صفحه 1:
OS ee Pee : موضوع يروزه معماری سبز دانشجو :مهدی ساعی -داود عابدینی -حامد اکبری - هادى مير عزيزلر -ساسان رسولى -ابولفضل رضوى پل

صفحه 2:
۱ Tere rere ce architecture مقدمه در سال هاى اخير بيانيه ها و مقالات متعددى در زمينه اصول معمارى سبز توسط محققان مختلف در سراسر دنيا به رشته تحرير درآمده است. اغلب ‎Tot)‏ ل ا ا ا ‎CUED‏ ‏حفاظت از انرژی ونیز در نظر گیری ویژگی های محلی مکان و کار با ا ا ل ل ا ا ا ۱ ار ۱ ‎BCR bere re Wor Tos ere ee ae‏ مثال های مختلف از طراحی ساختمان در اروپا انگلستان و امریکا نشان ‎IESE Toes ES‏ ۱ که در تجربه نسل های متمادی ساکن یک منطقه و اقلیم ویژه در آن نهفته است .

صفحه 3:
اطلاعات بيشتر در مورد اصول معمارى سبز و نحوه اجرا آن در بسيارى از ل ا 00 موضوعات مختلف زيست محيطى» (ج2217.-4.2دكد.سسس) شوراى «ساختمان سازی ل ل اروپا و ‎SPOS OS (Vata ee eee At Kae TO eee‏ دارد. فرآيند سبز در معمارى فرآيندى كهن ميباشد؛ براى مثال از هذ ا ل 0 الل ا ‎TEs os eter‏ باشد که دهانه آن به سمت شمال است. ما در ایس معمارى سبز براى محيطهاى مصنوع و انسان آفرينش بهترين فرآيند براى طراحی ساختمان هاست؛ به گونه ای که تمام منابع وارده به ساختمان» مصالح آن» سوخت یا اشیا مورد استفاده ساکنان» نیازمند پدید آوردن یک بح ا ا ‎Dee‏ ‏ويزكى هاى متعدد و قابل تشخيص معمارى سبز را درون خويش دارندء با اين حالءتنها تعداد اندكى از اين بناها كل اين فرآيند كامل را دارا مى باشند.

صفحه 4:
بطور کلی فرآیند سبز اینگونه مطرح می شود که " تمامی موضوعات به یکدیگر وابسته بوده و در هر | قرار گیرد و بدین ترتیب»ایده بررسی اصول بصورت مجزا با آن در تضاد قرار مى كيرد . در مجموع اصول گوناگونی در ایجاد هر نوع سازه مطرح است ناه تقاط سارک فرای اتیر وا مدای بخ داز ام لاك ‎emis‏ سیب ‎ei pea‏ | مختلفی هستند که در نظر گرفتن آنها سبب ایجاد توازن و يديد آمدن معمارى سبز خواهد شد . ۱

صفحه 5:
" اصل اول : حفاظت از انرزى ا 9 ‎ket Wee vere Eg‏ ا 00 0

صفحه 6:

صفحه 7:
ضرورت پذیرفتن این اصل در عصرهای گذشته بدون هیچ شک و تردیدی با توجه به نحوه ساخت و سازها غير قابل انکار می باشد و شاید تنها به سبب تنوع بسیار زياد مصالح و فن آوری های جدید در دوران معاصر چنین اصلی در ساختمان ها به دست فراموشى سيرده شده است و اين بار با استفاده از مصالح كوناكون ويا با تركيب هاى مختلفى از آنهاء ساختمان هاء محيط را با توجه به نياز هاى كاربران تغییر میدهند .

صفحه 8:
اشاره به نظریه مجتمع زیستی نیز خالی از لطف نمی باشده که از فراهم اوردن سر يناهى براى درامان ماندن در برابر سرما و يا ‎eat ES‏ ا ا ا ل 2 0 را . را به خاطر مزاياى متقابل فراوان در كنار يكديكر بنا مى كردند ساختمان هایی که در تعامل با اقلیم محلی و در تلاش براى كافار وابستگی به سوخت فسیلی ساخته می شوند » نسبت به آپارتمانهای عادى امروزى » حامل تجربياتى منفرد و مجزا بوده و در نتيجه » به عنوان تلاشهاى نيمه كاره براى خلق معمارى سبز مطرح مى شوند. بسيارى از اين تجربيات نيز بيشتر حاصل کار و تلاش انفرادى بوده؛ و بنابراين روشن است به عنوان اصلى ‎we S mss er‏ ا ا 6ك ‎By

صفحه 9:
۷0۳0 ear ees CRISS CE COE Pep) SNe Eee SPN Rey let Neral aOR ‏ل ا‎ ا ا ل 2 داخلى آن مى توانند به كونه اى باشد كه موجب ارتقاع سطح آسایش درون ساختمان گردد و در عین حال از ا ات ا ‎eee ED‏ مك هم يوشانى و نقاط مشترك فراوان مى باشند .

صفحه 10:
۹ pene g vee NEG Ot Wey pn Sg eri RECN EE CO ‏ل‎ eR Be ee se ‏درصد از انرزى امروز را نيز تأمين مى كند. هنكامى‎ )6 ‏كه جوب كمياب و ناياب شد براى بسيارى از مردم امرى‎ ‏طبيعى بود كه در راستاى كاهش نياز به جوب » براى توليد‎ ‏كرما از كّرماى خورشيد كمكى بكيرند . شهرهاى يونانى‎ ‏همجون «ييرنه» مكان شهر را به كّونه اى تغيير دادند كه‎ ‏ا ا ا ا‎ WEY) ‏شکل با خیابانهای شرقی - غربی را احداث نمودند که به‎ ‏ساختمان ها اجازه جهت كيرى به سمت جنوب و استفاده از‎ 1 ‏ل ا‎ ey.

صفحه 11:
* رومى ها نيز ييروى از اصول طراحى خورشيدى را با ات ا ل ا ل 000 2010 شفاف كه اختراع قرن اول يس از ميلاد بود را نيز براى افزايش كرماى بدست آمده بكار كرفتند» با افزايش كمبود جوب به عنوان سوخت ., استفاده از نماى رو به جنوب در ساخت منازل ثروتمندان و همجنين حمامهاى عمومى ‎Neel sees pai juan‏

صفحه 12:
The dark green metal roofs on each home at Seabird Island are used to collect solar heat. The roofs are applied to strapping that creates a cavity rom the eaves to the peak As the solarheated air rises in the cavity. an opening in the framing near the peak captures the hot air which is ducted down into the solarium with the help of a high-ef- ficiency fan (the fan operates only when the air temperature in the cavity reaches more than 35°C), The hot air is ۱ ne hres een Lass ساسح

صفحه 13:
" سنت طراحى با توجه به اقليم براى ايجاد آسايش درون ساختمان به قوانین گرمایش محدود نمی شد بلکه در بسیاری از اقلیم ها معماران ملزم به طراحی قضایی خنک برای پدید آوردن شرایطی مطلوب در داخل ساختمان بود . راه حل معمول درعصر حاضر » یعنی استفاده از سيستم هاى تهويه مطبوع هوا ء تنها فرآيندى ناكار آمد در تقابل با اقليم به شمار مى رود و در عين حال همراه با مصرف زیاد انرژی می باشد » كه حتى به هنكام ارزانى و فراوانی انرژی به دلیل آلودگی حاصل از آن امرى اشتباه بشمار مى آيد.

صفحه 14:
* اصول سوم : کاهش استفاده از منابع جدید " هر ساختمان بايد به كونه اى طراحى شود كه استفاده از منابع جديد را به حداقل برساند و در يايان عمر مفيد ‎rey‏ ا ا ا ا " كر جه جهت كيرى اين اصل » همجون ساير اصول اشاره شده به سوی ساختمانهای جدید است ‏ ولی باید یادآور شد كه اغلب منابع موجود در جهان در محيط مصنوع فعلى بکارگرفته شده اند و ترمیم و ارتقاء وضعیت ساختمانهای فعلی برای کاهش اثرات زیست محیطی » امری است که از اهميتى برابر با خلق سازه هاى جديد برخوردار است ..

صفحه 15:
۱۷۱۷۱۱۸۵۴۵۵۵ ال ل اننا

صفحه 16:
" اين نكته را نيز بايد مورد توجه قرار داد كه تعداد منابع كافى براى خلق محيط هاى مصنوع در جهان وجود ندارند ‎dad a cs je Jb sly Gl sts 48‏ 011 0000 جديد از آنها را مورد استفاده قرار داد . " اين استفاده مجدد ميتواند در مسير استفاده از مصالح ار 5 بازيافت ساختمان ها و عناصر درون آنها بخشی از تاریخ معماری است . صومعه سانتا ۳ سالهای ۹ ۱ ۱ خرابه هاى يى ساختمان رومى در نزديكى خود استفاده نمود.

صفحه 17:
" جارجوب هاى جوبى كه در قرون وسطى به كار كرفته ‎ak‏ »قطعاتى جوبى بودند كه بريده و در كاركاه نجارى به یکدیگر وصل شده و کد گذاری می شدند و آنگاه از هم جدا شده و به ساختمان ها انتقال داده مى شدند. استفاده از اين روش بدين معنى بود كه در صورت لزوم مى توان بخشهايى از ساختمان _ قرون وسطايى را جا به جا نموده ؛ حتى امروزه نيز مى توان آنها ريا به مكانى ديكرٍ منتقل كرد . كاهى اوقات كل سازه_ ساختمان به )30- ا ا ا ا 0ك هنكام ساخت موزه ويكتوريا و آلبرت در لندن» به ساختمان قبلى موجود در سايت ديكر نيازى نبود و در سال ©©©0 بيشنهاد واگذاری این ساختمان فلزی به مسئولان محلی شمال » شرق و جنوب لندن با هدف برپایی یک موزه محلی در مکانی جدید ارائه ‎or eT ENCED CERO NECK Eup a erty‏ ‎silo Ms Vee rer)‏ لا لا 0 ‎Ret nee SOLES COE ESET‏

صفحه 18:
" در اغلب مواردى كه دسترسى به منابع جديد به حداقل مى رسد روش هایی کشف می شوند که با آن ها می توان ساختمان هایی كه راق يكت منظون كته شد انه ري قاف يكن استفلدة شوند» با این حال بعضی تغییرات ضرورى مى توانند باعث تغيير شكل اصلى سازه يا ساختمان شود. اين موضوع براى ‎Vee UO 2 VCR C eR URC PPC mE 09‏ ‎CSC Se ete ee ere theremin)‏ می بندد که آیا یک ساختمان به این علت که زمانی دارای ‎ew DS‏ ا ۱۳ ‎er peers‏ ۱ ‎Perey Tole ees ers Teens eee)‏ 00 موضوع قضاوت را تنها براساس منابع موجود ممکن بداند.

صفحه 19:

صفحه 20:
0 0 Tee trey Te ei ‏منابع مورد نياز براى تخريب و بازسازى أن باشد بايد از‎ ‏اين تغييرات استقبال نمود. با اين وجود اين موضوع باعث‎ 5 اشت اهميت تاريخى سازه نمى شود. به وه ممكن است اين سازه ها داراى:ارزثن ديكرى نيز ی این مشکلات در ‎CIR WEF SO NTS Urn ETS‏ ۱ برای هماهنگی با نیازهای جدید بخصوص در مورد بهبود هه رس تس و وس ۳۳ ا ل ا ا بیشتری آشکار می شود.

صفحه 21:
" تغيير در بعضى از ساختمان هاى قديمى براى كاربردى هاى جديد مى تواند هزينه ها و مشكلات خاصى را با خود ‎Eerge Rem R Ec RIS BVT)‏ 1 مجدد از اين ساختمان هاى بزرك در كنار يكديكر و درون يك محيط شهرى مى تواند بر اين مشكلات و هزينه ها ا اا ا اك بزرك و كوجك همجنين مى تواند موجب حفاظت از منابع مورد استفاده جهت تخريب و بازسازى ساختمان و بدين ترتیب جلوگیری از تخریب جامعه شود.

صفحه 22:
* اصل چهارم : احترام به کاریران و ۰ ار ان ساكتمان استفاده مى کنند احترام می گذارد. و ‎Peer ren pire‏ 17 00 مشترک در ساخت یک ساختمان کامل هستند انسان را از ‎wer‏ ی ‎Ort‏ ‎IG‏ ا ۰-۰« برخی دیگر تلاش برای رد ابعاد انسانی در فرآیند ساخت مشاهده می شود.

صفحه 23:
Me i ‏سل سید‎ ۳43 1

صفحه 24:
* در زاين تعدادى روبوت نقش انسان را در ايجاد و طراحى ساختمان ‎ney‏ عهده گرفته اند» اما برای یک روبوت كارآيى مؤثر در مورد يروزه ‎٠»‏ شامل اجراى يك وظيفه خاص می باشد که می تواند آن را به دفعات تکرار کرد. اما در مقیاسی متفاوت یک انسان به عنوان معمار همچنان مى تواند بر مهارت خود بر انجام تعداد بسيارى از كارهاى

صفحه 25:
احترام بيشتر به نيازهاى انسانى و نيروى كارء مى تواند در دو مسیر مجزا مورد تجربه قرار گیرد. برای یک ساختمان ساز حرفه اى توجه به اين نكته ضرورت دارد كه ايمنى و سلامت مصالح و فرآيند هاى شكل دهنده ساختمان به همان ميزان كه برای کارگران و یا استفاده کنندگان آن مهم است براى كل جامعه بشرى نيز از اهميت بسزايى برخوردار مى باشد. معماران به تدريج از وجود سم هاى مختلف در سایت های ساختمانی آگاه شده اند و به تازگی استفاده از مواد عايق داراى انواع 20020 و يا استفاده از ساير مصالح خطرناك در ساختمان ممنوع شده است. ۱

صفحه 26:

صفحه 27:
شكل ديكر مشاركت انسانى كه نيازمند توجه استء اشتراك و دخالت مثبت کاربران در فرآیند طراحی و ساخت است. که چنانچه به طور موثر بکار گرفته نشود یک منبع کارا و مفید به هدر رفته است. تعداد زیادی از ساختمان ها از اين انرژی بهره برده اند و نتايج حاصل از آن نيز موجب رضايت در خلق ساختمان هاى بررك شده ادست,

صفحه 28:
17 re DIC ‏ل‎ te ‏کند.‎ ۱۳ 0 ka SY Seen pw eas 1 CT Cap re eB erp Es erm CRE ‏لمس کند. این گفته یک ویژگی از تعامل ميان ساختمان و‎ Coe we See Eee ES ‏ل‎ ‎5 Ee See S SIC En ee eae ‏كند آلودكى توليد مى كند و با مصرف كنندكان و كاربران‎ 20 ‏ا ا ا‎ ‏م‎ 2 2

صفحه 29:

صفحه 30:
9 teen rien ee Te ho Deere a ne! ‏ساختمان را از درون سايت ساخته شده در ان خارج نمود‎ ‏و شرايط قبل از ايجاد ساختمان را دوباره در سايت احيا‎ ‏كرد. اين نوع ارتباط با سايت در سكونتكاههاى سنتى‎ ‏اعراب باديه نشين ديده می شود؛ سبکی و آرامش موجود‎ ‏در میان آن ها در لمس زمین فقط در جابجایی خانه ایشان‎ ‏نهفته نبود» بلکه شامل مصالح مورد استفاده ایشان و دارایی‎ ‏هایی که با خود حمل می کردند نیز می گردید. سیاه چادر‎ ‏اعراب باديه نشين از يشم بزها » كوسفندان و شتران ايشان‎ تولید می شد.

صفحه 31:
هنگامی که اين چادر ها برپا می گردید با ایجاد سطح مقطع بسيار كارا از لحاظ ايروديناميكى از تخريب أن در بادهاى شدید جلوگیری می شد؛ چادر با طنابهای بلند در جای خود ل ‎Vee tre‏ 0 ‎ie Ieee Oe nro‏ ‎ev pe ren eee‏

صفحه 32:

صفحه 33:
Det ye Rete Sire Tor ee re ewe ‏براى يكجا نشينى ترك كرده اند و معماران وارد عرصه‎ 3215-07 2 25 ‏ا ا‎ ‏و دیگر فعالیت های فرهنگی نیازی مستمر به سازه های‎ ‏موقت وجود دارد. اين قبيل سازه ها اغلب؛ شكل جادر‎ ‏بادیه نشینان را بخود می گیرد . طراحی صورت گرفته‎ » ‏توسط معماران هلندى براى فستيوال ©© در سونسبيك‎ ‏اين سازه براى حفاظت از مجسمه هاى شكستنى واقع در‎ ‏خارج ساختمان طراحی شده بود و به علاوه بادی به گونه‎ ۱ ‏ای طراحی می شد که به چشم نیاید.‎

صفحه 34:
دراين سازه از جهارنوع مصالح يعنى بتن ييش ساخته براى پی ها » شيشه هاى شفاف براى ديوارها و سقف فولاد براى خرياها و اتصالات و سيليكون رزينى براى اتصال ‎ocr EN TO‏ 2 ا ا ‎Fara‏ ‏نيز به ديوارهاى شيشه اى جسبانده شده بودند تا صلبيت بيشترى را ايجاد كند و همجنين مكانى را براى اتصال خرپاهای فلزی سبک حامل سقف شیشه ای فراهم نماید. کف ساختمان زمین عادی بود و برای جلوگیری از گل شدن فقط با چوب پوشانده شده بود.

صفحه 35:
يس از يايان فستيوال اين ساختمان دوباره از يكديكر جدا كرديد و يى آن نيز از محل خارج و خاك برداشته شده به ‎eee‏ ل 0 ا 20 هيج تغييرى به وضعيت بيش از بركزارى فستيوال بازكشت. اين ساختمان را مى توان براى استفاده در هر 0000-7980 می توان درهر سازه دیگر مورد استفاده قرار داد .

صفحه 36:
" اصل ششم: كل كرايى " تمامى اصول سبزء نيازمند مشاركت در روندى كل كربا برياى ‎ela‏ ا ل ا ا ل ل 0 ل 0 باشند کار ساده ای نیست. جرا که معماری سبز هنوز بعطور > ‎null ieee:‏ يك معمارى سدن بابد نيدن أن بك ساختما' منفرد قطعه خود را شامل شود و بايد شامل يك شكل يايدار از محيط شهرى باشد.

صفحه 37:

صفحه 38:
يافتن ساختمان هایی که تمام اصول معماری سبز را خود داشته باشند كار ساده اى نيست. جرا كه معمارى سبز ‎Br)‏ ‏بطور كامل شناخته نشده است. يك معمارى سبز بايد بيش از يك ساختمان منفرد قطعه خود را شامل شود و بايد شامل يك شكل يايدار از محيط شهرى باشد. شهرء موجودی فراتر از مجموعه ساختمان هاست؛ در ل را مى توان بصورت مجموعه اى از سامانه هاى در حال تعامل ديد - سامانه هايى براى زيستن و تفريح - كه بصورت شكل هاى ساخته شده داراى كالبد مى باشند و با نگاهی دقیق به اين سامانه ها است که می توانیم جهره شهر اينده را ترسيم نماييم.

صفحه 39:

صفحه 40:

صفحه 41:

صفحه 42:
“2 ~ ot S 3 - —— _ Ne ea = VE BS Pa,

صفحه 43:

صفحه 44:

صفحه 45:

صفحه 46:

صفحه 47:

صفحه 48:
1 13

صفحه 49:

صفحه 50:
معماري سبز چیست؟ قبل از هر جيز كه يك ساختمان سبز خاق شود مانند هر جيز ديكر به يى خالق احتياج دارد . اين موضوع يعنى ايجاد 0 ا ا ا ا ا 001095-07 أن زندكى مي كند كمك خواهد كرد و از او بشتيبائئ +11 كرد و از او يشتيبانى خواهد كرد و باعث رضايت مندى و سودمندى آنان خواهد شد.اين موضوع نيازمند كاربرد با دقت آتراژیهای تصدیق شده در معماری است:استفاده از طبیعت بادوام و منبع مواد با كفايت و تكيه بر خورشيد براى استفاده هاى ككرمايي و نيروى برق و روشنايي روزانه و دوباره استفاده كردن از ضايعات و 10 سازى ساختمانى ظريف اين استرازيها را ‎Ree‏

صفحه 51:
البته بايد نوجه داشت كه تبديل فرهنك بشر به يك يايه و تغيير ساختا ر اساسی روح و سرشت انسان بستگی دارد.ما باید یکی شدن و به هم پیوستن و وابستگی به یکدیگر را با یک جيزى خيلى وسيع تر از خودمان را دوباره كشف كنيم. جهان طبیعت قلم رويي است روحانی که نسبت به همه چیز برتری مي يابد.اول شخص و بعد جامعه اين عقيده بولوزوف است. او عقيده دارد ما بايد هر دو كروه را مجبور سازيم كه موافق حقایق زندگی در جهان باشند.در غرب به اين مسئله اعتقاد دارند كه مزيت در طرح محيطى و طراحى أن در صورتى پیشرفت مي کند و موفق خواهد بود که حقيقا مجمع و گروه طراحی آن فقط گروهی از طراحان باشند.ب اولین شرکتی است كه دست به اين كار زده است.

صفحه 52:
ری ۱ ار ۳۳ مهندسين و سرانجام عده اى از طراحان بايد ياسخكّو در تمامى يروزههاى اين شركت باشند.اين شركت در جريان طراحی های خود از روش مشارکتی استفاده می کند یعنی تمامى اعضا در نظر دادن آزاد هستند اما تصميم نهايي را ‎re Sele ee ee ee‏ 9 ساختمان سازى ها به شمار مي رود.بسيارى از ساختمانها ‎enn)‏ ا ا ل ل 2 آنها به خاطر مطلوبیت ‎ol‏ ا ‎Fear | Creer‏ ديكر در اين شركت دعوت از تمامى افراد صاحب نظر است براى عملى كردن و اجرايي شدن تمامى نتيجه هاى بدست آمده

صفحه 53:
جوانب مهمی که متفاوت با طراحی های قردادی مشخص شده است ‎Tee Op EDS‏ تقريبا در برككيرنده 9,600 از نيازها باشد نه اينكه ©©59, از نيازها را به صورت قراردادى بر طرف كند. © روند طراحى جرينى است آشفته و ير دست انداز. ‎ie‏ ات ا ‎SE‏ ‏صادق و ازمايش كردن احتياج دارد. 2 ايجاد ساختمان نياز مند ‎vm eC ree re he)‏ ا 200 ‎eC CED E CLI CS‏ ل ‎ee NE‏ و ۳( شد.اغلب 5 ساختمان سبز تعبیر به ساختمانی مي شود که اثرات منفی آن بر ‎SOC wE ED)‏ 9 اساس اصول ذكر شده بالا بهبود يافتن آب و هوا و جلوكيرى از اثرات منفى ساخت و ساز بر محيط زيست است.

صفحه 54:
جوانب مهمی که متفاوت با طراحی های قردادی مشخص شده است ‎Tee Op EDS‏ تقريبا در برككيرنده 9,600 از نيازها باشد نه اينكه ©©59, از نيازها را به صورت قراردادى بر طرف كند. © روند طراحى جرينى است آشفته و ير دست انداز. ‎ie‏ ات ا ‎SE‏ ‏صادق و ازمايش كردن احتياج دارد. 2 ايجاد ساختمان نياز مند ‎vm eC ree re he)‏ ا 200 ‎eC CED E CLI CS‏ ل ‎ee NE‏ و ۳( شد.اغلب 5 ساختمان سبز تعبیر به ساختمانی مي شود که اثرات منفی آن بر ‎SOC wE ED)‏ 9 اساس اصول ذكر شده بالا بهبود يافتن آب و هوا و جلوكيرى از اثرات منفى ساخت و ساز بر محيط زيست است.

صفحه 55:
صرفه جويي و بهينه سازى مصرف انرزى و كاربرد انرژیهای پایدار در حال حاضر هیچگونه نقشی در فرهنگ ساحتمانى كشور ندارد. علاوه بر آن در ساخت و سازهاى مسكونى بخش خصوصى و خصوصا مسكن طبقات مرفه ارقام نسبتا مهمى به زيان ساير موارد ضرورى هزينه در ساختمان صرف تزيينات افراطى و بى اصالتى مى شو 25 عمدتا بنام ابزار سازی مشهور است .انگیزه صرف این مبالغ نامتعادل در زيور آرايي احرازجلال و شكوه و ....و نهايتا رونق و موفقيت تجارى خصوصا در حرفه بساز و بفروشی است.اين مسئله متاسفانه به یک مد در جامعه تبديل شده است كه اين نكران كننده است , 1

صفحه 56:
اما جاره مشكل:انكشاف رويكردهاى نوين زيبايي شناختى براى ا ل ا ك2 الگوهای زیستی مبتنی بر تعادل صرفه جويي و بهینه سازی مصرف و احترام به محيط طبيعى و اجتماعى زيست به جاى الكوهاى منحط رايج كنونى امرى ضرورى است. لازمه اين امر آن است كه معماران بكوشند به جاى دنباله روى در سليقه عاميانه و بازارى يسند ذوق و سليقه عمومى را در جهات ‎PSUR ary Qaae‏ ا ۱ مردم بباورانند كه طرحهاى اقليمى و زيست محيطى كمتر از تزيينات رايج كنونى زيبا نيست.از طريق معمارى مى توان جامعه را از مطلوبيت و ارزش فراوان اقتصادى وزيست محیطی انرژيهايي که به نامهای بي زیان و آرام و ... مشهور درك

صفحه 57:
انرزيهايي كه از ديدكاه هنرمندان و معماران مى تواند به خا ‎Cw BIG Cea ett er CRETE ID‏ زيبا نهفته است. بياييد زيبايي نهفته در انرزيهاى ياك و حياتبخش را كشف كنيم. ارزشهاى ممعارى سنتى و سنت ارزشهاى زيست محيطيمعمار ى سنتى ايران واجد ارزشهاى بسيار فراوان در شيوه هاى كوناكون استفاده بهينه از انرزى و بهره بردارى اكولوزيك از انواعانرزيها و خصوصا كاربرد انرزيهاى يايدار و بى زبان است.كرجه استفاده از باد و به عبارت صحيح تر بهره بردارى از حركت هوا و ايجاد نسيم عمده ترين و رايج ترين نوع كاربرد انرزيهاى بى زيان در معمارى سنتى ايران است.

صفحه 58:
با اين حال همه عناصر اربعه فلسفى و آيينى (آب هوا خورشيد و خاك)داراى كاربرد عالى زيست محيطى در مدنیت و معماری ایران قدیم بوده است ,نوع مصالح و فنون ساختمانی رایج در گذشته خصوصا آنچه که در رابطه با يايدارى بنا به كار مى رفته و عناصر باربر اصلى ساختمان را تشكيل مى داده يعنى ديواره ها و سقف هايا به عبارت كلى تر عناصر افقى و عمودى به علت دارا بودن حجم و وزن زياد به طور خود به خودى و طبیعی در مقایسه با مصالح و مواد سبک وزن و کم حجم کنونی دارای ظرفیت بالاي نگه داری و ذخیره انرژی و استعداد متعادل سازى حرارت در فضاهاى مصنوع بوده أت

صفحه 59:
در عين حال اين ويزكّى به هيج روی به معنای آن نیست که زيبايي آسايش يايدارى عالى و كيفيات ارجمند زيست محیطی و ابتکارات مربوط به استفاده بهینه از انرژی در معمارى ايرانى امرى خود به خودى و ييش يا افتاده و بى نياز از هوش قدرت خلاقه و عللم و دانش تلقى شود. بر خلاف بررسى دقيق ويزكيهاى معمارى ايرانى حاكى از برخورددارى از دانش وآكاهى بسيار ذكا و هوشمندى و دقت در جزييات معمارى بذل توجه بسيار به امر ايجاد ‎gs‏ و جوز سس سس تخريب محيط و حفظ كيفيت زيست است 000 کتاب تاملات در ‎anna‏

صفحه 60:
" برترينهاى معمارى سبز ل ا ا ل ل واشنگتن ‎Gijon‏ ۱ " معماران؛ اين مدرسه ابتدايى (000(0©© فوت مربعى (©0©©© متر مربعى) را براى ارتباط مستقيم دانش آموزان با ‎pe Oy‏ | مدرسه ساختار جدیدی است که برای گسترش برنامه آموزشی به خارج از فضاى كلاسهاى درس و افزايش آكاهيهاى محيطى ‎SE)‏ ا ا 0 2 2 ‎Bee ES)‏ ا ا ا 0 0 الزام براى حفاظت از مدرسه موجود در طول ساخت. منجر به ‎Seat OS SNES aS Cerne S]‏ ل

صفحه 61:

صفحه 62:
۱ pent ‏ا‎ cSnedia ‏پوشیده با درختان انبوه) در امتداد لبه شمالی سایت مدرسه پیوند‎ ‏برقرار نموده و بالهای کلاس دو طبقه در راه رسیدن به جنگل‎ ‏و ارتباط بصرى دانش آموزان با طبيعتء نظير انكشتان دست‎ ‏به هم می رسند. ما بین اين دو بال» حیاطهای میانی با گیاهان‎ ‏بومى و مسير آب مستقيم كه از آب حاصل از بارندكى آبيارى‎ ‏مى شوندء بعنوان كلاسهاى درس بيرونى عمل مى كنند.‎ * با تصديق اين امر كه نور روز و كيفيت هواى داخلى تأثير بسیار مثبت بر کارایی دانش آموزان دارد» معماران براى به حداكثر رساندن ميزان كارايى از اين طريق بسيار كوشيده اند» ‎de Co Cepy‏ ا 2 ‎rey‏ ‏برخوردار بوده و این ویژگیهای فضایی موجب کاهش مصرف انرژی نیز می گردند.

صفحه 63:

صفحه 64:

صفحه 65:
مرکز علوم دادگاهی فیلادلفیا ‎(ila‏ 9 این مرکز علوم دادگاهی جدید برای اداره پلیس فیلادلفیا طراحی شده و هم ‎RM Tes Ten Tees CEST Tey Te Boe)‏ برنامه ظراحی شامل ايجاد واحد اسلحك ی وچ مج ؛ واحد صحنه سازى جرم براى جمع أورى اسناد و مدارك و أزمايشكاههاى شيمى» ۱ باشد. سر ويزكيهاى يايدارى زيادى را در ساختمان دخيل كرده اند كه از آن OP ORT KOE OTe wins ieee ‏فضاها و به حداقل رساندن هزینه های تهویه مکانیکی» پوشش پیشرفته‎ 2 REESE Lem ene ‏ساختمان ب پزلاسیون‎ ۱ cyte ers re ier aot en ‏ارد كانتت مان‎ cries nie eA ce RIN eed, ‏کننده () کیلووات الکتریسیته و امکان دسترسی اولیه خارج از‎ ‏آزمایشگاهها به تمام تاسیسات و سیستم های مکانیکی» کاشت محوطه با‎ ‏ی‎ Nun tan

صفحه 66:

صفحه 67:
0 ERO ‏ا‎ gee eb is S44 5 ‏ل ا‎ ‏اين طرح بخشى از حركت خواهران روحانى است كه‎ " ‏ان» ا 0ه امكانات مجموعه قديمى‎ 0 2 ‏موجود به سمت استانداردهاى اكولوزيكى قرن |)© مى‎ ‏باشد. بدين منظور آنها از تيم طراحی» كارى تيمى و‎ ‏هدفمند در راستاى تعيين بهترين مسيرء براى رسيدن به‎ ‏پایداری اکولوژیکی (بوم شناختی) قرن 00 ام را در سایت‎ ‏آكرى (002 هكتار) خود در ميشيكان جنوبى‎ ©© 0 ۱ ‏ار‎ alles

صفحه 68:
. بدليل اينكه بسيارى از ساختمانهاى دهه 09200 در ملى آنها ارزش تاريخى دارند» بنابراين هر ييشنهاد نوسازى نيازمند بريسى اداره حفاظت تاريخى منطقه مى بود. ساختمان ييشين در حقيقت ‎weer s‏ ل ل ‎SEC’ DIS) te‏ ‎Bee Sy Sete SE OTe ET es were DD)‏ مجموعه سابق ييش بينى نكشته بود. بنابراين تيم طراحى با جالشى ا 0 ا 1 رسیدن به اهداف حفاظت و پایداری و با دخالت نور طبیعی» چشم اندازها و تهویه طبیعی طراحی نمود. بطوریکه نور روز و یک سیستم گرمایش و سرمایش زمینی برای به وقوع پیوستن پیش بینی کاهش (06درصدی مصرف انرژی همکاری نموده و تمامی آب دوشها و روشویی ها برای استفاده مجدد در سیفون دستشوییها جمع آوری می شود. حتی مصالح نیز برای دوام و پاسخگویی محيطيشان انتخاب كشته اند

صفحه 69:

صفحه 70:

صفحه 71:
علاوه بر اين» تيم طراحى با تمركز قوى بر طبيعت و سايت )> ا 0 ا ا ا 0 006 گرم و دوستانه برای ساکنین گردید. اکنون خواهران روحانی اين مجموعه را مکانی برای تعلیم عموم مردم درباره موضوعات محیطی می دانند.

صفحه 72:
" مدرسه يرستارى و مركز دانشجويى دانشكاه علوم بهداشتى تكزاس» هوستون معماران 080000 * این ساختمان جدید» مدلى آموزشى از نيكىء آسايشء انعطاف پذیری؛ نظارت محيطى و ياسخكويى مالى را نشان مى دهد كه در أن دانشكاه مسیری هدفمند با تغییر نحوه استفاده از امکانات برای کاهش مصرف انرژی» ‎Srl‏ شیمیایی» عولمل پاک کننده» آب آشامیدنی و سایر منابم» آغاز نموده است. پیش بیتی می شود که این ساختمان 220 درصد انرژی کمتری در قیاس با ساختمانهای متداول دیگر مصرف نماید. در هر کدام از چهار نمای مجموعه و نیز پشت بام بناء روش بی نظیری را برای جذب نور روز و دفع گرمای ناخواسته اتخاذ شده ار کر اجازه تجديد نظر در طراحى داخلى را در ‎te‏ ۱ فراهم می آورند و مصالح بنا نیز شامل آجر» چوب سرو پانلهای ‎rere ey)‏ ۱

صفحه 73:
* در حقیقت ساختمان به عنوان ساختاری برای آموزش ‎ere‏ ۳ سالم طراحی شده است»؛ بطوريكه تمامى فضاها داراى بازشوهاى قابل تنظيم» جشم انداز های رو به بیرون و نور طبیعی روز می باشند.حتی اتاقهاى جلسه داخلى و فضاهاى كار نيز به سوى سه آتريوم كه نور روز كنترل شده تامين مى كنند» باز مى شوند. م3 از مصالح ساختمانی زائد حین تخریب و ساخت بنا نیز بازيافت و پا دوباره استفاده شده اند.

صفحه 74:

صفحه 75:

صفحه 76:
منبع :آرك نويز

صفحه 77:
۹ " كنت يينكء مدير دفتر مالزيايى «حمزه و ‎SK ee‏ سوابق يرافتخارى در عرصه معمارى و على الخصوص معمارى سبز و معمارى يايدار دارد كه به جرات مى توان وى رايكى از (0) شخصيت برتر اين عرصه در جهان دانست؛ ويزكى يينك جند بعدى بودن اوست. او در كنار تدريس معمارىء تاليف مقالات و كتبء فعاليتى وسيع در ‎ree‏ 0 شهرسازى دارد. منتقدين بيش بينى مى كنند دفتر «حمزه و يينك» يكى از موفق ترين 0 كباج خواهد بود.

صفحه 78:
)3 ‏حاص‎ aN es Racer a RED eNO CHEE ۱9707 ee ie SE RWS Ser EBS SBT Lore kB " يينق در سال 0002© به خاطر نوشتن كتاب ‎ard ral Ol Cl nd‏ ل 3 سال 0000 که در ايران (یزد) برگزار شده برنده جايزه معمارى آقاخان ‎(ag Kho)‏ 124 2۳|

صفحه 79:
" برخى يروزه هاى مشهور وى عبارتند از: ‎cr a a‏ ل ل لك 0 لكك ‎CO id tr ate‏ ل ‎See BO err‏ مرول کرت ی ‎PACS Ne]‏ نز۱6۱ ‎Oevura‏ ‎(See Ore nN ra DN zi‏ ‎(Slee BNO Cr (nad Mee cra Cann‏ ‎Seemed Ne Prac acid WOU em Mc Ane racial‏ ‎Se ke MBN pc ack (rac acc ed Maa DAC‏ ‎d89806 » OOOO Tower, Pecan;‏ ‎acl acd‏ ۱۱۳ ‎BSR Orn On et BEAT‏ داكت

صفحه 80:
از ديكر يروزه هاى كنت يينكء يروزه عظيم «جبل عمر» در مكه است كه يكى از بزرك ترين ها در جهان در نوع ا ل ‎a ie‏ ل مم 0 برج/هل (0۵0 طبفه 6 هل ) طبعه و یک مرگ خريد © طبقه در كنار طراحى محوطه اى متشكل از بخش كوهيايه اى و لندسكيب سبز با زيربنايى بالغ بر 00 متر ‎‘ae‏ به راستى نقطه عطفى در ساختمان سازى عربستان و خاور ميانه است. دفتر مالزیایی «حمزه بینگ» با طراحى ويزه خود که همواره ‎nee CED oe)‏ ره اى بى نظير را در طراحى رقم زده ۱ رسد به اين زودى ها از خاطره ها ياك شود.

صفحه 81:

صفحه 82:

صفحه 83:
سر كه در كار تحقيق يارى دادند و " نیز از کلیه عزیزان همکلاسی گوش فرا دادند تشکر 5

صفحه 84:
شارك

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان