در این پاورپوینت ابتدا به شرح برخی عناصر اقلیمی پرداخته شده و سپس شرایط اقلیمی و معماری در اقلیم گرم و خشک آورده شده است و رابطه اقلیم با ساختمان و با انسان توضیح داده شده است. در پایان هم برخی از ابنیه تاریخی که با توجه به اقلیم گرم و خشک ساخته شده آورده شده است. بخشی از متن: در اقلیم گرم و خشک به دلیل این که میزان بارندگی سالانه، بخار آب مورد نیاز حتی رطوبت هوا را تأمین نمی‌کند. هوا به‌طور کلی خشک است. اقلیم، به‌وسیله عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا مشخص می‌شود بیشتر مناطق نیمه‌استوایی را شامل می‌شود. به دلیل وزش بادهای مهاجر که از جنوب غربی و شمال غربی به طرف عرض استوا در حرکت است هوا بسیار خنک است. تابش مستقیم آفتاب در این مناطق شدید است. در تابستان تابش آفتاب در طول روز سطح زمین را تا 70 درجه گرم می‌کند.

milad

صفحه 1:
۳ 5 اقلیم گرم و خشک

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
یی الکترومغناطیسی است. طیف نور خورشید به ۳ قسمت بل‌رژیت و فروقرمز تقسیم می‌شود حداکثر ا ال ال ‎Nes ne‏ ۰ پرتو فروقرمز است. دمای هوا و مقدار انریی خورشیدی تابیده شده به هر نقطه از منطقه بستگی,دارد. ا ل ا ا ل ال ل لك ‎es ei rad‏ اللا ۱ تعاس آن بستگی دارد سطح دریاها بسیار کندتر از سطح زمیندر لو تابش آفتاب ‎vinta eee aes Fear e eee aS eres‏ ۷ در ارتفاع بیشتری قرار دارند سردتر از ‎ele ied‏ آتاب در اپ در

صفحه 6:
— ss ‏از مناطق ثابت و پرفشار است ولی فشار‎ ۱7۱1 3

صفحه 7:
اقلیم و انسان: در حللت طبيعى دماى دروت بدن /17 و دماى يوست 77 درجه است. ‎CIOL a ey eae Rare)‏ ال ا ‎Be‏ ‏در سطح بدن انسان به دماى يوست بستكى دازّة, منطقة آسايش بيش تر افراد اج افو ی فیزیکی احساس راعتی می‌کنند. تلبش آفتاب دو اثر پیولوژیکی و حرارتی به ‎Oy‏ 20022

صفحه 8:
اقلیم و ساختمان: میزان تلبش مورد نیاز برای هر ساختمان باید پا توجه به نوع لَنْ و شرایط اقلیمی آن تعيين ود. موقعيت خورشيد در هر منطقه وادر شر زمان به وسيلة زاويه نلبش و جهت تابش مشخص می‌شود. اولین عامل مزثر در محاسبهُ زوایای موقعیت خورشید. ‎olny‏ ی سطوح قائم: دیوارهای جنوبی بیشترین مقدار پرتو آفتاب را در آن دما و کم‌ترین مقدار لن را در خود دارد و دریافت می‌کند. دیوارهای جنوب‌شرقی و غربی در زمستان بیش‌تر از ‎eS ee‏ | کم‌تر از تابستان به این دیوارها, می‌تابد. سطوح افقی در تابستان بیش‌ترین و در زمستان ا 1ت ل سطوح شيبدارى كه شيب آنها به طرف شمال است در تمام فصلهاى سال كمترين ‎ees‏ ىك

صفحه 9:
تاثير تابش افتاب در حرارت داخلى ساختمان: ‎SIE‏ و صورت بگیرد. در مورد رسانش هرچه مصالح یک دیوار متراکم‌تر باشد حرارت مر ی همرفت: هوا فقط زمانی می‌تولند باعث انتقال حرارت شود که فظناق کافی 000000 تمييلننه باشد: تابش: حرارت نیز انند نور به شکل امواج الکترومغناطیسی(متفل می‌شود. ‎ate eee es ar)‏ زا

صفحه 10:
رابطه حرارتى يك ديوار نتيجه وزن مخصوصء ضخامت و كرماى ويقه مصالح است. به طور كلى ظرفيت حرارتى تقريبا بر اساس وزن مصالح مشخص مىشوه. بام ‎co.)‏ الل يي ا لا كر اه ۱ نا از از ‎fom‏ SEE OS Era en ‏ا لا ال‎ ee ee ede ny es ‏تقسيم مىشود. رطوبت عامل قدرتمندى است كه مىتولند سلامتى و آسايش ساكنان را‎ ‏چه خطر بیندازد و به مصالح,و زیبلیی ساختمان لطمه وارد کند. مهم‌ترین عوامل نفوذ آب‎ ‏باران در اثر فشار باد ساختمان و,فشار اسموزی تحت نیروی جاذبه است.‎

صفحه 11:
Co sens ‏كرم و خشک:‎ ree ۱ در اقليم گرم و خشک به دلیل ۱ حتی رطوبت هوا را تأمین نمی‌کند. هوا به‌طور کلی خشک است. اقلیم. به‌وسیله عرض ‎ees‏ ا ‎Soe ery ee nee een‏ ۱ مى شود. به ادليل وزش بادهائ مهاجر كه: از جنب اغرجئ و7شتمال!غريق ابه طرف عرض ا ا ا ‎٩‏ ‏است. در تابستان تابش آفتاب در طول روز سطح زمين:زا تا ‎١‏ درجه كرم مى كلد.

صفحه 12:
اقليم كرم ۳ خشک : ی بط سر قاس راش ال می‌شوند. پلان ساختمان‌ها تا حد امکان متراکم است که باعت به حداقل رسیدن مین تبادلات حرارت در چهاز فصل می‌شود و بیشترین ساية ممکن بر سطوح خازتجی ایلجاد می‌شود. به دلیل بارندگی کم سقف ساختمان‌ها به شکل خرپشت و تاق یا گنبد و بدون ‎ry‏ ا ‎eye fe‏ | سطوح خارجی سفیدکاری شده است. در مناطق گرم و خشک از ورود هوای خارج به داخل ساختمان از طریق پنجره‌ها جلوگیری می‌شود,و تدابیری از جمله ایجاد بادگیر برای ختک‌سازی تناها شود بر حرارت ایجاد شنده معمولا

صفحه 13:
مسجد جامع يزد ‎ee‏ لس کویر می‌باشد و در طی حدود ۱۰۰ سال و سه ‎aie Gas ee‏ ‎Eee eis et secre ee nese re eee‏ ا ا 0 0 ل ا ا ل ی دوره تیموری دانسته‌اند. این بنا از لحاظ خواپیدگی گنبد. سردر رفیع و بلند و همچنین كاشيكارى زيبا و منحصربهفرد. شهرت دارد. ‎

صفحه 14:
مسجد جامع يزد لین مسجد به چند دلیل حایز اهمیت است: نخست آن که قدیم‌ترین نمونه معماری است که طى قرن نهم هجرى قمرىء در معمارى مذهبى تقليد شدهاست؛ اين طرح مركب يك مقصورة كنبددار و يك شبستان مستطيل بلند و كشيده است. | الگوی معماری کعبه است. بنلیی کاملاً قدسی و متعللی در اسلام دارد و به‌عنوان نمادی کیهانی با می‌گیرد. ناحیه پزد از

صفحه 15:
مسجد جامع يزد Se eC aes) ene eae eae) ‏بلندترين مناره در بين مساجد تاريخى را از آن‎ ۱۳۱۳ ‏خود کرده است که متأسفانه در مال‎ ‏هجری شمسی فروریخت. و مورد مرمت و‎ ‏بازسازی قرار گرفت. در واقع می‌توان تزئینات‎ ‏به كار رفته در معمارى مسجد را يكى از‎ ‏شاهکارهای خیره کنندمی تاریخ بشر در نظر‎ 1 ‏خارجی و داخلی قرار می‌گیرد.‎

صفحه 16:
باغ ۱ باغ دولتآباد در يزد در اواخر دورة افشاريه و در سال ‎١١١١‏ ه.ق توسط ‎atc‏ ا ا 1 كرديد. مرحوم محمدتقىخان 0 كيلومتر را احداث نمود و لب را از مهریز به ‎enti ees‏ ا ا ا يس ‎es‏ ی ی ‎

صفحه 17:
باغ 50 دولت‌آباد از دیدگاه گونه‌شناسی عملکردی» باغ «سکونتگاهی - حکومتی» است. به نحوی که باغ بیرونی مححل انجام تشریفات حکومتی, مراسم ورزشی و اداره امور شهر بوده است و باغ اندرونى؛ بخش خصوصی و اقامتگاهي ‎ee Soe‏ ل ‎Soca‏ ‎en‏ را ‎A‏ لد

صفحه 18:
oh 5351 ‏باغ‎ پخش اندرونی: ‎eet eel cee‏ 0 ‎|e Are‏ ل ل *؟ ساختمان هشتى (بادكير تابستانه) ‎Le‏ ‏بهشت ايين م برج ديدبانى أب انبار خصوصى * اصطبل تابستانه و زمستانه

صفحه 19:
باغ دولت‌آباد یزد ا ال ا ا مجموعه به شمار مىرود كه در مزه تلفق باق كوا و ره ی رس ساختمان با ‎Ren cues oy elas‏ جریان است هوای خنک از زیر بادگیر به 0007 دليل به اين بناء ساختمان تابستانه نيز كفته می‌شود. ل ار بادگیره هشتی و دو اتاق پستو تشکیل شده و شکل کلی بنا شبیه به یک هشت ضلعی است. همچنین بادگیر قرار ات ا ‎cee‏ سقف قسمت ميلنى (هشتى) داراى كاربندى زيبايى ‎pCi eon ee cy‏ ا ل 0 0 ‎Poco‏ ۱

صفحه 20:
سبک آذری سبك آذرى سومين مكتب معمارى ستتى ايران يس از اسلام مى باشد. شروع لين سبك مصادف ا 00 ا ا ا ا ل 0 ‎pews He se peor eer OEE)‏ مراغه است که از اواسط قرن هفتم هجری قمری شروع ‎OLS TO cal I cal aed‏ 0 ات رایج در دوره ایلخانی استفاده از گچبری, کاشی ز 0

صفحه 21:
سبک آذری ea cn at) OE li ee ee Semen eS Mee ome ee ey et lt ESE ee noe) ‏أما عصر شكوفليى معمارى در دوره تيمورى به زمان يسرش شاهرخ برمى كردد كه معماران به نامى‎ | urer lu Sits pian FOr ‏گماشته شدند.‎ Rts ce a eens Cee Or ee Ete eee Sees] ‏توجه به تناسبات عمودی پناء گوناگونی طرح‌ها و ساختن بنا با ابعاد بزرگ نام پرد؛ مانند گنبد سلطائیه‎ ‏و‎

صفحه 22:
سبک آذری ا ا | ‎ere co)‏ ان ‎ie‏ 2 epee ‏ا‎ reea ey eee eS ee end ‏ا‎ ents neal eNO CoM SNCS ey Sir aes

صفحه 23:
سبک رازی ات اسلوب معماری روندی تدریجی و آرام دارد. آغاز تذ اسلوب خراسانى و نزديك شدن لن به سبك رازى از دورة آل زيار و سامانیان صورت پذیرفته است. سبک رازی دومین سبک معماری پس از ‎sso ms‏ ا ل ل ۱ ‎Vela 606 Cis a 6 3 Gk‏ ا ‎RCS SLC or oe ee‏ ‎ee eee eed‏

صفحه 24:
سبک رازی زر | ‎ee el are CS eee‏ ۱ ‎lide‏ ‎ee ee‏ ا ل 0 - مساجد جهار طاقى: مانند مسجد يزد خواستء؛ مسجد جامع اردبيل. - مساجد تك ايوانى: مانند مسجد جامع نيريز. مسجد حاج رجبعلى )59+ ا ‎oe‏

صفحه 25:

صفحه 26:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
19,000 تومان