صفحه 1:
۱
موضوع: معمارى اركانيف
ا ا
صفحه 2:
صفحه 3:
معمارى اركانيك
۳
فرهنكى مرتبط ساخت به ويزه كه اين يديده از نظر زمانى يك دوره طولانى
را در بر می گیرد .
3 CORED eee SE Ee Smee Step cere
فلسفى » هنرى و ادبى در اواخر قرن هجده و نوزده ميلادى در شمال غربى
ارويا بود كه به ساير نقاط ارويا و امريكا سرايت كرد . اين جنبش واكنشى در
مقابل خرد گرایی عقل مدرن بود . رمانتیک ها همانند پیروان تفکر کلاسیک به
| ا Poree gy
رت eer ee ا emer]
See CH Leeman PCO COREY
* نکته حائز اهمیت این که اکثر فلاسفه ی رمانتبک شاعر بودند و به تجلیل از
طبيعت » عواطف و تخيل مى يرداختند . در حالى كه اكثر فلاسفه كلاسيك
رياضى دان بودند .
صفحه 4:
1
" لذا در آثار ادبى هنرى كلاسيك ميتوان وضوح » عدم ابهام » نظم »
nye Ex rape ا Pie
هیجان ۰ ایجاد ابهام وتوهم و مناظر تماشایی طبیعي مورد نظر است.
كلاسيى به دنبال سلطه بر طبيعت است در حالى كه رمانتيك در يى
وت يش وییم شیلینگ ( :0696 +۵۵ ) ۰ که یکی از
yo 7 انتیک محسوب می شود » معتقد بود که
raven aero eon iem ome as IE ee
al رات نظريه يردازان قرن نوزدهم آمريكا ٠ كه به دنبال زيبايى مدرن
SFr fC: a I cp ree co Peace TRS
eee ee eek heb eee tate tees
توسعه را به صورت انتزاعى نشان دهد .
صفحه 5:
FRANK LLOYD WRIGHT
صفحه 6:
معمارى اركانيك
ون
كشيش امري FV GARR Ma eae OTOL een ee
بگیرند . وی هنرمندان را برای یافتن رابطه بین فرم و عملکرد 2
طبيعت هدايت مى كرد . او مى نويسد : « طبيعت سيستمى از
ل ارك Tne 5 ARI
تطبیق در هنر است .
* هوراتیو گرینو (000-00720 ) مجسمه ساز و هنرمند
آمریکایی » نظری Ce ee
طبيعت بود . « قانون Be ee eyes meee
تمام ساختارها است » Baik تیلور کولریچ 0
) شاعرء اديب و فيلسوف انكل 0 EB) ae
همان كونه كه از درون رشد مى كند » شكل ميكيرد».
صفحه 7:
معمارى اركانيك
"" و بالاخره ويوله لودوك (©0©72-<0©)6 ) معمار معروف
ا 2 اي ل ۳[
دانست « وى معماران را ترغيب كرد كه قوانين طبيعى خلقت را
به كار كيرند . همانند مجسمه سازان قرون وسطى كه كياهان
وحیوانات را مطالعه میکردند تا بفهمند که چگونه فرم های آنها
همواره یک عملکردی را نشان میدهند و يا خود را با خصوصیات
اركائيسم تطبيق مى دهند ». لودوك بر اين نظر بود كه « ارتباط
بين عملكرد و سازه يك اصل زير بنايى در قرون وسطى بود و
بايد راهنماى هنرمندان مدرن باشد .
2 0 6 ل 0
بلاخص نظرات آنها در مورد طبیعت و قوانین طبیعی » زیر بنای
فكرى معمارى اركانيى را تشكيل ميذهد ,
صفحه 8:
معماری ارگانیک
ی ۱
۱ ۱۳۱
ener . اوج
شكوفايى اين نظريه را ميتوان
در نیمه اول قرن بیستم در
نوشتارها و طرحهای لوید
رايت مشاهده كرد .
صفحه 9:
معمارى اركانيك
فرانک فرنس که استاد سالیوان محسوب می شد » بیشتر تأثیر سبک
نئوگوتیک بود ey en eae ۳(
فرمهاى طبيعى يويا ( ديناميك ) هستند . نيروها و فشارهايى كه در
One bree coer) ا ل ا 0 0 و مفاصل
BS penn a an eG ee
فرم كياهان و صدفها ديده مى شود » تصويرى از يك شكل زنده
است . اگر یک کار هنری بخواهد بیان کننده باشد » باید به صورت
اركانيك ساخته شود » اجزاء أن نمى توانند به صورت بخشهاى
مجزا باشد . بلكه آنها بايد در يك سيستم يويا و شكل يذير در
یکدیگر ادغام شده باشند ا ee Tee
و رت مت رتیت مرک سرت
صفحه 10:
معمارى اركانيك
9 اك كا 2 ا 2ك ا nl LJ
آمریکا بود . وی نیز اعتقاد بسیار زیاد به فرمهای طبیعی و سبک
اركانيك داشت . ساليوان به روشى معتقد بود كه مشابه يروسه به
وجود آوردن در طبيعت بود . او براى اولين بار اصطلاح فرم تابع
عملكرد را بيان نمود و جنين عنوان كرد :« بعد از مشاهده مستمر
.» يروسه طبيعى به اين نتيجه رسيدم كه فرم تابع عملكرد است
ساليوان در مورد مصالح مى كويد : « سنك و ملات در ساختمان
اركانيك زنده ميشود ». موضوعى كه فرانك لويد رايت » شاكرد
وى » بهتر از هر معمار معاصر ديكرى آن را در ساختمان هايش
نشان داده است .
صفحه 11:
صفحه 12:
معمارى اركانيك
" لويد رايت به تحقيق يكى از مهمتررين و خلاق ترين
معماران و نظريه يردازان قرن بيستم ميباشد . وى در طى
wer) ا ا ل 2 5 اه
شصت سال فعاليت مستمر معمارى داشته و حدود 66000
ساختمان اجرا كريده است .
" « اركانيك » وازيه اى است كه لويد رايت براى تو Cae
Le ee ee ا ا ا كت
که کار معماری دیگری جز ارگانیک اصلا" معمارى
است .
صفحه 13:
معمارى اركانيك
"" خانه هاى اوليه رايت به نام
خانه های دشت های مسطح
معروف بودند » زیرا این خانه
9
شيكاكو ساخته شده بودند » در
تلفیق و هماهنگی با دشت های
مسطح سرسبز این تواحی
طراحی شده بودند .
صفحه 14:
معمارى اركانيك
20 ل للا ا ل زا cere as) Lt
سرتاسرى ء كنسول نمودن بام و نمايش افقى آن به موازات سطح
زمين مسطح و نشان دادن مصالح در ساختمان اشاره كرد . از جمله
شاخص ترين نمونه هاى اين ساختمان ها بايد از خانه روبى در
حومه شيكاكو نام برد.
" اكر جه رايت با تكنولوزى مدرن مخالفتى نداشت ٠ ولى وى آن را
به عنوان غايت و هدف تلقى نمى نمود . به اعتقاد رايت »
تكنولوزى وسيله اى است براى رسيدن به يك معمارى و بالاتر كه
زر ركفت
صفحه 15:
صفحه 16:
ee Sree
او در 6080 مه 993 در
تلیسین معماری ارگانیک را
در نه عبارت ذیل تعریف کرد:
* طبیعت : فقط شامل محیط
خارج مانند ابرها » درختان و
ON eve CARR Woes teenie] gree
داخل بنا و اجزاء و مصالح آنم
نیز می باشد .
صفحه 17:
معمارى اركانيك
Beet Ste Sto NTC Stee oe ee eee S|
2)
است .
شكل تابع عملكرد : عملكرد صرف صحيح نمى باشد بلكه تلفيق فرم و
ع 1
ا ل 0
لطافت : تفكر و تخيل انسان بايد مصالح و سازه سخت ساختمان را به
ا ا ا ا 1 رتك
كل هاى نويه ها ٠ شاحة رو زد را ری رای را
در اختیار انسان باشد .
سنت : تبعیت و نه تقلید از سنت اساس تفکر معماری ارگانیک است
تزئینات : بخشی جدایی ناپذیر از معماری است . رابطه تزئینات به معماری
همانند گلها به شاخه های بوته می باشد .
صفحه 18:
صفحه 19:
معمارى اركانيك
" روح : روح جيزى نيست كه به ساختمان القا شود » بلكه
بايد در درون آن وجود داشته باشد و از داخل به خارج
كسترش يابد .
9 ا ا ات ل ل al
. نيست » بلكه ضخامت و عمق است
ل ا ل ل ا 0000 1
فضا یک شالوده پنهانی است که تمام ریتم های ساختمان
باید از آن منبعث شوند و در آن جریان داشته باشند .
صفحه 20:
صفحه 21:
ار
لويد رايت و نظریه
اركانيك را مى توان
در خانه آبشار در ايالت
ينسيلوانيا در آمريكا
ديد.
صفحه 22:
ee Sree
eae Berea)
ساخته شد » به بهترين شكل
ممكن عقايد رايت در مورد
ل 00
دپ
را که رایتابرآی این خانه
ویلایی در نظر گرفته بود می
۱ meee |
ee
Seen, SCTE dies
تلفیق حجم ساختمان با محیط
طبیعی به گونهای که هر یک
. مکمل دیگری باشد
صفحه 23:
لا
ساختمان و محیط طبیعی .
تلفیق فضای داخل با خارج .
نصب ينجره هاى سرتاسرى و از
بین بردن گوشه های اتاق . ا
TOv aS nee ۳
مانند صخره ها و گیاهان چه در
داخل و چه در خارج بنا .
نمایش مصالح به همان گونه که
هست » چه سنگ باشد چه چوب
وياآجر.
استمرار نمايش مصالح از داخل
به خارج بنا .
صفحه 24:
معمارى اركانيك
"" رايت معتقد بود كه ماهيت مصالح در ساختمان مى بايست
نشان داده شود به گونه ای که شیشه « Far etna par
ا ل ا ل 0ك ان
رود».
"" از نظر وى « اركانيك يعنى تلفيق شدن كل مجموعه » و
در مورد ساختمان اركانيك معتقد بود : « ساخته شده
barr.) ا ا Se Ee
می گیرند و با توجه به زمان » مکان » محیط و هدفه
ممكن است أن ررا ewoernes 99 ۳9
صفحه 25:
صفحه 26:
معمارى اركانيك
" در اروپا هوگو هرینگ ۰ معمار آلمانی » از جمله نظريه يردازان
Berd Tere a Oe Tere eae Teen Sew err
BED e eon Reet TOS Eer NEED) ۱
ساختارهاى انعطاف پذیر و در نظر گرفتن ساختمان به عنوان یک
اركائيسم زنده مى باشد . آنها به سوى كالبدى اركانيك تمايل دارند .
ایده زندگی و حرکت جایگزین انتزاع » تغییر ناپذیری و سکون می
TOE Te) nee! 3
te w EGE oe eee Oe ANKE Ter) ۱
9 در اروپا و آمریکا و بالاخص نظرات آنها در مورد طبیعت و
قوانين طبيعى زير بناى فكرى معمارى اركانيك را تشكيل مى داد.
صفحه 27:
معمارى اركانيك
" هرجند كه معمارى اركانيك برخلاف كارهاى ميس و كوربوزيه »
صورتى جهانى و فراكير به خود نكرفت » ولى با اين حال بيروانى
در ساير كشور ها بيدا كرد . در ارويا در بين معمارانى كه طرح
های آنها با اصول نظری معماریارگانیک هماهنگی داشت می توان
از هوگو هرینگ و هانز شارون آلمانی ۰ آلوارآلتو فنلاندی و گروه
fe Sheet WE CSC IY CEN SONI)
سيحون - دفتر كار سيحون » مقابر بو على سينا و نادر شاه
مهندس پاسبان حضرت - پارک جمشیدیه - و مهندس مهرداد
ايروانيان نمونه هايى از اصول طراحى معمارى اركانيك را
مشاهده كرد .
صفحه 28:
معمارى اركانيك
* فضا های رایت بدون وجه تمایز در یکدیگر جاری نیستند . ترجیحا
ene gece Nea ee eB) 0 لت
و با مولفه هاس کوچک تداخلی فضا ها در یکدیگر ادغام می شوند
به عقيده رايت هر ساختمان به منزله نوعى بازبينى فضايى ادراك
می شود و در رابطه با محیطی که در آن قرار می گیرد به مثابه
eee tenn ws) SS ae 6 ere] |
eb Se ree er eve eee in Se a
سوی دنیای عقلانی و هندسه و گرایشی دیگر بهسوی دنیای غیر
دپ۰ ا ا م
00 Sere oe
صفحه 29:
معمارى اركانيك
Re re Se ae Sr ee Eero ence SST ea
BE eee ا ال ا ا IIE
نیز در نقاشى و معمارى وجود دارد . اين رويكرد ها همواره روشهايى
. تکراری بوده اند به گونه ای که نمی توان یکی را بر دیگری مقدم دانست
همان گونه که کلود براگدون » دوست صمیمی سالبوان و ویراستار کتاب « گپ
های کودکستانی » در سخنرانی ای با عنوان معماری ارگانیک درانستیتوی
Cerne ey ا ا Sree) nee رن
و در تمام جهان و در تمام دوران ها با دوگانه گی اجتناب ناپذیری دو قسمت
(CB Sere pen per Rene Tete y re re ee React [Ete]
لال ا Wp ne WO De SRC Ie ee Rew
به دست انسان ابداع شده ) .
صفحه 30:
ee Sree
ere Ee ne Se
كوتيك و اركانيك در تلاش بيان
آزاد بودند . و از سویی دیگر
۱ رنسانس و ترتيبى از
Me sega as
Pry er Ce Ep ere pCa) اسادة
ا ل و
۱ ا
cH CED ET SIS
۱ eee yee S)
OTE 900) 10) 1 (0 rst eee
۳۳۲0 تسس
صفحه 31:
معمارى اركانيك
" خود براكدون اضافه مى كند كه شاهكارهاى معمارى » هم اركانيىك
اند و هم ترتیبی . حل و ذوب شدن با گرمای خلاقیت ( ارگانیک -
روانی ) » که بی تردید مرحله اساسی آفرینش است » خود به خود
فقط يكى از مراحل آفرينش را تشكيل مى دهد .
" انتخاب » راهنمايى و ترتيب ( عقلانى ) مرحله اى ديكر و در عين
ee weve Seb Te Tee ل م
ENO eS ere ramen Tee Sen ee)
Se) ا CE Ss bee
صفحه 32:
ee Sree
" معمارى اركانيك : در تماس
نزدیکی با طبیعت ۰ حاصل حس
های شهودی سرشار از
SES a ee vers
تخیل شهودی » واقع گرا و طبیعت
و
9
فرم هاى بى قاعده و ٠» با واقعيت
ل ل
قانون وجودى خود وربا نظم ويزه
خود كه هماهنكى با كاركرد هاو
محیطش است مانند گیاه یا هر
» ارگانیسم دیگر رشد می کند
. بوجود می آید
صفحه 33:
" اما معمارى غير
ارگانیک: حاصل تفكر »
اثر تخيل ساختارى »
تحقير كننده طبيعت»
آرمان كرا ٠ طالب
عمومى بودن » فرم هاى
۱
فرم ها بر اساس هندسه»
فرم هاى
باقاعده(کلاسیک) میباشد.
صفحه 34:
|
سال 990 به معماران انگلستان می
كويد: من براى شما معمارى استقلال
جدیدی می آورم ... معماری ارگانیک
تقریبا به معنای جامعه ای ارگانیک است .
آرمان های ارگانیک ساختمانی صحیح با
Loe ee Isr Tens
سلیقه آنیا را تحمبل میکند مخالف است نبز
See ee) ل لك
دارد با جنين تحميلات خارجى بر زندكى ٠
Stn SC 0000000
PSOE COM EE ES ates bee
به خاطر آن می تواند خوشبخت و مفید
باشد همگام نیستند » مخالفند ...
صفحه 35:
معمارى اركانيك
به نظر مى رسد در هيج دوره اى زيباى مدت زمانى متمادى معنى نداشته
است. به گمان من زمان آن فرا رسیده است که زیبایی دست کم برای زمان ما
Sr ee eRe Le ee ROD ie ae mee ne er)
مى آميزند و به وحدتى نايل مى آيند كه معمارى اركانيك در مركز آن قرار
0 0 ah HN
در نیویورک تشکیل داده شده بود حاوی این تعریف بود : طرح را زمانی می
توان ارگانیک نامید که سازماندهی هماهنگی بین اجزاء در درون کل بر طبق
با ین تعریف هیچ نوع ace EE STO ES eae a
۱ ا ا ل
عظيم خواهد بود : در انتخاب مناسب ماده در بهبود ديد و در برابر زندكى
. عقلائى اشياء كه به خاطر ما به وجود مى أورند
صفحه 36:
معمارى اركانيك
Windows | همان طور که قبلا گفته شد
5 تعريف دقيقى درباره اركانيك
و معماری ارگانیک وجود
رد حك ف يك
Wess م
رك 7
0 eyaony
ce ce eter!
هاى بزرك و تمدن فنى ء ادعا
اين بود كه طبيعت و قوانين آن
. تنها راه و آموزگار است
صفحه 37:
فرد گرایی : در فلسفه ای که
ل الكت
ل ا ا يك
ee Perrone ۱[
با و
فردی ترقیب می شود .
ملی گرایی : همبستگی با کشور »
فرهنگ » مذهب و سنتهای خود
که در کنار بینش جهان وطنی
جنبش فرد كرايى قرار كرفته
1
صفحه 38:
رز 5005010
ا |
پروانه های سبک بالی ن ۲
مرغزارى در برواز باشند بلكه يك جزء
کامل محکم و فروتن از محیطی را تشکیل
Tera Ere 1
اين معنا که از اين پس به تنها رنگ سفید
که منطقی و ختثی است و چیزی بیش از
برخی تجربه های حجمی را ارائه نمیٍ
fe SDS ae Serer Tee eed
Pee een ee ee eennr
ws
صفحه 39:
معماری ارگانیک
1 ا
Dye Sener ne rere wre Cop = Oram er eG Ip nen tec Een)
شناختى صاحب و استفاده كننده اش » وضعيتى منحصر به فرد دارد و بنابراين در طراحى
ییامام لي ل د
رد کته تست رس ركلا تر لك سرك و رکب ترجه لو سر ی بر ترد
آفرينش مى بايد و به عنوان يك تماميت استنباط مى شود و به كونهاي هنرمندانه تفسير مى
ا ترا ل مر ل رم
PAD rep yee See eros ie emer es PTs enon)
Bearer pr bes eae LOO rer rate ON BS ا ا oor
ابعاد فضايى معمارى تاكيد داشت » در حوالى (0©0(0 تكميل شد در نهايت معمارى به
تلد
عنوان یک مجموعه آثاری هنری» یک آثر همه جانبه هنری ار نظر كرة
صفحه 40:
معمارى اركانيك
و ۳ نا
سنتی : هر خانه باید شخصیت ویژه
1
Serer ey ener ene yes اه
۳ 7
شخصيت فردى كه براى او ساخته
شده است بلکه در رابطه با
Ser rea see Tea)
بر اساس سنتهايى كه در آنها ريشه
دارد . اين موضوع بايستى كه در
انتخاب نوع مصالح » روش
ا ا eB
تجلى يابد .
صفحه 41:
معمارى اركانيك
3
nD Cee ل OR Ee ee Se Tree tes)
Peres tts oer ar rey oes mone yen peen er ciiery
Cres er ere ete ee SCE ل
Pee eevee ا ry SCs bree kee)
SD oh iG Os Ca كر د من انك مسري ee I,
صورت وابستگی ها و همنوایی های متعدد نباید اين تصور را القا کنند که
eee ee Es TD aii ee rep gee SED eer
FO KEES Eee Bicep Rep Per Or He IE Rt ETB Ir)
FS epee Ee Tecan CM MEU D SOC Lee ET BS
sci وک دور ری رز عدف تراز
صفحه 42:
معمارى اركانيك
ate eee Tose SCS Se ee kore eevee
اعجاب برانگیز از فرم ۰ توان بسط و تکامل پیدا کرد ؛ و آن ناشی
از غرض و هدف صريح معمار در مجاز شمردن تنها يك الكو بود
طبیعت » که برای هر هدفی » فرمی خاص و مناسب و نتیجتا «
همواره متفاوت را به تدريج به وجود مى أورد.
۳ ا
نسبت به جريانات اصلى وقايع سياسى » فني و فرهنكى امكان يذير
بود . با توجه به اين موضوع ؛ معمارى اركانيك عبارت از نوعى
. بيان معمارى حاكى از جدا كردن فرد از واقعيت اجتماعى است
معماری ارگانیک که به اندازه اکسپرسیونیسم افراطی نیست ؛
پایداری و بقای خود را مدیون جهان بینی معتدل و قابل انعطاف
. خود است
صفحه 43:
معمارى اركانيك
0 ل ا 2 RN pro et ee Ee Sn ES OL
9 COND RCN oa ا ا ا
آن است بنكريم و حتى بهترين منتقدان اغلب در تحليل يلانها مقاطع و نماها
ا ا ا ا ا ا ل ل
معمارى اركانيك بر روى ساختار متمركز مى شود و به آن صرفا از ديدكاه
فنى نمى نكرد بلكه آن را مجموعه اى از تمام فعاليتهاى انسان و احساسات
0000 ا ا ey
معماری زمانی ارگانیک است که آرایه بندی فضایی اتاق خانه و شهر برای
oe ECD e TED DCB Teen ee soe Tee eB Tes oe nod
WERT ا
فیگرانیو ) ما تنها زمانی می توانیم معماری را ارگانیک بنامیم كه بيش از آن (
كه انسان كرا باشد انسان بدون را هدف كيرد
صفحه 44:
صفحه 45:
معماری ارگانیک
‘Gs SECS eee Sto Sey OC a
۱۳ een ieets)
را در بر داشته است . هیچ واژه ای - و
قطعا هیچ صفتی - وجود ندارد که معنای
۱۳ ا re)
تصور غلط وجود دارند که باید در برابر
. آن محتاط بود
Ferre ere Sec ees pe)
orn bey oer eer os
1110011111000 nome
ee ee)
۳3 ee
معماری ارگاتیک فک می
وی و کیک یا یت رز
صفحه 46:
معمارى اركانيك
* می توان بر اساس گفته های رایت اين طور بیان کرد که معماری ارگانیک با
رایت آغاز و با مرگ او رو به پایان نهاد . برای روشن شدن اين مطلب به نقل
قولی از رایت درباره خود و ارگانیک توجه کنید :
او كفته شهر هارا دوست ندارم و فكر مى كنم شهر ها عمر خود را كرده اند.
امروزه زندكى شهرى عادتى بيش نيست و به أن نيازى نداريم . شهر سد راه
5 ا ا ا ee
پیش میرفت . انسانهای با شعورتر مدام در حال ترک شهرهای خود هستند و
أنان كه مانده اند نيز تنها به سبب عادتى ديرين مانده اند . آنجه كه نياز داريم
ييوند ميان شهر و روستاست . من در سال ©0©292 شهر « برود اكر » را با
E ES Te Pe Sates ا Peres
داراست .
صفحه 47:
معمارى اركانيك
* با این بینش روستا نیز به کمک چنین ویژگی های ساختمانی از ورطه نجات
9
er Tee Tee hte eS Ion en ss ۱
ا FOC COED SEYE BY Ic Cente ۱
rere CCE ED CCE Te Cae Ie er LB Sap es) ۱۶
Tae ber ge rgeree mB) ۱
مزايا در روستا ها نيز وجود دارد ديكر شهر امتيازى بر روستا ندارد شهر ها
رو به زوال اند .
معتقدم که بزرگترین گام من در معماری ۰ وقف خودم در راه معماری بوده
لک مر برس As Os SAL, GLI rs is
بودید » می توانید بگویید که من تنها مولف معماری ارگانیک هستم .
صفحه 48:
7
000 COCR B Nee Te Tae BID enero ke: Sens CB)
( فرانك لويد رايت )