صفحه 1:
حمنالحي ‎Sal)‏ ‎on‏ A ‏پروژه‎ ‎oS

صفحه 2:
Ka epee oon) موقعیت جغراقیایی روم : کشوری که به نام روم معروف و شناخته شده است . کشور تازه ای بود که در کرانه های تيبر بنياد شد » تسلط خود را بر نيمه باخترى مديترانه برقرار ساخت و سرانجام دامنه أن را به همه سرزمينها كسترش ‎ae‏ اا اا ا ا | روم تسلط خود را بر سرزمین تمدن های کهن » يعنى مصر ‎٠‏ سومر ‎٠‏ بابل ؛ فلسطين » فينيقيه و يونان برقرار ساخت و در خاور کاری را که اسکندر آغاز کرده بود ؛ ادامه داد . بر زندگی و اندیشه اقوام آن ناحیه تاثیر ویژگیهای یونانی | 1 Tes Se Te Een eT SS ere Poe nee) ‏به دریای مدیترانه دسترسی داشت . ایتالیا به خاطر اوضاع جغرافیایش توانست بنیای مدیترانه را به سوی خود جذب‎ . ‏کند . در دوره باستان همه راهها به روم ختم می شد و اکنون نیز راههای فرهنگي نوین به روم باستان باز می گردد‎ 1 os: ene eT Te MT Sle eles oe Bh etree ‏ا‎ ‎۱۳ ‏الل‎ ery eas a DOE IED SoU RTO PRE ye eee eT Nees i SEDs ‏ا‎ Spee emt ecc ile est} Orne ‏ا ل ا‎ se tere) سرزمین گام نهادند . ۱ non ie. Wo Spend Or rs: eee Freee reese Cee tet . ‏منطقه حانز اهمیت است‎ eh Concern eh eeny here [er Eee EY eed arr SYS Leces) Poe eee ere res erin yy wy fe ‏ا‎ ‎1۱ ee nee Teens EW se ten Eide Bree bom bank were mentinn reCe rn ary

صفحه 3:
مذهب اتروسك ها ء مبهم » اسرار آميز » سخت و خشن بود . يك خداى بزرك به نام « ولتومنوس » داشتند و سه ‎need‏ ا ا ا ل ا ل 0 و نیایشهای ویژه ای را برگزار می کردند فرهنگ اتروسک ها تاثیر به سزایی در فرهنگ و هنر رومی گذا تمدنهای باستانی دیگری معمارى اتروسكها : معمارى اتروسكى شامل انواع مختلفى از جمله 1 ا ا 1 جروتری » واقع است . دیوارها با نقوشی برجسته گچبری ا 0 بیشتر شبیه به خانه ای است که ستفش دارای الوار و ستونهای چهار گوش بوده است .

صفحه 4:
معابد از ساختمان معابد اتروریایی فقط پی های سنگی آنها بز جای مانده است . ظاهرا اتروسک ها با آنکه در فن ساختمان سازی با سنگ به انواع مختلف مهارت کامل داشتند » به دلایل دینی استعمال سنگ را در معماری معابد خود جایز نمی شمردند و طرح عمومی معابد اترسکی شباهتی کلی با معابد ساده تر یوناتی داشت . ولی این شکل و فرم بیشتر الا ا ا ل ل ا ل ا ل ا ل 1 ورودى عريض با دو رديف ستون بندى جانبى » هر رديف مشتمل بر جهار ستون ‎٠‏ قرار داشت و انتهاى أن به ا 000 اا ا 00 را بديد أورد . معابد اتروسكى از نظر شكل و فرم در مقايسه با معابد يونانى » خوش تناسب و زيبا نبودند » در اين ‎ICES TED near ey‏ 1 0 eres or WYes Se BYES TENE ier: ee Co ere PNP coer cere ete)

صفحه 5:
[۱9 Nes Pee ey ae ST- BEST ooage es Foe Lem Te err TeP Pent oe 0 ‏ا‎ ne cry ‎Teme ee te Late ete a DES AO DE ETSY DoE Sy ee‏ ل ا ا ‎Bites < ete‏ | ‎FNS Cre mya cis Te earn rr Dave: eran = Serr ce ren ceire tae Te rr‏ طاق نصرتها و ستونهای یادبود تاریخی و کاخ و مقابر آشرافی و مانند آن به مرتبه ای رسید که کم نظیر بوده است . ‎Tee ene e Rat oie at Die te See SE oe ee eee‏ ی ‎Smee TES eITEy a ere te oT as Ome cP PISS CON wer‏ ‎See ers Sire sree eerste Se ieee Ee E CE es we)‏ ‎ire Peres ee crema a ge Py‏ 1 ‎oo Sir tree eS ee ie Ll ele eae. Blore ie EES koe Easy‏ 0 ‏تندیسهای بونانی که توسط هنرمندان رومی ساخته شده در بسیاری از موزه های دنیا موجودند و نشانگر اوج هنر ‎Tiel ee espe nes re nny eee nee eee)‏ ا انتشار ‎ee ae eee a ee ete ieee eas‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏انتشار دهنده و نگهدارنده مبراث هنر های هنری خویش دست یافتند و هنر رومی شکوه و جلال خاص خود را یافت . معمارى روم در دوره جمهورى : ‎ ‏این دوره از زمان پیروزی رومیها بر اقوام مختلف ایتالیک و اتروسکها در سده پنجم پیش از میلاد آغاز و تا قتل ‎eee BITS SEs esr Te Pil 2 ee seer ry)‏ 1 ‎amy sete See oe PEE Ee Pern one peed cr By yo eee er‏ و اسیران بسیاری را از سرزمینهای متصرفه گرفتند . در بعضی از بازارهای برده فروشی روم روزانه (0) هزار اسیر به فروش می رفت و اين پشتوانه مهمی در اقتصاد روم گردید . ‎

صفحه 6:
0 ene Te se oer eso Lee SL eRe ie hee we nT SY Te eB oer) ۳ ee ate eee Te seed ee Tears) | 7 oe از بناهایی که در اين دوره ساخته شدند» يتوان به معابدى همانند «فورتاناويريليس»كه اواخر سده دوم ق.م درشهر رم ‎Is LIne RECEP TE hey‏ ا ۷ CA cremate seyes Dente tere aee ‏ا‎ wre)

صفحه 7:
اين معبد در سده نخست ق.م در شهر تيولى سا ‎ows‏ ‏در معبد مذكور خصوصيات معمارى رومى مشخص تر مى گردد » در اینجا ستونهای کورنتی بر خلاف ستونهای یونانی که ا ‎POS eens‏ هستند و دیوار و 5 ن معبد از بتن ساخته شده و در تزئین ۱ ‏ا‎ one rere ergo pena crm Popes Serpe eee CHS SE Cng ‏طور کلی معماری دوره جمهوری سازماندهی شهرها و ساختن‎ Sn on ‏ى عتليم‎ Ben ‏مجموعه يرستشكاه هاى « سانتوريا » اشاره نمود . در اين‎ 0 ‏ل ا ا ا‎ eee mel) ‏است‎ ‏بايد خاطرنشان كرد كه يكى از موفقيت هاى عمده در معمارى‎ ‏روم دستیابی به ملاتی جدید بود ۰ که آترا می توان بتن ناميا‎ Proce eer Oar Cree ren gen re Pit 0100 ‏ا‎ ‏بالایی داشته و رومیها از آن در بناها استفاده شایانی برده اند.‎ ‏اين ملات به روميها اين امكان را مى داد‎ 00 ‏بزرگ و فضاهای وسیع را بدون استفاده از ستون‎ 1 ie En ram ieee tir Bere SSP Ee rey Eerie y)

صفحه 8:
۱ ‏و و‎ iy arrears sae i pe, ‏بیان داشته ان . معماری بونانی با اینکه جلوه ای انسانی و معقول و منطقی دارد ولی در آن همواره تلاش در بیان‎ ‏زیبایی و مطرح کردن ساختمان » به عنوان یک حجم بوده است و به خاطر استفاده از سیستم تیر افقی و ستونهای‎ ‏عمودى و محدوديت اين روش در يوشش دهانه ها موفق به فضاسازى و حل فضاهاى داخلى نكرديدند . اما‎ Bene ‏ا ا ا ا‎ seen ve Tee peer rca yes Wile Ve rrr Steyn matey tren cone Fey ed Eee Ges) معبد فورتونا پریمیجینا ( پالسترنیا ) : ‎Te‏ ل ا ‎rast Sree eke‏ سا ‏است . ‏آنچه که معبدمذکوررا به صورت چشمگیر و باابهت جلوه گر می سازد » تنها بزرگی حجم آن نیست ‏ بلکه انطباق ‎wegen ace a Picnlay Pont on py Cove teen tie cer eTocs‏ ۱ ‎ene ree‏ ا ‎ie ees rect yeni os erp‏ ۱ ‎Roce pees eee Peecey) fete err yer DI eye “d Wie er Lo eee HEAR nS‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
۷ ee eer One TT Ss pete sere earn ere ee ares eee ys ee ae kate bet See tee le Lee ee Srl TS ae Loe iit TSP ser eee es Sie yee onus دوره جمهوری با قتل ژولیوس سزار به دست سناتور به پایان رسید ۰ و پس از او « اوکتاویانوس » با شکست سردار معروف روم « مارك أنتونى » و متحدش 7( كلنوباترا » به أشوبهاى داخلى كه در حدود يك قرن طول كشيد خاتمه داد » به عنوان نخستين امبراتؤر روم با لقب « اكستوس » فرمانرواى قلمرو عظيم روم كرديد . دوره 00)©) ساله امبراتورى توام با صلح و أرامش بود » و همين امر موجب

صفحه 10:
[0 rs ees SEAS eT SOE we rorory) 1 EE See Se ae ae ey nT Te) 0 ‏و‎ ‎Rep Par er cere BYE Oise He ‏ا‎ See veC Se eS lee ep wee koreee : ‏بودند از‎ 20121000 ایتالیا ساخته می شد . علامت مشخصه آن « دهلیز سر گشاده » یا « نوعی حوضخانه » است که داخل و ورودی و ‎Pert‏ ۱ ES)

صفحه 11:
۱ " ‏دستكاه عمارت : اين نوع كه محقرتر و بى تجمل تر از‎ -© SR TOE et oe ‏ا ل ا‎ gee od Sd ee eile Lael Boye ‏ا‎ sen ie eee tert wer wee eee Se yer) ‏اک(‎ ‎0 © ويلا : نوع از خانه بوده كه افراد متشخص در أنها زندكى مى كردند همانطوريكه قبلا بناهايى عظيم نمابانكر روحيه رومى بود و در تمام بناهاى تحت قلمرو 0 از بات سیاسی و اجتماعی و همچنین از نیرو و ثروت و تجربه غنی ملل تابعه امپراتوری ‎Ere rears cea] ech tate‏ ۶ ‎Fees Ree re snc cfu ee ore epee CIEE‏ Fee

صفحه 12:
0 ا ۱ ا ا ا ل ا | اين ساختمان در سال()© ميلادى ساخته شده است . نمايش خانه بناى سر كشاده اى كه براى ورزشها و مسابقات ‎eae‏ و ‎ene wes ey‏ ۱ ‎PE Dee bS bs Ee SIsICnits Som rele SEL Ses Ler Ter too sno‏ ‎Ceres sry‏ ا ۱ این بناهای بزرگ دارای پلانی بیضی شکل است که قطر بزرگ آن (00) متر و قطر کوچک 6 متر و ارتفاع ©6 متر است .در اين بنا هم تاق كهواره اى عادى و هم تاقى مختلط به نام متقاطع كه از تداخل دو تاق ككهواه اى با ا ل ا ل لا اا ا ‎Prac See‏ ستونها تقلیل تدریجی تناسب ستونها به زحمت قابل تشخیص است » زیرا سه نوع ستون یاد شده در اقتباسی که رومیان از ا ل 10 ملاط بر هم قرار داده و برای اتصال سنگها از بستتهای 5 ساروج مخلوط با خرده سنگ به رومیان اجازه داد که فضاهایی بزرگ پدید آورند - ۳ ا ‎Beni sie Bch here eee ny hrs sie‏

صفحه 13:

صفحه 14:

صفحه 15:
Bye ‏یکی ازساختمانهای بزرگ شناخته‎ ‏در تاریخ معماری ۰ معبد پات‎ 0 ن ا 9 آدریانوس ساخته شد . اين بنا با پلان دایره ای و بدنه ای استوانه ای شکل نمونه ای بارز از تحوا معماری رومی در استفاده از گنبد و قوس است . 1 ۱ و ضخامت گنبد 6 متر در قسمت پائین و در راس این ضخامت به 600/4 متر می رسد . در راس گنبد منفذی تعبیه گردیده که متر قطر دارد و ۱

صفحه 16:
ديوارها ضخيم هستند و براى سبك كردن حجم أنها » در بدنه ديوارها بستوهايى به فرم نيم دايره و مستطيل شكل يك 1 ۱ ‎Oe)‏ ا ا م ا ا ال 0 ا ا ااا ا ا ا | ‎cl‏ | he We or eee SLY tere ee Tele Se ee tect E ee Een Tey eee ‏كند . در معمارى مصر و بين النهرين هر أنجه كه مى بينيم ديوار است كه جرم فضا را اشغال كرده اند و به عبارتى‎ ‏فضاها به عنوان عناصر کم ارزش در رده دوم هستند . در حاليكه در يانتئون ديوارهاى ضخيم مانعى در بيوستكى‎ 0 ‏ا ا ال ا ا ا ا ا‎ Seen) ۱ fered pacer) ا ا ا ا ا ل ا ‎Eero wegeb erat‏ جد متيح نیم ۷ ۰ . مدخل ورودى در يكى از ضلعهاى طولى قرار داشت . سبك باسيليكها سه يا هفت بخشى بوده است . از باسيليكاهاى معروف رومى مى توان به باسيليكاى « اولبيا » و باسيليكاى « كنستانتين » در شهر رم اشاره كرد . 00 22 ‏ااا‎ ee 20 22:52:50 ‏ال‎ rnc is yer rr sD eee ohn Bee Rees Spent es ATU CME STs Sop SETI i= e ‏ا‎ a . ‏بزرگ خدمات شهری امروز . بعدها تا قرن چهارم مسیحیان کلیساهایی با سقف چوبی با پلان باسیلیکا ساختند‎ ۱ ‏ا‎ ens Sey ton . ‏متعدد نیز وجود داشت‎

صفحه 17:
و عرض آن 900*00 متر است ‏ و نور آن از

صفحه 18:
نمایش خانه و آمفی تقاتر : در میان بناهای شهری نمایش خانه و آمفی تنتر از جایگاهی مهم برخوردار است که از قرن اول پیش از میلاد از سنگ ساخته شده اند و تدریج با عناصر تزئینی مانند ردیف ستون و قوسها و انواع سنتوریهای خمیده و شکسته و ‎reo SES Ey Son)‏ ال ا ل ل ا ‎ee Lise Tee Liste ese L Cente Ber Teed‏ ا ا 0 شیر رم با نام کولوسنوم به فرمان امپرآتور « وسپازین » در سال 670 میلادی بر پا شدند . eet) See ee ele eee Scr aie Reet Se Its whee Tees Rel Se ee er ne ee es Ee eer ts Serre Ce eee her eT Sei ie eee ee had ‏های برجسته تأق نصرتهای رومی می توان به تاق نصرتهای « سپتیموس » ۰ « تیتوس » و « تراژن » اشاره‎ Peter ‏ا‎ SB eos ee Sere IC CREL LISD eS SCS CES SE DY en ere ‏با‎ ‎. . ‏بزرك دو تاق كوجك نيز به صورت قرينه تعبيه شده است‎

صفحه 19:
۳ i Po SNS

صفحه 20:
Beyer ear ererr ecenerencreray ‏ا ل‎ ‏در بین النیرین و ایران می توان نام بر د » که روی آنهانقش برجسته ها و‎ ثیر از استل هانیست به طوریکه روی سطح ستنونهای یادبودنقش برجسته هایی از شرح پیروزیها و افتخارات ملی نقش بسته است ۰ نمود که 0/57 متر ارتفاع و فتوحاتاميراتورى به صورت نقش برجسته در (1©0) تصوير و از جنس بنگ الا

صفحه 21:
حمامهای رومی : حمام در روم روم نمونه ای از این ابخانه ۰ باغ و ورزشگاه نیز بوده اند . حمام « کاراکالا » ۱ تالار مرکزی (نبیداریوم) ‎a‏ ‏۳4 ‏استخر شتا ‎we‏ z><x vo حوض گرد آب گرم (کالیداریوم) حوض آب سرد (فریجیداریوم) تالارهای روباز سنوندار . تالارهای سخنرانی و کتابخانه‌ها گردشگاه مغازه‌ها ررزشگاه آپگذ ر و آب‌انبارها

صفحه 22:
9 ساختن آبروها یکی از شاهکاررهای مهندسی و معماری در روم باستان محسوب می گردد . رومیها برای رساندن و انتقال أب ازمناطق دور دست به شهر ها اكثرا از جشمه سارهاى كوهستانى ( اطراف شهرها ) با استفاده ازكانالهايى با شیب کاهش یابنده که گاه تا ده ها کیلومتر طول داشته ‏ آب را از سرچشمه به شهر می رسانده اند . اين کانالها یا ‎Seer a Ss ie eee cee necro et SSE Ss pipet S‏ ‎So TPEED)‏ م ا ل ‎See rae ye heer ctr is Pee om‏ ‎proper cera Tomer mere tiem emp Tei eke eeer ]‏ در « اسپالاتو » نمونه جالبی از اين تحولات است . دوره آخر امپراتوری روم را در اصطلاح تاریخ هنر دوره ‎ee Sete LD Poe a TC ce ESE (CD eee ST eae ee‏ ‎ee ead‏ ا ا ‎ite‏ 0 eS Te Se ee ei ae eee aie aes PORTED Per PIC er er reir yo ee nie y on eieee ior ‏نمودند » در جنين شرايطى امبراتور ديو كلسين به قدرت رسيد و او توانست اندكى از اغتشاشات و نا امنى را كاهش‎ اذهد.

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:
,© ازنو

صفحه 34:

صفحه 35:

صفحه 36:
۱ oh As’ 2 ۲ 5 ۱۳ ۲

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:

صفحه 40:
۳ 101۳ = E AEE |

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:

صفحه 45:

صفحه 46:
0 ls Ree

صفحه 47:

صفحه 48:
SPE SPW eID Yor sees CIES TIE Pee eave 7 en PrN ‏ا اا‎ cone eee با اینکه پایتخت از رم به بیزانس انتقال یافت » اما کنستانقین در شهر روم طرحهای ساختمانی دیگری نیز اجرا ‎i= COTS Oro Ie eerie rcfe Cem n tres PEST CED‏ 0000 رقيب كنستانتين أغاز شد در نهايت توسط كنستانتين به يايان رسيد . بايان

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان