صفحه 1:
a
مركز تخمیویی معماري لیزان
اويل ديف جع
صفحه 2:
سبك
وجه تسميه باروك:
بركرفته از وازه يرتغالي
“ باروكو” :
مرواريد تغيير شكل يافته
صفحه 3:
5
ِ
fb
3
صفحه 4:
ب نام دوره
- باروك اوليه (00)©©)-©©06)
- باروك پشرفته (960-4666)
- باروك نهايي (0260-660)
مرك تقصصى مصی بان مسي وسو ae
صفحه 5:
=
صفحه 6:
BY) sales ۶ انديشه
عوامل ناپایدار و اغتشاشات سياسي در اواخر دوره پاپي سیکستوس پنجم :
- ناآرامي كليساي کاتوليك به علت نهضت پروتستانها.
- بي نظمي آلمان به علت دو نیم شدن .
- سر بریده شدن ملکه انگلستان .
- سر بریده شدن نيروي دريايي فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا.
> رویگرحاني انکلستان بر اي همشه از مذمب کاو اراد .
- جنگ مردم براي کسب استقلال و کسبه وبازرگانان براي آزادي,
مرك تقصصى مصی بان مسي وسو ae
صفحه 7:
در پي عوامل ناپایدار:
- قابل كنترل شدن يروتستانها.
كنار كذاشتن روشهاي خشونت آميز.
روي آوردن به تبلیغات فریبنده .
- همزيستي مصالحت آمیز کاتولیکها و پرونستانها روح حاکم
بر جامعه مي شود .
مرك تقصصى مصی بان مسي وسو ae
صفحه 8:
* محل بروز انديشه
رم:
محل آغاز باروك اوليه تحت حمايت ياب .
تحرك بخشيدن به فضاهاي شهري رم :
- كليساها
- اب نماها
- كاخها
مرکز تجصمی مساری ليران
صفحه 9:
محل بروز باروك پیشرفته .
برنيني در مجسمه سازي .
برميني در معماري .
داكر: كنا در نقاشي 5
فرانسه :
محل بروز قوي سبك (باروك نهايي) تحت حمایت
لويي چهاردهم .
مرك تقصصى مصی بان مسي وسو ae
صفحه 10:
صفحه 11:
معماري :
گاحهای بلطنتي
- کلیساها و نمازخانه ها
© بناهاي نطلمي
- ماکت در معماري
- شهرسازي
- طراحي منظر
صفحه 12:
كاخهاي سلطنتي ( دوره حکومت مطلقه سياسي ):
- از بناهاي با شکوه قرن هفده و هجده
- به عنوان سکونتگاه ابرقدرتان
- مركزي براي حکومت دولتمردان
کاخ ورساي در فرانسه
کاخ " ريولي " و " کاسرتا " در ایتالیا ( تحت تاثیر کاخ ورسای)
کاخ " کرملین " در روسیه ( تحت تاثیر کاخ ورساي)
Bedarra مرکز
صفحه 13:
کلیساه و شر كن ها
سالهاي نخستین قرن هفده
تجدید دوباره نيروي پاپهاي کاتوليك در رم
كليساهاي کاتوليك:
- در مقیاس بزرگتر از كليساهاي ماقبل.
- تزیین فضاهاي داخلي توسط مجسمه ها,
نقاشي.
- نورپردازيهاي شگرف و پرشور.
- فرمهاي پوياي معماري .
فراخواندن مردم به عكسالعملهاي فوري و احساسي.
ایجاد حالتي از احترام و ترس در بیننده.
Bedarra مرکز
صفحه 14:
معماري نظامی :
قرن هفده دوره جنگهاي پیوسته در اروپا (بعد از چهار سال بدون جنگ)
- قلعه ها
- مهمات جنگي
- بخش نظامي نیروی در يايي
نشانه قدرت ملت
امکان دفاعهاي سخت و قاطع
ساخت الگوهاي
مدلهاي فراوان و باقیمانده از قلعه هاي نظامي مدرك باارزشي از
پيشرفتهاي شهرسازي زمان باروك است.
مرك تقصصى مصی بان مسي وسو ae
صفحه 15:
ماكتهاي معماری :
- فراهم آوردن امکان مطالعه طرح به صورت سه بعدي
- بیان فوري ماهیت پيشنهادي براي متقاضیان
ای ما اش
- راهنمايي و هدایت کارکنان حین ساختمان سازی
معمار روسي قرن هیجده " واسيلي ایوانویچ بازنو":
* براي درك بهتر از زيبايي و کیفیت کار آینده به ناچار باید آنرا
در يرسيكتيو به تصوير كشاند و براي باوربهتر آن بايد ماكتي از
أن تهيه كرد. در واقع ساخت ملكت در قالب انجام نيمي از كار
است,”
مرك تقصصى مصی بان مسي وسو سيم
صفحه 16:
SE ire
قلسفه مجسمه سازي:
(شمایل نگاری) در نشان دادن معجزات دین مسیح به کمال میرسد.
(اساطیری) جهت اعجاز انگاري نوعي اشتیاق را بیان میدارد.
شخصيتهاي معروف:
- گیان لرنتزو برنيتي (1960-48060)
-بير يكت( فرانسوي)
ني كميسوكس ( فرانسوي )
آب نماي چهار چشمه
مرکز تخصصی معمتری ایران برنيني
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
م رت
كمراتا: مجموعه اي از شاعران و موسیقیدانان که عناصر درام
يوناني را دوباره زنده مي کردند و شیوه اپرا را در اروپا گسترش
میدانند.
- کلاديومنتوردي و گيواني گابریل : شخصیت هاي مهم در موسيقي
باروك اولیه بوده اند که تاثیرات چند سرايي را معرفي کردند.
- پیدایش قطعه هاي موسيقي . کنسرت گروسو و پیشرفت گونه هاي محلي
ابرا ی کنتانا:
مرك تقصصى مصی بان مسي وسو ae
صفحه 21:
* مقياس كسترش انديشه
صفحه 22:
- فراند»
( نمایانگر ارمان سیاسی)
- "خیمه اورلنان " اثر " فرانسوا مانسرو"
- كليساي " سنت لويي " ( نماينده كليساي باروك فرانسه )
- " موزه لور" اثر " لويي لوور"
- " کاخ ورسای" ( نماینده واقعي باروك فرانسه )
Bedarra مرکز
صفحه 23:
صفحه 24:
معمازان:
- ميخائيل زمتسو
- ايوان كربو
- يبتر يربكين
“كاخ زمستاني
اثر “بارتولومو رسترلي”
كليساي جامع “سمنلي كانونت
اثر “بارتولومو رسترلي”
صفحه 25:
هلند :
- در پي نيازمنديهاي تجارت
- پیرو پروتستان
- اضافه نمودن ويژگيهاي محلي به شیوه کلاسيك معماران
کلیسای باروك در هند
مرکز تعصصی مساوی ال
صفحه 26:
* موضوع انديشه
- وحدت بين هنرها ( معماری.نقاشی,مجسمه سازی)
ایجاد تاثیرات بصری شکو همند:
تحرك در معماري
سایه روشنها و نور پردازي در نقاشی
نزدیکی معماری و مجسمه سازی
| 0
صفحه 27:
- وحدت شگفت انكيز روشهاى فكر و احساس (علم و هنر)
- بيان بينهايت بوسيله ابزار مادى :
يرسيكتيو (نقاشى و معمارى)
بى انتهايى در كليساهاى كوجك رم
بی انتهایی در جو در نقاشهای هلندی
بی انتهایی در طبیعت( متظره و جاده) قرانسه
پایه اي برای محاسبات علمی (ریاضی)
- ظهور شخصيتهاي علمي همچون :
پاسکال( بسط تتوري احتمالات ): سکوت جاویدان این فضای بیکران مرا می
نبوتن ( در قوانین نيابي جاذبه زمین)
نیتز ( کشف رابطه درونی بین منادها و کل جهان )
مرکا تسم مسار يرق مسي وسو ae
صفحه 28:
ویژگیهای معماری باروك
- عدم توجه به سبك گذشته (داشتن اختیار تام توسط معمار)
- سطوح انحنادار و زاویه دار(پرهیز از خطوط مستفیم )
- استفاده از تقارن در راه اجلال همراه با ترویج بي قاعدگی و
ازادي
- تاثیرات ژرف نما
- شكلهاي کشف شده
7 تزئینات زیاد و چشم فریبی
- هنر جنبش
مرك تقصصى مصی بان مسي وسو ae
صفحه 29:
- گشاده دستی در اختصاص دادن فضاهای باز و مجموعه های
برون شهری ( برای آرايش تصوير قصرها)
باغها
سطوح سبز آرايش شده
حجمهايى كه از بهم ييوستن شاخ و برك درختان بوجود مى آيند
استفاده از بيشترين داده هاي كياه شناختى در راستاى اثركذارى
بهتر و دلنشينتر باغها
حضور علم كياه شناختى به همراه اصل يرسبكتيوهاى زيبا
مرك تقصصى مصی بان مسي وسو سيم
صفحه 30:
- پرسپکتیو نامحدود ( در مقابل پرسپکتیومحدود دوره رنسانس)
7 باززنده سازی محورهای اصلی شهر
- طراحی مدبرانه فضاهاي مرکزی شهر
ميدانهاي نوساز در قلب محله های مسکونی بسیار کهن
میدانهای در ارتباط با هم
مرك تقصصى مصی بان مسي وسو ae
صفحه 31:
* تبلور فيزيکي انديشه
معماري
- فرانچسکو برميني
- گارینو گاريني
- بالتازار نویمان
mast مسازى يزان
طراحي منظر
- لويي چهاردهم:پادشاه
فضاي آزاد (قرن هندهم)
- لويي لوو
- اندره لنوتره
٠ شهرسازي
رد
میادین (قرن هیجدهم)
- لرنتزو برنيني
ژول هاردوئن مانسار
جوزپه والادیه
صفحه 32:
a) ماری
IO?) فرانچسکو برمینی
«seo
- كليساي “ كارلو آله كولتروفنتانه”
- حركت در معماري
(ديوار موجي شكل)
- ادغام معماري و مجسمه سازي
(خاصیت شكل بذيري)
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
cay hall —
<< ۹ 5 R
a
صفحه 37:
-گارینو گاريني(1965-4666)
- کليساي"سان لرنتزو"
تورين (©60-066)
- بيان بينهايت و تصور فضاي نامحدود ذر
سقف بوسيله ابزار معماري:
مرکز تجصمی مساری ليران مسي وسو سيم
صفحه 38:
= لحظه طلوع بینش براي شروع
فن در معماري
" جنبه عملكردي تزیینات
هلاليهاي متقاطع حمل كننده بار
- تند.
صفحه 39:
Ponts
در قرن بیستم
شکل
از دیوار موجی
نمودی از دی
ج یادگار 9900
ee ۱ در مسکو
برج يا
صفحه 40:
ل
طراحي منظر
- قدرت مطلقه غير مذهبي لويي جهاردهم
- عدم علاقه يادشاه به شهرهاي بزرك
- جيركي بر طبيعت
- ساخت قصرهاي سلطنتي در خارج از شهر
- نظم فضاي خارجي
- قصر “و- لو- ويكنت “ (6-0©©140©©) اثر “ لويي لوو”
- قصر “ورساي “ (02006-06©40) اثر ١ “لويي لوو“
زول هاردوين مانسار”
“ اندره لنوتر”
| Goan
صفحه 41:
- قصر ورساي ( قصر. باغ . بولوار )
مقید نبودن به محدوديتهاي
شهري.
رابطه نزديك با طبیعت و تفوق
بر طبيعت.
ايفاي سه نقش اصلي ( مقر پاشاه.
ت شاهزادگان,وزارتخانه هاي
صفحه 42:
صفحه 43:
تر
.خطوط مستقيم
- بامهاي مسطح
ve
جوابي Lane
ار
اي به خواستي اجتماعي
صفحه 44:
صفحه 45:
Ae ee
- eae
oS وس سح
صفحه 46:
صفحه 47:
شهرسازي
تك ميدانها
ميدانها در ارتباط با يكديكر (از ويذكيهاي اواسطقرن هجدهم)
ييدايش جاده
وحدت معماري و طبيعت
بيدايش مجموعه اي واحد
مرك تقصصى مصی بان مسي وسو سيم
صفحه 48:
- نخستین فضای آزاد بزرگ داخل شهر (بر خلاف میدانهای محصور
رنسانس)
- وحدت اجزا (ترکیب سه عامل معماری)
- دقت ساختمانی میدان(پله هاي طویل جهت نشستن برای جشنهاي
مذهبی)
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
بيدايش جاده ( به مفهوم امروزین)
- جاده متصل كننده قصر” ورساي” به قصر” لوور” در كنار مناظر
سبز و خرم ( شانزلیزه)
بر اسا س همان نقشه لوئي جچهاردهم
تنها جاده پاریس که راه به خارج می برد
میدانها در ارتباط با هم
- " کارلسروهه " . آلمان . 809
- * سه میدان شهر نانسی" . فرانسه . (99-4288)
مرك تقصصى مصی بان مسي وسو ae
صفحه 52:
se |
- زارعی. محمد ابراهیم . 0/0" آشنایی با معماری جهان". همدان.
فن آوران
- فلامکی . محمد منصور.10720."شکل گیری معماری در تجارب ایران
و
غرب”. تهران . نشر فضا
- كيديون . زيكفريد.1976. “ فضا.زمان.معمارى “. ترجمه
منوجوزمزينى
انتشارات علمی و فر هنگ
- پیرنیا محمد کریم. (0606." سبك شناسی معماری ایرانی ".
نشرپژوهنده و معمار
- نیلوفری پرویز. 696 ."باغهای ایرانی ,پردیس ها و باغهای بزرگ
و
زيباى ايران زمين”. نشر دانشكاهى
- بهبانى هما. ©0©/00.26). ” سير تغييز “مفهوم باركهاى شهرى"ال*قزان”
صفحه 53:
بالتارار نویمان (9070-
(arse _
كليساي چهارده مقدس
(۳۵6۵۵۵)
- مثالي از تاثیر معماري غیر
مذهبي بر کلیسا
- وحدت و نوازن عالي بین هنرها
(معماري و مجسمه سازي و
نقاشي)
صفحه 54:
صفحه 55:
- اتصال سه بعدي اجزاء
داخلي(پیشرفت علم حساب انتگرالی)
- ساخت چهار طاقي (به اشکال مختلف)
بجاي گنبد در محل تقاطع بيضي و
دوایر متقاطع پلان.
صفحه 56: