صفحه 1:

صفحه 2:
معرفی تکنیک ۳۸ واهداف آن

صفحه 3:
تعریف 00 متدلوژییا روشی‌لستسیستماتیککه به دلایل‌زیر به کار می‌رود: الف)شناسایی و الویت بندی حالات بالقوه خرابی در یک سیستم »محصول, فرایند و پا سرویس. ب)تعریف و اجرای اقداماتی به منظور حذف و یا کاهش میزان وقوع حالات بالقوه خرابی, پ)ثبت نتایج تحلیل های انجام شده به منظور فراهم كردن مرجعی کامل برای حل مشکلات در آینده.

صفحه 4:
0 تکنیکیت حلیلیو متکویر قانون "پیشگیر ءقبلاز وقوع " لستکه برلی شناسايىعولملب ا قوم خرلبويه كار مى ريود. يكى از عوامل موفقيت 02000209 زمان اجرای آن است. اين تکنیک برای آن طرح ریزی شده که"یک اقدام قبل از واقعه باشد ‎selena Ore‏ آشكار شدن مشكلات” , به بيانى ديكر يكى از تفاوتهاى اساسى ‎pls Lb POCO‏ تکنیکها این است که یک اقدام کنشی است ءنه واکنشی.

صفحه 5:
4 للك هدف از اجراى 0200209 جستجوی تمام مواردی است که باعث شکست یک محصول يا فرایند می شود .قبل از اينکه محصول به مرحله تولید برسد و یا فرایند آماده تولید شود. 08 به تنهاوسائلو مشكلاتوا برطرفنمی‌کند » بلکه باید در کنار سایر تکنیکظ ی حل‌مسا له مورد لستفادم قرار گیرد. تهیه ۳60690) فرصتهایرا برلیسازمانفرلهم می‌کند که لگر فقط در قاللبیک فرم مستند شوند »هیگز مشکااتوا حل‌ن میک نند.

صفحه 6:
FMEA. 21S

صفحه 7:
ور هر يك از شرایط زیر اجرا مى شود: ۴۳۳22۵ در زمان‌طرلحی‌سیستمی‌جدید ؛محصولی‌جدید و یا -) .فرليندوجديد زمانىوكه قرار لستطرح هاوموجود و يا فرليند -د© .توليد/ مونتاز تغيير كند زمانوكه فرليند توليد يا مونتاز و يا يكمحصولدر -© .محیطی‌جدید و یا شرلیط کاری‌جدید قرار می‌گیرد .برنامه هاوی‌هبود مستمر ‎Re‏

صفحه 8:
تأثیر ۷]۳۸:[بر نرخ خرابی محصول

صفحه 9:
الف) اجرای()9)()<)-(مصورو) ای‌نصه() : فرایند طراحی را با کاهش میزان ریسک خرابی » استحکام می بخشد. همچنین با تصحیح نقص ها و اشکالات طراحی محصول (یا سیستم) میزان خرابی را در دوره "عمر مفید" کاهش داده » و شکستهای محتمل در زمان فرسودگی را نیز به تعویق می اندازد.

صفحه 10:
Ad oily dal ye: provessrs- POE cla! (G ‏فرايند ساخت يا مونتاز را كه منجر به توليد محصول‎ ‏نامناسب مى شود » شناساى مى كند و لذا فرايند ساخت و‎ ‏تولید محصول را با کاهش ریسک خرابی »استحکام می‎ ‏با اصلاح نقص های فرایند ساخت و يا‎ PROC ‏بخشد.‎ ‏مونتاژ » نرخ خرابی های محصول را در دوره"عمر‎ ‏آغازین" محصول کاهش می دهد.‎

صفحه 11:
طول عمر محصول دوره فرمدگی طراحی محصول طراحی محصول أغازين يا تولد محصول بر خرابی های ناشی از نراد وید وجود نقص های در

صفحه 12:
مراحل تهبه 7۷/۳۸[

صفحه 13:
)-نییه ۳606969) نیازمند فعالیت تیمی است. تعداد و ترکیب افراد در تیم به پیچیدگی فرایند یا محصول تحت بررسی بستگی دارد. اما توصیه می شود که تعداد افراد تیم بیش تر از 63 نثر نباشد. در صورت پیچیدگی محصول یا فرایند بهتر است کمیته های متعددی تشکیل شوند و هر تیم فرعی؛ قسمتی از موضوع را به عهده بگیرد.افرادی چون مهندسین و متخصصین طراحی.ساخت و مونتاژ کیفیت» خدمات پس از فروش ببازار یابی و تدارکات.

صفحه 14:
‎-O‏ به منظور. تکمیل فرم6())9<) تیم باید برای سوالات زير پاسخهای کاملی تهیه کند: ‏+ تحت چه شرایطی محصول نمی تواند اهداف و مقاصد طراحی را براورده سازد و یا نیازهای فرایند تحقق نمی یابد؟ ‏+ حالات خرابی چه تاثیری بر مشثری و یا فعالیت های بعدی خواهند داشت؟ ‏. _ اثر خرابی(بر اساس رتبه بندی ‏ تا 000) چه شدتی دارد؟(عدد شدت) ‏+ علل با لقوه خرابی کدامند؟ ‏۶ _ احتمال وقوع علل خرابی (بر اساس رتبه بندی 4 تا 40) چقدر است؟(عدد ‎(Ess‏ ‏* در حال حاضر چه کنترل های به منظور پیشگیری و یا تشخیص حالات خرابی و علل آن انجام می شود؟ ‏* _ قدرت تشخیص کنترل های موجود (بر اساس رتبه بندی ) تا 000) جه میزان است؟ (عدد تشخیص)

صفحه 15:
* میزان خطر پذیری حالات بالقوه خرابی به ازای علل مختلف چه مقدار است؟ ‎(RPM apt)‏ ) نمرد اولویتویسکهت شخیص* وقوع * شدت

صفحه 16:
فواید اجرای ۳۱۷۲۳۸

صفحه 17:
بهبود کیفیت. افزایش درجه اطمینان کالا و ایمنی محصولاتی که تولید خواهند شد. کاهش زمان معرفی محصول به بازارمعمولا ناشی ازبروزمسائل ومشکلاتی در مراحل نهایی و یا مراحل اولیه تولیداست.اجرای۳/()969)با شناسایی چنین مشکلاتی در مراحل آغازین کار از وقوع آنها جلوگیری می کند. نیاز به تغییرات ضروری در فرایند و با محصول در زمان تولید انبوه کاهش می یابد. بهبود تصویر سازمان در نظر مشتری چرا که مشتری عیوب کمتری را تجربه می کند و موجب افزایش رقابت پذیری سازمان در بازار می شود. رواج فرهنگ کار تیمی در درون سازمان.

صفحه 18:
POCME! si Gpstew-POER Desice-POECO Provess-POECO Gervice-POECR Dackicery-POE®

صفحه 19:
شما اگر کارتان را بر طبق روال قبل انجام دهید چیزی را به دست خواهید آورد که قبلا بدست آورده اید. اگرسازمانی از نتایج کار. خود راضی است نیازی به اجرای ‎POEO‏ ‏ندارد» اما اگر مشکلاتی در پیش رو دارد »اجرای ۳8 در. کنار سایر. تکنیک های حل مساله چاره ساز خواهد بود.

صفحه 20:
ام سیستم ©. مسنول سيستم نام لعشائتيم (Pat SA ‎peso ] oe‏ اثر خرابى | خرایی ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎tas ‎ ‎ ‎ ‎ ‎00 ‎ ‎BHO‏ اجرای۳080 ©. تاریخ بازنگری ‏صفحه از صفحه.6 ‏اقدامات ‏پشنهادي ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎RPO ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
معیار نمی شود. ار بسیار خفیفی بر عملکرد محصول یا سیستم ده می شود. اثر کمی بر عملکرد محصول یا سیستم وجود دارد د. اثر نسبتا کمی بر عملکرد محصول یا سیستم دارد مشتری بسیار خفیف ازر مشتری کم رنجيده می مشتری کمی ناراضی است. اثر متوسطی بر عملکرد محصول یا سیستم دارد مشتری احساس ناراحتی می کند. عملکرد محصول افتد می کند» اما بدرستی عمل کرده ایمن است . خرابی .جزنی » اما سیستم معیوب نیست مشتری ناراضی است و عملکرد محصول به شدت تحت معیوب است ثیر قرار گرفته» اما قابل استفاده و ایمن است. سیستم مشتری خیلی ناراضی است و محصول عم نمی کند اما لیمن است سیستم عمل نمی کند اثر بانقوه شدید است و امکان توقف محصول بدون حادثه خطرناک وجود دارد امکان تداخل با مقررات دولتی وجود دارد ثر خیلی شديد وجود دارد . خرابى ناكهانى ايمنى را به خطر مى اندازد. مغاير با مقررات دولتی است = خیلی کم تسبتاكم متوسط ازياد ۴

صفحه 22:
معیار خرابی وجود ندارد سوابق خرابی نشان نمی دهند ‎cad ss Ja ial a‏ احتمال خرابى بسيار كم است احتمال خرابی کم است كاهى اوقات خرابى ديده مى شود تعداد خرابی کم در حد متوسط است تعداد خرابی نسبتا زیاد است تعداد خرابى زياد است تعداد خرابى خيلى زياد است خرابی حالت بحرانی دارد. سابقه خرابی از طراحی قبلی یا طراحی مشابه استخراج شده است coe! 400 > ©0988 0.0089 ‏موه‎ ‎ee ‎we ‎66 doe 506 >a | ۵ | ۵ |8 6۱ ۵۱ | و ظ | ۵ 00 وقوع ‎Ka ot‏ ‎easy‏ ‏خيلى كم انسيتا كم متوسط مايل به زياد زیاد خیلی زياد تقريبا قطعى

صفحه 23:
معیار در مرحله طراحی مفیومی » روشهای تشخیصی مطمئنی وجود دارد در مرحله طراحى اوليه ؛ تحليل های راینه ای مطمئنی وجود دارد در مراحل طراحى اوليه؛ مدل سازی یا شبیه سازی وجود دارد آزمایش هايى برای اجزای سیستم در نمونه های ولیه وجود دارد آزمایش های برای اجزای سیستم در پیش از تولید وجود دارد آزمایش هایی برای محصول با نمونه اولیه ای که اجزای سیستم آن نصب شده است وجود دارد ققط آزمایشهای دوام مطمتنی برای محصولی که اجزای سیستم آن نصب شده است وجود دارد فقط تکنیک های نا مطمئن یا ناتوان وجود دارد مد و یا روش تشخیصی وجود ندارد ده |ه وه |دره|ه do ابه ندرت اتقريبا غير ممكن

صفحه 24:
اقلام كميرسور اتصالات علل بالقوه خرابی خرابی یا اشکال در ‎alge‏ 9۳ 7 2 اقدامات پیشنیادی آزمون ۳۹ Ona 00

تعریف FMEAمتدلوژیی ا روشیاستس یستماتیکک ه ب ه دالیلزیر ب ه ک ار میرود: الف)شناسایی و الویت بندی حاالت بالقوه خرابی در یک سیستم ،محصول ،فرایند و یا سرویس. ب)تعریف و اجرای اقداماتی به منظور حذف و یا کاهش میزان وقوع حاالت بالقوه خرابی. پ)ثبت نتایج تحلیل های انجام شده به منظور فراهم کردن مرجعی کامل برای حل مشکالت در آینده. FMEAت کنیکیت حلیلیو متکیب ر ق انون “پ یشگیریق بلاز وقوع “ استک ه ب رای ش ناساییعواملب ا لقوه خرابیب ه ک ار می رود. یکی از عوامل موفقیت FMEAزمان اجرای آن است .این تکنیک برای آن طرح ریزی شده که”یک اقدام قبل از واقعه باشد “نه”یک تمرین بعد از آشکار شدن مشکالت” . به بیانی دیگر یکی از تفاوتهای اساسی FMEAبا سایر تکنیکها این است که یک اقدام کنشی است ،نه واکنشی. هدف از اجرای FMEAجستجوی تمام مواردی است که باعث شکست یک محصول یا فرایند می شود ،قبل از اینکه محصول به مرحله تولید برسد و یا فرایند آماده تولید شود. FMEAب ه ت نهایمسائلو مشکالترا ب رطرفن میک ند ، ب لکه ب اید در ک نار س ایر ت کنیکها ی حلمسا له مورد استفاده ق رار گ یرد .ت هیه FMEAف رصتهایرا ب رایس ازمانف راهم میک ند ک ه اگر ف قط در ق ا لبی ک ف رم مستند ش وند ،هرگز مشکالترا حلن میک نند. در زمانطراحیس یستمیجدید ،محصولیجدید و ی ا 1- .ف رایندیجدید زمانیک ه ق رار استطرح هایموجود و ی ا ف رایند 2- .ت ولید /مونتاژ ت غییر ک ند زمانیک ه ف رایند ت ولید ی ا مونتاژ و ی ا ی کمحصولدر 3- .محیطیجدید و ی ا ش رایط ک اریجدید ق رار میگ یرد .ب رنامه هایب هبود مستمر 4- استفاده از FMEAدر مراحل مختلف ،موجب کاهش نرخ خرابی محصول در زمان مصرف می شود. الف)اجرای : Design/(system)-FMEAفرایند طراحی را با کاهش میزان ریسک خرابی ،استحکام می بخشد. همچنین با تصحیح نقص ها و اشکاالت طراحی محصول (یا سیستم) میزان خرابی را در دوره “عمر مفید” کاهش داده ،و شکستهای محتمل در زمان فرسودگی را نیز به تعویق می اندازد. ب) اجرای : processes- FMEAعوامل بالقوه خرابی فرایند ساخت یا مونتاژ را که منجر به تولید محصول نامناسب می شود ،شناسای می کند و لذا فرایند ساخت و تولید محصول را با کاهش ریسک خرابی ،استحکام می بخشد PFMEA .با اصالح نقص های فرایند ساخت و یا مونتاژ ،نرخ خرابی های محصول را در دوره”عمر آغازین” محصول کاهش می دهد. نرخ خرابی طول عمر محصول دوره فرسودگی عمر مفید طراحی محصول طراحی محصول دوره آغازین یا تولد محصول فرایند تولید خرابی های ناشی از وجود نقص های در -1تهیه FMEAنیازمند فعالیت تیمی است .تعداد و ترکیب افراد در تیم به پیچیدگی فرایند یا محصول تحت بررسی بستگی دارد ،اما توصیه می شود که تعداد افراد تیم بیش تر از 6نفر نباشد .در صورت پیچیدگی محصول یا فرایند بهتر است کمیته های متعددی تشکیل شوند و هر تیم فرعی، قسمتی از موضوع را به عهده بگیرد.افرادی چون مهندسین و متخصصین طراحی،ساخت و مونتاژ کیفیت ،خدمات پس از فروش ،بازار یابی و تدارکات. -2به منظور تکمیل فرم FMEAتیم باید برای سواالت زیر پاسخهای کاملی تهیه کند: • • • • • • • تحت چه شرایطی محصول نمی تواند اهداف و مقاصد طراحی را براورده سازد و یا نیازهای فرایند تحقق نمی یابد؟ حاالت خرابی چه تاثیری بر مشتری و یا فعالیت های بعدی خواهند داشت؟ اثر خرابی(بر اساس رتبه بندی 1تا )10چه شدتی دارد؟(عدد شدت) علل با لقوه خرابی کدامند؟ احتمال وقوع علل خرابی (بر اساس رتبه بندی 1تا )10چقدر است؟(عدد وقوع) در حال حاضر چه کنترل های به منظور پیشگیری و یا تشخیص حاالت خرابی و علل آن انجام می شود؟ قدرت تشخیص کنترل های موجود (بر اساس رتبه بندی 1تا )10چه میزان است؟ (عدد تشخیص) • میزان خطر پذیری حاالت بالقوه خرابی به ازای علل مختلف چه مقدار است؟ (محاسبه )RPN =ت شخیص* وقوع * ش دت Risk priority numberن مره اولویتریسک پاره ای از فواید اجرای FMEAعبارتند از: .1 .2 .3 .4 .5 بهبود کیفیت ،افزایش درجه اطمینان کاال و ایمنی محصوالتی که تولید خواهند شد. کاهش زمان معرفی محصول به بازارمعموال ناشی ازبروزمسائل ومشکالتی در مراحل نهایی و یا مراحل اولیه تولیداست.اجرایFMEAبا شناسایی چنین مشکالتی در مراحل آغازین کار از وقوع آنها جلوگیری می کند. نیاز به تغییرات ضروری در فرایند و یا محصول در زمان تولید انبوه کاهش می یابد. بهبود تصویر سازمان در نظر مشتری چرا که مشتری عیوب کمتری را تجربه می کند و موجب افزایش رقابت پذیری سازمان در بازار می شود. رواج فرهنگ کار تیمی در درون سازمان. FMEAانواع • • • • • System-FMEA Design-FMEA Process-FMEA Service-FMEA Machinery-FMEA نتیجه گیری شما اگر کارتان را بر طبق روال قبل انجام دهید ،چیزی را به دست خواهید آورد که قبال بدست آورده اید .اگرسازمانی از نتایج کار خود راضی است نیازی به اجرای FMEA ندارد ،اما اگر مشکالتی در پیش رو دارد ،اجرای FMEAدر کنار سایر تکنیک های حل مساله چاره ساز خواهد بود. آنالیز حاالت بالقوه خرابی در طراحی سیستم .1نام سیستم .2مسئول سیستم ن ام اعضایت یم :ت هیه ک ننده 7. .4تامین کننده گان .5نام محصول /مدل: .6ت اریخ انتشار مشخصاتس یستم : نتایج اقدامات شدت ‏CLASS وقوع تشخیص ‏RPN شدت وقوع تشخیص اثر بالقوه خرابی علل بالقوه خرابی کنترل جاری طراحی اقدامات پیشنهادی مسئولیت اجرا و تاریخ اتمام نتایج اقدامات پیشنهادی ‏RPN اقالم سیستم حاالت بالقوه خرابی .8تاریخ اجرایFMEA .9تاریخ بازنگری ص فحه از ص فحه 3. راهنمای رتبه بندی شدت رتبه اثر بدون اثر 1 هیچ مشتری رنجیده نمی شود .اثر بسیار خفیفی بر عملکرد محصول یا سیستم دارد 2 خیلی کم مشتری بسیار خفیف ازرده می شود .اثر کمی بر عملکرد محصول یا سیستم وجود دارد 3 نسبتا کم مشتری کم رنجیده می شود .اثر نسبتا کمی بر عملکرد محصول یا سیستم دارد 4 کم مشتری کمی ناراضی است .اثر متوسطی بر عملکرد محصول یا سیستم دارد 5 متوسط مشتری احساس ناراحتی می کند .عملکرد محصول افتد می کند ،اما بدرستی عمل کرده ایمن است .خرابی .جزئی ،اما سیستم معیوب نیست 6 مهم مشتری ناراضی است و عملکرد محصول به شدت تحت تاثیر قرار گرفته ،اما قابل استفاده و ایمن است .سیستم معیوب است 7 زیاد مشتری خیلی ناراضی است و محصول عمل نمی کند اما ایمن است سیستم عمل نمی کند 8 خیلی زیاد اثر بالقوه شدید است و امکان توقف محصول بدون حادثه خطرناک وجود دارد امکان تداخل با مقررات دولتی وجود دارد 9 جدی اثر خیلی شدید وجود دارد .خرابی ناگهانی ایمنی را به خطر می اندازد .مغایر با مقررات دولتی است 10 پر خطر معیار راهنمای انتخاب رتبه وقوع ‏CNF/ 1000 رتبه خرابی وجود ندارد سوابق خرابی نشان نمی دهند <0.005 1 تقریبا غیر ممکن احتمال خرابی بسیار نادر است 0.0068 2 به ندرت احتمال خرابی بسیار کم است 0.0063 3 خیلی کم احتمال خرابی کم است 0.46 4 کم گاهی اوقات خرابی دیده می شود 2.7 5 نسبتا کم تعداد خرابی کم در حد متوسط است 12.4 6 متوسط تعداد خرابی نسبتا زیاد است 46 7 متوسط مایل به زیاد تعداد خرابی زیاد است 134 8 زیاد تعداد خرابی خیلی زیاد است 316 9 خیلی زیاد خرابی حالت بحرانی دارد .سابقه خرابی از طراحی قبلی یا طراحی مشابه .استخراج شده است >316 10 تقریبا قطعی معیار وقوع راهنمای انتخاب رتبه تشخیص معیار تشخیص رتبه در مرحله طراحی مفهومی ،روشهای تشخیصی مطمئنی وجود دارد 1 تقریبا قطعی در مرحله طراحی اولیه ،تحلیل های رایانه ای مطمئنی وجود دارد 2 خیلی زیاد در مراحل طراحی اولیه ،مدل سازی یا شبیه سازی وجود دارد 3 زیاد آزمایش هایی برای اجزای سیستم در نمونه های اولیه وجود دارد 4 نسبتا زیاد آزمایش های برای اجزای سیستم در پیش از تولید وجود دارد 5 متوسط آزمایش هایی برای محصول با نمونه اولیه ای که اجزای سیستم آن نصب شده است وجود دارد 7 کم فقط آزمایشهای دوام مطمئنی برای محصولی که اجزای سیستم آن نصب شده است وجود دارد 8 خیلی کم فقط تکنیک های نا مطمئن یا ناتوان وجود دارد 9 به ندرت متد و یا روش تشخیصی وجود ندارد 10 تقریبا غیر ممکن نمونه فرم System-FMEAتهیه شده برای سیستم پیشنهادی با فناوری گاز CO2 ‏SEV ‏Occur ‏Detect ‏RPN ‏SEV ‏Occur ‏oscilation ‏Detect کمپرسور خراب شدن اتصاالت جدا شدن لوله ها وجود نشتی 9 خرابی یا اشکال در مواد 1 کنترل کیفیت 2 1 8 آ زمون تیم A ‏xx/xx/xx 9 1 ‏RPN اقالم سیستم حاالت بالقوه خرابی اثر بالقوه خرابی علل بالقوه خرابی کنترل جاری طراحی اقدامات پیشنهادی مسئولیت اجرا و تاریخ اتمام نتایج اقدامات پیشنهادی 9 1

51,000 تومان