || - نفوذاجتماعى ور - سيستم اعتقاات لفدها | | - سیستم 2 * ارزش‌ها - خودکارآمدی محیط حمایت کننده حمایت اجتماعی, سرمایه اجتماعی؛ گزینه‌های انتخاب سلامت؛ ت لازم برای کسب دانش, مهارت؛ انگیزش و خودکارآمدی - تسهیلات لازم برای کسب دانش؛ مهارت و انگیزش -کنترل درک شده - بهبود خودانگاره

صفحه 32:
مسوولیت پذیری برای سلامت 101010101010110 1110000011 “ادر سال 1987 جك اب وزير بهداشت و رفاه وقت كانادا كزارشى را تحت عنوان "دستيابى به سلامت برای همه " ارایه كرد كه در اين كزارش سه مكائيسم اصلی برای ارتقای سلامت را مورد اشاره قرار داد: ۱)خود مراقبتی ۲)همیاری متقابل ۳)توسعه محیط های سالم

صفحه 33:
توانمند سازی 101010101010110 1110000011 7" توانمندسازی در حوزه سلامت. فرایندی است که طى آن افراد اين قابلیت را به دست می آورند که بر تصمیمات و فعالیت های تاثیر گذار بر سلامت خود کنترل بیشتری داشته باشند. اين فرايند را مى توان در قالب كسب مهارت ها و توانايى ها ديد. يا آن را به صورت یک دیدگاه در سیاست كذارى مد نظر قرار داد. 7 این فرایند معمولا با افزایش احساس خودکارآمدی و اعتماد به نفس افراد همراهی دارد و مردم را قادر می سازد که نیاز های خود را بیان کنند. نظرات خود را ابراز نمایند. راهکارهایی برای مشارکت در تصمیم گیری ها بيابند. و به فعالیت های سیاسی. اجتماعی و فرهنگی برای رسیدن به خواسته های خود بپردازند.

صفحه 34:
توانمندسازی فردی و اجتماعی سسسسسسسسسسسه ت ۲ توانمندسازی فردی داشته ها و توانایی های افراد ضعیف را توسعه می دهد تا بتوانند در خصوص مسایلی که بر زندگی شان اثرگذار است. مشارکت کنند. چانه زنی نمایند و تاثیرگذار باشند و بتوانند بر این مسایل کنترل داشته و نسبت به آنها پاسخ خواه و پاسخگو باشند. 7" مبنای توانمند سازی اجتماعی ایجاد تعهد در تمام سطوح جامعه. مبتنی بر این درک است که هر جامعه. خود بهترین قضاوت کننده در مورد مشکلات آن جامعه می باشد و از توانایی به کار بستن اقدام مناسب برای حل مشکلات مذ کور برخوردار است.

صفحه 35:
توانمندسازی جامعه ججح تت ‎ee‏ توانمندسازى جامعه به اين معناست كه مشاركت جمعى ميدم. فرصت جلب حمايت و تأثير مثبت بر آنجه كه قيار است بياى آنها اتفاق افتد تا سلامت شان افزايش يابد را در اختيارشان مى كذارد. 7" الكوهاى توانمندسازى جامعه براى ارتقاى سلامت سعى در رویارویی مناسب با تأثیی متقابل ظرفيت جامعه. سرمايه اجتماعى و توانمندی مردم برای تغییی و بهبود شرایط جامعه دارد. 7 برخی رسیدن میدم به درک جمعی در زمینه سلامت را که آثار مهمی بر توسعه ظرفیت جامعه برای یک زندگی سالم دارد. متیادف با توانمندسازی جامعه می دانند.

صفحه 36:
1 ۳ ۳ مشار کت در سلامت ججح تت ‎ee‏ ‏7 مشارکت در سلامت عبارت است از توافق داوطلبانه بين دو يا جند شريك برای همکاری به منظور دستیابی به مجموعه ای از اهداف مشترک در حوزه سلامت. 7" چنین همکاری هایی ممکن است به صورت خودمراقبتی. همیاری متقابل. اقدام جمعی, همکاری های بین بخشی یا بر مبنای اتحاد برای ارتقای 7" این همکاری ها ممکن است در یک دوره محدود و معطوف به یک هدف خاص. مثل تصویب و اعلان یک قانون صورت پذیرد. یا به صورت طولانی مدت و به منظور دنبال کردن اهداف متعدد شکل گیرد. 7" برای ارتقای سلامت نیاز روزافزونی به مشارکت ارگان های دولتی؛ نهادهای مدنی و بخش خصوصی وجود دارد.

صفحه 37:
هرم مفهومی گفتمان ارتقای سلامت رن 55 35555 راهبرد زندگی با کیفیت ‏ " اقدام توسعه سیاست های سالم؛ توسعه محیط های سالم ؛ توسعه اقدام جامعه؛ توانمندسازی افراد؛ گروه ها و جوامع؛ بازنگری در خدمات سلامت

صفحه 38:
هرم ساختاری مدیریتی گفتمان ارتقای سلامت 4 4 3 3 4 - 4 1 ۹ 7 58 بت سبک زندگی ‎A‏ = د 2 تس جاسا كير

صفحه 39:
همکاران ۱۳۹۲ دکتر شهرام رفیعی فر و

صفحه 40:
تابلوی سطوح و مداخلات مشار کت مردمی دکتر شهرام آموزش ها/اقدام ها ظرفیت سازی برای ارایه خدمات خودمراقبتی و آموزش اثربخش بیمار در بخش سلامت. آموزش و توانمندسازی مردم و بیماران. ارتقای فرهنگ سلامت با رویکرد خودمراقبتی ظرفیت سازی برای تشکیل و حمایت از گروه های خودیار و همسان در بخش های سلامت/ رفاه اجتماعی/آموزش کشور. آموزش و توانمندسازی گروه های خودیارو همسان. توسعه شبکه های خودیار مجازی و حقیقی ظرفیت سازی برای توسعه موقعیت های حامی سلامت در شهرها/محلات /سازمان هاء توسعه شوراهای حامی سلامت. توسعه انتلاف ها و اتحادهای حامی سلامت. برقراری ارتباط استراتژیک برای ارتقای سلامت. توسعه اقدام جامعه پرای سلامت رفیعی فر و همکاران؛ ۱۳۹۲ موقعیت برنامه خانه» مطب خودمراقبتی بیمارستان»ٍ آموزش بیمار داروخانه» آزمایشگاه مرکز بهداشتی خانه کروه های خودیار مرکز بهداشتی گروه های همسان مطب بيمارستان مدرسة مسجد محل کار مدرسه.محل کار .| مدارس مروج سلامت مسجد.سازمان محل های کار مروج سلامت شهرداری» فرمانداری | سازمان های دولتی و استانداریدانشگاه | غیردولتی حامی سلامت اصناف و احزاب حامی سلامت شوراهای ملی»شهری؛ محلی و صنفی حامی سلامت گروهی

صفحه 41:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان