صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
at s
3 شما اهميت مشاوره قبل
صفحه 4:
< طرح آموزش هاي قبل از ازدواج در سال972)0) در کشور به
تصویب رسیده و به استان ها ابلاغ شد. بدنبال آن در کلیه استان ها
كلينيك مشاوره قبل از ازدوا ج دایر گردید و مسئولان دفاتر عقد ازدواج
موظف شدند كه صيغه عقد جهت آفراد در شرف ازدواج را نها در
صورتي جاري نمایند که طرفین گواهي تندرستي مبني بر انجام آزمایش
و كدر أندن كور أموزشي را ار انه ومد این طرح درحال حاضر در
کلیه استان ها درحال اجرا مي باشد.
>
_
صفحه 5:
هدف از اجراي این برنامه
< ارتقاء سطح آگاهي زوجین در زمینه اخلاق اسلامي»
احکام و حقوق متقابل آنان»
ارتقاء سطح آگاهي زوجین در خصوص اهمیت و ضرورت کنترل جمعیت و
روش هاي مختلف پيشگيري از بارداري»
ارتقاء سطح آگاهي زوجین در مورد بهداشت رواني و اصول و مهارت هاي
ارتباطي
ارتقاء سطح آگاهي آنان در خصوص پيشگيري از بيماري ها
و آشنايي آنان با واحدهاي ارائه دهنده خدمات بهداشتي - درماني بوده است
بنابراین» هدف:
بررسي سلامت زوجین و درمان بیماریها و بکارگرفتن تدابیر لازم نیز در تولد
فرزندان سالم و داشتن خانواده اي سالم
صفحه 6:
مشاوره قبل از ازدواج
7 آزمایشات اولیه
آموزش ها
صفحه 7:
مشاوره قبل از ازدواج
< آموزش زمان مناسب برای بچه دار شدن و فاصله گذاری
+ مشاوره ژنتیک براي افراد بیمار و افرادي که در معرض يك اختلال ارثي هستند
< تشخيص ناقلين تالاسمى
< استفاده از روشهاى مختلف تنظيم خانواده
< آزمايش اعتياد قبل از ازدواج
* واكسيناسيون كزاز و سرخجه
* روابط جنسى و بيماريهاى أميزشى(5110)
۶ شرکت در کلاسهای آموزشی
* روشها و اهمیت تنظیم خانواده
صفحه 8:
۰ 3 ”
آزمایشات
* خون» جهت تعیین گروه خون وبررسی وجود کم خونی
۴ ادرار برای تعیین اعتیاد در زوجین
صفحه 9:
آموزش ها
* اهمیت آزمایشات روتین
*مشاوره ژنتیک
< اهمیت تنظیم خانواده و وسایل پیشگیری مختلف
< بهداشت فردی و روابط زناشونی صحیح
د 2
صفحه 10:
مشاوره قبل از ازدوا ۳
| اوره قبل از ازدواج Ose
+ آموزش هاي لازم در مورد
بيشكيري از oo سرخجه در بارداري و ايمن سازي عليه
سرخجه و لزوم انجام واكسيناسيون
< راه هاي انتقال و بيشكيري از بيماري هاي مقاربتيء لزوم انجام
معاينات دوره اي يستان و آزمايش ياب اسمير در كلاس هاي
أموزشي كه بدين منظور در مراكز بهداشت داير مي باشده به
زوجين داده مي شود.
٠ از اهداف مهم أموزش و مشاوره قبل از ازدواج
پيشگيري از بيماري ها است. سلامت جسمي و رواني زوجين در
موففیت آزدواج تولد فرزندان سالم و داشتن خانواده آي سالم نقش
دارد..
صفحه 11:
موارد الزام مشاوره ژنتیک
۶ قبل از ازدواج فامیلی
۶ قبل از ازدواج افرادیکه درخانواده فرزند عقب مانده ذهنی یا معلول
* پس از تولد فرزند دارای اختلال ژنتیکی
+ درموارد سقط مکرر» مرگ ومیر داخل رحم یا حین تولد
و قبل از بارداری: سن مادر بالای 20 سال» یکی از والدین حامل ژن
معیوب یا اگر مادر در اوایل بارداری تحت تاثیر عوامل تراتوژن زا باشند
مثل اشعه ایکس
۱ د 2
صفحه 12:
مشاوره انتیک OQ
در مشاوره ژنتيك» سه اصل عمده عبارتند از :
* شناخت بيماري
> 2 آشنايي با طرق انتقال بيماري و احتمال بروز اختلال
« 2 شناسائي افراد در معرص خطر.
* در مشاوره ژنتيك تشخیص بيماري از اهمیت زيادي
برخوردار است. ۱
تشخیص با گرفتن تاریخچه بيماري در coal gl معاینه و
در صررت تن انجام تست هاي آزمايشگاهي»
ظ _
صفحه 13:
نقش پرستار بهداشت ت جامعه در مشاوره ژنتیکی
در هر سه سطح پیشگیری می تواند ایفا کننده نقش باشد
پیشگیری سطح اول
پیشگیری سطح دوم
پیشگیری سطح سوم
د 2
صفحه 14:
زمان مناسب برای بچه دار شدن
و فاصله گذاری
> از مواردي كه قبل از ازدواج باید مورد توجه قرارگیرد و جزو اهداف برنامه هاي
آموزش و مشاوره قبل از ازدواج نیز ۸
۰ آشنايي زوجین با روش هاي مختلف پيشگيري از بارداري است. براي پيشگيري
از بارا و نحوه فاصله كذاري بين فرزندان و تنظيم دلخواه ابعاد زند بايد به
زوجي مده برا ي ازدواج آگاهي هاي لازم داده شود.
< وقوع بارداري در صورتي كه زوجين از نظر اقتصاديء اجتماعي و رواني آمادكي
By براي يذيرش أن را نداشته باشند ممكن است منجر به مشكلات قابل توجهي در
زندگي شود.
از طرفي کنترل رشد بي رویه جمعیت در کشور تا حد زيادي بستگي به آگاهي و
نگرش و رفتار این افراد دارد و يكي از بهترین و مناسب ترین فرصت ها براي
آموزش آنان موقعیت قبل از ازدواج است.
صفحه 15:
Intensive Care
صفحه 16:
مراحل تکاملی خانواده
. تشکیل خانواده
. فرزند دارشدن
. خانواده با فرزند سن قبل از مدرسه
. خانواده با فرزند سن مدرسه
خانواده با نوجوان
روانه کردن فرزندان به خارج از منزل
خانواده در سن میانسالی
خانواده درسن بازنشستگی و سالمندی
_
صفحه 17:
۶ با ازدواج آغاز شده
< طول اين مدت متغير
تشكيل خانواده
صفحه 18:
وظایف خانواده در این مرحله
* فراهم نمودن محیط رضایت بخش متقابل
< تنظیم خانواده
ارتباط با اتوام وخویشاوندان
۱ د 2
صفحه 19:
وظایف پرستار
۶ اولین مداخلات
مشاوره وآموزش تنظیم خانواده»
تطابق با نقش والدی
مشاوره قبل از زایمان
برقراری ارتباط
صفحه 20:
2 مرحله فرزند دارشدن
< ازتولد تا (0ماهگی
* نوزادی» شیرخوارگی ونوپایی
* بحران تکاملی مشخصه این دوره
20
صفحه 21:
وظایف خانواده در این مرحله
> تقویت خانواده
< مشاوره با همسر در زمینه کشمکش های ناشی از وظایف متعدد
خانواده
+ برآورده کردن نیازهای تکاملی مادر» پدر وکودک
> پذیرش نقش های جدید توسط اعضاء
۱ د 2
صفحه 22:
2
وظایف پرستار
۶ بررسی نقش والدین
+ بررسی واکنش خانواده نسبت به کودک
< آموزش نحوه مراقبت صحیح از کودک؛ ایمن سازی کودک
> مشاوره درباره روابط صحیح خانوادگی
< مشاوره تنظیم خانواده
* ارزیابی نیازهای کودک نوپا و آموزش به خانواده
صفحه 23:
3. خانواده با کودک سن قبل از مدرسه( پیش
دبستانی)
* از 0/0 تا 0 سالگی سن بزرگترین فرزند خانواده
* این دوره تعداد اعضای خانواده از 9 تا 6 نفر متغیر است
۶ افراد نقش هایی چون همسرء پدر مادر » دختر وپسر دارا هستند
< پیچیده تر شدن روابط خانوادگی
< کودکان باید عدم وابستگی را یاد بگیرند
: د 2
صفحه 24:
24
وظايف خانواده
* محافظت کودکان از سوانح
* اجتماعی کردن کودک
۶ آموزش مراقبت از خود به کودک
آماده كردن كودك براى ورود به مدرسه
» آماده كردن كودك بزركتر براى ورود فرزند جديد
د 2
صفحه 25:
25
وظایف پرستار
< بررسی منزل از نظر نکات ایمنی
+ آموزش مهمترین مشکلات بهداشتی کودک
۶ توجه به ارتباط زناشویی
* تنظیم خانواده
+ برقراری عدالت بین فرزندان
۶ برقراری ارتباط مناسب
صفحه 26:
4 خانواده با فرزند سن مدرسه
* 9 قسمت دارد:
کودکی: حدود © سالگی» که کودک تمایل به گروه برای رشد وارتقاء
فعالیت خود دارد
< قبل از بلوغ: حدود 6-600 سالگی است که کودک رضایت وامنیت
خود را در رضایت دیگران می بیند
< بلوغ: تا 40-06 سالگی ادامه دارد.با ترشح هورمون های جنسی
بلوغ آغاز می گردد.
_ .
صفحه 27:
27
وظايف خانواده
* باز نگه داشتن روابط خانوادگی
* کارکردن با هم برای رسیدن به هدف مشترک
+ برنامه ریزی و اتخاذ روش های مناسب جهت تداوم زندگی زناشویی
۶ توجه به حریم کودکان
+ برقراری ارتباط نزدیک با بستگان
< بها دادن به زندگی خانوادگی
قبول عقاید جدیدی که کودک به منزل می آورد
صفحه 28:
28
وظایف پرستار
* بهبود وارتقاء روابط صمیمانه بین همسران
آموزش بهداشت. مشاوره وارجاع به منابع مناسب
غربالگری کودکان از نظر اختلالات بینایی و شنوایی؛ یادگیری
ورفتاری
پیگیری موارد غربالگری شده
د 2
صفحه 29:
5. خانواده با نوجوان
*با ورود بزرگترین فرزند به 9))سالگی آغاز شده و 0-0 سال طول
می کشد
مشکل ترین وبحث برانگیز ترین مرحله
+ وظیفه تکاملی نوجوان» حرکت از قطب وابستگی به والدین به سوی
عدم وایستگی و ارتباط بیشتر با همسن وسالان
< هدف کلی خانواده» انتقال مسئولیت به نوجوان و در نظر گرفتن آزادی
درحد متعادل برای وی
صفحه 30:
وظایف خانواده
< متعادل نمودن آزادی ها تام با واگذاری مسئولیت به نوجوان
* برقراری ارتباط باز و مناسب بین والدین وفرزندان
> حفظ روابط مناسب همسران
۲ د 2
صفحه 31:
وظایف پرستار
> تعيين عوامل خطر در خانواده وگفتگو با آنها در مورد خطرات و
استراتژی ارتقاء سطح سلامت
۶ توجه به سوانح وحوادث رانندگی و ورزش
< تقویت ارتباط همسران» مشاوره در ارتباط حمایت همسران از یکدیگر
صفحه 32:
6.روانه کردن فرزندان به خارج از منزل
۶ با ترک بزرگترین فرزند خانواده شروع تا ترک آخرین فرزند
* طول مدت اين دوره بسته به تعداد و زمان ازدواج فرزندان متفاوت
* مصادف با سن میانسالگی خانواده
۶ پیدا کردن نقش های جدیدی مانند پدربزرگ ومادر بزرگ
د 2
صفحه 33:
وظایف خانواده
* حمایت از عدم وابستگی و استقلال فرزند
> دخالت در وسیع تر کردن حلقه خانواده برای پذیرش اعضای جدید
> مراقبت از والدین سالمندو احتمالا بیمار
< تطابق والدین با ترک فرزندان
< تطابق با نقش های جدید خانوادگی
د 2
صفحه 34:
34
وظايف يرستار
* مداخله در مشکلات ارتباطی بین بالغین جوان و والدین آنها
۶ مداخله درنقش های والدینی
۶ مداخله درمراقبت از والدین سالمند
< ارتقاء سطح سلامت وتاکید بر سبک زندگی سالم
د 2
صفحه 35:
7 خانواده درسن میانسالی
< با ترک کوچکترین فرزند خانواده شروع می شود و تا بازنشستگی یا
مرگ یکی از زوجین طول مى كشد.
> زوجین زندگی هسته ای را ادامه داده و با فرزندان ونوه ها تعامل
دارند
۲ د 2
صفحه 36:
وظایف خانواده
* انتخاب شیوه سالم زندگی:
ترک عادات غیربهداشتی» انجام فعالیت تفریحی سالم و استراحت کافی
+ حفظ ارتباط بین نسل های گذشته وآینده
< تطابق با خلا ناشی از ترک فرزندان
. د 2
صفحه 37:
وظایف پرستار
+ حفظ ارتباط صحیح زناشویی
+ کمک به مراقبت از افراد سالمند
برآورده سازی نیازهای بهداشتی برای ارتقاء سلامتی
تغذیه مناسب کاهش وزن وترک دخانیات
۲ د 2
صفحه 38:
8 خانواده در سن بازنشستگی و سالمندی
< با بازنشستگی یکی از زوجین آغاز شده و با مرگ آنها پایان می یابد
* برداشت های سالمندان از این مرحله متفاوت است
+ برخی آن را بهترین دوران زندگی و برخی احساس بدبختی کرده
* این احساس به وضعیت مالی» توانایی حفظ محیط رضایت بخش منزل
و وضع سلامت فرد بستگی دارد
_ ۱
صفحه 39:
وظایف خانواده
< مهمترین ؛ داشتن زندگی رضایت بخش
* زندگی در منزل خود رضایت بخش تر است
< تطابق با کاهش میزان درآمد
< تطابق با از دست دادن همسر
< تقویت ارتباط صحیح بین زوجین
رعایت نکات ایمنی در منزل
برنامه ریزی جهت پیشگیری از اختلالات تغذیه ای دوران سالمندی
39
صفحه 40:
وظایف پرستار
* ارتقاء سطح سلامت در کلیه حیطه ها: تغذیه» معاینات بهداشتیء
فعالیت استراحت
* کمک به سالمند از مرحله حاد بیماری تا مرحله نوتوانی
* بررسی وشناخت مشکلات روانی وحمایت از خانواده
ارائه مراقبت های مستقیم وغیر مستقیم به خانواده سالمند
( غیر مستقیم مانند ارجاع به منابع مناسب)
_ ۲