صفحه 1:
صفحه 2:
19 | ROPES MeN TOSS CU ROL p] eer
استفاده از
07 ا 0 ل
eee 0 re)
by (WIEN sp lil Gen eal artis abet رس
باکر
صفحه 3:
Bia roan ۳۳ ۳۳ ae در 277 me
شد. این سبک را میتوان ورژن نمایشی معماری
رنسانس به حساب آورد که به تناسبات مرتب و
۱
نمیدهد. در واقع نام باروک ابتدا بار معنایی منفی
داشت واز طرف منتقدانى به آن داده شد كه از
اه در معماری باروک از نورپردازی» 1
al EB oP a hee) و یا
coli) ot ol 11)) و طراحىهايى استفاده
میشود که ke CN a ae و
3 نها ها
صفحه 4:
از آنجایی که سبک باروک با دورهی استعمار اروپاییها همزمان
بوده ساختمانهای بسیاری را میتوان در سراسر دنیا به اين
سبک مشاهده کرد؛ به خصوص در آلمان و آمریکای جنوبی که
تا قرن ۱۸ نیز دوام آورد. فواره تروى» بزرگترین فواره در شهر
رم و یکی از معروفترین فوارههای جهان به شمار میرود که به
سبک باروک ساخته شده است.
صفحه 5:
TS EES TT el ا ا ا
زمانی که کلیسای کاتولیک در پاسخ به اصلاحات پروتستانی
تصميم كرفت قدرت خود رابا اقداماتى مؤثر در اروبا حفظ كند.
صفحه 6:
AE LY) للق ا
یکی از راههای جذب پیروان جدید. ایجاد طرحهایی به وضوح احساسی
و هیجانی در هنر و معماری بود. معماری کلیسا احساس وفاداری بیقید و
شرط به این مکان را در بیننده القا میکرد و لحظهی ورود به کلیسا به
تجربهای نمادین, احساسی و اسرارآمیز تبدیل شد. با كسترش اين
کلیساها در سراسر دنیا؛ سبک باروک نیز در اروپا و حتی آمریکای جنوبی
توسعه یافت و البته ویژگیهای آن در هر کشور تغییراتی پیدا کرد. این
سبک در خانهی مردم عادی دیده نمیشد و ابتدا برای دیزاین کلیساها
از آن کمک میگرفتند؛ اما بعدها از باروک به عنوان نشانی از رژیمهای
خودکامه و در ساخت کاخهای سلطنتی پرجزئیات نیز استفاده کردند.
صفحه 7:
ساختمانهای سبک باروک معمولاً یک برج مرکزی, گنبد.
ایوان» برجستهکاریها و طرحهای مرکزی مختلفی را در نمای
00
صفحه 8:
رى باروكف
در این سبک از طراحیهای پرشور و نقشههای پیچیده استفاده میکنند تا
حس جنبش و پویایی را در بیننده برانگیزند. در معماری رنسانس استفاده از
سطوح صاف در طرحها را ترجیح میدادند و اين در حالی است که باروک
معمولا ترکیبی از تکرار و برهم ریختن درونمایههای کلاسیک سبک
رنسانس را شامل میشود. معماران باروک نمای ساختمان را آزادانه
قالببندی میکردند تا ظاهری سهبعدی به آن داده و چشم را فریب بدهند.
Peter's Baldachin) alow! ps 5 aw » cys .)یا
همان سایهبانی که بر فراز مقبرهی سنت پیتر در کلیسای او قرار دارد و در
زبان ایتالیایی با نام بالداکینو (8810666101۳0) نیز شناخته میشود؛
نمونهی خوبی از این ویژگی باروک به شمار میرود.
صفحه 9:
به نماى ساختمانهاى باروك به عنوان يك
tae coc ا DS Te
ار یت را Se
و همشکل بسیاری را در برمیگیرد تا توجه مخاطب
۳ ل ree Ree
معماری باروک معمولاً از المانهایی از جمله
] دیوارهای خمیده مجسمهها و نقش برجستههای
ET ل ل
0 ا در ساختمانها 205002-00 ا bis
تأثير متقابل نور و سايهى آن بر روى نما را افزايش |]
صفحه 10:
1( شکوه و جلال
۲ رنگهای روشن
۳) تقابل و تضاد
>) پیج و تلب و خميدكى (معمولاً در قالب ساختارهای بیضی شکل)
۵) توجه به شکل ظاهری و دکور پر تشریفات
۲) مجسمههای طلاکاری شده
۷) سقفهای نقاشی شده
صفحه 11:
معماری با روک "
۸) طرحهای بریده بریده یا ناتمام رها شده (از روی عمد)
)٩ نقاشیهای دیواری در اندازههای بزرگ
۰) طرحهای نمایشی و پرشور در نمای بیرونی و مرکزی ساختمان
۱) استفاده از گچبری و مرمر
۲) اثرات واهی همچون فریب چشم
۳) گنبدهای بیضی شکل که بیشتر در باروک اروپای شرقی رواج داشت
صفحه 12:
7 ۲۷/۲ ۱۱ ELT ey] ewe LIT)
معماری باروک به ٠7 مرحلدى آغازين» پیشرفته و پسین تقسیم میشود
که در ادامه با معماران معروف و تثیر گذار هر دوره بیشتر آشنا خواهید
شد.
صفحه 13:
معمارى باروتك سر
صفحه 14:
j!(Carlo Maderno) ¢i,>s 9,5
اب میآید و شاهکار او یعنی نمای کلیسای سن
سیتی به همین سبک ساخته شده است.
صفحه 15:
لبته طراحی بخش عمدداى از كليسا را ميكل آنز به سبك رنسانس انجام داده و مادرنو
بعدها آن را گسترش داده است. سنتوری نیمهتمام این کلیسا؛ از جمله المانهای سبک
باروک بوده که در دورهی (تکلفگوایی) رواج يبدا كرد.
صفحه 16:
صفحه 17:
ی ی Se
Ae
۴۲۵۲66۵50( فرانچسکو برومینی
ار
5250502 0 فلي ع
AD Dye he eta Ses
eS Set ا
یا همان آسمانهی سنت پیتر و ستونهای میدان
۱
۷ er Pore ee
par eed) eet te MOLES) Sy
TF eee IT alee rE eer ed | me
Peele pen noe Some a)
تأثیرگذارترین اثر او کلیسای کوچک «سنت چارلز
ارام 07 aka ey a
و
a
صفحه 18:
باروک پسین
صفحه 19:
صفحه 20:
3 شاتو» 7 همان عمارتهاى | y
معروف ترين ساختمانهاى باروك در
ا
een a) الا
بارزترین ویژگی معماری باروک
te ۱ ما
ساده ساخته شدهاند و البته المانهایی
0 een er pieces)
eC ae
صفحه 21:
2
ساختمان هاى معروف سبتك
کلیساهاء باشکوهترین نمونههای معماری باروک در ایتالیا هستند و
شاتو نمونههایی عالی از آثار باروک در فرانسه به حساب میآیند.
در صحبت از سبک باروک میبایست نام انگلیس را نیز به ۲ دلیل
ذكر كنيم: اول اينكه اين دورهء كريستوفر رن _
(Christopher Wren) ,1 & 99 ديد كه معمولاً از او به
عنوان بزرگترین معمار انگلیسی یاد میکنند و طراحی بسیاری از
ساختمانهای لندن را انجام داده است.
صفحه 22:
دوم اينكه سبك بالاديان در اين دوره و در انكليس رواج
بيدا كرد كه در دوردى نئو كالاسيكطر فداران بسيارى داشت.
دوردى باروك با بيدايش سبك فرانسوى روكوكوبه بايان
رسيد كه از تزئينات و بيج و خمهای باروک الهام گرفت اما
رویکرد و تم آنها با یکدیگر تفاوت داشت. در ادامه ۱۰
مورد از بههترین نمونهها و معروفترین ساختمانهای باروک
را برایتان گردهم آوردهایم:
صفحه 23:
. سان کارلو اله کواترو فونتانه. ۳ سير
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
پ ۱
معمارى باروى فرانسوى به حساب
۳۳۳ بیشتر قسمتهای اين مجموعه
پآ ۱3
1 طراحى کرده اما ۳ اردوئن مانسارت
ex>lw Jules Hardouin Mansart) F |‘ 3
ba 0000 Pye eae lees
2 1 بنا براى آسکان دادن جانبازان 5 1
oer ees سا ١لا٠١ تا 4لاء١ ميلادى در | !
ea] 0 |
DCS eB atte ا 5
RRC SCL prt yeep See Breen pee) 7) Ma
از 0 0 فرانسوى Al) vA ale> jl
نأي 5 eae) 00 ۳ 507
صفحه 29:
۲ کاخ ورسای. ورسای
صفحه 30:
صفحه 31:
کلیسای سنت جارلز. وين سر
صفحه 32:
| ۳ از
| تحسینبرانگیز ترین ساختمانهای وین به شمار
eet leds aera eis ed
و ۱
کلیسای سنت جر سال ١1/١5 و سم(
Pr 5 0000 برارد فيشر فن
۱ بای رز tal Lee) ren a
eso a Solan li ta lo
انجام داده است. پس از فوت اوء ساخت این
و
03
صفحه 33:
؛. كاخ شونيرون. وين سرس
صفحه 34:
صفحه 35:
۷ کلیسایر سن پل. لندنا
Mil
صفحه 36:
تسس برس سرت لت اس
]| نمای غربی آن. از بهترین نمونههای معماری ۱
پاروک انجلیسی به شهار میروند و طراحی آن را ۱۷
Dd ا ل ك2
انجام داده است. وظيفدى بازسازى بيش از ٠ه
کلیسای دیگری که طی آتشسوزی بزرگ لندن
ey Eeete Leer) لم
شد. کلیسای سن پل از سال ۱۷۱۰ تا به اتمام
one an ed rae ree) | ۱
SO ee Tere ie re ened |
|
ترکیب کردهاند.
صفحه 37:
۸ کاخ زمستانی. سن پترزیورگ . رس
صفحه 38:
صفحه 39:
٩ نمای غربی کلیسای جامع سانتیاگو د کومپوستلا ؤس
صفحه 40:
صفحه 41:
۰ کلیسای زاکاتکاس ۴۱
صفحه 42:
1
در ساخت كليساى زاكاتكاس
(Zacatecas Cathedral) !3
سبک نئوکلاسیک و چوریگرسک استفاده
PURO SY a rear orn er
بهترين نمونهدهاى معمارى باروك در
ا ا ۰۳
۰ و ۱۷۱۰ میلادی ساخته شده و
Pe er aye rel
صفحه 43: