mesr_dorehaye_tarikhi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مصر باستان”

مصر باستان

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: فهرست:ترتیب شکل گیری دوره هامقدمهتاریخچه مصرباستاناسطوره شناسی مصرمعماری در دوره پادشاهی کهنمعماری در دوره پادشاهی میانهمعماری در دوره پادشاهی جدیدغروب اهرامچگونگی ساخت اهرام مصرمعبد آمون-رعمعبد میلیونها سالمعبد رامسس سومتالار ستوندار اصلیمعبد تدفینی رامسیومخورشید پرستیاطلاعاتی مختصر درباره اهراممنابعمقابرمصطبه ایهرم پله پله ای زوسراهرام ثلاثهمقابر صخره ایمعبد منتوحوتب مقبره ملکه حتشپ سوتمعابد سردردارمعبد آمون در القصرمعبد آمون-رع

اسلاید 3: ترتیب شکل گیری دوره ها:پارینه سنگیمیانه سنگینو سنگی ماقبل تاریخ بین النهرین مصر سومر آکاد و...پادشاهی کهنپادشاهی میلنهپادشاهی جدید

اسلاید 4: مقدمه : چه بسیار زمان و فکر و کار سخت در بنای جامعه بشری با آن همه کلیسا ، مسجد ، فرودگاه ، راه آهن ، کتابخانه ، بندرگاه و کارخانه اش صرف شده است . این بناها چنان سخت و پایدار می نماید که پنداری همیشه می مانند . ممکن نیست که حتی به خیال خود راه دهیم که روزی این بناهای برجسته در دل خاک مدفون گردد . بشر آینده بر خرابه های جهان ما جهانی دیگر سازد . چه بسا مردم جوانی که بیش از سه هزار سال پیش در مصر باستان کنار رود نیل می زیستند ، نیز چنین فکری داشتند . شاید می پنداشتند که جلال شاهانشان هرگز زوال نمی گیرد و فراموش نمی شود و معابد و قصر های بزرگشان هرگز زیر شن و خاک مدفون و مفقود نمی گردد . مصریان قدیم مردمی نجیب و سرفراز بودند . در میانشان معماران و مهندسان بزرگ فراوان بود . شاهان نیرومندشان در بحبوحه ی جلال بی پایان و ثروت بی کرانی می زیستند که هرگز به جهان امروز ما شباهت نداشت . با این همه از آن مردم پیشین چیزی نمامد و آخرین اثر آنان نیز در اقوام غالب ، حل شد . فقط بزرگترین و مستحکم ترین بناهای ایشان اکثرأ نیمه خراب باقی مانده است تا مورخان را به تحقیق و جهانگردان را به اعجاب وا دارد . بشر عصر جدید تنها به دیدن اهرام نزدیک قاهره که حتی هزاران سال وزیدن باد شن نیز نتوانسته است دفن یا خرابشان سازد قناعت نکرده و پیوسته به خود گفته است : نمی دانم که این ها چیستند یا چنان عجایبی را چه کسانی میان صحرا ساخته اند . گویا هرگز این معما را نتوان گشود .  با گذشت سال ها کم کم قطعات پراکنده داستان این نژاد بزرگ و باستانی به هم پیوست و آثاری از تاریخ قدیمش در کتب پیشینیان و تراجم کتیبه هایی که بر سنگ و بر  خرابه ها کنده بودند و حتی بر کاغذ هایی از برگ نباتات آبی نوشته بودند ، یافته شد . در این مدارک و اسناد ، مصریان خود شرح رسوم و عادات مردم و پادشاهان خویش را داده بودند .» « چنانچه مکرر به بیان آمده است تاریخ با اختراع خط، یعنی حدود ۵۰۰۰ سال قبل، آغاز شد. این نشانه گذاری برای تعیین مبداء تاریخ پذیرش عمومی یافته است، زیرا دو پدیده مورد بحث - یعنی اختراع خط وآغاز تاریخ- شاید فقط با اندک اختلافی همزمان بوده اند ؛ و از جهتی نیز فقدان مدارک خطی مسلما یکی از اختلافات عمده ای است که جامعه های قبل از تاریخ را از جامعه های تاریخی متمایز می دارد. اما چون بخواهیم وارد چون و چرای مطلب فوق شویم ، با چند مساله ی  غامض روبه رو می شویم . تمایز میان تاریخ با قبل از تاریخ تا چه اندازه  میتواند معتبر باشد؟» 

اسلاید 5: تاریخچه ی مصر باستان: « بسیاری از کتب تاریخ هنر، بهنگام پرداختن به هنر تمدن های کهن، یا تمدن بین النهرین را اولین مبحث قرار می دهند و یا تمدن مصر را . البته قدمت تمدن بین النهرین در قیاس با تمدن های دیگر بیشتر است لیکن تمدن بین النهرین همواره محل تاخت و تاز اقوام مختلف بوده و تاریخی آشفته دارد . همین آشفتگی در تنوع و تغییرات مدام در جلوه های هنری آن تمدن دیده می شود ، و لذا در آثار هنری باقی مانده از تمدن بین النهرین ، همان گونه که دیدیم به رغم زیبایی و قدرت ، نمی توان به دنبال یک منشا و یک منبع الهام و حتی یک شیوه ی بادوام بود . تمدن بین النهرین به رغم سرگذشت پر نشیب و فراز خود در آثار هنری شکل گرفته در تمدن های دیگر تاثیراتی مهم گذاشته است . حتی در ابتدایی ترین تجلیات هنر مصر می توان آثاری از این تاثیر مشاهده کرد ، اما این تاثیرات ، به همان ادوار ابتدایی محدود می شود . هنر مصر در این زمینه سرنوشتی کاملا متفاوت و متضاد با سیر تاریخی بین النهرین دارد . مصر با تاریخی نسبتا آرام و یکدست که کمتر تحت هجوم قرار گرفته ، توانست در زمینه های هنری هویتی مستقل و با ثبات و دست نخورده را برای مدتی بسیار طولانی حفظ نماید . رود نیل در طول تاریخ منشأ آبادانی و منبع حیات این سرزمین و ساکنان آن بوده است . با توجه به این که این رودخانه از میان دو بیابان خشک صحرای عربستان (در شرق) و صحرای لیبی (در غرب) عبور کرده و نوار سبز و حاصلخیزی را در این پهنه خشک و سوزان ایجاد نموده ، می توان به جرأت نیل را شاهرگ حیاتی تمدن مصر دانست   « ساکنین مصر از دو تیره مختلف بوده اند . در قسمت شمالی ، در دلتای نیل انسانهایی از نژاد آسیایی با صورتهای گرد و پوست های روشن می زیسته اند  . ساکنین دره نیل مردمی با جمجمه ها و صورت های کشیده و پوست قهوه ای از تیره آفریقا ییان بوده اند. این دو تیره در ابتدا حکومت های مجزا داشته اند و در نتیجه سرزمین مصر به دو قسمت مصر علیا و مصر سلفی نقسیم شده بود . پادشاه نارمرNarmerکه در این ایام حکمران مصر علیا و فرماندهی مقتدر بود توانست در سال ۳۲۰۰ ق.م. با تسلط بر مصر سفلی اتحادی میان دو منطقه به وجود آورد و تاریخ مدون و مستند مصر هم از همین زمان شروع می شود . هنر مصر را در عهد کهن می توان اجمالأ با صفات دینی، ابدیت گرا، کاهنی و ایستا توصیف نمود »2« تمدن مصر از دیر زمان چون خامدترین و محافظه کارترین تمدن روی زمین شناخته شده است . به گفته افلاطون هنر مصر در مدت ۱۰۰۰۰ سال تغییری نیافته بود .»

اسلاید 6: شکل گیری اهرام درکنار رود نیلرود نیل مسیررود نیل

اسلاید 7: «  مصریان باستان زندگی جهانی خود را بیشتر در اندیشه پایندگی و تامین سلامت و شادی در زندگی بعد از مرگ می گذرانیدند . انسان مصری میان روح و جسم جدایی نمی شناخت و معتقد بود که از لحظه تولد یک خود دیگر با انسان همراه می شود. این خود دیگر که کا نامیده می شد، به عقیده او بعد از مرگ در درون جسد لانه می گرفت و به حیات خود ادامه می داد ، و انسان مصری برای تامین امنیت زندگی کا می کوشید بدن مرده را تا حد امکان از صدمات و ضایعات حفظ کند .  مومیایی کردن یکی از راههای حفظ جسد بود. اما کار به همین جا ختم نمی شد. می باید غذا و آشامیدنی ، و همچنین لباس و لوازم زندگی مورد نیاز کا شوند. دیوار نگاره های درون مقابر،عمدتا ، فعالیت های روزمره انسانی را در خود ثبت می کردند تا موجبات لذت کا را فراهم آورند. اما نکته ای که باید تذکر بدهیم این است که همه این اقدامات ، و همه این آثار هنری ، در خدمت قدرت نمایی فرمانروایان نیمه خدای مصری یعنی فرعونها و شخصیتهای مهم مذهبی و سیاسی قرار می گرفت . گفتیم که تندیس هایی از متوفی در داخل مقبره گذاشته می شد در این تندیس ها ،  شباهت چهره مهم ترین مسایلی بود که تندیس ساز باید آن را در نظر بگیرد . استحکام اسلوب و مسایل نیز ضرورت داشت . لذا ، بخصوص در مورد افراد سرشناس ، تندیس ها عموما از سنگ تراشیده می شد .  تندیس یکی از فرعون ها  به نام خفرن   یکی از مجموعه تندیس های شبیه به هم است که برای مقبره او ساخته شده بودند.  در این تندیس ، خفرن بر تختی نشسته است که در روی پایه هان آن نقشی ترکیبی از ساقه های دو گیاه بومی مصر به نام  پاپیروس و لوتوس کنده شده است . بال های محافظ یک شاهین که بر سر او گسترده شده اشاره به مقام الهی خفرن به عنوان  پسر   خدای- خورشید دارد . ظاهر قالبل گونه تندیس به خاطر ان است که پیکر تراش مصری تندیس خود را به روش تراش قسمت های اضافی از تخته سنگ به وجود می آورد . آن ها در هنر چهره سازی تا حد امکان به طبیعت وفاداری نشان می داده اند . به طور کلی نقاشان مصری ، برای تجسم پیکره های انسانی قواعد و قراردادهایی را به کار می بردند که بی شباهت به سنتهای تجسمی بین النهرین نبود.

اسلاید 8: از روزگاران بسیار کهن، مصریان باور ادامة حیات بعد از مرگ را، تداول بخشیدند و دریافتند که می‌بایستی با جامعة خود در مناسبات خدایان مربوط به طبیعت، کشاورزی و جانوری، هم‌نوا شوند. بسیاری از اسطوره‌ها، با این دو جنبه از باور دینی در ارتباطند. در آغاز، هر ناحیه، خدای بومی خود را، به صورت یک نماد پرستشی داشت که در ضریحی نئین نگه‌داری می‌شد. سپس، رؤسای قبایل قدرتمندتر، عنوان پادشاه را به دست آوردند و زیارت‌گاه‌ها و ضریح‌ها، به تدریج تبدیل به معابد شدند که در آن‌جا شاه، آیین‌های پرستشی را، در مقابل خدایان بومی به‌جای مردم منطقه، اجرا می‌کرد. معبد جای پرستش عموم مردم نبود، بلکه به عنوان خانة خدا تلقی می‌شد، یعنی جایی که تندیس پرستشی با ملازمت کاهنان، نیایش می‌شد. کاهنان وظایف مذهبی برعهده نداشتند کار عمدة آن‌ها، اجرای مراسم دینی جهت خدایان، و در برخی موارد، برای مردگان یا پادشاهان خدا شده بود.خدایان به عنوان موجوداتی با نیازهای انسانی مانند خوردن غذا، آشامیدن، در برکردن جامه، استراحت و بازآفرینی تلقی می‌شدند. دادن غذا پوشاندن جامه، بر پیکر خدایان پرستشی، به عنوان یک شعیرة دینی، همه روزه انجام می‌گرفت و در ضمن برای خدایان، جشنهای موسمی و سالانه برپا می‌شد و حتی در مواقعی که حوادثی ویژه رخ می‌داد، جشن گرفته می‌شد. با آن که جشن‌ها در نقاط مختلف، دارای گونه‌های متفاوتی بودند، ولی آیین‌های روزانه در تمامی معابد خدایان برگزار می‌گشت. صحنه‌هایی از این گونه مراسم، هنوز زینت‌بخش برخی دیوارهای معابداند و شاه را در حال اجرای مراسم نشان می‌دهند. از لحاظ اصول ظاهری، شاه به سبب برتری موقعیت یگانة خود، به عنوان پسر خدا، می‌توانست به پیشگاه آنان برود. باور بر این بود که شاه فرزند خلف مادر خود، یعنی ملکة بزرگ خاندان سلطنتی با موقعیت مهم و برجستة خدایی بود و غالباً ملکه، دختر شاه پیشین و ملکة بزرگ او به شمار می‌رفت. ازدواج با این دختر عظیم‌الشأن درباری، امر ولایت‌عهدی وی را بردست‌یابی بر تاج و تخت، مسلم می‌ساخت و همین باور، بیشتر، موجب ازدواج میان خواهر و برادر در خانوادة دربار می‌شد.با وجود نقش یگانة شاه به عنوان پسر خدا، در هر معبد، کاهن اعظم در مراسم روزانه شرکت می‌جست و شاید در معبد اصلی که مقرّ بزرگ‌ترین خدای منطقه در شهر، و اقامتگاه شاه بود وی، به عنوان پسر خدا، انجام این‌گونه وظایف را خود او شخصاً، برعهده می‌گرفت. بر اساس اندیشة یک مبادلة متقابل، در مورد اجرای مراسم روزانه جهت خدایان، تصور می‌رفت که انجام این‌گونه مراسم، موجب پیروزی شاه بر دشمنان، و رفاه و شکوفایی مصر می‌شد.

اسلاید 9: اسطوره شناسی مصر:اسطوره‌شناسی مصر، با ارجاعات بسیار پدیده‌های طبیعی و خدایان طبیعت، بافت جغرافیایی و اجتماعی ویژة مصر را بازتاب می‌دهد و وابستگی کامل آن سرزمین را، به نیروهای دوگانة حیات‌بخش، یعنی رود نیل و گرمای خورشید، مشخص می‌سازد. درة نیل که از تهاجمات و نفوذ تأثیرات بیگانه به دور مانده بود، در طول دورة سازندة تاریخ مصر، به تمدن یگانه‌ای حیات بخشید. اسطوره‌های مصری در جامعه‌ای با تضادهای بسیار پدید آمد و پیوسته، یادآور مفهوم مرگ و حیات به مصریان بود.رود نیل با مسیر پرپیچ و تاب خود از درة باریکی در مصر علیا به دلتا می‌رسد و سرانجام وارد دریای مدیترانه می‌شود. بارش باران در مصر، موجب وابستگی آن سرزمین به طغیان سالانة رود نیل بود. این رود، از آفریقای مرکزی سرچشمه می‌گیرد و طغیان آن، موجب افزایش حجم آب و شستن ساحل و پوشاندن آن، با رسوبات غنی از گل سیاه می‌شود. توجه جدی به امر آبیاری موجب آن شد که مصریان به سرعت به کار کشاورزی در دو سوی نیل، که زمینی سرسبز و حاصلخیز بود، دست یابند، زیرا نیل، حامی حیوانات و محصولات است که اگر این رود نمی‌بود، مصر به صورت صحرایی متروک درمی‌آمد. مجاورت زمین حاصلخیز و صحرا، این تأثیر را بر اندیشة ساکنان کهن بر جای نهاد که یک هم‌جواری میان حیات و مرگ، نیز درست به همین شکل صورت می‌گیرد و هم‌چنان که زمین هر ساله می‌میرد و دوباره زنده می‌شود، پدیدة مرگ و زندگی برای انسان‌ها نیز، از چنین کیفیتی برخوردار است.

اسلاید 10: بالغ بر ۳۰۰۰ سال است که در تمدن مصر، مفاهیم اصولی، قوانین سیاسی، دین و گونه‌های مختلف هنری آنان، تقریباً بدون تغییر، برجای مانده است. اگرچه گاهی، تحولاتی با درجات مختلف، در ادوار تاریخی آنان به چشم می‌خورد، ولی مهم‌ترین عصر تاریخی مصر، دورة سلطنت کهن، میانه و جدید است و میان این دوره‌ها، دو دورة دیگر نیز وجود دارد که با نام‌های دورة میانه اول و دوم شناخته می‌شود ـ یعنی زمان اضمحلال داخلی و تهاجمات خارجی. بعد از عصر پادشاهی جدید، مصر وارد دوره‌ای با زوال تدریجی شد که با تسخیر مصر توسط آشوریان، ایرانیان، یونانیان و رومی‌ها مشخص می‌گردد. تاریخ مصر به سلسله‌هایی تقسیم می‌شود، یعنی ترتیبی که توسط تاریخ‌نویسان کهن به کار گرفته شده است و امروزه نیز این تقسیم‌بندی، مناسب به نظر می‌رسد. هر سلسله، به مفهوم خانواده‌ای متشکل از چندین فرمانرواست.دین، ریشه در توسعة تاریخی کشور داشت. در اصل مصر، از چند قبیلة مجزا، با خدایان محلی خود، تشکیل شد و به محض تلفیق قبیله‌ها از لحاظ سیاسی، خدایان آن‌ها نیز با یکدیگر ادغام شدند. و هنگامی که در حدود ۳۱۰۰ پیش از میلاد، وحدت نهای صورت گرفت، خدایان بومی هم‌زمان، در شمال و جنوب به تدریج، در معبد خدایان به یکدیگر پیوستند. این تلفیق دربارة خدایان کیهانی نیز، که شاید از نقاط دیگر مصر آمده بودند، رخ داد. خدایان کیهانی را، به سبب عدم صورت‌های جانوری و بت‌های پرستشی در باورهایشان، و نیز فاصلة آن‌ها از زندگی انسانی، به راحتی می‌توان تشخیص داد. مصریان به ظاهر، خدایان بسیاری را که غالباً دارای ویژگی‌های ضد و نقیض بودند، ستایش می‌کردند اما پرستندگان خدایان منفرد، عادتاً، فقط خدای بومی خود و نیز خدایان مرتبط با وی را، پرستش می‌کردند.

اسلاید 11: تا عصر سلطنت کهن، سه مرکز مهم دینی در هلیوپولیس، ممفیس و هرموپولیس پا گرفت. هر یک از این مراکز، وابسته به خدایی متفاوت بود و کاهنان این شهرها، رقبایی برای یکدیگر به شمار می‌رفتند. کاهنان شهرهای مختلف می‌کوشیدند تا نشان دهند که از لحاظ اساطیری، خدای آنان و گروه خدایان وابسته به آن‌ها، در اصل، آفرینندة جهان هستند. همة اسطوره‌ها بر این باور تأکید دارند که فرایند آفرینش، تدریجی و تکاملی بوده، اما در این رویداد ـ اولین بار ـ خدا نقشی مقدس و آفرینشی برعهده داشته است. سپس، یک عصر زرین در پی‌آمد یعنی زمانی که همة قوانین، اخلاقیات و نهادها به انسان سپرده شد.کیهان‌پژوهی در هلیوپولیس به صورتی مهم و گسترده، از اهمیت والایی برخوردار بود. آفریدگار انئاد (گروه نه گانة خدایان) یعنی آتوم خدای اصلی هلیوپولیس به شمار می‌رفت. وی از آب‌های جزیرة آغازین نشأت گرفته بود، و شو یعنی هوا ـ خدا را از خدوی خود بیرون داد و تفنوت، ایزد ـ بانوی رطوبت را قی کرد. آنان به هم پیوستند و زمین ـ خدایی، به نام گب و ایزد ـ بانوی آسمان یعنی نوت را به وجود آوردند از پیوستن آنان خدایان غیرکیهانی مانند اوزیریس -ایسیس، ست و نفتیس را ایجاد کردند. اما در ممفیس ادعا می‌شد که پتاه، خدای بلندمرتبة شهر، نائونت را باردار نموده و پدر فرزند وی یعنی آتوم، است که از او گروه انئادهای هلیوپولیسی، یعنی خدایان نه گانة شهر، نشأت گرفته‌اند و بدین‌سان، اهالی ممفیس ادعا می‌کردند که این خدایان آنان بودند که فرآیند آفرینش را آغاز نمودند. در هرموپولیس یک گروه هشت‌گانه خدایان به نام اوگدوآد وجود داشتند و از خدایانی مانند نون)اوقیانوس آغازین)، هوه (جاودانگی(،کوک (تاریکی) و آمون (هوا) به همراه همسرانشان یعنی نائونت، هائوهت، کائوکت و آمائونت تشکیل می‌شد که مسئول آفرینش جهان بودند. اعتقاد دیگر، شامل باوری بود که جهان از یک بیضة کیهانی یا گل نیلوفر (لوتوس)پدید آمده است.در پایان عصر سلطنت متأخر، جهت گسترش قدرت مطلق خدا، یعنی آمون، کاهنان تبس اعلام داشتند که آمون در خفا، خود و سایر خدایان را آفریده و فرضیة پیدایی جهان، از وی ریشه گرفته است. روایت دیگر مربوط به خنوم قوچ ـ سر خدای الفانتین بود که صورتی از آمون به شمار می‌رفت و مدعی بود که خنوم سفالگر، انسان را بر روی چرخ سفالگری خود شکل بخشیده و از گِلْ به عنوان مادة اولیه استفاده کرده است.

اسلاید 12: خدایان هلیوپولیسHorusHathorisisanubis

اسلاید 13: سلام دوست عزیز :لطفا موارد زیر را به دقت بخوانید1. درخواست فایل پاورپوینت آشنایی با معماری جهان رایگان نیستند و درگروه ها و کانال ها در شبکه های مجازی نمی توان انها را یافت، بدیهی است مواردی که در شبکه های مجازی یافت میشود غیر معتبر،قدیمی و ناقص است.2.قیمت این پاورپوینت آشنایی با معماری جهان 6،000 تومان می باشد. 3. در صورتی که مایل به خرید ان هستید یا اطلاعات،تصاویر بیشتری در رابطه با ان می خواهید ،با شماره تلفن 09183113704 تماس حاصل فرمایی.یا در تلگرام بنده پیغام بگذارید :@mozhgan_afrinsh 4.پس از درخواست برای شما پاورپوینت کامل ان ارسال می شود.توجه مهم (قبل از هر اقدامی حتما بخوانید) : **پس ازدرخواست شما به ادمین محترم،زمانی که تصمیم به خرید و پرداخت وجه گرفتید ،ایشان ارتباط شما با مدیریت مجموعه را برقرار می نمایند، لذا حتما باید به سوالات مدیریت در زمینه نحوه عملکرد گروه و رضایت مندی پاسخ دهید و پس از ان وجه مورد نظر را به حساب مدیریت واریز نمایید.**تذکرمهم: اگر درخواست انجام پروژه دانشجویی(پروژه اماده طراحی،طراحی0تا100، شیت بندی،کدی کردن مدارک،ساخت مدلینگ در 3دی از ان،نوشتار رساله،پایانامه ارشد،پروپزال،مقاله و ...)دارید فقط با مدیریت در میان بگذارید(در جدول پایین اکانت مدیریت قید شده) و صرفا در این زمینه از ارتباط با ادمین ها بپرهیزید،لذا درصورتی که ادمین به شما پیشنهاد انجام این قبیل موارد را داد ،سریعا به مدیریت گزارش نمایید.1در خواست فقط@mozhgan_afrinsh2در خواست فقط091831137043قیمت6000 تومان4رسیدگی به شکایات و انتقادات شما(ارتباط مستقیم با مدیریت) telegram.me/Saman_Mzde5کانال مرکزی بازدید از نمونه کارهاtelegram.me/memarina6پیج اینستا گرامProject.of.art7سایت مرکزیwww.memarina.com

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید