صفحه 1:
صفحه 2:
تعريف لغوى ديكانستراكشن :
* دیکانستراکشن در فارسی به ساختار زدایی ,
ا ل م
و بن فکتی ترجمه شده است . شاید اين کثرت
اسامی به دلیل آن باشد که دیکانستراکشن یک
a RCN We EL ReCy set) ۱
نوع متتی دارد.
OWS Tey i ee ae أبراى *ديكانستراكتيريسم»
اول برهم زدن ساختار دستوری واژههای یک جمله . به عبارتی دیگر. اگر کلمات یک جمله را
عوض کنید. آن جمله را دیکانستراکت کردهاید.
tees) Te ee ees TC rr ۱
دستكاه. براى حمل آن به جاى ديكر.
* معنايى كه راك دريدا بسيار به آن توجه م ىكند . معناى «رفلكسيو» آن است؛ يعنى
خودساختارشكنى كه از خارج تحميل نمى شود . بلكه ساختار. خود به خود تغيير بيدا مى كند.
صفحه 3:
|۱7
FO lS ele ea ee ee el eee ee ae
Pe arty ele re soe CKO Cy Ee LOD CLE CII fee a fea econ raed
رت Don Se Sed ene Seen kee eee] She
از نظر وی . فرد ماهیت خویش را شکل می دهد. سارتر آزادی بی قید و شرط را از
Pep eve brea et eee eae OOM Ie eT er eee ا
Beene ا
*_ از نیمه دوم ee به نام مکتب ساختار گرابی شکل گرفت . این
مکتب در ابتدا توسط فردبناند دو سوسور » زبان شناس سوییسی و لوی استراوس ۰
مردم شناس فرانسوی . مطرح شد. ساختارگراها معتقدند که عاملی مهم تر از ذهن
وجود دارد كه بيوسته مورد بى مهرى قرار كرفته و آن ساختار زبان است . اكر از دوره
ا 000
ماهيت انسان در بستر فرهنك شكل مى كيرد و جهت رهيافت به ماهيت بشر , بايد
eae) م ا ا ا ا ل 0
es oer ese ies ااال لا ا SP
ee
صفحه 4:
| cine my ry
" مكتب ديكانستراكشن توسط راك دريدا( - .)19٠ فيلسوف معاصر فرانسوى .
Pos ene eNOS Care ل ا 0
re rym d eee Serer Penn ea peer eer a res 1۱
تغيير مى كند . يس روش ساختاركراها نمى تواند صحيح باشد . به عقيده 1
متن هرگز منهوم واقعی خودش را آشکار نمی کند . زیرا مولف آن متن حضور ندارد و هر
rey Penees riper epee ee noc a Cenc ae a eee es 1
مولف داشته باشد .
* از نظر دريدا . نوشتار ابزار خوبى براى انتقال مفاهيم نيست و يك متن هركز دقيقا
te MneN ee Ca Fe er SFP Pry 1
لین سای وی ی
Om Pee ae Crom RE Tern ean
نيك و ب eB eee Neate SE ee BL TCS cad
0 ae at aa همواره در فلسفه غرب مطرح بوده است
دیگری برتری داشته است. ولی به نظر دریدا هیچ ار جحیتی وجود ندارد . او این
. منطق سياه و سفيد و مسئله يا اين يا آن را رد مردود مى داند
صفحه 5:
فلاسفه ديكانستراكشن :
00 ا ia
كردن يك متن به معناى بيرون كشيدن منطق
0
واقع كسترش درك مجازى است .
در بینش دبکانستراکشن . آنچه که خواننده استنباط و برداشت مى كند واجد
1
109 niee eg pincer ayc ter neve tte eae yer)
neee mon Cry ees ۱ و و ارتناط تین دال و
مدلول و رابطه بین متن و تفسیر شناور و لغزان است .
صفحه 6:
7 ار ee ne
Speer)
Exery pret pie e Cierny cmrecane Werner) Women pwey Cauwe INC iets lias
[0 vynn ft cree neen PomereRr ome nie e ay rowed
SS ee eee ele erties renner rye rey eoge |
RSVR Hey aroee Fer rSCF Sr و سس ل لا ابر
هر زمان و مكان بايد اكنونيت داشته باشد . متعلق به زمان و مكان حاضر باشد .
ا م ا ا 0
تقارن . تناسب . وضوح . ثبات . مفید بودن و سودمندی بوده است . در این تقابل
های دوتایی همواره یکی بر دیگری ارجحیت داشته . اما آنچه که مورد غفلت
۱
all eet RT SCS eee cal aed TS
aD aS De oe eee ene eee oe يت
قرار گرفته . بخشی از زندگی امروز ما است .
صفحه 7:
معمارى ديكانستراكشن :
لذا شکل کالبدی به صورت یک مجموعه چند معنایی »ابهام انگیز » متتاقض و
boa ا ۱
eae ee per trom ee pene ene cree nr eer
. مطالعه و وارسى دقيق قرار كيرد
ی وس ای لب سای دیق
که سایت در آن قرار گرفته نیز مورد بازبینی موشکافانه قرار می گیرد
* در مرحله بعد تفسیرها و تاویل های مختلف از اين مجموعه مطرح مى شود .
درنهايت كالبد معمارى به صورتى طراحى a شود كه در عين بر آورده نمودن
Sore Scene ae Pond 0
Beyer un ice ete er pers
صفحه 8:
پیتر آیزنمن : مرکز هنرهای بصری وکستر ( ۱9۸۲-19۸۹ ۲
|
00
0
5 ees
۱
هنرمندان و دانشجویان
دانشكاه در آن است ..
0
۱
كه فضاى باريك بين
دوساختمان موجود در سایت
اليو ل ا
گرفته بود.
صفحه 9:
پیتر آیزلمن : اساسا ار سمل
۱[
كه دم تفای دور سم
PPR ree Som eyes
BOL Ry Cae a Crna pe nergery
ees ۳ ۳
دو قشر انتخاب شد . يكى
BS Srey lise
تدر عل ا ا
صفحه 10:
ا ۱۹
يس از باز نمودن و شكافتن فضاى بين
1
متوحه بی های یک
مربوط به دانشکده نفلامی aes
ِ
سايت بروزه باشد . قرائت كرد و اين
قرائت را به صورت کالبدی Byer . لذا
ا
دانشكده نظامى . كه شبيه يك قلعه
نظامى بود . در قسمت سردر ورودىٍ
سا ختعان ف كز Srl Bina ed)
ا
صفحه 11:
(۷
صفحه 12:
۳
صفحه 13:
برنارد پومی :
Soe tree toed
3110110
ا
ه رکدام در 0 :
Oe Te ea ets
oe ees nee eT od
هم دارند.
گاهی آنها با یکدیگر شدیدا
ا See da
.يكى در برابر ديكرى تحريف مى
ل ا 0
aed ا eb CE
ate tea 0
كاهى هم آنها صرفا همزيستى دارند
بی تفاوت به یکدیگر و همانگونه که
صفحه 14:
پرتارد چوهی : پارک لاویلت, پاریس
صفحه 15:
صفحه 16:
0
صفحه 17:
صفحه 18:
يارى لاويلت. ياريس
صفحه 19:
مرك هنرهاى معاصر روزتتال 3 4
شين سيناتىء امزيكا دملا 51 |[
100
صفحه 20:
هلک کلک, ۱۹۸۲
اسکیس از کلیت طرو
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
۱۳۱
CL آلمان,
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
)2 هذلذ * پارک سوار مونهایم شمالی, استراسوز, فرانسم, ۱99۹-۲۰۰۱
صفحه 27:
© توسعه موزه برلين» موز
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
صفحه 31:
31
= ۰
لنئدنء انكلستان, 999
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
گوپ هضیل لا( * دنتر وت بر بام سافتمان ستی .
IGAE-1%
صفحه 35:
صفحه 36:
0
صفحه 37:
01 012 os) e)
199P-9A
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
22111011 1 :
(LIVNI AST Gott, WW s0/
امن
= ۱
bal
=
1۳ wai )
کاس
صفحه 41:
ساتتا مونيكاء و سم سس
| ny yi
7s
0
۱9
صفحه 42:
صفحه 43:
فرائى كهرى :
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
ener cen yer or Tas ل
مطرح شد و به تدریج اکثر معماران نامدار سبک
ال
گهری . زاها حدید و حتی معماران مدرنیست
ارس سا
کردند . از دیگر معماران و نظریه پردازان سبک
ل
Ree Seer pecan ear pee regen
د بكانستراكشن : خواستكاه فلسفه فولدينى در
فرانسه و معمارى فولدينك در آمريكا بوده است.
* اگر در گذشته پیچیدگی ها و تضاد از دل تقابل های
درونی پروژه بیرون می آمد ۰ در حال حاضر
خصوصیات مکانی ۰ مصالح و برنامه به صورت انعطاف
ادير سر اس شرس كه هوت
هر یک حفظ می شوند
=
سا
صفحه 48:
آيزنمن به عنوان بانى طرح
قلسفه فولدینگ در حوزه معماری
۱
ضعیف "را مطرح کرده است . فرمی
که قابل انعطاف است و خود را با
|
0
رواد
0 hy ae
ل له
۱
انطباق با شرایط کالبدی . اجتماعی
و تاریخی محیط در سایت قرار می
9
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
010111011111111
: a
صفحه 52:
110111111111110
صفحه 53:
۱2۱۸ -)
صفحه 54:
ROEM Ee Re WIC) eee Oe) (4)
صفحه 55:
صفحه 56: