معماری و عمرانهنرعلوم مهندسی

معماری معاصر (سبک نئوکلاسیک)

صفحه 1:
بسم اللّه الرحمن الرحيم

صفحه 2:

صفحه 3:
معدمه وکلاسیسیسم یا نلوکلاسیسیسم یک جنبش هنری در زمینه‌های هنرهای تزئینی» هنرهای جسمی ادبیات تثاتره موسیقی و معماری است که شامل آثار هنری‌ای می‌باشد که تحت پیرو این جنبش از اواسط قرن هجدهم تا ن سبک در قرن هجدهم و در رم آغاز اثير هنر يونان و روم باستان: می باشند. هنرمندان وخر قرن نوزدهم در ارويا مشغول به فعاليت بود شد دو دلیل را می توان به عنوان مهمترین عامل ظهور این سبک دانست .اول اينكه به نوعی اعتراض بر افراطی کاریهای باروک وروکوکو بود

صفحه 4:
دلیل دوم اشتیاق تعمدی در باز آفرینی کلاسیک دوره یونان وروم باستان می باشد. ۳ هنر مندان نتو کلاسیسم به طور آگاهانه خود را محدود به هنر باستانی کردند. وبه طور تعمدی به تقلید از هنر آن دوران مبادرت می ورزیدند. چیزی که نثوکلاسیک بیش از همه به طور اصولی به آن مربوط است بدنه یک اثر است که از اصل منطق و قانون پیروی می‌کند.در واقع کلاسیک بیان منطق و قانون می‌باشد. بطور کلی نثوکلاسیک هنری از ایدهآل گرایی است و در آن هنرمند کسی است که به طور کامل و جامع به قوانین آگاه باشد. نئوکلاسیک << آگامی کامل به قوانین ت ایده آل گرایی ‎oF ==> sw‏ 5ك منطق

صفحه 5:
ee ‏حرکت بو کلاسیکی در سال ۱۸۸۹ تر آلمان توسط فردريش فاستر به‎ oul طور متمايزى ايجاد كشت. در هنرهاى بصرى در اروياء نثوكلاسيك بعد از سال

صفحه 6:

صفحه 7:

صفحه 8:
معماری نئوکلاسیک و ورود آن به لیران در معماری نثوکلاسیک ت شخصیت جداگانهای در نظر می‌گیره. امروزه معماری نثو کلاسیک در بناهای معاصر به عنوان معماری کلاسیک جدید شناخته می‌شود.اولین سبک معماری غربی در زمان سلطنت ناصرالدین شاه به سبب سفرهای مکرر وی به فرنگ در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی به عنوان نمادی از تجدد وارد ایران شد و معماری ايران را تحت تاثیر خود قرار داد. از آن زمان تا کنون بناهای متعدد و مختلف مانند قصرهاء خلنه هاء مدارس» کلیساهاء بانك هاء ياسازها و ادارات و نهادهاى حكومتى به اين سبك ‎Sl od‏ باه کر است. اگرچه ‎Blip‏ ‏شده ات بر دیوار است و براق هر گذام از قسمتتهای مختلف

صفحه 9:
تفاوت نئوکلاسیک با روکوکو و باروک در مقلبل هنر روکوکو و باروک, نقاشی‌های نثوکلاسیک تهی و عاری از رنگهای ملون و گوناگون و گیج کننده بودند وبه جای آن در آنها از رنگهای اصلی و از سیاه و روشن بهره گرفته می‌شد. در سبک نئوکلاسیسم در فرانسهاز شخصی شاخص در این امر می‌توان نام برد. نقاشی با نام لوئیس داوید که در نقاشی‌هایش به بهره‌گیری از عناصر یونانی به ستایش انقلاب فرانسه می‌پرداخت. ‎ee‏ ار سس سس از سبک راحت روکوکو به سمت سختی و دشواری کلاسیک و به اوج رسیدن احساس و تلفیق با شرایط اخلاقی سالهای پایانی رژیم باستانی بود. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
تاثیر گذاری بر دیگر کشورها ار در ساد القن ب فراش تاش کتار وه و در وفع در میا تس ناش ونان فرانسوی که تحت‌تاثیر بودند ظهور یافت. درواقع معماران لین مکتب به دنبال ایجاد تعادل, توازن, تقارن. هماهنگی و هارمهنی» ظرافت. نطق. روشنی. واقع‌گرایی و نزاکت در آثار خود هستند. باید توجه داشت که نتوکلاسیسم بر خلاف سبک هم‌عصر خود» باروک و بعدها رمانتب هستند. بر پایه عقل و منطق استوار است. نئوكلاسيسيم با ساخت باغ انكليسى ]8111 لالادر اواخر قرن ۱۸ در آلمان به این کشور وارد شد. بر خلاف باغ های سبک باروک که ساختاری هندسی و منظم داشتند. این باغ با توجه به ویوگی باغ های انگلیسی با هندسه ای آزاد طراحی شده است. 3061119 ] تآبناى ديكرى است كه در لين كشور با سبك نئوکلاسیک ساخته شد و اکنون نشانه ی شهری شاخصی در کشور آلمان است.

صفحه 11:

صفحه 12:
یدان پاترنوستر در شمال کلیسای تاربخی سنت پال در مرکز شهر لندن واقع است.در طرح جان سیمسون و توماس بیبی برای بازسازی این منطقه اداری -تجاری,نماد‌های شاخص سبک نگوکلاسیک مورد استفاده قرار گرفته است.

صفحه 13:
دیدگاه معماران نئو کلاسیک ,پست مدرن و مدرن معماران نو کلاسیک همچون معمارانپست مدرن توجه به گذشته دارند ولی یک اختلاف عمده بین لین دو دیدگاه نسبت به تاریخ وجود دارد . معماری پست مدرن . خ هر قوم و ملتی از نظرآنها عنوان بخشی از هویت اا معمارى هر قومى را در معمارى خود در هر منطقه نمايش مى دهند .منتها اين نمايش به صورت تقليد از موارد فوق نيست ‎٠‏ بلكه آنجه كه به هويت یک ملت موی ی ا ل در مى آيد و بر اساس شرايط زمانى و نی بصورت جدید و امروزی شده ظاهر می شود . لذا معماران پ ‎es‏ ‏تغییر دادن تناسبات ‏ رنگ ها و عملکردهای نمادهای تاریخی به خود تردید راه نمی دهند. ولی معماران نثوکلاسیک همچون کوینلن تری انگلیسی ( یکی از مهمترین نظریه پردازان سبک نئوکلاسیک)معتقدند که " نظم های کلاسیک الهاماتی آسمانی و مقدس هستند " پس تغییر دادن آنهاصحیح نیست و هر تغیبری در آنها باعث تبدیل شدن کمال به نقصان می شود . آنها دلیل جاودانگی معماری کلاسیک را همین می دانند . از نظر معماران نقوکلاسیک ۰ سبک پست مدرن یک مد است زیرا در لین سبک اصول جاودلنه معماری کلاسیک با طبع ۰ نظر و منطق زمینی تغییر داده شده است. عي اسان است وتا

صفحه 14:
معماران تدوکلاسیک . سبک مدرن را نیز سبکی قلبل قبول نمی دانن + چنانچه کوینلن تری گفته : " مدرنیسم پرهیز از هر روشی است که کار کردداشته | * لذا معماران نتوکلاسیک . گذشته و خصوصا معماری کلاسیک را نبع الهام خود می دانند و معماری کلاسیک و یا سنتی را به همان گونه که از نظر ‎cel‏ بوده بای احنیاجت امروزه طراسي می کنند مها ید توچه داشت که در داخل لین فرم هایتاریخی . کلیه وسایل رفاهی امروزی تدارک دیده شده است.

صفحه 15:
ویژگی های سبک نئوکلاسیک در حال حاضر به قرار زیر است اگر خواسته باشیم در یک جمله این سبک را تعریف کنیم ۰ می توان گفت : ساختمان نئوکلاسیک . پوسته ای کلاسیک برروی امکانات مدرن است

صفحه 16:
ساختمان های سبک نتوکلاسیک ساختسان های ساشنه شدهبه لین سیک نیز کاملا متنوع بوده است. از لین معلید بت پرسطن 14 کلیسای عظیم. قصرهای باشکوه. پارلمان ها ونهادهای حکومتی, بلنک هاء بیمارستانهاء پا موزه هاء ترمینال های مختلف به این سبک ساخته شده است یکی از پروئه های جالب توجه و موفق به سبک نئوکلاسیک. مجموعه مسکونی رودخانه ریچموند در کنار رودخانه تایمز میباشد. . این مجتمع مسکونی در لندن توسط کوینلن تری طراحی شده و شامل ادارات» مغازه ها و رستوران های متعدد است. لین مجتمع نه تنها لوکس و زیبا است و مورد توجه بازدیدکنندگان واهللی لندن قرار گرفته. بلکه در بازار رقابت معاملات آماری؛ ترجه حریداران زیادی رایه خود جلب کرده و ساختمان هامه نظر مي آید که ملق به قرن ۱۸ باشد. ولی تمام امکانات و ضروریات مدرن در آن در نظر گرفته شده است. اژ

صفحه 17:
از دیگر معماران صاحب نام این سبک

صفحه 18:
جللب توجه آن که فیلیپ جانسون - معمار مدرنیست و سپس پست مدرنیست معروف - نیز خلنه تئاتر جدید در شهر کیلولند در آمریکا رابه سبک نئوکلاسیک طراحی کرده است. می توان گفت که در حال حاظر. نظر معماران پست مدرن به اصول پایدارتر و جاودلنه تر گذشته و تاریخ جلب شده است. در غرب همواره مکتب ها و سبک های مختلف فکری و هنری ظهور کرده و پس از چندی مطرود و به حاشیه رانده شده. ولی معماری کلاسیک حضوری شاخص و پیوسته در کلیه ‎Gly‏ ها داشته است.

صفحه 19:
کلاسیک که در پی بیش از نیم قرن معماری مدرن از اوایل قرن بیستم مورد بی توجهی نسبی قرار گرفته بود. به تدریح بعد از انتقاداتی که به سبک مدرن شد. خصوصا بعد از نمایشگاهی در سال ۱۹۷۵ مجددا په صورت یک سبک مهم که می تولند پاسخگوی نیازهای جامعه امروزی باشد مطرح شد. در بین دو جنگ اول و دوم جهلنی در قرن بیستم » رهبران حکومت های دیکتاتوری در غرب همچون موسولینی » استالین و هیتلر طرفدار معماری نثوکلاسیک و شکوه و عظمت گذشته بودند.

صفحه 20:
طرح پایتخت حکومت نازی ها به سبک نتوکلاسیک توسط آلبرت سپیر. معمار بناها و بیستم شهرسازی آدولف هیتلر محور اصلی طرح پس از عبور از طاق نصرت.به تالار بزرگ (با گنجایش ۱۸۰۰۰نشسته) که برای بزرگداشت ایده ها و دستاوردهای نازی ها و برگزاری سخنرانی های هیتلر بود.ختم می شد.

صفحه 21:
طرح پیشنهادی جرمی دیکسون برای بخش الحاقی به اپراخلنه سلطنتی شامل رواق هاءستون هاوتاسات معماری قه لاس ک ات

صفحه 22:

صفحه 23:
منابع: کتاب خلاصه تاریخ هنر تالیف پرروین ممرزبان ‎bol‏ Archiline Arcsepid memariazad Newdesgine

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان